Ja maar in de zin van de klimaatdoelstellingen heeft volgensmij nooit iemand gezegd dat het goedkoop zou worden. Het is wel een punt wat niet vaak gemaakt wordt maar om het beter te doen moeten we genoegen nemen met minder dat meer kost. Iets wat weinigen echt willen aanvaarden trouwens die varen op de evenveel voor minder kosten door innovatie boot. Maar die boot is denk ik een soort spookschip.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:46 schreef Cherni het volgende:
[..]
Energie is natuurlijk niet alleen voor je huis warm te stoken. Maar de industrie gebruikt enorm veel energie. En ik neem aan dat productiekosten fors gaan stijgen als Duitsland van het gas af gaat.
Ik roep al jaren om niet afhankelijk te zijn van Rusland en zeker ook China. Zo roep ik ook al jaren dat we kerncentrales nodig hebben. Met alleen wind en zon ga je het niet redden tenzij je energie in grote mate kunt opslaan.
Die hele transitie gaat binnen de EU nog bakken met geld kosten. Juist in Duitsland waar voor huizen te verwarmen nu nog gasleidingen worden aangelegd.
We gaan er een prijs voor betalen net zoals voor de opbouw van de Oekrane. Maar er blijft weinig keus over.
En dan scoort Oekrane nog minder slecht dan Rusland ook qua corruptie...quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:43 schreef crystal_meth het volgende:
Het probleem met die Oost-Europese landen is dat democratisering en politieke hervorming er vooral een middel, geen doel was. En dat is in Oekraine nog meer het geval. Het land haalde in de corruptie index van 2014 de 122ste plaats, 26 plaatsen onder Turkije...
Mwa, ze hebben wel heel veel land. 17.125 miljoen km, net iets meer dan de oppervlakte van de EU, India en China samen (17.117 miljoen km).quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:37 schreef nixxx het volgende:
[..]
Een hele lap grond waar ze merendeels niets mee (kunnen) doen, door gebrek aan mensen, economie, corruptie. Grootte betekent niet zo veel meer tegenwoordig.
Vandaar dat het uitermate onverstandig is om Rusland binnen te vallen. Ze buiten andere landen houden is echter een ander verhaal.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:58 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Mwa, ze hebben wel heel veel land. 17.125 miljoen km, net iets meer dan de oppervlakte van de EU, India en China samen (17.117 miljoen km).
Gezien de staat van hun leger, als ze de nukes niet hadden, pakte China zo een paar miljoen vierkante kilometer. Met hun bevolking van geloof ik 144 miljoen in Rusland versus 2,5 miljard van eu, India en China samen.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:58 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Mwa, ze hebben wel heel veel land. 17.125 miljoen km, net iets meer dan de oppervlakte van de EU, India en China samen (17.117 miljoen km).
Dan kom je in een hele andere positie namelijk een Rusland dat nu net als de Oekrane je het onmogelijk gaat maken en verdedigend te werk kan gaan. Ik zou mij er niet aan willen wagen ook zonder nukes. In dit soort oorlogen komt het patriottisme naar boven in landen zoals Rusland.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:07 schreef nixxx het volgende:
[..]
Gezien de staat van hun leger, als ze de nukes niet hadden, pakte China zo een paar miljoen vierkante kilometer. Met hun bevolking van geloof ik 144 miljoen in Rusland versus 2,5 miljard van eu, India en China samen.
Dat krijg je als je geheel Rusland wil veroveren, niet als je wat grensgebieden (waar vrijwel niemand woont) erbij pakt.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:15 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan kom je in een hele andere positie namelijk een Rusland dat nu net als de Oekrane je het onmogelijk gaat maken en verdedigend te werk kan gaan. Ik zou mij er niet aan willen wagen ook zonder nukes. In dit soort oorlogen komt het patriottisme naar boven in landen zoals Rusland.
De laaste paar decennia is het de VS ook nergens gelukt. Van Vietnam tot Syri. Allemaal een mislukking. En de Russen nu idem in de Oekrane.
En dat is ook de reden dat Rusland niet al zijn troepen in Oekraine kan inzetten, enerzijds is dat paranoia maar aan de andere kant hebben ze genoeg buurlanden die geen bezwaar zouden hebben tegen de kans om een leuk stukje Rusland erbij te krijgen.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:07 schreef nixxx het volgende:
[..]
Gezien de staat van hun leger, als ze de nukes niet hadden, pakte China zo een paar miljoen vierkante kilometer. Met hun bevolking van geloof ik 144 miljoen in Rusland versus 2,5 miljard van eu, India en China samen.
Daar werkt de grootte van Rusland juist tegen ze, denk dat de chinezen als ze willen alles oostelijk van het Baikalmeer kunnen pakken en koloniseren. Daar zitten maar een paar grote steden en de aanvoer van troepen uit het westen van Rusland lijkt me vrij lastig. Maar nukes he…quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:15 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan kom je in een hele andere positie namelijk een Rusland dat nu net als de Oekrane je het onmogelijk gaat maken en verdedigend te werk kan gaan. Ik zou mij er niet aan willen wagen ook zonder nukes. In dit soort oorlogen komt het patriottisme naar boven in landen zoals Rusland.
De laaste paar decennia is het de VS ook nergens gelukt. Van Vietnam tot Syri. Allemaal een mislukking. En de Russen nu idem in de Oekrane.
Ik zou daar maar niet vanuit gaan. Je overschijd een grens en ik neem niet aan dat de Russen dat gaan pikken. En neem de kaart van Rusland erbij. Over het algemeen heb je daar ook dorpen en gehuchten waar mensen wonen.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:19 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat krijg je als je geheel Rusland wil veroveren, niet als je wat grensgebieden (waar vrijwel niemand woont) erbij pakt.
Rusland heeft dan ook weinig reden om er iets aan te doen. Oekraine daarentegen haalde die score 7 jaar nadat ze de samenwerkingsovereenkomst met de EU ondertekenden, waarin corruptiebestrijding een vereiste is.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:53 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En dan scoort Oekrane nog minder slecht dan Rusland ook qua corruptie...
Het Russische leger heeft een slechte logistiek en is nu gebonden aan Oekrane. Als de Chinezen zouden willen, pakken ze zo grote delen van oostelijk Rusland erbij.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:27 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik zou daar maar niet vanuit gaan. Je overschijd een grens en ik neem niet aan dat de Russen dat gaan pikken. En neem de kaart van Rusland erbij. Over het algemeen heb je daar ook dorpen en gehuchten waar mensen wonen.
Niemand gaat Rusland helpen. Het is niet zo dat de VS Rusland liever mag dan China, sterker nog, momenteel is de VS veel strenger voor Rusland (wat betreft sancties) dan voor China.quote:En dan blijft ook nog de vraag wie gaat Rusland helpen? Zeker een China is niet overal geliefd. En zelfs de VS wil niet dat China hun macht gaat uitbreiden.
Die zijn inderdaad voor een appel en een ei op te kopen.quote:Maar goed, de facto bezit China al Rusland. Maw ze hoeven Rusland niet binnen te vallen. De grondstoffen waar het China om gaat zijn binnen.
144 miljoen klopt, maar India + China + EU hebben samen 3.2 miljard inwoners.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:07 schreef nixxx het volgende:
[..]
Waarom lukte het de VS niet om er zelfs een overheid te plaatsen die hun gezind is, in al hun oorlogen. Nog steeds snapt men schijnbaar niet als het volk je niet gaat accepteren ga je uiteindelijk gefrustreerd weg en je neemt uiteindelijk je verlies.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het Russische leger heeft een slechte logistiek en is nu gebonden aan Oekrane. Als de Chinezen zouden willen, pakken ze zo grote delen van oostelijk Rusland erbij.
En ja, daar heb je ook dorpen en gehuchten, maar die kunnen echt geen vuist maken tegen een groot en professioneel leger.
[..]
Niemand gaat Rusland helpen. Het is niet zo dat de VS Rusland liever mag dan China, sterker nog, momenteel is de VS veel strenger voor Rusland (wat betreft sancties) dan voor China.
[..]
Die zijn inderdaad voor een appel en een ei op te kopen.
Is in de Tweede Wereldoorlog wel goed gelukt trouwens. Zowel in Duitsland als in Japan.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Waarom lukte het de VS niet om er zelfs een overheid te plaatsen die hun gezind is, in al hun oorlogen.
Ja, als China geheel Rusland wil veroveren (wat natuurlijk denkbeeldig is), zullen ze ook een guerrillaoorlog in de steden moeten voeren, en dan zijn de kosten zo hoog, dat China uiteindelijk af zal haken. Maar dat probleem is er niet als men zich beperkt tot wat grensgebieden. Rusland was er ook mee weggekomen als ze zich beperkt hadden tot de Krim en Luhansk en Donetsk. Sowieso wonen er ook Aziaten in het oosten van Rusland, die hebben minder binding, met het toch wel racistische, Rusland.quote:Nog steeds snapt men schijnbaar niet als het volk je niet gaat accepteren ga je uiteindelijk gefrustreerd weg en je neemt uiteindelijk je verlies.
Ik zou me niet teveel voorstellen bij hulp uit India. En de VS is momenteel strenger voor Rusland dan voor China.quote:India helpt de Russen in die situatie mogelijk wel. En mogelijk ook de VS. Dit omdat de VS dan een kans ziet om daar dan een democratische overheid te plaatsen.
Beter dan in Rusland, maar ook beter dan in Nederland. Die hebben de opbrengsten nooit uitgegeven, maar geinvesteerd. In Nederland was het vooral gas oppompen en uitgeven.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:46 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
In Noorwegen doen ze dat wel goed
China weet dat het dan een aanval met taktische kernwapens riskeert. ook al omdat het Westen dan niet veel meer zou doen dan diepe bezorgdheid uitdrukken.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het Russische leger heeft een slechte logistiek en is nu gebonden aan Oekrane. Als de Chinezen zouden willen, pakken ze zo grote delen van oostelijk Rusland erbij.
En ja, daar heb je ook dorpen en gehuchten, maar die kunnen echt geen vuist maken tegen een groot en professioneel leger.
[..]
Er zijn er sowieso maar iets van 1200 die paraat zouden zijn. En veel daarvan op platforms die goed onderschept kunnen worden.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:49 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik vraag me af of Poetin geen peentjes zweet. Leuk dat ze 6000 nukes hebben maar zou zomaar kunnen dat de helft sowieso al niet werkt. Ik neem aan dat ze er altijd 50/100 ofzo paraat hebben staan die ze gelijk kunnen lanceren? Stel dat daarvan 90% het niet doet vanwege corruptie dan hebben ze best een probleem.
Best nieuwsgierig
Het idee bij de beleidsmakers (in Nederland althans) was toch dat "vergroening" tot lagere energiekosten zou leiden die de initile investering zouden moeten compenseren. Zeg maar hogere luchtfietserij. In die zin is de huidige energiecrisis een zegen. De hardnekkige fabeltjes over de beschikbaarheid van alternatieve energiebronnen worden ontkracht en we worden weer eens met de neus op onze energieafhankelijkheid en de politieke dimensie daarvan gedrukt. Abstracte klimaatdoelstellingen zijn gewoon een waardeloos verkoopargument. Acuut lijfsbehoud doet het aanmerkelijk beter. En hoge energieprijzen zijn de beste aanjager voor innovatie.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja maar in de zin van de klimaatdoelstellingen heeft volgensmij nooit iemand gezegd dat het goedkoop zou worden. Het is wel een punt wat niet vaak gemaakt wordt maar om het beter te doen moeten we genoegen nemen met minder dat meer kost. Iets wat weinigen echt willen aanvaarden trouwens die varen op de evenveel voor minder kosten door innovatie boot. Maar die boot is denk ik een soort spookschip.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |