abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 juni 2023 @ 18:18:27 #201
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_209708423
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 16:12 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]
Ik herken dat wel van toen Camryn klein was
Allemaal krassen op mijn armen
Alsof ik een kat had :')

Heb je foto's van je dames?
Ze zijn nu al iets groter, maar deze foto had ik even bij de hand.

Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_209709019
O+
Tap tap tap
pi_209716969
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 18:18 schreef Sjechov het volgende:

[..]
Ze zijn nu al iets groter, maar deze foto had ik even bij de hand.

[ afbeelding ]
Teddy's O+ O+ O+

Krullie snorharen
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  zondag 2 juli 2023 @ 17:51:15 #204
158518 Sjechov
pi_209736130
Echt een heel leuk duo. Zo heel anders dan we eerder hebben gehad.
Heel ondernemend. Ergens toch een beetje bang en terughoudend, maar schreeuwen en onderzoeken als de beste.
pi_209750423
Ja, zo leuk dat je ontdekt dat caafs ook andere karakters kunnen hebben :Y
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  maandag 3 juli 2023 @ 23:42:17 #206
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_209753664
Wat een schatjes!

Was vandaag met mijn dames naar de dierenarts. Vermoeden van oormijt. :{
Ze heeft ze meteen even goed nagekeken en heb 2 pipetjes meegekregen.
pi_209856150
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2023 23:42 schreef NijntjesUk het volgende:
Wat een schatjes!

Was vandaag met mijn dames naar de dierenarts. Vermoeden van oormijt. :{
Ze heeft ze meteen even goed nagekeken en heb 2 pipetjes meegekregen.
Vervelend, hoe heb je dat geconstateerd? Veel krabben en schudden ?
  dinsdag 11 juli 2023 @ 20:44:43 #208
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_209856623
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 20:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]
Vervelend, hoe heb je dat geconstateerd? Veel krabben en schudden ?
Heel vieze oren (doe wekelijks een korte APK, dus oren, tanden en nagels nakijken, wegen en vit D geven) en bij 1 dame mocht ik amper aan haar oor zitten, laat staan schoonmaken. De ander ook maar meegenomen naar de dierenarts, die had ook heel vieze oren.
pi_209856640
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 20:44 schreef NijntjesUk het volgende:

[..]
Heel vieze oren (doe wekelijks een korte APK, dus oren, tanden en nagels nakijken, wegen en vit D geven) en bij 1 dame mocht ik amper aan haar oor zitten, laat staan schoonmaken. De ander ook maar meegenomen naar de dierenarts, die had ook heel vieze oren.
Oh, dat is wel een goede gewoonte
Ik kijk zelden in de oortjes :@
pi_209899444
Hey hopelijk kan iemand wat tips geven of eigen ervaringen.

Vorige week hebben we een van onze cavia's laten inslapen. Ze was op en is 6 jaar geworden. Ze had sinds 2 jaar geleden een maatje die wij als jonkie bij haar hebben geplaatst. Nu is deze alleen.

Gisteren hebben wij een jonkie voor haar erbij geplaatst, de ontmoeting ging naar ons idee goed. Veel snuffelen, piepen maar geen aggressie vanuit de oudere. Toen we ze in het verblijf hebben gezet ging alles ook prima. Later is het hok in de kooi gezet...

Mijn moeder appte me gisteravond dat de oudere cavia het jonkie niet in haar huisje wilt en haar er steeds uitjaagd. Ook pakt ze volgens haar eten van het kleintje af. Ik vroeg haar of ze ook klappertand of bromt maar dit is niet het geval. Ik denk zelf dat het te maken heeft dat de geur van het huisje van de oude cavia eraan zit dus dat ze denkt dat deze alleen van haar is.

Voor nu staan ze in twee kooien naast elkaar en heb ik mijn moeder geadviseerd om twee nieuwe aparte slaaphuisjes voor ze te kopen.

Heeft iemands anders hier ervaring mee? Is het normaal dat de oudere cavia wat dominant kan zijn naar et kleintje? Naast af en toe "happen" toont ze geen andere symptomen van aggressie. Mijn moeder (en ik) zijn wat van slag dus hopelijk heeft iemand hier tips of ervaringen.
pi_209899617
Nog veel sterkte met het verlies van je caaf ;(

Zolang ze elkaar niet in de haren vliegen zou ik het nog een tijdje aanzien en ze niet steeds uit elkaar halen. Het kan normaal gedrag zijn om de nieuwe rangorde vast te stellen. Het lijkt misschien zielig voor het jonkie maar het valt nog mee wat ik lees.
Je kunt de groente her en der in de kooi leggen en misschien tijdelijk twee voerbakjes gebruiken tot ze elkaar wat meer tolereren? En grote plukken hooi her en der. Ik had eens gelezen dat eten een sociale gelegenheid is voor cavia's dus geef ze lekker veel, ook groente uit de hand.
Ik heb trouwens zelden dat cavia's bij elkaar in een huisje liggen, alleen als het echt kleffie en beffie zijn misschien. Muis was wel een sociale vlinder maar Schaap timmerde iedereen uit haar aura.

Zelf gebruik ik wilgenbruggen, dan kunnen ze bij ruzie altijd nog aan de achterkant eruit en zit er niemand "gevangen" als er toch mot is.
Tap tap tap
pi_209902034
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 06:58 schreef Knijpflesje het volgende:
Hey hopelijk kan iemand wat tips geven of eigen ervaringen.

Vorige week hebben we een van onze cavia's laten inslapen. Ze was op en is 6 jaar geworden. Ze had sinds 2 jaar geleden een maatje die wij als jonkie bij haar hebben geplaatst. Nu is deze alleen.

Gisteren hebben wij een jonkie voor haar erbij geplaatst, de ontmoeting ging naar ons idee goed. Veel snuffelen, piepen maar geen aggressie vanuit de oudere. Toen we ze in het verblijf hebben gezet ging alles ook prima. Later is het hok in de kooi gezet...

Mijn moeder appte me gisteravond dat de oudere cavia het jonkie niet in haar huisje wilt en haar er steeds uitjaagd. Ook pakt ze volgens haar eten van het kleintje af. Ik vroeg haar of ze ook klappertand of bromt maar dit is niet het geval. Ik denk zelf dat het te maken heeft dat de geur van het huisje van de oude cavia eraan zit dus dat ze denkt dat deze alleen van haar is.

Voor nu staan ze in twee kooien naast elkaar en heb ik mijn moeder geadviseerd om twee nieuwe aparte slaaphuisjes voor ze te kopen.

Heeft iemands anders hier ervaring mee? Is het normaal dat de oudere cavia wat dominant kan zijn naar et kleintje? Naast af en toe "happen" toont ze geen andere symptomen van aggressie. Mijn moeder (en ik) zijn wat van slag dus hopelijk heeft iemand hier tips of ervaringen.
Sterkte met het verlies van je oma-caaf.

De rangorde bepalen ziet er voor ons mensen altijd wat heftig uit en zolang het bij wat happen, wegjagen en eten afpakken is er niets aan hand. Sterker nog, alles wat een andere caaf aan het eten is, is 10x zo lekker ;) Hier in mijn twee groepjes zie ik dit gedrag aan de lopende band en ik denk dat ik ze maar aan ga melden voor touwtrek-wedstrijden.

Wat CL hierboven al vertelt over het niet uit elkaar halen, hier ben ik het mee eens, omdat er dan steeds de rangorde bepaald moet worden en dat zorgt voor onrust. Hou er rekening mee dat dit gedrag enkele weken kan aanhouden en zolang er geen bloed vloeit, gaat het prima.

Twee aparte slaaphuisjes zijn een goed idee :Y evenals meerdere plekken met hooi en eten

Succes!
pi_209902097
Ik heb nu een castraat en een zeugje, hij is anderhalf en hoe oud zij is, geen idee, naar schatting 2,5. Maar die lopen ook steeds een beetje te ruziën om eten. Die bak staat er dag en nacht, maar ze willen allebei tegelijk eten (want sociaal), en vervolgens naar elkaar pikken tot er eentje (de castraat) aftaait, wat anders gaat eten, en dan moet zij dat ook ineens. Dat is normaal.
Tap tap tap
pi_209903107
Hier heeft Azure (ouder zeugje) Marshmallow wekenlang "geterroriseerd" en daarna was het goed en lagen ze lekker samen in 1 hokje tegen elkaar aan

Zeugjes 8)7
  zondag 16 juli 2023 @ 08:11:39 #215
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_209912278
Mijn 2 zussen willen bij elkaar liggen, maar o wee als ze elkaar aanraken.
Dan happen ze naar elkaar en is het mot.
Ik stel me dan zoiets voor als in Lilo & Stitch:
"She's touching me"
"I'm not touching you"

:')
  zondag 16 juli 2023 @ 09:27:09 #216
158518 Sjechov
pi_209912690
Sterkte!

Herkenbaar hier.
Zusjes van 2 april jl. Beide hun eigen huisje (al wisselt het gebruik). Mopperen heerlijk tijdens het eten.
Zijn nog altijd druk met de rang. Maar bij “angst” kunnen ze prima samen zitten 😂
En als het moment voorbij is, wordt er “gewoon” weer eentje uitgejaagd 😂
pi_209996495
Caviadokter Eva Stoffels is niet meer :{ :{ :{ Ik wist dat ze ziek was, maar zó ziek :{
Jeetje :{
Tap tap tap
pi_209999224
Ja, ik las het ook, wtf.
Ik dacht dat ze 'gewoon' een hele zware burn-out had, maar blijkbaar zat ik er flink naast.

Moet dit nieuws even gaan verwerken :{
  maandag 24 juli 2023 @ 06:41:14 #219
158518 Sjechov
pi_210018337
Ze was al een poosje goed ziek, dat wist ik via iemand uit haar dorp.
Wat een gemis voor de cavia wereld 😞
Nu op zoek naar iemand die haar schaduw mag staan …….
pi_210100460

Even een foto uit de oude doos: Marshmellow, Valencia en Yoshi (vlnr)
Valencia was hier ziek en de anderen voelde dat aan, toen zijn ze lekker dicht tegen haar aan gaan liggen.
Helaas zijn ze allemaal al overleden, waarbij Marshmellow in oktober 2022 ons verliet op bijna 6,5 jarige leeftijd.
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:27:57 #221
158518 Sjechov
pi_210123160
Mensen. Even weer een vraagje.
Onze cavia’s blijken gek te zijn op de graslelie.
Prima, die kan ik uiteindelijk wel kweken.
Echter …. er zijn tig soorten.
Ik weet dat het de Chlorophytum comosum 'Variegatum' Graslelie heet bij de ene (info hier)
De andere, intratuin, noemt hem weer anders te weten: Graslelie (Chlorophytum comosum) (zie hier)

De prijzen variëren. Als het voor beesten is, zijn ze in ene duurder. Heeft een van jullie hier kennis van?
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:33:52 #222
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_210123236
Ik heb er 4, (de voor dierenconsumptie variant). Pluk er van 1tje en laat die dan weer een tijdje met rust. En zo rouleer ik.

Ik ben zo'n tut die dan niet durft te experimenteren met zoiets.
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:38:42 #223
158518 Sjechov
pi_210123317
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 20:33 schreef NijntjesUk het volgende:
Ik heb er 4, (de voor dierenconsumptie variant). Pluk er van 1tje en laat die dan weer een tijdje met rust. En zo rouleer ik.

Ik ben zo'n tut die dan niet durft te experimenteren met zoiets.
“Gewoon” die van de intratuin dus?
Overigens zouden deze beide geschikt moeten zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Sjechov op 01-08-2023 20:39:41 (Aanvulling) ]
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:14:25 #224
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_210125455
Ja die.
pi_210126559
Ik heb hier ooit een graslelie gekocht (en overgepot en nu een paar jaar later heb ik er 10 :D ). Heb geen cavia's, maar mijn kat knaagt graag aan mijn planten :') Dus ik wilde iets biologisch en speciaal gekweekt/geschikt voor dieren en zonder gif etc.

https://www.drdknaagdierw(...)e-knaagdier-planten/

https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/knaagdier-plant.html
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:58:23 #226
158518 Sjechov
pi_210175498
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 23:14 schreef NijntjesUk het volgende:
Ja die.
Advies opgevolgd. Nu meerdere plantjes aanwezig 👍
  zondag 27 augustus 2023 @ 17:53:53 #227
158518 Sjechov
pi_210447938
Gisteren bij Zoo Zajac geweest in Duitsland. Leuk ingeslagen voor onze dames.
We merken dat we ze toch moeten blijven uitdagen. Nieuwe hangmatten gekocht. Een plankje die we op kunnen hangen. Andere verhoging, etc. Nog nooit een dierenwinkel gezien die zoveel verschillende knaagdieren attributen op voorraad heeft 8-)
pi_210481400
Het is maar goed dat het in Duitsland is
  donderdag 31 augustus 2023 @ 17:29:44 #229
158518 Sjechov
pi_210488883
quote:
10s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 22:16 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Het is maar goed dat het in Duitsland is
Hahaha zekers. Was anders een dure grap geworden :')
pi_210491928
Ik had de caafs vorige week bij de vakantieopvang gebracht en ik had nog wat groente over en dat legde ik daar in de kooi, zei ze van de opvang dat ik veel te veel gaf :D :@ dat ze helemaal niet zoveel groente hoeven.
Tap tap tap
  zondag 3 september 2023 @ 13:28:57 #231
158518 Sjechov
pi_210518549
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 20:51 schreef CherryLips het volgende:
Ik had de caafs vorige week bij de vakantieopvang gebracht en ik had nog wat groente over en dat legde ik daar in de kooi, zei ze van de opvang dat ik veel te veel gaf :D :@ dat ze helemaal niet zoveel groente hoeven.
Dat gebeurt nou ook als een van onze buren oppassen. Wat wij per dag geven doen zij dan een week over.
Onze andere buren overigens niet, dat gaat prima. Echter, als wij langer dan een weekend weg zijn dan gaan ze naar "opa en oma". Daar hebben ze ook hun eigen kooi. Wel 20 cm minder lang, maar dat gaat prima (hier 160 cm).
Bij een weekendje vragen we onze buren. Dan zetten we bakjes klaar in onze koelkast.
  zondag 3 september 2023 @ 13:55:05 #232
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_210518925
Tja, hier krijgen ze 3 keer per dag verse groente en dat gaat bijna schoon op. En de bak brokjes ook. Dus wat anderen daarvan vinden, zal me een zorg zijn. :P
pi_210522617
Het idee was dat ze in het wild vooral grassen eten en dat ze doordat ze zoveel groente krijgen, minder hooi eten, terwijl dat hun hoofdvoer is. Terwijl er in groente ook dingen zitten die niet zo goed voor ze zijn in grote hoeveelheden.
Tap tap tap
  zondag 3 september 2023 @ 18:03:40 #234
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_210523294
Ik snap het idee, maar ze knagen ook heel wat hooi weg hier.
  donderdag 7 september 2023 @ 11:45:16 #235
158518 Sjechov
pi_210556970
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 18:03 schreef NijntjesUk het volgende:
Ik snap het idee, maar ze knagen ook heel wat hooi weg hier.
Hier inderdaad ook.
pi_210596888
Ik kwam dit filmpje op youtube tegen en vond die trappen zo leuk:

pi_210597441
In een grijs verleden had ik ooit ook een cavia. Via via werd me gevraagd of ik een cavia wilde overnemen omdat de kinderen die hem/haar kregen er niet meer naar omkeken. Dus ik nam hem over, en eerst was hij schuw.
Toen heb ik hem tam gemaakt en uiteraard meer bewegingsvrijheid gegeven.
Later was het net een hondje, liep me de hele dag na.
'S avonds als ik voor de tv zat en m'n benen strekte, kroop hij zo naar boven en ging liggen op mijn schoot. Hij produceerde dan dat bekende geluid van behagen mmrrrrrrr. Soms sliepen we ook samen in bed. Zijn naam was Poppy.
pi_210603560
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 22:27 schreef nomina het volgende:
In een grijs verleden had ik ooit ook een cavia. Via via werd me gevraagd of ik een cavia wilde overnemen omdat de kinderen die hem/haar kregen er niet meer naar omkeken. Dus ik nam hem over, en eerst was hij schuw.
Toen heb ik hem tam gemaakt en uiteraard meer bewegingsvrijheid gegeven.
Later was het net een hondje, liep me de hele dag na.
'S avonds als ik voor de tv zat en m'n benen strekte, kroop hij zo naar boven en ging liggen op mijn schoot. Hij produceerde dan dat bekende geluid van behagen mmrrrrrrr. Soms sliepen we ook samen in bed. Zijn naam was Poppy.
O+ O+ O+ Wat schattig
pi_210603571
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2023 17:07 schreef CherryLips het volgende:
Het idee was dat ze in het wild vooral grassen eten en dat ze doordat ze zoveel groente krijgen, minder hooi eten, terwijl dat hun hoofdvoer is. Terwijl er in groente ook dingen zitten die niet zo goed voor ze zijn in grote hoeveelheden.
Ja, nou.. het is net een mijnenveld, dat cavia's houden
  maandag 2 oktober 2023 @ 20:29:42 #240
158518 Sjechov
pi_210816899
Een vraag.
Onze dames (2 zussen, 2 april geboren) wegen nu een kleine kilo.
Het lijkt erop dat we nu iets van dominant gedrag zien bij 1.
Ze jaagt haar zus uit het huisje, rent er wel eens achteraan.
We zien niet dat ze bek aan bek staan (met de nek omhoog etc.)

Kunnen wij hier nog iets aan doen of moet je deze periode “gewoon” uitzingen?
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:24:54 #241
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_210822149
Die van mij hebben dit soms nog steeds (zijn nu ruim 1) en liggen 5 minuten later zij aan zij te slapen.
Ze happen wel naar elkaar, maar hebben elkaar nog nooit verwond.
Oftewel, zolang dat niet gebeurt en ze allebei goed "mogen" eten van de ander, zou ik er niks aan doen.
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:42:15 #242
158518 Sjechov
pi_210857620
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 13:24 schreef NijntjesUk het volgende:
Die van mij hebben dit soms nog steeds (zijn nu ruim 1) en liggen 5 minuten later zij aan zij te slapen.
Ze happen wel naar elkaar, maar hebben elkaar nog nooit verwond.
Oftewel, zolang dat niet gebeurt en ze allebei goed "mogen" eten van de ander, zou ik er niks aan doen.
Door het rennen hebben we al wel een beschadiging aan een oortje gezien, maar voor de rest is het kalm.
pi_210859987
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 20:29 schreef Sjechov het volgende:
Een vraag.
Onze dames (2 zussen, 2 april geboren) wegen nu een kleine kilo.
Het lijkt erop dat we nu iets van dominant gedrag zien bij 1.
Ze jaagt haar zus uit het huisje, rent er wel eens achteraan.
We zien niet dat ze bek aan bek staan (met de nek omhoog etc.)

Kunnen wij hier nog iets aan doen of moet je deze periode “gewoon” uitzingen?
Heb je 1 of 2 huisjes?

Dit gedrag is redelijk normaal voor caafs
Vooral zeugjes :@
  zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:39:15 #244
158518 Sjechov
pi_210870940
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 oktober 2023 00:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]
Heb je 1 of 2 huisjes?

Dit gedrag is redelijk normaal voor caafs
Vooral zeugjes :@
Meerdere. Momenteel hebben 4 "verstop/chill" plekjes.
Wij kennen dit niet zo. Ondanks dat wij al jaren (15 jr totaal zeker) cavia's hebben, hebben wij nooit 2 in 1 keer gehad. Altijd een jonkie bij een oudere, toen zagen we dit eigenlijk nooit zo.
Mijn vrouw maakt zich nogal snel druk ... maar had al wel verwacht dat het "normaal" zou zijn.
  woensdag 1 mei 2024 @ 17:22:51 #245
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_213383959
Hoe is t nu?

Één van mijn dames heeft een blaasontsteking. :{
Vanmorgen een plasje gebracht, ze zit nu aan de antibiotica en pijnstilling.
pi_213390400
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 17:22 schreef NijntjesUk het volgende:
Hoe is t nu?

Aww ;( Hopelijk slaat de AB snel aan.
Tap tap tap
  donderdag 2 mei 2024 @ 11:31:32 #247
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_213390779
Ja, dat was idd te merken, dat ze pijn had.
Gelukkig eet ze als een bootwerker.
pi_213395887
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 17:22 schreef NijntjesUk het volgende:
Hoe is t nu?

Ahw arme caaf
Gelukkig heeft ze de nodige zorg
  dinsdag 7 mei 2024 @ 12:33:03 #249
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_213450856
Helaas sloeg de antibiotica niet aan en wordt ze vanmiddag geopereerd. De echo van vanochtend wees uit dat ze een blaassteen heeft van 7mm.
Vind het wel spannend. Hopelijk kan ik haar vanavond weer ophalen.
  dinsdag 7 mei 2024 @ 12:53:56 #250
62419 CherryLips
chocoholic
pi_213451005
;( Duimen dat alles goed gaat! Hopelijk vreet ze meteen weer als een bootwerker.
Tap tap tap
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')