Een grote ronde is niet compleet zonder het doorzagen van de deelnemerslijst.
Als we de startlijst afwerken komen we als eerste uit bij de Ineos-Grenadiers, alwaar Richard Carapaz de gezegende is met het rugnummer 1. Als voormalig winnaar van de Giro is dat geen verrassing, al helpt het ook mee dat Ineos de afgelopen twee edities van de Giro heeft gewonnen. In 2020 won Tao Geoghegan Hart (ja, echt
) en vorig jaar was de inmiddels bijna herrezen Egan Bernal aan het feest. Carapaz mag zorgen voor de hattrick en hij wordt ook gezien als een van de favorieten. De olympisch kampioen is evenwel nog niet bezig aan zijn beste jaar, al hebben meer renners daar last van. Allemaal zijn ze wel een keer ziek, zwak, misselijk of geblesseerd geweest. Zo ook Carapaz. Pas in de Ronde van Catalonië haalde hij weer een enigszins acceptabel niveau, al was hij op de twee aankomsten bergop nu ook weer niet direct heel indrukwekkend. Vooral zijn tocht met Higuita in de rit naar Cambrils was indrukwekkend, zo'n beetje vanuit het vertrek reden ze met z'n tweeën in de aanval en ze wisten het af te ronden. Dat is wel Carapaz, hij is niet bang om in de aanval te gaan en durft zomaar de knuppel in het hoenderhok te gooien. Zo won hij in 2019 ook de Giro. Anderen keken naar elkaar, Carapaz ging er gewoon voor. Als hij dat nu weer doet kan hij ook een eind komen. Dat zijn ploeg heel sterk is lijkt daarbij geen nadeel. Jonathan Castroviejo, inmiddels een eeuwige knecht, is weer van de partij. Goed bergop, goed bergaf, altijd nuttig en ontzettend betrouwbaar. Wat Jhonatan Narvaez kan is dan weer een beetje een vraag. Steeds beter op z'n plek in Vlaanderen, maar wat kan hij bergop? Zo heeft Ineos nog meer vragen, kan Richie Porte bijvoorbeeld op z'n fiets blijven zitten? Zo ja, dan heeft Carapaz er een geweldige knecht bij. Vierde in de Tirreno en 7e in de Tour of the Alps, in zijn afscheidsjaar is Porte voorlopig niet slecht op dreef. Salvatore Puccio is er ook weer bij, die nemen ze waarschijnlijk vooral mee om weer een massale valpartij te veroorzaken als het op een andere manier niet lukt om Carapaz te laten winnen. Kersverse Fransoos Pavel Sivakov is ook van de partij, wel iemand die een beetje blijft hangen. Zelf kopman worden lijkt hem nooit meer te gaan worden, maar met een 9e plaats in Valencia en een 10e plaats in de Tour of the Alps gaat hij op z'n minst als knecht een ontzettend belangrijke rol voor Carapaz kunnen vervullen. Ben Swift zal tijdens deze Giro waarschijnlijk weer veranderen in klimmer Swift, heel veel zin in. En zonder cynisme ben ik ook benieuwd naar de werken van Ben Tulett. De voormalige veldrijder komt steeds beter voor de dag op de weg. Ik zou hem een gigantisch groot talent willen noemen, maar met zijn 1,66m is daar niet direct sprake van. Een zwaargewicht is hij ook niet echt, met zijn 56 kilo. Maar wel een vreselijk goede renner. Kijkend naar zijn postuur zou hij een wonderklimmer moeten kunnen worden en zijn 22e plaats in de Itzulia geeft weg dat hij er echt wel zit aan te komen. Of hij als knecht heel waardevol gaat zijn, dat weet ik dan weer niet direct. Maar dat gaan we wel kunnen zien nu, spannend! Al met al een behoorlijk sterk team, wellicht het sterkste team aan de start. Hoewel de wielen rond blijven natuurlijk, en in Groot-Brittanië vaak nog net wat ronder.
Na de eerste ploeg gaat de organisatie verder met het uitdelen van de nummers op basis van een alfabetische volgorde, de volgende ploeg is derhalve AG2R Citroën. Daar is Andrea Vendrame op papier de kopman. Vorig jaar won Vendrame een rit, een kunstje dat hij dit jaar zomaar zou kunnen herhalen. Een puncheur, die je ook wel voorzichtig mag noemen voor de eerste etappe. Verder vooral een jongen die het van de vlucht moet hebben in een van de heuvelritten, een gevaarlijke klant in zo'n geval. Lilian Calmejane was een paar jaar geleden ook zo'n geval, maar die kan er al een tijdje niets meer van. Verder dan een paar verre ereplaatsen in de eindeloze Franse 1.1-koersen komt hij eigenlijk niet meer, een prestatie van formaat tijdens deze Giro zou een verrassing zijn. De eeuwige Mikael Cherel is er ook bij, een renner waar schijnbaar iedereen in het peloton een hekel aan heeft. Schijnt een ontzettende lul te zijn op de fiets, wat wij niet merken aangezien hij nooit in beeld rijdt. Een knecht, maar voor wie? Voor Felix Gall misschien, die afgelopen winter de overstap maakte van DSM en verlost lijkt te zijn van een juk van jewelste. De afgelopen jaren reed hij amper een koers uit, bij AG2R begint hij plots goed te zijn. Hij was al sterk in de Itzulia, maar een paar dagen geleden in de Tour of the Alps reed hij écht goed. Een zesde plaats in het klassement, amai. Maarja, hij rijdt wel voor AG2R, dus is de ambitie navenant. Hij wil graag een plaats bij de eerste 15 bemachtigen. Hubert Dupont is al een tijd met pensioen, maar Felix Gall moet zijn reďncarnatie worden. Beginnen aan de Giro om bij de eerste 15 te eindigen, wat is AG2R toch ook een volstrekt nutteloze ploeg. Dat zie je ook aan de rest van de equipe die ze afvaardigen naar Italië, wat te denken van Jaakko Hänninen. Dat was een talentvolle Fin, nu is het een Fin. Geeft het begrip stilstand een nieuwe dimensie, nul progressie geboekt sinds hij prof werd. Al werd hij nog wel prof op basis van mooie prestaties, niet omdat hij de broer is van. Ik kijk naar jou, Lawrence Naesen. Waar was Lawrence geweest zonder Oliver? In de Brico, vermoed ik. In plaats daarvan rijdt hij nu de Giro, zonder iets te kunnen. Zo is het ook moeilijk om vleiend te spreken over Nans Peters. Die won een paar jaar geleden uit het niets een rit in de Giro, waarna hij een jaar later ook nog uit het niets een rit in de Tour won. Daarna vond Nans het wel leuk geweest. Een dik contract binnen, en uitbollen maar. Hij rijdt echt volstrekt anoniem rond, onze Nansworst. Bijna net zo anoniem als Nicolas Prodhomme, waarvan u niet wist dat hij prof was. Toch wel, want hij komt uit Frankrijk. Dus kreeg hij doodleuk een contract bij AG2R, wat nu al twee jaar vooral een grote hoop niets oplevert. Nee, kicken ploegje wel, dat AG2R. Kun je mee voor de dag komen, maar niet in de Giro.
Met nummer 21 zal in het olijfgroen Mathieu van der Poel aan het vertrek staan. De gederfde inkomsten van het veldritseizoen gaan gecompenseerd worden in de Giro, waar hij ook meteen een mooie kans ziet om het roze te pakken. De eerste rit is hem op het lijf geschreven en ook de tijdrit zou hem moeten liggen. Onderweg liggen er meer ritten op hem te wachten, dit zou een speeltuin voor hem kunnen zijn. Met uitzondering van de derde week, daar moet hij echt niet aan beginnen. Volslagen zinloos, uitrusten en dan door naar de Tour. Enfin, de deelname van Mathieu gaat ons wel het nodige kijkplezier bezorgen, hoop ik. Helemaal zeker ben ik niet, want in het voorjaar reed hij goed, maar niet enorm kleurrijk. Dat was wel logisch, terugkomende van een blessure en nadenkende over zijn manier van koersen, maar ik hoop in Italië toch iets van de oude Mathieu te zien. Hij zal het in ieder geval allemaal zelf moeten doen, want zijn ploeg is niet zo best. Nu Merlier door een blessure niet kan meedoen ziet het er eerder lijkbleek uit dan olijfgroen. Tobias Bayer, tja. Kan wel wat als het bergop gaat, maar is eigenlijk gewoon middelmaat. Dries De Bondt gaat 500 keer in de aanval en zal vooral aan Dries De Bondt denken. Jeroen gaat onder de indruk zijn, wij misschien iets minder. Alexander Krieger is al twee jaar ziek, zwak en misselijk. Zal hier vooral zijn om de sprint aan te trekken voor Mareczko, de twee keer dat Mareczko überhaupt aan sprinten gaat toekomen. Senne Leysen doet ook mee, dat heeft papa Bart weer mooi voor hem geregeld. Lekker hoor, connecties hebben. Oldani is misschien naast Mathieu nog de leukste renner om te volgen, kan in een aantal heuvelritten ook van zich laten horen. En dan hebben we Oscar Riesebeek nog, die lang geblesseerd is geweest en nu weer terugkeert in koers. Lekker, terugkeren in de Giro. Denk dat we niet bang hoeven te zijn dat hij weer net als vorig jaar een finale gaat rijden en dan tactisch volledig kopje onder gaat. Hij zal eerder gelost zijn. De Alpecinbonus van de laatste twee jaar lijkt bij bijna alle jongens van Alpecin te ontbreken, het is maar goed dat Mathieu aan de start staat, anders hadden we ze drie weken lang niet gezien.
Astana Qazaqstan Team, zo noemen we Astana tegenwoordig voluit. Al zou ik als renner Qazaqstan liever niet noemen, want het duurt nogal lang voordat het salaris wordt overgemaakt door de staat. Een van de redenen dat de renners van Astana niet vooruit te branden zijn dit jaar, naast het feit dat ze qua kwaliteit sowieso een hoop hebben ingeleverd. Op papier is Nibali de kopman, in de praktijk zal die eer zijn weggelegd voor Lopez. Nibali begint aan zijn laatste Giro, en ik verwacht er niets van. Hij rijdt niet overtuigend rond, zelfs in zijn Ronde van Sicilië wist hij niet te winnen. Voor het klassement hoef je geen rekening te houden, maar hij hoopt natuurlijk wel in zijn laatste Giro een rit te winnen. Dat mag je niet uitsluiten, want Nibali blijft een grote meneer en heeft in het verleden al meer onverwachte dingen gedaan, maar allemachtig, het zou wel een verrassing zijn als hij nog iets wint. Astana komt verder met Valerio Conti, die dit jaar tot nu toe geen moment in beeld heeft gereden. Daar komt geen verandering in. David De la Cruz is iets beter bezig, maar ook niet direct indrukwekkend. Hopelijk heeft hij goede benen, zodat we hem een paar keer in beeld kunnen zien dalen. Heerlijke beelden vind ik dat altijd. Joe Dombrowski won vorig jaar een rit, kegelde daarna Landa uit de Giro en presteerde sindsdien niets meer. Terecht, na zijn moordaanslag op Landa mag hij nooit meer een goed resultaat boeken. Eikel, klootzak, lamlul. Over mensen die geen resultaten meer boeken gesproken: Fabio Felline. Laatste drie koersen drie keer een DNF, de prestaties van Astana samengevat. Gelukkig hebben ze ook nog Miguel Angel Lopez, die zich enigszins aan de algehele malaise weet te onttrekken. Maar ook niet helemaal. In de Tour of the Alps won hij op fraaie wijze een rit, tot groot verdriet van Pinot. Maar op de andere dagen verloor hij iedere keer een hoop tijd. Hij is voorlopig enorm wisselvallig, kan alle kanten met hem op. Van grote favoriet tot grote loser, alles is mogelijk. Het is een enorm cliché, maar in zijn geval kan ik er echt niets anders van maken. Hij kan op het podium eindigen, of in de ploegleiderswagen. Zeg het maar. Vadim Pronskiy is de Qazaq van dienst, best een aardig klimmertje maar geen wereldwonder. Harold Tejada teert vooral op het feit dat hij Harold heet, wat een geniale naam is. De prestaties zijn minder geniaal. Wel 20e in Romandië blijkbaar, maar ik heb hem niet direct veel in beeld zien rijden. Nee, Astana, dat wordt lastig. Hopen op een paar goede dagen van Nibali en hopen dat Lopez piekt op het juiste moment.
Bahrain Victorious zou deze Giro ook zomaar victorious kunnen zijn, want zij vaardigen niemand minder dan Mikel Landa af. Hij gaat deze Giro winnen, en zo niet, dan is hij op z'n minst de morele winnaar van de Giro. Net zoals vorig jaar, toen hij fantastische benen leek te hebben, maar getorpedeerd werd door Dombrowski. Zonder die Amerikaan had ie gewoon gewonnen, kan niet anders natuurlijk. Dit jaar is Landa nog niet heel indrukwekkend, als een van de weinigen lijkt hij niet over de befaamde Bahreinbonus te beschikken. Maar misschien hebben ze dat bij hem bewaard tot dit moment, een mens mag hopen. Op een derde plaats in de Tirreno na viel het nog niet echt mee, we moeten dus hopen dat hij piekt op het laatste moment. Met de guidon van onder gaat Landa het Landismo in ons allen aanwakkeren. We fladderen over de bergen en gaan Pantani in zijn hoogtijdagen imiteren. Dit kan niet mis, als hij maar uit de buurt blijft van Dombrowski. Bahrein vaardigt naast Landa ook Bauhaus af, de Duitse sprinter. Die heeft in een grote ronde echt nog nooit wat laten zien, maar aangezien het sprintersveld niet heel indrukwekkend is moet hij hier toch een eind kunnen komen. In Frankfurt haalde hij nooit de finish, maar met de Bahreinbonus werd hij nu ook ineens vierde daar. Alles kan bij Bahrein, we mogen niets uitsluiten. Als Caruso uit het niets tweede kan worden kan alles. Dus houden we ook rekening met Pello Bilbao. De beste daler van het peloton, zo durf ik hem ondertussen wel te noemen. Niet de beste klimmer, dat is dan weer een probleem. Wel taai, ontzettend taai. Buigen, nooit barsten. Maarja, met een hoop gebuig verlies je ook een boel tijd. Dat zagen we nog in de Tour of the Alps, toen hij uit de leiderstrui werd gereden door DSM. De Giro winnen, dat zie ik hem daarom niet doen, mooie plannetjes smeden samen met Landa, dat dan weer wel. Een keer samen in een afdaling de boel overhoop gooien, zoiets zou schitterend zijn. Met zijn hervonden sprintbenen kan hij ook een keer een lastige aankomst winnen, ook leuk. Met Santi Buitrago hebben ze er wel een goede knecht bij, die in de Alpen ook goed op dreef was. Beter dan Landa zelfs, maar de rollen zullen nu omgedraaid zijn. Domen Novak is dan weer minder indrukwekkend, niet alle Slovenen zijn fenomenen. Wout Poels, dat is dan natuurlijk wel weer een fenomeen. Je weet nooit wat Wouter gaat doen, dat weet ie waarschijnlijk zelf niet eens. We verwachten helemaal niets van hem, dus zal hij wel goed zijn. In de pas voor Landa en Bilbao, hup. De derde week, zijn week, dat kan wat worden met al dat geklim. De plakplaatjes van Jasha Sütterlin gaan mee op reis om Bauhaus te ondersteunen, en verder mag hij de rest van de ploeg steunen op het vlakke. Allround fenomeen Jantje Tratnik, sinds kort ook een begrip in Vlaanderen, volgend jaar te bewonderen bij Jumbo, gaat weer laten zien hoe allround hij is. Kan alles, behalve winnen. Wel een nuttige kracht. Stug. Slot op de deur.
Helaas moeten we nu de doffe ellende van Bardiani gaan bespreken. Sinds Ruffoni en Tutti pazzi per Pirazzi een paar jaar geleden werden betrapt durft men daar geen risico meer te nemen, wat tot gevolg heeft dat men al jaren pelotonvulling is. In een poging het tij te keren hebben ze Henok Muluberhan gehaald, maar die mag niet meedoen omdat ie nog geen bloedpaspoort heeft. Sad. Filippo Zana moet de meubels dan maar gaan redden, een middelmatig getalenteerde klimmer die aanbiedingen heeft van ploegen uit de WT, maar dit jaar amper vooruit is te branden. En als het hem niet lukt, dan lukt het niemand bij Bardiani. Luca Covili was ooit een getalenteerde klimmer, maar toen gebeurde Bardiani. Filippo Fiorelli is dan nog wel een betrouwbare kracht, die wordt in iedere sprint 9e, een rasecht fenomeen. Davide Gabburo heeft een sleeve en weinig kwaliteiten, Sacha Modolo is vijf jaar geleden gestopt met koersen en stuurt sindsdien zijn minder getalenteerde tweelingbroer naar de wedstrijden. Luca Rastelli, ik had oprecht nog nooit van hem gehoord. Werd wel 14e in de Ronde van Sicilië, wat voor Bardiani vergelijkbaar is met het winnen van de Tour de France. In ieder spelletje opstellen, dus. Alessandro Tonelli mag alle vluchten in de volledig vlakke ritten voor zijn rekening nemen, samen met een lul van Drone Hopper en een nitwit van Eolo. Samuele Zoccarato, zeg het maar. Werd 19e in de Ronde van Turkije, 30e in de UAE Tour en 19e in de Ster van Bessčges. Als we die resultaten bij elkaar optellen, door drie delen, naar boven afronden en er een 1 voor plaatsen komen we uit op een mooie 123e plaats. Mag Samuele het mee doen.
Na Bardiani komen we uit bij Bora, die met een onweerstaanbare tridente komen. Movistar had ooit Valverde, Quintana en Landa. Kinderspel vergeleken met Kelderman, Hindley en Buchmann. Mijn hemel, wat is Bora toch een doodgrijze ploeg. Met Vlasov hebben ze een voltreffer te pakken, maar die is er niet bij. Dus kijken we naar Kelderman, die afgaand op een interviewtje bij de NOS op het punt staat om van de Brienenoord te springen. Het loopt allemaal niet, het gaat allemaal niet, er wordt weer gevallen, de benen zijn niet
super, we mogen er niets van verwachten. Deden we sowieso niet. Het kan best zijn dat over drie weken blijkt dat hij vijfde is geworden, maar in beeld zal hij niet gereden hebben. Of hij valt uit, moet je niet uitsluiten. Wel gelachen dat hij een hersenschudding had en dat die na een paar dagen weer weg was, zonder brein genees je sneller naar het blijkt. Hindley is nog steeds een raadsel, hoe heeft hij ooit tweede kunnen worden in de Giro? Dit jaar mag hij strijden met Felix Gall om een plaats bij de eerste 15, hooguit. De hoogdagen van Emoe Buchmann liggen ook achter ons, het is al een tijd niet veel meer. Zijn laatste resultaat was een DNF in het Baskenland, een prestatie van formaat in de Giro zou me ernstig verbazen. Wel knap van Bora dat ze met Kelderman en Buchmann de twee minstzeggende renners van het peloton bij elkaar hebben weten te verzamelen. Om er een hele vork van te maken zou ik ze aanraden om Arensman te kopen, dat is een -man en tevens een identiteitsloos stukje botten en spieren met zo min mogelijk huid. De ploeg wordt verder opgeleukt door Giovanni Aleotti, in principe een aardig talent maar ook hij komt nog niet echt vooruit dit jaar. Bijna alle ploegen hebben last van de nodige blessures en ziek zijn ze onderhand allemaal geweest, maar Bora schijnt extra zwaar getroffen te zijn. Het excuus is daar als er niet gepresteerd wordt. De voormalige Italiaan die nu als Pool door het leven gaat is Cesare Benedetti, hij won ooit een rit in de Giro maar dat gaat dit jaar niet gebeuren. Mag mooi knechten en hem gaan we net als Patrick Gamper niet veel zien. Lennard Kämna gaan we dan wel weer zien. Lenny heeft goede en slechte jaren, dit is een goed jaar. In goede jaren is Kämna een van de beste rittenkapers van de wereld, dat heeft hij dit jaar al bij twee gelegenheden laten zien. Wint een rit, minstens. Ben Zwiehoff hebben ze van de mountainbike geplukt en ik zou ze adviseren om Ben weer terug te sturen naar het mountainbiken.
Cofidis doet mee, dat hebben we vorig jaar gemerkt omdat Lafay een rit won. Dit jaar gaan we het ook wel merken, want Guillaume Martin staat aan het vertrek. De Franse filosoof tevens klimmer, beroemd omwille van zijn gebrek aan daalkunsten. Nou, dan gaat het een zware Giro worden. We reserveren de 9e plaats in het klassement voor Guillaume, welkome punten voor Cofidis. Davide Cimolai en Simone Consonni vormen een dynamisch Italiaans sprintduo, waarbij ik vermoed dat Cimolai de sprint mag aantrekken voor Consonni. Allebei niet direct fenomenen, maar Consonni zal vast een aantal keer de top 10 halen. Wesley Kreder zal aanschuiven in de trein, schijnt een goede knecht te zijn maar daar heb ik nog nooit iets van gemerkt. Anthony Perez is een soort van klimmer, soort van puncheur, soort van middelmaat. Zal ongetwijfeld een aantal keer in de aanval gaan, vermoedelijk zonder succes. Pierre-Luc Perichon is van het type dat dan maar in een vlakke rit gaat aanvallen om aan z'n vrouw te bewijzen dat hij echt in Italië is. Remy Rochas is een pocketklimmer, weegt naar het schijnt slechts 51 kilo. De categorie Rujano, maar dan met veel minder kwaliteiten. Davide Villella maakt de ploeg rond, een onbetrouwbare renner. Best wat talent, maar heeft er meestal geen zin in om wat met dat talent te doen. Ook dit jaar vindt hij het allemaal wel best, zo rond de 30e plek eindigen in tal van rondjes, zal wel goed genoeg zijn toch? Cedric Vasseur is snel tevreden, dat scheelt. Op Martin na een waardeloze ploeg, of Consonni moet boven zichzelf uitstijgen.
Nee, gaan we snel door met het echte werk. Drone Hopper-Androni Giocattoli! Gianni Savio heeft een Spaanse sponsor opgeduikeld, gespecialiseerd in het maken van drones. Drone Hopper, fantastische naam. De kopman, in ieder geval op papier, is niemand minder dan Natnael Tesfatsion. De eerste van drie Eritreeërs aan het vertrek, mijn vlaggetje kan hopelijk vaak gaan wapperen. Natnael, liefkozend Natalino genoemd, heeft dit jaar een enorme stap vooruit gezet. Vorig jaar deed hij al mee aan de Giro en zat hij een paar keer in de goede vlucht, maar kwam hij aan het eind van de rit duidelijk te kort. Dit jaar heeft hij de Tour du Rwanda voor de tweede keer gewonnen en bevestigde hij in Europa. Hij werd bijvoorbeeld 4e in de GP Industria en reed ook een sterke Tour of the Alps. Kopman is betrekkelijk, het is niet zo dat hij voor het klassement gaat. In vergelijking met Bini gaat hij wel wat beter omhoog, maar niet goed genoeg om hier bij de eerste 20 te eindigen. Nee, hij zal weer voor de vlucht van de dag moeten gaan tijdens de heuvelritten en ik heb er behoorlijk veel vertrouwen in dat hij dan behoorlijk dicht in de buurt van de zege gaat komen. Op dag 1 mogen we hem trouwens ook niet uitvlakken, net iets minder explosief dan Bini maar hij is ook behoorlijk rap. En dat klimmetje stelt voor hem niets voor, hoewel de positionering een dingetje zal zijn. Enfin, Jhonatan Restrepo ontbreekt helaas, dat is wel een gemis voor deze ploeg. De andere blikvanger is nu Alexander Cepeda, weer zo'n miniatuurklimmer. Werd tweede in de Ronde van Sicilië achter Caruso, jawel! Maarja, vorig jaar was hij in aanloop naar de Giro ook briljant en viel hij in de Giro tegen. Daarom ben ik bang dat hij ook nu weer problemen gaat hebben. Klimmen kan ie wel, de rest is een probleem. Edu Sepulveda werd derde in de Ronde van Turkije en won een rit, vorig jaar werd hij 47e in de Giro en ik ga dit jaar uit van een mooie 37e plaats. Voorts is Ponomar natuurlijk een interessante renner. Vorig jaar de jongste renner aan het vertrek, dit jaar ook. Een Oekraďner, daar hoeven we verder weinig aan toe te voegen. Zou mooi zijn als hij iets kan laten zien, maar hij heeft sowieso recht op onze sympathie. De ploeg wordt vervolledigd door vier nutteloze Italianen. Mattia Bais zien we vaak terug in de vlucht van de dag, samen met Filippo Tagliani. Simone Ravanelli en Edoardo Zardini gaan iets proberen als het wat heuvelachtiger wordt, maar dat zal op niets trekken. Nee, Natnael moet even een ritje gaan winnen. En dan een contract tekenen in de WT, wat volgens Savio wel in de lijn der verwachting ligt.
Bij EF Education-EasyPost is Hugh Carthy de kopman. Ze zijn weer voorzien van een nieuw hip tenuetje, maar de ploeg is verre van hip. Ik moet iedere keer weer zo hard lachen om Vohters die een paar jaar geleden de keuze moest maken tussen Carthy en Dani Martinez. Hij kon ze niet allebei houden en koos voor Carthy. Verkeerde keus, jammer joh. Carthy is bagger tegenwoordig, al valt bij hem een plotselinge vormpiek niet uit te sluiten. Onpeilbare renner. Jonathan Caicedo won een paar jaar geleden op de
Etna, dat gaat hem niet nog eens lukken. Diego Camargo rijdt bij de ploeg omdat ze dankzij Rigoberto Uran ook wat geld uit Colombia krijgen. Dat geld hadden ze beter kunnen besteden, Camargo is 'm niet. Simon Carr, de Britse Fransoos, wel een leuk talentje. Zijn ontwikkeling valt me wat tegen, gaat eigenlijk iets te langzaam. Vohters heeft niet de benzine die ze bij andere ploegen hebben, zonde. Alsnog, leuke klimmer die we vast een paar keer in de vlucht gaan zien. Magnus Cort staat aan de start om zijn trilogie te voltooien, een ritzege in de Giro en hij heeft in iedere grote ronde een rit gepakt. Hoewel hij dit jaar tot nu toe heel weinig heeft gepresteerd mogen we niet uitsluiten dat hij in zijn opzet slaagt, een slimme en sterke renner. Owain Doull is een renner die een patroon begint bloot te leggen. Haal een Brit op bij Ineos en hij kan er plotseling niets meer van. Eerst Lawless, nu Doul, bij een andere ploeg verliezen ze al hun kwaliteiten. Doull is anoniem en gaat dat ongetwijfeld tijdens deze Giro ook zijn. Hopelijk is de tweede Eritreeër op de startlijst, MIJN Merhawi KUDUS een stuk minder anoniem. Alhoewel, tegenwoordig wordt hij door iedere organisatie Merhawi Ghebremedhin genoemd. Dus als je dat in beeld ziet verschijnen is het eigenlijk KUDUS, dat je het even weet. Zijn transfer naar EF heeft verdomd weinig opgeleverd, zelfs zijn gebruikelijke piek in het begin van het seizoen was er niet. Volledig overvleugeld door de nieuwe generatie Eritreeërs, Mera staat in de schaduw van Bini, Natalino en Henok. Maarja, misschien piekt hij wel richting de Giro en blaast hij de brommer niet op in kansrijke positie HAHAHAHAHAHAHAHA nee wie neem ik in de maling laat maar zitten. Julius van den Berg, onderdeel van de SEG-maffia, doet ook mee. Hoi ik ben Julius en ik ben inmiddels al vijf jaar prof omdat ik toevallig de goede zaakwaarnemer heb. Waardeloze parodie op een coureur.
Gaan we door met Eolo-Kometa, een ploeg die beschikt over twee blikvangers. Lorenzo Fortunato is de kopman, hij won vorig jaar een rit. Op de Zoncolan, zegt men dan. Maarja, dat was de andere kant van de Zoncolan, de minder boeiende kant. Telt niet. Wel een bijzonder goede klimmer, die dit jaar aan het bevestigen is. Recent tweede in Asturië, ik bedoel maar. Benieuwd wat hij gaat doen, kan voor een anonieme plek bij de eerste 20 gaan of opnieuw voor een ritzege. Naast hem kijken we vooral naar Vincenzo Albanese, een man met rappe benen die ook goed over een heuvel komt. Een jongen voor de eerste rit, zonder meer. Veelzijdige knul, 25e in de Strade Bianche en 11e in Milaan-San Remo, naast een 7e plaats in de Ronde van Sicilië, je kunt hem bijna overal uitspelen. Al is de Giro nog een heel ander verhaal, vorig jaar was hij zo anoniem als wat. Eolo neemt verder Davide Bais mee, de jongere broer van Mattia Bais van Drone Hopper. Die twee samen in een vroege vlucht, zie ik gebeuren. Erik Fetter is ook van de partij, een Hongaar! Hongaarse co-sponsor, Hongaarse start, er is een Hongaar bij. Qua prestaties is het bepaald geen Fet(ter)pot, maar wie weet kan hij ons verbazen. Francesco Gavazzi is inmiddels 78 jaar oud maar nog steeds van de partij, al kan dit prima de eerste en meteen laatste keer zijn dat je deze maand zijn naam leest. Met Mirco Maestri hebben ze nog een jongen bij die gespecialiseerd is in de vroege vlucht, Samuele Rivi reed vorig jaar al heel aanvallend en Diego Rosa is een eeuwige teleurstelling. Die jongen had zoveel talent, maar er komt al jaren niets meer uit. Zijn stapje omlaag richting Eolo heeft hem ook weinig gebracht, geen revival zoals bij Fortunato en Albanese. Magere, schamele resultaten in de marge. Een ommekeer verwacht ik niet direct.
Komen we uit bij Groupama-FDJ, ongetwijfeld de langste ploeg aan het vertrek. Een ploeg met mannen van rond de 190 centimeter, bijna allemaal volledig in dienst van Arnaud Demare. Dit terwijl Demare niet echt bezig is aan zijn beste jaar, hij heeft bijvoorbeeld nog niet gewonnen en zelfs het aantal ereplaatsen valt tegen. Met concurrentie van jongens als Ewan, Cavendish en Mareczko (haha ik ben zo grappig) lijkt het me ook niet dat daar direct veel verandering in gaat komen, al heeft hij vermoedelijk wel de beste trein. Met Clement Davy (die kent u niet en gaat u ook nooit leren kennen), Jacopo Guarnieri (wat een grappige jongen op twitter en wat een moedige daad om tijdens de ploegenpresentatie met een STATEMENT te komen), Ignatas Konovalovas (won 100 jaar geleden een tijdrit in de Giro toen Menchov ondanks chute het eindklassement won, zo oud zijn we ondertussen), Tobias Ludvigsson (voormalig tijdrijder uit Huskvarna die al een tijd niet meer op de brommer van Husqvarna is), Miles Scotson (???) en Ramon Sinkeldam (corona is een leugen, vaccins zijn vergif en ik ben een onvoorstelbare totaalmongool) brengt hij een imponerend rijtje dommekrachten bij elkaar. Attila Valter mag het geheel voltooien. Weer een Hongaar, we gaan hem tijdens de eerste rit waarschijnlijk wel in de aanval zien op de klim. Droeg vorig jaar een dag het roze toen heel België dacht dat Evenepoel het roze zou overnemen, hilarisch was dat. Jeroen kwam spuitend klaar, Renaat sloeg al aan het bloggen voor Sporza en HLN gooide de pushberichten de ether in, kwamen ze daarna heel beteuterd tot de conclusie dat een of andere Hongaar de leiding overnam. Valter werd uiteindelijk 14e in het klassement, zal nu vast ook weer zoiets worden.
Tijd voor het echt werk. Bij de goden van Intermarche-Wanty-en-dan-nog-500-namen gaan we getuige zijn van het debuut van Biniam Girmay in een grote ronde. Veni, Vidi, Bini. Schroeien voor gevorderden, we pakken die roze trui, steken onze middelvinger op richting Hongarije, dragen ons prachtige shirt vol trots en maken de hele wereld gek. Volksfeest, overal. Na de winst in Gent-Wevelgem is het nu tijd voor het volgende hoofdstuk. Een eerste ritzege in een grote ronde voor een Afrikaan met iets meer pigment, het zou schitterend zijn. En qua kwaliteiten moet het mogelijk zijn. Bini weet ons steeds weer te verbazen. Zijn optreden in het voorjaar was buitengewoon, dus waarom niet die lijn doortrekken? De eerste rit is een kolfje naar zijn hand, maar er komen meer mooie ritten voorbij. Al verwacht ik niet veel van hem in de volledig vlakke ritten, het zal onderweg iets lastiger moeten zijn om het voor hem makkelijker te maken. Veel ondersteuning heeft hij trouwens niet, dat zal vooral van Aime De Gendt en Barnabas Peak moeten komen, en wellicht Loďc Vliegen. Die rijden neem ik aan in dienst van Bini, terwijl Jan Hirt, Domenico Pozzovivo en Rein Taaramae hun ding mogen doen in de bergen. Pozzovivo gaat dan ongetwijfeld voor het klassement, als hij niet ziek wordt of valt moet een top 15 ook wel tot de mogelijkheden behoren. Lorenzo Rota van de BV Lorenzo Rota gaat voor Lorenzo Rota rijden. Schitterende haarlijn, walgelijk mens.
Israel komt met een oude ploeg, of wat had u gedacht? Absolute kopman is Giacomo Nizzolo, de man die altijd in iedere massasprint tweede weet te worden, tijdens de Giro althans. Al won hij vorig jaar een rit en wist hij zodoende zijn eigen vloek te doorbreken. Ergens wel jammer, een stukje cult ging verloren. Dit jaar gaan het dan wel weer een hoop tweede plaatsen worden, want Sjaak is niet in vorm. Breukje opgelopen in Milaan-San Remo en daarna niet op de beste manier teruggekeerd in competitie. Onzichtbaar in Frankfurt, bijvoorbeeld. Maarja, alsnog, gaat wel sprinten tijdens deze Giro, maar niet voor de zege. Ondersteund wordt hij door een hoop ellende, zoals Jenthe Biermans en Matthias Brändle. Brändle was ooit een tijdrijder, zo'n jongen die je wegens het gebrek aan tijdrijders zelfs nog zou overwegen voor de tweede rit. Alexander Cataford is er ook bij, wie? De Canadees omdat het moet, want de eigenaar van de ploeg is Canadees. Kan er geen kut van, de meest onzichtbare renner van de Giro is nu al bekend. Merkwaardig genoeg geen Israëliër aan het vertrek, overigens. Wel Alessandro De Marchi, die ondertussen 105 is. Een brekebeentje bovendien, ligt vast na een paar dagen samen met Wielco in een greppel. Alex Dowsett leeft ook nog, naar het schijnt. Won in 2020 godbetert een rit in de Giro, daarna viel hij alleen nog maar op door niet het werelduurrecord te pakken. Records gaat hij deze Giro ook niet pakken, hooguit dat hij een tijdje in beeld verschijnt tijdens de tijdrit. Met Reto Hollenstein nemen ze ook nog iemand mee waarvan ik het bestaan was vergeten. Goh, Reto, jij ook hier? Rick Zabel sluit de gelederen. Geen Erik. Sprintjes aantrekken voor Nizzolo en dat was het.
Gaan we door met Jumbo-Visma. Het vlaggetje, ja! De mentaal zeer evenwichtige en altijd stabiele factor Tom Dumoulin is de kopman. Dat wordt een totale mislukking, let op mijn woorden. Ik heb ook helemaal geen zin meer in die Dumoulin, eigenlijk. Die heeft na een paar dagen weer zadelpijn en het loopt allemaal weer niet en wat is het leven zwaar. Vervelend voor hem, maar als deze Giro geen doorslaand succes wordt moet hij waarschijnlijk echt een keer gaan overwegen om iets anders te gaan doen. Hij legt de lat voor zichzelf ontzettend hoog en hij kan eigenlijk ook alleen maar plezier beleven als het lukt. Nouja, de kans is vrij groot dat het niet gaat lukken. Vervelend, maar nu zijn contract afloopt is het tijd voor conclusies. Goed, het zou natuurlijk ook wél kunnen lukken. Lastig, want de voorbereiding was verre van ideaal. Idealiter kom je niets tegen, Tom kwam heel veel tegen. Eind vorig jaar van de fiets gereden en een pols gebroken, daarna last van rugpijn, dan weer van corona, het liep voor geen meter. Je loopt veel achterstand op en het is heel lastig om die achterstand in te halen. Het zou oneerlijk van ons zijn als we veel van hem verwachten, maar belangrijker nog zou het heel oneerlijk zijn van hem als hij veel van zichzelf verwacht. Die eerste week proberen te overleven dan maar kijken wat er mogelijk is. Een ritzege zou ook al een groot succes zijn, ook al denkt hij daar zelf waarschijnlijk anders over. Edoardo Affini zou er een moord voor doen. Een dommekracht, die tijdens de klassiekers de eerste 100 kilometer op kop mag boren om vervolgens af te stappen. Reed vorig jaar wel een sterke Giro, won bijna een rit en reed goede tijdritten. Kunnen we noteren voor de tweede rit, maar verder zou ik hem niet noteren. Koen Bouwman won al een paar keer bijna een rit, maar bij Koentje zal het altijd bijna blijven. Pascal Eenkhoorn zou er goed aan doen om een andere ploeg op te zoeken, bij Jumbo gaat hij nooit zijn talent kunnen benutten. Wat moet hij nu ook gaan doen in deze Giro? Geen idee. De mollige bolus van Tobias Foss werd vorig jaar 9e in de Giro, gezien zijn spekbuik mogen we daar zeker van onder de indruk zijn. Na die Giro besloot hij evenwel te stoppen met fietsen, echt lachwekkend hoe slecht hij sindsdien is. Hoewel, in de Algarve begin dit jaar was hij best goed bezig. Wel jammer dat hij bergop ten val kwam, dat was onhandig. Daarna gevallen in Coppi tegen Bartali en sedert die val geen koers meer gereden. Lastig te peilen, maar een nieuwe 9e plaats mogen we niet uitsluiten. Hoe dan ook niet iemand die veel invloed gaat hebben op het verloop van de koers. Net als Gijs Leemreize, de vervanger van de koning van Mt. Fuji, Chris Harper. Gijs Leemreize is alleen maar prof geworden omdat Robert Gesink vroeger zijn babysitter was, stukje nepotisme. Gijs kan er geen kut van, de volgende generatie Nederlandse klimmers is onbestaand naast Arensman. Sam Oomen en Jos van Emden maken de ploeg compleet. Waanzinnig sympathieke kerels, qua prestaties op de fiets begint het alleen wel minder te worden. Wat voor Jos niet zo erg is, die heeft inmiddels de leeftijd dat hij langzaam minder mag worden. Voor Oomen is het wel een probleem, die hoort nu richting zijn piek te gaan. Verre van, stilstand is al een paar jaar achteruitgang. Werd wel 10e in Catalonië, wat best leuk klinkt als je het zo opschrijft, maar hij was geen moment in koers. Nee, dat wordt anoniem meehobbelen richting de 23e plaats. Al hoop ik wel op meer, want Sam gunnen we alles.
Dan door naar Lotto-Soudal, de ploeg die in gevarenzone zit. Kunnen zomaar hun WT-licentie gaan verliezen, maar gelukkig hebben ze Ewan nog. Die moet flink punten gaan scoren in Giro en Tour door een hoop ritten te winnen. Nadeel: ritten leveren niet veel punten op. Klassementen, daar draait het om. Enfin, hoe dan ook, Ewan gaat - helaas - wel weer een paar ritten winnen deze Giro. Hij mist De Buyst, maar met Selig, Schwarzmann en Kluge beschikt hij over een heel Duits regiment dat hem door de finales gaat loodsen. Snelste man aan de start, al heeft hij door ziekte dit jaar ook nog niet echt veel kunnen laten zien. Maarja, dat komt wel goed, of vanuit mijn optiek fout, deze Giro. Verder hebben ze met Thomas De Gendt op papier een leuke naam, maar ik kan iedereen aanraden om de resultaten van Thomas eens op te zoeken. Dit is duidelijk het jaar teveel voor de rittenkaper die al een tijd is gestopt met kapen. Matthew Holmes won ooit per ongeluk op Willunga Hill en heeft sindsdien nooit meer iets gepresteerd. Kreeg wel een nieuw contract, waarom weet niemand. Mag nu zelfs de Giro rijden, wederom, niemand weet waarom. Sylvain Moniquet staat in de belangstelling van Cofidis, meer hoeven we niet over hem te zeggen. De Waal omdat het moet. Houden we Boer Harm Vanhoucke over, die ooit twee dagen goed reed in de Giro en sindsdien een mythische status heeft bereikt, bij Jeroen in ieder geval. Valt in de praktijk tegen, om eerlijk te zijn.
Bij Movistar staat niemand minder dan Alejandro Valverde aan het vertrek. Piti heeft inmiddels de gezegende leeftijd van 42 bereikt en schijnt te stoppen aan het eind van het jaar. Daar geloven we natuurlijk niet in, maar hij begint het nu toch wel echt vaak te herhalen. In zijn laatste jaar wilde hij graag nog eens de Giro rijden, dus is hij van de partij. Voor het klassement wil hij niet meer gaan, nee, de kopman moet Ivan Sosa worden. HAHAHA, Ivan Sosa als kopman.
Geweldige klimmer, als het draait, maar het draait nooit drie weken. Piti wil z'n ritjes uit gaan zoeken, en waarom zou hij niet meteen voor de eerste rit gaan? De echte explosiviteit is ondertussen aan het afbotten, maar hij wordt wel gewoon tweede in de Waalse Pijl en 7e in Luik. Ook alweer drie keer gewonnen dit jaar, er kan prima nog een jaartje bij. Maar als we hem twee keer geloven stopt hij er dus mee en gaat hij niet voor het klassement. Jaja, nee, is goed, Alejandro. Nou, Sosa als kopman dus, won recent in Asturië. Maarja, dat is drie dagen. Een beetje de maximale lengte voor Ivan ook wel, drie weken is volstrekt onmogelijk voor hem. Zelfs zonder waaiers gaat hij het voor elkaar krijgen om ergens in de mongolenwaaier te eindigen, fenomeen. De ploeg wordt verder gevuld door een hoop ellende, wat te denken van Jorge Arcas. Dat is een soort van Lastras, maar dan 500 keer slechter. Will Barta, die kwam bij de ploeg omdat hij de beste vriend is van Matteo Jorgenson, maar ik weet niet of Jorgenson de status heeft om zoiets af te dwingen. En je moet je ernstig afvragen of hij niet wat betere vrienden kan maken, het is meer Won't Barta. André Oier Lazkano is wel een absoluut fenomeen, als ze hem de vrijheid geven kan hij nog wel een gevaarlijke klant worden tijdens een overgangsrit ergens. Al vallen de prestaties dit jaar nog wat tegen, wat vooral te maken heeft met het feit dat ze hem geen vrijheid geven en hij vooral aan het knechten is. Antonio Pedrero piekt altijd richting de Giro, getuige zijn 5e plaats in Asturië. Drie weken lang gaat Antonio op een wielrenner lijken, om vervolgens voor de rest van het jaar van de radar te verdwijnen. José Joaquin Rojas doet ook weer mee, deze fan van Franco verzamelde in het verleden ereplaatsen, tegenwoordig is hij slechts knecht. Gaan we weinig van vernemen, gelukkig. De ploeg beschikt verder over Sergio Samitier, die in 2020 13e werd in de Giro. Hoe dan? We zetten er dit jaar een eentje voor.
We zijn er bijna, nog vijf ploegen te gaan. De volgende ploeg is Quick Step, alwaar Mark Cavendish de kopman is. De altijd boze en gefrustreerde Cav vindt het maar niets dat hij de Giro moet rijden en onzeker is voor de Tour. Wij zijn ook allemaal haters die hem het record misgunnen, Cav is zo'n figuur die denkt dat de hele wereld tegen hem is. Terwijl Jakobsen gewoon beter is, maarja, leg hem dat maar eens uit. Hoe dan ook, Cavendish is wel nog goed genoeg om een paar ritten te winnen deze Giro. Zeker nu hij dankzij het uitvallen van Van Wilder met Morkov de beste lead-out van het peloton tot zijn beschikking heeft. Morkov zou hier eerst niet rijden, maar na de val van Van Wilder in Luik-Bastenaken-Luik kwam er een plekje vrij en Cavendish bleef waarschijnlijk net zo lang zeuren tot PatLef het opgaf en Morkov richting Hongarije dirigeerde. Scheelt al snel een ritzege of twee voor Cav, zie je nou wel dat niet de hele wereld tegen hem is? In de trein is ook plaats voor Davide Ballerini en Bert van Lerberghe, iemand als Pieter Serry mag waarschijnlijk wat werk eerder op de dag voor zijn rekening nemen. James Knox lijkt me dan weer geen jongen voor de sprinttrein, meer een eeuwig klimtalent dat nooit echt doorbreekt. Geen idee waarom hij nog steeds bij Quick Step rijdt, had al een tijd geleden doorgeselecteerd mogen worden. Mauro Schmid won vorig jaar uit het niets een rit in de Giro, wellicht kan hij dat kunstje nu herhalen. Geen rit over onverharde wegen dit jaar, maar op asfalt zal hij vast ook iets kunnen. De altijd stilistische en stil op de fiets zittende Mauri Vansevenant maakt de selectie rond. Mauri heeft nog niet echt de benen van vorig jaar, maar wie weet heeft Wim nog ergens een dosis TB500 gevonden en gaan we hem in de bergen naar de overwinning zien schudden. Heel veel zin in, HUP MAURI.
Team BikeExchange-Jayco, de ploeg met de meest waardeloze naam, komt met een grote favoriet. Het enigma Yates moet hier de toekomst van de ploeg zien te redden, want ook BikeExchange zit in de gevarenzone. Ze kunnen zomaar hun WT-licentie verliezen en exchangen dan hun ploegstatus. Maar als Yates hier bij de eerste vijf rijdt pakken ze zo'n sloot punten dat de rest ze niet meer terug gaat zien. En dat zou kunnen. Maar Yates zou ook enorm kunnen tegenvallen, dat weet je maar nooit met Yates. Het best werd het nog wel samengevat in Asturië, een paar dagen geleden. Van de drie ritten won hij er twee, met overmacht. Twee keer blies hij de tegenstand volledig weg, ze stonden nog niet eens op een foto van de Hubble. Maar tussen zijn twee ritzeges in verloor hij in een andere rit doodleuk een kwartier. Omdat het warm was, zogenaamd. Wat Yates gaat doen is altijd een verrassing, zelfs als hij briljant rijdt kan hij ineens een inzinking krijgen. Niemand die het weet, we gaan het pas weten als we het zien. De rest van de ploeg rijdt wel gewoon in zijn dienst. Figuren als Craddock, Hepburn, Howson, Juul-Jensen en Scotson moeten hem zo goed mogelijk zien te ondersteunen, wat in de meeste gevallen lastig zal zijn omdat ze er geen reet van kunnen. Lucas Hamilton zou nog wel een goede adjudant kunnen zijn, als hij tenminste op zijn fiets blijft zitten. In het Baskenland een paar weken terug kukelde hij in een vrij simpele afdaling het skoekeloen in, geen virtuoos op de fiets en dus een onbetrouwbare kracht. Misschien heeft Yates nog wel het meest aan Matteo Sobrero, een jongen die tijdens de tijdrit op dag twee voor zijn eigen kans zal gaan. Gevaarlijke klant.
Nu komen we uit bij Team DSM, de ploeg van de protocollen. Van cooperation, van ontbrekende prestaties. Alhoewel, met Romain Bardet wonnen ze recent wel de Tour of the Alps. Daar reden ze heel goed, al ontbraken er wel een hoop renners. Landa en Bilbao versloegen ze, de andere favorieten dan weer niet. Alsnog, straffe kost. Zowel Bardet als Arensman lijken goed te pieken richting de Giro. Bardet is wel de absolute kopman, heeft de karakterloze Thymen Arensman ons een keer of 500 op het hart gedrukt. Arensman is hier om te leren, want van het brok charisma dat naar de naam Romain Bardet luistert kun je een hoop leren. Bardet kopman en Arensman knecht, genoteerd. In een grote ronde kan DSM vaak meer, denk maar terug aan de Giro van 2020 of de Tour van dat jaar. Zou me niet verbazen als Bardet het nu ook weer goed gaat doen, maar winst lijkt me uitgesloten. Arensman boeit me geen reet, maar die jongen kan best hoog eindigen als hij niet te vroeg op kop moet rijden voor Bardet. De boezemvriend van Romain Bardet, Romain Combaud, doet ook mee. Die is slecht, jongen, niet normaal. Nepotisme is echt een bitch. Fascinerend ook wel dat een ploeg als DSM met al hun protocollen in zo'n geintje trapt. Chris Hamilton, die ooit een grote ronde ging winnen volgens Sponkenbronk, doet ook mee. Ik denk niet dat hij ooit nog een grote ronde gaat winnen, eerlijk gezegd. Het kale hoofd van Martijn Tusveld, die moest oprotten bij DSM maar uiteindelijk toch een nieuw contract kreeg omdat een aantal renners vrijwillig vertrokken (of moeten we het vluchten noemen) mag ook meedoen. Vraag me wel af hoe hij zich voelt bij deze ploeg, maar het kan ook best zijn dat hij geen karakter heeft. En geen benen, lol. Naast dit sterrenensemble qua klimmers gaat het ook schitterend uitbundig sprinten worden met het topduo Cees Bol en Alberto Dainese. Die bakken er allebei al jaren niets meer van, Dainese kwam recent in Turkije zelfs niet aan sprinten toe. Alsnog is ie wel beter dan de altijd teleurstellende Cees Bol, dus Cees, trek jij die sprintjes maar aan. Benieuwd verder wel in welke trein Nico Denz gaat plaatsnemen. Zien we de klimmende Nico Denz van 2020 of wordt het de sputterende Denz van alle jaren daarna? Dat laatste, natuurlijk, voorlaatste pion in een trein die niet kan ontsporen omdat ze überhaupt nooit op de rails gezet worden.
Twee ploegen te gaan. De voorlaatste ploeg is Trek-Segafredo, alwaar Giulio Ciccone de kopman is. Was vorig jaar echt ontzettend goed bezig, tot hij dankzij een chute de strijd moest staken. Dit jaar vond ik hem nog niet echt goed, maar wel een jongen die de top 10 kan halen als hij op de fiets blijft zitten. Al lijkt me dat ook wel meteen het maximale, waarschijnlijk zou het voor hem een veel beter idee zijn om lekker in de aanval te gaan, de bergtrui te pakken en een rit te winnen. Maarja, Trek. Alle ballen op het anonieme klassement, hoezee. Dario Cataldo als knecht, die fietst nog. Soort van. De als junior al doperende Mathias Skjelmose debuteert in een grote ronde, we zitten er niet op te wachten en dringen er niet op aan. Wel een goede klimmer, maarja, hoe is zo'n jongen een goede klimmer geworden? Dan hebben we meer sympathie voor dreumes Juanpe Lopez, die heel langzaam een steeds betere renner begint te worden. Vorig jaar 13e in de Vuelta, recent 11e in de Itzulia, ik zet in op een 33e plaats tijdens deze Giro. Bauke Mollema mag net als vorig jaar ritten gaan kapen. Als hij een rit wint in de Giro heeft hij de trilogie ook voltooid, maar vorig jaar lukte dat totaal niet. Vaak in de goede vlucht, maar gewoon geen benen. Benen heeft hij dit jaar ook niet echt, dus dat wordt een ingewikkeld verhaal, maar hij mag ons verrassen. Vorig jaar in de Tour lukte het toch ook ineens weer, dus ja, niet uitvlakken. Jacopo Mosca is een Italiaan, Edward Theuns een Belg en Otto Vergaerde heeft een wens gedaan.
Normaal neemt de startlijst af qua kwaliteit, in de Tour de France zit de ellende vaak onderin. Als je op alfabet werkt wordt het een ander verhaal, want bij UAE vinden we gewoon een grote kanshebber. Joao Almeida, niet te onderschatten. Heel goed vond ik hem dit jaar nog niet, maar recent werd hij op training begeleid door Ińigo San Millán. En als Dr. Ińigo zich ermee gaat bemoeien wordt shit real. Die man houdt zich alleen bezig met Pogacar, Ayuso en nu dus ook Almeida. Met andere woorden: Almeida gaat schroeien. Klimmen als een Pogacar, sprinten als een Ewan en tijdrijden als een Ganna. Noteer die eindzege maar vast, kan niet missen. Ondersteund wordt hij door Rui Oliveira en Rui Costa, twee Portugezen. Costa als knecht, geinig. Oliveira zal wellicht ook eerder Gaviria ondersteunen, die de sprintjes voor zijn rekening mag nemen. Zijn lead-out zal Richeze zijn, die toe is aan zijn laatste kunstje. Hij zou begin dit jaar al stoppen, maar omdat Hodeg geblesseerd raakte besloot hij er toch nog een paar maanden aan vast te knopen. Na de Giro stopt hij evenwel, is het idee. De rest van de ploeg bestaat uit een stel Italianen die zomaar hun eigen plan kunnen gaan trekken. Diego Ulissi denkt vooral aan Diego Ulissi en zal graag nog een paar ritjes aan zijn inmiddels imponerende collectie willen toevoegen. Alessandro Covi zou juist graag voor het eerst zo'n typische Ulissirit willen winnen. Davide Formolo draait z'n ballen er dan wel weer af voor Almeida, dat is verder geen probleem. Met het verzet van Pieter Weening en de beste
pain face van het peloton, wordt weer lachen.
Nou, dat waren de deelnemers. Als een ware Emil wil ik nog wel even sterren uitdelen met het oog op het eindklassement.
********************************************************************************* Mikel Landa
*** Richard Carapaz, Simon Yates
** Joao Almeida, Miguel Angel Lopez, Romain Bardet
* Pello Bilbao, Giulio Ciccone, Wilco Hindleymann
En rit 1:
********************************************************************************** Mathieu van der Poel, Biniam Girmay
* de rest
Tevens is voetbal geen sport, maar wil ik toch graag alle Feyenoorders feliciteren met het bereiken van de finale.