abonnement Unibet Coolblue
pi_204543114
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 09:34 schreef impact9 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/fat-phills-zoetermeer/

Deze lust ik wel, linkje aanbevolen!
Voornoemde hypothecaire zekerheid zal ook gaan dienen als zekerheid; de Collin investeerders zijn dan gelijk in rang aan de investeerders in deze aanvraag.


Vind ik wel een heel erg groot nadeel. Er is nog niets bekend over deze aanvraag maar je zekerheid is er wel erg van afhankelijk (de voorgeschotelde statements in projecten wijken wel vaker flink af dus dit indicatief zegt niets voor het daadwerkelijke bedrag)

In theorie kan dadelijk de LTV ook meer dan 100% zijn (er is niets dat dat voorkomt)
pi_204543152
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2022 10:30 schreef jsuijker het volgende:

[..]
Voornoemde hypothecaire zekerheid zal ook gaan dienen als zekerheid; de Collin investeerders zijn dan gelijk in rang aan de investeerders in deze aanvraag.

Vind ik wel een heel erg groot nadeel. Er is nog niets bekend over deze aanvraag maar je zekerheid is er wel erg van afhankelijk (de voorgeschotelde statements in projecten wijken wel vaker flink af dus dit indicatief zegt niets voor het daadwerkelijke bedrag)

In theorie kan dadelijk de LTV ook meer dan 100% zijn (er is niets dat dat voorkomt)
Er zal een 2e hypotheek van 300k verkregen worden dus de 2 leningen samen zullen niet meer dan 300k bedragen lijkt mij.
pi_204543169
Is https://www.collincrowdfund.nl/slagerij-hendrikse-b-v/ hier al besproken? Misschien heb ik het over het hoofd gezien.
pi_204543220
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2022 10:30 schreef jsuijker het volgende:

[..]
Voornoemde hypothecaire zekerheid zal ook gaan dienen als zekerheid; de Collin investeerders zijn dan gelijk in rang aan de investeerders in deze aanvraag.


Vind ik wel een heel erg groot nadeel. Er is nog niets bekend over deze aanvraag maar je zekerheid is er wel erg van afhankelijk (de voorgeschotelde statements in projecten wijken wel vaker flink af dus dit indicatief zegt niets voor het daadwerkelijke bedrag)

In theorie kan dadelijk de LTV ook meer dan 100% zijn (er is niets dat dat voorkomt)
Zal +/- 150k zijn. Dus totaal +/- 280k
quote:
Ondernemers zijn voornemens in de loop van 2022 een tweede vestiging van Fat Phills te openen. Deze financiering van indicatief ¤ 150.000,- zal naar verwachting ook worden aangeboden aan Collin Crowdfund.
Ik wil ook graag meedoen
pi_204543364
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 april 2022 10:35 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Er zal een 2e hypotheek van 300k verkregen worden dus de 2 leningen samen zullen niet meer dan 300k bedragen lijkt mij.
Dat lijkt mij ook niet. Maar 'stel' dat er toch méér geleend wordt dan 300K dan zal het tekort door investeerders uit beide tranches moeten worden opgehoest en niet alleen door de investeerders uit de 2e.

Voor nu zit er nog genoeg ruimte in. Op basis van de gepresenteerde getallen is er 55K speling en het huis is op WOZ 1-1-2021 vermeld dus daar zal ook nog wel een procent of 20 bij kunnen komen.

Die Bouhuis is een ijverig baasje trouwens als ik zie wat hij allemaal bezit aan bedrijven.
Pecunia non olet
pi_204543380
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 10:37 schreef Zlatan51 het volgende:
Is https://www.collincrowdfund.nl/slagerij-hendrikse-b-v/ hier al besproken? Misschien heb ik het over het hoofd gezien.
ziet er goed uit, voldoende zekerheden.
4 slagers zijn tot nu toe een goede belegging geweest in mijn crowdfunding portfolio
pi_204543697
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 11:06 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
ziet er goed uit, voldoende zekerheden.
4 slagers zijn tot nu toe een goede belegging geweest in mijn crowdfunding portfolio
Linkje slager

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204543760
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 april 2022 10:35 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Er zal een 2e hypotheek van 300k verkregen worden dus de 2 leningen samen zullen niet meer dan 300k bedragen lijkt mij.
Dat is de aanname inderdaad. Zou je mogen verwachten dat je zekerheid niet zoveel verslechterd. Mja crowdfunding en aannames...

Ik had graag gezien dat je de harde zekerheden had en niet investeert op basis van de aanname van de zekerheid.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 11:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat lijkt mij ook niet. Maar 'stel' dat er toch méér geleend wordt dan 300K dan zal het tekort door investeerders uit beide tranches moeten worden opgehoest en niet alleen door de investeerders uit de 2e.
Dit dus. Kan je dus beter wachten op de 2e lening en meegaan met dezelfde zekerheden en een mogelijke inkijk in de cijfers
pi_204543860
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2022 11:54 schreef jsuijker het volgende:
Dit dus. Kan je dus beter wachten op de 2e lening en meegaan met dezelfde zekerheden en een mogelijke inkijk in de cijfers
Lijkt mij inderdaad ook aantrekkelijker om voor de zekerheid (ha ha) even de tweede aanvraag af te wachten.
pi_204543991
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2022 11:54 schreef jsuijker het volgende:

[..]
Dat is de aanname inderdaad. Zou je mogen verwachten dat je zekerheid niet zoveel verslechterd. Mja crowdfunding en aannames...

Ik had graag gezien dat je de harde zekerheden had en niet investeert op basis van de aanname van de zekerheid.
[..]
Dit dus. Kan je dus beter wachten op de 2e lening en meegaan met dezelfde zekerheden en een mogelijke inkijk in de cijfers

Aan de andere kant, als de ene vestiging 130K kost om te openen dan is 150K al wat veilig aangehouden.
Dat de inschrijving 300K bedraagt geeft al wel aan dat Collin uitgaat van maximaal 170K voor de tweede en dan is die al 40K duurder dan de eerste. Dat moet nog blijken. Dus ofwel Collin laat een kans lopen om extra zekerheid te verschaffen ofwel ze denken serieus dat de 2e niet veel zal afwijken van de 1e.

Ik denk dat we dit 'probleem' niet groter moeten maken dan het is. We investeren wel vaker met onvolledige zekerheid, als het ondernemersplan er solide uit ziet. Het is een opstart maar wel een ondernemer met een flink trackrecord als ik dat zo zie en lees).

Wat het risico nog verder doet afnemen, is de lineaire aflossing.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 26-04-2022 12:25:12 ]
Pecunia non olet
pi_204544127
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 12:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
Aan de andere kant, als de ene vestiging 130K kost om te openen dan is 150K al wat veilig aangehouden.
Dat de inschrijving 300K bedraagt geeft al wel aan dat Collin uitgaat van maximaal 170K voor de tweede en dan is die al 40K duurder dan de eerste. Dat moet nog blijken. Dus ofwel Collin laat een kans lopen om extra zekerheid te verschaffen ofwel ze denken serieus dat de 2e niet veel zal afwijken van de 1e.

Ik denk dat we dit 'probleem' niet groter moeten maken dan het is. We investeren wel vaker met onvolledige zekerheid, als het ondernemersplan er solide uit ziet. Het is een opstart maar wel een ondernemer met een flink trackrecord als ik dat zo zie en lees).

Wat het risico nog verder doet afnemen, is de lineaire aflossing.
Als toevoeging, bij de tweede lening kan ook nog minder eigen inbreng zijn waardoor het te lenen bedrag hoger is dan bij de eerste lening.
pi_204544361
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 11:48 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Linkje slager

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank, maar ik ga deze overslaan. De aflossing bij tussentijdse verkoop van de appartementen is weliswaar geregeld, maar wat de aflossing wordt bij verkoop van de woning in Almere niet. Heb geen zin in weer een project waarbij je uiteindelijk met alleen een winkel blijft zitten (net als het Hans Lo project).
pi_204544503
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 april 2022 12:53 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dank, maar ik ga deze overslaan. De aflossing bij tussentijdse verkoop van de appartementen is weliswaar geregeld, maar wat de aflossing wordt bij verkoop van de woning in Almere niet. Heb geen zin in weer een project waarbij je uiteindelijk met alleen een winkel blijft zitten (net als het Hans Lo project).
Hoe groot schat je die kans op een dergelijk scenario in? En dat er überhaupt schade uit voortvloeit? (Hans Lo hobbelt rustig door....stipte betaler..)
Pecunia non olet
pi_204544608
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
Hoe groot schat je die kans op een dergelijk scenario in? En dat er überhaupt schade uit voortvloeit? (Hans Lo hobbelt rustig door....stipte betaler..)
De kans dat iemand gaat verhuizen binnen een termijn van 4 jaar lijkt me niet heel klein, en de kans op schade is onduidelijk omdat CCF het nalaat om vooraf duidelijk te maken wat de aflossing dan zou worden. Zeker voor leningen met 2 geheel verschillende onderpanden zou je dat prima van tevoren kunnen vastleggen. Waarom niet, vraag ik me eerlijk gezegd af. Omdat ze aan een stemming en leningwijziging achteraf meer verdienen dan aan het vooraf nadenken over wat er mis zou kunnen gaan? Voor de appartementen hebben ze het toch ook gewoon vastgelegd?
pi_204544645
CrE, woonzorgcentrum Wageningen gaat vervroegd afgelost worden (na 16 maanden van de beoogde 48-60 maanden).
We kunnen vrij van kosten deelnemen in Hof van Capelle (4.5%), of het garage boxen project wat later vandaag online komt.
Ik zat vrij fors in het woonzorgcentrum (o.a. omdat het een andere leningnemer als de huis-leningnemer was), ben van plan 2/3 van het bedrag door te rollen naar de garage boxen. Voor Hof van Capelle vind ik de rente te laag.
pi_204544657
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:29 schreef ETphonehome het volgende:
CrE, woonzorgcentrum Wageningen gaat vervroegd afgelost worden (na 16 maanden van de beoogde 48-60 maanden).
We kunnen vrij van kosten deelnemen in Hof van Capelle (4.5%), of het garage boxen project wat later vandaag online komt.
Ik zat vrij fors in het woonzorgcentrum (o.a. omdat het een andere leningnemer als de huis-leningnemer was), ben van plan 2/3 van het bedrag door te rollen naar de garage boxen. Voor Hof van Capelle vind ik de rente te laag.
Eergisteren is er nog een besloten cre funding geweest. Niet voor uitgenodigd?
pi_204544678
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 12:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
Aan de andere kant, als de ene vestiging 130K kost om te openen dan is 150K al wat veilig aangehouden.
Dat de inschrijving 300K bedraagt geeft al wel aan dat Collin uitgaat van maximaal 170K voor de tweede en dan is die al 40K duurder dan de eerste. Dat moet nog blijken. Dus ofwel Collin laat een kans lopen om extra zekerheid te verschaffen ofwel ze denken serieus dat de 2e niet veel zal afwijken van de 1e.

Ik denk dat we dit 'probleem' niet groter moeten maken dan het is. We investeren wel vaker met onvolledige zekerheid, als het ondernemersplan er solide uit ziet. Het is een opstart maar wel een ondernemer met een flink trackrecord als ik dat zo zie en lees).

Wat het risico nog verder doet afnemen, is de lineaire aflossing.
en een ondernemer met een morele borgstelling bij eigenaarschap van zoveel ondernemingen.
Het meest rooskleurige aan de pitch is de zekerheid qua hypotheek (en dat het inderdaad geen beginner is maar het is wel een beginnend concept -> hoe slaat het aan?). Het wel bekende domino's draaien is wel iets anders dan een onbekend concept.

Investering is van zoveel dingen afhankelijk (locatie grootte etc) dat deze opening ook niet per se iets zegt over wat de kosten gaan zijn voor de andere waarover gesproken wordt.

Op die manier is er teveel ruimte voor speculatie en/of aannames wat naar mijn idee een fout van Collin is in de manier hoe er met de zekerheden wordt omgegaan. De rente is ook 7% wat in deze tijden met zo'n hypothecaire zekerheid natuurlijk enorm veel is (addertje?).

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 12:30 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Als toevoeging, bij de tweede lening kan ook nog minder eigen inbreng zijn waardoor het te lenen bedrag hoger is dan bij de eerste lening.
wat dus een risico is die gedragen wordt met de eerste lening.

[ Bericht 4% gewijzigd door jsuijker op 26-04-2022 13:48:22 ]
pi_204544682
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 13:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Eergisteren is er nog een besloten cre funding geweest. Niet voor uitgenodigd?
Nee, niks van langs zien komen. Wat was dat voor project?
pi_204545020
CCF/Hotel Light B.V. staat ook open. Loopt na 12 minuten nog niet heel hard, 22%.

Ik heb de stemming op de Collinsite zelden zo mat gezien. Er staan nu 6 projecten open. Ongekend.
Wel fijn dat je tenminste even rustig kunt lezen en beslissen.

Hotel Light is er m.i. eentje volgens het boekje. Een ervaren hoteleigenaar die wegens drukke bezetting er een 2e hotel bij gaat doen, een redelijke rente, zekerheid om en nabij dekkend, 60% wordt afgelost gedurende de looptijd.
Ik pak deze dubbel mee :)

Leuk appartement trouwens, vlak bij de kubuswoningen in het centrum.
Pecunia non olet
pi_204545060
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 14:16 schreef obligataire het volgende:
CCF/Hotel Light B.V. staat ook open. Loopt na 12 minuten nog niet heel hard, 22%.

Ik heb de stemming op de Collinsite zelden zo mat gezien. Er staan nu 6 projecten open. Ongekend.
Wel fijn dat je tenminste even rustig kunt lezen en beslissen.

Hotel Light is er m.i. eentje volgens het boekje. Een ervaren hoteleigenaar die wegens drukke bezetting er een 2e hotel bij gaat doen, een redelijke rente, zekerheid om en nabij dekkend, 60% wordt afgelost gedurende de looptijd.
Ik pak deze dubbel mee :)

Jammer dat de 2e hypotheek op het appartement niet voor het volledige leenbedrag wordt gevestigd.
pi_204545099
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 14:16 schreef obligataire het volgende:
CCF/Hotel Light B.V. staat ook open. Loopt na 12 minuten nog niet heel hard, 22%.

Ik heb de stemming op de Collinsite zelden zo mat gezien. Er staan nu 6 projecten open. Ongekend.
Wel fijn dat je tenminste even rustig kunt lezen en beslissen.

Hotel Light is er m.i. eentje volgens het boekje. Een ervaren hoteleigenaar die wegens drukke bezetting er een 2e hotel bij gaat doen, een redelijke rente, zekerheid om en nabij dekkend, 60% wordt afgelost gedurende de looptijd.
Ik pak deze dubbel mee :)

Leuk appartement trouwens, vlak bij de kubuswoningen in het centrum.
Nou, om en nabij dekkend: 70% is gedekt als je aan de persoonlijke borgstellingen de volledige waarde toekent.
pi_204545173
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 14:24 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Nou, om en nabij dekkend: 70% is gedekt als je aan de persoonlijke borgstellingen de volledige waarde toekent.
Iets te enthousiast ja :) Ik kom aan 75% (pa zal zijn zoon wel niet laten vallen), maar het appartement zal de afgelopen 15 maanden ook nog wel gestegen zijn in waarde. Ik kom niet uit Rotterdam maar het lijkt me een absolute toplocatie voor dat appartement. Dus ze zullen het denk ik niet gauw op uitwinning laten aankomen. Sowieso goede ervaringen met Chinese (horeca)ondernemers.
Pecunia non olet
pi_204545176
Waarom zou CCF de persoonlijke borgstelling van mevrouw a ¤135K nog benoemen, als er ook een hypotheek van ¤135K wordt gevestigd op het appartement, wat ruim dekkend is met de huidige waarde? Als beide zekerheden bij elkaar opgeteld niet voor meer dan ¤135K mogen worden uitgewonnen. Ik las het in eerste instantie als ¤135K + ¤135K = ¤270K. Het blijft goed opletten...

Het biedt natuurlijk iets meer zekerheid, als ze ook nog persoonlijk borg staat, mocht er geen ¤135K uit de uitwinning van het appartement komen, maar het zorgde voor mij vooral voor verwarring.
pi_204545181
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 14:30 schreef obligataire het volgende:

[..]
Iets te enthousiast ja :) Ik kom aan 75% (pa zal zijn zoon wel niet laten vallen), maar het appartement zal de afgelopen 15 maanden ook nog wel gestegen zijn in waarde. Ik kom niet uit Rotterdam maar het lijkt me een absolute toplocatie voor dat appartement.
Eens, als de inschrijving ruimer was genomen had ik ook meegedaan!
Het lijkt er op dat het keerpunt is bereikt met de race/rente naar de bodem en uitholling zekerheden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')