abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204186310
Ja dat dus kutzooi.

Iemand een gouden tip? Ik heb een coax met een utpkabel die echt muurvast zitten in een leiding. Beide kanten geen beweging in te krijgen, nog geen cm. Aan een kant is de coax al gebroken. Ik ben begonnen met een trekveer er bij proppen aan de andere kant uit wanhoop. Wat het plan hierbij wordt weet ik nog niet, maar het uiteinde van de gebroken coax is er al weer uitgekomen, een cm of 10. Er zit een paar meter trekveer in de leiding en ik moet er nog wel 10, maar m'n handen zitten onder de blaren.

Als dat eenmaal gelukt is, moeten er natuurlijk twee nieuwe utp's in en dan nog die stekkertjes. Is er nog hoop, of kan ik m'n nieuwe kpn abonnement maar beter afzeggen?
  dinsdag 22 maart 2022 @ 22:23:24 #2
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_204186328
Utp waarom? Kom je met WiFi er niet dan
pi_204186362
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 22:23 schreef Pensioengenieter het volgende:
Utp waarom? Kom je met WiFi er niet dan
Voor tv sowieso nodig en Wifi heb ik nog nooit stabiel gekregen, altijd aan-uit. Heb al m'n kamers bekabeld. Op m'n telefoon moet ik ook telkens handmatig switchten tussen wifi en mobiel om te kunnen internetten. Hue lampen doen het ook vaak genoeg niet door slechte wifi ontvangst. Draadloos probeer ik over een jaar of 20 nog wel een keer als de techniek wat verder is.
pi_204186621
De meeste tips die ik kan bedenken had je moeten krijgen voordat je de huidige kabels erin trok denk ik: gebruik nooit dreft o.i.d. om het trekken makkelijker te maken, dat gaat vastplakken. Trek ook niet te snel, door de wrijving van de kabel in de buis wordt het spul warm en kan het ook aan elkaar vastkleven.

Nu? Tja... Je zou eens kunnen proberen om er langs 2 kanten met een compressor in te blazen, misschien is er een steentje ofzo in de buis terecht gekomen waardoor de boel nu klem zit en krijg je daar toevallig beweging in. Een trekveer ernaast proberen te drukken, eventueel met hulp van een trekveerpomp, zou ook wel eens kunnen lukken. Maar geen garanties.

Zit er nu echt geen beweging in de kabel of kun je er een beetje aan trekken en veert deze weer terug als je hem loslaat? Dat laatste zou kunnen betekenen dat de leiding ergens is losgeraakt in een holle constructie.
pi_204186695
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 22:58 schreef XanderH het volgende:
De meeste tips die ik kan bedenken had je moeten krijgen voordat je de huidige kabels erin trok denk ik: gebruik nooit dreft o.i.d. om het trekken makkelijker te maken, dat gaat vastplakken. Trek ook niet te snel, door de wrijving van de kabel in de buis wordt het spul warm en kan het ook aan elkaar vastkleven.

Nu? Tja... Je zou eens kunnen proberen om er langs 2 kanten met een compressor in te blazen, misschien is er een steentje ofzo in de buis terecht gekomen waardoor de boel nu klem zit en krijg je daar toevallig beweging in. Een trekveer ernaast proberen te drukken, eventueel met hulp van een trekveerpomp, zou ook wel eens kunnen lukken. Maar geen garanties.

Zit er nu echt geen beweging in de kabel of kun je er een beetje aan trekken en veert deze weer terug als je hem loslaat? Dat laatste zou kunnen betekenen dat de leiding ergens is losgeraakt in een holle constructie.
In eerste instantie echt nul beweging, alleen wat rek in de kabels zelf. Na het bij duwen van de trekveer heb ik met heel veel moeite de combinatie van de twee kabels en de trekveer gezamelijk een cm of 10 verder kunnen duwen, dus uiteindelijk is er wat beweging, maar of ik de hele 15-ish meter zo ga voltooien betwijfel ik.

De leidingen zitten volledig in beton, dus geen holle ruimtes, Een losse mof lijkt me dan niet het geval, tenzij het slecht is aangelegd bij de bouw.

Zo'n trekveerpomp ziet er wel handig uit, die kende ik nog niet.
pi_204186773
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 23:07 schreef Schuifpui het volgende:
Zo'n trekveerpomp ziet er wel handig uit, die kende ik nog niet.
De veer ga je er sowieso niet langs krijgen, laat dat duidelijk zijn... De trekveer erbij proberen te proppen kan wel helpen als het ergens zit vastgeplakt om het los te forceren. Het kan ook helpen om tijdens het trekken vanaf de andere kant te "duwen".

Maar aangezien je al weer 10cm verder bent, zit het blijkbaar niet meer vast... Nu de overige 1500cm nog. :+

Trek je wel aan beide kabels tegelijkertijd? Als ze in elkaar zitten gedraaid werkt aan één kabel trekken averechts, dan klemt het zich juist vast in de buis. Tenzij dit al is gebeurd, dan kan het wel eens helpen om een beetje aan alleen de andere kabel te trekken...
pi_204186816
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 23:21 schreef XanderH het volgende:

[..]
De veer ga je er sowieso niet langs krijgen, laat dat duidelijk zijn... De trekveer erbij proberen te proppen kan wel helpen als het ergens zit vastgeplakt om het los te forceren. Het kan ook helpen om tijdens het trekken vanaf de andere kant te "duwen".
Daar heb ik nog een ander persoon voor nodig en die heb ik niet.
quote:
Maar aangezien je al weer 10cm verder bent, zit het blijkbaar niet meer vast... Nu de overige 1500cm nog. :+

Trek je wel aan beide kabels tegelijkertijd? Als ze in elkaar zitten gedraaid werkt aan één kabel trekken averechts, dan klemt het zich juist vast in de buis. Tenzij dit al is gebeurd, dan kan het wel eens helpen om een beetje aan alleen de andere kabel te trekken...
Ik heb 3 uur lang aan die kabels lopen trekken en duwen. Tegelijk, een voor een, etc. :X
pi_204186960
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 22:26 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Voor tv sowieso nodig en Wifi heb ik nog nooit stabiel gekregen, altijd aan-uit. Heb al m'n kamers bekabeld. Op m'n telefoon moet ik ook telkens handmatig switchten tussen wifi en mobiel om te kunnen internetten. Hue lampen doen het ook vaak genoeg niet door slechte wifi ontvangst. Draadloos probeer ik over een jaar of 20 nog wel een keer als de techniek wat verder is.
Ik weet dat je voor tv utp nodig hebt maar de rest van je bewering schrik ik van… wat voor bijzondere constructie of WiFi puntjes heb jij dat het het anno 2022 niet stabiel hebt… dit is serieus op te lossen met juiste apparatuur en expertise.

En in de buis waar al ethernet zit… die maar hergebruiken dan ipv coax eruit en 2x utp erin. Dan moet je gaan werken met een switch!
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_204187051
Ik kreeg de indruk dat het stadium waarin die ene UTP-kabel nog te gebruiken is, al is gepasseerd. :X
pi_204187481
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 00:16 schreef XanderH het volgende:
Ik kreeg de indruk dat het stadium waarin die ene UTP-kabel nog te gebruiken is, al is gepasseerd. :X
Ja klopt. :(
pi_204187491
Nat-droog stofzuiger aan één kant op de buis, een bus siliconen spray aan de andere kant erin spuiten.
Laat die handjes wapperen!
pi_204188206
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 22:26 schreef Schuifpui het volgende:
Voor tv sowieso nodig en Wifi heb ik nog nooit stabiel gekregen, altijd aan-uit. Heb al m'n kamers bekabeld. Op m'n telefoon moet ik ook telkens handmatig switchten tussen wifi en mobiel om te kunnen internetten.
Klinkt als een verkeerde wifi configuratie setup. Toevallig verschillende access points die dezelfde naam publiceren? Of dezelfde 2.4 en 5GHz wifi netwerk naam?

quote:
Hue lampen doen het ook vaak genoeg niet door slechte wifi ontvangst. Draadloos probeer ik over een jaar of 20 nog wel een keer als de techniek wat verder is.
HUE gebruikt volgens mij geen wifi, tenminste tot zo ver ik weet. De ondersteunen allemaal ZigBee en de momenteel ook Bluetooth. Maar Wifi HUE heb ik nog niet voorbij zien komen.

Maar meerde bedraade wifi access points is nog altijd de beste oplossing mitst met een goede configuratie.
pi_204188485
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 09:16 schreef Rolfieo het volgende:

[..]
Klinkt als een verkeerde wifi configuratie setup. Toevallig verschillende access points die dezelfde naam publiceren? Of dezelfde 2.4 en 5GHz wifi netwerk naam?
Je doet het overkomen alsof dat verkeerd is, meerdere accesspoints die dezelfde naam publiceren of 2,4GHz en 5GHz met dezelfde naam?

Hier publiceren mijn accesspoints allemaal dezelfde naam (namen eigenlijk), anders werkt roaming niet. 2,4GHz en 5GHz hebben ook dezelfde naam, maar de accesspoints zorgen er zelf netjes voor dat 5GHz capable apparaten op 5GHz worden geforceerd.

Ik ervaar geen enkel probleem hiermee hoor. Het zijn 3 Unifi accesspoints beheerd door een controller trouwens.

Wel eens dat wifi gewoon vlekkeloos moet kunnen werken. Al zou ik een TV en andere vast opgestelde apparaten ook mooi met een kabeltje aansluiten.
pi_204188491
Ik heb dit ook een keer gehad en het is nooit gelukt om het op te lossen.

Toen mesh routers gekocht en ik haal de 500+ mb zonder onderbrekingen in mijn gehele huis en tuin nu met wifi met een 1gb verbinding. Meer dan genoeg voor uhd tv en 2x hd films tegelijktijd kijken op wifi.

Utp is er toch alleen als je bang bent voor de russen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204188605
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2022 09:43 schreef XanderH het volgende:

[..]
Je doet het overkomen alsof dat verkeerd is, meerdere accesspoints die dezelfde naam publiceren of 2,4GHz en 5GHz met dezelfde naam?

Hier publiceren mijn accesspoints allemaal dezelfde naam (namen eigenlijk), anders werkt roaming niet. 2,4GHz en 5GHz hebben ook dezelfde naam, maar de accesspoints zorgen er zelf netjes voor dat 5GHz capable apparaten op 5GHz worden geforceerd.

Ik ervaar geen enkel probleem hiermee hoor. Het zijn 3 Unifi accesspoints beheerd door een controller trouwens.

Wel eens dat wifi gewoon vlekkeloos moet kunnen werken. Al zou ik een TV en andere vast opgestelde apparaten ook mooi met een kabeltje aansluiten.
Jij hebt hier een centrale controller draaien die de configuratie hetzelfde neer zet. Dat scheelt een heel hoop gedoe. Wat je nog wel eens ziet, is dat men verschillende AccessPoint merken heeft (bijvoorbeeld ziggo + TP Linkje), dat kan zeker problemen en onstabiliteit geven.

Dezelfde SSID naam voor 2.4 en 5GHz banden is ook een drama. Het kan goed werken, maar is zeker vaak verre van stabiel. Overal waarna ik dit eigenlijk aanpas, lost het vaak wifi problemen op.
pi_204188903
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 09:55 schreef Rolfieo het volgende:

[..]
Jij hebt hier een centrale controller draaien die de configuratie hetzelfde neer zet. Dat scheelt een heel hoop gedoe. Wat je nog wel eens ziet, is dat men verschillende AccessPoint merken heeft (bijvoorbeeld ziggo + TP Linkje), dat kan zeker problemen en onstabiliteit geven.

Dezelfde SSID naam voor 2.4 en 5GHz banden is ook een drama. Het kan goed werken, maar is zeker vaak verre van stabiel. Overal waarna ik dit eigenlijk aanpas, lost het vaak wifi problemen op.
Ik heb mijn provider router wifi uit staan en 2,4 ghz ook.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204189968
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 09:55 schreef Rolfieo het volgende:

[..]
Maar dan nog, dezelfde naam zou het probleem niet moeten zijn.

Dat wil je juist, om te voorkomen dat een toestel verbonden blijft met een accesspoint wat bijna buiten bereik is. De meeste toestellen zullen overschakelen naar een sterker signaal met dezelfde SSID, maar schakelen niet zomaar over naar een andere SSID zolang het netwerk nog verbonden is. Dan moet je verbinding echt helemaal wegvallen voordat het toestel met een beter signaal wil verbinden.

Dezelfde SSID is juist een goed plan. Maar dan moet de rest van de instellingen zoals encryptie natuurlijk ook wel gelijk zijn, anders snappen je apparaten er niets meer van.
pi_204190172
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 12:20 schreef XanderH het volgende:

[..]
Maar dan nog, dezelfde naam zou het probleem niet moeten zijn.

Dat wil je juist, om te voorkomen dat een toestel verbonden blijft met een accesspoint wat bijna buiten bereik is. De meeste toestellen zullen overschakelen naar een sterker signaal met dezelfde SSID, maar schakelen niet zomaar over naar een andere SSID zolang het netwerk nog verbonden is. Dan moet je verbinding echt helemaal wegvallen voordat het toestel met een beter signaal wil verbinden.

Dezelfde SSID is juist een goed plan. Maar dan moet de rest van de instellingen zoals encryptie natuurlijk ook wel gelijk zijn, anders snappen je apparaten er niets meer van.
Maar de 2,4ghz is significant trager, dus de vraag is of je dat wel wilt... Ik heb deze ook uitgezet
pi_204190204
Dezelfde naam voor meerdere accesspoints, bedoel ik dus.

Ik heb wel 2,4GHz voor enkele apparaten die niet anders ondersteunen (een deurbelcamera, afstandsbediening en de wasmachine volgens mij). Apparaten die 5GHz capable zijn worden door het accesspoint naar 5GHz geforceerd. Dat gaat prima met overal goede 5GHz dekking.
pi_204190343
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 12:36 schreef XanderH het volgende:
Dezelfde naam voor meerdere accesspoints, bedoel ik dus.

Ik heb wel 2,4GHz voor enkele apparaten die niet anders ondersteunen (een deurbelcamera, afstandsbediening en de wasmachine volgens mij). Apparaten die 5GHz capable zijn worden door het accesspoint naar 5GHz geforceerd. Dat gaat prima met overal goede 5GHz dekking.
Ik heb een mesh en dan heeft elk punt een identieke naam als het andere punt en wordt automatisch het sterkste mesh punt gekozen.
pi_204190393
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2022 12:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb een mesh en dan heeft elk punt een identieke naam als het andere punt en wordt automatisch het sterkste mesh punt gekozen.
Exact.

Vandaar mijn verbazing over dit:
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 09:16 schreef Rolfieo het volgende:
Klinkt als een verkeerde wifi configuratie setup. Toevallig verschillende access points die dezelfde naam publiceren?
Want dat is exact hoe ik het juist wel zou doen.
pi_204190475
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2022 12:49 schreef XanderH het volgende:

[..]
Exact.

Vandaar mijn verbazing over dit:
[..]
Want dat is exact hoe ik het juist wel zou doen.
Als er geen mesh systeem gebruikt wordt dan zou ik niet dezelfde naam kiezen
pi_204190507
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 12:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als er geen mesh systeem gebruikt wordt dan zou ik niet dezelfde naam kiezen
Ik dus juist wel. Toelichting al gegeven om 12:20.

Maar goed, dit is wellicht wat offtopic.

Hoe gaat het ondertussen met je kabels @Schuifpui ? ;)
pi_204196793
Geen idee waar het allemaal over ging, maareh

quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 12:59 schreef XanderH het volgende:

[..]

Hoe gaat het ondertussen met je kabels @:Schuifpui ? ;)
We zijn een meter verder. Het zit nu niet meer muurvast, maar gaat heel zwaar, alsof ik de kabels door 12m kauwgom aan het trekken / duwen ben. Het is elke keer een cm of 2-3 duwen en dan aan de andere kant trekken. Het gaat nu vrij steady, maar erg traag. De breuk is er helemaal uit, dus ik kan nu wel aan beide kanten werken. Ik hoop dat als de eerste kabel de bocht om is, dan de wrijving wat minder wordt en de snelheid wat hoger.

Ondertussen zijn m'n handen wel helemaal kapot.
pi_204196839
Mocht je het in huis hebben: de in te voeren kabels met talkpoeder bestrooien maakt ze makkelijker doorvoerbaar.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_204197622
En nog een stapje verder: De trekveer is er helemaal doorheen, dus de leiding is niet geblokkeerd. Grotendeels heb ik de trekveer langs de kabels geduwd en dat ging relatief makkelijk. De kabels zelf gaan nog steeds extreem zwaar en als ze eens een cm of 2 gaan, dan voelt het als een enorme overwinning. Waarom ze zo zwaar gaan weet ik niet.
pi_204198986
Ik weet niet wat mij het meeste verbaast aan dit topic. Maar het feit dat je de trekveer door de leiding krijgt waar al coax+UTP doorheen zit scoort toch wel hoog.
pi_204199389
Is er niet gewoon ergens een schroef door de leiding gedraaid?
Heb ik hier ook eens gehad, schroef van de plint erdoor gejast bij de nieuwbouw.
  Moderator donderdag 24 maart 2022 @ 07:26:16 #29
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_204199871
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 23:25 schreef XanderH het volgende:
Ik weet niet wat mij het meeste verbaast aan dit topic. Maar het feit dat je de trekveer door de leiding krijgt waar al coax+UTP doorheen zit scoort toch wel hoog.
Ik zou het niet voor elkaar krijgen om door een 19mm buis waar een coax en utp al in zit ook nog eens een stalen trekveer bij in te krijgen.

Die kabels moeten er nog wel uit natuurlijk voor dat TS er een nieuwe kabel in kan trekken.
pi_204200138
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 07:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ik zou het niet voor elkaar krijgen om door een 19mm buis waar een coax en utp al in zit ook nog eens een stalen trekveer bij in te krijgen.

Die kabels moeten er nog wel uit natuurlijk voor dat TS er een nieuwe kabel in kan trekken.
Ik vermoed dat TS (zwart) installatiedraad als ‘trekveer’ gebruikt.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 24 maart 2022 @ 08:42:30 #31
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_204200455
Mooi dat er weer beweging in zit, TS, nog even volhouden en ze zijn eruit.. ^O^
pi_204201697
ik heb ook een keer meegemaakt dat je zo hard trekt dat je bestaande kabels hiermee beschadigd en zo alles er weer uit moest.

Er is een reden dat het zo zwaar gaat namelijk. Wellicht ben je de bestaande kabels aan gort aan het trekken.

Het kan ook een flexibele buis zijn, en dan trek je eerder die buis aan gort waarbij de beschadigingen aan die buis de kabelmantel kan stukmaken.
  donderdag 24 maart 2022 @ 12:10:23 #33
189961 ex
aperture science
pi_204202507
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 12:59 schreef XanderH het volgende:

[..]

Hoe gaat het ondertussen met je kabels @:Schuifpui ? ;)
Precies, meeste clients kunnen prima roamen als je geen slimme controller hebt. Alle AP's op hetzelfde kanaal + naam en het zou moeten werken. Zo heb ik het nu ook omdat ik geen zin had in duurder spul. Werkt prima.
The cake is a lie!
pi_204203291
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 12:10 schreef ex het volgende:

[..]
Precies, meeste clients kunnen prima roamen als je geen slimme controller hebt. Alle AP's op hetzelfde kanaal + naam en het zou moeten werken. Zo heb ik het nu ook omdat ik geen zin had in duurder spul. Werkt prima.
Dat kan. Ik heb ook op veel plekken utp kabels getrokken, maar wifi wint het bij mij vanwege het gemak. Nieuw laptops hebben vaak ook geen utp aansluiting meer
  donderdag 24 maart 2022 @ 15:40:01 #35
189961 ex
aperture science
pi_204204720
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 13:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat kan. Ik heb ook op veel plekken utp kabels getrokken, maar wifi wint het bij mij vanwege het gemak. Nieuw laptops hebben vaak ook geen utp aansluiting meer
Ja, ik heb ook op elke verdieping UTP. Voor de game pc, de access points en m'n Apple TV. De rest (mobiele clients) zoals Apple Watch, iPhone, iPads etc allemaal over wifi.
The cake is a lie!
pi_204206031
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 15:40 schreef ex het volgende:

[..]
Ja, ik heb ook op elke verdieping UTP. Voor de game pc, de access points en m'n Apple TV. De rest (mobiele clients) zoals Apple Watch, iPhone, iPads etc allemaal over wifi.
ik heb niet hetgeen wat jij noemt waardoor je UTP gebruikt.
Ik heb geen TV en volgens mij heeft geen enkel apparaat van mij nog een UTP aansluiting die op internet zit. Laptops hebben die in ieder geval niet meer. En PC's... tja, die van mij is 12 jaar geleden de deur uit gegaan. Ik heb ook geen typemachine meer.
pi_204206389
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 18:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb niet hetgeen wat jij noemt waardoor je UTP gebruikt.
Ik heb geen TV en volgens mij heeft geen enkel apparaat van mij nog een UTP aansluiting die op internet zit. Laptops hebben die in ieder geval niet meer. En PC's... tja, die van mij is 12 jaar geleden de deur uit gegaan. Ik heb ook geen typemachine meer.
Heb jij laptop zonder utp aansluiting? Zou ik toch gemis vinden. Sluit toch regelmatig bedraad aan.
pi_204206518
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 18:44 schreef NotToBe het volgende:

[..]
Heb jij laptop zonder utp aansluiting? Zou ik toch gemis vinden. Sluit toch regelmatig bedraad aan.
de connector is te dik, daarom zijn die er niet meer. De laptopbehuizing moet er op aangepast worden en dat is te duur.
pi_204207964
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 01:43 schreef FFnog het volgende:
Is er niet gewoon ergens een schroef door de leiding gedraaid?
Heb ik hier ook eens gehad, schroef van de plint erdoor gejast bij de nieuwbouw.
Nee dat is het niet. Sinds die kabels zijn getrokken, zijn er op de locatie van de leidingen geen schroeven geplaatst. In de meterkast gaan ze direct het plafond in, dan door de woningscheidende muur naar achteren en recht boven het aansluitpunt naar beneden. Daar is helemaal niets in de muur geschroefd. (tenzij de buren een 25cm lange schroef ergens doorheen hebben gejast, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2022 08:06 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik vermoed dat TS (zwart) installatiedraad als ‘trekveer’ gebruikt.
Nope een echte trekveer.
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 10:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik heb ook een keer meegemaakt dat je zo hard trekt dat je bestaande kabels hiermee beschadigd en zo alles er weer uit moest.

Er is een reden dat het zo zwaar gaat namelijk. Wellicht ben je de bestaande kabels aan gort aan het trekken.

Het kan ook een flexibele buis zijn, en dan trek je eerder die buis aan gort waarbij de beschadigingen aan die buis de kabelmantel kan stukmaken.
Het doel is om alles eruit te halen en twee nieuwe te trekken. Nieuwe kabels in een leiding met bestaande kabels trekken lijkt me erg lastig en onverstandig met het oog op beschadigingen en daardoor storingen in communicatie / kortsluiting bij elektra. :?

quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 08:42 schreef qltel het volgende:
Mooi dat er weer beweging in zit, TS, nog even volhouden en ze zijn eruit.. ^O^
Ik was net weer verder gegaan en er was geen beweging meer in te krijgen. Beide kanten niet, nog geen cm. Ik heb een half uur aan beide kanten lopen trekken en duwen. Aan een kant had ik alleen nog de trekveer en een stukje coax. De andere kant alle drie. Trekken / duwen, geen enkele beweging. Ik stond op het punt het op te geven en m'n kpn abonnement te annuleren.

Nog een laatste keer trekken door met m'n volle gewicht op de kabelbundel te springen, terwijl ik de andere kant vast hield en toen kwam hij zo waar een aantal cm. Daarna nog een aantal keer en op een gegeven moment lukte het om steeds een cm of 10 verder te komen. Na een paar meter werd het voelbaar lichter en nu:

ZE ZIJN ER UIT. *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Zo nu eerst een video kijken over hoe je het beste kabels moet trekken met een trekveer. :P
  Moderator donderdag 24 maart 2022 @ 20:26:01 #40
92034 crew  Vonkenboer
pi_204208115
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 20:17 schreef Schuifpui het volgende:
Nog een laatste keer trekken door met m'n volle gewicht op de kabelbundel te springen, terwijl ik de andere kant vast hield en toen kwam hij zo waar een aantal cm. Daarna nog een aantal keer en op een gegeven moment lukte het om steeds een cm of 10 verder te komen. Na een paar meter werd het voelbaar lichter en nu:

ZE ZIJN ER UIT. *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Zo nu eerst een video kijken over hoe je het beste kabels moet trekken met een trekveer. :P
Dat kan bijna niet anders of die pvc leiding is ergens beschadigd of er is ooit met de bouw een beschadiging opgetreden tijdens het storten van de vloer oid. Want laat ik het zo zeggen, het is niet normaal dat je ergens met je volle gewicht aan moet gaan hangen om een kabel eruit te kunnen krijgen.

Als je er een nieuwe draad intrekt, zorg dan in godsnaam dat je met twee personen bent. Eentje trekt aan de trekveer met daaraan de kabels, de andere begeleid de kabels goed in de buis en voorkomt dat ze in de knoop gaan zitten draaien.
pi_204208248
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 18:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
de connector is te dik, daarom zijn die er niet meer. De laptopbehuizing moet er op aangepast worden en dat is te duur.
Ze zullen er vast zijn maar er zijn zat laptops te vinden met. En dan ook echt goede laptops
pi_204209091
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 20:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Dat kan bijna niet anders of die pvc leiding is ergens beschadigd of er is ooit met de bouw een beschadiging opgetreden tijdens het storten van de vloer oid. Want laat ik het zo zeggen, het is niet normaal dat je ergens met je volle gewicht aan moet gaan hangen om een kabel eruit te kunnen krijgen.

Als je er een nieuwe draad intrekt, zorg dan in godsnaam dat je met twee personen bent. Eentje trekt aan de trekveer met daaraan de kabels, de andere begeleid de kabels goed in de buis en voorkomt dat ze in de knoop gaan zitten draaien.
Die tweede persoon heb ik niet. ;)

Maar ze zitten erin. Heel soepel, geen enkele keer vast of maar enigszins zwaar, gewoon in een keer door. volgens mij had ik ook 3 of 4 UTP's door die leiding gekregen.
  donderdag 24 maart 2022 @ 21:25:21 #43
469021 tinus-online
tinus-online.nl
pi_204209246
En wat al eerder geroepen is, spuit er een sloot wd40/ptfe/braadboter/durex-gel/whatever bij, als het maar goed glijd, dat kan enorm helpen :P , al is het maar voor de zekerheid.

edit, te laat dus, al gelukt.
  Moderator donderdag 24 maart 2022 @ 21:33:07 #44
92034 crew  Vonkenboer
pi_204209375
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 21:18 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Die tweede persoon heb ik niet. ;)

Maar ze zitten erin. Heel soepel, geen enkele keer vast of maar enigszins zwaar, gewoon in een keer door. volgens mij had ik ook 3 of 4 UTP's door die leiding gekregen.
Een handige buurman is ook voldoende. ;)
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 24 maart 2022 @ 21:47:54 #45
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_204209610
Of open een FHF topic. Wie weet woont er een fokker bij je in de buurt die even wil helpen voor een bak koffie en een koekje.. :)
pi_204213566
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 20:35 schreef NotToBe het volgende:

[..]
Ze zullen er vast zijn maar er zijn zat laptops te vinden met. En dan ook echt goede laptops
Oh uiteraard zo zijn er ook nog laptops met de nog dikkere vga aansluiting. Maar utp aansluitingen zijn aan het verdwijnen op laptops omdat de dikke behuizing hiervoor te duur wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')