Als je de comments wat aandachtiger doorleest en je überhaupt in het onderwerp verdiept, dan kom je erachter dat Fire niet over karig leven gaat. Maar goed, het bekt vast lekker.quote:Op dinsdag 12 april 2022 06:21 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
Het is ook behoorlijk kansloos. Na je 30ste begin je in principe ook af te takelen. En dan ga je in de goeee jaren ontzettend karig leven.
En dan maar hopen dat je niet vroeg dood gaat of een rotziekte krijgt.
hoe werkt het dan....quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:25 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Als je de comments wat aandachtiger doorleest en je überhaupt in het onderwerp verdiept, dan kom je erachter dat Fire niet over karig leven gaat. Maar goed, het bekt vast lekker.
Het ligt niet aan de prijs maar het aanbod.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:12 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dat is bruto iets van 70.000 ofzo? Geeft een maximale hypotheek van rond de 350.000 euro, daar kan je echt nog wel wat van kopen rondom Utrecht hoor. Of het ook aan je eisen voldoet is een tweede.
Dus ipv Fire nastreven moet je een werkgever gaan zoeken waarbij je halverwege de werkdag kan skippen om een terrasje te pakken ofzo? Niet iedereen heeft de mogelijkheid om van zijn hobby/ passie zijn werk te maken, of heeft ondernemersbloed in zijn aderen stromen. Ik vind mijn werk oké, maar dat was het dan wel. En alles wat ik echt leuk vind is niet bepaald om te zetten in een (voldoende) betalende baan..quote:Op dinsdag 12 april 2022 09:09 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dan zou ik niet klagen met zo'n baas die je gewoon een terrasje laat pakken als je daar zin in hebtHet is niet raar dat een mens werk nodig heeft, dat is heel logisch. Je kan aan iedere pensionado vragen wat ze het ergste vonden en dat is het gevoel van nutteloosheid. Uiteindelijk zijn er heel veel die toch een soort van werk doen wat ze leuk vinden, evt vrijwilligerswerk. Ja, het is een heel ander gevoel dat als je verplicht wordt dan dat het vrijwillig is, dat snap ik ook wel, maar als je een beetje goede financiële keuzes maakt en leuk werk doet (met name als ondernemer) dan voelt het ook niet als verplichting.
En ja de kans is klein bij een gemiddelde werkgever, maar de kans dat iemand FIRE haalt voor z'n 40e is nog veel kleiner. Mijn insteek is realistischer
Mensen met een extreem salaris houden geld over als ze extra dingen niet kopen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:29 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
hoe werkt het dan....
het is nog steeds nu zuinig leven om eerder te kunnen stoppen met werken.
Dat was natuurlijk een voorbeeld...quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:49 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Dus ipv Fire nastreven moet je een werkgever gaan zoeken waarbij je halverwege de werkdag kan skippen om een terrasje te pakken ofzo? Niet iedereen heeft de mogelijkheid om van zijn hobby/ passie zijn werk te maken, of heeft ondernemersbloed in zijn aderen stromen. Ik vind mijn werk oké, maar dat was het dan wel. En alles wat ik echt leuk vind is niet bepaald om te zetten in een (voldoende) betalende baan..
Oh ik wist niet dat de regels zo willekeurig zijn. Dan zegt het al helemaal niets. Feitelijk betekent het gewoon gierig leven en goed sparen. BMW weg doen en met de fiets of trein gaan.... nou mij niet gezien. Liever een goed leven tot je 50-55 dan daarna.quote:Tsja en om vrijwilligerswerk te kunnen doen heb je wel inkomsten/vermogen nodig. Dat is dus het hele idee van Fire. Dat je iets doet waar je blij van wordt zonder dat het per se geld hoeft op te leveren. En dat je dat op je 40e bereikt moet hebben is onzin. Dat is voor een klein percentage vermogenden weggelegd. Zelf mik ik op 50-55.
Ik herhaal mijzelf, maar BEWUST leven en keuzes maken. Bewust, bewust is het toverwoord, niet karig.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:29 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
hoe werkt het dan....
het is nog steeds nu zuinig leven om eerder te kunnen stoppen met werken.
Een beetje zoals de meeste mensen moeten leven omdat ze niks over houden aan het eind van de maand dus.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:59 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Ik herhaal mijzelf, maar BEWUST leven en keuzes maken. Bewust, bewust is het toverwoord, niet karig.
Ik geef gemiddeld per maand honderden euro uit aan ervaringen (uitjes vakantie etc), maar geef weer heel weinig om spullen. Nieuwe dure kleding, elektronica, gadgets etc etc.
Daarnaast woon ik relatief klein (76m2, single huishouden, maar ook met twee zou ik hier gaan wonen), met een zeer lage hypotheek, terwijl ik het dubbele zou kunnen realiseren. Maar waarom zou ik in godsnaam? Voor de status? Alleen maar meer poetsen en meer spullen die je niet nodig hebt.
Beetje dat idee..
Ik vind 15 tot 20 jaar stoppen wel degelijk iets zeggen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat was natuurlijk een voorbeeld...
[..]
Oh ik wist niet dat de regels zo willekeurig zijn. Dan zegt het al helemaal niets. Feitelijk betekent het gewoon gierig leven en goed sparen. BMW weg doen en met de fiets of trein gaan.... nou mij niet gezien. Liever een goed leven tot je 50-55 dan daarna.
Nou ja, het is toch gewoon allemaal niet zo zwart wit? Ik ben het in principe met je eens dat je werk goed en leuk moet zijn, maar je mag best kritisch zijn op wat je "leuk" vindt.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Oh ik wist niet dat de regels zo willekeurig zijn. Dan zegt het al helemaal niets. Feitelijk betekent het gewoon gierig leven en goed sparen. BMW weg doen en met de fiets of trein gaan.... nou mij niet gezien. Liever een goed leven tot je 50-55 dan daarna.
Ik weet niet met wie jij omgaat maar hier neemt altijd iedereen brood mee naar het werk. En koffie halen is gratis op het werk.quote:Op dinsdag 12 april 2022 13:12 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Nou ja, het is toch gewoon allemaal niet zo zwart wit? Ik ben het in principe met je eens dat je werk goed en leuk moet zijn, maar je mag best kritisch zijn op wat je "leuk" vindt.
Dat eeuwige kopje koffie wordt altijd aangehaald, maar blijft wel waar: ik (ga overigens graag met de trein) hecht veel waarde aan (goede) koffie, dus op het station kan ik een vers gezette bak kopen voor 3,-. Maar ik kan het ook zelf vers zetten, in een thermosbeker doen. Dan heb ik ook goede koffie in de trein. Het resultaat is hetzelfde, alleen ik bespaar 3 euro.
Hetzelfde geldt voor de lunch, ik heb veel collega's die standaard een broodje halen voor 8 tot 11 euro, wat te drinken, nog iets extra's. Ik maak gewoon net even teveel avondeten, of smeer gewoon brood en bespaar daarmee zo nog eens 15 euro. En het resultaat is hetzelfde; een, vind ik dan, lekkere lunch.
Nogmaals, als jij gelukkig daarvan wordt, moet je het vooral doen, maar bedenk dan ook waar je nu echt gelukkig van wordt, of waarvan niet en wat anders kan (nogmaals; als je dat wilt).
Zelf bespaar ik dus op lunch, maar drink ik graag weer extreme bieren, dus daar gaat mijn geldverspilling naartoe
Ja ik vind het ook bizar. Er lijkt overigens een groot verschil tussen jongeren (boordje halen) en ouderen (broodje smeren) te zitten.quote:Op dinsdag 12 april 2022 13:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik weet niet met wie jij omgaat maar hier neemt altijd iedereen brood mee naar het werk. En koffie halen is gratis op het werk.
Precies spuit11 met zeggen dat het alleen voor de rijken is. Voir de anderen is het wel leven op bijstand niveauquote:Op dinsdag 12 april 2022 13:14 schreef zatoichi het volgende:
Ik zie dat ik een beetje spuit 11 ben met drie eerdere reacties hierboven
Hier ben ik 1 van de oudsten met 42 jaar...quote:Op dinsdag 12 april 2022 13:15 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Ja ik vind het ook bizar. Er lijkt overigens een groot verschil tussen jongeren (boordje halen) en ouderen (broodje smeren) te zitten.
De wereld bestaat niet alleen uit plebs en rijken. Een man en vrouw die allebei leraar zijn op de middelbare school zijn halen netto iets van 6000 euro per maand (?) binnen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 13:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik lees wel eens blogs hierover en dan wordt het ook uitgelegd dat men geen extra dingen moet kopen. Mijn haren gaan dan rechtovereind staan want die voorbeelden zijn alleen weggelegd voor de rijken.
De pleb koopt dat al nooit zo vaak dat het zoden aan de dijk zet.
Dank je voor de aanvulling wat mijn verhaal bevestigdquote:Op dinsdag 12 april 2022 14:33 schreef Heph844 het volgende:
[..]
De wereld bestaat niet alleen uit plebs en rijken. Een man en vrouw die allebei leraar zijn op de middelbare school zijn halen netto iets van 6000 euro per maand (?) binnen.
Stel dat je daarvan met karig bewust leven 2000 euro per maand kan sparen. Dan heb je (uitgaande van 6% rendement) na 20 jaar 9 ton gespaard. Daar kan je het best een tijd mee uitzingen.
Waarom niet gewoon je hele leven in de bijstand danquote:Op maandag 28 maart 2022 10:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het hele idee. Op bijstandnivo leven voor 30 jaar met een extreem salaris om daarna op dat nivo verder te leven zonder betaald werk.
Jij schaart twee leraren onder 'de rijken'?quote:Op dinsdag 12 april 2022 14:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dank je voor de aanvulling wat mijn verhaal bevestigd
J hebt dus een hobby die geld kost.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:59 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Ik herhaal mijzelf, maar BEWUST leven en keuzes maken. Bewust, bewust is het toverwoord, niet karig.
Ik geef gemiddeld per maand honderden euro uit aan ervaringen (uitjes vakantie etc), maar geef weer heel weinig om spullen. Nieuwe dure kleding, elektronica, gadgets etc etc.
Daarnaast woon ik relatief klein (76m2, single huishouden, maar ook met twee zou ik hier gaan wonen), met een zeer lage hypotheek, terwijl ik het dubbele zou kunnen realiseren. Maar waarom zou ik in godsnaam? Voor de status? Alleen maar meer poetsen en meer spullen die je niet nodig hebt.
Beetje dat idee..
Dit vind ik eigenlijk ook.quote:Op dinsdag 12 april 2022 14:40 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon je hele leven in de bijstand dan
Dit is ook een beetje hoe wij ons (financiële) leven vormgeven. Wij bekijken niet hoeveel geld we willen hebben maar hoeveel geld we nodig hebben (inclusief de opbouw van een grote spaarbuffer). Alleen wij beleggen niet dus niet echt FIRE…quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:59 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Beetje dat idee..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |