abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 maart 2022 @ 13:57:11 #226
131800 Tarado
capô de fusca
pi_204180172
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 13:55 schreef Pedroso het volgende:

[..]
Als je dan toch de stoere boy wil uithangen doe het dan niet in het strafschopgebied.
zeker niet als de bal veilig is
  dinsdag 22 maart 2022 @ 14:03:59 #227
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_204180254
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 13:41 schreef maxi-mus het volgende:

[..]
Nou ja in de ogen van sommige mensen weer wel. Overduidelijke fout is ook weer interpretabel. Wat mij betreft is er niets mis mee om de scheids even te laten kijken. Nu krijg je een beetje het gevaar ook dat de scheids wel vindt dat hij moet handelen als hij wél naar het scherm geroepen wordt. (uiteraard moet dat niet doorslaan naar de andere kant)
Terwijl ik juist vind dat de interactie tussen de VAR en de scheidsrechter veel centraler zou moeten staan. Zeker bij een twijfelachtige overtreding in het strafschopgebied die geel/rood is of strafschop/geen strafschop is het helemaal niet erg om hulp te vragen vanuit televisiebeelden om te kijken of je waarneming goed was. Zet je echter de VAR in voor enkel 'overduidelijke fouten', dan moet je hem enkel gebruiken voor dingen die niet vatbaar zijn voor interpretatie, zoals duidelijk buitenspel, gemiste overtredingen of wel/niet over de lijn (en dan niet geel naar rood omzetten omdat het toch 'erger was dan het leek'). Nu is het een beetje van beiden en dat maakt het allemaal zo verwarrend.

In het geval van Dessers heb ik het idee dat het compleet gemist werd dat het echt een overtreding was. Dessers was al wat meer aan het janken en het was gewoon een wat vreemde actie, de bal was ook niet in de buurt, het kostte mij ook wat herhalingen om echt te beseffen dat het gewoon een overtreding was en niet (enkel) aanstellerij. Ik probeer het als Feyenoorder dan wat te rationaliseren want Ajax haalde weinig voordeel eruit (het is niet dat ons een kans ontnomen werd), maar het was wel raar.
Makkelijk eerste
pi_204180585
twitter
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_204180743
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 13:42 schreef Pedroso het volgende:

Je kunt erop wachten dat bij een volgende lichtere overtreding de bal wel op de stip gaat.
Ja alleen zal dit bij Ajax dus nooit gebeuren want Ajax.
  dinsdag 22 maart 2022 @ 15:06:15 #230
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_204180753
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:05 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
En zo trek je een prima discussie tussen users weer naar een absoluut dieptepunt, kudos.
  dinsdag 22 maart 2022 @ 15:11:40 #231
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_204180800
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:05 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Wacht nog steeds op die voorbeelden van Alvarez die rood had moeten krijgen.
pi_204180832
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:06 schreef maxi-mus het volgende:

[..]
En zo trek je een prima discussie tussen users weer naar een absoluut dieptepunt, kudos.
_O- Beetje flauw van me. Geloof overigens ook niet in een complot ofzo. Mijn algehele indruk is alleen wel dat dit seizoen in ieder geval een aantal 50/50 beslissingen in het voordeel van Ajax uitvallen. En dan doel ik dus inderdaad in een aantal net geen rood-overtredingen, niet gegeven penalty's, balletje net niet of wel over de lijn etcetera. Tegenvoorbeelden heb ik nog niet gehoord.

Dan vergeet ik trouwens die schandalige rode kaart voor Hummels in de Champions League nog, wat je vrijwel zeker een overwinning oplevert bij Dortmund die je anders niet gepakt had. _O-
pi_204180838
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:11 schreef LitmanenAFCA het volgende:

[..]
Wacht nog steeds op die voorbeelden van Alvarez die rood had moeten krijgen.
U vraagt:

https://www.ad.nl/nederla(...)ompraat-op~af346ce2/
pi_204180884
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 14:03 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]
Terwijl ik juist vind dat de interactie tussen de VAR en de scheidsrechter veel centraler zou moeten staan. Zeker bij een twijfelachtige overtreding in het strafschopgebied die geel/rood is of strafschop/geen strafschop is het helemaal niet erg om hulp te vragen vanuit televisiebeelden om te kijken of je waarneming goed was. Zet je echter de VAR in voor enkel 'overduidelijke fouten', dan moet je hem enkel gebruiken voor dingen die niet vatbaar zijn voor interpretatie, zoals duidelijk buitenspel, gemiste overtredingen of wel/niet over de lijn (en dan niet geel naar rood omzetten omdat het toch 'erger was dan het leek'). Nu is het een beetje van beiden en dat maakt het allemaal zo verwarrend.

In het geval van Dessers heb ik het idee dat het compleet gemist werd dat het echt een overtreding was. Dessers was al wat meer aan het janken en het was gewoon een wat vreemde actie, de bal was ook niet in de buurt, het kostte mij ook wat herhalingen om echt te beseffen dat het gewoon een overtreding was en niet (enkel) aanstellerij. Ik probeer het als Feyenoorder dan wat te rationaliseren want Ajax haalde weinig voordeel eruit (het is niet dat ons een kans ontnomen werd), maar het was wel raar.
Leek me een duidelijke overtreding. Er was geen enkele intentie om de bal te spelen, alleen om de speler te blokkeren door 'm een beuk uit te delen.

Bij een gemiste overtreding in de 16 kan de VAR toch gewoon ingrijpen?
  dinsdag 22 maart 2022 @ 15:22:40 #235
131800 Tarado
capô de fusca
pi_204180922
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:15 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
_O- Beetje flauw van me. Geloof overigens ook niet in een complot ofzo. Mijn algehele indruk is alleen wel dat dit seizoen in ieder geval een aantal 50/50 beslissingen in het voordeel van Ajax uitvallen. En dan doel ik dus inderdaad in een aantal net geen rood-overtredingen, niet gegeven penalty's, balletje net niet of wel over de lijn etcetera. Tegenvoorbeelden heb ik nog niet gehoord.

Dan vergeet ik trouwens die schandalige rode kaart voor Hummels in de Champions League nog, wat je vrijwel zeker een overwinning oplevert bij Dortmund die je anders niet gepakt had. _O-
je bent ook maar een klein beetje bevooroordeeld
pi_204180934
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:22 schreef Tarado het volgende:

[..]
je bent ook maar een klein beetje bevooroordeeld
Bevooroordeeld of niet, er zijn toch echt een aantal situaties in het voordeel van Ajax geweest en tegenvoorbeelden heb ik nog niet gehoord.
pi_204180949
We doen weer een calimero rondje zie ik.
pi_204180959
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:25 schreef Catatafishh het volgende:
We doen weer een calimero rondje zie ik.
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:06 schreef maxi-mus het volgende:

[..]
  dinsdag 22 maart 2022 @ 15:28:09 #239
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_204180988
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:23 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Bevooroordeeld of niet, er zijn toch echt een aantal situaties in het voordeel van Ajax geweest en tegenvoorbeelden heb ik nog niet gehoord.
Omdat niemand zin heeft in zo'n zinloze discussie, zeker niet met jou.
pi_204181029
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:28 schreef maxi-mus het volgende:

[..]
Omdat niemand zin heeft in zo'n zinloze discussie, zeker niet met jou.
Dat is dan wel weer verrassend onaardig van je. :) Laatste dagen was je een stuk vriendelijker.

Ik herinner me nog een seizoen (dacht dat het 2015-2016 was) dat Feyenoord een aantal dubieuze pingels kreeg aan het begin van het seizoen. Toen zat het Feyenoord ook mee, kun je dan toch ook gewoon toegeven?

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2022 15:32:48 ]
  dinsdag 22 maart 2022 @ 15:32:23 #241
474254 GurneyIsBestOke
pi_204181034
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:18 schreef Halcon het volgende:

[..]
Leek me een duidelijke overtreding. Er was geen enkele intentie om de bal te spelen, alleen om de speler te blokkeren door 'm een beuk uit te delen.

Bij een gemiste overtreding in de 16 kan de VAR toch gewoon ingrijpen?
Ik vond het zeker een overtreding, alleen is het een zeldzaamheid dat iemand zo opzichtig en zonder bal in de buurt een beuk uitdeelt in het strafschopgebied dat je eerste reactie is 'ach, het zal wel meevallen'. Het is gewoon veel logischer dat Dessers vooral even blijft liggen om tijd te winnen dan dat je op die plek een dergelijke overtreding maakt. Pas toen enkele mensen zeiden 'dit is toch gewoon een overtreding?' keek ik zelf de herhaling goed terug en zag ik dat dit er eentje is.

Makkelie wuifde het ook direct weg, eigenlijk denk ik dat de VAR het gewoon heeft gemist.
Makkelijk eerste
  dinsdag 22 maart 2022 @ 15:33:42 #242
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_204181049
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat is dan wel weer verrassend onaardig van je. :) Laatste dagen was je een stuk vriendelijker.
Ik ga altijd op een normale manier met wie dan ook in discussie tot je weer met dit soort troep komt, en vervolgens weer gaat janken dat je onheus bejegent wordt. Zie dit ook vaak in het Feyenoord topic gebeuren en vroeg of laat wil je alles weer op jezelf betrekken. Daar werk ik niet aan mee.
pi_204181074
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:32 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]
Ik vond het zeker een overtreding, alleen is het een zeldzaamheid dat iemand zo opzichtig en zonder bal in de buurt een beuk uitdeelt in het strafschopgebied dat je eerste reactie is 'ach, het zal wel meevallen'. Het is gewoon veel logischer dat Dessers vooral even blijft liggen om tijd te winnen dan dat je op die plek een dergelijke overtreding maakt. Pas toen enkele mensen zeiden 'dit is toch gewoon een overtreding?' keek ik zelf de herhaling goed terug en zag ik dat dit er eentje is.

Makkelie wuifde het ook direct weg, eigenlijk denk ik dat de VAR het gewoon heeft gemist.
Hoe lang na zo'n moment mag de VAR eigenlijk nog ingrijpen? Dus stel dat iemand een overtreding begaat en 3 minuten later denkt de VAR toch: Dit moeten we nog even terugkijken.

Bij Dessers leek het van bovenaf eerder andersom. (Alsof Dessers een schwalbe maakte.) Snap dan wel dat de VAR in eerste instantie niets meer doet en als pas na 5 minuten een herhaling komt is het te laat.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2022 15:37:03 ]
  dinsdag 22 maart 2022 @ 15:37:53 #244
474254 GurneyIsBestOke
pi_204181100
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

Ik herinner me nog een seizoen (dacht dat het 2015-2016 was) dat Feyenoord een aantal dubieuze pingels kreeg aan het begin van het seizoen. Toen zat het Feyenoord ook mee, kun je dan toch ook gewoon toegeven?
Niemand heeft gewoon zin in die hele kutdiscussie dat Ajax of welke club dan ook altijd wordt bevoordeeld. Totaal niet interessant en voer voor typetjes om te gaan stoken zodat de discussie weer ontspoort en dat is iets wat je regelmatig met je 'interessante puntjes' veroorzaakt.

De discussie over deze specifieke overtreding vind ik wel interessant omdat ik het achteraf vrij duidelijk een strafschop vind en tijdens de wedstrijd niet eens, en ik ben zeg maar niet erg rationeel tijdens Ajax-Feyenoord over arbitrale beslissingen in ons nadeel. Toen tegen PEC bijvoorbeeld ontplofte ik echt toen ze geen rood kregen. Het is een wat apart moment.
Makkelijk eerste
pi_204181169
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:37 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]
Niemand heeft gewoon zin in die hele kutdiscussie dat Ajax of welke club dan ook altijd wordt bevoordeeld. Totaal niet interessant en voer voor typetjes om te gaan stoken zodat de discussie weer ontspoort en dat is iets wat je regelmatig met je 'interessante puntjes' veroorzaakt.

