abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204529971
Nooit echt bij stilgestaan eigenlijk tot vandaag toe.
Mijn moeder doet sinds jaar en dag altijd en overal de (verduisterende) gordijnen dicht overal waar de zon in huis valt.
Als het bevolkt is laat ze de boel open.

Vanmiddag was ik op visite bij mijn ouders en vroeg eigenlijk wat ze daarmee bedoelt.

Volgens haar verkleurt de boel als de zon er op staat, dan wordt alles flets.
Vooral het behang en de witte (onder) gordijnen.
Ik heb het ergens anders nooit gehoord en zie niemand anders dat zo doen.
Wat ik wel weet is dat dit in haar familie echt een overtuiging van moeder op dochter is.

Zit daar een kern van waarheid in?

[ Bericht 0% gewijzigd door Werkman op 24-04-2022 18:52:53 ]
  zondag 24 april 2022 @ 18:44:09 #2
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_204530018
Ja, natuurlijk zorgt de zon voor verkleuring. Daarom legden ze vroeger ook de lakens op bleekvelden, werden ze weer mooi wit van. Ideale oplossing voor bv hardnekkige tomatenvlekken, bleken bijna volledig weg op een zonnige dag, zelfs als ze er na het wassen niet uit gaan.

En zet maar eens een zwartleren bankstel voor het raam in de volle zon (zuidkant). Dat deden mijn schoonouders. Het bankstel werd na enkele jaren lichtpaars aan de kant die alle zon ving. Idem met gordijnen, verkleuren ook. Zet daarom ook nooit een kledingrek voor het raam, of een inloopkast/kamer vol op de zon zonder gordijnen of kastdeuren, of het moet zijn dat je van verkleurde kleding houdt...
pi_204530049
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2022 18:44 schreef mousemicky het volgende:
Zet maar eens een zwartleren bankstel voor het raam in de volle zon (zuidkant). Dat deden mijn schoonouders. Het bankstel werd na enkele jaren lichtpaars aan de kant die alle zon ving. Idem met gordijnen, verkleuren ook. Zet daarom ook nooit een kledingrek voor het raam, of een inloopkast/kamer vol op de zon zonder gordijnen of kastdeuren, of het moet zijn dat je van verkleurde kleding houdt...
Oh nooit geweten joh! Bizar van die bankstel :P
pi_204530091
Klopt, mijn ouders hebben parket in de woonkamer (met ramen aan de zuidkant). Kleurverschil gigantisch (10+ jaar). Van mooi bruinrood naar flets geeloranje :D

Mijn Oma zei met Pasen (eieren zoeken met nichtjes et.): "Oh mijn vestje ligt te verschieten" en vouwde het op, en stopte in haar tas. :)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_204530458
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 18:50 schreef Het_Bokje het volgende:
Klopt, mijn ouders hebben parket in de woonkamer (met ramen aan de zuidkant). Kleurverschil gigantisch (10+ jaar). Van mooi bruinrood naar flets geeloranje :D

Mijn Oma zei met Pasen (eieren zoeken met nichtjes et.): "Oh mijn vestje ligt te verschieten" en vouwde het op, en stopte in haar tas. :)
Hebben wij hier ook gehad met het parket.

Vooral als je een kleed meerdere jaren had was het verschil goed te zien
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  Moderator zondag 24 april 2022 @ 19:47:45 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204530610
Dit is gewoon waar. Mijn moeder doet dit al zolang ik me kan herinneren, en ik (daardoor) ook.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204530729
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 19:47 schreef CoolGuy het volgende:
Dit is gewoon waar. Mijn moeder doet dit al zolang ik me kan herinneren, en ik (daardoor) ook.
Ik ben het hiermee eens.
pi_204530740
quote:
Zo waar dit 🤣👌
pindazakje
  zondag 24 april 2022 @ 20:25:29 #9
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_204530929
Ik heb altijd de gordijnen dicht als de zon (vanaf 14:00 uur) vol op mijn huis schijnt. Nu heb ik lichte gordijnen, dus ik verduister niets. Ik laat dan wel balkondeur open, met een hor, zonder gordijn natuurlijk voor ventilatie. Maar de verkleuring, het zal inderdaad wel zo zijn. Ik ben daar zelf niet zozeer mee bezig omdat ik geen meubelen heb die ik voor de rest van mijn leven persé wil behouden. Los van een rieten stoel. Maar die zet ik twee keer per jaar onder de douche.

Gordijnen stop ik twee keer jaar in de wasmachine, koude snelwas koud tot max. 20 graden. Nat ophangen.
  zondag 24 april 2022 @ 20:27:34 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204530952
Komt door ultraviolet licht.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_204531080
Klopt wel ja.

Haal maar eens een klok van de muur die er al 20 jaar hangt.

Maare ik vind het flauwekul om daardoor zulke drastische maatregelen te nemen.
pi_204531471
Als ik hier langs mijn wandkast kijk (haaks op de achterdeur), dan heb ik een gigantische verkleuring op t gare parket wat er al jaaaren ligt. (Achterdeur naar het westen)

Boeie! :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_204531530
De Amerikaanse vlag die op de maan in de grond staat geprikt is ondertussen ook een witte
-nee-
pi_204532126
Wordt het maar flets, 'k ga toch niet aldoor in het donker zitten met kunstlicht :') kluizenaars.
pi_204532588
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 21:24 schreef Cockwhale het volgende:
Wordt het maar flets, 'k ga toch niet aldoor in het donker zitten met kunstlicht :') kluizenaars.
Exact! En ik heb er geen bezwaar tegen als men mijn ge-helicopter gadeslaat. En als ik weer eens een bakkie koffie van de salontafel tik, dan kan men mijn anjer bewonderen tussen de hangbegonia's door.
  maandag 25 april 2022 @ 08:39:06 #16
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_204534312
quote:
Mijn moeder hetzelfde, en opa en oma ook trouwens toen ze nog leefden, altijd de gordijnen dicht zo snel het donker was :')
pi_204534328
Ah, dat kan verklaren waarom mijn buren bij elk zonnestraaltje het zonnescherm naar beneden doen.

En ik maar denken dat ze een zonneallergie of iets dergelijks hebben...
pi_204534654
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 08:39 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Mijn moeder hetzelfde, en opa en oma ook trouwens toen ze nog leefden, altijd de gordijnen dicht zo snel het donker was :')
Om het interieur te beschermen tegen de schadelijke effecten van UV van de duisternis ? :?

's avonds de gordijnen dicht doe je voor de stookkosten en/of indien je gesteld bent op privacy
  maandag 25 april 2022 @ 11:07:54 #19
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_204535400
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 09:35 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Om het interieur te beschermen tegen de schadelijke effecten van UV van de duisternis ? :?

's avonds de gordijnen dicht doe je voor de stookkosten en/of indien je gesteld bent op privacy
Sorry OP niet gelezen :')
  Manager PR/Moderator maandag 25 april 2022 @ 11:20:03 #20
269689 crew  Viv
pi_204535470
Ja, spullen verkleuren door de zon. Ik zou daarom geen open kledingkast/rek vlakbij een raam neerzetten voor een langere periode.

Maar ik doe alleen de gordijnen dicht als ik op dat moment last heb van het invallende licht (bij tv-kijken vooral). :Y)
pi_204536182
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 08:42 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ah, dat kan verklaren waarom mijn buren bij elk zonnestraaltje het zonnescherm naar beneden doen.

En ik maar denken dat ze een zonneallergie of iets dergelijks hebben...
:D :D

De tering, mijn buren ook, ja. Nooit over nagedacht dat ze het daarom doen _O-
  maandag 25 april 2022 @ 13:13:20 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204536424
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 12:46 schreef DjVero het volgende:

[..]
:D :D

De tering, mijn buren ook, ja. Nooit over nagedacht dat ze het daarom doen _O-
In de warmere maanden is het logischer om het te doen tegen de warmte.
The love you take is equal to the love you make.
pi_204536433
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 13:13 schreef Lienekien het volgende:

[..]
In de warmere maanden is het logischer om het te doen tegen de warmte.
Zeker, maar zodra de zon ook maar een beetje schijnt, hup gaan die dingen weer naar beneden.
  maandag 25 april 2022 @ 13:16:04 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204536446
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 13:14 schreef DjVero het volgende:

[..]
Zeker, maar zodra de zon ook maar een beetje schijnt, hup gaan die dingen weer naar beneden.
Kan ook zijn omdat ze anders niks kunnen zien op het televisiescherm.
pi_204536462
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 13:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Kan ook zijn omdat ze anders niks kunnen zien op het televisiescherm.
Staat aan de noordkant bij de één en in het midden bij de ander. Maar goed, blijkbaar ken jij mijn buren beter dan ikzelf. :+

Ik zal het vanavond eens vragen. :)
  maandag 25 april 2022 @ 13:20:28 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204536484
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 13:18 schreef DjVero het volgende:

[..]
Staat aan de noordkant bij de één en in het midden bij de ander. Maar goed, blijkbaar ken jij mijn buren beter dan ikzelf. :+

Ik zal het vanavond eens vragen. :)
Ik noem alleen redenen die mij plausibeler lijken dan een soort angst dat kleuren van ik weet niet wat in de woonkamer oiv de zon gaan verbleken. Oftewel, ik snap niet waarom mensen ineens denken te begrijpen waarom mensen overdag wel eens gordijnen of zonwering dichtdoen met de verklaring van het ‘verschieten’. En waarom het kennelijk tot nu toe altijd een raadsel was.
pi_204537199
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 13:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik noem alleen redenen die mij plausibeler lijken dan een soort angst dat kleuren van ik weet niet wat in de woonkamer oiv de zon gaan verbleken. Oftewel, ik snap niet waarom mensen ineens denken te begrijpen waarom mensen overdag wel eens gordijnen of zonwering dichtdoen met de verklaring van het ‘verschieten’. En waarom het kennelijk tot nu toe altijd een raadsel was.
Oh, voor mijn buren zou het echt wel een plausibele reden kunnen zijn, die kleurvervaging. Het zijn echt van die Schone Schijn / Hyacinth & Richard-types. Die doen zich graag beter voor dan dat ze daadwerkelijk zijn, dus kleurvervaging kan dan een prima reden zijn. Want stel je eens voor..... ^^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')