Deze man maakt de praktijk mee, en ik hecht daarom wat meer waarde aan zijn constatering dan wat de EU ons door de strot wil duwen (hint: dat zijn geen zoete koekjes). En nu, heren en dames van het GroenLinks-D66 / Grootkapitaal / Goldman Sachs monsterverbond, hoe gaan we nu verder?quote:Inspectie: Arbeidsmigratie is heilloze weg, laat bevolking niet verder groeien
Nederland moet stoppen met het aantrekken van arbeidsmigranten. Volgens de Arbeidsinspectie moet het kabinet kiezen voor een koers waarin de bevolking niet verder groeit.
Laurens Kok 07-05-22, 03:00
De baten van arbeidsmigratie komen vooral terecht bij werkgevers en uitzendbureaus, terwijl de kosten bij de samenleving liggen. Dat stelt inspecteur-generaal Rits de Boer in het jaarverslag van de Nederlandse Arbeidsinspectie.
In de strijd om malafide werkgevers aan te pakken en arbeidsuitbuiting te voorkomen, is het soms ‘dweilen met de kraan open’. Vooral arbeidsmigranten zijn kwetsbaar en durven misstanden niet aan te kaarten, bang om werk en woning te verliezen.
Hoe uitzendbureaus Oost-Europeanen misbruiken: ‘Het zijn gewoon boeven’
Het gebrek aan fatsoenlijke huisvesting is daarbij een groot probleem. De keuze om nog meer arbeidskrachten naar Nederland te halen, zal ‘in toenemende mate miserabele woonsituaties’ opleveren, schrijft De Boer. Tegelijkertijd worden de problemen op de woningmarkt − en ook op het gebied van ongelijkheid, stikstof en klimaat – alleen maar groter als de omvang van de bevolking (en dus de economie) stijgt.
Harde conclusie
De Boer trekt daarom een harde conclusie: ‘Er lijkt, binnen de beperkingen waaraan we onszelf hebben gebonden, weinig andere keuze dan dat Nederland als ‘oriëntatie’ een stabilisatie van de bevolkingsomvang neemt.’
Juist het ‘ruime aanbod van goedkoop buitenlands personeel’ zorgt ervoor dat bedrijven weinig prikkels voelen om te innoveren of arbeidsvoorwaarden te verbeteren, stelt De Boer. Nederland moet zich daarom ‘bezinnen’ op de vraag welke arbeidsmarkt we eigenlijk willen, welke bedrijvigheid daarbij hoort en welke niet.
Tekort aan arbeidskrachten
Het signaal van de inspecteur-generaal is opvallend. Het kabinet heeft in het regeerakkoord juist afgesproken de mogelijkheden voor arbeidsmigratie te verruimen, door met landen buiten de Europese Unie strikte afspraken te maken. In ruil daarvoor zouden zij uitgeprocedeerde asielzoekers moeten terugnemen. Ook de Europese Commissie wil het mensen van buiten de Unie makkelijker maken om hier te kunnen werken. Belangrijke reden hiervoor is dat er in heel Europa een groot tekort is aan arbeidskrachten.
Ik had van de week begrepen dat 80% van de bezoekers van Schiphol enkel het gebruiken als overstap.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 14:00 schreef EinarBoe het volgende:
Misschien moet Nederland eens overstappen op het faciliteren van de sectoren waar wél ruimte voor is, iets met technologie, diensten, overslag, kleinschalige landbouwvormen die niet drijven op de massale aanwezigheid van goedkope handen.
Dan kunnen we minder krampachtig vasthouden aan het in stand houden van grootschalige industriële instellingen zoals Schiphol, Tata & de intensieve landbouw, waar vooral heel veel overheidssteun en dichtgeknepen ogen nodig zijn om ze niet 'weg te jagen' uit het land. Alle douceurtjes voor die parasitaire clubs, gaan ten koste van het merendeel van de Nederlanders in de vorm van hun leefomgeving, de huizenprijzen, werkomstandigheden, innovatiekansen, noem maar op.
Niet alles kan. We leven niet in 1950 maar in 2022. Het economische beleid en überhaupt de visie op het land zou daar wel eens op aan mogen gaan sluiten.
Zouden ze zeker moeten doen. Extreme overlast en vervuiling in ruil voor wat koffersleperij, wat Nederlanders toch niet willen doen. En op de verkoop van Nero houd de staat ook al niks overquote:Op zaterdag 7 mei 2022 16:52 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik had van de week begrepen dat 80% van de bezoekers van Schiphol enkel het gebruiken als overstap.
Dus 80% zien we helemaal niet terug in de economie dan een starbucks koffie in de douane vrije zone en een overslag van de koffers.
Misschien dat we daar in NL ook eens naar kunnen kijken wat voor schade dat oplevert aan onze leefomgeving en de mogelijkheden die het schrappen van die vluchten geeft aan andere sectoren.
Zolang ze maar belasting hierover betalen…quote:Op zaterdag 7 mei 2022 17:00 schreef halfway het volgende:
Dat is hetzelfde met de landbouw. 80% export en wij vervuilen ons land om een paar boeren rijk te maken.
Aan het schoonmaken en leefbaar maken van het land ben je wel het tienvoudige of meer kwijt dan er aan belasting binnen komt. Dus veel hebben wij daar niet aan.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 17:17 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Zolang ze maar belasting hierover betalen…
Dan hebben wij er ook wat aan.
Goed punt, maar dit geldt ook voor iedere koekenbakker die je hier als arbeidsmigrant binnen haalt.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 17:21 schreef torentje het volgende:
[..]