De discussie over deze specifieke overtreding vind ik wel interessant omdat ik het achteraf vrij duidelijk een strafschop vind en tijdens de wedstrijd niet eens, en ik ben zeg maar niet erg rationeel tijdens Ajax-Feyenoord over arbitrale beslissingen in ons nadeel. Toen tegen PEC bijvoorbeeld ontplofte ik echt toen ze geen rood kregen. Het is een wat apart moment.
Die bal van Van der Werf vond ik dan echt weer geen rood eigenlijk. :D Maar goed, het was een tikkeltje flauw van me om te beweren dat het Ajax al het hele jaar meezit.

Desalniettemin kan het wel gewoon een seizoen heel erg mee of tegen zitten. Zie onderstaande link:

quote:
De scheids zit er vaak naast, maar hoe kwalijk is dat?;
Ajax werd het afgelopen seizoen benadeeld door scheidsrechters; PSV, Feyenoord en Vitesse kregen punten te veel.

De ene keer was hij een thuisfluiter, de andere keer een hi-ha-hondenlul. Zoals ieder seizoen had de scheidsrechter het ook dit jaar weer gedaan. Ook in het seizoen waarin iedereen de mond vol had van respect op het veld was het weekeinde na weekeinde hetzelfde verhaal: spelers, trainers, supporters en analisten foeterden op de scheids.
Dick Advocaat vermoedde dat er een arbitraal complot tegen PSV was gesmeed, volgens VVV-coach Ton Lokhoff werden de grote clubs bevoordeeld en Vitesse-middenvelder Theo Janssen beschuldigde de scheids ervan dat hij Vitesse had uitgeschakeld in de race om het kampioenschap.
De meningenfabriek draaide op volle toeren, maar waarop waren al die uitspraken over scheidsrechters nu eigenlijk op gestoeld? NRC onderzocht, net als vorig jaar, de rol van de scheidsrechter in alle competitiewedstrijden van de vier topclubs. Alle beslissingen rond goals en rode kaarten werden geëvalueerd en met behulp van videobeelden gecontroleerd op hun juistheid.
De conclusie: scheidsrechters zaten er in het voetbalseizoen 2012/2013 vaak naast. In 52 van de 124 wedstrijden (41,94 procent) maakte de scheidsrechter één of meer cruciale fouten bij het wel of niet toekennen van een doelpunt of een rode kaart: in totaal 74 keer. Zo zagen scheidsrechters in de wedstrijden van de vier topclubs in totaal 25 strafschoppen over het hoofd, ontsnapten 15 spelers aan een rode kaart, keurden ze 15 doelpunten onterecht goed en 10 goals onterecht af.
En dat waren lang niet allemaal verkeerde inschattingen bij een 5-0 voorsprong. Sterker nog: in 26 van de 124 wedstrijden (20,97 procent) hadden foute beslissingen van de scheids zelfs een directe invloed op winst, verlies of gelijkspel. In een op de vijf wedstrijden was een cruciale fout van de scheidsrechter dus mede van invloed op de verdeling van de punten.
Wat opviel was dat de grote clubs niet per definitie werden bevoordeeld. Ajax werd in het afgelopen voetbaljaar flink benadeeld door foute scheidsrechterlijke beslissingen; PSV, Feyenoord en - vooral - Vitesse profiteerden over het hele seizoen wel van arbitrale dwalingen. De vier topclubs kregen geen van allen veel onterechte steun van de scheidsrechter in thuiswedstrijden. Zelfs in de Kuip bleek het arbitrale trio niet onder de indruk van de omstandigheden: ze waren eerder uitfluiters dan thuisfluiters.
Maar nog opvallender was dat de meeste foute beslissingen pas met tig herhalingen vanuit talloze cameraposities konden worden geconstateerd. Soms is er een liniaal, een loep, een second en een third opinion nodig om een flater te constateren. Raakte ie 'm wel of niet? Was die bal nu over de lijn of net niet? Randje buitenspel of net eroverheen?
Het probleem is dat scheids- en grensrechters niet over die middelen beschikken: ze kunnen het beeld niet stil zetten om even te checken of die linksback nu wel of niet hands maakte. Daarom smeken scheidsrechters al jaren om technologische hulpmiddelen; scheidsrechter Serdar Gözübüyük pleitte afgelopen seizoen ook voor een videoscheidsrechter nadat hij bij Ajax-Heerenveen (1-1) de thuisclub twee strafschoppen had onthouden. Als zo'n scheidsrechter wel had bestaan, dan was het verloop van de Nederlandse eredivisie compleet anders geweest.
Om die gevolgen in kaart te brengen heeft deze krant voor de vier topclubs een nieuwe stand berekend, gebaseerd op een kansberekeningsmodel dat zo goed mogelijk probeert weer te geven wat er zou zijn gebeurd als de videoscheidsrechter de scheids op het veld had geholpen om wél de juiste beslissingen te nemen.
Uit die berekening blijkt dat er aan het kampioenschap van Ajax niet veel af te dingen is. De Amsterdammers hebben per saldo veel meer last gehad van scheidsrechterlijke dwalingen dan dat ze er profijt uit hebben getrokken. Ajax had over 34 wedstrijden 6,63 punten meer moeten krijgen. Bij de andere drie topclubs is het andersom: Feyenoord had 2,24 punten minder verdiend, PSV kreeg 2,22 punten teveel (waarom schreef de directie van PSV eigenlijk een klaagbrief naar Zeist?) en Vitesse kreeg zelfs de hoge klassering op de ranglijst deels cadeau van het scheidsrechterskorps (8,35 punten teveel).
Qua posities was de eindstand in de eredivisie weinig anders geweest met een videoscheidsrechter. Ajax zou ook kampioen zijn geworden, PSV had zich mét technologische hulpmiddelen ook geplaatst voor de voorronde van de Champions League, Feyenoord zou derde zijn geworden. Maar Vitesse zou ook zomaar een paar plaatsen lager kunnen staan in de eindstand.
Fouten van de scheids- en grensrechters zijn niet incidenteel: ze zitten er standaard in vier van de tien wedstrijden flink naast. Want ook vorig jaar maakten de scheidsrechters in 37,9 procent van de wedstrijden van de topclubs cruciale fouten rond doelpunten en rode kaarten.
Voetbal gaat te snel; het menselijk oog en het menselijk brein zijn niet geschikt om alle spelsituaties juist te beoordelen. Miljoenen tv-kijkers zien dankzij alle herhalingen en camerastandpunten hoe de arbitrage fout op fout stapelt, maar de scheidsrechters zelf mogen geen gebruik maken van de beelden omdat de FIFA en UEFA radicaal tegen het idee van een videoreferee zijn.
En dus zal de scheidsrechter ook volgend seizoen weer iedere week een hi-ha-hondenlul zijn.
Vitesse kreeg de hoge positie deels cadeau van de scheidsrechter.
In 2012-2013 scheelde Ajax dat 6 punten. @maxi-mus

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2022 15:53:29 ]
  dinsdag 22 maart 2022 @ 15:49:29 #246
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_204181243
quote:
Heb je dat artikel zelf wel gelezen daar staat letterlijk dat er geen rode kaart voor hoeft gegeven te worden.
  dinsdag 22 maart 2022 @ 15:52:50 #247
474254 GurneyIsBestOke
pi_204181291
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Die bal van Van der Werf vond ik dan echt weer geen rood eigenlijk. :D Maar goed, het was een tikkeltje flauw van me om te beweren dat het Ajax al het hele jaar meezit.

Desalniettemin kan het wel gewoon een seizoen heel erg mee of tegen zitten. Zie onderstaande link:

https://ajaxtalk.nl/viewtopic.php?f=18&t=12076

In 2012-2013 scheelde Ajax dat 6 punten.
Ik zeg letterlijk net dat de discussie mij niet boeit.
Makkelijk eerste
pi_204181371
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:52 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]
Ik zeg letterlijk net dat de discussie mij niet boeit.
Nou dan niet. :)
pi_204181424
Het gaat 48u later nog steeds over die wedstrijd, ja?
  dinsdag 22 maart 2022 @ 16:05:18 #250
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_204181440
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 16:03 schreef Bolasie het volgende:
Het gaat 48u later nog steeds over die wedstrijd, ja?
Het gaat 2 dagen later in een interlandweek nog over de topper die met 3-2 gewonnen werd tegen de rivaal ja in het Ajax topic.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')