Waarom ASML wel en NXP niet? Waarom, zeg, Shell wel en IKEA niet? Kortom, waarom dit soort artificieele barrieres ineens op gaan werken voor sommige bedrijven wel en andere niet?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:58 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Als het gaat om arbeidsmarkt in principe wel, toegegeven we zitten in een EU dus die moet ik nu ook even meenemen.
Uitzonderingen zou je kunnen maken voor een ASML.
Het is niet zo heel moeilijk hoor. Je kan best geloven in de sturende hand van de markt maar voor arbeid zet je de grenzen slechts op een minimale kier. Is dat zo gek?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Dit dus. Import van arbeid is precies wat je krijgt als men het aan de markt over laat. Precies hoe het al 30, 40, 50? jaar gaat. Maar dat wil er maar niet in bij die neoliberale anti-migratie lui.
De kleuter hier is duidelijk jij.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
1. Bagagemedewerkers is een tekort aan, en de omstandigheden zijn schijnbaar verschrikkelijk
2. Veel bagagemedewerkers overwegen elders hun heil te zoeken, en niemand wil zo'n kutbaan
3. De medewerkers hebben dus een stevige positie aan de onderhandelingstafel
In het geval van het importeren van de kanslozen uit Noord-Afrika:
1. Bagagemedewerkers krijgen heel veel buitenlandse collega's die het werk graag doen
2. "Voor jou 5 anderen"
3. Dag onderhandelingspositie
Dit is echt hooguit één stap boven economie uitleggen aan een kleuter
Komen we toch weer bij dat 'dan is het wellicht verstandig om niet op partijen te stemmen die voor marktwering pleiten'.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:59 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Precies. En aangezien het ons burgers wel interesseert moeten we z.sm. stoppen met die waanzinnige arbeidsmigratie.
Nee hoor, daar is een politieke beslissing voor nodig.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Dit dus. Import van arbeid is precies wat je krijgt als men het aan de markt over laat.
Ja? Zolang de mensen er komen doet de origine van die mensen er niet toe.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan vraagt de markt dus ook niet om arbeidsmigranten.
Die arbeid kan best uitgevoerd worden. Zet er een fatsoenlijk loon tegenover. Bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 12:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En heb jij al een beeld welke arbeid dan niet meer uitgevoerd moet worden?
Jij claimde dat de markt specifiek vraagt om arbeidsmigranten. Dat is dus niet waar, daar zijn we het over eens nu.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 12:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja? Zolang de mensen er komen doet de origine van die mensen er niet toe.
Ik denk dat het het beste is om er gewoon eens kritisch over na te gaan denken ipv zo maar alles en iedereen toe te laten wat nu praktisch gebeurd. En we hebben het hier ook over expats. Ik overweeg dus lid te worden van een vakbond puur vanwege de expats. En ik was vroeger libertarier kan ik je zeggen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 12:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waarom ASML wel en NXP niet? Waarom, zeg, Shell wel en IKEA niet? Kortom, waarom dit soort artificieele barrieres ineens op gaan werken voor sommige bedrijven wel en andere niet?
BAM, mag die wel arbeidsmigranten inhuren? Of andere bouwbedrijven? Kortom, als je al van meet af aan uitzondering gaat maken dan ben je verkeerd bezig.
Door welke mensen precies? En welke banen die ze nu doen moeten daarvoor sneuvelen?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 12:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die arbeid kan best uitgevoerd worden. Zet er een fatsoenlijk loon tegenover. Bijvoorbeeld.
Je blijft het maar proberenquote:Op zaterdag 7 mei 2022 12:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Door welke mensen precies? En welke banen die ze nu doen moeten daarvoor sneuvelen?
Als je de afgelopen 20-30 jaar onder een steen geleefd hebt, is dat niet zo gek nee.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 12:01 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Het is niet zo heel moeilijk hoor. Je kan best geloven in de sturende hand van de markt maar voor arbeid zet je de grenzen slechts op een minimale kier. Is dat zo gek?
Dat weet jij toch, welke mensen en welke banen? Noem ze eens, waarvoor we die honderdduizend mensen uit Noord-Afrika nodig hebben?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 12:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Door welke mensen precies? En welke banen die ze nu doen moeten daarvoor sneuvelen?
Incorrect. De politiek dicteert dat.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 12:04 schreef probeer het volgende:
[..]
Als je de afgelopen 20-30 jaar onder een steen geleefd hebt, is dat niet zo gek nee.
De markt dicteert arbeidsmigratie. Al geruime tijd.
Dat is inderdaad een goede discussie. Laten we beginnen met zeer vervuilende beroepen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar ook dan moet je het gaan hebben over hoe je de gevolgen dan ziet. Hoe moet die economie zonder arbeidsmigranten eruit zien en wat doen we dan niet meer?
Dat claimde ik helemaal niet. Je haalt zaken uit de context.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 12:03 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Jij claimde dat de markt specifiek vraagt om arbeidsmigranten. Dat is dus niet waar, daar zijn we het over eens nu.
Expat is een nette naam voor een arbeidsmigrant. Daar hoeven we niet krampachtig over te doen. Mijn vrouw is er ook een, overigens, draagt wel netjes 70K per jaar aan belasting af in Nederland dus geen zorgenquote:Op zaterdag 7 mei 2022 12:03 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ik denk dat het het beste is om er gewoon eens kritisch over na te gaan denken ipv zo maar alles en iedereen toe te laten wat nu praktisch gebeurd. En we hebben het hier ook over expats. Ik overweeg dus lid te worden van een vakbond puur vanwege de expats. En ik was vroeger libertarier kan ik je zeggen.
quote:Op zaterdag 7 mei 2022 12:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat claimde ik helemaal niet. Je haalt zaken uit de context.
Je zegt het letterlijk.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, dus dan is het prima als men arbeidsmigranten aantrekt, lijkt mij, de markt vraagt er tenslotte om en elders zijn ze beschikbaar.
De politici die afgelopen tijd overwegend een neoliberaal beleid aanhangen, inderdaad. De voorvechters van een vrije markt. Waaronder de vrijheid om arbeid te importeren.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 12:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Incorrect. De politiek dicteert dat.
Die is leuk gevonden, moet ik toegevenquote:Op zaterdag 7 mei 2022 12:06 schreef probeer het volgende:
[..]
De neoliberale politici inderdaad. De voorvechters van een vrije markt. Waaronder de vrijheid om arbeid te importeren.
is er tenminste iets waar we het over eens zijn.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 12:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Expat is een nette naam voor een arbeidsmigrant. Daar hoeven we niet krampachtig over te doen.
De wereldbevolking groeit ook vrolijk doorquote:Op zaterdag 7 mei 2022 12:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
18 miljoen mensen maar er kunnen er nog wel een paar honderdduizend bij...
waanzin.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |