Dit soort schaduwadministraties zijn een bron voor ellende. Je hebt vast ergens de daadwerkelijke uitleveringen geregistreerd staan en dat kopieren naar een verantwoordingsdocument lijkt mij veel betrouwbaarder.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 16:06 schreef Tegan het volgende:
Ik snap overigens niet waarom je verkoopgegevens handmatig bijhoudt...
Liefst van al heb ik dat inderdaad het liefst gewoon onder elkaar en dat de medewerker gewoon invult wat ze moeten invullen.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 16:18 schreef opgebaarde het volgende:
Je hebt de som van de dag in kolom F (en I en L)
Ik zie de noodzakelijke waarde om kolommen G tm I en J tm L toe t voegen niet. Gewoon lekker onder elkaar.
Je kan in de eerste rijen zoals je nu hebt een staatjeper medewerker (of per product, per dag etc) maken met een een =sommen.als toevoegen die berekent hoeveel van de maand en van de 3maand kaarten verkocht zijn
Nog ergens een =min en een =max als controle op stocknummers
Uit SAP kunnen wij een rapport trekken met hoeveel er besteld werken en er is ook een factuur, die factuur wordt vervolgens integraal betaald zonder dat daar controle op is.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 17:05 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dit soort schaduwadministraties zijn een bron voor ellende. Je hebt vast ergens de daadwerkelijke uitleveringen geregistreerd staan en dat kopieren naar een verantwoordingsdocument lijkt mij veel betrouwbaarder.
In verreweg de meeste gevallen wordt zoiets veroorzaakt door pivot tables, maar er is wel een trucje wat je kan toepassen. Let op dit werkt alleen met Office 365 in de browser-versie (ik hou zelf altijd van de lokale app, maar daar heb ik het knopje niet gevonden).quote:Op woensdag 31 mei 2023 16:13 schreef kalinhos het volgende:
Is er een manier te vinden welk tabblad of welke cel of regel of kolom het meest ruimte inneemt in termen van kb/mb?
Ik heb een bestand met 3 tabbladen van max 2400 regels maar gek genoeg is t bestand nu al 40mb (!) terwijl hetzelfde bestand over voorgaande jaren meer regels had maar nooit over 2,5mb kwam. Ik vermoed daarom dat er ergens (veels te veel) data is mee gekopieerd…maar hoe vind ik dat?
Met (lengte) heb ik wel cellen gevonden met 30k tekens erin maar die bevonden zich ook in bestanden van voorgaande jaren.
Eigenlijk nog een betere optie gevonden. 2 manieren om hetzelfde te bereiken.quote:Op woensdag 31 mei 2023 16:13 schreef kalinhos het volgende:
Is er een manier te vinden welk tabblad of welke cel of regel of kolom het meest ruimte inneemt in termen van kb/mb?
Ik heb een bestand met 3 tabbladen van max 2400 regels maar gek genoeg is t bestand nu al 40mb (!) terwijl hetzelfde bestand over voorgaande jaren meer regels had maar nooit over 2,5mb kwam. Ik vermoed daarom dat er ergens (veels te veel) data is mee gekopieerd…maar hoe vind ik dat?
Met (lengte) heb ik wel cellen gevonden met 30k tekens erin maar die bevonden zich ook in bestanden van voorgaande jaren.
1 2 3 4 | A B C D Item Prijs (incl. BTW) BTW (L/H) BTW-bedrag Bezorgkosten 4,95 L 0,41 Bezorgkosten 4,95 H 0,86 |
1 2 3 4 | A B C D Item Prijs (excl. BTW) BTW (L/H) BTW-bedrag Bezorgkosten 4,54 L 0,41 Bezorgkosten 4,09 H 0,86 |
ALS(EN(F$1="Incl. BTW";C3="L");B3-(B3/1,09);ALS(EN(F$1="Incl. BTW";C3="H");B3-(B3/1,21);ALS(EN(F$1="Excl. BTW";C3="L");B3*0,09;ALS(EN(F$1="Excl. BTW";C3="H");B3*0,21;""))))quote:Op woensdag 26 juli 2023 22:28 schreef InTrePidIvity het volgende:
Ik heb een relatief eenvoudige facturatietool in Excel (=Google Sheets) voor levering van goederen. Voor onderscheid tussen particuliere en zakelijke klanten wil ik nu een berekening maken van de verzendkosten inclusief en exclusief BTW. Dat lukt nog, maar afhankelijk van welke goederen verstuurd worden, zijn de verzendkosten hoog of laag BTW-tarief (21% of 9%).
Het ziet er nu als volgt uit voor een particulier (een van de opties):
[ code verwijderd ]
Voor zakelijke klanten ziet het er als volgt uit (een van de opties):
[ code verwijderd ]
In cel F1 (buiten beeld) staat aangegeven of een factuur Incl. BTW of Excl. BTW moet worden opgemaakt. Deze keuze wordt gebruikt om de juiste waarde in kolom B (Prijs) te bepalen. Vervolgens wordt in kolom D het BTW-bedrag berekend, wat mede afhankelijk van de handmatig ingevoerde waarde in kolom C (L of H).
Welke oplossing kan ik het beste gebruiken om in kolom D de uitkomst van het BTW-tarief te berekenen?
Ik wil één formule/oplossing gebruiken die rekening houdt met de volgende scenario's:
• ALS (F1 = Incl. BTW) en ALS (C3 = L) => (BTW-bedrag = (Prijs - (Prijs/1,09))
• ALS (F1 = Incl. BTW) en ALS (C3 = H) => (BTW-bedrag = (Prijs - (Prijs/1,21))
• ALS (F1 = Excl. BTW) en ALS (C3 = L) => (BTW-bedrag = (Prijs * 0,09))
• ALS (F1 = Excl. BTW) en ALS (C3 = H) => (BTW-bedrag = (Prijs * 0,21))
Volgens mij moet het kunnen met geneste IF's, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Heb ook geen idee of ik het logisch uitleg.
Moet het nog even uitgebreider testen, maar het lijkt de oplossing. Dankjewelquote:Op donderdag 27 juli 2023 04:06 schreef Tegan het volgende:
[..]
ALS(EN(F$1="Incl. BTW";C3="L");B3-(B3/1,09);ALS(EN(F$1="Incl. BTW";C3="H");B3-(B3/1,21);ALS(EN(F$1="Excl. BTW";C3="L");B3*0,09;ALS(EN(F$1="Excl. BTW";C3="H");B3*0,21;""))))
Ik kon niet slapen.
SPOILER: Dit was de vraagOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nogmaals aan Chat gpt gevraagd (ik had al 4 verschillende codes van hem gehad) of het verspringen van het jaartal een oorzaak kon zijn. Dat werd bevestigd.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dat werkt![]()
Ach. Chat gpt is ook pas een jaartje oud. Geef het wat tijdquote:Op donderdag 10 augustus 2023 05:06 schreef snabbi het volgende:
Alleen Chat GPT zou iets verzinnen met een for loop en stapjes van -1![]()
Het is een magisch knap ding verder, alleen ik kan me niet voorstellen dat dit het resultaat is van trainen op miljoenen voorbeelden. Geen mens zou beginnen met stapjes van -1quote:Op donderdag 10 augustus 2023 14:57 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ach. Chat gpt is ook pas een jaartje oud. Geef het wat tijd
Ligt aan je vraagstelling natuurlijk, als je uitgaat van je doel dan moet je terugrekenen. Als je begint bij 'nu' dan moet je optellenquote:Op donderdag 10 augustus 2023 05:06 schreef snabbi het volgende:
Alleen Chat GPT zou iets verzinnen met een for loop en stapjes van -1![]()
Klopt wat je zegt, bedanktquote:Op donderdag 21 september 2023 11:05 schreef Janneke141 het volgende:
Ik gok dat ik weet waar het probleem zit, en dat is niet omdat je het zou moeten nesten.
Je VIND.SPEC-functie geeft de positie van de spatie. Daarna maakt de LINKS-Functie van "Jan Hendriks" dus "Jan " (met de spatie erachter). En die kan ie dan weer niet vinden in je namen/personeelsnummerlijst want daar staan ongetwijfeld namen zonder spaties erachter.
=ALS(D4="";"";LINKS(D4;VIND.SPEC(" ";D4;1)-1))
Moet het volgens mij oplossen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |