Hoi allemaal,
excuus voor m'n late reactie, dit bericht was me eigenlijk alweer helemaal ontschoten...
Onze nefit heeft geen intern boilervat of iets dergelijks, dus die losse boiler is alles dat erbij zit. Ik heb al eens een discussie gehad, of deze voor warm water is, of voor cv-water, en dat weet ik eigenlijk nog steeds niet. Maar in ieder geval zit er in de ketel zelf geen buffervat/boiler.
Enige dat ik weet is dat van de huidige ketel er wat elektrisch mee mis is, maar dat zou een paar 100 euro kosten om te laten maken. Als gevolg daarvan blijft er wel iets draaien, ook al is er geen warmtevraag. Behalve als ik de thermostaat op de nachtstand (een maantje) draai, dan slaat 'ie wel netjes uit.
Er zal wel wat winst zitten inderdaad omdat een nieuwe wat nieuwer is, en omdat dat 120L vat niet per se nodig is wat ons betreft.
We verbruikten vorig jaar bijna 2000m3, dat is hopelijk dit jaar al wat lager door het isoleren.
Op wat ik hier hoor, laten we 'm dan maar voorlopig gewoon hangen. We hebben onlangs de vloer laten isoleren en de spouwmuur (voor zover er een spouw was haha). Deze zomer willen we zelf het dak aanpakken vanaf de binnenkant, en een groot deel van het glas in de kozijnen gaat van gewoon dubbel naar HR++.
Daarnaast komen er over een maand zonnepanelen op het dak.
Dan zijn we zo ongeveer klaar met de 'gewone' isolatiemaatregelen.
We hebben een (oude) airco, maar er hangt alleen in onze slaapkamer een unit van, en in principe verwarmen we nu alleen de benedenverdieping. We gebruiken de airco eigenlijk ook niet, of het moet misschien een enorm hete zomer worden.
Zelf dachten we erover om een hybride warmtepomp te nemen, omdat in onze jaren '80 woning een echte warmtepomp waarschijnlijk gewoon in de winter niet genoeg kan verwarmen. Maar ik denk dat dit nog wel een jaar of 2 gaat duren voor we daartoe overgaan, en misschien is er dan weer iets beters bedacht.
De ketel staat daarnaast al wat lager, dus zeker niet op max, maar op standje 6 van 10, dat zou aanvoerwater van zo'n 50/60 graden moeten zijn denk ik, die we alleen voor de vloerverwarming beneden echt gebruiken. Radiatoren staan op standje niet bevriezen. Misschien valt daar nog wat winst te behalen.
Hoe dan ook, de ketel blijft voorlopig nog even!