Ik heb het ook, maar wel minder.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 19:09 schreef Leandra het volgende:
[ afbeelding ]
De 19de werd eea nog afgetopt op 6 kW, nu niet meer.
Niet dat ik verder klaag over de opbrengst, inclusief vandaag zitten we op 736,94 kWh voor deze maand en gezien we hier vanaf 10 juni 2021 zitten maakt dat maart na vandaag al een top 3 maand, maar verwacht ik dat maart nog wel voorbij juli (777,38) en augustus (755,30) 2021 zal komen.
Hier is het ook een stuk minder de afgelopen dagen, maar zaterdag was nog wel briljant qua opbrengst. Is zondag de halve Sahara gevallen, of was dat al voor zaterdag?quote:Op dinsdag 22 maart 2022 18:50 schreef Leandra het volgende:
Hier ook geen regen, wel iedere keer weer een lagere opbrengst en ik haal het maximum ook niet meer, ook niet op een dag als vandaag.
Dan zitten de 19de en gisteren bij jou en mij redelijk op 1 lijn, vandaag is daar al een fors verschil in.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 19:16 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik heb het ook, maar wel minder.
41.58 vandaag
38.85 gisteren
42.51 19e
Dus t.o.v. vandaag 1kWh minder. Dat is 2,5%
Niet heel spannend.
Maar hier in het oosten ook minder last van Sahara zand moet ik zeggen, wel wat gehad natuurlijk, maar viel mee.
Ik weet het niet, het viel me vandaag ook op dat de kliko's wel heel vies waren, maar ze hebben vandaag ook net het metertje tussen onze oprit en de straat bestraat, dus daar kunnen de kliko's ook wel vies van zijn geworden.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 19:17 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Hier is het ook een stuk minder de afgelopen dagen, maar zaterdag was nog wel briljant qua opbrengst. Is zondag de halve Sahara gevallen, of was dat al voor zaterdag?
Saharazand kwam al eerder. En zondag is het er weer af geregend.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 19:17 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Hier is het ook een stuk minder de afgelopen dagen, maar zaterdag was nog wel briljant qua opbrengst. Is zondag de halve Sahara gevallen, of was dat al voor zaterdag?
Keek ook al vreemd naar de cijfers, maar er was volgens mij een soort van bijna onzichtbare sluierbewolking de afgelopen twee dagen. Zou me niet teveel zorgen maken.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 19:44 schreef MevrouwCactus het volgende:
Nou, dan hoop ik maar dat het morgen weer een betere dag wordt. En anders ga ik van het weekend even op het dak kijken hoe de panelen erbij liggen.
Hier ook ongeveer zo ja, zaterdag max, zondag bagger, gister en vandaag nog 10% onder zaterdag.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 19:49 schreef CoolGuy het volgende:
Zaterdag 19-3: 36.29 kWh
Zondag 20-3: 13.76 kWh (maar dit was ook een erg bewolkte dag)
Maandag 21-3: 31.77 kWh
Vandaag 22-3: 33 kWh
Neuh, en het is heel makkelijk om door een raam te klimmen en op het platte dak te komen, dus veel moeite is het niet. Ben na de storm ook even gaan kijken.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 20:07 schreef JDx het volgende:
[..]
Keek ook al vreemd naar de cijfers, maar er was volgens mij een soort van bijna onzichtbare sluierbewolking de afgelopen twee dagen. Zou me niet teveel zorgen maken.
Op een plat dak is het inderdaad wel makkelijk.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 20:13 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Neuh, en het is heel makkelijk om door een raam te klimmen en op het platte dak te komen, dus veel moeite is het niet. Ben na de storm ook even gaan kijken.
Hier ook plat dak, maar dan 2 hoog, dus moet je een ladder hebben van 2 verdiepingen en dan vooral bovenaan van de ladder naar het dak is wat freaky, en dan moet je ook nog terug, nee dankje.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 20:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Op een plat dak is het inderdaad wel makkelijk.
Hier komt volgende week de glazenwasser, dus we vragen hem om ook de panelen even schoon te maken. Ik voel er weinig voor om zelf op 6m hoogte op een schuin dak te gaan stunten.
Ik heb dus geen glazenwasserquote:Op dinsdag 22 maart 2022 20:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Op een plat dak is het inderdaad wel makkelijk.
Hier komt volgende week de glazenwasser, dus we vragen hem om ook de panelen even schoon te maken. Ik voel er weinig voor om zelf op 6m hoogte op een schuin dak te gaan stunten.
Zo dan! Dat is geen half werk!quote:Op dinsdag 22 maart 2022 22:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Goed nieuws, morgen komt de installateur 20 panelen leggen (10 op zuid, 10 op noord) bij m'n moeder
Hij heeft het smoordruk dus blij dat hij een gaatje kon vinden
Het worden 2 strings van 10x 365Wp panelen op een 5kW omvormer.
Er komt ook nog een airco maar de binnen-units zijn wat lastig leverbaar dus dat staat nog even op hold.
De buitenunit staat wel al (in doos) op het platte dak.
Er komt ook nog een airco maar de binnen-units zijn wat lastig leverbaar dus dat staat nog even op hold. De buitenunit staat wel al (in doos) op het platte dak.quote:
quote:
Als ze allemaal op dezelfde string zitten en je geen optimizers of micro-omvormers hebt dan is dat logisch want je panelen leveren zoveel op als het paneel met de laagste opbrengst...quote:Op woensdag 23 maart 2022 17:02 schreef Kreator het volgende:
Schoonmaken van de panelen na zand-ellende getest door ze allemaal schoon te maken behalve 1 paneel (daar kan ik niet bij).
Het helpt om precies te zijn zoveel:
.
Tnx. Dat scheelt me weer een bak werk.quote:Op woensdag 23 maart 2022 17:02 schreef Kreator het volgende:
Schoonmaken van de panelen na zand-ellende getest door ze allemaal schoon te maken behalve 1 paneel (daar kan ik niet bij).
Het helpt om precies te zijn zoveel:
.
I stand corrected.quote:Op woensdag 23 maart 2022 17:19 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Er komt ook nog een airco maar de binnen-units zijn wat lastig leverbaar dus dat staat nog even op hold. De buitenunit staat wel al (in doos) op het platte dak.
Wel half werk duzzzzzz
Hmm, geen idee. Maar jij bent niet TS. Probeer eens /mequote:Op woensdag 23 maart 2022 22:08 schreef revpolen het volgende:
beste alle,
TS heeft een nieuwbouw woning opgeleverd in 2022
TS heeft vanuit de bouw al 15x350wp panelen
maar wil ivm elektrisch rijden op zijn schuurdak nog 8(?)\panelen bijleggen!
kan dit op de groepenkast of word het dan te veel?
en hoeveel panelen passen er op een platzak van 4x5 meter.
Hangt er vanaf of je 1- of 3-fase in je meterkast hebt.quote:Op woensdag 23 maart 2022 22:08 schreef revpolen het volgende:
beste alle,
TS heeft een nieuwbouw woning opgeleverd in 2022
TS heeft vanuit de bouw al 15x350wp panelen
maar wil ivm elektrisch rijden op zijn schuurdak nog 8(?)\panelen bijleggen!
kan dit op de groepenkast of word het dan te veel?
Het antwoord moet ik je schuldig blijven op dit moment.quote:en hoeveel panelen passen er op een platzak van 4x5 meter.
Maart is bij mij vergelijkbaar met september. De zomermaanden zijn veel hoger. Sowieso vind ik dat er bij jou veel minder verschil tussen zomer en winter zit. Je zal wel een optimale opstelling voor de winter hebben war ik heel veel schaduwmomentjes heb die er in de zomer niet zijn.quote:Op woensdag 23 maart 2022 19:56 schreef Leandra het volgende:
Het scheelt niks met de beste maand (juli 2021), maar we zijn er vandaag wel overheen gegaan
[ afbeelding ]
Dat juni 2021 zoveel lager is komt doordat dat pas vanaf 10 juni is, dus de eerste 9 dagen ontbreken, anders was dat vast hoger geweest
Maar wel bizar dat maart nu al de beste maand is sinds we hier wonen, we moeten nog 8 dagen deze maand.
Je vergeet dat panelen op 20 cm van de rand horen te blijven, dat kost een hoop ruimte op je dak.quote:Op woensdag 23 maart 2022 23:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
quote:
en hoeveel panelen passen er op een platzak van 4x5 meter.
Het antwoord moet ik je schuldig blijven op dit moment.
Zal ook afhangen van de exacte maten, hoogte van randen (ivm schaduwen), etc.
In een oost-west opstelling zal je er doorgaans een stuk meer kwijt kunnen, is je opbrengst per paneel iets lager maar je totale opbrengst hoger en spreiding (over de dag) beter.
Een paneel is al snel 100 tot 105cm breed en 165 tot 175cm lang. Reken voor de breedte 1,5cm voor de tussenklemmen (al is dat per paneel natuurlijk maar de helft).
Ik heb überhaupt geen schaduw, dat scheelt echt wel heel veel.quote:Op donderdag 24 maart 2022 07:53 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maart is bij mij vergelijkbaar met september. De zomermaanden zijn veel hoger. Sowieso vind ik dat er bij jou veel minder verschil tussen zomer en winter zit. Je zal wel een optimale opstelling voor de winter hebben war ik heel veel schaduwmomentjes heb die er in de zomer niet zijn.
quote:Op woensdag 23 maart 2022 22:46 schreef revpolen het volgende:
Mmmm azijn in de uitverkoop zeker! Maar bedankt voor je nutteloze bijdrage! Ik wou eerst topic openen met deze vraag maar bedacht me dat er al topic was dit heb een kopie Plakken gedaan
Ik zie per paneel wel de opbrengst. Volgens mij als ik het zo bekijk zit er per paneel een micro omvormer in. (maar heb het niet zelf gekocht, dus ik heb er geen vrestand van)quote:Op woensdag 23 maart 2022 17:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ze allemaal op dezelfde string zitten en je geen optimizers of micro-omvormers hebt dan is dat logisch want je panelen leveren zoveel op als het paneel met de laagste opbrengst...
Dan zou het geen effect moeten hebben op de rest.quote:Op donderdag 24 maart 2022 10:43 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik zie per paneel wel de opbrengst. Volgens mij als ik het zo bekijk zit er per paneel een micro omvormer in. (maar heb het niet zelf gekocht, dus ik heb er geen vrestand van)
[ afbeelding ]
-edit- verkeerde vies. moest 1 naar onderen..
Schoonmaken heeft dus eigenlijk ook geen zin, kunnen we wel stellen.quote:Op donderdag 24 maart 2022 11:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan zou het geen effect moeten hebben op de rest.
De 1e keer was er voor. Maar in het weekend hebben we wat regen gehad waar zand mee is gekomen. Dus dat was op zondag.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 19:49 schreef CoolGuy het volgende:
Wanneer is dat Sahara zand ook alweer gevallen? want de waarden bij mij:
Vrijdag 18-3: 35.37 kWh
Zaterdag 19-3: 36.29 kWh
Zondag 20-3: 13.76 kWh (maar dit was ook een erg bewolkte dag)
Maandag 21-3: 31.77 kWh
Vandaag 22-3: 33 kWh
Dus Sahara zand of niet, volgens mij is dat al voor het weekend gevallen, en op zaterdag was de hoogste opbrengst deze maand, dus hier lijkt het niet veel uit te maken.
Had ik hier ookquote:Op donderdag 24 maart 2022 14:45 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]
Zonet weer even file op het net, zonnepanelen die afschakelen, heb het steeds vaker en zal vast alleen maar erger worden.
Je kan het voltage uitlezen, misschien moet je daarvoor de installateur bellen als je niet zelf de rechten hebt.quote:Op donderdag 24 maart 2022 14:45 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]
Zonet weer even file op het net, zonnepanelen die afschakelen, heb het steeds vaker en zal vast alleen maar erger worden.
Kijk even of je een Energieloket hebt in je buurt.quote:Op donderdag 24 maart 2022 21:37 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier eigenlijk geen problemen meer met uitval. Die hadden we wel, maar bleek de temperatuursbeveiliging van de omvormer te zijn. (Opgelost met computer ventilatoren en een sensor)
We zijn hier aan het kijken wat we na de zonnepanelen nog meer kunnen doen.. warmtepomp, hybride, zonneboiler, isolatie, accu etc. Nu aan het googlen naar een energieadviseur die van alles wat afweet
Isolatie en daarna een warmtepomp zou optimaal zijnquote:Op donderdag 24 maart 2022 21:37 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier eigenlijk geen problemen meer met uitval. Die hadden we wel, maar bleek de temperatuursbeveiliging van de omvormer te zijn. (Opgelost met computer ventilatoren en een sensor)
We zijn hier aan het kijken wat we na de zonnepanelen nog meer kunnen doen.. warmtepomp, hybride, zonneboiler, isolatie, accu etc. Nu aan het googlen naar een energieadviseur die van alles wat afweet
Ik zie dat de gemeente is aangesloten bij een bouwloket, zelfde idee. Ga ik vandaag eens naar kijken.quote:Op donderdag 24 maart 2022 22:42 schreef arvensis het volgende:
[..]
Kijk even of je een Energieloket hebt in je buurt.
Isolatie is aardig op peil. Alle dakvlakken zijn door ons van binnenuit geïsoleerd, nieuwe ruiten erin, waar enkel vervangen door dubbel. Spouwmuur komt ook spul uit, dus (licht) geïsoleerd. Hoekhuis uit 1984, dus geen gekke dingen.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 08:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Isolatie en daarna een warmtepomp zou optimaal zijn
Zonneboiler heeft als nadeel dat het niet terug kan leveren: is je water in de zomer op temperatuur dan doet het de rest van de dag niets meer.
Accu is momenteel nog duur en vanwege het 100% salderen is er nog geen enkele vorm van rendement, daar zou ik rond 2028 nog eens naar gaan kijken.
Zelfs zonder zonnepanelen ga je met een warmtepomp geld besparenquote:Op vrijdag 25 maart 2022 08:41 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Isolatie is aardig op peil. Alle dakvlakken zijn door ons van binnenuit geïsoleerd, nieuwe ruiten erin, waar enkel vervangen door dubbel. Spouwmuur komt ook spul uit, dus (licht) geïsoleerd. Hoekhuis uit 1984, dus geen gekke dingen.
De CV heeft de afgelopen maanden het huis lekker warm gehouden met 50 graden aanvoerwater. Denk dat de isolatie aardig goed zit. Mijn man heeft al contact met iemand die warmtefoto's maakt. Kijken waar het nog lekt.
Bij warmtepomp hebben we nog het nadeel dat we niet meer panelen kwijt kunnen, en nu dekken we net het verbruik af.
Evt kunnen we overwegen om de 13* 270 panelen te vervangen naar 370 panelen, maar ze liggen er net 6,5 jaar op. Zijn ze net afbetaald![]()
Maar het zou wel het vastrecht voor gas schelen..
Of toch maar een hybride..
Maakt allemaal niet uit, er is toch niemand die het nu kan installeren
Leuke materie
Fijn, een meedenkerquote:Op vrijdag 25 maart 2022 09:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zelfs zonder zonnepanelen ga je met een warmtepomp geld besparen
Heb je niet nog een dakvlak aan de noordkant? Verleg je daar de "oude" panelen naar toe en leg je nieuwe op zuid.
Het dak bij m'n moeder liggen er ook 10 op zuid en 10 op noord. De installateur moest toch al het dak op dus of er dan 10 of 20 panelen gelegd moeten worden...
Uitgaande van:
Noord: 13 x 270 x 0,5 = 1755kWh
Zuid: 13 x 370 x 0,9 = 4329kWh
Opgeteld zou je dan zo'n 6.084kWh opbrengst per jaar hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door Deepfreeze op 25-03-2022 10:22:23 ]
Suggestie voor nieuwe topic titel?quote:Op dinsdag 22 maart 2022 18:34 schreef qajariaq het volgende:
Oeps, niet gezien dat ik de laatste was.
Ja, daarom wachten we er ook op he..?quote:Op vrijdag 25 maart 2022 16:39 schreef Geckoo het volgende:
[..]
Suggestie voor nieuwe topic titel?
want de winterzon is al weg
Graag, ik schrok een beetje en heb niet verder gekeken naar de titel.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 16:39 schreef Geckoo het volgende:
[..]
Suggestie voor nieuwe topic titel?
want de winterzon is al weg
Ik weet niet eens hoe m'n panelen eruit zien, behalve dan via Google Mapsquote:Op vrijdag 25 maart 2022 19:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nu heb ik overal foto's van, behalve de panelen![]()
Het noord dak doet ook al heel goed mee, dak heeft ook maar een 18 graden
Je kan ook prima zien welk paneel vlak bij 2 pijpjes ligt.
30kWh opgewekt vandaag, m'n moeder is er blij mee
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Balen. Hoe oud is de omvormer?quote:Op zondag 27 maart 2022 18:06 schreef densmee het volgende:
Kut, omvormer kapot sinds vrijdagmiddag.
Morgen maken ze een case aan bij solaredge, en dan zou ik snel een andere krijgen.
Pas 5 jaar, daar schrik ik wel van. Wel fijn dat het onder garantie vervangen wordt. Hopelijk komende week al.quote:Op zondag 27 maart 2022 18:14 schreef densmee het volgende:
Ik heb hem 2e hands gekocht, maar hij is totaal 5 jaar oud, dus ik krijg een andere vanuit solaredge
Die van ons gaf in april 2018 de geest, we hadden hem nieuw aangeschaft in de zomer van 2017quote:Op zondag 27 maart 2022 18:22 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Pas 5 jaar, daar schrik ik wel van. Wel fijn dat het onder garantie vervangen wordt. Hopelijk komende week al.
Ook een SolarEdge?quote:Op zondag 27 maart 2022 18:36 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Die van ons gaf in april 2018 de geest, we hadden hem nieuw aangeschaft in de zomer van 2017. Maar hij is toen vervangen (garantie)en de opvolger doet het goed.
Ja, alhoewel ik vermoed dat wij gewoon een maandagochtend model met pech hadden.quote:Op zondag 27 maart 2022 18:40 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ook een SolarEdge?
Ik vind het nogal afbreuk aan de duurzaamheid doen als de omvormer elke 5 jaar de geest geeft. Of het nou onder garantie vervangen wordt of niet.
3 dagen later is het dan toch gelukt. Record was 61,xx en dat is per vandaag 65,338 kWh.quote:Op donderdag 24 maart 2022 18:47 schreef bambino het volgende:
...
Helaas mijn record net niet gehaald. 58,06 is de eindstand vandaag. Omvormer doet nu nog, schrik niet, 10Wdus die kan elk moment uit gaan.
Kijk eens bij playback, en scroll eens over de dag heen.quote:Op zaterdag 26 maart 2022 16:00 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb iets vreemds. Ik heb 29 panelen, en vandaag is de 1e keer dat 6 van de 29 panelen een dubbele opbrengst rapporteren tov de omliggende panelen. Ik heb dus het idee dat er iets mis is/kapot is. Ik heb er ook geen enkele verklaring voor, maar ik vind het wel een beetje zorgelijk. In het verleden was het per dakvlak wel een beetje in lijn met elkaar (ik bedoel hier in lijn met de panelen op datzelfde dakvlak).
[ afbeelding ]
De 6 panelen helemaal rechts liggen op het zuiden. Die hebben altijd de hoogste opbrengst van allemaal, en nu zouden op oost 3 en op west 3 panelen veel meer opgebracht hebben dan de omliggende panelen, en zelfs veel meer dan de 6 panelen op zuid?
Wat gaat hier mis/is hier kapot?
Edit: ik vertrouw de totaalopbrengst voor vandaag dus ook totaal niet. wat ik wél kan zien is dat de 'actuele' opbrengst volgens de SE app in lijn is met wat ik op mijn p1 meter zie gebeuren, met andere woorden, wat ik op de meter zie gebeuren is teruglevering, en het vermogen wat terug geleverd wordt is ongeveer 400 watt lager dan wat de 'actuele' productie van de SE app zegt, wat kan kloppen want het huis verbruikt ongeveer 400 watt momenteel.
Dus dat klopt, maar de rest vind ik vreemd.
Wat ik verder ook nog zie is dat het verloop van de opbrengst per uur, gemeten door Home Assistant (die gewoon de SE api aanspreekt) en afgezet tegen de waardes van mijn P1 meter ook geen rare spike laat zien op een willekeurig moment, dat is gewoon op zich een normale parabool:
[ afbeelding ]
Je zou dan namelijk verwachten dat als die 6 panelen om 13u nog niet deze gekke waarden lieten zien, maar tussen 13 en 14u wel, dan zou je verwachten dat het corresponderende staafje in bovenstaande afbeelding voor de periode 13u - 14u hoger was dan het uur ervoor.
Dat is niet zo, wat op eender welke dag met 'normale' metingen ook niet zo is.
Het lijkt er dus op dat de panelen aparte waarden rapporteren, maar dat dat niet terug te zien is in wat er door de meter gaat. Maar zijn die panelen dan kapot? of de optimizers, of of of?
Er wordt veel SolarEdge geplaatst, dus ook best grote kans dat het een SolarEdge omvormer is, als er ergens 1 stuk gaat.quote:Op zondag 27 maart 2022 18:40 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ook een SolarEdge?
Ik vind het nogal afbreuk aan de duurzaamheid doen als de omvormer elke 5 jaar de geest geeft. Of het nou onder garantie vervangen wordt of niet.
Cool! Jammer dat je er niet meer kwijt kan.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:06 schreef Vonkenboer het volgende:
Zojuist een bestelling gedaan voor zonnepanelen voor op onze carport, helaas door een lichtkoepel in het dak maar beperkte plaats voor in totaal vier panelen. Ze komen in 2 losse rijen van 2 panelen landscape te liggen op zuid te liggen (helaas ook op zuid wat schaduwwerking later op de dag).
De montage ga ik zelf doen. De panelen zijn vier zwarte panelen van JA Solar JAM54S30 van 405Wp, ik heb gekozen voor micro-omvormers APsystems vanwege de beperkte grootte van de installatie, en het gemak waarmee je zoiets kunt installeren. Veel string omvormers hebben een bepaald aantal panelen nodig om te kunnen functioneren.
Nu nog even een kabel leggen van de meterkast naar de zolder van onze schuur en een aardlekautomaat met een kWh meter installeren in de meterkast. Maar ik heb nog even de tijd, de levertijd is 14 dagen.
Schijnt dat iedereen zich bezig houd met zonnepanelen en daardoor de levertijden wat oplopen..
Ja inderdaad, bedrijf waar ik wel eens voor werk heeft er letterlijk al duizenden weggehangen en zeer zeldzaam een kapot gehad. Iets vaker een optimizer kapot. Maar dat is ook niet gek als je er richting de 100.000 per jaar weglegt. En dat gaat van 5 panelen tot stallen met 5000 panelenquote:Op zondag 27 maart 2022 22:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er wordt veel SolarEdge geplaatst, dus ook best grote kans dat het een SolarEdge omvormer is, als er ergens 1 stuk gaat.
Fronius zal je minder vaak stuk zien maar ik ken ook maar 1 persoon met een Fronius omvormer
Overigens wil ik daar niet mee zeggen dat SolarEdge een hoger of lager uitvalspercentage heeft dan andere merken maar als je over een defect leest op een forum is dat nog geen statistiek
Naja, de plaats is er eventueel wel; maar er is geen enkel bedrijf die mij kan garanderen dat ik zonnepanelen bouwkundig gezien kan plaatsen op het platte dak van mijn woning. Er zijn wat twijfels over de dimensionering van de balklaag van het platte dak. Woning is voor het laatst grondig uitgebouwd in 1948 en verbouwd door ons in 2011.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:16 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Cool! Jammer dat je er niet meer kwijt kan.
Welk montage systeem heb je?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daar zou een soortgelijke installatie moeten kunnen staan; denk zelfs iets groter.
Maar zoals gezegd; bouwkundig twijfelachtig, dus dan doen we het gewoon niet.![]()
![]()
Ik heb gekozen voor Flatfix Fusion met zwarte kappen e.d., in het verleden heb ik ooit dat systeem als monteur al eens in handen gehad. Dus dat leek mij het eenvoudigst om dan zelf te gaan gebruiken.
Vorig jaar was sowieso rukquote:Op maandag 28 maart 2022 11:09 schreef skrn het volgende:
Alleen juni was vorig jaar hoger dan wat ik nu in maart heb. Wat is dit nu weer?
Klopt idd. En aangezien je niet weet wat je direct gebruikt, weet je ook niet hoeveel je echt heb opgewekt.quote:Op maandag 28 maart 2022 11:44 schreef YoshiBignose het volgende:
Hoe zat het nou ook alweer... ik heb de login gegevens van m'n omvormer niet. Ik lees alleen de P1 poort uit van de slimme meter dus... maar op basis daarvan zie je alleen het stroom dat je hebt teruggeleverd toch, je ziet niet wat de zonnepanelen echt hebben verdiend doordat er ook direct weer verbruikt is door apparaten die aan staan?
Dat is wel flink, mijn max zit op 816 kwh in een maand vorig jaar winterquote:Op zaterdag 26 maart 2022 19:54 schreef Leandra het volgende:
Hier geen elektrische auto (maar wel een warmtepomp), we zitten voor maart incl. vandaag aan de 896 kWh, het wordt spannend of we de 1.000 kWh deze maand gaan halen, morgen mooi, de laatste 4 dagen hangt het er een beetje om, maar misschien kan de voorspelde regen op maandag de panelen schoonspoelen
Ik heb daar ook over nagedacht, maar eigenlijk vind ik het niet erg als die stuk gaat. Ik heb een omnik omvormer, dus ik ga er altijd op vooruit als die stuk gaat.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb eergisteren een aantal 50mm fans besteld om de SE5000H extra te koelen.
Dat is een beetje een hobby van me
De omvormer bij m'n moeder werd vandaag zo'n 53,5 graden Celsius en dat is op zich prima.
Maar evengoed ga ik weer een W1209 thermostaat, 12 volt adapter en fans aansluiten zoals ik ook bij m'n eigen omvormers heb gedaan. Scheelt al snel 10 graden Celsius.
De fans wil ik ergens tussen de 6 tot 9 volt laten draaien, voluit zijn ze waarschijnlijk irritant lawaaierig.
Als het gemonteerd is en werkt, maak ik wel wat foto's van het geheel
Ik zeg al: het is hobbyquote:Op maandag 28 maart 2022 12:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb daar ook over nagedacht, maar eigenlijk vind ik het niet erg als die stuk gaat. Ik heb een omnik omvormer, dus ik ga er altijd op vooruit als die stuk gaat.
Hier is het grijs..quote:
Jup. het waait nu net weg naar het noorden.. Nu vliegt de teller opeens omhoogquote:Op maandag 28 maart 2022 13:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wel mooi te zien welk deel verscholen ligt onder een wolkendek:
https://www.weerplaza.nl/satelliet/
Hoeveel invloed heeft het eigenlijk? Deze maand is zo goed qua opbrengst, dat ik me niet kan voorstellen dat het nog beter zou kunnen zijnquote:Op maandag 28 maart 2022 15:28 schreef Faraday01 het volgende:
En dagje regen zou helemaal niet gek zijn, alles zit nog steeds onder het stof hieren het is gortdroog
Maar vooralnog stralende blauwe luchten
Dat zand zal best een klein beetje invloed hebben maar het zal niet enorm zijn. Belangrijker dan de panelen is dat mijn tuin wel een flinke bui kan gebruikenquote:Op maandag 28 maart 2022 15:58 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Hoeveel invloed heeft het eigenlijk? Deze maand is zo goed qua opbrengst, dat ik me niet kan voorstellen dat het nog beter zou kunnen zijn
Ik baal zo, het eerste volle jaar is de bliksem ingeslagen en de omvormer kapot, althans de communicatie. Dus niet kunnen meten. Gedurende het jaar erop erachter gekomen dat mijn panelen niet goed functioneerden. Dat opgelost, betekent dat sinds eind 2019 ik nu pas mijn echte goede volle jaar heb.quote:Op maandag 28 maart 2022 16:12 schreef Patroon het volgende:
Februari was voor ons met 306kwh de beste Februari sinds onze panelen liggen (2017). Maart is nu ook al de beste maart ever (688kwh).
quote:Op maandag 28 maart 2022 16:48 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik baal zo, het eerste volle jaar is de bliksem ingeslagen en de omvormer kapot, althans de communicatie. Dus niet kunnen meten. Gedurende het jaar erop erachter gekomen dat mijn panelen niet goed functioneerden. Dat opgelost, betekent dat sinds eind 2019 ik nu pas mijn echte goede volle jaar heb.
Maar het lijkt erop dat ik nu al 140 KWh meer heb opgewekt dan vorig jaar. Met nog 3 dagen te gaan, kan dat richting de 170 KWh gaan en dan kom ik rond 630 KWh uit. Lijkt een heel goed jaar te gaan worden.
Ik heb ook niet zuivere cijfers. 2018 heeft mijn omvormer een langere tijd niets geregistreerd in de app (wel terug geleverd) maar niet zichtbaar in de app. Vanaf 2020 heb ik panelen van 3400wp naar 6080wp uitgebreid, dus dat ik sinds 2020 nieuwe records breek is wel logisch ook.quote:Op maandag 28 maart 2022 16:59 schreef laziness het volgende:
Februari was 2018 en 2019 zeker wel een stuk beter dan dit jaar maar maart is wel een record nu
Haal ze er maar snel weer af danquote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:18 schreef zoz het volgende:
Gisteren heb ik eindelijk 13 panelen extra gekregen op het dak en nu is er geen zon te bekennen
Wel een mooi aantal om erbij te leggenquote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:18 schreef zoz het volgende:
Gisteren heb ik eindelijk 13 panelen extra gekregen op het dak en nu is er geen zon te bekennen
Het is echt extreem zonnig geweest. Maart gaat beter doen dan 11 van de 12 maanden van vorig jaarquote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel een mooi aantal om erbij te leggen
En de zon komt nog wel, je zou door de vele zonnige dagen bijna vergeten dat het nog maar eind maart is.
Hoe kan dat? De dagen in maart zijn nog steeds veel korter.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:16 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het is echt extreem zonnig geweest. Maart gaat beter doen dan 11 van de 12 maanden van vorig jaar
Bij mij is alleen juni vorig jaar een stuk beter. Ook april doet nog iets beter maar met nog 1 zonnige dag de komende 3 dagen ga ik die voorbij. Nu was vorig jaar hier ook een heel slecht jaar.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:25 schreef daNpy het volgende:
[..]
Hoe kan dat? De dagen in maart zijn nog steeds veel korter.
Deze maart is bij mij niet beter dan april tot september vorig jaar.
Al zit september wel op het randje.
Haha nee ik kan niet wachten op de grafiekjesquote:
Door gedoe en fouten bij de leverancier is het van begin februari naar eind maart verplaatst. Jammer maar er zijn inderdaad nog een hoop zonnige dagen te gaan dit jaar.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel een mooi aantal om erbij te leggen
En de zon komt nog wel, je zou door de vele zonnige dagen bijna vergeten dat het nog maar eind maart is.
Bij mij ook, alleen juni vorig jaar was beter.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 10:16 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het is echt extreem zonnig geweest. Maart gaat beter doen dan 11 van de 12 maanden van vorig jaar
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan te bedenken dat de installatie van 29 april t/m 9 juni vorig jaar 1.130 kWh had opgewekt.
Dit is echt bizar.
quote:Op dinsdag 29 maart 2022 16:55 schreef Leandra het volgende:
Met nog 2 dagen (en een paar uur vandaag) te gaan:Hoeveel panelen zijn dit?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan te bedenken dat de installatie van 29 april t/m 9 juni vorig jaar 1.130 kWh had opgewekt.
Dit is echt bizar.
Dat is inderdaad een beetje jammer. Maar goed, 21 panelen is wel lekker.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 18:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
21*330
Op een 6.0 omvormer trouwens, wat in dit geval een beetje jammer is, want geen schaduw.
Ja, dat wil wel, is ook wel nodig trouwens.... de warmtepomp heeft dit jaar een hoop stroom verbruikt, maar de muren waren ook nog behoorlijk vochtig, dus ik verwacht dat het na dit jaar wat minder wordt, en anders na volgend winter.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 20:32 schreef zoz het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een beetje jammer. Maar goed, 21 panelen is wel lekker.
Ohjee, wij hebben nu 2 weken een all electric warmtepomp 8kw. De winter is voorbij dus ik weet niet wat ons te wachten staat qua verbruik. Hoe was dat bij jou?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 20:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat wil wel, is ook wel nodig trouwens.... de warmtepomp heeft dit jaar een hoop stroom verbruikt, maar de muren waren ook nog behoorlijk vochtig, dus ik verwacht dat het na dit jaar wat minder wordt, en anders na volgend winter.
Maar goed, we zitten vanaf 10 juni nu aan de 96,4% van ons verbruik zelf opgewekt, en dat ging de afgelopen week met bijna een procent per dag omhoog, dus ik verwacht dat we vanaf eind volgende week sowieso in de plus zitten.
Ons huis was nieuwbouw en vorig jaar februari zaten de ramen er nog niet in, de vloeren en wanden waren echt doorweekt.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 20:43 schreef zoz het volgende:
[..]
Ohjee, wij hebben nu 2 weken een all electric warmtepomp 8kw. De winter is voorbij dus ik weet niet wat ons te wachten staat qua verbruik. Hoe was dat bij jou?
Nu verbruikt hij bij ons 3 kWh per dag voor de warmwatertank.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door Leandra op 29-03-2022 23:22:46 ]
Dat is echt super netjes.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 22:26 schreef laziness het volgende:
Onze projectbouw was af binnen de 6 gunstigste maanden van het jaar en ik vond jaar 1 het verbruik dan ook niet veel hoger dan de volgende 5.
Onze pomp is 4,5kW en het verbruik is gemiddeld 1300kWh per jaar.
Hij staat nu exact op 8700 totaal en we wonen er 6,5 jaar.
Niet heel netjes, zoiets hoort een bedrijf van tevoren te communiceren.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:10 schreef daNpy het volgende:
5 maart hebben we de extra set panelen gelegd, zoals ik hier al meldde. Dit heb ik met een vriend gedaan, dat bespaarde zo'n beetje 50% t.o.v. andere "aanbiedingen". (Hij doet dit ook als werk)
Vooraf heb ik contact gehad met de leverancier van onze eerste set, die beheert nu ook de SolarEdge app.
Ik heb gevraagd of zij de extra omvormer konden toevoegen, of onze omvormer vrij geven zodat mijn maat dat over kan nemen.
Het was volgens hun het beste dat ze de nieuwe omvormer toevoegden, dan konden ze nog kijken naar mijn eerste set ivm garantie etc. Prima, maakt mij niet uit.
Op 6 maart meteen alle gegevens doorgegeven mbt omvormer en optimizers.
In 3 weken tijd diverse malen gevraagd wanneer ik de nieuwe omvormer in de SolarEdge app kan zien, wanneer ze hem toevoegen dus. Terugbellen doen ze mondjesmaat, dus ik belde vandaag wéér maar eens. Het zou leuk zijn om vanaf 1 april de complete set in de app te zien.
Nu blijken er ineens kosten van 125 ex BTW aan verbonden te zijn
Hier is nooit over gesproken. Ik begrijp het wel een beetje, maar service vind ik het niet. Dit hadden ze in februari ook meteen kunnen zeggen. Vind het ook best veel geld, volgens mij (maar dat weet ik dus niet zeker) is het helemaal niet veel werk. Iig geen 2 uur dunkt me.
Dit schiet dus lekker op, maar niet heus
Ik vind het verbruik van jullie beide warmtepompen heel netjes. Dat is bij lucht/water warmtepompen waarschijnlijk een stukje hoger.quote:
Ja, dat scheelt wel wat.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:53 schreef zoz het volgende:
[..]
Ik vind het verbruik van jullie beide warmtepompen heel netjes. Dat is bij lucht/water warmtepompen waarschijnlijk een stukje hoger.
Waar ik bij water/water nog wel mijn vraagtekens heb voor de langere termijn gevolgen van warmte onttrekking op diepte...quote:Op woensdag 30 maart 2022 12:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, dat scheelt wel wat.
Water/water haalt toch vaak wel een sCOP van 5.0
Heb er nog even over nagedacht en ik vind de service beneden peil.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet heel netjes, zoiets hoort een bedrijf van tevoren te communiceren.
Mijn ervaring met het toevoegen van een omvormer (SetApp) en de layout van de optimizers op het dak aanpassen is ongeveer een uurtje werk. En ik heb daar maar heel weinig ervaring mee (2x gedaan in 4 jaar), dus neemt dat extra tijd.
Overigens ook een extra reden om de account van een omvormer altijd (!) in eigen beheer te houden.
Het voorkomt ook gezeur als je panelenboer ineens van de aardbodem verdwenen is.
Ik heb zelf 2 sites met 3 omvormers in mijn eigen SolarEdge account staan, m'n installateur doet daar niet moeilijk over. Bij de laatste installatie samen kort de instellingen van de omvormer doorgenomen op m'n telefoon (SolarEdge SetApp).
Is er een storing dan kan ik hem altijd nog toegang geven.
Daarom koelen in de zomer, blijft de bron langer op temperatuur en je huis koelquote:Op woensdag 30 maart 2022 12:35 schreef namliam het volgende:
[..]
Waar ik bij water/water nog wel mijn vraagtekens heb voor de langere termijn gevolgen van warmte onttrekking op diepte...
Om nog te zwijgen van de chemicaliën die bij schade in het grondwater terecht kunnen komen.
Ik weet het zo net nog niet.
Heb hier vorige week zelf de panelen en omvormer geplaatst. 20x445w panelen en een se7k omvormer van SolarEdge. Heb zelf een account aangevraagd bij SolarEdge en dat instellen stelde echt geen fuck voor. Misschien kun je als nog zelf een account aanmaken en het in eigen beheer doen?quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:10 schreef daNpy het volgende:
5 maart hebben we de extra set panelen gelegd, zoals ik hier al meldde. Dit heb ik met een vriend gedaan, dat bespaarde zo'n beetje 50% t.o.v. andere "aanbiedingen". (Hij doet dit ook als werk)
Vooraf heb ik contact gehad met de leverancier van onze eerste set, die beheert nu ook de SolarEdge app.
Ik heb gevraagd of zij de extra omvormer konden toevoegen, of onze omvormer vrij geven zodat mijn maat dat over kan nemen.
Het was volgens hun het beste dat ze de nieuwe omvormer toevoegden, dan konden ze nog kijken naar mijn eerste set ivm garantie etc. Prima, maakt mij niet uit.
In 3 weken tijd diverse malen gevraagd wanneer ik de nieuwe omvormer in de SolarEdge app kan zien, wanneer ze hem toevoegen dus. Terugbellen doen ze mondjesmaat, dus ik belde vandaag wéér maar eens. Het zou leuk zijn om vanaf 1 april de complete set in de app te zien.
Hier is nooit over gesproken. Ik begrijp het wel een beetje, maar service vind ik het niet. Dit hadden ze in februari ook meteen kunnen zeggen. Vind het ook best veel geld, volgens mij (maar dat weet ik dus niet zeker) is het helemaal niet veel werk. Iig geen 2 uur dunkt me.
Het was natuurlijk verstandiger geweest als de leverancier de kosten vooraf gemeld zou hebben.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:10 schreef daNpy het volgende:
De huidige leverancier moet ze hoe dan ook eerst vrij schakelen.quote:Op woensdag 30 maart 2022 21:30 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Heb hier vorige week zelf de panelen en omvormer geplaatst. 20x445w panelen en een se7k omvormer van SolarEdge. Heb zelf een account aangevraagd bij SolarEdge en dat instellen stelde echt geen fuck voor. Misschien kun je als nog zelf een account aanmaken en het in eigen beheer doen?
Daarom zeg ik ook: ik begrijp het wel dat er kosten aan zitten.quote:Op woensdag 30 maart 2022 22:09 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Het was natuurlijk verstandiger geweest als de leverancier de kosten vooraf gemeld zou hebben.
Je geeft aan dat er niet vooraf over gesproken is, dus je had ook zelf even kunnen vragen of er kosten aan verbonden waren. Ze leveren de tweede set panelen niet maar moeten er nu wel tijd in stoppen.
Service is iets anders dan gratis.
Wel een slechte zaak dat ze je weken laten wachten en niet actief handelen.
Dat is niet nodig. Ik heb zelf ook een zelf installateur account aangemaakt en mijn omvormer in mijn nieuwe account laten hangen. Zonder contact te hebben gehad met de leverancier, die reageerde sowieso niet meer.quote:Op woensdag 30 maart 2022 22:16 schreef daNpy het volgende:
[..]
De huidige leverancier moet ze hoe dan ook eerst vrij schakelen.
Ik zou op zich geen aanbieders kunnen adviseren.quote:Op donderdag 31 maart 2022 09:49 schreef devlinmr het volgende:
Binnenkort komt er een elektrische auto voor de deur en ik zit nu serieus panelen te overwegen. Heb al eens eerder offertes opgevraagd, maar zag door de bomen het bos niet meer. Kennen jullie betrouwbare aanbieders in de regio Ede/Wageningen?
Schuin dak op het zuiden.quote:Op donderdag 31 maart 2022 09:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zou op zich geen aanbieders kunnen adviseren.
Maar we zijn natuurlijk wel benieuwd naar je dak, je meterkast en de mogelijkheden
Dat schuine dak in ieder geval helemaal vol leggen. In het algemeen moet je gewoon neerleggen wat je wijt kunt en kunt bekostigen zonder te lenen. Het verdient zich binnen een jaar of wat wel terug. Een paneeltje extra bij aanleg is niet zo heel duur, later aanvullen wel.quote:Op donderdag 31 maart 2022 10:12 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Schuin dak op het zuiden.
Meterkast is 3*25
Mogelijkheden... ik schat in, plek voor zo'n 10 a 12 op het schuine dak en eventueel nog een paar op het platte dak van de uitbouw naast het huis
was het hier maar zo'n feest, ik zit nog onder de 1 kWh opwek en een paar kuub gas gebruiktquote:Op donderdag 31 maart 2022 12:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Paneeltjes leveren nu 1,5kW en 3,7kWh tot nu toe vandaag.
Die 1,5kW is net genoeg om de warmtepomp en het huishouden aan de gang te houden op dit moment, dus netto verbruik ik niets.
yes. kijk eens bij stroom door zon. zitten bij je om de hoekquote:Op donderdag 31 maart 2022 09:49 schreef devlinmr het volgende:
Binnenkort komt er een elektrische auto voor de deur en ik zit nu serieus panelen te overwegen. Heb al eens eerder offertes opgevraagd, maar zag door de bomen het bos niet meer. Kennen jullie betrouwbare aanbieders in de regio Ede/Wageningen?
ik heb 0.384kwh teruglevering vandaagquote:Op donderdag 31 maart 2022 13:00 schreef CoolGuy het volgende:
vermogen is nu 1.23kW, en opgewekt is er nu.... 1.67kWh
Ja maar jij hebt dan nog teruglevering, ik heb al 13kwh uit het stopcontact getrokken vandaagquote:Op donderdag 31 maart 2022 14:57 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik heb 0.384kwh teruglevering vandaag![]()
normaliter zit ik rond de 100kwh teruglevering
Die leningen zijn best gunstig, belastingaftrekbaar en daar je direct bespaard kun je je besparing meteen gebruiken om je lening af te lossen. Ga je wellicht niet meteen in maandlasten achteruit, maar je merkt er ook niks van.quote:Op donderdag 31 maart 2022 10:38 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat schuine dak in ieder geval helemaal vol leggen. In het algemeen moet je gewoon neerleggen wat je wijt kunt en kunt bekostigen zonder te lenen. Het verdient zich binnen een jaar of wat wel terug. Een paneeltje extra bij aanleg is niet zo heel duur, later aanvullen wel.
Dat platte dak kan je ook vol leggen maar aangezien je dat vaak zelf wel kunt kan je er ook voor kiezen om dat eventueel later zelf te doen als aparte installatie. Maar dan nog is alles in een keer voordeliger dan in twee delen.
bij mij is dat wel gedaan... volgens mij hoort dat zo wel als je een scope12 keuring ook moet hebben (uit mijn hoofd)quote:Op donderdag 31 maart 2022 15:05 schreef Vonkenboer het volgende:
Moet je een zonnepanelen installatie op een platdak eigenlijk nog apart aarden op de hoofdaardrail van je installatie ? Dan bedoel ik fysiek de constructie op je dak
lucky you ik zit al op 83quote:Op donderdag 31 maart 2022 15:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja maar jij hebt dan nog teruglevering, ik heb al 13kwh uit het stopcontact getrokken vandaag
Volgens mij wel, hangt ook nog eens af van het type omvormer dat je hebt (trafo-loos).quote:Op donderdag 31 maart 2022 15:05 schreef Vonkenboer het volgende:
Moet je een zonnepanelen installatie op een platdak eigenlijk nog apart aarden op de hoofdaardrail van je installatie ? Dan bedoel ik fysiek de constructie op je dak
Volgens mij is aarding via je voedingskabel van de zonnepanelen groep genoeg. Hoeft niet apart naar de har.quote:Op donderdag 31 maart 2022 15:05 schreef Vonkenboer het volgende:
Ach, wees blij dat het je geen gas kost.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hier nu weer de warmtepomp aan om het behaaglijk te houden![]()
Daar gaan de gratis kwhs
Bij mij gaf de omvormer na 7 jaar de geest (geplaatst juli 2014/overleden oktober 2021) De 5 jaar garantie was voorbij. Het betrof een SolarMax omvormer (bij aankoop een Zwitsers merk wat inmiddels, na op de fles te zijn gegaan, een Duits merk schijnt te zijn) in combinatie met Tigo power optimizers. Het was mogelijk om tegen een forse bijbetaling een zelfde model als ruil omvormer te kopen.quote:Op zondag 27 maart 2022 18:40 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ook een SolarEdge?
Hier ook, maar wel dankzij de extra panelen die de mooie week precies hebben meegepakt.quote:Op maandag 28 maart 2022 11:09 schreef skrn het volgende:
Alleen juni was vorig jaar hoger dan wat ik nu in maart heb. Wat is dit nu weer?
Bij mij is de sneeuw er net grotendeels afgeschovenquote:Op vrijdag 1 april 2022 11:50 schreef MevrouwCactus het volgende:
Er ligt sneeuw op de panelen![]()
We verbruikten 116 kWh en wekten 288 kWh op
Hier is de sneeuw al weer verdwenen en is het een natte bendequote:Op vrijdag 1 april 2022 13:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n woning heeft een veel schuiner dak, dus die panelen zijn wel sneeuwvrij.
Op zich best een goede dag voor de panelen, ondanks de bewolking, zit al boven de 20kWh.
Ik denk dat de reflectie van de sneeuw op de grond en de koude lucht nog iets helpt met de opbrengst.
Ze voorspelden idd vanaf vrijdag slecht weer en 2 weken aanhoudende regen. Maar op vrijdag wat sneeuw en gisteren gewoon weer zonnig hier. Paar druppels regen en een halve sneeuwvlok misschien, maar dat was het.quote:Op zaterdag 2 april 2022 10:31 schreef Clubman het volgende:
Fantastische opbrengst in maart. Ben alleen bang dat het overschot maar net genoeg is om april te gaan compenseren, want dat ziet er niet goed uit de komende twee weken 😒
Bij het Admin gedeelte en dan het tapblad Sitegegevens kun je het piekvermogen aanpassen.quote:Op zondag 3 april 2022 12:04 schreef Herkauwer het volgende:
Een vraag voor degene met een Solaredge omvormer. Mijn monitoring geeft aan dat mijn site 3,6 KWP heeft, dus het piekvermogen. Echter heb ik 28 * 290wp zonnepanelen liggen. Dat is 8,12 KWP. Hoe kan ik dit aanpassen? Echt een doorn in mijn oog, ik heb het nog nergens kunnen vinden.
Ik heb een zelf installateur account maar helaas kan ik het nog steeds nergens vinden. Iemand een tip?
Dus dat hoort zo te zijn, ik had al zo'n vermoeden.... Ik kan alleen een plaatje aanpassen, helaasquote:Op zondag 3 april 2022 18:58 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Bij het Admin gedeelte en dan het tapblad Sitegegevens kun je het piekvermogen aanpassen.
Dat begin ik ook.. Volgens mij is er wel meer mis bij mijn installatie... de logs kan ik niet op afstand laden, rapportages laden niet en blijkbaar zie ik niet alles bij instellingen.quote:Op zondag 3 april 2022 19:50 schreef Leandra het volgende:
Wat een gedoe met de rechten van de SolarEdge, ik begrijp steeds beter dat mijn installateur voor SMA heeft gekozen.
Welke browser gebruik je?quote:Op zondag 3 april 2022 19:55 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Dat begin ik ook.. Volgens mij is er wel meer mis bij mijn installatie... de logs kan ik niet op afstand laden, rapportages laden niet en blijkbaar zie ik niet alles bij instellingen.
En dat terwijl ik een installateurs account heb en overal bij zou moeten kunnen.
Chrome, edge zowel private als gewoon en volledig bijgewerkt.quote:
Hoe ziet je SolarEdge home pagina eruit? https://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/p/homequote:Op zondag 3 april 2022 20:57 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Chrome, edge zowel private als gewoon en volledig bijgewerkt.
Ik heb een installateurs account. Ik zie alleen mijn omvormer in de lijst. Als ik daar op klik dan krijg ik mijn dashboard te zien met mijn omvormer. Ik kan alles zien, alleen het tabblad site gegevens lijkt niet goed te ladenquote:Op zondag 3 april 2022 21:02 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Hoe ziet je SolarEdge home pagina eruit? https://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/p/home
Is je installatie te zien? Moet / kun je inloggen?
Ja dat is raar. Je mist blijkbaar meer mogelijkheden. Dit is mijn indeling.quote:Op zondag 3 april 2022 21:20 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik heb een installateurs account. Ik zie alleen mijn omvormer in de lijst. Als ik daar op klik dan krijg ik mijn dashboard te zien met mijn omvormer. Ik kan alles zien, alleen het tabblad site gegevens lijkt niet goed te laden
edit -- net alle cookies en cache van Edge nog eens verwijderd. Totale geschiedenis maar ook dat lost het niet op.
Bedankt. Ga ik even contact opnemen met SolarEdgequote:Op zondag 3 april 2022 21:41 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Ja dat is raar. Je mist blijkbaar meer mogelijkheden. Dit is mijn indeling.
https://postimg.cc/sQhRSp0S
Helemaal geen gedoe.quote:Op zondag 3 april 2022 19:50 schreef Leandra het volgende:
Wat een gedoe met de rechten van de SolarEdge, ik begrijp steeds beter dat mijn installateur voor SMA heeft gekozen.
Betekent niet dat er iets mis is. Je hebt gewoon niet alle rechten.quote:Op zondag 3 april 2022 19:55 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Dat begin ik ook.. Volgens mij is er wel meer mis bij mijn installatie... de logs kan ik niet op afstand laden, rapportages laden niet en blijkbaar zie ik niet alles bij instellingen.
En dat terwijl ik een installateurs account heb en overal bij zou moeten kunnen.
Betekent dat ze niet weten wat ze doen. Ik heb namelijk al meerdere keren contact gehad met ze. Iedere keer kom ik een stapje verder. Maar om de een of andere reden hebben ze het nog niet voor elkaar gekregen om alle rechten te geven.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:02 schreef bambino het volgende:
[..]
Helemaal geen gedoe.
Als eind klant heb je daar 0,0 mee te maken. Krijg je (van ons althans) maximale rechten mogelijk als klant.
Maar als je zelf een installateur account gaat aanvragen, en dat niet helemaal goed voor elkaar krijgt (want SolarEdge heeft in dit geval waarschijnlijk de site aangemaakt en niet daadwerkelijk installateur recht gegeven) ja dan werkt niet alles zoals het moet.
[..]
Betekent niet dat er iets mis is. Je hebt gewoon niet alle rechten.
Dan heb je de winter hier niet meegelezen, het onderwerp bewolkt is toen wel heel erg uitgekauwd hoor.quote:Op donderdag 7 april 2022 14:45 schreef Horsemen het volgende:
Wat is het hier toch altijd rustig als het een paar dagen bewolkt is
Wat voor weer is het daar joh?quote:Op donderdag 7 april 2022 18:34 schreef CoolGuy het volgende:
Als er toch gepost moet worden...18 kwh vandaag tot nu toe.
Vandaag nog 20,7 kwh gepakt. Tussen de buien en wolken door zelfs 7,35 KW aangetikt met terugleveren. (10 seconden interval meet ik). 111 kwh deze maand pas, had eigenlijk het dubbele moeten zijn ondertussen. Het kan niet altijd alleen maar zonnig zijn helaasquote:Op donderdag 7 april 2022 18:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat voor weer is het daar joh?
12,377 hier tot nu toe, en dat is ook by far de beste dag vanaf maandag:
Ma: 4,359
Di: 7,353
Wo: 4,597
Hoe ligt je dak?quote:Op donderdag 7 april 2022 21:59 schreef Kreator het volgende:
Ik ben jaloers op die getallen. Kom ik aan met 10x365 en een opbrengst van 8kW vandaag.
(Al heb ik geen terugverdientijd want ze lagen op het huis toen ik het kocht)
Ligt er vredig bij. Ik heb 2 weken geleden wel alle voegen laten vervangen, dus heeft misschien wat gekieteld.quote:
Ik had uiteindelijk 12,696 gisteren, met 21*330 op ZZW zonder schaduw en met een hellingshoek van 45° dus het is op dagen als deze vooral een locatie dingetje, en dat kan op 20 km afstand al heel verschillend zijn.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:59 schreef Kreator het volgende:
Ik ben jaloers op die getallen. Kom ik aan met 10x365 en een opbrengst van 8kW vandaag.
Ach, ik heb nog minder (want dak weliswaar op zuid, maar hoek van 40-45 (quote:Op donderdag 7 april 2022 21:59 schreef Kreator het volgende:
Een tevreden dak is belangrijkquote:Op vrijdag 8 april 2022 08:28 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ligt er vredig bij. Ik heb 2 weken geleden wel alle voegen laten vervangen, dus heeft misschien wat gekieteld.
De zonnepanelen liggen op een plat dak op zuid, graad of 10/15 (geen idee)
Bij Winkelman zonnepanelen op de site staat bij de montagesysteem op de laatste foto een afbeelding met hoeveel kg er word geadviseerd.quote:Op vrijdag 8 april 2022 11:34 schreef Vonkenboer het volgende:
Iemand enig idee hoe je de hoeveelheid ballast moet berekenen ? flatfix fusion zuid. Dak 2,50 meter hoog in het oosten van het land. 2 rijen van 2 panelen. Los van elkaar geplaatst in twee rijen van twee panelen landscape.
Maar niets vermeld over dakhoogten of windzones oid.quote:Op vrijdag 8 april 2022 22:22 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Bij Winkelman zonnepanelen op de site staat bij de montagesysteem op de laatste foto een afbeelding met hoeveel kg er word geadviseerd.
Op de site van flatfix staat ook een calculator hè.quote:Op vrijdag 8 april 2022 23:16 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Maar niets vermeld over dakhoogten of windzones oid.
Zal er eens een mailtje over sturen denk ik. Morgen eerst de kabels naar de meterkast eens leggen.
Betekent dat ze dit "gezeik" liever niet willen. Ze willen geen communicatie met particulieren. Want over het algemeen hebben die er niet genoeg verstand van. Dus krijgen ze vaker vragen die ze van een installateur niet zouden krijgen.quote:Op dinsdag 5 april 2022 12:02 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Betekent dat ze niet weten wat ze doen. Ik heb namelijk al meerdere keren contact gehad met ze. Iedere keer kom ik een stapje verder. Maar om de een of andere reden hebben ze het nog niet voor elkaar gekregen om alle rechten te geven.
Overigens gekozen voor een zelf installateur account omdat ik nu 2 bedrijven verder ben en beide niets doen aan beheer of vragen beantwoorden. Dan maar zelf doen. Ik kom er wel, kan wat langer duren.
Mijn gezeur is begonnen met een installateur die het waarschijnlijk niet goed heeft gedaan. Het lijkt erop dat de registratie niet goed is gegaan.quote:Op zaterdag 9 april 2022 09:19 schreef bambino het volgende:
[..]
Betekent dat ze dit "gezeik" liever niet willen. Ze willen geen communicatie met particulieren. Want over het algemeen hebben die er niet genoeg verstand van. Dus krijgen ze vaker vragen die ze van een installateur niet zouden krijgen.
Ik was überhaupt verbaasd dat dit mogelijk was (wel logisch aan de ene kant, maar toch, ze deden dat voorheen nooit).
Mocht het echt niet lukken, dan wil ik het wel voor je fixen.
In de energie direct app zie ik wat ik verbruikt heb en opgewekt heb apart van elkaar.quote:Op zaterdag 9 april 2022 23:20 schreef prld het volgende:
Beste, ben nieuw in deze topic. Sinds 1 week ook in het bezit van zonnepanelen. 7*395wp panelen om precies te zijn. Meer past er niet op helaas. Allemaal voorzien van eigen microomvormer (zit met dakkapel. Heb vandaag voor het eerst boven de 10kW gehaald. Ik twijfel alleen over opbrengst met gebruikte elektra. In de “toon” app zie ik vandaag verbruikt: 6kW. Maar weet niet of dat boven de behaalde 10kW komt of dat ik 4 heb teruggeleverd. Maar benieuwd naar de echt zonnige dagen. Ik ga nog even alles lezen:)
Stuur me ff een pm met je site ID, ga ik aankomende week ff mijn contactje vragen om het te checkenquote:Op zaterdag 9 april 2022 09:25 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Mijn gezeur is begonnen met een installateur die het waarschijnlijk niet goed heeft gedaan. Het lijkt erop dat de registratie niet goed is gegaan.
Het bedrijf die dit heeft aangelegd is failliet, toen heb ik correctie werkzaamheden laten uitvoeren door een ander bedrijf. Technisch werkt alles nu goed maar zij doen niets aan monitoring beheer waarschijnlijk door dit gezeur. Dus nu alles naar me toegetrokken en ga het zelf proberen op te lossen.
Ik ben nu bezig met de solaredge opleidingen en het eerste certificaat is al binnen. Ik ga nu de uitgebreide training doen. Moet ergens een keer gaan lukken om te achterhalen waarom mijn installatie niet juist te configureren is.
Bedoel je in de toon app? Ik heb een systeem van enphase en heb nu twee verschillende appsquote:Op zaterdag 9 april 2022 23:29 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
In de energie direct app zie ik wat ik verbruikt heb en opgewekt heb apart van elkaar.
In de app van de micromovormers zie ik ook wat ik opgewekt heb.
Ik heb geen Toon en dus geen Toon app. Ik bedoel de app van de energieleverancier die per dag aangeeft hoeveel je afgenomen en terug geleverd hebt. Dat komt overeen met de Enlighten app van Emphase.quote:Op zondag 10 april 2022 07:44 schreef prld het volgende:
[..]
Bedoel je in de toon app? Ik heb een systeem van enphase en heb nu twee verschillende apps
Ah zo. Dat heb ik niet. Moest ik bij eneco aanvragen en kost 99 euro volgens mij.quote:Op zondag 10 april 2022 09:21 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ik heb geen Toon en dus geen Toon app. Ik bedoel de app van de energieleverancier die per dag aangeeft hoeveel je afgenomen en terug geleverd hebt. Dat komt overeen met de Enlighten app van Emphase.
Je kan ook gewoon een P1 meter kopen. Die steek je rechtstreeks in je meterkast en dan kan je uitlezen wat Eneco ook uitleest. Dan weet je dus exact wat je onder de streep hebt gebruikt (of terug geleverd in geval van overproductie).quote:Op zondag 10 april 2022 09:35 schreef prld het volgende:
[..]
Ah zo. Dat heb ik niet. Moest ik bij eneco aanvragen en kost 99 euro volgens mij.
Alle beetjes helpen.quote:Op zondag 10 april 2022 09:52 schreef RoW_0 het volgende:
Sinds disdag mijn carport “vol”gegooid met 5 hyundai panelen met micro-inverters van Enphase. Dak van woning is helaas ongeschikt :’(
Gister toch wel 8,5kw geproduceerd, haal voor nu elke dag een record! Jeeeej
PM verstuurdquote:Op zondag 10 april 2022 04:37 schreef bambino het volgende:
[..]
Stuur me ff een pm met je site ID, ga ik aankomende week ff mijn contactje vragen om het te checken
Kan je ook ongeveer aangeven wat er niet goed gaat? Of je pw even aanpassen naar iets tijdelijks en me de inlog doen zodat ik kan zien wat er mist? Waarschijnlijk heb ik het zo opgelost (als het digitaal op te lossen is).
Als alternatief kan je ook met een raspberry pi je P1 meter (https://www.ztatz.nl/) uitlezen, dan heb je alle gegevens zelf. HomeWizard gaat met de gratis versie maar 1 jaar terug met gegevens.quote:Op zondag 10 april 2022 09:38 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon een P1 meter kopen. Die steek je rechtstreeks in je meterkast en dan kan je uitlezen wat Eneco ook uitleest. Dan weet je dus exact wat je onder de streep hebt gebruikt (of terug geleverd in geval van overproductie).
https://www.homewizard.nl/p1-meter
Ik heb die homewizard P1 meter met abonnement van 1 euro per mnd om activiteit van de 3 fases uit te lezen en meerdere jaren geheugen.quote:Op zondag 10 april 2022 10:28 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Als alternatief kan je ook met een raspberry pi je P1 meter (https://www.ztatz.nl/) uitlezen, dan heb je alle gegevens zelf. HomeWizard gaat met de gratis versie maar 1 jaar terug met gegevens.
Deze heb ik. Fijn apparaatje voor die 3 tientjes.quote:Op zondag 10 april 2022 09:38 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon een P1 meter kopen. Die steek je rechtstreeks in je meterkast en dan kan je uitlezen wat Eneco ook uitleest. Dan weet je dus exact wat je onder de streep hebt gebruikt (of terug geleverd in geval van overproductie).
https://www.homewizard.nl/p1-meter
Oost west is meer op de toekomst voorbereid. in België word je al gekort als je te hoge vermogens hebt en hier kan je er op wachten dat zoveel mensenpanelen op zuid hebben dat de hele zwik wordt afgesloten. Laat mij mar lekker oost west houden. Het start mooi op in de morgen met een redelijk rendement en dat gaat door tot tegen zonsondergang. In plaats van die halve sinus dus bijna een half blok.quote:Op maandag 11 april 2022 18:04 schreef fubaaar22 het volgende:
Ging lekker vandaag. We hebben een oost-west opstelling als proef. 28 panelen. Die veranderen we binnenkort. Word 8 oost-west en 24 zuid. Andere dak liggen 22 panelen zuid.
[ afbeelding ]
Hier hetzelfde: 6930 Wp en een 6kW omvormer... beetje jammer.quote:Op maandag 11 april 2022 19:32 schreef Darkomen het volgende:
Ik merk dat wij voor het eerst in drie jaar dat we een aantal keer het maximum van onze omvormer aantikken.
[ afbeelding ]
We hebben 3520Wp op het dak een 3kW omvormer.
Maximum omvormer? Echt niet, spanning op het net te hoog. Boven of rond de 250. Heb ik ook last van, Liander komt gelukkig deze week langs in straat om te verlagen. Overigens na vele klachten (van buren) op aandringen van mij.quote:Op maandag 11 april 2022 19:32 schreef Darkomen het volgende:
Ik merk dat wij voor het eerst in drie jaar dat we een aantal keer het maximum van onze omvormer aantikken.
[ afbeelding ]
We hebben 3520Wp op het dak een 3kW omvormer.
in nederland kun je je eigen verbruik tegen opwekking wegstrepen.quote:Op maandag 11 april 2022 18:17 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Oost west is meer op de toekomst voorbereid. in België word je al gekort als je te hoge vermogens hebt en hier kan je er op wachten dat zoveel mensenpanelen op zuid hebben dat de hele zwik wordt afgesloten. Laat mij mar lekker oost west houden. Het start mooi op in de morgen met een redelijk rendement en dat gaat door tot tegen zonsondergang. In plaats van die halve sinus dus bijna een half blok.
Maar dat salderen gaat dus langzamerhand verdwijnen. Dat is toekomst.quote:Op dinsdag 12 april 2022 08:43 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
in nederland kun je je eigen verbruik tegen opwekking wegstrepen.
pas wat je in een jaar meer opwekt ga je straks minder voor krijgen.
In totaal giisteren 80 Kwh opgewekt
Zuid wekt tot wel 20% meer op. en bij verbruiken alles zelf dus met dat salderen gaan wij nog niet te maken krijgen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 09:00 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar dat salderen gaat dus langzamerhand verdwijnen. Dat is toekomst.
Daarnaast heb je steeds meer kans dat met alle panelen zuid gericht de capaciteit van het netwerk in de wijk het niet meer aan kan. De spanning loopt dan zo ver op dat je omvormer uitschakelt. Heb je net even niets te leveren op het moment dat je productie het grootste is. Aangezien er nog steeds meer panelen bij komen gaat dat vaker voorkomen. Toekomst dus.
Met een oostwest opstelling heb je een uur na zonsopkomst al bijna je maximale productie en dat blijft zo tot laat op de middag. Als er dan een uurtje midden op de dag wegvalt is het nog steeds jammer maar kost het je relatief minder dan dat je dan net je top van de productie zou moeten hebben.
Aangezien panelen goedkoper zijn geworden in aanschaf is het dus vaak slimmer om te kijken hoe je de meeste panelen kwijt kan in plaats van zo hoog mogelijk rendement per paneel na te streven. Zeker met het oog op de toekomst zonder salderen.
Zoals qajariaq al zei: iedereen krijgt te maken met salderen tenzij je je opgewekte stroom direct verbruikt. Als dat niet het geval is kun je, als de beoogde regels daadwerkelijk definitief worden, vanaf volgend jaar elk jaar een beetje minder tegen elkaar wegstrepen.... Voor elke 100 kWh die je opwekt kun je volgend jaar dan nog 91 kWh wegstrepen totdat je vanaf 2031 niks meer tegen elkaar kan wegstrepen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 09:23 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
Zuid wekt tot wel 20% meer op. en bij verbruiken alles zelf dus met dat salderen gaan wij nog niet te maken krijgen.
Met overbelasting is wel een dingetje. Onze buurman heeft tegen de 1000 panelen en eind verder zit er een met 1100
Maar volgens mij gaat het wel goed. We zullen het pas zien in juni/juli als alles max draait.
Niet vanaf volgend jaar, afbouw saldering is voorlopig weer uitgesteld tot nader order.quote:Op dinsdag 12 april 2022 09:37 schreef Zedi het volgende:
[..]
Zoals qajariaq al zei: iedereen krijgt te maken met salderen tenzij je je opgewekte stroom direct verbruikt. Als dat niet het geval is kun je, als de beoogde regels daadwerkelijk definitief worden, vanaf volgend jaar elk jaar een beetje minder tegen elkaar wegstrepen.... Voor elke 100 kWh die je opwekt kun je volgend jaar dan nog 91 kWh wegstrepen totdat je vanaf 2031 niks meer tegen elkaar kan wegstrepen.
Om je opwek optimaal te benutten moet je dan verbruiken op het moment dat je opwekt, dus wasmachine, vaatwasser, auto laden, etc op moment dat de zon schijnt.
Oost-West zou ook kunnen helpen, opbrengst verdeeld over de dag en minder hoge piek?
Die pieken van 3000+ w zijn voor zover ik begrijp het maximum van de omvormer, dit veroorzaak niet de dalen die je ziet. Dat zou inderdaad te hoge spanning kunnen zijn, rond die tijden zit het op de 240-242v echter meet ik enkel per 10 minuten.quote:Op maandag 11 april 2022 21:01 schreef Dwaalboy het volgende:
[..]
Maximum omvormer? Echt niet, spanning op het net te hoog. Boven of rond de 250. Heb ik ook last van, Liander komt gelukkig deze week langs in straat om te verlagen. Overigens na vele klachten (van buren) op aandringen van mij.
Hopelijk is dit voldoende en anders maar de landeninstelling veranderen van omvormer
Die dalen lijken mij gewoon bewolking die tussen de zon en de panelen schuift.quote:Op dinsdag 12 april 2022 10:40 schreef Darkomen het volgende:
[..]
Die pieken van 3000+ w zijn voor zover ik begrijp het maximum van de omvormer, dit veroorzaak niet de dalen die je ziet. Dat zou inderdaad te hoge spanning kunnen zijn, rond die tijden zit het op de 240-242v echter meet ik enkel per 10 minuten.
quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die dalen lijken mij gewoon bewolking die tussen de zon en de panelen schuift.
Als de omvormer uit is, staat je opbrengst op dat moment op 0 en dat is hier niet het geval.
Oeh is dit al officieel, dat uitgestelde? Dat zou mooi zijn. Heb je een linkje.quote:Op dinsdag 12 april 2022 09:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet vanaf volgend jaar, afbouw saldering is voorlopig weer uitgesteld tot nader order.
Volgensmij is het ook nog zo dat wat jij in een jaar opwekt word weggestreept tegen wat je verbruikt.quote:Op dinsdag 12 april 2022 15:58 schreef Greys het volgende:
[..]
Oeh is dit al officieel, dat uitgestelde? Dat zou mooi zijn. Heb je een linkje.
Edit: eerst beter zoeken en dan pas gillen Greys. Gevonden!
Misschien heb je nog een dakvlak op de noordkant? Die kan ook vol.quote:Op dinsdag 12 april 2022 18:26 schreef Kreator het volgende:
Ik vraag me vooral af waar iedereen de ruimte vandaan haalt voor zoveel panelen. Ik heb tien flinke jongens op het dak liggen, maar zou er hooguit nog een stuk of zes tot acht bij kunnen leggen als ik het schuine dak ook volgooi.
Met wat info kom je een heel eindquote:Op dinsdag 12 april 2022 18:37 schreef admiraal_anaal het volgende:
Is er ergens een up to date know-how hoe het werkt en waar op te letten? Ben zo newbie als het maar kan en snap er niks van als ik de topics zo doorlees![]()
![]()
Wij hebben een schuur met schuin dak waar 22 panelen op passen en liggen. Op ander schuur 200 m2 liggen er 32. Kunnen er 50 a 60 op als moet. Op huis zou met oost west ook nog 50 panelen kunnen. Nieuwe overkapping ook nog plek voor zeker 10.quote:Op dinsdag 12 april 2022 18:26 schreef Kreator het volgende:
Ik vraag me vooral af waar iedereen de ruimte vandaan haalt voor zoveel panelen. Ik heb tien flinke jongens op het dak liggen, maar zou er hooguit nog een stuk of zes tot acht bij kunnen leggen als ik het schuine dak ook volgooi.
Op zich kan je met oost-west fors overdimensioneren. Ik heb hier ook 20,4kWp op 3x25A hangen (met 2x 8kW omvormers) en er kan nog wel meer aan met moderne omvormers.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:46 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
Wij hebben een schuur met schuin dak waar 22 panelen op passen en liggen. Op ander schuur 200 m2 liggen er 32. Kunnen er 50 a 60 op als moet. Op huis zou met oost west ook nog 50 panelen kunnen. Nieuwe overkapping ook nog plek voor zeker 10.
Alleen wij hebben 3x25 aansluiting dus dat is de beperkende factor.
Wij veranderen de 28 oost west in 8 oostwest en 24 zuid. Dan hebben wij 46 zuid en 8 oost west. Dat moet voldoende voor ons zijn. De omvormers kunnen het iig aan 😉quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op zich kan je met oost-west fors overdimensioneren. Ik heb hier ook 20,4kWp op 3x25A hangen (met 2x 8kW omvormers) en er kan nog wel meer aan met moderne omvormers.
Oh ja, dat heb ik gisteren gelezen maar had het even niet aan jou gekoppeldquote:Op dinsdag 12 april 2022 20:00 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
Wij veranderen de 28 oost west in 8 oostwest en 24 zuid. Dan hebben wij 46 zuid en 8 oost west. Dat moet voldoende voor ons zijn. De omvormers kunnen het iig aan 😉
Mijn zuiddak ligt dan ook helemaal vol met die 21 panelen van 169*99 cm.quote:Op dinsdag 12 april 2022 18:26 schreef Kreator het volgende:
Geef toe, je bent in de verleiding geweestquote:Op dinsdag 12 april 2022 20:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mijn zuiddak ligt dan ook helemaal vol met die 21 panelen van 169*99 cm.
Als ik meer panelen zou willen dan zou ik daar zo ongeveer een tuinhuis voor neer moeten zetten
3 kanten van het dak liggen vol.quote:Op dinsdag 12 april 2022 18:26 schreef Kreator het volgende:
Er komt sowieso uiteindelijk een tuinhuisje, we dachten een kapschuurdak, dan zou de voorkant (die korter is en aan de oostzijde komt) niet zo heel veel ruimte geven, maar de achterkant aan de westzijde..... ochquote:Op dinsdag 12 april 2022 20:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Geef toe, je bent in de verleiding geweest
Thanks dat je een poging doet deze noob enigzins op weg te helpenquote:Op dinsdag 12 april 2022 19:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met wat info kom je een heel eind
Wat voor dak heb je? Zuiden? Oosten? Westen? Plat? Schuin? Hoe schuin? Hoeveel meter lengte x breedte ongeveer? Weet je wat voor meterkast je hebt (foto's plaatsen mag altijd)? Wat is je stroomverbruik ongeveer? Heb je een eigen oprit? Heb je of wil je in de toekomst een EV? Heb of wil je in de toekomst een airco? Heb je of wil je in de toekomst een warmtepomp? Heb je nog bijgebouwen met dakruimte? Heb je objecten die schaduwen kunnen werpen rond of op het huis?
Met de antwoorden op deze vragen (en eventueel vervolgvragen) komen we een heel eind denk ik.
Hier 28 panelen op het westen en 28,4 kWh. Matige dag want gisteren 33,6 kWh. Het was warm hier maar niet echt zonnig.quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:36 schreef zoz het volgende:
Ik heb sinds vandaag een solaredge account.
18 kWh opgewekt. 4 panelen op het oosten en 13 panelen op het zuiden.
Ik vind het een beetje tegenvallen met zo'n zonnige dag als vandaag.
Wat vinden jullie hiervan?
Ik had vandaag 16 uit 13*280 op zuid. Af en toe kwamen er toch best wel wat wolken voorbij hier.quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:36 schreef zoz het volgende:
Wij hebben 6 op oost en 6 op west en hebben vandaag ook 18,2 kWh opwek.quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:36 schreef zoz het volgende:
Ik heb de situatie niet juist uitgelegd.quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:45 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Hier 28 panelen op het westen en 28,4 kWh. Matige dag want gisteren 33,6 kWh. Het was warm hier maar niet echt zonnig.
Let morgen even op hoe snel je omvormer aanslaat, als ik het goed heb dan start je omvormer pas op bij 6 panelen, dus niet direct als je 4 panelen op het oosten zonlicht ontvangen, ook 2 op het zuiden moeten voldoende zonlicht opvangen. Kan zijn dat je niet genoeg ruimte hebt voor 2 extra.
Mooie verdelingquote:Op dinsdag 12 april 2022 21:00 schreef arvensis het volgende:
[..]
Wij hebben 6 op oost en 6 op west en hebben vandaag ook 18,2 kWh opwek.
12*375wp
Ja, viel me ook al op. Eergisteren een halve sinus met ook veel dalen erin, maar het maximum vermogen is wel hoger dan gisteren. Terwijl het gisteren een mooie volle halve sinus was en vandaag ook wel, maar uiteindelijk heb ikquote:Op dinsdag 12 april 2022 21:28 schreef CoolGuy het volgende:
38 kwh vandaag. Hele dag een sluier van bewolking maar toch maar 4 kwh minder dan gisteren.
hou er wel rekening mee dat warmtepompen nu een hele lange levertijd hebben.quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:37 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Thanks dat je een poging doet deze noob enigzins op weg te helpen
Het gaat om een zadeldak, voorkant op zuid oosten en achterkant op noord westen, 550 bij 650 oppervlak aan voorzijde (en achterzijde ook). Aan beide kanten een dakkapel.
Meterkast is verouderd, 1989 met bakelieten zekeringen 3x16 ampere, maar gehele woning gaan we op kort termijn (zodra het bouwdepot vrijkomt en een aannemer is gevonden) groot verbouwen. Alle kozijnen worden vervangen, overal vloerverwarming, isoleren van zolder en kruipruimte, uitbouw komt erbij, elektra in huis gaat geupgrade worden enzo zodat we volledig van gas af kunnen. Verder hebben we geen gebouwen of bomen die schaduw werpen op ons dak.
Verder zijn er genoeg laadpalen in de straat dus overbodig. En ik ben mij aan het inlezen of een warmtepomp voor ons van toepassing kan zijn. Ons verbruik ligt ongeveer op 4000 kWh per jaar, mede door een jacuzzi die veelvuldig gebruikt wordt. Gezinssamenstelling is 3 personen
Je zal met 12 panelen met nagenoeg de gelijke opbrengst zo'n 20% meer jaaropbrengst hebben.quote:Op woensdag 13 april 2022 10:04 schreef Jozef83 het volgende:
Hallo,
Ik zit niet goed genoeg in deze technologie, heb ik gemerkt tijdens het lezen hier.
Ik heb nu twee offertes lopen waar ik een keuze uit wil maken, kort gezegd gaat het om deze twee opties.
Welke keuze is beter:
12x JA Solar 395Wp Full Black (1722*1134)
1x Growatt MOD 4000 TL3-X omvormer
OF
10x Denim 405Wp XL mono 72 cells
1x Solax X-1 Boost 3.6 T
De prijs en opbrengst is nagenoeg gelijk.
Qua installatie (volledig) en garanties zijn ze ook vergelijkbaar.
Is dit voldoende informatie voor jullie om een goed vergelijk te maken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |