Als je een gat van 13 jaar in je cv hebt dan moet je maar zelfs de meest simpele baantjes gaan oppakken om het weer op te gaan bouwen. Ze staan te springen om mensen in bijvoorbeeld de horeca.quote:Op zondag 10 april 2022 21:57 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Natuurlijk wel leuk om met zijn allen te gaan zitten schelden op deze mevrouw. En toegegeven, ze lokt het zeker uit en de verontwaardiging is ook niet onterecht. Maar ik vraag me ook af welke gemeente al 13 jaar niets doet met het feit dat een fysiek gezonde jonge vrouw in een prima economie zo lang aan de bijstand hangt. Vroeger had je daar programma's voor, met begeleiding en subsidiebaantjes en zelfs een kans om door te leren. Dat was fijn voor de mensen die dat stukje aandacht gewoon moeten hebben om weer te gaan functioneren. Je ziet dat weinig meer na de zoveelste bezuiniging, en een gevolg daarvan is dat je vaak meer geld kwijt bent aan de uitkering en je mensen kwijt raakt waar je misschien nog iets aan had kunnen hebben.
Misschien had ze er wel eentje, maar kan die ook wel een training persoonlijke effectiviteit gebruiken.quote:Op maandag 11 april 2022 07:15 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vraag me ook af waar een jobcoach is in dit verhaal. Mijn moeder van toen 65 kreeg er zelfs nog eentje. Waarom zij niet?
Ik heb er zelf gewerkt, het klopt dat je uit moet gaan wat de klant zelf zegt... belachelijk natuurlijk maar alles controleren kost te veel tijd en geld.quote:Op zondag 10 april 2022 23:38 schreef Nieuwbouwwijk het volgende:
[..]
Ik ken mensen die bij het UWV werken als "uitkeringsdeskundige". Zij zijn zo overbelast dat als er in de Polis (Suwinet) staat dat het contract van rechtswege is beëindigd (of zelfs helemaal niets omdat werkgevers dat niet altijd direct doorgeven), en de aanvrager van een uitkering zegt dat ook, ze niet eens meer gaan bellen met de werkgever.!
Ik hoorde ook dat het UWV moet uitgaan van het ontslagverhaal van de aanvrager. Al kan ik me niet voorstellen dat als er op papier staat "ik neem ontslag" en de aanvrager zegt dat dat niet zo is, die dan ook een uitkering krijgt.
kijk maar even op haar linked in. Blog uit 2018… Ze heeft het prima voor elkaar zegt ze.quote:Op maandag 11 april 2022 08:22 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik vind het gevaarlijk om te zeggen dat dit een uitkeringstrekker is, je hebt geen idee hoe deze vrouw zich voelde in haar werkende bestaan. Daarna echter vind ik dat ook vanuit het UWV meer gedaan kan worden om deze vrouw echt aan het werk te zetten, en is het inderdaad de vraag of ze het zelf niet allemaal best vindt op deze manier.
AH was natuurlijk gewoon maar 1 voorbeeld. Nu wilt ze gaan zzp-en. Dat wordt ook niks. De stress van het vinden van klanten,je administratie doen. Ze kiest steeds dingen die niks worden.quote:Op zondag 10 april 2022 23:12 schreef Nieuwbouwwijk het volgende:
[..]
Moet ze wel eerst aangenomen worden bij de AH. Er is een tijd geweest dat de AH genoeg goedkope 17-jarigen met een tussenjaar dan wel scholieren aantrok die flink wat uurtjes konden draaien. Al is dat de laatste 2 jaar ook veranderd door concurrentie van interessantere werkgevers die tieners ook nog eens beter betalen.
Deze mevrouw weet dat ze altijd een backup heeft, dus ook al verkloot de boel weer, gewoon weer een uitkering aanvragenquote:Op maandag 11 april 2022 08:54 schreef potjecreme het volgende:
[..]
AH was natuurlijk gewoon maar 1 voorbeeld. Nu wilt ze gaan zzp-en. Dat wordt ook niks. De stress van het vinden van klanten,je administratie doen. Ze kiest steeds dingen die niks worden.
Inspirerend artikel in dat licht https://www.rtlnieuws.nl/(...)-werving-en-selectiequote:Op zondag 10 april 2022 23:12 schreef Nieuwbouwwijk het volgende:
[..]
Moet ze wel eerst aangenomen worden bij de AH. Er is een tijd geweest dat de AH genoeg goedkope 17-jarigen met een tussenjaar dan wel scholieren aantrok die flink wat uurtjes konden draaien. Al is dat de laatste 2 jaar ook veranderd door concurrentie van interessantere werkgevers die tieners ook nog eens beter betalen.
Dat was vij min ook. In 2 minuten was ik vakkenvuller en begon direct. Dat is wel een tijdje geleden.quote:Op maandag 11 april 2022 08:58 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Inspirerend artikel in dat licht https://www.rtlnieuws.nl/(...)-werving-en-selectie
Nee, waarom ook?quote:Op maandag 11 april 2022 08:57 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Deze mevrouw weet dat ze altijd een backup heeft, dus ook al verkloot de boel weer, gewoon weer een uitkering aanvragenZo makkelijk kan het allemaal zijn toch? Ik zal er maar niet teveel bij stil staan wanneer mijn wekker om 5.15 gaat om te gaan werken.
Geen één?quote:Op maandag 11 april 2022 09:04 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nee, waarom ook?
Uit alles blijkt dat je jaloers bent op deze vrouw. Hoeveel topics heb je aangemaakt om tekeer te gaan tegen graaiende bedrijven?
Ik vind dat ook een mooi verhaal, zeker dat hij nu personeel levert aan andere supermarkten.quote:Op maandag 11 april 2022 08:58 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Inspirerend artikel in dat licht https://www.rtlnieuws.nl/(...)-werving-en-selectie
ik heb er 3, en dan?quote:Op zondag 10 april 2022 17:38 schreef Gehrman het volgende:
Alsof de bijstand zo geweldig is. De bijstand gestapo komt bij je thuis kijken of er geen twee tandenborstels in gebruik zijn.
Deze poging heeft ze ook al gesaboteerd, door op LinkedIn te posten dat ze al 13 jaar in de bijstand zit. Klanten zullen nu wel in de rij staan voor haar trainingen op het gebied van persoonlijke effectiviteit.quote:Op maandag 11 april 2022 08:54 schreef potjecreme het volgende:
[..]
AH was natuurlijk gewoon maar 1 voorbeeld. Nu wilt ze gaan zzp-en. Dat wordt ook niks. De stress van het vinden van klanten,je administratie doen. Ze kiest steeds dingen die niks worden.
Ze is kieskeurig.
Zal wel zwart bijklussen ofzo. Tsja.quote:Op maandag 11 april 2022 08:45 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
kijk maar even op haar linked in. Blog uit 2018… Ze heeft het prima voor elkaar zegt ze.
Laat maar... dat je niet zomaar tussen de scholieren in een supermarkt terecht kan komen kan ik nog wel in komen, maar dit geeft toch echt wel een heel duidelijk signaal aan wie het echt ligt.quote:Maar toen werd ik zwanger – van een spermadonor, een gevalletje: nu of nooit
We importeren tegen allerlei kosten dagelijks mensen omdat we ze schijnbaar nodig hebben. Het lijkt me derhalve dat de staat niet ontevreden mag zijn met mevrouw.quote:Op maandag 11 april 2022 07:39 schreef Bloemkool het volgende:
In de bijstand zitten en dan ook nog een sperma donor kunnen regelen en een kind nemen dat ook op kosten van de staat opgevoed wordt. Sinds wanneer is dit allemaal mogelijk? Waarom moet NL belasting betalen om deze egoïstische muts te blijven financieren?
Bijstand is 270 per week en minimumloon 400. Dat is een substantieel verschil (ik weet niet wat het verschil is als alle toeslagen en arbeidskorting verrekend is)quote:Op maandag 11 april 2022 09:29 schreef Justinn het volgende:
Tenzij je echt met serieuze arbeidsbeperkingen kampt, kan je binnen een week starten in een nieuwe baan; in een winkel of via een uitzendbureau bijv. Het werk ligt voor het oprapen, zelfs voor mensen zonder arbeidsverleden. Je moet je wel enigszins toonbaar en gemotiveerd op kunnen stellen natuurlijk.
Tegelijkertijd verdient een baantje op minimumsalaris nauwelijks meer dan bijstand; dat motiveert niet. Je proeft in het artikel dat de betreffende mevrouw gewoon geen hoog arbeidsethos heeft. Dat geeft niet, maar sta daar dan wel realistisch in i.p.v. met een zielig verhaal de media op te zoeken.
En altijd weer die drogredenen zoals zwangerschap en corona.![]()
Ja, die medewerkers van het UWV zullen allemaal overwerkt zijn met hun 12000 dossiers in hun caseload, maar dat er dan geen werkgever gaat piepen? Die krijgt uiteindelijk (deels) de rekening gepresenteerd.quote:Op zondag 10 april 2022 23:38 schreef Nieuwbouwwijk het volgende:
[..]
Ik ken mensen die bij het UWV werken als "uitkeringsdeskundige". Zij zijn zo overbelast dat als er in de Polis (Suwinet) staat dat het contract van rechtswege is beëindigd (of zelfs helemaal niets omdat werkgevers dat niet altijd direct doorgeven), en de aanvrager van een uitkering zegt dat ook, ze niet eens meer gaan bellen met de werkgever.!
Ik hoorde ook dat het UWV moet uitgaan van het ontslagverhaal van de aanvrager. Al kan ik me niet voorstellen dat als er op papier staat "ik neem ontslag" en de aanvrager zegt dat dat niet zo is, die dan ook een uitkering krijgt.
Met minimumloon lever je wel een tikkie in, denk dat netto ongeveer 60-70% van wat je extra verdient gewoon weer verdwijnt. Dan is het dus 40 uur werken voor ¤200 extra in de maand.quote:Op maandag 11 april 2022 10:07 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Bijstand is 270 per week en minimumloon 400. Dat is een substantieel verschil (ik weet niet wat het verschil is als alle toeslagen en arbeidskorting verrekend is)
Jezus is dat echt zo. Logisch dat mensen op de bank blijven zittenquote:Op maandag 11 april 2022 10:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Met minimumloon lever je wel een tikkie in, denk dat netto ongeveer 60-70% van wat je extra verdient gewoon weer verdwijnt. Dan is het dus 40 uur werken voor ¤200 extra in de maand.
Je kunt er zoveel jobcoaches er tegen aangooien als je wil, als iemand niet gemotiveerd is om laag op de ladder te beginnen of de kortste route naar werk (dus het inschikken in wensen en eisen van de werkeloze) dan speelt zo'n jobcoach ook niets klaar in de WW periode. Hoe dat in de bijstand werk, geen idee.quote:Op maandag 11 april 2022 07:15 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vraag me ook af waar een jobcoach is in dit verhaal. Mijn moeder van toen 65 kreeg er zelfs nog eentje. Waarom zij niet?
Mooie post.quote:Op maandag 11 april 2022 10:07 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Bijstand is 270 per week en minimumloon 400. Dat is een substantieel verschil (ik weet niet wat het verschil is als alle toeslagen en arbeidskorting verrekend is)
Het probleem met de bijstand is, is dat mensen die een halfjaar in de bijstand zitten er bijna niet meer uitkomen. Daarom kennen we sinds dit kabinet een minister van participatie (Armoedebestrijding, Participatie en Pensioenen) omdat er geleerd hebben dat mensen een prikkel nodig hebben om weer aan het werk te gaan (lees: durven!). Een aantal gemeentes hebben een afdeling participatie waar ze fulltime bezig zijn om de mensen te motiveren weer te gaan werken en daar worden goede resultaten mee geboekt. Zie je eigen omgeving, iedereen kent wel iemand die zich enorm druk omdat hij of zij al een halfjaar werkloos thuis zit (na studie), kan je nagaan als iemand vijf jaar thuis zit. Het is niet altijd onwil, het is vaak angst. En als je met iemand praat die in de bijstand zit, hoor je dat er altijd een verhaal achter zit
Moet je wel 40 uur werkenquote:Op maandag 11 april 2022 10:07 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Het probleem met de bijstand is, is dat mensen die een halfjaar in de bijstand zitten er bijna niet meer uitkomen. Daarom kennen we sinds dit kabinet een minister van participatie (Armoedebestrijding, Participatie en Pensioenen) omdat er geleerd hebben dat mensen een prikkel nodig hebben om weer aan het werk te gaan (lees: durven!). Een aantal gemeentes hebben een afdeling participatie waar ze fulltime bezig zijn om de mensen te motiveren weer te gaan werken en daar worden goede resultaten mee geboekt. Zie je eigen omgeving, iedereen kent wel iemand die zich enorm druk omdat hij of zij al een halfjaar werkloos thuis zit (na studie), kan je nagaan als iemand vijf jaar thuis zit. Het is niet altijd onwil, het is vaak angst. En als je met iemand praat die in de bijstand zit, hoor je dat er altijd een verhaal achter zit
Bijstand is toch 70% van het minimumloon? Als je voor minimumloon aan de slag gaat, is je brutomaandloon al 100/70 hoger. Bij dat maandinkomen krijg je ook arbeidskorting en is de invloed op je toeslagen vrij klein. Lijkt me toch een behoorlijke stap vooruit.quote:Op zondag 10 april 2022 18:27 schreef descon het volgende:
[..]
Probleem is dat in de bijstand zitten of een kutbaan hebben financieel weinig uitmaakt.
Denk dat een boel mensen ineens dan wel kunnen werken zodra het de moeite is om te gaan werken.
Een kutbaan hebben op minimum loon zonder perspectief of in de bijstand voor iets minder geld....ik ging dan ook de bijstand in.
Dat is het ook. En werken heeft nog veel meer voordelen.quote:Op maandag 11 april 2022 10:38 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Bijstand is toch 70% van het minimumloon? Als je voor minimumloon aan de slag gaat, is je brutomaandloon al 100/70 hoger. Bij dat maandinkomen krijg je ook arbeidskorting en is de invloed op je toeslagen vrij klein. Lijkt me toch een behoorlijke stap vooruit.
Komt door het jaarlijkse verhaal van de bijstandsmoeder en al haar toeslagen en kortingen.quote:Op maandag 11 april 2022 10:38 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Bijstand is toch 70% van het minimumloon? Als je voor minimumloon aan de slag gaat, is je brutomaandloon al 100/70 hoger. Bij dat maandinkomen krijg je ook arbeidskorting en is de invloed op je toeslagen vrij klein. Lijkt me toch een behoorlijke stap vooruit.
Exact. Bovendien hebben mensen rond het minimumloon ook gewoon recht op alle toeslagen. Dat wordt ook nog weleens vergeten in de vergelijking.quote:Op maandag 11 april 2022 10:38 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Moet je wel de volle 40 uur werken. Situatie veranderd als je minder gaat werken.quote:Op maandag 11 april 2022 10:38 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Maar je doet net alsof Bijstand een keuze is, maar het lukt slechts in enkele gevallen om daarmee weg te komen. Aangezien talloze gemeenten Bijstandsgerechtigden verplichten op bepaalde vacatures te solliciteren of aan het werk te gaan bij bedrijf X of Z.quote:Op maandag 11 april 2022 11:03 schreef descon het volgende:
[..]
Moet je wel de volle 40 uur werken. Situatie veranderd als je minder gaat werken.
En als je dan een beetje pech hebt werk je op onmogelijke tijden, krijg je ineens met reiskosten te maken, geest dodend werk etc.
Ben je wat intelligenter kan je nog de pech hebben om de hele dag met van die simpele collegas het shownieuws van gisteren te bespreken.
Als je dan toch met bijstand kan rondkomen, waarom werken voor iets waar je toch niet blij van word of perspectief in zit.
Behalve voor yvette die al 13 jaar in de bijstand zit.quote:Op maandag 11 april 2022 11:10 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar je doet net alsof Bijstand een keuze is, maar het lukt slechts in enkele gevallen om daarmee weg te komen. Aangezien talloze gemeenten Bijstandsgerechtigden verplichten op bepaalde vacatures te solliciteren of aan het werk te gaan bij bedrijf X of Z.
Natuurlijk kun je dit opzettelijk frustreren, maar dit gaat natuurlijk opvallen en in veel gevallen zal er in dat geval ook een sanctie aan hangen (korting op de uitkering).
Kortom, langdurig wegkomen met het daadwerkelijk zelfstandig kiezen voor een bestaan in de Bijstand is voor de meeste mensen niet realistisch.
Er is genoeg werk, ook niet geestdodend, in de hele straat hangen hier briefjes personeel gezocht, veelal leuke eet/koffie zaakjes.quote:Op maandag 11 april 2022 11:03 schreef descon het volgende:
[..]
Moet je wel de volle 40 uur werken. Situatie veranderd als je minder gaat werken.
En als je dan een beetje pech hebt werk je op onmogelijke tijden, krijg je ineens met reiskosten te maken, geest dodend werk etc.
Ben je wat intelligenter kan je nog de pech hebben om de hele dag met van die simpele collegas het shownieuws van gisteren te bespreken.
Als je dan toch met bijstand kan rondkomen, waarom werken voor iets waar je toch niet blij van word of perspectief in zit.
Moet je inderdaad wel 40 uur werken. Eerder in dit topic had iemand anders het er ook al over dat je met 60 uur per week minder verdient dan een bijstander. Lijkt mij niet zo gek, maar niet iedereen lukt het om wat voor reden dan ook om fulltime te werken.quote:Op maandag 11 april 2022 10:35 schreef descon het volgende:
[..]
Moet je wel 40 uur werken, ga je minder werken word je aangevuld tot bijstand niveau en dan schiet je weinig op.
Ik ken ze die bewust niet meer uren gaan werken want dan raken ze de huurtoeslag kwijt(en aangezien ze toch geen cariere ambities hebben kan ik het me nog voorstellen vanuit hun positie)
Jouw moeder heeft geen thuiswonende kinderen. Deze dame heeft een kind van twee.quote:Op maandag 11 april 2022 07:15 schreef Sunshine1982 het volgende:
Een klein beetje ,niet gigantisch.quote:Op maandag 11 april 2022 11:15 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Een beetje salarisverhoging is qua toeslag toch wel (marginaal) interessant. Is wellicht recent veranderd?
Vaak niet fulltime. Dat veranderd de rekensom in combi met de bijstand nogal.quote:Op maandag 11 april 2022 11:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er is genoeg werk, ook niet geestdodend, in de hele straat hangen hier briefjes personeel gezocht, veelal leuke eet/koffie zaakjes.
Denk dat het voor de meesten onbewust is en als ze er inzitten dat ze er in blijven hangen omdat ze aansluiting missen met beroepen waarbij je echt wat op vooruit kwa salaris gaat in vergelijking met de bijstand. Dan is het gevolg wel dat de bijstand zakelijk gezien een goede korte termijns keuze is.quote:Op maandag 11 april 2022 11:10 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar je doet net alsof Bijstand een keuze is, maar het lukt slechts in enkele gevallen om daarmee weg te komen. Aangezien talloze gemeenten Bijstandsgerechtigden verplichten op bepaalde vacatures te solliciteren of aan het werk te gaan bij bedrijf X of Z.
Natuurlijk kun je dit opzettelijk frustreren, maar dit gaat natuurlijk opvallen en in veel gevallen zal er in dat geval ook een sanctie aan hangen (korting op de uitkering).
Kortom, langdurig wegkomen met het daadwerkelijk zelfstandig kiezen voor een bestaan in de Bijstand is voor de meeste mensen niet realistisch.
Kinderopvang is voor lage inkomens bekant gratis, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Ze zijn vaak open van 7 tot 18.00, dus ook dat hoeft geen probleem te zijn.quote:Op maandag 11 april 2022 11:22 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Jouw moeder heeft geen thuiswonende kinderen. Deze dame heeft een kind van twee.
Je kan je voorstellen hoe hoog de drempel voor haar is. Solliciteren met een gat van 10 jaar op de CV, ondertussen tijdens het gesprek de uren zo draaien dat er tijd is om het kind van en naar de opvang te brengen. Financieel is wellicht de eerste paar jaar onaantrekkelijk vanwege minimumloon en (dure) kinderopvang (in een situatie waar sowieso geld te kort is). En dan moet zij ook nog over haar eigen persoonlijke grenzen stappen.
Niet elke gemeente werkt hetzelfde. Maar ik kan me voorstellen dat de behandelaar van deze dame haar kaart ziet en denkt: deze dame krijgen we voorlopig niet aan het werk, zonde van de tijd en energie, volgende.
Ik vind het ook niet zo'n sterke motivatie.quote:Op maandag 11 april 2022 11:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ook staat ergens in het stuk:
Ook wil ik het goede voorbeeld aan mijn zoon geven. Een moeder zijn die werkt.”
Als dit werkelijk haar uitgangspunt is om te gaan werken, had ze allang een baan gehad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |