quote:Op maandag 2 mei 2022 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
Tijd voor een update, want we werken gestaag door aan terras en paden. Het is een hoop werk waar je niet altijd veel van ziet op foto's: borderranden plaatsen, onkruid en gras afgraven, aanvullen met wit zand, walsen, vullen met halfverharding, walsen. Hier en daar moeten bovendien hoogteverschillen in de tuin worden overbrugd, dus op die plekken steek ik gras uit, hoog ik op met aarde en leg ik de stukken gras als puzzelstukjes terug. Daarnaast zijn we achter de garage bezig geweest en dat stuk was een puinhoop. Ik heb bijvoorbeeld allerlei troep uit de grond moeten halen. Er ligt nog geen toplaag van de halfverharding trouwens. Dat gaan we morgen doen.
Ik heb alleen foto's van het stuk achter de garage gemaakt, maar het pad langs de garage hebben we ook gevuld. De situatie een half jaar geleden ongeveer:
Zo zag het er een paar weken geleden uit, toen we tevergeefs hadden geprobeerd vastgezogen stukken steen te verwijderen:
De situatie vandaag. We hebben het pad langs de garage doorgetrokken naar achteren:
Daar is een waterpomp aanwezig en ik heb er compostbakken gemaakt. Let niet op het karton in de bakken, dat ligt er tijdelijk. Achter het gaas heb ik een haag van hondsroos geplant, aan de kant van hun buren (met hun toestemming natuurlijk).
Vanaf de andere kant:
Bonusfoto's. Het was een heerlijke dag vandaag, dus we hebben de kano tevoorschijn gehaald:
Het uitzicht gisteravond vanuit de tuin van de buren. Rechts op de foto staan de garage en ons huis:
Dit. Toch?quote:Op dinsdag 3 mei 2022 17:33 schreef bleiblei het volgende:
Cortenstaalborderrand kan je toch ook gewoon hoger laten maken? Uiteindelijk is het gewoon staalplaat die ze in stroken van x cm knippen. Al wil je 2 meter hoge borderranden, dan is dat nog wel te fixen.
Ja, die kwam ik ook tegen. Niet heel mooi, wel functioneel. Maar zijn die ook voor consumenten verkrijgbaar?quote:Op dinsdag 3 mei 2022 16:22 schreef Leandra het volgende:
Kun je niet van die stoeprandbanden gebruiken die wat schuin zijn?
Niet van die brede oprit banden maar net er wat tussenin?
Dit idee:
[ afbeelding ]
RWS banden zijn dat kennelijk
Ik heb ze nu van 40cm en die voldoen niet. Dan moet ik ze dus op maat laten maken, wat duur is. Of ik koop de keerwanden. Dat komt neer op zo'n 500 euro en weken wachten. Het is een optie, hoor, maar ik heb er moeite mee omdat de oplossing niet ideaal is - en mogelijk tijdelijk. Dan is 500 euro best veel geld.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 17:39 schreef BE het volgende:
[..]
Dit. Toch?
En misschien wel zo mooi want dan komt het op verschillende plaatsen terug.
Ik ben ze iig al wel van 40cm hoog tegengekomen. Of is dat nog niet genoeg?
Vast wel, via de juiste wegenquote:Op dinsdag 3 mei 2022 17:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, die kwam ik ook tegen. Niet heel mooi, wel functioneel. Maar zijn die ook voor consumenten verkrijgbaar?
Jammer dat ze zo lelijk zijn.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 18:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vast wel, via de juiste wegen
De 16 hoog hier wel: https://www.bestratingsma(...)x100-cm/#description
Persoonlijk vind ik de helling bij de 13 hoog mooier, maar soit.
Heel 'retro' inderdaad, die palissaden.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 19:06 schreef Leandra het volgende:
Oh, die palissaden heb ik 21 jaar geleden bij mijn eennalaatste woning geplaatst, ik was, toen ik er vorige maand langs liep, lichtelijk teleurgesteld dat de huidige bewoner ze verwijderd had, bij de buren staan ze er nog gewoon
Ja, die ken ik en dat is een optie die ik in gedachten heb, maar helaas wel een prijzige optie.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 19:19 schreef Puala het volgende:
Er zijn ook keerwanden van cortenstaal, dat geen idee?
Aha, ja, dan snap ik je overwegingen.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 18:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb ze nu van 40cm en die voldoen niet. Dan moet ik ze dus op maat laten maken, wat duur is. Of ik koop de keerwanden. Dat komt neer op zo'n 500 euro en weken wachten. Het is een optie, hoor, maar ik heb er moeite mee omdat de oplossing niet ideaal is - en mogelijk tijdelijk. Dan is 500 euro best veel geld.
Ja was ik al bang voor. Denk wel dat de optie t beste bij de tuin past.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 19:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, die ken ik en dat is een optie die ik in gedachten heb, maar helaas wel een prijzige optie.
Inderdaad. Ik vind palen van kastanjehout trouwens erg mooi!quote:Op dinsdag 3 mei 2022 20:03 schreef bleiblei het volgende:
Palissaden van kastanje of robinia kan ook. Al gok ik dat je dan qua prijs weer heel snel aan het kijken bent naar cortenstaal of betonnen bandjes
Ik pak de tuin anders aan dan ik bij het huis (noodgedwongen) heb gedaan. Er is meer ruimte voor spontaniteit en het gaandeweg vormgeven van plannen. We zijn dus niet met één overkoepelend ontwerp begonnen dat we daarna alleen nog uit hoefden te voeren.quote:Op woensdag 4 mei 2022 10:59 schreef Cathmar het volgende:
Mooi zo Claudia, de paden! Vind het leuk dat je ook wat meer informatie geeft. En je gestudeerde aanpak van je tuin inspecteert.
Project tuin van mijn nieuwe huis is waar ik het meest tegenaan hik. 650m2 klei en nog niet precies een idee waar te beginnen. Eens proberen wat structuur in mijn wensen te krijgen.
Het uitvoeren doen we ook in delen, maar ik heb juist wel een ontwerp laten maken, zodat ik weet waar ik naartoe werk. Zo ongeveer dan. Hier en daar wijk ik er toch een tikje van af, maar ik was erg blij met de grote lijnen.quote:Op woensdag 4 mei 2022 15:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik pak de tuin anders aan dan ik bij het huis (noodgedwongen) heb gedaan. Er is meer ruimte voor spontaniteit en het gaandeweg vormgeven van plannen. We zijn dus niet met één overkoepelend ontwerp begonnen dat we daarna alleen nog uit hoefden te voeren.
Jij zou ook zoiets kunnen doen: beginnen met één zone/project/idee en daarna een volgend plan uitvoeren. Dat is motiverend omdat je steeds iets maakt zonder dat het te groot wordt. Je moet alleen wel blijven onderhouden wat je al hebt afgerond.
Ik ben nu wel heel benieuwd naar je tuin!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |