FIRE plannen kun je meteen opgeven zodra je aan de koters begint ja, dat lijkt me overduidelijk.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:23 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik was uiteraard een beetje sarcastisch.
Overigens; Geen kinderen nemen. Dat is dan wel weer een prima zet.
Ik kan het weten
Misschien moet je eens wat minder aannames doen. Wij hebben ‘koters’ en ik kan nog maandelijks 1000 euro sparen.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:28 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
FIRE plannen kun je meteen opgeven zodra je aan de koters begint ja, dat lijkt me overduidelijk.
Ja, precies, wij hebben ook een 'koter' en ik spaar 1000 euro per maand en daarnaast spaart mijn vrouw ook nog.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:31 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Misschien moet je eens wat minder aannames doen. Wij hebben ‘koters’ en ik kan nog maandelijks 1000 euro sparen.
Precies.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:31 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Misschien moet je eens wat minder aannames doen. Wij hebben ‘koters’ en ik kan nog maandelijks 1000 euro sparen.
En wanneer ga je met pensioen?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:31 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Dat is wel nieuws. Vanwaar die omslag?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:05 schreef sirdanilot het volgende:
Zelf blijf ik eigenlijk liever single.
Dat mag in R&Pquote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is wel nieuws. Vanwaar die omslag?
Ik denk dat iedereen het er over eens is dat kinderen een enorme kostenpost zijn. Of je 1000 euro per maand kunt sparen met kinderen ligt vooral aan je salaris en je levensstijl.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:31 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
En de leeftijd van je kinderen ;-)quote:Op dinsdag 29 maart 2022 13:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen het er over eens is dat kinderen een enorme kostenpost zijn. Of je 1000 euro per maand kunt sparen met kinderen ligt vooral aan je salaris en je levensstijl.
Als je die kosten in een grafiek zet kom je over het algemeen op een parabool uit: start hoog, gaat tijdelijk omlaag als ze uit de luiers zijn en met de pot mee eten. Daarna wordt het vanaf een jaar of 6 weer duurder tot ze op eigen benen staan.quote:
Precies. Wij investeren in aparte portfolio’s voor onze kinderen, en tegen de tijd dat ze 21 zijn ofzo bouwen we dat niet verder actief op.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 14:21 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Als je die kosten in een grafiek zet kom je over het algemeen op een parabool uit: start hoog, gaat tijdelijk omlaag als ze uit de luiers zijn en met de pot mee eten. Daarna wordt het vanaf een jaar of 6 weer duurder tot ze op eigen benen staan.
Maar om on topic te blijven: ik doe aan het FI stukje: zorg dat ik financieel onafhankelijk ben, maar ga niet schrapen om maar vroeg met pensioen te kunnen. Als de jongste (is 10 nu) op eigen benen staat denk ik dat het stukje RE snel in zicht is (de kosten dalen dan immers).
Ik wil voorkomen dat ik nu allerlei leuke dingen laat, en er "later" wel het geld en tijd voor heb, maar niet meer de energie. Beetje meer balans dus.
Ik zou nu al met pensioen kunnen (ben 36). Maar ik vind mijn werk leuk, dus dat is niet de reden om te stoppen met werken.quote:
Waarom zou iemand die aan FIRE doet daar geen rekenening mee kunnen houden?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:25 schreef descon het volgende:
Nadeel van FIRE is dat er geen rekening word gehouden dat je ook met je 40ste dood kan zijn.
Wil niet met mijn 40ste met pensioen, maar wil wel rustiger kunnen leven. Das een stuk haalbaarder. Of als je ineens met je 60tigste werkloos raakt je nog genoeg buffer hebt om niet je huis uitgetrapt te worden tot je pensioen.
Ja, zonder kinderen gaat het natuurlijk makkelijker.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:41 schreef Drekkoning het volgende:
Maar zonder koters had je nog veel meer FIRE kunnen zijn!!!
Daar gaat FIRE toch om, zoveel mogelijk leuke dingen laten om een paar jaar eerder te stoppen met werken
Ik bedoelde in hoeverre ik mezelf in financieel opzicht in de voet schiet door keuzes te maken op basis van gevoel. Want als we bijvoorbeeld een miljoen mislopen door hypotheekvrij te gaan wonen, dan moet ik dat gevoel misschien maar even aan de kant zetten.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bedoel je financieel of gevoelsmatig?
Je kan inderdaad een miljoen of meer mee mislopen, of niet....quote:Op dinsdag 29 maart 2022 16:50 schreef Viv het volgende:
Dank voor jullie input!
[..]
Ik bedoelde in hoeverre ik mezelf in financieel opzicht in de voet schiet door keuzes te maken op basis van gevoel. Want als we bijvoorbeeld een miljoen mislopen door hypotheekvrij te gaan wonen, dan moet ik dat gevoel misschien maar even aan de kant zetten.![]()
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet graag financiële risico's loop. Ter illustratie: wij hadden de looptijd van de hypotheek voor de volledige looptijd van 30 jaar vastgezet (in 2016). En ik denk nog altijd met weemoed terug aan de tijd dat je nog 4% rente op je spaarrekening kreeg.
Helemaal eens hoor, ik was wat sarcastisch omdat ik FIRE zelf compleet niet aantrekkelijk vindquote:Op dinsdag 29 maart 2022 16:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, zonder kinderen gaat het natuurlijk makkelijker.
Ik doe zelf niet aan FIRE, maar vind het principe van zoveel mogelijk financiële onafhankelijkheid aantrekkelijk. Het doel is dan niet zozeer om zo vroeg mogelijk met pensioen te gaan, maar om gedurende je leven zoveel mogelijkheid vrijheid te hebben om te doen wat je wilt. Dat is dus minder absolute vrijheid - er is nog steeds de noodzaak om te werken - maar het voordeel is dat je er al eerder de vruchten van plukt.
Wij doen dat vooral door geld bewust uit te geven (koop alleen dat waar je gelukkig van wordt, bespaar op al het overige) en slim te investeren (it takes money to make money). Mijn lief is heel bewust bezig met toewerken naar z'n vervroegde pensioen; ik vind het zelf vooral fijn om de vrijheid te hebben om ontslag te kunnen nemen en iets anders te gaan doen als ik m'n werk niet meer leuk vind. (Dat heb ik al twee keer gedaan.)
Als je denkt dat je het heel lastig gaat hebben met je portfolio die 20/30% minder waard wordt in een crisis dan is investeren het niet waard.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 16:50 schreef Viv het volgende:
Dank voor jullie input!
[..]
Ik bedoelde in hoeverre ik mezelf in financieel opzicht in de voet schiet door keuzes te maken op basis van gevoel. Want als we bijvoorbeeld een miljoen mislopen door hypotheekvrij te gaan wonen, dan moet ik dat gevoel misschien maar even aan de kant zetten.![]()
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet graag financiële risico's loop. Ter illustratie: wij hadden de looptijd van de hypotheek voor de volledige looptijd van 30 jaar vastgezet (in 2016). En ik denk nog altijd met weemoed terug aan de tijd dat je nog 4% rente op je spaarrekening kreeg.
Vriendin en ik woonden in een goedkoop appartement tijdens onze studie. Goedkoper dan allebei individueel een kamer huren.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 18:09 schreef fubaaar22 het volgende:
Is fire geen hip woord voor extreem zuinig leven?
Lijkt mij niks om in je jonge jaren veel te ontzeggen zodat je met 60 eerder kunt stoppen.
quote:Op dinsdag 29 maart 2022 12:21 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als koppel, mits je er hetzelfde in staat, is het leven veel goedkoper dan als single.
Niet investeren is het grootste financiele risico dat mensen lopen ironish genoeg.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 16:50 schreef Viv het volgende:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet graag financiële risico's loop.
nfts trekken mij wel leeg op dit momentquote:Op dinsdag 29 maart 2022 19:28 schreef 10mil.bitcoin het volgende:
[..]
Niet investeren is het grootste financiele risico dat mensen lopen ironish genoeg.
Dat is bijna meer gokken dan investeren toch?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 19:37 schreef potjecreme het volgende:
[..]
nfts trekken mij wel leeg op dit moment
En terrecht lol :pquote:Op dinsdag 29 maart 2022 19:37 schreef potjecreme het volgende:
[..]
nfts trekken mij wel leeg op dit moment
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |