abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204191357
Hallo allemaal,

vandaag onderhoud gehad van onze huidige cv-ketel, en de beste man vertelde ons dat we bij een nieuwer exemplaar zo'n 10 tot 20% minder gasverbruik zouden kunnen hebben. Dat is natuurlijk heel interessant, maar ik wil 'm niet zomaar op zijn blauwe ogen geloven. Ik heb namelijk ook gehoord dat ons model al heel erg efficient zou zijn, en dat de besparing dus niet echt significant zou zijn.

We hebben nu een nefit ecomline excellent cw6 hr 107 uit 2006, met een los boilervat van 120 liter.

En dat zou dan bv een intergas cw5 toestel worden.

(eventueel ooit in combinatie met een hybride warmtepomp).

Is het mogelijk om daar op de een of andere manier een berekening op los te laten waaruit blijkt dat zo'n nieuwer toestel inderdaad efficiënter en zuiniger is?

[ Bericht 8% gewijzigd door kamehameha op 23-03-2022 14:15:54 (extra informatie) ]
pi_204191426
Die 10 tot 20% is theoretisch. Ik zou deze gewoon houden en sparen voor een warmtepomp
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204193256
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 14:14 schreef kamehameha het volgende:
Hallo allemaal,

vandaag onderhoud gehad van onze huidige cv-ketel, en de beste man vertelde ons dat we bij een nieuwer exemplaar zo'n 10 tot 20% minder gasverbruik zouden kunnen hebben. Dat is natuurlijk heel interessant, maar ik wil 'm niet zomaar op zijn blauwe ogen geloven. Ik heb namelijk ook gehoord dat ons model al heel erg efficient zou zijn, en dat de besparing dus niet echt significant zou zijn.

We hebben nu een nefit ecomline excellent cw6 hr 107 uit 2006, met een los boilervat van 120 liter.

En dat zou dan bv een intergas cw5 toestel worden.

(eventueel ooit in combinatie met een hybride warmtepomp).

Is het mogelijk om daar op de een of andere manier een berekening op los te laten waaruit blijkt dat zo'n nieuwer toestel inderdaad efficiënter en zuiniger is?
Beetje wonderlijk om bij een cw6 ketel ook nog een boilervat te hebben. Die ketel kan al meerdere douches gelijktijdig aan.

Waarschijnlijk is de capaciteit voor je huis wat aan de ruime kant, die CW6 kan een half schoolgebouw verwarmen bij wijze van spreken. Dus ondanks je een heel erg zuinige ketel hebt zal die met name in voor en najaar te veel gaan pendelen om super zuinig te zijn. Echter gaat dat echt niet 20% uitmaken.

Je eerste slag moet zijn dat je met lage temperatuur gaat stoken, dus de ketel temperatuur op 50 graden of zelfs lager instellen. Daarna de bende gaan inregelen, dus alle radiatoren aan de onderkant zo afstellen dat het overal gelijk op warm wordt.

Vervolgens kan je in he voor en naseizoen met de airco gaan verwarmen als je die hebt. Dan hoeft je ketel alleen maar te werken als er echt gestookt moet worden binnen de waardes waar die voor ontworpen is.

Eventueel zou je in plaats van de airco ook een hybride (aanvullende) warmtepomp kunnen toevoegen. Dan heb je het voordeel dat je thermostaat alles regelt en de ketel hoeft ook dan alleen aan het werk als het echt koud is.
Edit: Je ketel is niet bepaald nieuw dus zo slim is dit niet.

Ik denk dat vervangen niet echt slim is.
pi_204193668
Ik merk wel een behoorlijk besparing. Ik had een avanta uit 2009 en heb nu een avanta uit 2022. Dit scheelt mij zo'n 2 tot 3 euro per dag. Maar mijn ketel was slecht en is niet zo goed onderhouden. Geen idee of de besparing door nieuwere techniek komt of door dat deze niet slecht is.

Van cw 6 naar cw5 ga je in ieder geval besparen op je douche water. En op onderhoud, de gemiddelde levensduur is 15 jaar, dus die van jou kan kuren gaan krijgen of niet natuurlijk.
pi_204194220
Mijn auto zou ook 1:25 kunnen rijden. Echter kom ik niet lager dan 1:18
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_204194415
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2022 18:45 schreef halfway het volgende:
Mijn auto zou ook 1:25 kunnen rijden. Echter kom ik niet lager dan 1:18
Tsjah die van mij 1 op 28. Als ik rij zoals deze auto bedoeld is dan haal ik 1 op 30. Dus het kan wel. Maar ik voel me langzaam doodgaan als ik dat doe dus is 1:21 gebruikelijker.

Maar hier gaat het over de bestaande situatie en percentages. Dus als die ketel 10% zuiniger is volgens de meerwaarde zou dat ook kunnen bij je thuis bij gelijk gebruik. En dat zou best kunnen aangezien hij minder warm water maakt.
pi_204195606
Je huidige ketel heeft een maximaal rendement van 107% de nieuwe 122%.
Dat zou dan 14% theoretisch verschil in rendement zijn.
Die rendementen haal je alleen bij laalge temperaturen, maar dat moet je sowieso altijd doen. Dat scheelt veel.
Maar wat is je huidige gas verbruik?
Stel je bespaart eens 100 kuub, dus 150 euro per jaar, dan is dat geen reden om nu een nieuwe ketel te kopen.
Helemaal niet als je over een paar jaar naar een warmtepomp kan.
pi_204196756
Een ecomline.. één van de beste ketels ooit gemaakt. Aan gasverbruik gaat het weinig schelen. De boiler heeft wel stilstand verliezen. Daarnaast gebruikt de pomp waarschijnlijk redelijk veel stroom. Dat zijn de punten waarop te winnen valt.

Maar..

Ik zou met de huidige ontwikkelingen niet teveel meer investeren in gas maar gaan nadenken over alternatieven. Lijkt me een betere investering.
  Moderator woensdag 23 maart 2022 @ 21:19:35 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_204196811
Denk dat het interessanter is om eens te kijken naar de mogelijkheden tot isoleren van je woning, dan om nu nog te investeren in een nieuwe cv ketel die alleen op papier op dit moment 10% meer zou kunnen besparen. :)
pi_204199838
Wat betreft verwarming zal een nieuwe ketel weinig energie besparen. En de Ecomline excellent schijnt een wel heel degelijk apparaat te zijn. De intergas haalt het niet bij de kwaliteit van zo'n Nefit.

Waar je wel flink mee kan besparen, is het verwijderen van je boilervat. Met een CW6 ketel kun je al op twee plekken tegelijkertijd warm water tappen. Waarom nog 24/7 water warmhouden in een boiler met alle stilstandsverliezen die daar bij horen. Het verwijderen van die boiler zou wel zomaar 10% of meer besparing op kunnen leveren. Uiteraard afhankelijk van wat nu je jaarverbruik is. Ik schat dat het warmteverlies van je boiler nu 100 tot 150m3 gas per jaar kost.

Ook het fine-tunen van je verwarmingsinstallatie (waterzijdig inregelen, aanpassen aanvoertemperatuur, aansluiten van modulerende thermostaat indien er nu een aan/uit thermostaat is) kan een merkbare besparing opleveren.

Wanneer de installateur/monteur niet gesproken heeft over waterzijdig inregelen en het verlagen van de aanvoertemperatuur naar 50 graden, dan was het advies van de installateur niet bedoeld ter besparing van energie, maar uitsluitend om lekker makkelijk een nieuw keteltje te verkopen en zijn eigen zakken te vullen.
En ja, doordat de nieuwe ketel ook zonder boiler komt, zal je dan uiteraard de warmteverliezen van de boiler besparen. Maar voor die besparing is dus helemaal geen nieuwe ketel nodig.
  donderdag 24 maart 2022 @ 09:28:02 #11
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_204200890
Volgens mij haalt de monteur wat zaken door elkaar? Met een HR107 ketel kun je zo'n 15% - 20% besparen t.o.v. een oude cv ketel, als dat niet een HR ketel was.

Nog eens 10% besparen met een nieuwe ketel t.o.v. de huidige HR107 ketel lijkt mij onzin!
pi_204201025
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 20:09 schreef Kluswerk het volgende:

Hoe kom jij aan die 122% rendement?

quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 09:28 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Volgens mij haalt de monteur wat zaken door elkaar? Met een HR107 ketel kun je zo'n 15% - 20% besparen t.o.v. een oude cv ketel, als dat niet een HR ketel was.

Nog eens 10% besparen met een nieuwe ketel t.o.v. de huidige HR107 ketel lijkt mij onzin!
Dit dus. Het zijn allebei HR107 ketels. Dus in basis dezelfde werking en hetzelfde rendement. Het enige verschil zou kunnen zijn dat in die nieuwe ketels alles nog net iets beter getweaked en geoptimaliseerd is. Ietsjes minder elektriciteitsverbruik voor de pomp, net iets beter sturing van het brandervermogen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit meer dan een los procentje verschil maakt.

Het enige wat me opvalt is dat de huidige ketel CW6 is met een enorm buffervat. Tenzij er een hele goede reden voor is (tropisch zwemparadijs is huis?), lijkt me dat wel een serieuze optie om op te besparen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_204201608
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 20:09 schreef Kluswerk het volgende:
Ik wist niet dat ze al bij HR122 zijn. Ik heb wel van een HR109 gehoord
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204201622
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 07:16 schreef Ivo1985 het volgende:
Wanneer de installateur/monteur niet gesproken heeft over waterzijdig inregelen en het verlagen van de aanvoertemperatuur naar 50 graden, dan was het advies van de installateur niet bedoeld ter besparing van energie, maar uitsluitend om lekker makkelijk een nieuw keteltje te verkopen en zijn eigen zakken te vullen.
Dit is eigenlijk het enige juist antwoord.
Zolang een monteur niet begint over waterzijdig inregelen en de aanvoer temperatuur niet verlaagd moet je die direct naar buiten sturen. Er blijven dan eigenlijk maar enkele monteurs over in het land die je niet naar buiten hoeft te sturen.

Waterzijdig inregelen is de crux, maar dat kost tijd en dus geld en je moet kennis hebben, wat maar weinigen nog hebben tegenwoordig omdat dat ook geld kost.
pi_204215795
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 10:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waterzijdig inregelen is de crux, maar dat kost tijd en dus geld en je moet kennis hebben, wat maar weinigen nog hebben tegenwoordig omdat dat ook geld kost.
Het kost gewoon veel tijd. Maar als je het over een aantal dagen uitspreid kan je het zelf doen met eigenlijk alleen een thermometer en een inbussleutel.

Ja, je moet een beetje snappen dat de flow van elke radiator ingeregeld moet worden naar de warmte behoefte van de kamer maar die kennis is redelijk basaal en niet vergelijkbaar met een raket bouwen of zo.

Het zal best dat een pro die het binnen een paar uur voor elkaar moet hebben er nog iets meer van hoort te snappen maar het is dus ook een klus die je met enig inlezen en vooral geduld gewoon zelf kunt doen zonder verdere kosten behalve die inbussleutel en een thermometer.
pi_204215908
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 13:58 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het kost gewoon veel tijd. Maar als je het over een aantal dagen uitspreid kan je het zelf doen met eigenlijk alleen een thermometer en een inbussleutel.

Ja, je moet een beetje snappen dat de flow van elke radiator ingeregeld moet worden naar de warmte behoefte van de kamer maar die kennis is redelijk basaal en niet vergelijkbaar met een raket bouwen of zo.

Het zal best dat een pro die het binnen een paar uur voor elkaar moet hebben er nog iets meer van hoort te snappen maar het is dus ook een klus die je met enig inlezen en vooral geduld gewoon zelf kunt doen zonder verdere kosten behalve die inbussleutel en een thermometer.
Je vergeet de wil. Veel mensen willen het niet zelf doen.
pi_204270761
Hoi allemaal,

excuus voor m'n late reactie, dit bericht was me eigenlijk alweer helemaal ontschoten... :R

Onze nefit heeft geen intern boilervat of iets dergelijks, dus die losse boiler is alles dat erbij zit. Ik heb al eens een discussie gehad, of deze voor warm water is, of voor cv-water, en dat weet ik eigenlijk nog steeds niet. Maar in ieder geval zit er in de ketel zelf geen buffervat/boiler.

Enige dat ik weet is dat van de huidige ketel er wat elektrisch mee mis is, maar dat zou een paar 100 euro kosten om te laten maken. Als gevolg daarvan blijft er wel iets draaien, ook al is er geen warmtevraag. Behalve als ik de thermostaat op de nachtstand (een maantje) draai, dan slaat 'ie wel netjes uit.

Er zal wel wat winst zitten inderdaad omdat een nieuwe wat nieuwer is, en omdat dat 120L vat niet per se nodig is wat ons betreft.

We verbruikten vorig jaar bijna 2000m3, dat is hopelijk dit jaar al wat lager door het isoleren.

Op wat ik hier hoor, laten we 'm dan maar voorlopig gewoon hangen. We hebben onlangs de vloer laten isoleren en de spouwmuur (voor zover er een spouw was haha). Deze zomer willen we zelf het dak aanpakken vanaf de binnenkant, en een groot deel van het glas in de kozijnen gaat van gewoon dubbel naar HR++.

Daarnaast komen er over een maand zonnepanelen op het dak.

Dan zijn we zo ongeveer klaar met de 'gewone' isolatiemaatregelen.

We hebben een (oude) airco, maar er hangt alleen in onze slaapkamer een unit van, en in principe verwarmen we nu alleen de benedenverdieping. We gebruiken de airco eigenlijk ook niet, of het moet misschien een enorm hete zomer worden.

Zelf dachten we erover om een hybride warmtepomp te nemen, omdat in onze jaren '80 woning een echte warmtepomp waarschijnlijk gewoon in de winter niet genoeg kan verwarmen. Maar ik denk dat dit nog wel een jaar of 2 gaat duren voor we daartoe overgaan, en misschien is er dan weer iets beters bedacht.

De ketel staat daarnaast al wat lager, dus zeker niet op max, maar op standje 6 van 10, dat zou aanvoerwater van zo'n 50/60 graden moeten zijn denk ik, die we alleen voor de vloerverwarming beneden echt gebruiken. Radiatoren staan op standje niet bevriezen. Misschien valt daar nog wat winst te behalen.

Hoe dan ook, de ketel blijft voorlopig nog even!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')