abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 april 2022 @ 10:32:34 #1
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_204524766
Hallo beste FOK!kers,

Ik ben 34 jaar en heb eigenlijk vanaf mijn 15e/16e stevig gedronken. De laatste 10 jaar zat ik gemiddeld 3 á 4 keer tot laat in de kroeg of bij iemand thuis te drinken. Ik ben er nu helemaal klaar mee en wil graag stoppen. Ik heb er geen zin meer in. Het gaat zijn tol eisen in mijn werk, privésfeer en mijn gezondheid. Ik dronk dus niet iedere dag, met als grootste reden dat ik niet KON drinken als ik een kater had.

Nu lees ik overal dat gematigd drinken juist wél gezond is. Dat ineens stoppen ongezond is. Dat drinken juist helemaal zo slecht niet is. Is dit een self fulfilling prophecy of schuilt hier wel degelijk een kern van waarheid in?

Begrijp me goed; ik wil van de alcohol af, maar door de vele bronnen van informatie zie ik door de bomen het bos niet meer. Wie heeft iets soortgelijks doorgemaakt en kan mij op weg helpen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyzio_NL op 24-04-2022 10:33:34 (Spelfout. ) ]
'the world had teeth and it could bite you with them anytime it wanted'
'the man in black fled across the desert... and the gunslinger followed'
Kom loat us nao 't Zuuje goan, woa Vasteloavend is ontstoan
pi_204524821
R&P / FOK!ers die stoppen met alcohol - waar we stoppen #16

Een draadje hierover. :)
Geen idee of gematigd drinken gezond is, maar als je afhankelijk bent, dan is ineens stoppen idd geen goed idee. Kan een behoorlijke impact op je hebben.

Vind het knap dat je dat inziet.
pi_204524825
Heb je een lichamelijke verslaving of niet? Als het puur psychisch is zou je per direct kunnen stoppen.
pi_204524838
Met op een gezonde manier drinken doelen ze op één/twee glazen per dag (bier/wijn), en geen druppel meer. Als je specifiek zoekt op artikelen met steekwoorden "alcohol", "gezond", dan kom je vanalles tegen. Maar 99% van de onderzoeken zeggen dat het slecht is, punt.
Nieuw is niet altijd beter.
pi_204524873
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2022 10:32 schreef Lyzio_NL het volgende:
Nu lees ik overal dat gematigd drinken juist wél gezond is.
Dit is je brein die smoesjes begint te bedenken om niet te stoppen.

De kans is heel klein dat je gematigd kan blijven drinken als je de laatste 10 jaren een vast alcoholpatroon had, daar schiet je zo weer in.

Als je lichamelijk verslaafd bent dan kun je beter hulp zoeken bij afkicken en bij alleen mentale verslaving dan is het beste cold turkey stoppen.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
  zondag 24 april 2022 @ 10:45:18 #6
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_204524875
Begin eens met minderen en werk vanuit daar naar stoppen
  zondag 24 april 2022 @ 10:47:18 #7
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_204524884
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 10:40 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Met op een gezonde manier drinken doelen ze op één/twee glazen per dag (bier/wijn), en geen druppel meer. Als je specifiek zoekt op artikelen met steekwoorden "alcohol", "gezond", dan kom je vanalles tegen. Maar 99% van de onderzoeken zeggen dat het slecht is, punt.
Het was een glas wijn per dag, wat gezond zou zijn,en ik meen dat zelfs dit al achterhaald is en dat alcohol drinken gewoon nooit gezond is.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 24 april 2022 @ 10:48:51 #8
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_204524896
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 10:44 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Dit is je brein die smoesjes begint te bedenken om niet te stoppen.

De kans is heel klein dat je gematigd kan blijven drinken als je de laatste 10 jaren een vast alcoholpatroon had, daar schiet je zo weer in.

Als je lichamelijk verslaafd bent dan kun je beter hulp zoeken bij afkicken en bij alleen mentale verslaving dan is het beste cold turkey stoppen.
Ik denk dat het meer een mentale verslaving is. Als ik een paar dagen niet drink begin ik niet te trillen of iets dergelijks. Heel stereotyperend voorbeeld natuurlijk, maar ik voel niet echt dat mijn lichaam gaat protesteren. Op een beetje slecht slapen na. Mentaal is het een ander verhaal. Ik merk al gauw dat ik het gevoel krijg 'iets te missen'. In de zin van: gezelligheid. Dat heb ik wel heel sterk.
pi_204524919
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2022 10:32 schreef Lyzio_NL het volgende:
Hallo beste FOK!kers,

Ik ben 34 jaar en heb eigenlijk vanaf mijn 15e/16e stevig gedronken. De laatste 10 jaar zat ik gemiddeld 3 á 4 keer tot laat in de kroeg of bij iemand thuis te drinken. Ik ben er nu helemaal klaar mee en wil graag stoppen. Ik heb er geen zin meer in. Het gaat zijn tol eisen in mijn werk, privésfeer en mijn gezondheid. Ik dronk dus niet iedere dag, met als grootste reden dat ik niet KON drinken als ik een kater had.

Nu lees ik overal dat gematigd drinken juist wél gezond is. Dat ineens stoppen ongezond is. Dat drinken juist helemaal zo slecht niet is. Is dit een self fulfilling prophecy of schuilt hier wel degelijk een kern van waarheid in?

Begrijp me goed; ik wil van de alcohol af, maar door de vele bronnen van informatie zie ik door de bomen het bos niet meer. Wie heeft iets soortgelijks doorgemaakt en kan mij op weg helpen?
Als je niet lichamelijk afhankelijk bent (dus naast die 3/4 avonden per week op de andere dagen solo 10 halve liters klapt) dan heb je maar 1 bron van informatie nodig en dat ben je zelf. Stoppen in de zomermaanden lijkt me wel vreselijk lastig overigens. Dan kun je beter een maatje zoeken in januari (voor dry january) en van daaruit verder uitbouwen.
  zondag 24 april 2022 @ 10:56:20 #10
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_204524972
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 10:50 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Als je niet lichamelijk afhankelijk bent (dus naast die 3/4 avonden per week op de andere dagen solo 10 halve liters klapt) dan heb je maar 1 bron van informatie nodig en dat ben je zelf. Stoppen in de zomermaanden lijkt me wel vreselijk lastig overigens. Dan kun je beter een maatje zoeken in januari (voor dry january) en van daaruit verder uitbouwen.
Ik drink/dronk (?) inderdaad niet iedere dag. Kon ook 'makkelijk' een paar dagen stoppen. Maar als ik eenmaal in de kroeg zat was bij het eerste biertje de rem er al volledig af. Dan gingen er zo tegen de 10 halve liters en een paar jenevertjes in. Ik kan dan niet stoppen totdat ik een soortement van black out krijg. Dat ik de volgende dag de laatste paar uur niet meer kan herinneren. Ik wil dat niet meer. Lichamelijk afhankelijk denk ik dus niet te zijn, maar dat weet ik niet zeker omdat ik daarin geen referentiekader heb. Ik heb nu drie dagen geen druppel aangeraakt en ik zit niet te hyperventileren op de bank.

Ja, de zomertijd. In de winter is er carnaval en NYE en Kerstmis. Er is eigenlijk altijd wel een reden om wél te drinken en een 'ideaal' moment is er volgens mij niet.
  zondag 24 april 2022 @ 10:57:29 #11
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_204524984
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 10:50 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
maar van uitstel kom afstel :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 24 april 2022 @ 11:00:18 #12
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_204525022
quote:
16s.gif Op zondag 24 april 2022 10:57 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
maar van uitstel kom afstel :{
Ik heb mezelf ook al voorgenomen dat dit het moment is. Dat ik wil stoppen staat buiten kijf. Voor mijn sociale omgeving ben ik niet bang. Ik ben alleen bang dat ik stop op de verkeerde manier, omdat ik me er nooit in die mate in verdiept heb. Dus het is meer een vraagstuk HOE ik wil stoppen dan OF ik ga stoppen. Die keuze is namelijk al gemaakt.
pi_204525054
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 11:00 schreef Lyzio_NL het volgende:

[..]
Ik heb mezelf ook al voorgenomen dat dit het moment is. Dat ik wil stoppen staat buiten kijf. Voor mijn sociale omgeving ben ik niet bang. Ik ben alleen bang dat ik stop op de verkeerde manier, omdat ik me er nooit in die mate in verdiept heb. Dus het is meer een vraagstuk HOE ik wil stoppen dan OF ik ga stoppen. Die keuze is namelijk al gemaakt.
Zoals gezegd, gewoon cold turkey. Miljoenen mensen drinken stevig en stoppen in januari abrupt voor 1 maand. Die leven op 1 februari ook allemaal nog. Dit doe jij gewoon vanaf 24/04 (vandaag) of wil je 30 april nog 1 keer goed losgaan en beginnen op 1 mei?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 24 april 2022 @ 11:05:15 #14
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_204525074
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 10:40 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Met op een gezonde manier drinken doelen ze op één/twee glazen per dag (bier/wijn), en geen druppel meer.
En dat dan ook niet elke dag, me dunkt.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_204525079
En sla wat alcoholvrij bier in. Er zijn er tegenwoordig heel veel, dan experimenteer je een beetje wat voor jou een prima substituut is.
  zondag 24 april 2022 @ 11:07:42 #16
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_204525094
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 11:03 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Zoals gezegd, gewoon cold turkey. Miljoenen mensen drinken stevig en stoppen in januari abrupt voor 1 maand. Die leven op 1 februari ook allemaal nog. Dit doe jij gewoon vanaf 24/04 (vandaag) of wil je 30 april nog 1 keer goed losgaan en beginnen op 1 mei?
Ik voel de behoefte om los te gaan niet zo. Eigenlijk nooit gehad. Het probleem is eigenlijk altijd geweest dat ik van mezelf vond dat ik wat ging missen als ik niet in de kroeg was. En als er dan een biertje in zat kon ik niet meer stoppen. Belachelijk natuurlijk, want wat valt er nou daadwerkelijk te missen in een Limburgs dorpscafe waar ik al 34 jaar woon, iedereen ken en keer op keer dezelfde verhalen hoor?

Afijn, cold turkey zou dus de beste oplossing zijn?
  zondag 24 april 2022 @ 11:08:43 #17
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_204525103
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 11:05 schreef Jeroboam het volgende:
En sla wat alcoholvrij bier in. Er zijn er tegenwoordig heel veel, dan experimenteer je een beetje wat voor jou een prima substituut is.
Dat is misschien wel een goede oplossing. Dat krijg je in de kroeg ook. Nooit geprobeerd eigenlijk.
pi_204525120
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 11:07 schreef Lyzio_NL het volgende:

[..]
Ik voel de behoefte om los te gaan niet zo. Eigenlijk nooit gehad. Het probleem is eigenlijk altijd geweest dat ik van mezelf vond dat ik wat ging missen als ik niet in de kroeg was. En als er dan een biertje in zat kon ik niet meer stoppen. Belachelijk natuurlijk, want wat valt er nou daadwerkelijk te missen in een Limburgs dorpscafe waar ik al 34 jaar woon, iedereen ken en keer op keer dezelfde verhalen hoor?

Afijn, cold turkey zou dus de beste oplossing zijn?
Je voelt niet de behoefte om los te gaan maar toch kan je nooit stoppen zodra je begint? Als je eerst probeert te minderen (wat je dus niet zo goed kan) krijg je op de 'gezellige' kroegavonden toch weer dat gesprek met je zelf in je hoofd en gaat de rem los en heb je dus een jojo effect waar je effectief met je stoppen plan dus helemaal niks bent opgeschoten.
pi_204525139
En even een complimentje als je echt drie dagen al bent gestopt, dat zou betekenen dat je 2 kroegavonden (vrijdag/zaterdag) al hebt laten zien dat je niet per se hoeft te drinken. Probeer dat volgend weekend gewoon opnieuw!
pi_204525154
quote:
16s.gif Op zondag 24 april 2022 10:47 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Het was een glas wijn per dag, wat gezond zou zijn,en ik meen dat zelfs dit al achterhaald is en dat alcohol drinken gewoon nooit gezond is.
Ik las van de week nog; hooguit 1 glas per dag en 2 dagen van de week niet.

Maar als je verslaafd bent, is elk glas aanleiding om er nóg één te nemen.
  zondag 24 april 2022 @ 11:16:28 #21
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_204525166
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 11:11 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Je voelt niet de behoefte om los te gaan maar toch kan je nooit stoppen zodra je begint? Als je eerst probeert te minderen (wat je dus niet zo goed kan) krijg je op de 'gezellige' kroegavonden toch weer dat gesprek met je zelf in je hoofd en gaat de rem los en heb je dus een jojo effect waar je effectief met je stoppen plan dus helemaal niks bent opgeschoten.
Nouja, 'los gaan' is natuurlijk voor iedereen anders. Als ik naar de kroeg ga weet ik dat het zuipen gaat worden. De rem is volledig weg. Het tragische is dat ik dat weet, maar het gewoon naast me neer leg. En het toch doe. Ook dat wil ik niet meer. Het idee dat ik MOET drinken om het 'gezellig' te hebben kots ik ook van. Lijkt me heerlijk om in de kroeg te zitten met een alcoholvrij pilsje en gewoon een leuke avond te hebben. Nogmaals; ik geloof dat ik dat kan. Het was meer een vraag of dat lichamelijk verantwoord is na jaren toch wel op regelmatige basis stevig aan de bierkraan gehangen te hebben.
  zondag 24 april 2022 @ 11:17:28 #22
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204525174
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 10:48 schreef Lyzio_NL het volgende:

[..]
Ik denk dat het meer een mentale verslaving is. Als ik een paar dagen niet drink begin ik niet te trillen of iets dergelijks. Heel stereotyperend voorbeeld natuurlijk, maar ik voel niet echt dat mijn lichaam gaat protesteren. Op een beetje slecht slapen na. Mentaal is het een ander verhaal. Ik merk al gauw dat ik het gevoel krijg 'iets te missen'. In de zin van: gezelligheid. Dat heb ik wel heel sterk.
Over hoeveel drankjes hebben we het hier eigenlijk per week?
pi_204525177
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 11:16 schreef Lyzio_NL het volgende:

[..]
Nouja, 'los gaan' is natuurlijk voor iedereen anders. Als ik naar de kroeg ga weet ik dat het zuipen gaat worden. De rem is volledig weg. Het tragische is dat ik dat weet, maar het gewoon naast me neer leg. En het toch doe. Ook dat wil ik niet meer. Het idee dat ik MOET drinken om het 'gezellig' te hebben kots ik ook van. Lijkt me heerlijk om in de kroeg te zitten met een alcoholvrij pilsje en gewoon een leuke avond te hebben. Nogmaals; ik geloof dat ik dat kan. Het was meer een vraag of dat lichamelijk verantwoord is na jaren toch wel op regelmatige basis stevig aan de bierkraan gehangen te hebben.
Succes, houd ons op de hoogte en misschien ben je hier nog wel een inspiratiebron voor anderen. ^O^
  zondag 24 april 2022 @ 11:18:21 #24
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_204525181
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 11:13 schreef Jeroboam het volgende:
En even een complimentje als je echt drie dagen al bent gestopt, dat zou betekenen dat je 2 kroegavonden (vrijdag/zaterdag) al hebt laten zien dat je niet per se hoeft te drinken. Probeer dat volgend weekend gewoon opnieuw!
Thanks! Ja mijn laatste doorzak-avond was donderdagavond. Sindsdien niet meer gedronken. Het besef kwam vrijdagmorgen toen ik me voor de zoveelste keer met een achterlijk excuus ziek gemeld heb op het werk, omdat ik gewoon zo vreselijk verrot was. Dan gaat her echt zijn tol eisen en ik wil dat gewoon niet meer.
pi_204525187
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2022 11:17 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Over hoeveel drankjes hebben we het hier eigenlijk per week?
"Maar als ik eenmaal in de kroeg zat was bij het eerste biertje de rem er al volledig af. Dan gingen er zo tegen de 10 halve liters en een paar jenevertjes in." en dat 3 of 4x per week.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')