Koffieplanter | maandag 18 april 2022 @ 11:32 |
Aankomende zondag 17 april staat de 119e editie van Parijs - Roubaix op het programma. Een weekje later dan normaal, maar dat mag de pret niet drukken. Het extra weekje waardoor WOUT niet OUT is, je zou voor minder. 258 kilometer wordt er gereden over 30 kasseistroken, die bij elkaar 55 kilometer lang zijn. Vorig jaar was Sonny Colbrelli de beste in een koers waarin Gianni Moscon misschien eigenlijk wel de beste was. Beide Italianen zijn er dit jaar niet bij. Moscon is hopeloos uit vorm en Colbrelli kreeg helaas eerder dit jaar te maken met hartproblemen. Wel aan het vertrek; Mathieu van der Poel, Wout van Aert, Dylan van Baarle, Florian Vermeersch en vele anderen Parours Kasseistroken Uitslag 2021 RANK RIDER RIDER NO. TEAM TIMES GAP B P 1 SONNY COLBRELLI 71 BAHRAIN VICTORIOUS 06H 01' 57'' - - - 2 FLORIAN VERMEERSCH 2 LOTTO SOUDAL 06H 01' 57'' - - - 3 MATHIEU VAN DER POEL 51 ALPECIN - FENIX 06H 01' 57'' - - - 4 GIANNI MOSCON 136 INEOS GRENADIERS 06H 02' 41'' + 00H 00' 44'' - - 5 YVES LAMPAERT 21 DECEUNINCK - QUICK - STEP 06H 03' 13'' + 00H 01' 16'' - - 6 CHRISTOPHE LAPORTE 111 COFIDIS 06H 03' 13'' + 00H 01' 16'' - - 7 WOUT VAN AERT 31 JUMBO - VISMA 06H 03' 13'' + 00H 01' 16'' - - 8 TOM VAN ASBROECK 47 ISRAEL START-UP NATION 06H 03' 13'' + 00H 01' 16'' - - 9 GUILLAUME BOIVIN 44 ISRAEL START-UP NATION 06H 03' 13'' + 00H 01' 16'' - - 10 HEINRICH HAUSSLER 73 BAHRAIN VICTORIOUS 06H 03' 13'' + 00H 01' 16'' - - | |
Koffieplanter | maandag 18 april 2022 @ 11:35 |
Dat lijkt me niet. Het is, mits hij start, zijn uitvoerige wens de volledige drie weken vol te maken. Het is Alpecin dat het minder ziet zitten. Als het plan wordt doorgezet wil Van der Poel bovendien de Giro ook uit te rijden. Vroegtijdig afhaken om frisser aan de Tour, die op 1 juli begint, te kunnen starten, is geen optie. „Nee, dan rij ik hem ook uit”, aldus Van der Poel. Vorig jaar stapte hij nog wel na na tien dagen uit de Tour met het oog op de Olympische Spelen. „Maar eigenlijk wilde ik toen ook de Tour al uitrijden”, zegt hij nu. „Dat heb ik de ploeg nu ook aangegeven: ik ga in de Giro niet afstappen na tien dagen''. De eerste twee ritten ligt roze voor het oprapen en Napoli, Jesi en Torino moeten hem passen als een handschoen. | |
Sjoerd102 | maandag 18 april 2022 @ 11:49 |
Het is als volger bij Parijs Roubaix lastig om af te steken. Heb de laatste 2 keren dat ik ben gaan kijken de route aan de zuidkant afgestoken. PR volgt in de laatste 100km enigszins de A23. Echter telt deze maar een paar afritten, en die bij orchies is zelfs afgesloten ivm de wedstrijd. Daarbij komt ook nog dat het parcours door de grote tijdverschillen lang is afgesloten. Zou je via de noordkant afsteken kun je bv in het bos van Wallers kijken en bij campin en pevele, maar dan haal je de finish waarschijnlijk niet | |
#ANONIEM | maandag 18 april 2022 @ 11:52 |
Mooi dat hij een vuist maakt | |
TargaFlorio | maandag 18 april 2022 @ 12:09 |
Waarom niet? | |
Toby56 | maandag 18 april 2022 @ 12:10 |
Graag in de context lezen. | |
#ANONIEM | maandag 18 april 2022 @ 12:10 |
Hij had nooit moeten starten in de tour | |
Marcoss | maandag 18 april 2022 @ 12:51 |
Mja, hij heeft nu een paar dagen geel + een ritzege in de Tour, anders was het enkel een niet bestaand plankje geweest afgelopen zomer | |
#ANONIEM | maandag 18 april 2022 @ 13:19 |
De tour is elk jaar joh. Boeiend. | |
wimderon | maandag 18 april 2022 @ 14:09 |
Dat niet alleen. In sprintersritten zijn ze zelden degenen die als eerste initiatief nemen, als ze het al doen. Vaak pas als Philipsen of Merlier al een rit gewonnen hebben of als duidelijk wordt dat het écht nodig is. Het is ook niet zelden dat ze een dommekracht meesturen in een vroege vlucht in Van der Poel-ritten. Of dat ze nog met renners als Vermeersch of De Bondt zitten en die niet inzetten om wat te doen (of geen keuze maken tussen meerdere sprinters die ze mee hebben ![]() Kan en mag allemaal, kan in sommige gevallen zelfs slim zijn, maar ga dan niet een andere ploeg de maat nemen omdat ze eens een keertje niet de koers in handen nemen. | |
wimderon | maandag 18 april 2022 @ 14:15 |
Ik heb de podcast niet beluisterd, maar is het niet inherent aan een koers als Parijs-Roubaix dat je lagere piekwaardes hebt over kortere tijd (zeker als je het af gaat zetten tegen ultieme start/stop-koersen als De Ronde en de Amstel)? Helemaal met het koersverloop van gisteren met eigenlijk 200+ kilometer harde koers en zoals vaak in Parijs-Roubaix vooral een schifting van achteren en nog minder rustmomenten dan normaal in Roubaix? | |
wimderon | maandag 18 april 2022 @ 14:20 |
![]() ![]() | |
Dale__Cooper | maandag 18 april 2022 @ 14:23 |
Zo'n grote kans op geel kreeg die misschien maar 1 of 2 keer in zijn carrière. | |
Faraday01 | maandag 18 april 2022 @ 14:31 |
Was best interessant dus de moeite om terug te luisteren. De bewegingswetenschapper gaf juist aan dat piekwaarden niet het hele verhaal vertellen en dat het vooral gaat om de waarden die je haalt in vermoeidheid. Dat meten ze dan af aan de waardes die je nog haalt nadat je bepaalde hoeveelheden energie gebruikt hebt. Daarbij is het denk ik wel zo dat je bergop makkelijker je piekwaardes haalt. Interessant feitje is dat je bij Van der Poel - en waarschijnlijk ook de andere toppers - de eerste 4000 kJ totaal geen verslechtering ziet in de output. Dat is afhankelijk van de koers 4 tot 5 uur. Pas daarna gaat de vermoeidheid een rol spelen in de vermogens die gehaald worden. Wat bij Van der Poel blijkbaar gisteren opvallend was is dat zijn hartslag-wattage verhouding in de finale totaal anders lag dan bij de eerdere wedstrijden en dat hij ook absoluuut fors lagere waarden haalden. Vooral de andere verhouding in vermogen-hartslag gaf voor de wetenschapper een indicatie dat het zo zou kunnen zijn dat er sprake was van een vorm van uitdroging en/of het slecht verteren van de warmere omstandigheden. Dat laatste heeft Van der Poel blijkbaar al vaker aan de hand gehad, bijvoorbeeld in de Strade. Hij schijnt relatief meer tijd nodig te hebben om te acclimatiseren. | |
Idisrom | maandag 18 april 2022 @ 18:42 |
Dit was een van de slotposten van het vorige topic, maar dit verdient absoluut nog een keer om onder de aandacht te komenFoto/filmverslag Parijs Roubaix
[ Bericht 5% gewijzigd door Idisrom op 18-04-2022 19:27:43 ] | |
Zwansen | maandag 18 april 2022 @ 19:08 |
Het ging gisteren ook al erg snel heel hard. Hij had al vrij snel pieken in z’n hartslag van 160+. Totaal onvergelijkbaar met MSR. Ik denk dat daar ook wel een verschil inzit. | |
franklop | maandag 18 april 2022 @ 19:10 |
En dat zou dan weer te verklaren zijn met zijn mindere winter ![]() | |
TargaFlorio | maandag 18 april 2022 @ 19:41 |
Was wel een interessant verhaal van die bewegingswetenschapper al is het bij mij toch ook wel oor in, oor uit. ![]() ![]() Om nog even verder in te haken op de podcast: - INEOS had bij het lekrijden van Ganna niet moeten wachten? - Van Baarle is beter af bij Jumbo dan bij INEOS (en Bora en UAE)? En ik voeg zelf wat toe: - Vlaamse voorjaar van Pidcock is teleurstellend. | |
Zwansen | maandag 18 april 2022 @ 19:46 |
Die bewegingswetenschapper (Jim van den Berg) heeft inmiddels al 33? podcasts met LtD opgenomen (Beter Worden). Als je zelf fietst en interesse hebt in bewegingswetenschappen dan zou ik deze zeker aanraden. | |
#ANONIEM | maandag 18 april 2022 @ 19:49 |
Ik zie Tom graag bij een ander team, nu moest hij afstoppen. | |
Beregd | maandag 18 april 2022 @ 19:53 |
Garcia Cortina ![]() Roosen klopt niet, Van Aert was met zijn Garmin weg. | |
Dale__Cooper | maandag 18 april 2022 @ 19:56 |
Dat wachten op Ganna vond ik ook wel bijzonder. Nu hadden ze het 'geluk' van die massale valpartij, waardoor de voorsprong weer van 20/30 seconden opliep naar 1.30 minuut. Ik zou Ganna mee hebben laten drijven met de groep erachter en zelf de druk erop houden. Van Baarle zou in mijn ogen in ieder geval niet naar UAE of Bora moeten gaan. Hoewel hij gisteren echt de sterkste was, gedijt het wel het beste in een team met meerdere sterke pionnen waardoor die anticiperende aanvallen er beter uitkomen. Al is het wel de vraag hoeveel vrijheid hij na zondag nog gaat krijgen om te anticiperen. Pidcock inderdaad teleurstellend, maar er zijn wel excuses voor. Twee keer ziek geweest volgens mij en de Amstel Gold Race en Brabantse Pijl had ie kunnen winnen als hij degene was geweest met een het initiatief. Hij kan nog scoren overigens deze week. | |
Chiappucci | maandag 18 april 2022 @ 20:41 |
Ik wacht nog steeds op de dag dat García Cortina een keer écht gaat meedoen in een serieuze koers. Tot nu toe komt het er niet echt uit. | |
Beregd | maandag 18 april 2022 @ 20:47 |
Dat is wel zo'n renner die er deugd van zou hebben om bij een ernstige voorjaarsploeg te gaan rijden. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 18 april 2022 @ 20:55 |
Iedere keer weer keihard lachen om Pablo Lastras die beweerde dat Garcia Cortina jaren van zijn carrière had weggegooid door bij Bahrein te rijden. Bij Movistar zouden de echte resultaten wel gaan komen. Dat was toen al hilarisch, maar het wordt met de dag pijnlijker. | |
Pistolero | maandag 18 april 2022 @ 21:00 |
Garcia Cortina doet me altijd een beetje denken aan Teunissen. Draaien leuk mee maar het is uiteindelijk vaak toch net niks. | |
Marcoss | maandag 18 april 2022 @ 21:05 |
Wel de Teunissen van de laatste jaren dan, daarvoor waren de prestaties van Teunissen toch wel wat beter | |
Steven184 | maandag 18 april 2022 @ 21:05 |
Zolang die bij Movistar rijdt gaat dat niet gebeuren. | |
Rellende_Rotscholier | maandag 18 april 2022 @ 21:06 |
Als Cortina bij Bahrein was gebleven en ook had mogen profiteren van de bonus hadden we nu heel anders gepraat. Achja, in ieder geval wel rijk geworden. Ook wat waard. | |
Idisrom | maandag 18 april 2022 @ 21:08 |
Quote van Sporza: Het lijstje met de recordhouders doorheen de jaren: 45,792 km/u: Dylan van Baarle in 2022 (257,2 km) 45,204 km/u: Greg Van Avermaet in 2017 (257 km) 44,190 km/u: Fabian Cancellara in 2013 (254,5 km) 43,566 km/u: Mathew Hayman in 2016 (257,5 km) 43,547 km/u: Peter Sagan in 2018 (257 km) 43,476 km/u: Tom Boonen in 2012 (257,5 km) 43,476 km/u John Degenkolb in 2015 (253,5 km) 43,406 km/u: Tom Boonen in 2008 (259,5 km) 43.305 km/u: Johan Museeuw in 1996 (262 km) 43,105 km/u: Francesco Moser in 1980 (264 km) Ik heb Sporza een paar uur geleden al gemeld dat Peter Post hier ook in deze lijst thuishoort, maar ze passen het nog niet aan. | |
Steven184 | maandag 18 april 2022 @ 22:31 |
Patlef & Daam: | |
Zwansen | maandag 18 april 2022 @ 22:47 |
Van Baarle gemiddeld 307W gefietst. ![]() | |
Dagoduck | dinsdag 19 april 2022 @ 00:40 |
"* sinds 1968 en de wijziging van het parcours" | |
Afhaalchinees | dinsdag 19 april 2022 @ 07:42 |
Dat kan ik ook!
| |
Faraday01 | dinsdag 19 april 2022 @ 08:28 |
Aranburu lijkt ook te profiteren van de Movistar 'bonus' ![]() | |
Marcoss | dinsdag 19 april 2022 @ 08:57 |
Die verzamelt ook wel eendagskoersen dit jaar, terwijl Cata of Baskenland veel meer geschikt zijn, zou je zeggen | |
Idisrom | dinsdag 19 april 2022 @ 09:14 |
Dat stond er gisteren nog niet bij. | |
Marcoss | dinsdag 19 april 2022 @ 13:14 |
Flink wat blessures na PR https://sporza.be/nl/2022(...)ubaix~1650358477720/ | |
Marcoss | dinsdag 19 april 2022 @ 17:17 |
Achterwiel van Wout zag er hetzelfde uit als bij Laporte, materiaal was niet heel goed dan blijkbaar.. | |
Pistolero | dinsdag 19 april 2022 @ 17:24 |
De kans dat je binnen no-time een paar spaken breekt als je met een lekke tube blijft doorrijden op de kasseien is vrij groot, dus dat zegt niet zo veel over de kwaliteit van het materiaal. | |
Marcoss | dinsdag 19 april 2022 @ 17:33 |
Zou kunnen inderdaad, al werd gisteren wel gezegd dat Jumbo met ander materiaal dan veel andere ploegen reed, geloof ik | |
Pistolero | dinsdag 19 april 2022 @ 17:47 |
Volgens mij zijn ze een van de weinig ploegen die nog niet tubeless rijden inderdaad. | |
Faraday01 | dinsdag 19 april 2022 @ 17:57 |
Tubeless zou dan volgens bepaalde kennis weer de oorzaak zijn van de vele lekke banden omdat je daarmee blijkbaar minder contactoppervlakte met de kasseien krijgt. | |
Steven184 | dinsdag 19 april 2022 @ 18:43 |
Prima luistertip voor mijn fietstochtje vandaag, bedankt! | |
#ANONIEM | dinsdag 19 april 2022 @ 20:32 |
De Dylan zit toch prima waar hij zit mbt vlaanderen en roubaix, hoeft zo niet te knechten voor pogi/van aert. | |
Dale__Cooper | dinsdag 19 april 2022 @ 22:59 |
Volgend jaar toch de voorlaatste strook maar wat duidelijker afzetten. Als je ziet dat een meter of 20 voor waar die man staat nog zo'n zwarte barrier op het asfalt staat, dan snap ik wel dat die mensen daar staan. | |
Marcoss | dinsdag 19 april 2022 @ 23:11 |
De familie Lampaert die de koers volgt https://sporza.be/nl/2022(...)conde~1650387656940/ | |
Zelva | woensdag 20 april 2022 @ 01:33 |
Gewoon alleen rijden over de kasseien. Het is geen gootjeskoers en de winnaar krijgt dan ook niet na afloop een stuk goot mee naar huis. | |
wimderon | donderdag 21 april 2022 @ 12:04 |
| |
Marcoss | donderdag 21 april 2022 @ 14:33 |
Logisch dat hij daar pissig over is | |
Felagund | donderdag 21 april 2022 @ 14:40 |
Hier mag hij wel over zeiken idd, over de val met een (andere?) toeschouwer heb ik wel mijn twijfels. | |
Idisrom | donderdag 21 april 2022 @ 21:27 |
Maar is het waar? Het kan ook een slecht biermerk zijn. | |
DeBarbarijseVOCrover | donderdag 21 april 2022 @ 23:03 |
Of Taus, die Florian zijn patiëntendossier kwam teruggeven... | |
TargaFlorio | vrijdag 22 april 2022 @ 18:57 |
Toeschouwer had toch geen aandeel in de val? | |
Felagund | vrijdag 22 april 2022 @ 19:17 |
Nee, dat bedoel ik, dat werd eerst wel gezegd. | |
livelink | zaterdag 23 april 2022 @ 08:38 |
Leuk filmpje vanuit de ploegwagen van INEOS Grenadiers met Servais Knaven | |
Sjoerd102 | zaterdag 23 april 2022 @ 09:46 |
Eens even in mijn archief liggen zoeken. Kwam deze foto uit 2012 tegen. Een jonge van Baarle ![]() |