abonnement Unibet Coolblue
pi_204488151
twitter
  woensdag 20 april 2022 @ 09:35:47 #52
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_204488595
Hmm Netflix even volgen...
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_204488869
De nieuwe spaartax gaat nog vervelend worden.

Zo verhuur ik m'n 2e woning aan m'n moeder voor ¤500 per maand (WOZ rond de 147.000).

Dat brengt dus in theorie zo'n ¤6.000 per jaar op, al heb ik dankzij het uitbreiden met een aanbouw en zonnepanelen sowieso de eerste 10 jaar geen cent opbrengst.

Maar stel nu dat de WOZ stijgt naar ¤200.000 en de Belastingdienst ziet dit als ¤53.000 toename in vermogen, dan zou ik dus 0,3x ¤53.000 = ¤15.900 moeten aftikken.

Dat is 31,8 maanden bruto huuropbrengst en geld dat ik niet uit de stenen kan halen, dus zal er aandelen voor moeten verkopen :')

Of mis ik zelf iets in het verhaal zoals het er ligt?
pi_204488961
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 10:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
De nieuwe spaartax gaat nog vervelend worden.

Zo verhuur ik m'n 2e woning aan m'n moeder voor ¤500 per maand (WOZ rond de 147.000).

Dat brengt dus in theorie zo'n ¤6.000 per jaar op, al heb ik dankzij het uitbreiden met een aanbouw en zonnepanelen sowieso de eerste 10 jaar geen cent opbrengst.

Maar stel nu dat de WOZ stijgt naar ¤200.000 en de Belastingdienst ziet dit als ¤53.000 toename in vermogen, dan zou ik dus 0,3x ¤53.000 = ¤15.900 moeten aftikken.

Dat is 31,8 maanden bruto huuropbrengst en geld dat ik niet uit de stenen kan halen, dus zal er aandelen voor moeten verkopen :')

Of mis ik zelf iets in het verhaal zoals het er ligt?
Dat zie je goed en dat geldt voor meer vermogen, met name niet-liquide vermogen. Denk ook bijvoorbeeld aan aandelenopties die als incentive worden toegekend maar het pas na een aantal jaar uitgeoefend mogen worden.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_204489010
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 10:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
De nieuwe spaartax gaat nog vervelend worden.

Zo verhuur ik m'n 2e woning aan m'n moeder voor ¤500 per maand (WOZ rond de 147.000).

Dat brengt dus in theorie zo'n ¤6.000 per jaar op, al heb ik dankzij het uitbreiden met een aanbouw en zonnepanelen sowieso de eerste 10 jaar geen cent opbrengst.

Maar stel nu dat de WOZ stijgt naar ¤200.000 en de Belastingdienst ziet dit als ¤53.000 toename in vermogen, dan zou ik dus 0,3x ¤53.000 = ¤15.900 moeten aftikken.

Dat is 31,8 maanden bruto huuropbrengst en geld dat ik niet uit de stenen kan halen, dus zal er aandelen voor moeten verkopen :')

Of mis ik zelf iets in het verhaal zoals het er ligt?
Interessant, spaartax?

Zit er ook over te denken om een kleine seniorenwoning te kopen en te verhuren aan m'n moeder. Maar sta nog helemaal aan het begin, zeg maar de brainstormfase. Dus interessant om hier meer over te horen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_204489027
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 10:44 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Interessant, spaartax?
Er liggen plannen om de VRH (vermogensrendementheffing) te veranderen zodat je iets van 30% belasting gaat betalen over de stijging in waarde (dus spaargeld, aandelen maar ook 2e woning).

Genoeg mensen die een vakantiewoning hebben die niets oplevert omdat ze hem alleen voor zichzelf gebruiken. Je zou dan bij een stijging van de waarde geld moeten aftikken terwijl het je pas bij verkoop iets zou opleveren. Als je dan dat geld niet hebt liggen, kom je nog in de problemen ook en zou je de woning moeten verkopen.

quote:
Zit er ook over te denken om een kleine seniorenwoning te kopen en te verhuren aan m'n moeder. Maar sta nog helemaal aan het begin, zeg maar de brainstormfase. Dus interessant om hier meer over te horen.
Het scheelt dat als je nu koopt, dat je vermoedelijk al aardig op of richting de piek van de huizenprijzen zit.

Mijn 2e woning is in een minder interessante regio in Friesland die echter wel aan begint te trekken.
Daarnaast heb ik natuurlijk diverse verbeteringen aangebracht waardoor de WOZ nog fors zal stijgen en daarmee dus ook de waarde in box 3.

Het wordt bijna interessant om de gemeente nu te melden dat de WOZ-waarde te laag is, zodat ik in 2025 niet tegen een ongewenste stijging aan zit te kijken :')
pi_204489078
ASML *O* _O_
pi_204489102
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er liggen plannen om de VRH (vermogensrendementheffing) te veranderen zodat je iets van 30% belasting gaat betalen over de stijging in waarde (dus spaargeld, aandelen maar ook 2e woning).

Genoeg mensen die een vakantiewoning hebben die niets oplevert omdat ze hem alleen voor zichzelf gebruiken. Je zou dan bij een stijging van de waarde geld moeten aftikken terwijl het je pas bij verkoop iets zou opleveren. Als je dan dat geld niet hebt liggen, kom je nog in de problemen ook en zou je de woning moeten verkopen.
[..]
Het scheelt dat als je nu koopt, dat je vermoedelijk al aardig op of richting de piek van de huizenprijzen zit.

Mijn 2e woning is in een minder interessante regio in Friesland die echter wel aan begint te trekken.
Daarnaast heb ik natuurlijk diverse verbeteringen aangebracht waardoor de WOZ nog fors zal stijgen en daarmee dus ook de waarde in box 3.

Het wordt bijna interessant om de gemeente nu te melden dat de WOZ-waarde te laag is, zodat ik in 2025 niet tegen een ongewenste stijging aan zit te kijken :')
Thanks voor de info, goed om in het achterhoofd te houden. Zal me hier eens in verdiepen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_204489232
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 11:04 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Thanks voor de info, goed om in het achterhoofd te houden. Zal me hier eens in verdiepen.
Voorlopig is er nog niets definitief, er liggen voorstellen
Maar wel goed om het iig te volgen.
pi_204489515
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 10:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
De nieuwe spaartax gaat nog vervelend worden.

Zo verhuur ik m'n 2e woning aan m'n moeder voor ¤500 per maand (WOZ rond de 147.000).

Dat brengt dus in theorie zo'n ¤6.000 per jaar op, al heb ik dankzij het uitbreiden met een aanbouw en zonnepanelen sowieso de eerste 10 jaar geen cent opbrengst.

Maar stel nu dat de WOZ stijgt naar ¤200.000 en de Belastingdienst ziet dit als ¤53.000 toename in vermogen, dan zou ik dus 0,3x ¤53.000 = ¤15.900 moeten aftikken.

Dat is 31,8 maanden bruto huuropbrengst en geld dat ik niet uit de stenen kan halen, dus zal er aandelen voor moeten verkopen :')

Of mis ik zelf iets in het verhaal zoals het er ligt?
Ja je mist iets in het verhaal. Die 60k investering werd sws al belast he. Die verschuift nu van box 3 bankrekening naar box 3 woning.

Als je 60k hebt op de bank en 150k wonwingwaarde heb je 210k vermogen. Als je die 60k investeert in de woning en de woz waarde stijgt naar 200k dan heb je 200k vermogen.

Als die woning in werkelijkheid 210k waard is heb je zo ook nog uitstel van belastingheffing bewerkstelligd met dit snode belastingontwijkend plannetje >:)

Maar serieus, zo zuur zijn de druiven dus niet. Desalniettemin zijn de druiven wel zuur idd met dat heffen over ongerealiseerde winsten :r
pi_204489543
quote:
12s.gif Op woensdag 20 april 2022 12:08 schreef SOG het volgende:

[..]
Ja je mist iets in het verhaal. Die 60k investering werd sws al belast he. Die verschuift nu van box 3 bankrekening naar box 3 woning.

Als je 60k hebt op de bank en 150k wonwingwaarde heb je 210k vermogen. Als je die 60k investeert in de woning en de woz waarde stijgt naar 200k dan heb je 200k vermogen.
Ja, maar die 60k investering heb ik al gedaan vóór de invoering van de nieuwe spaartax en die hogere WOZ komt mogelijk pas ná de invoering...

quote:
Als die woning in werkelijkheid 210k waard is heb je zo ook nog uitstel van belastingheffing bewerkstelligd met dit snode belastingontwijkend plannetje >:)
Maar dat is dan weer minimaal t.o.v. berekenen van de "echte" waardestijging.

quote:
Maar serieus, zo zuur zijn de druiven dus niet. Desalniettemin zijn de druiven wel zuur idd met dat heffen over ongerealiseerde winsten :r
We gaan zien hoe warm de soep nog is en of de druiven zuur zijn...

Uiteindelijk maakt het ook niet echt een deuk in m'n vermogen als het zo loopt maar het zal voor veel mensen pijnlijk zijn om even > ¤10.000 te moeten aftikken over een waardevermeerdering waar ze niets aan hebben tot ze de 2e (vakantie)woning verkopen.
pi_204489820
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er liggen plannen om de VRH (vermogensrendementheffing) te veranderen zodat je iets van 30% belasting gaat betalen over de stijging in waarde (dus spaargeld, aandelen maar ook 2e woning).
Voer nou gewoon een functionele capital gains tax in. Alles wat je realiseert is belast: verkoop aandelen, dividend, rente (lol) etc. Alles wat je niet realiseert dan dus niet. En ja, dat gaat "vervelende" bijkomstigheden hebben: mensen die hun centen in de Tesla's van deze wereld hebben zitten en niet verkopen, betalen dan niets. Maar die genieten ook niets, dus zet ik mijn twijfels al bij de heffingsgrondslag. En waarom nog dividend uitkeren? En je kan hier constructies omheen gaan bouwen waarbij je formeel niet realiseert, maar dat feitelijk wel doet. Etc. Maar nadelen zitten er aan elke vorm van vermogensbelasting.

En 30% is véél, dio mio. Krijg je dat ook terug in een verliesjaar? ja, waarschijnlijk, in de uitwerking, waardoor we over drie jaar weer een topic hebben waarom de miljonairs van Nederland geld terug krijgen terwijl de rest van het land zich plat moet betalen

[ Bericht 3% gewijzigd door nostra op 20-04-2022 12:47:48 ]
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_204490653
Het baart me zorgen dat Netflix nu vooral bezig is met hoe ze de inkomsten kunnen verhogen, zoals "in stream reclames" bij goedkoper abonnement en "extra kosten bij delen account".

Het echte verhaal zou moeten zijn "hoe krijgen we meer content die mensen willen zien". Want na een tijdje ben je echt wel weer uitgekeken op wat er op staat en wat er bij komt vind ik tot nu toe vooral "pulp". Alleen het laatste seizoen van Better Call Saul is (voor mij) het wachten waard maar daarna zou ik het ook even niet meer weten.

En er is intussen ook concurrentie van kleine / lokale / wereldwijde / grote partijen als Amazon Prime Video, Warner Bros Discovery, Disney Plus, Viaplay, Videoland, RTL XL, etc. En je kan nu eenmaal niet overal lid van worden dus maak je als klant keuzes...
pi_204490989
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 14:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het baart me zorgen dat Netflix nu vooral bezig is met hoe ze de inkomsten kunnen verhogen, zoals "in stream reclames" bij goedkoper abonnement en "extra kosten bij delen account".

Het echte verhaal zou moeten zijn "hoe krijgen we meer content die mensen willen zien". Want na een tijdje ben je echt wel weer uitgekeken op wat er op staat en wat er bij komt vind ik tot nu toe vooral "pulp". Alleen het laatste seizoen van Better Call Saul is (voor mij) het wachten waard maar daarna zou ik het ook even niet meer weten.

En er is intussen ook concurrentie van kleine / lokale / wereldwijde / grote partijen als Amazon Prime Video, Warner Bros Discovery, Disney Plus, Viaplay, Videoland, RTL XL, etc. En je kan nu eenmaal niet overal lid van worden dus maak je als klant keuzes...
pi_204490995
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 12:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, maar die 60k investering heb ik al gedaan vóór de invoering van de nieuwe spaartax en die hogere WOZ komt mogelijk pas ná de invoering...
[..]
Maar dat is dan weer minimaal t.o.v. berekenen van de "echte" waardestijging.
[..]
We gaan zien hoe warm de soep nog is en of de druiven zuur zijn...

Uiteindelijk maakt het ook niet echt een deuk in m'n vermogen als het zo loopt maar het zal voor veel mensen pijnlijk zijn om even > ¤10.000 te moeten aftikken over een waardevermeerdering waar ze niets aan hebben tot ze de 2e (vakantie)woning verkopen.
Ah oke snap hem. Ja dat is wel zuur idd.
pi_204491039
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 14:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het baart me zorgen dat Netflix nu vooral bezig is met hoe ze de inkomsten kunnen verhogen, zoals "in stream reclames" bij goedkoper abonnement en "extra kosten bij delen account".

Het echte verhaal zou moeten zijn "hoe krijgen we meer content die mensen willen zien". Want na een tijdje ben je echt wel weer uitgekeken op wat er op staat en wat er bij komt vind ik tot nu toe vooral "pulp". Alleen het laatste seizoen van Better Call Saul is (voor mij) het wachten waard maar daarna zou ik het ook even niet meer weten.

En er is intussen ook concurrentie van kleine / lokale / wereldwijde / grote partijen als Amazon Prime Video, Warner Bros Discovery, Disney Plus, Viaplay, Videoland, RTL XL, etc. En je kan nu eenmaal niet overal lid van worden dus maak je als klant keuzes...
Met zoveel aanbod loont het ook gewoon om te roeleren tussen aanbieders, dus maandje Netflix, daarna 2 maandjes Amazon, dan weer een maandje HBO Max etc.

Ik zie het ook nog wel gebeuren dat ze naar kwartaal abo's gaan ipv maandabo's. Zelf sta ik ook op het punt om Netflix te stoppen, ben al jarenlang klant maar wat er opstaat boeit me niet echt meer. In maart nog HBO Max genomen en daar ben ik wel even zoet mee :9

NFLX 236.70 -111.91 (-32.10%) Ouch :D
pi_204491717
Het nadeel van in een ETF zitten is dus ook dat je investeert in een bedrijf zoals Netflix waar je wellicht weinig vertrouwen in hebt.
Hmm ja dit kost mij in die zin dus wel geld.
Gelukkig heb ik onlangs mijn abonnement wel al opgezegd. :7
  woensdag 20 april 2022 @ 21:54:35 #68
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_204494568
Ik durf het wel aan netflix nu. Ik koop bij als het verder daalt.

Ook BABA en Prosus lijken weer een kans te bieden.

Goedkoop kan altijd goedkoper worden en dat politieke risico moet je natuurlijk ook niet onderschatten. Maar blijft heel moeilijk van Prosus af te blijven als je bedenkt dat Tencent waarschijnlijk al idioot ondergewaardeerd is (volgens de laatste resultaten is hun genoteerde porto $150B waard en dan nog een berg ongenoteerde belangen van waarschijnlijk minstens $50B (hun EPIC games belang zou al $12B waard moeten zijn)).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_204494627
Meta 7.8% in de min is ook wel heftig weer.
Heeft nu een P/E van 14.
  woensdag 20 april 2022 @ 22:04:45 #70
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_204494659
Ja tech wordt even gedumpt..

Uiteindelijk meer vertrouwen in Netflix. Kan ook een leuk snoepje zijn voor één van de grotere techreuzen.

Zit ook nog steeds beetje te schrijven op voornamelijk RDS, ING en TELL.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_204495234
Tesla iig een prima kwartaal gedraaid weer.
Q2 wat een lastige start vanwege de Shanghai corona lockdown maar gelukkig ook net 2 nieuwe Giga Factories open dus Q3 en Q4 moeten wel weer records gaan geven.
pi_204495393
Tja heb meta ook... aankoopprijs 308$ shit happens. Vond t wel komisch dat nadat het aandeel door t putje ging ineens iedereen kritiek had op de naamsverandering.... daarvoor hoorde je niemand erover.

Blijf lekker zitten met mn aandelen. Ik ben wel voornemens om langzaam een boel nederlandse aandelen weg te doen en nog meer in usa aandelen te gaan. Europa zal nog wel langer en meer nadeel hebben vd oorlog.
pi_204495876
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 21:54 schreef JimmyJames het volgende:
Goedkoop kan altijd goedkoper worden en dat politieke risico moet je natuurlijk ook niet onderschatten. Maar blijft heel moeilijk van Prosus af te blijven als je bedenkt dat Tencent waarschijnlijk al idioot ondergewaardeerd is (volgens de laatste resultaten is hun genoteerde porto $150B waard en dan nog een berg ongenoteerde belangen van waarschijnlijk minstens $50B (hun EPIC games belang zou al $12B waard moeten zijn)).
De portfolio is nog groter dan je waarschijnlijk beseft. Tencent houdt de details geheim, maar deze blogger re-construeerde het zo goed als mogelijk aan de hand van persberichten, disclosures, etc

https://docs.google.com/s(...)/edit#gid=1756026598

De spreadsheet is van augustus 2020 en wordt blijkbaar niet meer onderhouden. Maar het geeft toch een ruwe indruk. De blogger geeft aan dat hij nog eens 600 (!) investeringen van Tencent niet kon achterhalen.

(NB Long Prosus aandelen, dus ben niet objectief).
pi_204496320
Oh ja, ex-dividend PostNL. Ik schrok al.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_204497120
Er wordt blijkbaar direct dividendbelasting ingehouden. Weer wat geleerd :!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')