Aan het schoonmaken en leefbaar maken van het land ben je wel het tienvoudige of meer kwijt dan er aan belasting binnen komt. Dus veel hebben wij daar niet aan.
Hier had ik in GC laatst ook een topic over gemaakt. Waar slaan al die overstapvluchten op? Kost alleen maar extra tijd voor reizigers, het levert stress op bij vertragingen en Schiphol laat staan het NL luchtruim kan het niet tot nauwelijks aanquote:Op zaterdag 7 mei 2022 16:52 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik had van de week begrepen dat 80% van de bezoekers van Schiphol enkel het gebruiken als overstap.
Dus 80% zien we helemaal niet terug in de economie dan een starbucks koffie in de douane vrije zone en een overslag van de koffers.
Misschien dat we daar in NL ook eens naar kunnen kijken wat voor schade dat oplevert aan onze leefomgeving en de mogelijkheden die het schrappen van die vluchten geeft aan andere sectoren.
Hoezo? Ze betalen belasting huur voeding energie, net als iedere andere Nederlander.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 17:28 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Goed punt, maar dit geldt ook voor iedere koekenbakker die je hier als arbeidsmigrant binnen haalt.
Ik was in 2020 op vakantie en ging stuk om hoeveel producten daar in de Lidl “made in Holland” zijnquote:Op zaterdag 7 mei 2022 17:00 schreef halfway het volgende:
Dat is hetzelfde met de landbouw. 80% export en wij vervuilen ons land om een paar boeren rijk te maken.
Hebben ze al een huis? Moeten er voor nieuwe mensen geen extra huizen, straten, winkels, scholen, riolering, infrastructuur etc gebouwd worden?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 18:46 schreef halfway het volgende:
[..]
Hoezo? Ze betalen belasting huur voeding energie, net als iedere andere Nederlander.
Sommige migranten wonen op de zolderkamer van hun neef. En dan nemen ze hun kinderen mee die naar school moeten en ze schrijven zich natuurlijk allemaal in voor de wachtlijst van 10 jaar voor een huis. Nice.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 18:49 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Hebben ze al een huis? Moeten er voor nieuwe mensen geen extra huizen, straten, winkels, scholen, riolering, infrastructuur etc gebouwd worden?
Heb je de vorige draad überhaupt gelezen?
Hoeft niet. Ik ben ervaringsdeskundige met 45 arbeidsmigranten in dienst.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 18:49 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Hebben ze al een huis? Moeten er voor nieuwe mensen geen extra huizen, straten, winkels, scholen, riolering, infrastructuur etc gebouwd worden?
Het is allemaal een kwestie van prioriteiten; werken we om te leven, of leven we om te werken?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 19:11 schreef halfway het volgende:
[..]
Hoeft niet. Ik ben ervaringsdeskundige met 45 arbeidsmigranten in dienst.
Ik ga er ook niet uitgebreid op in maar één ding is zeker er zijn zelden zoveel vooroordelen over migranten en werkgevers te lezen zoals hier.
Ja? En als we mensen binnenhalen omdat we hun inzet nodig om geld te verdienen in Nederland hebben waarom bouwen we dan geen huizen voor die mensen? Het is niet alsof het werk wat ze doen compleet onverwacht uit de hemel komt vallen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 18:49 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Omdat de politiek elk niveau ontbreektquote:Op zaterdag 7 mei 2022 19:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja? En als we mensen binnenhalen omdat we hun inzet nodig om geld te verdienen in Nederland hebben waarom bouwen we dan geen huizen voor die mensen? Het is niet alsof het werk wat ze doen compleet onverwacht uit de hemel komt vallen.
En ze maken het hier in het noorden veel te druk en spreken in de Nederlandse openbare ruimtes slechts vloeiend andere talen dan het Nederlands.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 18:46 schreef halfway het volgende:
[..]
Hoezo? Ze betalen belasting huur voeding energie, net als iedere andere Nederlander.
Wie is “we”? Het lijkt me stug dat je er zelf beter van wordt, of je bent werkgever.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 19:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja? En als we mensen binnenhalen omdat we hun inzet nodig om geld te verdienen in Nederland hebben waarom bouwen we dan geen huizen voor die mensen? Het is niet alsof het werk wat ze doen compleet onverwacht uit de hemel komt vallen.
We als in Nederland.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 20:36 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Wie is “we”? Het lijkt me stug dat je er zelf beter van wordt, of je bent werkgever.
Daar valt idd nog veel winst te boeken. In de zorg en in het onderwijs is 20/25 uur werken per week tegenwoordig de norm.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 20:30 schreef Makrelis het volgende:
Als kinderopvang beter wordt geregeld dan kan in principe de arbeidsparticipatie van vrouwen omhoog zoals in Denemarken het geval is en daar speelt dit probleem dus veel minder.
Tijdje geleden wat grafieken vergeleken van het CBS en Danmarks Statistik. Echt een enorm verschilquote:Op zaterdag 7 mei 2022 20:49 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Daar valt idd nog veel winst te boeken. In de zorg en in het onderwijs is 20/25 uur werken per week tegenwoordig de norm.
Hoe worden we er beter van als het aantal inwoners in dit land stijgt? Hoe? Leg dat nou eens uit?quote:
Ik weet niet goed waarom je dat aan mij vraagt. Ik gaf aan wat de definitie van we in deze context was.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 21:04 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Hoe worden we er beter van als het aantal inwoners in dit land stijgt? Hoe? Leg dat nou eens uit?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |