abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208587504
Bestaat er een mogelijkheid om gegevens uit een draaitabel te halen uit andere Excelbestanden?
Op het werk hebben we een lijst met verkoopcijfers en we maken een Excelbestand per maand. Nu zou ik daar graag een jaaroverzicht van maken omdat we bepaalde zaken moeten rapporteren.

Ik moet bv. het aantal keer weten dat een bepaald iets verkocht wordt maar ook wat de som is.
Dat lukt prima zolang het 1 tabel en 1 bestand is.
Maar ik moet dat nu maken voor alle maanden.

Hoe zouden jullie te werk gaan?
Alles in 1 bestand plakken (van verkoopcijfers) of kan het ook nog op een andere manier?
Cindy De Vuyst
  woensdag 29 maart 2023 @ 23:47:53 #152
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208587525
Je kunt externe verwijzingen (naar andere bestanden) toevoegen. Als die bestanden een beetje voor de hand liggende namen hebben, dan is het niet heel ingewikkeld.

Je kunt met functies als SOM(...) celbereiken uit andere bestanden halen, maar je kunt ook via het lint Gegevens en dan Gegevens ophalen kiezen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208587958
Helemaal eens met Janneke. Technisch kan Excel het op beide manieren. Al leert de ervaring dat beide manieren door de tijd heen ellende opleveren. Gebruik je de formules dan krijg je ellende met de bestandsnaam die Excel niet meer goed kan terugvinden, bijvoorbeeld doordat de naam van het pad van de bestandsnaam wijzigt of doordat Excel zelf iets in de formule verandert wanneer jij toevallig het Excel bestand van Augustus open hebt staan omdat je een verklaring zoekt waarom de getallen daar zo vreemd uit je analyse komen.
Alle data overkopieren vind ik zelf het prettigst werken, maar dat kan weer veel ellende geven qua performance of wanneer er door de tijd heen toch nog een kleine aanpassing in de data gemaakt wordt.
pi_208599927
Mijn nieuwe bericht is blijkbaar weg.

Kort gezet wil ik met een dropdown menu werken in Excel, maar naargelang de keuze daarin moeten gegevens in een bepaalde cel ingevuld worden.

Bv.
Audi --> Kolom B
Mercedes --> Kolom C
Audi --> Kolom D
BYD --> Kolom E
Tesla --> Kolom F

Hoe maak je zoiets?
Cindy De Vuyst
pi_208600145
Aan checkboxen kan je een cel verbinden. Het getal in die cel is afhankelijk van wat er gecheckt wordt. Wellicht kan dat ook met een dropdown? En anders is het met vert.zoeken wel op te lossen lijkt me.
Aldus.
pi_208600515
In Excel heb je meerdere typen dropdown mogelijkheden.
@Z hierboven heeft het vermoedelijk over een Formulier. Om deze te maken moet je zorgen dat je de Ribbon Developer kan zien. Ga hiervoor in File -> Options -> naar "Customize Ribbon". In het rechter menu moet je een vinkje zetten bij Developer.
Vervolgens kan je daar bijvoorbeeld via Developer -> Insert -> een Combo Box maken. Wanneer je dit aanklikt moet je zelf via je muis klik aangeven hoe groot die Combo box moet zijn. Die zweeft dan eigenlijk bovenop je Excel werkblad.
Via rechtermuistoets op de Combo Box en dan Format Control krijg je een "input range" voor de waarden die getoond moeten worden en een "cel link" waar een getal komt met de zoveelste optie die gekozen wordt door de gebruiker.

Een andere manier is om gebruik te maken in de cel zelf van Validatie.
Klik hiervoor in de Ribbon Data op Data Validation. Onder de popup kies je bij Allow voor "list" en daarna kan je bij Source de waarden weergeven die getoond moeten worden (via een cel referentie).
De gebruiker kan alleen de mogelijke waarden kiezen en krijgt anders een foutmelding te zien als deze zelf probeert te typen.
Het voordeel is dat het qua opmaak makkelijker in je Excel past, het nadeel is dat de dropdown teken pas zichtbaar wordt wanneer de cel geselecteerd wordt.
  vrijdag 31 maart 2023 @ 12:49:39 #157
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_208601397
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 10:30 schreef einzeinz het volgende:
Mijn nieuwe bericht is blijkbaar weg.

Kort gezet wil ik met een dropdown menu werken in Excel, maar naargelang de keuze daarin moeten gegevens in een bepaalde cel ingevuld worden.

Bv.
Audi --> Kolom B
Mercedes --> Kolom C
Audi --> Kolom D
BYD --> Kolom E
Tesla --> Kolom F

Hoe maak je zoiets?
Het zou natuurlijk met een als formule kunnen. =als(A2="merk";dan waarde;anders leeg)
En dat zet je in de goede kolommen neer.
stupidity has become as common as common sense was before
  zondag 30 april 2023 @ 22:59:46 #158
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_208961771
Met vorige versies van excel kon ik met =rand() een willekeurig waarde neerzetten bij een lijst argumenten.

Nu excel 365 NL kan ik het niet meer vinden. Weet iemand wat het nu geworden is?
  zondag 30 april 2023 @ 23:22:49 #159
346939 Janneke141
pi_208962066
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 22:59 schreef marcb1974 het volgende:
Met vorige versies van excel kon ik met =rand() een willekeurig waarde neerzetten bij een lijst argumenten.

Nu excel 365 NL kan ik het niet meer vinden. Weet iemand wat het nu geworden is?
=ASELECT()
  zondag 30 april 2023 @ 23:30:16 #160
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_208962158
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 23:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
=ASELECT()
Dank, die zocht ik ja.

Doet uiteindelijk weer niet helemaal wat ik wil.
pi_208962356
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 23:30 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Dank, die zocht ik ja.

Doet uiteindelijk weer niet helemaal wat ik wil.
wat wil je dan?
  maandag 1 mei 2023 @ 00:04:00 #162
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_208962403
Ik heb een rij met gebeurtenissen. Daar wil ik dat excel er willekeurig een getal aan hangt. Min 1 max het aantal gebeurtenissen (zeg 40).

Met =aselect() krijg je dubbelingen zag ik net.
pi_208963487
Kan je niet iets anders erachter plakken, bijvoorbeeld SECONDE(NU()) met een correctie voor de minimale en maximale waarde?
pi_208963488
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 00:04 schreef marcb1974 het volgende:
Ik heb een rij met gebeurtenissen. Daar wil ik dat excel er willekeurig een getal aan hangt. Min 1 max het aantal gebeurtenissen (zeg 40).

Daar heb je gelijk in. aselect() levert een op zichzelf staand random getal en dat kan zomaar hetzelfde getal zijn als eerder.
De beste oplossing die ik ken gaat als volgt:
=sorteren.op(reeks(40);aselect.matrix(40)) [in het nederlands met puntkomma's]
=sortby(sequence(40),randarray(40)) [in het engels met komma's]

Nu heb ik zelf niet de beschikking over een Nederlandse Excel, dus ik heb de Nederlandse formulenamen er bij gezocht en vermoed dat deze goed zijn.

De reden waarom deze formule wel goed gaat is omdat je een reeks maakt van unieke getallen die je vervolgens random door elkaar heen husselt. Zo voorkom je dat het maken van getallen een dubbeling kan opleveren.
  maandag 1 mei 2023 @ 08:16:57 #165
346939 Janneke141
pi_208963579
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 00:04 schreef marcb1974 het volgende:

Als ik zoiets nodig heb dan los ik het altijd op met ASELECT en RANG.
pi_209072561
Ik heb hier een rij met omschrijvingen in tekst. En dan wil ik weten of die in een ander tabblad in een kolom ook voorkomen. Hoe maak ik daar een mooie als formule van met ja als die er wel in voorkomt en nee als die er niet in voorkomt.

Dus in tabblad 1 staat in kolom A: AGB-1234 en in tabblad 2 staat in kolom D ook AGB-1234. Dan wil ik een formule in tabblad 1 in kolom B invullen dat er een ja komt te staan. En als er in rij 2 van kolom A iets staat wat niet in tabblad B voorkomt moet er een nee komen te staan. Iemand tips?
pi_209073581
Wat stoeien met 'Match' of 'verticaal zoeken'.
Aldus.
pi_209107151
Ik ben op zoek naar een template die het volgende moet kunnen:

Wij zitten met een stock, die stock bevat 2 producten.
Bv.:
- FOK membercards voor 1 maand
- FOK membercards voor 3 maanden

Maar beide producten zijn ook nog eens opgesplitst in 3 à 4 pakketjes, want die zogenaamde FOK membercards hebben een volgnummer. Dat volgnummer is voorgedrukt door de leverancier en is altijd anders.

- FOK membercards voor 1 maand
• 2000-2999
• 6000-6999
• 8000 - 8999

- FOK membercards voor 3 maanden
• 3000-3999
• 5000-5999
• 9000-9999

De medewerkers bij ons verkopen die kaarten in numerieke volgorde. Nu wil ik dat zeer overzichtelijk in een Excelbestand gieten.
Waarbij de medewerker na elke werkdag zijn verkoop invult.

Bestaat voor zoiets een kant-en-klaar template?
Bestaat er een mogelijkheid dat Excel weet uit welke pakketje er verkocht werd?
Cindy De Vuyst
pi_209108534
Ik wil wel meedenken maar snap je verhaal niet helemaal. Kan je aangeven wat je uiteindelijk voor data wil hebben?
pi_209113874
Ik wil een overzicht van alle verkopen

Zoals:
11/05/2023 --> Einzeinz --> Beginnummer --> Eindnummer en Excel moet vervolgens het aantal berekenen.
Maar ik zit dus met 3 (tot 4) stapeltjes. Nu loopt het dus fout want ik moet die stapeltjes zeker gescheiden houden.

Ik vraag me af of Excel ook kun zien van welke stapel hij die kaarten moet nemen?
Cindy De Vuyst
pi_209114144
Natuurlijk kan dat in excel. De een maakt een query en de anders leest met vba de bestanden in en transformeert de data

huur een student in?

als je zelf wil leren ga dan voor een query - via youtube of udemy leer je het best snel

[ Bericht 24% gewijzigd door opgebaarde op 12-05-2023 00:48:53 ]
pi_209118647
Pfff, al de hele ochtend bezig maar het wil me maar niet lukken. Kan me ook niet van het idee ontdoen dat zo'n stockvoorraad template niet zou bestaan. :(
Cindy De Vuyst
  vrijdag 12 mei 2023 @ 13:33:12 #173
346939 Janneke141
pi_209118720
Het kan ongetwijfeld, maar ik begrijp oprecht niet wat nu de bedoeling is.
pi_209118841
Laat eens een stuk voorbeelddata zien?
pi_209118909
Even heel quick & dirty:

kolom 1 --> kaartnummer
kolom 2 --> de range waar dat nummer in valt
kolom 3 --> verkoopdatum
kolom 4 --> verkoper
kolom 5 --> aantal (dat zal dan telkens 1 zijn)

Ergens de beginaantallen registreren en dan is er mbv draaitabellen toch een actueel overzicht te maken met beschikbare aantallen? Ofzo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')