abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204260125
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 12:23 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Ik was uiteraard een beetje sarcastisch.

Overigens; Geen kinderen nemen. Dat is dan wel weer een prima zet.

Ik kan het weten :')
FIRE plannen kun je meteen opgeven zodra je aan de koters begint ja, dat lijkt me overduidelijk.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204260144
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 12:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
FIRE plannen kun je meteen opgeven zodra je aan de koters begint ja, dat lijkt me overduidelijk.
Misschien moet je eens wat minder aannames doen. Wij hebben ‘koters’ en ik kan nog maandelijks 1000 euro sparen.
  Moderator dinsdag 29 maart 2022 @ 12:39:59 #128
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204260196
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 12:31 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Misschien moet je eens wat minder aannames doen. Wij hebben ‘koters’ en ik kan nog maandelijks 1000 euro sparen.
Ja, precies, wij hebben ook een 'koter' en ik spaar 1000 euro per maand en daarnaast spaart mijn vrouw ook nog.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator/colorchick dinsdag 29 maart 2022 @ 12:41:30 #129
382129 crew  Donna
pi_204260221
quote:

[..]
Precies. :Y
  dinsdag 29 maart 2022 @ 12:41:34 #130
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204260222
Maar zonder koters had je nog veel meer FIRE kunnen zijn!!!

Daar gaat FIRE toch om, zoveel mogelijk leuke dingen laten om een paar jaar eerder te stoppen met werken :P
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_204260237
quote:

[..]
En wanneer ga je met pensioen?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204260305
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 12:05 schreef sirdanilot het volgende:

Zelf blijf ik eigenlijk liever single.
Dat is wel nieuws. Vanwaar die omslag?
  Moderator dinsdag 29 maart 2022 @ 12:53:38 #133
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204260337
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 12:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is wel nieuws. Vanwaar die omslag?
Dat mag in R&P :) ;)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204260560
quote:

[..]
Ik denk dat iedereen het er over eens is dat kinderen een enorme kostenpost zijn. Of je 1000 euro per maand kunt sparen met kinderen ligt vooral aan je salaris en je levensstijl.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_204260784
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 13:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ik denk dat iedereen het er over eens is dat kinderen een enorme kostenpost zijn. Of je 1000 euro per maand kunt sparen met kinderen ligt vooral aan je salaris en je levensstijl.
En de leeftijd van je kinderen ;-)
pi_204261204
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 13:41 schreef zatoichi het volgende:

[..]
En de leeftijd van je kinderen ;-)
Als je die kosten in een grafiek zet kom je over het algemeen op een parabool uit: start hoog, gaat tijdelijk omlaag als ze uit de luiers zijn en met de pot mee eten. Daarna wordt het vanaf een jaar of 6 weer duurder tot ze op eigen benen staan.
Maar om on topic te blijven: ik doe aan het FI stukje: zorg dat ik financieel onafhankelijk ben, maar ga niet schrapen om maar vroeg met pensioen te kunnen. Als de jongste (is 10 nu) op eigen benen staat denk ik dat het stukje RE snel in zicht is (de kosten dalen dan immers).
Ik wil voorkomen dat ik nu allerlei leuke dingen laat, en er "later" wel het geld en tijd voor heb, maar niet meer de energie. Beetje meer balans dus.
  dinsdag 29 maart 2022 @ 14:25:32 #137
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204261236
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 14:21 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Als je die kosten in een grafiek zet kom je over het algemeen op een parabool uit: start hoog, gaat tijdelijk omlaag als ze uit de luiers zijn en met de pot mee eten. Daarna wordt het vanaf een jaar of 6 weer duurder tot ze op eigen benen staan.
Maar om on topic te blijven: ik doe aan het FI stukje: zorg dat ik financieel onafhankelijk ben, maar ga niet schrapen om maar vroeg met pensioen te kunnen. Als de jongste (is 10 nu) op eigen benen staat denk ik dat het stukje RE snel in zicht is (de kosten dalen dan immers).
Ik wil voorkomen dat ik nu allerlei leuke dingen laat, en er "later" wel het geld en tijd voor heb, maar niet meer de energie. Beetje meer balans dus.
Precies. Wij investeren in aparte portfolio’s voor onze kinderen, en tegen de tijd dat ze 21 zijn ofzo bouwen we dat niet verder actief op.

Dan kan opeens het geld dat maandelijks naar hun portfolio’s ging opeens naar onszelf toe. Dan kom je opeens in een stroomversnelling.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_204261755
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 12:42 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
En wanneer ga je met pensioen?
Ik zou nu al met pensioen kunnen (ben 36). Maar ik vind mijn werk leuk, dus dat is niet de reden om te stoppen met werken.
En daarnaast: als ik nu met pensioen ga moet ik verhuizen naar een goedkopere regio en dan veel dingen laten. Dan ben ik niet met pensioen en aan het genieten maar voelt het als de tijd uitzitten. Bovendien zitten we nog vast aan schoolritme etc dus zo lang dat er is blijf ik wel werken. Een beetje structuur in je leven is zo verkeerd niet en je wil ook aan je kind(eren) meegeven dat je normaal werkt en meedoet in de maatschappij.
In de tussentijd ben ik dus wel aan het sparen en beleggen voor de toekomst zodat ik wel met pensioen kan gaan wanneer ik wil en financieel onafhankelijk ben en je kroost een goede start mee kunt geven.
pi_204262115
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 10:25 schreef descon het volgende:
Nadeel van FIRE is dat er geen rekening word gehouden dat je ook met je 40ste dood kan zijn.

Wil niet met mijn 40ste met pensioen, maar wil wel rustiger kunnen leven. Das een stuk haalbaarder. Of als je ineens met je 60tigste werkloos raakt je nog genoeg buffer hebt om niet je huis uitgetrapt te worden tot je pensioen.
Waarom zou iemand die aan FIRE doet daar geen rekenening mee kunnen houden?
pi_204262489
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 12:41 schreef Drekkoning het volgende:
Maar zonder koters had je nog veel meer FIRE kunnen zijn!!!

Daar gaat FIRE toch om, zoveel mogelijk leuke dingen laten om een paar jaar eerder te stoppen met werken :P
Ja, zonder kinderen gaat het natuurlijk makkelijker.

Ik doe zelf niet aan FIRE, maar vind het principe van zoveel mogelijk financiële onafhankelijkheid aantrekkelijk. Het doel is dan niet zozeer om zo vroeg mogelijk met pensioen te gaan, maar om gedurende je leven zoveel mogelijkheid vrijheid te hebben om te doen wat je wilt. Dat is dus minder absolute vrijheid - er is nog steeds de noodzaak om te werken - maar het voordeel is dat je er al eerder de vruchten van plukt.

Wij doen dat vooral door geld bewust uit te geven (koop alleen dat waar je gelukkig van wordt, bespaar op al het overige) en slim te investeren (it takes money to make money). Mijn lief is heel bewust bezig met toewerken naar z'n vervroegde pensioen; ik vind het zelf vooral fijn om de vrijheid te hebben om ontslag te kunnen nemen en iets anders te gaan doen als ik m'n werk niet meer leuk vind. (Dat heb ik al twee keer gedaan.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Manager PR/Moderator dinsdag 29 maart 2022 @ 16:50:55 #141
269689 crew  Viv
pi_204262587
Dank voor jullie input!

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 10:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Bedoel je financieel of gevoelsmatig?
Ik bedoelde in hoeverre ik mezelf in financieel opzicht in de voet schiet door keuzes te maken op basis van gevoel. Want als we bijvoorbeeld een miljoen mislopen door hypotheekvrij te gaan wonen, dan moet ik dat gevoel misschien maar even aan de kant zetten. :P

Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet graag financiële risico's loop. Ter illustratie: wij hadden de looptijd van de hypotheek voor de volledige looptijd van 30 jaar vastgezet (in 2016). En ik denk nog altijd met weemoed terug aan de tijd dat je nog 4% rente op je spaarrekening kreeg. :'(
pi_204262662
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 16:50 schreef Viv het volgende:
Dank voor jullie input!
[..]
Ik bedoelde in hoeverre ik mezelf in financieel opzicht in de voet schiet door keuzes te maken op basis van gevoel. Want als we bijvoorbeeld een miljoen mislopen door hypotheekvrij te gaan wonen, dan moet ik dat gevoel misschien maar even aan de kant zetten. :P

Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet graag financiële risico's loop. Ter illustratie: wij hadden de looptijd van de hypotheek voor de volledige looptijd van 30 jaar vastgezet (in 2016). En ik denk nog altijd met weemoed terug aan de tijd dat je nog 4% rente op je spaarrekening kreeg. :'(
Je kan inderdaad een miljoen of meer mee mislopen, of niet....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 29 maart 2022 @ 17:28:08 #143
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204262889
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 16:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, zonder kinderen gaat het natuurlijk makkelijker.

Ik doe zelf niet aan FIRE, maar vind het principe van zoveel mogelijk financiële onafhankelijkheid aantrekkelijk. Het doel is dan niet zozeer om zo vroeg mogelijk met pensioen te gaan, maar om gedurende je leven zoveel mogelijkheid vrijheid te hebben om te doen wat je wilt. Dat is dus minder absolute vrijheid - er is nog steeds de noodzaak om te werken - maar het voordeel is dat je er al eerder de vruchten van plukt.

Wij doen dat vooral door geld bewust uit te geven (koop alleen dat waar je gelukkig van wordt, bespaar op al het overige) en slim te investeren (it takes money to make money). Mijn lief is heel bewust bezig met toewerken naar z'n vervroegde pensioen; ik vind het zelf vooral fijn om de vrijheid te hebben om ontslag te kunnen nemen en iets anders te gaan doen als ik m'n werk niet meer leuk vind. (Dat heb ik al twee keer gedaan.)
Helemaal eens hoor, ik was wat sarcastisch omdat ik FIRE zelf compleet niet aantrekkelijk vind ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 29 maart 2022 @ 17:29:42 #144
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204262897
quote:
Dank voor jullie input!
[..]

Als je denkt dat je het heel lastig gaat hebben met je portfolio die 20/30% minder waard wordt in een crisis dan is investeren het niet waard.

Kans is groot dat je dan slapeloze nachten krijgt of erger, je geld eruit gaat trekken.

Als het je lukt om dan juist aan de lange termijn te denken en de periode met de dip te zien als goedkoop inkopen met je maandelijkse inleg, dan zit je al een stuk relaxter ;).

Maar dat is dus heel persoonlijk.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_204263299
Is fire geen hip woord voor extreem zuinig leven?
Lijkt mij niks om in je jonge jaren veel te ontzeggen zodat je met 60 eerder kunt stoppen.

Ik zou nu met pensioen kunnen. Maar blijf liever nog ff paar jaar investeren zodat het luxe pensioen word.
pi_204263610
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 18:09 schreef fubaaar22 het volgende:
Is fire geen hip woord voor extreem zuinig leven?
Lijkt mij niks om in je jonge jaren veel te ontzeggen zodat je met 60 eerder kunt stoppen.
Vriendin en ik woonden in een goedkoop appartement tijdens onze studie. Goedkoper dan allebei individueel een kamer huren.

Tijdens onze studie altijd genoeg gehad aan 200 euro pp/maand nadat alle vaste lasten en boodschappen waren betaald. Als je dan na je studie ineens 1000 euro meer verdient dan je stufi + bijbaan/lening dan kun je elke maand zo samen 2000 euro opzij leggen zonder dat je levensstandaard echt achteruit gaat.

Het enige offer dat je moet brengen is dat het ook niet vooruit gaat. Dus nog even geen auto, dure kleding, kinderen of reizen en uitjes. Maarja, leef nog een paar jaar als een soort van student en je zet enorm veel geld opzij zonder te leven alsof je in dat programma extreme cheapskates zit.

Moet zeggen dat wat in deze post staat hier dan wel meespeelt:

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 12:21 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Als koppel, mits je er hetzelfde in staat, is het leven veel goedkoper dan als single.
pi_204264260
quote:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet graag financiële risico's loop.
Niet investeren is het grootste financiele risico dat mensen lopen ironish genoeg.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2022 19:29:31 ]
pi_204264426
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 19:28 schreef 10mil.bitcoin het volgende:

[..]
Niet investeren is het grootste financiele risico dat mensen lopen ironish genoeg.
nfts trekken mij wel leeg op dit moment :')
  dinsdag 29 maart 2022 @ 19:48:53 #149
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204264650
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 19:37 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Dat is bijna meer gokken dan investeren toch? :P
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_204265033
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 19:37 schreef potjecreme het volgende:

[..]
En terrecht lol :p

Bleken die apen pixelated plaatsjes toch geen miljoenen waard te zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')