Dus wat kan men hieruit leren? Niet aflossen maar investeren in iets wat wel makkelijk in liquiditeit omgezet kan worden.quote:Op maandag 11 april 2022 09:55 schreef namliam het volgende:
[..]
Om nog maar te zwijgen van de doorlooptijd, ik ben al sinds 25 januari bezig... gesprek zus, gesprek zo, advies gesprek hier, controle gesprek daar.... wel gelukkig via Teams... maar ben straks dus al 3 maanden verder en dan moet ik op zijn minst nog wachten op 2 documenten van de bank... waaronder 1 de officiële hypotheek is (eind document) die daarna nog via de notaris getekend moet worden....
Is alleen jammer dat je verplicht wordt af te lossenquote:Op maandag 11 april 2022 11:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dus wat kan men hieruit leren? Niet aflossen maar investeren in iets wat wel makkelijk in liquiditeit omgezet kan worden.
Ja dit kost geld maar de hypotheek rente is laag, ook nu nog.
Door wie word je verplicht?quote:Op maandag 11 april 2022 12:46 schreef namliam het volgende:
[..]
Is alleen jammer dat je verplicht wordt af te lossen
Het liefst had ik (ook nu) heel veel aflossingsvrij, zeker nu ik huidig nog bezig ben met een offerte rente uit januari![]()
Maar de financier beziet dat anders, door de rigide ridicule regels omtrent het hele hypotheek gebeuren.
Door o.a. de banken, die max 50% van de Hypotheek als aflossingsvrij willen doen (zullen vast banken zijn die 100%, maar ik zit voorlopig even klem ivm. boete rentes)quote:
Oh zo, de hra is niet meer interessant tegenwoordig. Financiers doen weleens lastig. 50% is toch ook prima?quote:Op maandag 11 april 2022 12:50 schreef namliam het volgende:
[..]
Door o.a. de banken, die max 50% van de Hypotheek als aflossingsvrij willen doen (zullen vast banken zijn die 100%, maar ik zit voorlopig even klem ivm. boete rentes)
Door de overheid die voor HRA eist dat je aflost
Doordat ik ooit ben begonnen met een spaar hypotheek.... leek toen een goed idee.
Behalve dan dat je schuld in principe gelijk blijft, de bank zegt dus dat je schuld gelijk blijft.... terwijl er al voor 60% waarde in de spaar hypotheek zit....quote:Op maandag 11 april 2022 12:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Oh zo, de hra is niet meer interessant tegenwoordig. Financiers doen weleens lastig. 50% is toch ook prima?
Spaarhypotheken zijn echt goud waard tegenwoordig. En hoge rente, en hra en 100% zekerheid.
Dit zoekplaatje zorgt er wel voor dat het lang duurt.quote:Op maandag 11 april 2022 13:01 schreef namliam het volgende:
[..]
Behalve dan dat je schuld in principe gelijk blijft, de bank zegt dus dat je schuld gelijk blijft.... terwijl er al voor 60% waarde in de spaar hypotheek zit....
Dus zeg, hypotheek 300.000 euro, spaardeel momenteel 180.000.... maar de schuld is nog steeds 300.000 waardoor je max te lenen bedrag op basis van onzin regels 350.000 euro is
Vanwege nog meer onzin regels moeten zij blijkbaar rekenen met 5% over de schuld (maar niet over je spaardeel) als de resterende looptijd < 10 jaar is... (en de hypotheek tegen einde rente vast afgelost is)
Waardoor je te lenen bedrag van 350.000 naar 325.000 omlaag gaat.
Nadeel van de spaarhypotheek is dat je er niet heel erg in kan sleutelen omdat anders meneer de belasting vervelend gaat doen... en je potentieel naast een rente boete van de bank ook nog flink belasting mag aftikken.
En daarbij de "gouden" jaren van de spaarhypotheek komen juist nu, alhoewel dat in twijfel te trekken valt.... alhoewel het natuurlijk we gegarandeerd is en dus altijd meer dan welke spaarrekening dan ook.
Dat is alleen als je wilt ophogen en juist dat is moeilijk zoals ik al schreef. Daarom is vrijwillig aflossen financieel gezien niet slimquote:Op maandag 11 april 2022 13:01 schreef namliam het volgende:
[..]
Behalve dan dat je schuld in principe gelijk blijft, de bank zegt dus dat je schuld gelijk blijft.... terwijl er al voor 60% waarde in de spaar hypotheek zit....
Dus zeg, hypotheek 300.000 euro, spaardeel momenteel 180.000.... maar de schuld is nog steeds 300.000 waardoor je max te lenen bedrag op basis van onzin regels 350.000 euro is
Vanwege nog meer onzin regels moeten zij blijkbaar rekenen met 5% over de schuld (maar niet over je spaardeel) als de resterende looptijd < 10 jaar is... (en de hypotheek tegen einde rente vast afgelost is)
Waardoor je te lenen bedrag van 350.000 naar 325.000 omlaag gaat.
Nadeel van de spaarhypotheek is dat je er niet heel erg in kan sleutelen omdat anders meneer de belasting vervelend gaat doen... en je potentieel naast een rente boete van de bank ook nog flink belasting mag aftikken.
En daarbij de "gouden" jaren van de spaarhypotheek komen juist nu, alhoewel dat in twijfel te trekken valt.... alhoewel het natuurlijk we gegarandeerd is en dus altijd meer dan welke spaarrekening dan ook.
Ik zou het heerlijk vinden. Dat doen wat ik t liefste doe (sport) waar geen droog brood mee te verdienen is en dan zelfs zonder de druk van sponsoren. Nice.quote:Op maandag 11 april 2022 15:25 schreef YoshiBignose het volgende:
Waarom zou je al op je 40e willen stoppen met werken? Je kunt veel beter proberen om je werk leuk te maken zodat je het gewoon kan volhouden tot je dood. Laten we eerlijk wezen, het klinkt wel erg leuk om te rentenieren maar na een tijdje ben je ook alweer zat hoor. Dan zie je vaak dat ze alsnog een onderneming beginnen en beetje part time gaan ondernemen. Nou als je dat leuk vindt, begin daar dan meteen mee.
Stoppen met (verplicht) werken is iets anders dan stoppen met iets doen. Ik vind mijn werk prima, maar doe liever wat anders. Reizen, wandel- en fietstochten, vrijwilligerswerk, talen leren, cursussen doen etc. Daar heb ik weinig tijd voor momenteel en het is niet zo dat dat de rekeningen betaalt. Alsof een baan je identiteit moet bepalen. Er is zoveel meer in het leven.quote:Op maandag 11 april 2022 15:25 schreef YoshiBignose het volgende:
Waarom zou je al op je 40e willen stoppen met werken? Je kunt veel beter proberen om je werk leuk te maken zodat je het gewoon kan volhouden tot je dood. Laten we eerlijk wezen, het klinkt wel erg leuk om te rentenieren maar na een tijdje ben je ook alweer zat hoor. Dan zie je vaak dat ze alsnog een onderneming beginnen en beetje part time gaan ondernemen. Nou als je dat leuk vindt, begin daar dan meteen mee.
Heb altijd wel respect voor mensen die zo leven.quote:Op maandag 11 april 2022 19:02 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Stoppen met (verplicht) werken is iets anders dan stoppen met iets doen. Ik vind mijn werk prima, maar doe liever wat anders. Reizen, wandel- en fietstochten, vrijwilligerswerk, talen leren, cursussen doen etc. Daar heb ik weinig tijd voor momenteel en het is niet zo dat dat de rekeningen betaalt. Alsof een baan je identiteit moet bepalen. Er is zoveel meer in het leven.
In twee maanden fix je een levensstijl verandering ook nietquote:Op maandag 11 april 2022 19:32 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Heb altijd wel respect voor mensen die zo leven.
Ik heb zelf weleens twee maanden tussen 2 banen gezeten. Allerlei plannen gemaakt, steden die ik wilde bezoeken, boeken die ik wilde lezen. Eind van het liedje: vooral lang uitslapen, op de bank zitten en Netflix kijken
40 jaar lang iedere dag sporten gaat het ook wel vervelen hoor. Bovendien moet je daar dus extra hard voor werken in de 40 jaar daarvoor... de jaren dat je juist fysiek veel sterker bent en dus beter kan gaan sporten.quote:Op maandag 11 april 2022 17:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik zou het heerlijk vinden. Dat doen wat ik t liefste doe (sport) waar geen droog brood mee te verdienen is en dan zelfs zonder de druk van sponsoren. Nice.
Ik hoef niet beter te sporten. Ik wil m'n ding doen met sporten, dat is wat anders. Overigens is 40 jaar zeker een tijdje, maar het hoeft ook niet elke dag. Rustdagje er tussen, reisdagje er tussen. In een rustig tempo de hele wereld over.quote:Op maandag 11 april 2022 20:09 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
40 jaar lang iedere dag sporten gaat het ook wel vervelen hoor. Bovendien moet je daar dus extra hard voor werken in de 40 jaar daarvoor... de jaren dat je juist fysiek veel sterker bent en dus beter kan gaan sporten.
Heb je een bron voor je laatste zin?quote:Op maandag 11 april 2022 20:03 schreef Justinn het volgende:
Ben er geen fan van. Op je beste jaren veel moeten laten zitten om eerder te stoppen met werken. Het klinkt allemaal heel aantrekkelijk, maar het vereist veel discipline en zodra t zover is, is de verandering in leefstijl gewoon te groot.
D.w.z. van gedisciplineerd geld opzij zetten naar doen wat je wilt en 'big spending' zonder dat 't knaagt aan het geweten. Nee, dat zie ik echt niet gebeuren. Ik kan niet voor anderen spreken, maar menselijk gedrag verandert niet zo snel. De meeste van deze mensen sterven rijk met veel ongebruikt belegt vermogen.
Ja maar er zit toch wel ergens een goede tussenweg. Je hoeft niet voor je 40e met pensioen te kunnen, maar zorgen dat je gewoon een leven kan leiden met zo min mogelijk stress en zoveel mogelijk lol. Volgens mij zet het ook alleen maar druk op je als je als doel hebt om voor je 40e te kunnen rentenieren. Ik wilde ook veel geld verdienen (en dat was me bijna gelukt) maar op een gegeven moment is dat nog maar je enige doel in het leven. Vooral als je het ook nog leuk vindt.... en op het eind word je afgevoerd met de ambulance. Nu doe ik het heel anders. Het rijk worden heb ik opgegeven, gewoon er voor zorgen dat je wat minder werkt en kan doen wat je leuk vindt. Als het 14:00 is op een zonnige zomerdag en je hebt zin in een biertje op het terras dan ga ik gewoon. Op die manier voelt het allemaal niet eens meer als werk en kan ik het zo volhouden tot m'n dood.quote:Op maandag 11 april 2022 20:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik hoef niet beter te sporten. Ik wil m'n ding doen met sporten, dat is wat anders. Overigens is 40 jaar zeker een tijdje, maar het hoeft ook niet elke dag. Rustdagje er tussen, reisdagje er tussen. In een rustig tempo de hele wereld over.
Stuk beter dan het gehaaste
Nee, niet relevant.quote:
Ja, dan ga ik ook naar een terras als ik dat wil, wat wil je nu zeggen? Dat ik mijn bestaansrecht niet uit mijn werk haal is raar? De gedachte dat werk nodig is om plezier te hebben, een dag invulling te hebben dat is pas raar. Ik hoef overigens ook niet rijk te zijn, verre van. Ik wil gewoon nooit meer ergens moeten zijn omdat mijn baas dat wil, maar omdat ik dat wil.quote:Op maandag 11 april 2022 22:18 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja maar er zit toch wel ergens een goede tussenweg. Je hoeft niet voor je 40e met pensioen te kunnen, maar zorgen dat je gewoon een leven kan leiden met zo min mogelijk stress en zoveel mogelijk lol. Volgens mij zet het ook alleen maar druk op je als je als doel hebt om voor je 40e te kunnen rentenieren. Ik wilde ook veel geld verdienen (en dat was me bijna gelukt) maar op een gegeven moment is dat nog maar je enige doel in het leven. Vooral als je het ook nog leuk vindt.... en op het eind word je afgevoerd met de ambulance. Nu doe ik het heel anders. Het rijk worden heb ik opgegeven, gewoon er voor zorgen dat je wat minder werkt en kan doen wat je leuk vindt. Als het 14:00 is op een zonnige zomerdag en je hebt zin in een biertje op het terras dan ga ik gewoon. Op die manier voelt het allemaal niet eens meer als werk en kan ik het zo volhouden tot m'n dood.
Het is ook behoorlijk kansloos. Na je 30ste begin je in principe ook af te takelen. En dan ga je in de goeee jaren ontzettend karig leven.quote:Op maandag 11 april 2022 20:03 schreef Justinn het volgende:
Ben er geen fan van. Op je beste jaren veel moeten laten zitten om eerder te stoppen met werken. Het klinkt allemaal heel aantrekkelijk, maar het vereist veel discipline en zodra t zover is, is de verandering in leefstijl gewoon te groot.
D.w.z. van gedisciplineerd geld opzij zetten naar doen wat je wilt en 'big spending' zonder dat 't knaagt aan het geweten. Nee, dat zie ik echt niet gebeuren. Ik kan niet voor anderen spreken, maar menselijk gedrag verandert niet zo snel. De meeste van deze mensen sterven rijk met veel ongebruikt belegt vermogen.
Dan zou ik niet klagen met zo'n baas die je gewoon een terrasje laat pakken als je daar zin in hebtquote:Op maandag 11 april 2022 22:36 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja, dan ga ik ook naar een terras als ik dat wil, wat wil je nu zeggen? Dat ik mijn bestaansrecht niet uit mijn werk haal is raar? De gedachte dat werk nodig is om plezier te hebben, een dag invulling te hebben dat is pas raar. Ik hoef overigens ook niet rijk te zijn, verre van. Ik wil gewoon nooit meer ergens moeten zijn omdat mijn baas dat wil, maar omdat ik dat wil.
De kans dat ik dat met een werkgever of werk kan combineren is gewoon erg klein
Ken ook iemand met een huis in Hongarije en gaat er meerdere keren per jaar heen. Ken ook Hongeren en die zeggen dat het wel een mooi landje is en nog betaalbaar. Maar als je er echt wil kopen en verhuren lijkt het me wel altijd handig om iemand in Hongarije te kennen voor de communicatie e.d.quote:Op dinsdag 12 april 2022 09:19 schreef Poepz0r het volgende:
Zit eraan te denken te beginnen met 1 a 2 huisjes in een land als Hongarije. Aanschaf woning is echt ontzettend goedkoop om ze daarna eventueel te verhuren. Vraag mij alleen af hoe we dat gaan doen qua sleutels etc, aangezien we gewoon in NL wonen. Nog eens een nachtje over slapen.
Vrienden van ons hebben inmiddels 3 huizen in Hongarije met een gemiddelde aanschafprijs van ¤ 12.500
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |