Dat is dus hoe het met de Twentse textiel industrie gegaan is. Turken en Marokkanen halen om vervolgens alsnog weggeconcurreerd te worden door Aziatische landen. De blunder van de eeuw natuurlijk.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan zouden al de bedrijven waar deze mensen werken toch al lang omgevallen zijn?
Dat is inderdaad het probleem. We weten het niet dus het kan zomaar zijn dat er nog steeds flitskoeriers zijn maar geen bouwvakkers. Of dat allerlei producten fors duurder worden.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:07 schreef Alpha0 het volgende:
Dat is op voorhand niet direct te zeggen maar je kan je voorstellen dat er geen flitskoeriers meer zullen zijn.
Volgens mij doet niemand dat. We vragen alleen welke arbeid er weg moet. En men weigert categorisch dat antwoord te geven.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:09 schreef Mortaxx het volgende:
Wel mooi dat het weer de usual suspects zijn die uitbuiting verdedigen
Wat denk jij zelf ..... dat we liever huizen hebben dan flitskoeriers? Juist.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het probleem. We weten het niet dus het kan zomaar zijn dat er nog steeds flitskoeriers zijn maar geen bouwvakkers. Of dat allerlei producten fors duurder worden.
U wilt een planeconomie?quote:Dus zonder plan een beetje foeteren op arbeidsmigranten is vragen om problemen.
Dit neigt naar discussie sabotage. Je hebt van meerdere mensen waaronder mezelf talloze antwoorden gehad. Doe niet zo debiel gast.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens mij doet niemand dat. We vragen alleen welke arbeid er weg moet. En men weigert categorisch dat antwoord te geven.
Dat is niet helemaal correct, het binnenhalen van buitenlandse werknemers gebeurde om dezelfde reden dat het in andere sectoren gebeurde, een tekort aan autochtone werknemers met bijkomend voordeel dat mensen die de taal niet machtig zijn zich niet bij een vakbond aansluiten en geen lastige vragen stellen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:09 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dat is dus hoe het met de Twentse textiel industrie gegaan is. Turken en Marokkanen halen om vervolgens alsnog weggeconcurreerd te worden door Aziatische landen. De blunder van de eeuw natuurlijk.
Omdat je dat niet aan een persoonlijke keuze moet overlaten. De sectoren die nu bestaan door het uitbuiten van arbeidsmigranten zullen verdwijnenquote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens mij doet niemand dat. We vragen alleen welke arbeid er weg moet. En men weigert categorisch dat antwoord te geven.
De mensen die al een huis hebben en lui zijn zullen graag flitskoeriers behouden.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:11 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Wat denk jij zelf ..... dat we liever huizen hebben dan flitskoeriers? Juist.
Nouja de deur dicht gooien voor arbeidsmigranten is een vorm van planeconomie. Maar als je dat doet moet je wel zorgen dat we niet in de problemen gaan komen.quote:U wilt een planeconomie?
Ik begin je van trollen te verdenken.
Dan heb je er toch heel kort plezier van gehad en kan je je afvragen waar je mee bezig bent geweest.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal correct, het binnenhalen van buitenlandse werknemers gebeurde om dezelfde reden dat het in andere sectoren gebeurde, een tekort aan autochtone werknemers met bijkomend voordeel dat mensen die de taal niet machtig zijn zich niet bij een vakbond aansluiten en geen lastige vragen stellen.
Volgens mij willen we allebei. En dat wringt, inderdaad.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:11 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Wat denk jij zelf ..... dat we liever huizen hebben dan flitskoeriers? Juist.
Ik denk niet dat bedrijven die dit soort acties deden daar erg over nagedacht hebben achteraf. Ik wil niet per se werkgevers in een kwaad daglicht zetten, er zijn zat goede, maar veelal is het toch "Na mij de zondvloed"quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:14 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dan heb je er toch heel kort plezier van gehad en kan je je afvragen waar je mee bezig bent geweest.
Nee, dat is niet zo.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dus dan kan er arbeid niet uit worden gevoerd zonder arbeidsmigranten.
Het enige antwoord dat ik heb gekregen is dat "de markt" dat zou bepalen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:12 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dit neigt naar discussie sabotage. Je hebt van meerdere mensen waaronder mezelf talloze antwoorden gehad. Doe niet zo debiel gast.
Al meerdere kleren gezegd door meerdere users hier: de markt bepaalt dat. Is dat echt zo moeilijk te snappen? Of zit ik hier met een stokoude communist uit oost Groningen te praten?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Volgens mij willen we allebei. En dat wringt, inderdaad.
We kunnen geen huizen bouwen in de aantallen die nodig zijn zonder arbeidsmigranten. We kunnen de (glas)tuinbouw niet bemannen zonder migranten. En zo zijn er nog legio sectoren waar dit voor geldt.
Als je dan toch stelt dat de migranten weg moeten geef dan ook aan waar ze weg moeten, welke sector is niet belangrijk genoeg (meer) om het daar toe te staan?
Ok, dan kan het topic dicht. Probleem is opgelost. De markt lost het op en de markt vraagt blijkbaar om arbeidsmigranten dus gaan.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:20 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Al meerdere kleren gezegd door meerdere users hier: de markt bepaalt dat. Is dat echt zo moeilijk te snappen? Of zit ik hier met een stokoude communist uit oost Groningen te praten?
Wederom reageer je met een vraag, als antwoord op iets dat ik niet zeg. Dat schiet niet echt op hequote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh als je een arbeidsmigrant wegstuurt gebeurt het werk hocuspocuspas vanzelf?
Oh ik verwijt die bedrijven ook helemaal niks hoor ...... je mag echter hopen dat onze politici en ambtenaren wel over dit soort situaties nadenken. Echter zoals ik ergens begin dit topic zei: ideologie schakelt het nadenken uit bij politici en ambtenaren worden niet geacht na te denken dus daar hoef je ook niets van te verwachten.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk niet dat bedrijven die dit soort acties deden daar erg over nagedacht hebben achteraf. Ik wil niet per se werkgevers in een kwaad daglicht zetten, er zijn zat goede, maar veelal is het toch "Na mij de zondvloed"
De OP zegt toch iets heel anders, iets over een complot en zo.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wederom reageer je met een vraag, als antwoord op iets dat ik niet zeg. Dat schiet niet echt op he
Arbeidsmigranten wegsturen heeft niemand het over. Als de vraag naar de arbeid hoog genoeg is zal iemand anders het gaan doen.
quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, dan kan het topic dicht. Probleem is opgelost. De markt lost het op en de markt vraagt blijkbaar om arbeidsmigranten dus gaan.
Maar mischien even een stapje verder gaan en denken "Waarom vraagt de markt dat"?
De markt is verziektquote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:20 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Al meerdere kleren gezegd door meerdere users hier: de markt bepaalt dat. Is dat echt zo moeilijk te snappen? Of zit ik hier met een stokoude communist uit oost Groningen te praten?
https://nos.nl/artikel/24(...)ijken-verplichtingenquote:Flitsbedrijven overtreden en ontwijken regelmatig wetten en regels die zijn bedoeld om bezorgers te beschermen tegen hoge werkdruk en schijnzelfstandigheid. Dat constateert de Arbeidsinspectie in een nieuw rapport over de arbeidsomstandigheden bij flitsbezorgdiensten.
Die schieten vaak tekort, aldus de inspectie. Zo zitten de distributiecentra van de bezorgdiensten veelal in oude panden die niet gebouwd zijn als opslag of magazijn. "Gangen zijn smal, producten moeilijk bereikbaar", concludeert de inspectie, die veertien van deze locaties bezocht door heel Nederland. Bezorgers lopen daardoor onder meer het risico om te vallen of fysiek te zwaar belast te worden.
De belofte van flitsbezorgers is dat boodschappen in korte tijd aan de deur worden afgeleverd. Bezorgers van flits- en maaltijdbezorgdiensten ervaren hierdoor een hoge werkdruk, zo constateerde het Sociaal en Cultureel Planbureau eerder al.
Maar welke baan die die "iemand anders" nu doet moet er dan weg?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wederom reageer je met een vraag, als antwoord op iets dat ik niet zeg. Dat schiet niet echt op he
Arbeidsmigranten wegsturen heeft niemand het over. Als de vraag naar de arbeid hoog genoeg is zal iemand anders het gaan doen.
Geen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar welke baan die die "iemand anders" nu doet moet er dan weg?
Nee, dat is te makkelijk. Denk maar eens terug aan die textiel industrie, ook toen de migranten daar binnen kwamen werkten er ook heel veel autochtonen in een regio waar werkgelegenheid niet dik gezaaid was, geen Nederlandse politicus gaat dan roepen "Gooi de tent maar dicht als je geen Nederlanders kan inhuren".quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:22 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Oh ik verwijt die bedrijven ook helemaal niks hoor ...... je mag echter hopen dat onze politici en ambtenaren wel over dit soort situaties nadenken. Echter zoals ik ergens begin dit topic zei: ideologie schakelt het nadenken uit bij politici en ambtenaren worden niet geacht na te denken dus daar hoef je ook niets van te verwachten.
Als de werkgelegenheid niet dik gezaaid was dan hadden ze geen gastarbeiders hoeven halen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, dat is te makkelijk. Denk maar eens terug aan die textiel industrie, ook toen de migranten daar binnen kwamen werkten er ook heel veel autochtonen in een regio waar werkgelegenheid niet dik gezaaid was, geen Nederlandse politicus gaat dan roepen "Gooi de tent maar dicht als je geen Nederlanders kan inhuren".
Ik kan het berekenen voor je maar snap je zelf niet dat je opmerking niet logisch is?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:26 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Als de werkgelegenheid niet dik gezaaid was dan hadden ze geen gastarbeiders hoeven halen.
De user waar ik op reageerde stelde dat er voor branches die leunen op goedkope arbeidsmigranten geen plek is.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 10:11 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom zou het je het in de ban doen, volgens mij is er niemand die dat voorstelt.
Oh? Die mensen moeten dus allemaal uit de steeds kleiner wordende poel werklozen komen die vooral uit mensen bestaat met allerlei lichamelijke en psychische problemen.quote:
Bedrijven denken sowieso niet, het zijn bestuurders die lijnen uitzetten. De huidige bestuurders komen stuk voor stuk uit het neoliberale kamp waarbij aandeelhouderswaarde boven alles staat. Maatschappelijke belangen zijn als ze al genoemd worden een voetnoot in het jaarverslag.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk niet dat bedrijven die dit soort acties deden daar erg over nagedacht hebben achteraf. Ik wil niet per se werkgevers in een kwaad daglicht zetten, er zijn zat goede, maar veelal is het toch "Na mij de zondvloed"
Ja en hoe erg is dat? Even afgezien dat je het wel heel erg scherp stelt met je psychische problemen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh? Die mensen moeten dus allemaal uit de steeds kleiner wordende poel werklozen komen die vooral uit mensen bestaat met allerlei lichamelijke en psychische problemen.
Nee, dat hoeft niet per se.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh? Die mensen moeten dus allemaal uit de steeds kleiner wordende poel werklozen komen die vooral uit mensen bestaat met allerlei lichamelijke en psychische problemen.
Ik hoor je iedere keer woorden van deze strekking zeggen maar je geeft nooit aan waar die mensen dan vandaan moeten komen die er, blijkbaar, nu niet zijn.quote:
Oke dus de combinatiequote:
Ik vraag gewoon om duidelijk te maken wat er bedoeld wordt, het ligt niet aan mij wanneer men obscure referenties gebruiktquote:Op zaterdag 7 mei 2022 10:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als je niet snapt dat marktwerking niet werkt als je continu goedkope arbeiders binnen haalt als niemand voor een kutsalaris je kutklusjes wil doen, moet je wel een VVD'er zijn.
Ik ben er niet van overtuigd dat die mensen er niet zijn.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik hoor je iedere keer woorden van deze strekking zeggen maar je geeft nooit aan waar die mensen dan vandaan moeten komen die er, blijkbaar, nu niet zijn.
Dat laatste heb ik niet geclaimd. Wat ik wel zeg is dat het personeelstekort een fictief probleem is dat geen oplossing vereist.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oke dus de combinatie
-Er mogen geen arbeidsmigranten komen
-Werk blijft wel allemaal gedaan worden
-Invullingen van vacatures gaat niet elders een vacature laten ontstaan
Hoe precies?
Uit andere sectoren of gewoon niet. Zo gaat het. En dat is prima.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik hoor je iedere keer woorden van deze strekking zeggen maar je geeft nooit aan waar die mensen dan vandaan moeten komen die er, blijkbaar, nu niet zijn.
Maar wat is er fictief aan? Heeft al het werk van die mensen geen bestaansrecht en gooien werkgevers dus massaal geld weg aan hun salarissen?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik niet geclaimd. Wat ik wel zeg is dat het personeelstekort een fictief probleem is dat geen oplossing vereist.
1. Tekort aan arbeidskrachten (vraag > aanbod)quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik vraag gewoon om duidelijk te maken wat er bedoeld wordt, het ligt niet aan mij wanneer men obscure referenties gebruikt
Er zijn meer dan genoeg mensen, veel te veel zelfs. Men wil gewoon (nog) niet concurreren om die mensen. Mede omdat het veel makkelijker is om te lobbyen voor arbeidsmigranten.quote:
De markt deinst er echter al geruime tijd niet voor terug om flink vanuit andere markten te importeren, in plaats van een evenwicht tussen vraag en aanbod te laten ontstaan.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:20 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Heeft een flitsbezorger bestaansrecht? Begint haast filosofisch te worden hier in NWS.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar wat is er fictief aan? Heeft al het werk van die mensen geen bestaansrecht en gooien werkgevers dus massaal geld weg aan hun salarissen?
Ja, dit dus.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bedrijven denken sowieso niet, het zijn bestuurders die lijnen uitzetten. De huidige bestuurders komen stuk voor stuk uit het neoliberale kamp waarbij aandeelhouderswaarde boven alles staat. Maatschappelijke belangen zijn als ze al genoemd worden een voetnoot in het jaarverslag.
Dat we in NL nog steeds arbeidsmigranten huisvesten op vakantieparken waarbij een regel is dat er per bewoner 10 vierkante meter woonoppervlakte moet zijn, waardoor dus nog steeds 6 migranten in een kleine stacaravan met 3 slaapkamertje met een stapelbed gehuisvest worden is natuurlijk waanzin. Dan betaald zo'n migrant daarvoor 100 euro per week. Die verpauperde vakantieparken hebben een gouden decennia beleeft, uitewoonde stacaravans het hele jaar bezet tegen constant bijna hoogseizoen tarieven.
Prima wat mij betreft maar ik denk dat de meeste Nederlanders niet blij met de resultaten gaan zijn, er zijn meer sectoren waar dit speelt namelijk.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:35 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Uit andere sectoren of gewoon niet. Zo gaat het. En dat is prima.
Nederland is een paradijs voor daders.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:09 schreef Mortaxx het volgende:
Wel mooi dat het weer de usual suspects zijn die uitbuiting verdedigen
Ik denk dat ik zo'n stemmer ben van die partijen. Wat maakt mij daarmee stupide?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:38 schreef probeer het volgende:
[..]
De markt deinst er echter al geruime tijd niet voor terug om flink vanuit andere markten te importeren, in plaats van een evenwicht tussen vraag en aanbod te laten ontstaan.
Wat tegelijkertijd de spagaat van neoliberale anti-migratie partijen op rechts ook zo enorm stupide maakt.
Nee die natuurlijk niet, keihard accijns er op en snelquote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:38 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Heeft een flitsbezorger bestaansrecht? Begint haast filosofisch te worden hier in NWS.
De meeste mensen die er zijn hebben dus gewoon een baan. Dus ja als je mensen in de ene baan wilt hebben moet je ze uit de andere baan weg halen. Maar welke andere baan dan wel weg mag blijft in nevelen gehuld.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er zijn meer dan genoeg mensen, veel te veel zelfs. Men wil gewoon (nog) niet concurreren om die mensen. Mede omdat het veel makkelijker is om te lobbyen voor arbeidsmigranten.
Eh, voor migranten moet je ook concurrerenquote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er zijn meer dan genoeg mensen, veel te veel zelfs. Men wil gewoon (nog) niet concurreren om die mensen. Mede omdat het veel makkelijker is om te lobbyen voor arbeidsmigranten.
En dat je het daar over hebt moet ik begrijpen uit deze post?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
1. Tekort aan arbeidskrachten (vraag > aanbod)
2. Bedrijven moeten meer bieden in de vorm van salaris en rechten (prijs stijgt)
a. Goedkope arbeidskrachten binnenhalen (meer aanbod!)
b. Er hoeft niet meer geboden te worden, want aanbod ligt dichter bij vraag nu
Kom op man, dit is brugklas economie.
Sorry, maar ik denk dat jij wat minder aangebrand moet zijn als mensen niet direct begrijpen wat je met je rants wil zeggenquote:Op zaterdag 7 mei 2022 10:43 schreef Nattekat het volgende:
Goh.
Denkt er nou werkelijk iemand dat die bagagelui ook maar iets voor elkaar hadden gekregen als er een heel leger Egyptenaren (dat was het volgens mij) op de stoep had gestaan?
Wederom, dat is geen relevante vraag. Het is geen kwestie van mogen of moeten, dat lijk je maar niet te snappen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De meeste mensen die er zijn hebben dus gewoon een baan. Dus ja als je mensen in de ene baan wilt hebben moet je ze uit de andere baan weg halen. Maar welke andere baan dan wel weg mag blijft in nevelen gehuld.
Hoezo niet? Zijn we nu (als burger) niet blij omdat werkgevers bepaalde vacatures niet kunnen vervullen? Ik voel me kiplekker kan ik je verzekeren.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Prima wat mij betreft maar ik denk dat de meeste Nederlanders niet blij met de resultaten gaan zijn, er zijn meer sectoren waar dit speelt namelijk.
Idealiter dus niet meer.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eh, voor migranten moet je ook concurreren
Tekort aan autochtone werknemers komt ook zeker omdat het loon schrijnend is wat er betaald wordt, voor de arbeid die je verricht.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal correct, het binnenhalen van buitenlandse werknemers gebeurde om dezelfde reden dat het in andere sectoren gebeurde, een tekort aan autochtone werknemers met bijkomend voordeel dat mensen die de taal niet machtig zijn zich niet bij een vakbond aansluiten en geen lastige vragen stellen.
Dan ben jij niet op zoek naar een woning, dat kan, ik zit ook goed.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:41 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Hoezo niet? Zijn we nu (als burger) niet blij omdat werkgevers bepaalde vacatures niet kunnen vervullen? Ik voel me kiplekker kan ik je verzekeren.
Woningen die nu gekaapt worden door arbeidsmigranten.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan ben jij niet op zoek naar een woning, dat kan, ik zit ook goed.
1. Bagagemedewerkers is een tekort aan, en de omstandigheden zijn schijnbaar verschrikkelijkquote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En dat je het daar over hebt moet ik begrijpen uit deze post?
[..]
Sorry, maar ik denk dat jij wat minder aangebrand moet zijn als mensen niet direct begrijpen wat je met je rants wil zeggen
Volgens een hoop luie mensen wel. En wat mij betreft dringen ze dat terug door er bijvoorbeeld accijns op te heffen. Maar dan worden diezelfde mensen hier ook boos.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:38 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Heeft een flitsbezorger bestaansrecht? Begint haast filosofisch te worden hier in NWS.
Ik wel en daarom zit ik dus niet te wachten op nog meer migranten die voorrang krijgen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan ben jij niet op zoek naar een woning, dat kan, ik zit ook goed.
Het probleem is dat jij graag wil bepalen wat bestaansrecht heeft en wat niet.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens een hoop luie mensen wel. En wat mij betreft dringen ze dat terug door er bijvoorbeeld accijns op te heffen. Maar dan worden diezelfde mensen hier ook boos.
Je moest eens weten hoe inhoudelijk en fel, maar rechtvaardig discussies met jou zouden zijn als je niet continu van dit soort kansloze projecties zou maken.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens een hoop luie mensen wel. En wat mij betreft dringen ze dat terug door er bijvoorbeeld accijns op te heffen. Maar dan worden diezelfde mensen hier ook boos.
Nouja wat zou jij van een accijns op bezorgdiensten vinden?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je moest eens weten hoe inhoudelijk en fel, maar rechtvaardig discussies met jou zouden zijn als je niet continu van dit soort kansloze projecties zou maken.
Omdat je lijkt te verwachten dat die neoliberale partijen, met marktwering en winstoogmerk als grootste goederen, zich dan opeens wel protectionistisch op zullen stellen wanneer het gaat om de positie van autochtone arbeiders.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:39 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik zo'n stemmer ben van die partijen. Wat maakt mij daarmee stupide?
Waarom krijgt iemand die asperges steekt voorrang? Of heb je het nu ineens over asielzoekers?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik wel en daarom zit ik dus niet te wachten op nog meer migranten die voorrang krijgen.
Die moet ergens wonen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waarom krijgt iemand die asperges steekt voorrang?
En in huizen en apartementen. Maar die uitbuiting ben je blijkbaar voorstander van?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, in een vakantiepark met een x aantal anderen in een huisje of een caravan.
Die discussie zal inderdaad gevoerd moeten worden als je de deur dicht gooit voor nieuwe arbeidsmigranten. Dan zullen we moeten nadenken waar we schaarse arbeid wel en niet moeten inzetten. Dat is dan niet anders.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het probleem is dat jij graag wil bepalen wat bestaansrecht heeft en wat niet.
Nee hoor, dat hoeft niet. Dat is je denkfout.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die discussie zal inderdaad gevoerd moeten worden als je de deur dicht gooit voor nieuwe arbeidsmigranten. Dan zullen we moeten nadenken waar we schaarse arbeid wel en niet moeten inzetten. Dat is dan niet anders.
Zou PVV en SP nou niet direct als neo-liberaal betitelen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:45 schreef probeer het volgende:
[..]
Omdat je lijkt te verwachten dat die neoliberale partijen, met marktwering en winstoogmerk als grootste goederen, zich dan opeens wel protectionistisch op zullen stellen wanneer het gaat om de positie van autochtone arbeiders.
Of dat constante economische groei gebaseerd op import van arbeid toch niet zo realistisch is.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die discussie zal inderdaad gevoerd moeten worden als je de deur dicht gooit voor nieuwe arbeidsmigranten. Dan zullen we moeten nadenken waar we schaarse arbeid wel en niet moeten inzetten. Dat is dan niet anders.
Nee, is dat je nog steeds niet duidelijk? Vreemd. Ik vind het godsgeklaagd eigenlijk dat we in Nederland niet eens in staat zijn om malafide uitzendburo's de kop in te drukken.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En in huizen en apartementen. Maar die uitbuiting ben je blijkbaar voorstander van?
Trekhonden bestaan ook terecht niet meer.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het probleem is dat jij graag wil bepalen wat bestaansrecht heeft en wat niet.
Ehhhh...Nederland exporteert meer dan het importeert, wij zijn nu juist bij uitstek een export en doorvoer land.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Of dat constante economische groei gebaseerd op import toch niet zo realistisch is.
Dat is nou typisch iets wat je prima aan de markt kunt overlaten. Werknemers komen terecht waar ze het hardst nodig zijn.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De SP is dat inderdaad niet nee. PVV stemt economisch gewoon met de VVD mee.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:52 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Zou PVV en SP nou niet direct als neo-liberaal betitelen.
Excuses, daar had 'import van arbeid' moeten staan.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ehhhh...Nederland exporteert meer dan het importeert, wij zijn nu juist bij uitstek een exportland.
Ok, dus dan is het prima als men arbeidsmigranten aantrekt, lijkt mij, de markt vraagt er tenslotte om en elders zijn ze beschikbaar.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is nou typisch iets wat je prima aan de markt kunt overlaten. Werknemers komen terecht waar ze het hardst nodig zijn.
Nee, want je lijkt voorstander te zijn van het plan om nog meer arbeidsmigratie op te starten. Zit ik daar naast?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, is dat je nog steeds niet duidelijk?
Dat proberen we hem nu al 50 posts lang duidelijk te maken maar wil hij (bewust lijkt het) maar niet snappen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is nou typisch iets wat je prima aan de markt kunt overlaten. Werknemers komen terecht waar ze het hardst nodig zijn.
Niet als het om arbeidsmigratie gaat hoor.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:53 schreef probeer het volgende:
[..]
De SP is dat inderdaad niet nee. PVV stemt economisch gewoon met de VVD mee.
Zucht nee.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, dus dan is het prima als men arbeidsmigranten aantrekt, lijkt mij, de markt vraagt er tenslotte om en elders zijn ze beschikbaar.
Waarom werkt het dan niet? Of definieer jij markt heel benepen als alleen Nederland want dat zou raar zijn gegeven onze economie.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:55 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dat proberen we hem nu al 50 posts lang duidelijk te maken maar wil hij (bewust lijkt het) maar niet snappen.
De markt vraagt niet om arbeidsmigranten, dat is een politieke oplossing voor de vraag naar goedkope arbeid.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, dus dan is het prima als men arbeidsmigranten aantrekt, lijkt mij, de markt vraagt er tenslotte om en elders zijn ze beschikbaar.
Klopt. Vandaar dat ik het een bizarre spagaat noem.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:55 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Niet als het om arbeidsmigratie gaat hoor.
De markt interesseert het geen fuck waar hun mensen vandaan komen. Als ze maar komen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De markt vraagt niet om arbeidsmigranten, dat is een politieke oplossing voor de vraag naar goedkope arbeid.
Als het gaat om arbeidsmarkt in principe wel, toegegeven we zitten in een EU dus die moet ik nu ook even meenemen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waarom werkt het dan niet? Of definieer jij markt heel benepen als alleen Nederland want dat zou raar zijn gegeven onze economie.
Wishful thinkingquote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
https://www.gfactueel.nl/(...)en-nodig-GFA119752W/quote:Achtergrond 8 feb 2008 laatste update:23 dec 2008
‘Tuinbouw heeft Roemenen en Bulgaren nodig’
LTO Nederland zet zwaar in op een nieuwe regeling voor goedkopere gelegenheidsarbeid en op vrije toegang op de Nederlandse arbeidsmarkt voor Roemenen en Bulgaren. Dat zegt LTO-voorzitter Albert Jan Maat in Groenten & Fruit.
Maat stelt in het vandaag verschenen interview dat het
kabinet last heeft van koudwatervrees. ‘We laten zien dat we oog hebben voor de
arbeidsomstandigheden, de betaling en de huisvesting van de Polen. Concrete
misstanden bij boeren en tuinders zijn niet of nauwelijks aan de orde.’
Ook over de regeling voor goedkopere gelegenheidsarbeid door scholieren en
huisvrouwen, is LTO Nederland intensief met minister Donner van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid in gesprek. Tegelijk benadrukt Maat de noodzaak voor een
langetermijninvestering in een beter arbeidsmarktbeleid voor de sector. ‘We
kunnen voor ons personeel de EU niet blijven uitbreiden, tot straks onze
tomatenplukkers uit Kazachstan komen.’
Dan vraagt de markt dus ook niet om arbeidsmigranten.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De markt interesseert het geen fuck waar hun mensen vandaan komen. Als ze maar komen.
Dit dus. Import van arbeid is precies wat je krijgt als men het aan de markt over laat. Precies hoe het al 30, 40, 50? jaar gaat. Maar dat wil er maar niet in bij die neoliberale anti-immigratie lui.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar ook dan moet je het gaan hebben over hoe je de gevolgen dan ziet. Hoe moet die economie zonder arbeidsmigranten eruit zien en wat doen we dan niet meer?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Of dat constante economische groei gebaseerd op import van arbeid toch niet zo realistisch is.
Precies. En aangezien het ons burgers wel interesseert moeten we z.sm. stoppen met die waanzinnige arbeidsmigratie.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De markt interesseert het geen fuck waar hun mensen vandaan komen. Als ze maar komen.
Dat gaat je dan mogelijk wel veel geld kosten.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Waarom ASML wel en NXP niet? Waarom, zeg, Shell wel en IKEA niet? Kortom, waarom dit soort artificieele barrieres ineens op gaan werken voor sommige bedrijven wel en andere niet?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:58 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Als het gaat om arbeidsmarkt in principe wel, toegegeven we zitten in een EU dus die moet ik nu ook even meenemen.
Uitzonderingen zou je kunnen maken voor een ASML.
Het is niet zo heel moeilijk hoor. Je kan best geloven in de sturende hand van de markt maar voor arbeid zet je de grenzen slechts op een minimale kier. Is dat zo gek?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Dit dus. Import van arbeid is precies wat je krijgt als men het aan de markt over laat. Precies hoe het al 30, 40, 50? jaar gaat. Maar dat wil er maar niet in bij die neoliberale anti-migratie lui.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |