abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 mei 2023 @ 09:39:47 #151
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_209086347
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 09:09 schreef NijntjesUk het volgende:

[..]
Ik zou dat heel spannend vinden, maar kunnen idd misschien stiekeme eters zijn?
En anders proberen met een stukje komkommer of andijvie? (Dat zijn hier altijd succesnummers)
Je wil niet weten (hoe spannend wij dit vinden). Dit is voor ons echt het eerste setje jongen. We hadden altijd 1 oude waar een jong bij kwam. Kortom, nieuwe situatie ook voor ons.
Volgens de vrouw waar we ze vandaan hebben kan het wel 2 dagen duren, maar dat is voor ons de max. Als ze morgen niets gegeten hebben gaan ze morgenavond terug.
In de kooi ligt: sla, wortel, komkommer, hooi.

Overal op internet lees je weer wat anders. Na 6 uur eten, binnen 72 uur eten … lastig.
Ook over leeftijd / gewicht zijn er verschillen. Het zijn zusjes van 2 april, maar verschillen in grote (295 / 245 gram), waar de kleinste wel het drukste is. Grootste vinden wij apathischer (schrik heel groot)?
Veel geluiden (zo niet alle) zijn nieuw en dat zonder volwassen cavia. Wij vragen ons nu (hoe leuk dit ook is) hoe verstandig het allemaal was.
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_209086649
Ik heb mijn caafs ook weleens ter logeren bij mijn ouders gebracht dat ze amper wat aten van de stress :') Dat ze steeds verlepte groente uit de kooi konden halen want ze keken er niet naar om. Na vier dagen kwamen ze weer bij mij en begonnen ze te bunkeren.
Tap tap tap
pi_209086696
Ik vind ze wel licht hoor, meestal mogen ze pas weg bij 300 gram en dan zouden ze zo'n vier weken oud zijn dacht ik. Zegt ook niet altijd alles, want zowel Knofje, Muis als Fietje zaten met vijf weken nog niet op de 300 gram, maar hebben dat snel ingehaald.
Het is al een tijdje geleden dat ik twee jonkies had, maar dat duurde volgens mij ook eventjes. Madelief heb ik nu vijf weken en die zie ik nog steeds amper, maar ze eet wel. Dan leg ik groente in het hok en denk ik 'Moet zij niks? Waarom eet ze niet? OMG EVA STOFFELS IS GESLOTEN DOE ME DIT NIET AAN' en dan kijk ik in het huisje en heeft ze heel stiekem toch groente gepakt terwijl ik bij de kooi sta.
Tap tap tap
  woensdag 10 mei 2023 @ 14:38:29 #154
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_209089979
Anders de brokjes even wat weken met lauw water, dan komt de geur goed vrij.
Toen ik twee jonkies tegelijk had, heeft het ook wel even geduurd voor ze gingen eten, maar niet meer dan 24 uur.
Ik vind ze ook wel licht.
pi_209093112
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 08:43 schreef Sjechov het volgende:
Dank voor de info!
Wij zijn tegen 2 schattige teddy cavia’s gelopen. Ze zijn van 2 april en sinds gisteravond bij ons.
Het enige … ze hebben nog niets gegeten en tonen weinig interesse (vooral bang denk ik)
Hebben jullie tips? Hoelang mag en kan dit duren?
Ahwwwww Teddy's O+

Wegen is weten :P Als ze afvallen is het niet goed en je kan ze gelijk hanteren en tam maken.

Je moet je voorstellen dat deze caafbaby's best in shock zijn, zo zonder mama en hun vertrouwde omgeving.
Ik zou het een weekje aankijken en persoonlijk zou ik 3 daagjes wat kort vinden, maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze.

Ik had geluk dat met de twee nieuwe zeugjes die ik nu heb, dat Camryn al redelijk tam was (maar die was al tam en mensgericht toen ze een kleine frummel was en hier aankwam). De rest kon toen zien dat mensen helemaal niet eng zijn, maar dat voordeel heb je nu niet.

Maar inderdaad wat hier al gezegd wordt; caafs kunnen stiekeme eters zijn en ik denk dat je nu een stel bange poepers hebt getroffen :P
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  woensdag 10 mei 2023 @ 21:39:33 #156
158518 Sjechov
pi_209095328
Gelukkig! Ze eten!
Overal zitten se blij, wij zijn blij!
Dank voor jullie hulp / meedenken!

Nog een vraag. Geven jullie vit C en vanaf wanneer?
pi_209095926
Mooi!
Ik probeer wel vitamine C te geven. Eerst gaf ik een heel pilletje per dag maar dat schijnt nu weer te veel te zijn dus ik geef nu een halfje elke dag, al houden veel mensen nu om de dag een pilletje aan.
Ik geef die van Roter met suiker van 70mg.
Tap tap tap
  woensdag 10 mei 2023 @ 22:20:27 #158
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_209096015
@Sjechov, wat fijn! *O*

Serieus, waarom is het nu weer teveel?

Ik geef de mijne wel een pilletje, vanaf de 2e week dat ik ze heb (moest ze nog halen).
Alle vorigen op één na bliefden ze niet. Nu nog iedere dag, maar dat kan dus nog veranderen.
Ik geef ze elke week wat vitamine D druppels.
pi_209096031
Ja weet ik het. Alles verandert steeds.
Tap tap tap
  woensdag 10 mei 2023 @ 22:22:18 #160
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_209096049
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2023 22:21 schreef CherryLips het volgende:
Zal er weleens induiken. :{
  donderdag 11 mei 2023 @ 06:43:00 #161
158518 Sjechov
pi_209097600
De vrouw waar ik ze ophaalde begon bij 6 mnd, maar wasrom wist ze eigenlijk niet zo goed.
Dank weer.
  donderdag 11 mei 2023 @ 07:10:13 #162
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_209097728
Oh zo. :N
De mijne waren 9 mnd toen ik ze ophaalde, meteen gestart.
pi_209098181
Die hele kleintjes gaf ik een kwart pilletje.
Tap tap tap
pi_209098379
Gister de nageltjes van Madelief geknipt (en haar kapsel). Beweegt ze net wanneer ik een nageltje wil knippen. Wat een bloedbad. Caaf overstuur. Maar die nagel hoeft de rest van d'r leven niet meer geknipt te worden geloof ik.
Tap tap tap
pi_209108174
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 21:39 schreef Sjechov het volgende:
Gelukkig! Ze eten!
Overal zitten se blij, wij zijn blij!
Dank voor jullie hulp / meedenken!

Nog een vraag. Geven jullie vit C en vanaf wanneer?
Ja, ik geef Roter met suiker en gelijk vanaf de eerste dag
Had het geluk dat Camryn harstikke tam was en alles moest wat de andere caaf ook kreeg.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_209108357
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2023 22:21 schreef CherryLips het volgende:
Ik lees dat ze nu om de dag krachtvoer mogen. :')

Dat ga ik mooi niet doen...
pi_209108734
quote:
9s.gif Op donderdag 11 mei 2023 21:13 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

50gr per dag hebben ze het over, dat vreten die van mij echt niet aan brokken.
Tap tap tap
pi_209108786
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 21:22 schreef CherryLips het volgende:

[..]
50gr per dag hebben ze het over, dat vreten die van mij echt niet aan brokken.
Ze hebben nu wel elke keer het bakje leeg en dat was voorheen niet.
Denk dat ze het voer nu wat lekkerder vinden.
Ik ga het voer niet afwegen, ik voer wel op het oog..
pi_209108853
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 21:23 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]
Ze hebben nu wel elke keer het bakje leeg en dat was voorheen niet.
Denk dat ze het voer nu wat lekkerder vinden.
Ik ga het voer niet afwegen, ik voer wel op het oog..
Dat gewone cavycare met die brokjes moesten ze hier echt niet. Als deze zak ooit leeg is bestel ik wel dat spul zonder de platte schijfjes.
Tap tap tap
pi_209108933
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 21:24 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Dat gewone cavycare met die brokjes moesten ze hier echt niet. Als deze zak ooit leeg is bestel ik wel dat spul zonder de platte schijfjes.
Ze krijgen hier geen nieuw voer, voordat het bakje leeg is.
Dus ze zullen het met die schijfjes moeten doen
pi_209108952
Af en toe gooi ik ook van de bovenste verdieping bij de onderste verdieping en dat gaat altijd op
pi_209108977
Ik heb het idee dat ze verrekken van de honger als ik de brokjes niet aanvul en ook minder groente ga geven.
Tap tap tap
  donderdag 11 mei 2023 @ 21:38:43 #173
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_209109452
quote:
9s.gif Op donderdag 11 mei 2023 21:13 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Krachtvoer? Whut?

Hier krijgen ze Versele Laga staafjes, gemengd met Science selective bloemetjes. Bakje vol, is circa 70 gram. Is 's avonds bijna leeg en dan vul ik het weer bij.
Ooit met Versele Laga begonnen, omdat Brutus diabetes had en dat voor hem het beste voer was.

Ook staan er nog 2 bakjes met verschillende kruidenmengsels in het verblijf (wisselend van samenstelling, koop zakken van enkelvoudige kruiden, maar ook mixen bij Beestenplein en Rodent Whoopie).
pi_209110034
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 21:38 schreef NijntjesUk het volgende:

[..]
Krachtvoer? Whut?

Hier krijgen ze Versele Laga staafjes, gemengd met Science selective bloemetjes. Bakje vol, is circa 70 gram. Is 's avonds bijna leeg en dan vul ik het weer bij.
Ooit met Versele Laga begonnen, omdat Brutus diabetes had en dat voor hem het beste voer was.

Ook staan er nog 2 bakjes met verschillende kruidenmengsels in het verblijf (wisselend van samenstelling, koop zakken van enkelvoudige kruiden, maar ook mixen bij Beestenplein en Rodent Whoopie).
Ik weet niet of je lid bent van caviadokter op Facebook, maar er is groot nieuws over voeding.
Tap tap tap
  donderdag 11 mei 2023 @ 23:03:16 #175
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_209112620
Ik heb geen FB account. ;)

Ben ik nu een slecht baasje? ;(
  vrijdag 12 mei 2023 @ 18:03:39 #176
62419 CherryLips
chocoholic
pi_209122182
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 23:03 schreef NijntjesUk het volgende:
Ik heb geen FB account. ;)

Ben ik nu een slecht baasje? ;(
Nee ik ben juist jaloers :D

Dit zijn de nieuwe richtlijnen voor groente:

quote:
Nitraat en stikstof worden door cavia’s omgezet in eiwit, een teveel aan eiwit zorgt voor (ernstige) blaasproblemen. Eiwit blokkeert de opname van calcium uit de blaas, waardoor zich stenen gaan vormen. Calciumarm voeren leidt tot botafbraak, waardoor ernstige gebitsproblemen kunnen ontstaan (vooral bij gecastreerde beren). Dit zijn nieuwe wetenschappelijke inzichten waar nog niet alle dierenartsen van op de hoogte zijn. Caviadokter deelt deze informatie met jullie omdat wij vinden dat ziekten voorkomen beter is dan genezen.
Het idee is dat je je cavia’s 2 keer per dag groenten geeft. De basisgroenten zullen ze niet meteen helemaal opeten, maar dat is niet erg. De andere soorten groenten zijn voor erbij en zijn dus niet om dagelijks te voeren.
Geef je je cavia’s gras of wildpluk? Doe dat dan in plaats van de nitraatarme groenten of als extraatje - afhankelijk van hoeveel gras of wildpluk je geeft.
Op de basisgroenten na geef je je cavia’s zoveel als ze in 15 minuten opeten.
Dagelijks: winterpeen, witte kool en knolselderij.
3 tot 4 keer per week nitraatarm: appel (maar veel suiker dus twee keer per week een stukje), broccoli, komkommer, witlof, tomaat, watermeloen, peer, paprika, bloemkool, aubergine, courgette.
Nitraatrijk: zeer beperkt, dus 1 keer per week: venkel, spinazie, bleekselderij, andijvie, dille, peterselie, koriander.

Mijn caafs moeten die basisgroenten niet, en de cavycare-brokjes ook niet :')
Tap tap tap
  vrijdag 12 mei 2023 @ 18:04:25 #177
62419 CherryLips
chocoholic
pi_209122190
Scheelt wel geld als ze veel minder groenten mogen.
Tap tap tap
  vrijdag 12 mei 2023 @ 18:57:27 #178
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_209122853
Bijzonder, want winterpeen bevat ook veel suiker.

Ik ga m'n gewoontes (3x per dag groente en zelden tot nooit de basisgroente van dat lijstje) niet echt aanpassen. Over het algemeen doen de mijne het prima.

Maar wel bedankt voor de info, het is wel interessant.
pi_209164520
Ik heb net een emmer gras geplukt
Zal vast ook niet goed zijn, want eiwitten/ suiker etc..

Maar goed.. het zal wel.
  donderdag 18 mei 2023 @ 15:23:33 #180
158518 Sjechov
pi_209196830
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 18:03 schreef CherryLips het volgende:

[..]
Nee ik ben juist jaloers :D

Dit zijn de nieuwe richtlijnen voor groente:
[..]
Dagelijks: winterpeen, witte kool en knolselderij.
3 tot 4 keer per week nitraatarm: appel (maar veel suiker dus twee keer per week een stukje), broccoli, komkommer, witlof, tomaat, watermeloen, peer, paprika, bloemkool, aubergine, courgette.
Nitraatrijk: zeer beperkt, dus 1 keer per week: venkel, spinazie, bleekselderij, andijvie, dille, peterselie, koriander.

Mijn caafs moeten die basisgroenten niet, en de cavycare-brokjes ook niet :')
Euhm .... die basis groenten hebben ze hier nooit lekker gevonden. Onze vorige cavia's aten alleen winterpeen bij mijn schoonouders (kortom als wij met vakantie waren en ze tijdelijk daar waren) :')
Onze kleintjes nu zijn we nog aan het uitzoeken, maar tot op heden zijn ze ook niet kapot van wortel. Kool lukt een beetje. Daarentegen zijn ze wel gek op appel, kommer, witlog, paprika, spinazie, gras, blad van paardebloem. Kortom ... waar doe je goed aan?
Wij hebben ze altijd wat variatie gegeven. Ze eten wat ze hebben willen. Lastig weer dit ......
pi_209198064
Het enige wat ik wel heb aangepast is geen nitraatrijke groente meer zoals spinazie en andijvie.
Dat vonden ze altijd erg lekker, maar een van mijn blaas -patiëntjes ging na 3 blaadjes sla al heftig piepen
  woensdag 24 mei 2023 @ 13:03:38 #182
158518 Sjechov
pi_209263141
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 17:51 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Het enige wat ik wel heb aangepast is geen nitraatrijke groente meer zoals spinazie en andijvie.
Dat vonden ze altijd erg lekker, maar een van mijn blaas -patiëntjes ging na 3 blaadjes sla al heftig piepen
Lastig lijkt me dat. Ik zie nu hier bij de kleintjes dat ze gek zijn op spinazie. Andijvie tot op heden niet echt.
Gelukkig (soort van) heb ik in mijn verse grasveldje (van mezelf) te veel paardebloemen. Normaal verfoei ik die dingen, maar de dames zijn gek op de blaadjes. Kortom ... ipv bestrijden, oogst ik ze nu maar :')
pi_209263185
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 13:03 schreef Sjechov het volgende:

[..]
Lastig lijkt me dat. Ik zie nu hier bij de kleintjes dat ze gek zijn op spinazie. Andijvie tot op heden niet echt.
Gelukkig (soort van) heb ik in mijn verse grasveldje (van mezelf) te veel paardebloemen. Normaal verfoei ik die dingen, maar de dames zijn gek op de blaadjes. Kortom ... ipv bestrijden, oogst ik ze nu maar :')
Ja, die bleek later een fikse blaassteen te hebben, waar ze aan overleden was.
Ik pluk ook emmers gras van onze oprit _O_ de dames smullen ervan :+

Zijn de kleintjes al wat meer aan jullie gewend?
  vrijdag 26 mei 2023 @ 13:37:00 #184
158518 Sjechov
pi_209288858
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 13:07 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]
Ja, die bleek later een fikse blaassteen te hebben, waar ze aan overleden was.
Ik pluk ook emmers gras van onze oprit _O_ de dames smullen ervan :+

Zijn de kleintjes al wat meer aan jullie gewend?
Het zijn beide kleine acrobaten. Hilarisch om te zien hoe ze tekeer gaan in de kooi.
Met het pakken proberen ze er natuurlijk nog wel van tussen te gaan, maar op schoot zijn ze heel relaxed.
Ze hebben de eerste wandelingen door onze woonkamer ook al gehad. Werkelijk hilarisch!
Dan zijn ze (gek genoeg) nergens bang voor.
pi_209289449
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 13:37 schreef Sjechov het volgende:

[..]
Het zijn beide kleine acrobaten. Hilarisch om te zien hoe ze tekeer gaan in de kooi.
Met het pakken proberen ze er natuurlijk nog wel van tussen te gaan, maar op schoot zijn ze heel relaxed.
Ze hebben de eerste wandelingen door onze woonkamer ook al gehad. Werkelijk hilarisch!
Dan zijn ze (gek genoeg) nergens bang voor.
Ohhh, dat klinkt echt lief O+
  vrijdag 26 mei 2023 @ 14:14:15 #186
158518 Sjechov
pi_209289496
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 14:10 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]
Ohhh, dat klinkt echt lief O+
Het zijn echt hele andere dames dan we ooit hebben gehad.
Hun gedrag is echt anders. Heel grappig.
Boel kabaal. Nu moeten ze nog even de link tussen de koelkast en eten leggen. Dan snappen ze nog niet.
Maar schreeuwen kunnen ze!
pi_209290884
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 14:14 schreef Sjechov het volgende:

[..]
Het zijn echt hele andere dames dan we ooit hebben gehad.
Hun gedrag is echt anders. Heel grappig.
Boel kabaal. Nu moeten ze nog even de link tussen de koelkast en eten leggen. Dan snappen ze nog niet.
Maar schreeuwen kunnen ze!
Hehe, luidruchtige dames

Ik vind dat het leuke van cavia's is dat ze zo'n verschillend karakter hebben :Y
  vrijdag 26 mei 2023 @ 17:20:57 #188
158518 Sjechov
pi_209291900
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 16:09 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]
Hehe, luidruchtige dames

Ik vind dat het leuke van cavia's is dat ze zo'n verschillend karakter hebben :Y
Onze vorige leken heel veel op elkaar. Deze dames zijn echt heel anders.
Heel grappig om te zien. We zijn heel benieuwd hoe ze opgroeien.
  maandag 29 mei 2023 @ 20:44:04 #189
158518 Sjechov
pi_209331390
Ze vliegen knetter letter door de kooi. Klauteren overal overheen.
Eentje relaxed al helemaal in het handmatje. Heerlijk gezicht.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 12:45:35 #190
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_209336944
Leuk!

Mijn zussen kunnen ook kibbelen als mensenzussen.
"Het joh, schuif eens op. Je raakt me aan!"
"Nou, dat is toch gezellig."
"Echt niet, haal die kont uit m'n gezicht."
Inclusief happen en klappertanden. Om vervolgens 10 minuten later op elkaar te gaan liggen slapen. :Z
  dinsdag 30 mei 2023 @ 12:54:29 #191
62419 CherryLips
chocoholic
pi_209337009
HIJ ZIT AAN ME
Dit zo'n beetje.
Tap tap tap
pi_209337021
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 12:54 schreef CherryLips het volgende:
HIJ ZIT AAN ME
Dit zo'n beetje.
"Mijn helft!!!"
*Bijt
*Bokt
*Pist
  dinsdag 30 mei 2023 @ 23:07:41 #193
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_209344186
Ja en ze willen ook allebei op hetzelfde plekje op de bank liggen (het hoekje), dus dat leidt ook nog weleens tot gebok en geschop.
pi_209344489
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 23:07 schreef NijntjesUk het volgende:
Ja en ze willen ook allebei op hetzelfde plekje op de bank liggen (het hoekje), dus dat leidt ook nog weleens tot gebok en geschop.
Wonderlijke beestjes zijn het
  zaterdag 24 juni 2023 @ 12:28:56 #195
158518 Sjechov
pi_209628818
Vraagje!
Onze kleintjes (2/4 geboren) hebben scherpe nagels. Vanaf wanneer kan/mag je ze knippen?
Of kan je ze nu eerst vijlen? Ze zijn scherp 🫢
pi_209628875
Ik zou ze gewoon knippen. Je kunt het beter goed bijhouden en dan wennen ze er misschien ook aan.
Tap tap tap
pi_209628890
Heb net m'n lunkarya gesnoeid en de nagels geknipt. Wat groeit dat haar toch snel. Ze is nu weer een bolletje wol.
Tap tap tap
pi_209631866
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 12:28 schreef Sjechov het volgende:
Vraagje!
Onze kleintjes (2/4 geboren) hebben scherpe nagels. Vanaf wanneer kan/mag je ze knippen?
Of kan je ze nu eerst vijlen? Ze zijn scherp 🫢
Je kunt de puntjes gewoon voorzichtige knippen :Y
  dinsdag 27 juni 2023 @ 10:35:44 #199
158518 Sjechov
pi_209664095
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 16:39 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]
Je kunt de puntjes gewoon voorzichtige knippen :Y
Dan gaan we dat eens proberen. Ze groeien goed. Zijn lekker baldadig, maar die nageltjes :X
pi_209668512
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 10:35 schreef Sjechov het volgende:

[..]
Dan gaan we dat eens proberen. Ze groeien goed. Zijn lekker baldadig, maar die nageltjes :X
Ik herken dat wel van toen Camryn klein was
Allemaal krassen op mijn armen
Alsof ik een kat had :')

Heb je foto's van je dames?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')