abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:54:28 #26
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_205241489
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 23:00 schreef Paddo het volgende:
Het hoort niet zo, ik weet het. Scherpstelpunt is verkeerd. Maar soms levert dat toch wel iets leuks op.

[ afbeelding ]

De nadruk ligt nu imho waar hij hoort te liggen.

[ afbeelding ]
(Zo hoort het, maar vinnik minder spannend)

Terwijl ik dit post is de laatste disteldoorn nog niet uit mijn benen... Mijn oude locatie (eerder gepost) is gemaaid. Alleen gras<5 cm. Ben wat verder de Gelderse Poort in geweest, en daar zit het veld waar bovengenoemde foto's genomen zijn. Ongeveer 200 x 200 meter met hoofdzakelijk distels, schermbloemen en St. Janskruid. Begroeiingshoogte is ongeveer 1.50 meter, en dat maakt het veel makkelijker om dichterbij te komen. Alleen moet je dus -in je korte broek- door dat distelveld heen. Deze vlinder liet mij binnen de 30 cm komen, en dat is voor het eerst. En op dat moment let je ook minder op de doorns in je benen. Toen ik eruit kwam, moest ik eerst met een zakmes diverse doorns uit kleding trekken, en even later bleek dat ik op diverse plekken afgebroken doorns in de huid had zitten. (nee, geen macro's van genomen)

Helaas merk ik in de Rijn-delta nog veel schade van de overstroming van vorig jaar juli. Plekken die toen bijzonder waren, zijn nu gras met lage vegetatie.

Overigens zijn beide foto's niet gecropped: gewoon 24 megapixel.
Erg mooie vlinder! Ik hou wel van dat 'alternatieve' shot. Soms ontkom je er ook niet aan, als je in elk geval het insect op de foto wil krijgen.

Je geeft me bevestiging waarom ik altijd met een stevige lange broek op beestjesjacht ga. Ik loop ook vaak langs bramen en tussen de brandnetels e.d. door. Ik heb liever dat mijn benen nat zijn van het zweet dan van het bloed ;)

Hopelijk wordt het de komende weken goed weer om er op uit te gaan. Voor nu nog wat foto's van een paar weken terug. Alles weer met dezelfde combo als mijn vorige post(s) gemaakt.

Weideschorpioenvlieg (Panorpa vulgaris) by Ed Rendum, on Flickr
Weideschorpioenvlieg (Panorpa vulgaris) by Ed Rendum, on Flickr

Hommelreus (Volucella bombylans var plumata) by Ed Rendum, on Flickr
Ik had de "var bombylans" al eerder dit jaar, nu dus ook de "var plumata" :)

Gewone citroenzweefvlieg (Xanthogramma pedissequum) by Ed Rendum, on Flickr
Hommelbijvlieg (Eristalis intricaria) by Ed Rendum, on Flickr

Ik kwam ook een aantal fraai gekleurde Lantaarntjes tegen:
Lantaarntje (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr
Lantaarntje (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr
Lantaarntje (Ischnura elegans) by Ed Rendum, on Flickr

Sommige namen...
Roodaarskniptor (Athous haemorrhoidalis) by Ed Rendum, on Flickr

Ik zag tussen de vlinderstruiken op Te Werve iets zwart-geels vliegen. Ik dacht eerst een of andere wesp, totdat het stil ging zitten:
Kleine wespenboktor (Clytus arietis) by Ed Rendum, on Flickr
pi_205261391
Een tijdje geleden hadden we het over RAW import ipv JPEG. Voor mensen die het interessant vinden heb ik even een voorbeeld gemaakt.

In JPEG schiet je in 8 bit kleur. Dat zijn 256 tinten rood, groen en blauw. Afhankelijk van je camera kun je soms ook in RAW schieten, en dan wordt vaak een grotere kleurdiepte gebruikt. Mijn D7100 schiet in 14 bit. Dat zijn 16384 tinten rood, groen en blauw. Zie je niets van op je monitor, want monitoren geven alles in 8 bit weer. Maar in grote vlakken die (in 8 bits gerekend) 1 kleur lijken, zit vaak meer kleurinformatie wanneer je in RAW schiet. Door bij het importeren het lokale contrast op te schroeven, worden de kleuren in dat vlak iets versterkt, waardoor meer detail zichtbaar wordt. Als je dit ver doorvoert, ga je naar HDR-fotografie. (vindt niet iedereen mooi!)

