abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207303771
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 07:09 schreef automatic_ het volgende:
Algemeen vraag. Hoe hoog mag je nuchtere suiker eigenlijk zijn? En 2 uur na het eten?

Ik ben vorige week bevallen en zat dus aan de insuline. En dan een vrij strak protocol qua waardes. Moet terug naar de Metformine maar krijg bij opstart altijd enorme maag en darmklachten. Niet fijn icm een keizersnede, dus ik ben even de eigenwijze diabeet dus nog niet gaat starten.

Maar ben dus benieuwd hoe de waardes mogen zijn.
Heb m'n sensor nog, dus kan het goed monitoren. Ga natuurlijk terug naar de POH / Huisarts maar wat voor informatie is fijn.
Diabetesfonds heeft hier wat informatie over: https://www.diabetesfonds(...)e-bloedsuikerwaarden

Kan me voorstellen dat hormonen ook nog veel effect hebben na een bevalling en heb wel eens gelezen borstvoeding geven ook, weet niet wat daar dan de waardes voor zijn.

Succes!
  Miss 200.000.000! donderdag 18 mei 2023 @ 06:56:35 #52
367000 roos94
pi_209192577
Ik ben getest op diabetes, krijg morgen de uitslag. Niet leuk. :{
  donderdag 18 mei 2023 @ 08:00:49 #53
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_209192723
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 06:56 schreef roos94 het volgende:
Spannend!
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  Moderator donderdag 18 mei 2023 @ 15:52:26 #54
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209197118
quote:
Dat is niet leuk. Wel spannend..
pi_209198342
quote:
Niet leuk inderdaad. Heb je een afspraak voor de uitslag of moet je maar afwachten tot je gebeld wordt?
Welke klachten heb je dat je getest wordt?
  Miss 200.000.000! donderdag 18 mei 2023 @ 18:28:01 #56
367000 roos94
pi_209198429
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 18:18 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Niet leuk inderdaad. Heb je een afspraak voor de uitslag of moet je maar afwachten tot je gebeld wordt?
Welke klachten heb je dat je getest wordt?
Ik moet zelf bellen.

Ik heb heel erg last van hypo achtige klachten.

Als ik bijvoorbeeld om 07.30 een flinke ontbijt neem, kan ik om 9.45 al instorten en grote nood hebben aan suiker. Trillen, duizelig, snelle hartslag, stress, het gevoel dat je door je benen zakt

Ik heb het al jaren maar wordt steeds erger. Ik zit de hele dag aan de dextro om dat gevoel niet te krijgen en dat werd ik zat
pi_209198519
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2023 18:28 schreef roos94 het volgende:

[..]
Ik moet zelf bellen.

Als ik bijvoorbeeld om 07.30 een flinke ontbijt neem, kan ik om 9.45 al instorten en grote nood hebben aan suiker. Trillen, duizelig, snelle hartslag, stress, het gevoel dat je door je benen zakt

Ik heb het al jaren maar wordt steeds erger. Ik zit de hele dag aan de dextro om dat gevoel niet te krijgen en dat werd ik zat
Klinkt eerder als een supergoed werkende alvleesklier dan diabetes. Maar vaak laag of te laag zitten is echt ruk en beperkend.

Ben benieuwd naar de uitslag en ook of het met voeding kan verbeteren. Ik kan me voorstellen dat minder koolhydraten in een maaltijd ook een minder heftige reactie geeft en er een betere dosis insuline vrij komt.

Hou je ons op de hoogte?
  Moderator / Miss SHO vrijdag 19 mei 2023 @ 03:01:53 #58
22592 crew  Ole
pi_209203558
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2023 18:28 schreef roos94 het volgende:

[..]
Ik moet zelf bellen.

Ik weet niet of dextro zo handig is. Lijkt me verstandig om eens naar een goede dietist te gaan!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Miss 200.000.000! vrijdag 19 mei 2023 @ 09:10:37 #59
367000 roos94
pi_209204431
Ik moest na 9.00 bellen dan was de uitslag er. En nu belde ik en ze hebben geen uitslag. Of ik het in de middag nog eens wil proberen en anders maandag. Helemaal leuk.

[ Bericht 4% gewijzigd door roos94 op 19-05-2023 09:20:00 ]
  Miss 200.000.000! vrijdag 19 mei 2023 @ 13:40:12 #60
367000 roos94
pi_209206809
Ben net gebeld. De uitslag was goed. Alle waarden waren normaal. *O* *O* *O* *O* de huisarts gaf aan dat ik een dietist moet benaderen om te kijken hoe ik mijn suikerspiegel wat meer in balans kan houden

Ik ben wel ergens verrast door de uitslag want mijn suikerspiegel is echt compleet wappie mja

Glucose nuchter
Uw waarde: 4,7
Normale waarde: 4.0 - 6.0

HbA1c (glycohemoglobine) IFCC; mmol/mol
Uw waarde: 32
Normale waarde: 20.0 - 42.0

[ Bericht 50% gewijzigd door roos94 op 19-05-2023 15:35:04 ]
pi_209225222
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 13:40 schreef roos94 het volgende:
Ben net gebeld. De uitslag was goed. Alle waarden waren normaal. *O* *O* *O* *O* de huisarts gaf aan dat ik een dietist moet benaderen om te kijken hoe ik mijn suikerspiegel wat meer in balans kan houden

Ik ben wel ergens verrast door de uitslag want mijn suikerspiegel is echt compleet wappie mja

Glucose nuchter
Uw waarde: 4,7
Normale waarde: 4.0 - 6.0

HbA1c (glycohemoglobine) IFCC; mmol/mol
Uw waarde: 32
Normale waarde: 20.0 - 42.0
Met veel hypo's kun je bijna geen diabetes hebben (als je tenminste geen medicatie voor diabetes gebruikt).
Zoals Ole al aangaf is dextro niet altijd het meest handig. Neem je veel tabletten in bij dat gevoel? Veel dextro zorgt voor een flinke piek in je bloedsuiker waardoor je ook weer meer insuline gaat produceren en als dat bij jou altijd teveel is kom je in die rollercoaster terecht.
Wat je voorlopig kan doen tot je bij de diėtist bent geweest is wel wat dextro innemen, maar daarbij ook wat langzamere koolhydraten eten (t.o.v. dextro). Dat kan een boterham zijn, maar zelf kies ik meestal voor een koekje, ontbijtkoek, chocola of handje chips. Iets wat bij mij normaal mijn bloedsuiker redelijk laat stijgen. Als ik alleen dextro neem heb ik wel een piek in mijn bloedsuiker, maar daarna zak ik meestal weer terug richting hypo. (ik heb diabetes type 1).

Probeer een diėtist te vinden met veel ervaring met diabetespatiėnten, dan krijg je echt goede tips. Ik denk dat met wat aanpassingen in je eten het een heel verschil kan maken voor je.
Ik ga naar de diėtist in het ziekenhuis die is aangesloten bij het diabetesteam van het ziekenhuis (Groene Hart in Gouda). Voor dat diėtistenteam hoef je niet onder behandeling te zijn in het ziekenhuis. Zo'n diėtistenteam heeft echter wel een bak aan ervaring met diabetes (en wat eten / insuline doet) en in mijn ziekenhuis hebben zij ook regulier overleg met de internisten en diabetesverpleegkundigen waardoor ze veel kennis hebben.
Wellicht kan dit ook in het ziekenhuis bij jou in de buurt.

Had je deze informatie al gevonden: https://www.diabetesfonds(...)actieve-hypoglykemie
  vrijdag 2 juni 2023 @ 18:29:53 #62
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209378505
De laatste tijd valt op dat ik (met diabetes type 1) hypo's krijg als ik een poosje rustig liggend tv kijk of muziek luister of zo. Dat ik van een waarde van 6 opeens naar een waarde van 3 terugval; iets wat je eerder zou verwachten bij intensieve activiteiten. Mijn nuchtere waardes zijn gewoon normaal.

Hoe zou dit kunnen komen?
pi_209378943
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 18:29 schreef Eightyone het volgende:
De laatste tijd valt op dat ik (met diabetes type 1) hypo's krijg als ik een poosje rustig liggend tv kijk of muziek luister of zo. Dat ik van een waarde van 6 opeens naar een waarde van 3 terugval; iets wat je eerder zou verwachten bij intensieve activiteiten. Mijn nuchtere waardes zijn gewoon normaal.

Hoe zou dit kunnen komen?
Heb je een sensor? En zo ja, heb je ook een vingerprik gedaan om te controleren wat die aangeeft?
Als er teveel druk op / rond de sensor zit kun je een compression low krijgen. Door de druk trekt het weefselvocht weg en krijg je een false reading.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 2 juni 2023 @ 19:51:51 #64
22592 crew  Ole
pi_209379365
Ik vind het nog steeds bizar dat ik met type 2 vanaf de dag dat ik GBP kreeg weer op goede waardes zit. Wel op hypo:s letten.
Helaas schijnt het niet te helpen bij type 1. Maar dat is toch heel anders heb ik begrepen
  Moderator / Miss SHO vrijdag 2 juni 2023 @ 19:53:37 #65
22592 crew  Ole
pi_209379395
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 19:16 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Heb je een sensor? En zo ja, heb je ook een vingerprik gedaan om te controleren wat die aangeeft?
Als er teveel druk op / rond de sensor zit kun je een compression low krijgen. Door de druk trekt het weefselvocht weg en krijg je een false reading.
Er is een vlogger die allerlei dingen op zichzelf test ( niet extreem) ga even linkje zoeken.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 19:56:33 #66
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209379447
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 19:16 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Sinds een tijdje, in m'n buik. Dat mag van de dvk.

Vingerprikken ter controle worden gedaan.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 20:39:03 #67
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_209380238
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 07:18 schreef NedKelly het volgende:

Had je deze informatie al gevonden: https://www.diabetesfonds(...)actieve-hypoglykemie
Aha dat is het dus wat ik mankeer. :!
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_209380797
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 19:56 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Vingerprikken ter controle worden gedaan.
Klopt, op buik kun je ook sensor aanbrengen.
Probeer eens op te letten of er bij zo’n lage waarde druk op gestaan kan hebben.
Ik heb zelf als ik met mijn hele arm ergens tegen aan geleund sta / zit dat ik een compression low krijg.

Doe je die vingerprik ook op het moment van die hypo?
pi_209380857
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 19:51 schreef Ole het volgende:
Ik vind het nog steeds bizar dat ik met type 2 vanaf de dag dat ik GBP kreeg weer op goede waardes zit. Wel op hypo:s letten.
Helaas schijnt het niet te helpen bij type 1. Maar dat is toch heel anders heb ik begrepen
Op zich niet zo gek denk ik, de porties zijn kleiner en als gevolg daarvan zul je minder koolhydraten eten. Door insulineresistentie kun je al die koolhydraten niet goed verwerken met hoge waardes tot gevolg. Minder kh is minder insulineresistentie.

Type 1 maakt totaal geen insuline meer aan door auto-immuunreactie. Je kan het makkelijker maken met kh beperking, maar je zult altijd afhankelijk zijn van insuline.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 2 juni 2023 @ 21:28:25 #70
22592 crew  Ole
pi_209380903
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 21:23 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Op zich niet zo gek denk ik, de porties zijn kleiner en als gevolg daarvan zul je minder koolhydraten eten. Door insulineresistentie kun je al die koolhydraten niet goed verwerken met hoge waardes tot gevolg. Minder kh is minder insulineresistentie.

Type 1 maakt totaal geen insuline meer aan door auto-immuunreactie. Je kan het makkelijker maken met kh beperking, maar je zult altijd afhankelijk zijn van insuline.
Dat is mij ook verteld. Nadeel van GBP is omdat je stuk darm mist soms de insuline later komt. Vandaar hypo. Voordeel is dat je wel eerder verzadigd bent. En ook de langzame koolhydraten worden aangeraden en 6 kleine maaltijden per dag. Heel logisch maar lukt niet altijd met je dagritme
  vrijdag 2 juni 2023 @ 21:34:39 #71
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209381010
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 21:19 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Klopt, op buik kun je ook sensor aanbrengen.
Probeer eens op te letten of er bij zo’n lage waarde druk op gestaan kan hebben.
Ik heb zelf als ik met mijn hele arm ergens tegen aan geleund sta / zit dat ik een compression low krijg.

Doe je die vingerprik ook op het moment van die hypo?
Ja.

Ik lig dan wel op m'n zij of rug, wat me weinig druk lijkt geven.
pi_209381083
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 21:34 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Ja.

Ik lig dan wel op m'n zij of rug, wat me weinig druk lijkt geven.
En die komt dan redelijk overeen?

Je zou eens een vingerprik kunnen doen als je op de bank gaat zitten. Mogelijk is je bloedsuiker dan al lager, sensor loopt, zeker na een maaltijd en actieve insuline, wat achter op de bloedwaardes.

Insuline heeft een werkingsduur van 3-5 uur. Het kan best zijn dat je teveel insuline voor je maaltijd hebt, maar dat aan einde van de werkingsduur pas in een hypo resulteert. Of je basaal staat niet goed.
Hypo hoeft echt niet alleen door activiteit te komen.
pi_210023261
Ik wist niet dat er hier een heel forum deel/ topic aan diabetes gewijd is. :D :o

Maar ik heb zelf dus al sinds 2014 DT1.
Heb ook sinds die vergoed wordt de Free Style Libre 2 sensor.
Maar nu zit ik dus met de vraag of ik een actieve sensor aan 2 telefoons tegelijk kan koppelen?
Heb een nieuwe telefoon en zou anders tot vrijdag moeten wachten voor ik de nieuwe telefoon ingebruik kan gaan nemen.
Dus wie helpt mij uit de brand met deze kwestie. :@ :@
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_210471694
Sorry, geen ervaring meer met fsl.

Zoon (inmiddels 13jr) is in juni aan zijn 2e pomp begonnen.
De ypsopump met een dexcom g6 zender.
Deze pomp lijkt een beter algoritme te hebben waardoor hij, over het algemeen, beter in zijn TIR zit.
In de vakantie soms dagen van 95% 😳, dus fijn.
Dexcom zender bevalt ook beter dan de guardian 3. Plaatsen is makkelijker, zender hoeft niet te worden opgeladen, geen huidirritatie en sensor lijkt nauwkeuriger.
Binnenkort weer "grote apk" dus benieuwd naar de hba1c want die was de laatste keer wel weer hoog 😔
pi_211174690
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 19:56 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Wait. Dat mag?! Da's wel fijn voor korte mouwendagen! Heb helemaal geen zin om steeds uit te leggen waarom die lilleke button op mijn arm zit.

Waarom zijn er eigenlijk zoveel verschillende sensors? Heeft dat te maken met of je wel of niet een pomp hebt ofzo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')