Onderstaande foto is de 8 bit JPEG, zoals deze rechtstreeks uit de camera komt:



Door hierbij het contrast en het lokale contrast op te schroeven, wordt de foto eerst donkerder. In Photoshop zet ik de sliders van "schaduw" en "zwarte tinten" hoger, zodat deze meer oplichten. Vaak moet nu de "hooglichten" en de "witte tinten" slider gedempt worden, omdat de foto anders te fel wordt. Als je dit doet, zie je vaak dat de foto beter belicht lijkt, maar fletser wordt. Als dat zo is, kun je met de "Levendigheid" en "Verzadiging" dit weer iets opkrikken.

In dit geval levert dat onderstaand plaatje op:



Er zit wel een nadeel aan deze methode: want niet alleen is je detail beter zichtbaar, maar ook je ruis. Dit oppeppen kan dus niet mogelijk zijn bij hoge ISO waardes.
_-L'avenir est déja lŕ
pi_205261684
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 21:37 schreef Paddo het volgende:
Een tijdje geleden hadden we het over RAW import ipv JPEG. Voor mensen die het interessant vinden heb ik even een voorbeeld gemaakt.

In JPEG schiet je in 8 bit kleur. Dat zijn 256 tinten rood, groen en blauw. Afhankelijk van je camera kun je soms ook in RAW schieten, en dan wordt vaak een grotere kleurdiepte gebruikt. Mijn D7100 schiet in 14 bit. Dat zijn 16384 tinten rood, groen en blauw. Zie je niets van op je monitor, want monitoren geven alles in 8 bit weer. Maar in grote vlakken die (in 8 bits gerekend) 1 kleur lijken, zit vaak meer kleurinformatie wanneer je in RAW schiet. Door bij het importeren het lokale contrast op te schroeven, worden de kleuren in dat vlak iets versterkt, waardoor meer detail zichtbaar wordt. Als je dit ver doorvoert, ga je naar HDR-fotografie. (vindt niet iedereen mooi!)

Onderstaande foto is de 8 bit JPEG, zoals deze rechtstreeks uit de camera komt:

[ afbeelding ]

Door hierbij het contrast en het lokale contrast op te schroeven, wordt de foto eerst donkerder. In Photoshop zet ik de sliders van "schaduw" en "zwarte tinten" hoger, zodat deze meer oplichten. Vaak moet nu de "hooglichten" en de "witte tinten" slider gedempt worden, omdat de foto anders te fel wordt. Als je dit doet, zie je vaak dat de foto beter belicht lijkt, maar fletser wordt. Als dat zo is, kun je met de "Levendigheid" en "Verzadiging" dit weer iets opkrikken.

In dit geval levert dat onderstaand plaatje op:

[ afbeelding ]

Er zit wel een nadeel aan deze methode: want niet alleen is je detail beter zichtbaar, maar ook je ruis. Dit oppeppen kan dus niet mogelijk zijn bij hoge ISO waardes.
Dan gebruik je toch Topaz DeNoise of een ander noise reduction tooltje
#35.
  woensdag 6 juli 2022 @ 22:58:08 #29
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_205262380
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 21:37 schreef Paddo het volgende:
Een tijdje geleden hadden we het over RAW import ipv JPEG. Voor mensen die het interessant vinden heb ik even een voorbeeld gemaakt.

In JPEG schiet je in 8 bit kleur. Dat zijn 256 tinten rood, groen en blauw. Afhankelijk van je camera kun je soms ook in RAW schieten, en dan wordt vaak een grotere kleurdiepte gebruikt. Mijn D7100 schiet in 14 bit. Dat zijn 16384 tinten rood, groen en blauw. Zie je niets van op je monitor, want monitoren geven alles in 8 bit weer. Maar in grote vlakken die (in 8 bits gerekend) 1 kleur lijken, zit vaak meer kleurinformatie wanneer je in RAW schiet. Door bij het importeren het lokale contrast op te schroeven, worden de kleuren in dat vlak iets versterkt, waardoor meer detail zichtbaar wordt. Als je dit ver doorvoert, ga je naar HDR-fotografie. (vindt niet iedereen mooi!)

Onderstaande foto is de 8 bit JPEG, zoals deze rechtstreeks uit de camera komt:

[ afbeelding ]

Door hierbij het contrast en het lokale contrast op te schroeven, wordt de foto eerst donkerder. In Photoshop zet ik de sliders van "schaduw" en "zwarte tinten" hoger, zodat deze meer oplichten. Vaak moet nu de "hooglichten" en de "witte tinten" slider gedempt worden, omdat de foto anders te fel wordt. Als je dit doet, zie je vaak dat de foto beter belicht lijkt, maar fletser wordt. Als dat zo is, kun je met de "Levendigheid" en "Verzadiging" dit weer iets opkrikken.

In dit geval levert dat onderstaand plaatje op:

[ afbeelding ]

Er zit wel een nadeel aan deze methode: want niet alleen is je detail beter zichtbaar, maar ook je ruis. Dit oppeppen kan dus niet mogelijk zijn bij hoge ISO waardes.
Yup, daarom schiet ik in RAW en heb ik de auto ISO gelimiteerd tot ISO1600. Die ruis kan ik nog makkelijk wegpoetsen in Canon Digital Photo Professional. Alles daarboven blijf je na nabewerken nog zien. Met RAW kan ik in DPP zelfs de afstand tot het onderwerp nog enigszins aanpassen wanneer ik de 100mm F2.8L heb gebruikt. Dat helpt wel als de scherptediepte nčt niet lekker ligt.
pi_205269942
Ik schiet tegenwoordig weer manual, met auto-ISO, zonder plafond. Van te voren de sluitertijd en apperture instellen, en verder hoef je nergens meer om te denken.

Vandaag nog even een rondje libellen gedaan. Werken ook niet echt mee, zijn nog erg schuw. Van de bloedrode variant is alles mislukt. (Tweede keer al deze week)







Dan nog even wat anders. Ik fotografeer vaak op voor mij onbekende plekken (op zoek naar eens wat andere beestjes), en ik ben dit jaar al twee keer -terwijl ik al aan het fotograferen was- op blote mannen gestuit. Van de week ook. Let wel! Het is gewoon een doordeweekse dag om 15:30, nog geen twee kilometer van de bebouwde kom, en als ik later ga googlen blijkt dat een homo-ontmoetingsplek te zijn. Ik zag wel zes poten, maar het was geen insect... En ik ben bekend met naturisme, maar dit is wel wat anders... Daarnaast zien ze mij ook als bedreiging vermoedelijk, met een grote camera en grote lens... Ik heb dus maar even een NSFW site in mijn favorieten gezet (deze, let op, is NSFW!!!) om te kijken waar ik niet moet zijn.
_-L'avenir est déja lŕ
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 8 juli 2022 @ 08:32:47 #31
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205273430
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 19:41 schreef Paddo het volgende:

Dan nog even wat anders. Ik fotografeer vaak op voor mij onbekende plekken (op zoek naar eens wat andere beestjes), en ik ben dit jaar al twee keer -terwijl ik al aan het fotograferen was- op blote mannen gestuit. Van de week ook. Let wel! Het is gewoon een doordeweekse dag om 15:30, nog geen twee kilometer van de bebouwde kom, en als ik later ga googlen blijkt dat een homo-ontmoetingsplek te zijn. Ik zag wel zes poten, maar het was geen insect... En ik ben bekend met naturisme, maar dit is wel wat anders... Daarnaast zien ze mij ook als bedreiging vermoedelijk, met een grote camera en grote lens... Ik heb dus maar even een NSFW site in mijn favorieten gezet (deze, let op, is NSFW!!!) om te kijken waar ik niet moet zijn.
Die variant was ik nog niet tegengekomen. Nou moet daarbij gesteld worden dat je het in de beste insectengebieden wel uit je hoofd laat om er bloot rond te gaan lopen. In veengebieden als De Weerribben kom je er compleet verrotgestoken uit als je zo handig bent om korte mouwen te dragen.

Fraaie libellen trouwens. De methode vaste tijd/diafragma met variabele ISO gebruik ik al jaren, vooral met de manualfocuslenzen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_205273848
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 19:41 schreef Paddo het volgende:
Ik schiet tegenwoordig weer manual, met auto-ISO, zonder plafond. Van te voren de sluitertijd en apperture instellen, en verder hoef je nergens meer om te denken.
Dat heb ik ook ingesteld. Werkt perfect.
quote:
Vandaag nog even een rondje libellen gedaan. Werken ook niet echt mee, zijn nog erg schuw. Van de bloedrode variant is alles mislukt. (Tweede keer al deze week)

Hoe dicht zat je op de libelles? :o _O_ En welke lens gebruik je?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_205282601
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 09:33 schreef PdeHoog het volgende:

[..]
Dat heb ik ook ingesteld. Werkt perfect.
[..]
Hoe dicht zat je op de libelles? :o _O_ En welke lens gebruik je?
De tweede foto is een uitsnede, want die was verticaal geschoten, en die onscherpe vleugels maakten de foto niet beter. Foto 1 & 3 zijn geen crops, komen zo uit de camera (goed, wel even met een raw-importer bewerkt).

Maar ik zat er denk ik tussen de 10-20 cm op. Geen statief, geen flitser (gebruik ik steeds minder. Dan maar hogere ISO). Als lens gebruik ik de Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra-Macro APO CA dreamer. En daar ben ik fan van. Nieuw slechts 550 EUR, een van de weinige 2x macro's, en dat "CA dreamer" slaat op de grote afwezigheid van chromatische aberratie. (scherpe lens) De lens wordt steeds populairder, en mede door zijn lage gewicht en kleine afmeting kunnen er leuke dingen mee gedaan worden. En helemaal mooi: ik heb 'em vorig jaar gescoord op Marktplaats voor 200 EUR.

Daar hoort wel een waarschuwing bij. De lens is 100mm vast, en heeft twee ringen: scherpstellen en aperture. En is een redelijk "domme lens". Mijn camera herkent 'em ook niet, en dat heeft enkele nadelen:

• Flitsen met TTL werkt niet. Mijn Nikon speedlight snapt de lens niet.
• Afhankelijk van je body en merk is aperture alleen met de stelring in te stellen. Normaliter staat het diafragma open tijdens het scherpstellen, waarna de camera het diafragma dichtzet op het moment van afdrukken. Bij een verkeerde body zit je met deze lens bij F8 dus in het donker scherp te stellen.
• Veel camera's kunnen lensfouten/beperkingen herstellen. Vignettering, vertekening... Dat lukt bij deze lens niet, omdat hij niet herkend wordt.

Maar goed, mijn andere macro lens is een dure Sigma, en deze presteert veel beter... Maar koop em dus niet blind. Hij is met meerdere mounts verkrijgbaar, maar test van te voren of je camera er mee overweg kan. Met name dat tweede punt (camera gereguleerd diafragma) is essentieel. Ik schiet D7100, maar ik weet dat sommige duurdere Nikons niet met deze lens overweg kunnen.

Tot zover dit reclame praatje. Maar het is één van mijn beste aanschaffen op macro gebied de afgelopen jaren.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 08:32 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Die variant was ik nog niet tegengekomen. Nou moet daarbij gesteld worden dat je het in de beste insectengebieden wel uit je hoofd laat om er bloot rond te gaan lopen. In veengebieden als De Weerribben kom je er compleet verrotgestoken uit als je zo handig bent om korte mouwen te dragen.
Ik wordt nergens gestoken, zelfs in Scandinavië kom ik er altijd zeer netjes vanaf. Wel ben ik vaste klant van de huisarts ivm teken-medicijnen. (Hoef ik denk ik niet uit te leggen, zal jullie ook overkomen)

Toch als je die link bekijkt (NSFW), zie je veel natuurgebieden. Ergens snap ik het ook wel. Het is een groep die veelal stiekem werkt. Maar ik wil graag voorkomen dat ik binnenkort de volgende zin uit moet spreken:"Is dat een Paardenbijter op je l*l of ben je gewoon blij me te zien?".
_-L'avenir est déja lŕ
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 11 juli 2022 @ 10:54:03 #34
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_205306083
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 21:56 schreef Clayton1 het volgende:

[..]
Dan gebruik je toch Topaz DeNoise of een ander noise reduction tooltje
wat een powertool is Topaz O+ die kende ik nog niet
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 11 juli 2022 @ 18:25:11 #35
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205309476
Kleine vlindertjes dan maar eens.

In de Weerribben zie ik een groot dikkopje. Op mijn camera staat de 70mm Sigma die daar de laatste tijd bijzonder vaak te vinden is
Ochlodes sylvanus by Ouwesok, on Flickr

Dikkopjes zijn redelijk schuw en dus is het kwestie van aan de gestrekte arm die 70mm in stelling brengen. Scherpte stel ik van tevoren in op iets vergelijkbaars zodat de vlinder niet ineens die frontgroep van die 70mm op zich aan ziet denderen.
Jammer dat er geen korte macro's met internal focussing zijn

Ochlodes sylvanus by Ouwesok, on Flickr

Een ander klein vlindertje dat net als de dikkopjes nogal schuw is is de kleine vuurvlinder.
Ik pak er een op een Sintjacobskruiskruid waar met een stuk of wat kleine vuurvlinders de keuze best wel reuze was.
Deze doe ik met de Sigma 5.6/180mm macro.
Lycaena phlaeas by Ouwesok, on Flickr

Ook hier weer aan de gestrekte arm maar deze keer omdat je dan lekker laag kunt.
Lycaena phlaeas by Ouwesok, on Flickr

Lycaena phlaeas by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_205334647
Over de-noise-tools gesproken: ik ben zelf niet zo'n voorstander van tools die informatie mogen verzinnen die afwezig is in het bronbestand. De trucks die ik hierboven met RAW importeren doe gebruiken aanwezige informatie die bij normale transformatie niet zichtbaar is. Maar honderden pixels door iets anders vervangen -terwijl je nooit zeker weet of het wel ruis is- is niet echt mijn ding. Maar goed, ieder moet het voor zichzelf bepalen. Wel weet ik dat ik een camera gehad heb (Sony H50), die met een beetje de-noising van hout zowat plastic maakte. Maar als er genoeg handmatig in te stellen is (was daar niet) ben je daar natuurlijk zelf bij.

Vandaag nog een keertje achter de libellen aan, en de eerste foto is op zich fout (beest staat er niet helemaal op), maar ik vond het effect zo grappig, dat ik 'em toch post. Hierbij wordt juist noise toegevoegd: het beest zit in het hoge gras, en er zit gras tussen de libelle en de lens. Daardoor ontstaat een raar groen smooth beeld:



Dan hebben we eindelijk een bloed-irritante pardon bloedrode heidelibelle:



Scherpte zit niet op de ogen, helaas. Maar het rugpantser wordt er wel imposanter van. Beestje is 4 cm.

Dan op zoek naar Platbuiken op plekken waar ik bij kan. Met name dat laatste is lastig. Ben op blote voeten de plomp in gegaan, maar dat was geen succes. En dus weer de standaard foto's op de lelijke ondergrond: als ze langs de oever op hout of zand liggen.



Tot slot lukte het me om wel dichtbij te komen. Onderstaande foto is de complete 24 megapixel, geen crop. Ik zat vermoedelijk binnen 15 cm van het beest. Op groot formaat zijn de oog facetten zichtbaar.
_-L'avenir est déja lŕ
pi_205362800
Een groot dikkopje met de Sigma 105



#35.
pi_205384528
Vandaag naar een stadspark, met veel grote wilgenbomen. Lekker om onder te staan met dit weer, veel schaduw, en wilgen: inderdaad: veel water! Dus op zoek naar libellen.


Die rugpantsers blijf ik mooi vinden. En op deze plek zaten veel meer heide libellen, waardoor ze niet zo schuw waren.


Hetzelfde beest, met F16. Doe ik normaal niet, want het levert minder scherpte op heb ik begrepen. Maar voor een diagonaal zittend beest is het best aardig, al is de foto natuurlijk platgeslagen.


Met dit eieren droppend vrouwtje ben ik bijna een half uur bezig geweest. Ze zat veel op een plekje in de zon, te midden van schaduw. Maar in de schaduw reflecteert het water niet, en zag je allemaal vissen (5-20 cm) onder water zwemmen, tussen de waterplanten in het groene water. Dat plekje is op ongeveer 1.60 mtr van de kant, en mijn lens is dan nog steeds enorm nauwkeurig met scherpstellen. Plus door al die schaduw wil je niet naar F8 omdat de ISO dan opeens naar 6400 springt. Niet één gelukt! Van de bijna 100 foto's. Was overigens dus geen macro, maar ik had 'em graag -als ie gelukt was- uitvergroot op poster gehad als scene.

Maar wel mijn eerste Paardenbijter van dit jaar.


Uitvergroot is' ie beter. Een Hij & Zij delibelle.


Ik post teveel hetzelfde, ik weet het. maar ik kon het niet laten...
_-L'avenir est déja lŕ
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 juli 2022 @ 18:30:22 #39
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205392171
@Paddo : Op zich post je eigenlijk nooit teveel libellen. Leuke serie :Y

Mijn ervaring is dat heidelibellen over het algemeen wat minder schuw zijn dan de glazenmakers. Als ze ervoor in de stemming zijn kun je ze heel dicht benaderen ž

Nog even over die F16: het effect van die verminderde scherpte (diffractie) komt uit de theorieboeken en je hebt er, zeker bij langere lenzen eigenlijk nooit last van, niet te bang zijn dus om hem naar de 16 te draaien.
Wat dan wel weer een ding is is dat de winst in scherptediepte niet al te groot is en dan moet je er even bij bedenken dat je ten opzichte van 11 wel de helft van je licht moet afstaan.
Ik hou hem dan ook meestal gewoon op 11 en als niet het hele insect in de scherptediepte past is het kwestie om met de beschikbare scherpte zo te mikken dat eventuele onscherpte geen probleem meer vormt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 juli 2022 @ 18:52:18 #40
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205392428
Even dacht ik dit seizoen geen vuurlibellen te kunnen fotograferen. Soms vind ik ze in de Weerribben.

Blij verrast was ik dan ook dat ik in de Amsterdamse Waterleidingduinen een wel bijzonder fraai exemplaar aantrof. Helaas was ie nogal druk en had ie zijn uitvalsbasis op een lastig toegankelijke plek. De 180mm bleef daarom gewoon op mijn rug en ik besloot hem met de 150-600 te lijf te gaan. Vanwege de temperatuur was zelfs dat al vrij uitdagend.

Niet de mooiste opnamen wegens het beton. Wel een van de fraaiste insecten die we in Nederland hebben.

Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr

Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr

Als er al heidelibellen zijn die ook vuurrood kunnen worden kan het verwarrend zijn om een vuurlibel te zien. Let eens op het verschil in het achterlijf dat bij een vuurlibel meer aan dat van een platbuik doet denken.
Een ander herkenningspunt is de houding van de vleugels. Vuurlibellen steken ze altijd vooruit en dat is dan weer handig om de vrouwtjes die een soort van kleurloos zijn te kunnen herkennen.

De enige natuurlijke ondergrond lag iets verder weg en was vrij riskant om nog dichter te naderen (helling op waterkant). Croppen geblazen dus

Crocothemis erythraea by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 26 juli 2022 @ 00:43:04 #41
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205459001
Een aparte verschijning die je zowel in de Waterleidingduinen vindt als op de Veluwse zandgronden, de blauwvleugelsprinkhaan.
Je moet ze op zicht zien te vinden, ze maken nauwelijks geluid. Vaak zie je er wel eentje in het zand landen en dan maar hopen dat ie blijft zitten én dat je hem terug kunt vinden. Ze zijn nogal klein en gaan nogal op in het landschap.

Oedipoda caerulescens by Ouwesok, on Flickr

Oedipoda caerulescens by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 1 augustus 2022 @ 00:15:03 #42
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205518682
Eind juli en warm, dan heb je een goeie kans op wespenspinnen :Y

Deze hing in het Woldlakebos en werd vereeuwigd met de Sony 2.8/50mm macro

Argiope bruennichi by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_205534060
Ik kwam onlangs ook een Blauwvleugel sprinkhaan tegen



ging even hier zitten en met enkele vleugelslagen zat hij op het fietspad

#35.
pi_205534166
Sprinkhaan van een ander kaliber

Grote Groene Sabelsprinkhaan



#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 5 september 2022 @ 22:56:10 #45
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205861871
Een van de fraaiere sprinkhanen is de moerassprinkhaan die het vooral goed doet in veengebieden zoals de Weerribben.
Ze hebben bijzonder goed zicht en zijn behoorlijk schuw, vooral als het warm is. Met een beetje geluk pak je er dan een met de 572D op 300mm
Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr

Als je nog meer geluk hebt vergeet er eentje te vluchten als je voor iets anders de 30mm erop moet staan en je zowat tegen de sprinkhaan aan zit. Rustig bewegen is het sleutelwoord zodat je opgaat in het landschap en dan blijft ie best even zitten
Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr

Dan voorzichtig dichterbij. Ook nu weer zorgen dat je lens niet ineens gaat refocussen met zo'n heen en weer razend frontend. Bij twijfel MF'fen
Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr

Ik heb nog ietsjes over voor een kop. De scherptediepte wordt nu problematisch
Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 19 september 2022 @ 18:18:56 #46
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_206032527
Backlogtime *O*

Van de sessie van hierboven. Opgewarmd met die 30mm besluit ik de 70mm er maar eens op te zetten en die blijkt erg goed met deze sprinkhanen te kunnen

Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr

Tikkie closer
Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr

Heel laag in het gras
Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr

En wat hoger in het riet
Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_206036032
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 18:18 schreef Ouwesok het volgende:
Backlogtime *O*

Van de sessie van hierboven. Opgewarmd met die 30mm besluit ik de 70mm er maar eens op te zetten en die blijkt erg goed met deze sprinkhanen te kunnen

[ link | afbeelding ]Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr

Tikkie closer
[ link | afbeelding ]Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr

Heel laag in het gras
[ link | afbeelding ]Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr

En wat hoger in het riet
[ link | afbeelding ]Stethophyma grossum by Ouwesok, on Flickr
Super netjes, Die beesten kruipen al achter het blad als ze maar denken dat je in de buurt komt
#35.
  dinsdag 20 september 2022 @ 09:59:37 #48
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_206037933
...

[ Bericht 33% gewijzigd door V. op 21-09-2022 10:04:36 ]
Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 20 september 2022 @ 10:04:36 #49
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_206037974
...

[ Bericht 32% gewijzigd door V. op 21-09-2022 10:04:44 ]
Ja inderdaad, V. ja.
pi_206044560
quote:
18s.gif Op dinsdag 20 september 2022 10:04 schreef V. het volgende:
Hmmm, geen idee waarom het niet werkt.

Anyone?

Van alles geprobeerd, ik geef het op.
Leuk, foto's posten -O-
Je moet de link in het tekstvak zetten dan de tekst selecteren en dan op het vierkantje klikken ( voeg afbeelding toe). Dan zou het moeten lukken.

Heb ff getest met je link,

#35.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')