Doe jij ogen dan maar dicht tijdens een bloedtransfusie en laat je lekker water in je aderen pompen. Moet niets uitmaken toch, het is slechts jouw interpretatie die uitmaakt.quote:Op donderdag 7 april 2022 15:36 schreef Libertarisch het volgende:
Cockwhale gaat uit van een objectieve wereld die bestaat zonder het subjectieve. Ik heb al vaak gezegd dat dit problematisch is. Hoe onderscheid bloed zich van water zonder de kleur rood bijvoorbeeld? Zonder subjectief element blijft er niks van 'materie' (wat is dat eigenlijk) over.
Net zoals jij ingaat op mijn argumenten bedoel je? Je hebt geen enkel argument geleverd dat ook maar iets zegt over het bestaan, behalve ons conceptie van het bestaan. Sowieso was ik niet met jou in discussie, maar met TS en die kan best voor zichzelf spreken.quote:Op donderdag 7 april 2022 18:20 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Kun je ingaan op mijn post misschien? Dit is al de zoveelste keer dat, op het moment dat ik of Amerauder de absolute kern van de zaak raak, er het standaard sofistische riedeltje en gespeelde verontwaardiging komt. Ik geef je een heel helder, ondubbelzinnig argument, al meerdere keren, waar je niet op wilt (of kunt?) antwoorden. Het is een logische noodzakelijkheid dat waarneming voorafgaat aan iedere vorm van 'objectiviteit.' Ik ben helemaal geen solipsist, dat is wederom iets wat jij ervan maakt.
Wij zitten zover in die Kantiaanse en Descartiaanse subjectiviteit (ik denk, dus ik besta!) dat iedere vorm van speelse skepsis gelijk wordt geweerd met gejank over "solipsisme" op hoge poten. Skepticisme is juist een manier om de tafel schoon te vegen, om de mogelijkheid voor jezelf te creëeren om MIDDEN IN de wereld te staan met zo min mogelijk barrières en vooroordelen, en zo juist een voller, gezonder leven te leiden. De wereld is harstikke reëel voor mij, en de mensen die erin zijn ook! Waarom moeten we tegenwoordig al onze betekenisgeving ontlenen aan autoriteiten?
Als je niet ingaat op die cursieve tekst, reageer dan alsjeblieft niet. Dit is de derde keer dat ik het aangeef, ik heb zelfs een hele mooie paint gemaakt, en nog steeds probeer je de dans te ontspringen. Als je hier niet aan kunt beantwoorden valt jouw hele wereldbeeld uit elkaar.
Ik zeg niet dat er geen wereld is. Simpele vraag: wat is materie zonder het subjectieve, hoe moet ik me het voorstellen?quote:Op donderdag 7 april 2022 19:27 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Doe jij ogen dan maar dicht tijdens een bloedtransfusie en laat je lekker water in je aderen pompen. Moet niets uitmaken toch, het is slechts jouw interpretatie die uitmaakt.
Waarom moet jij toch altijd over "ons" en "wij" spreken? Kun je misschien gewoon voor jezelf spreken? Denk jij dat je de mens als zodanig bent, hahahaquote:Op donderdag 7 april 2022 19:30 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Net zoals jij ingaat op mijn argumenten bedoel je? Je hebt geen enkel argument geleverd dat ook maar iets zegt over het bestaan, behalve ons conceptie van het bestaan. Sowieso was ik niet met jou in discussie, maar met TS en die kan best voor zichzelf spreken.
Het maakt juist erg veel uit, want ik gebruik twee verschillende termen voor twee verschillende dingen, waar jij één en dezelfde term gebruikt, en ze daardoor met elkaar verwart.quote:Op donderdag 7 april 2022 14:00 schreef Cockwhale het volgende:
Of je het structuur of materie noemt, dat maakt geen reet uit.
Er is inderdaad iets dat aan onze waarneming vooraf gaat ja.quote:Op donderdag 7 april 2022 15:18 schreef Cockwhale het volgende:
Onze conceptie van de werkelijkheid, niet DE werkelijkheid of achterliggende structuur of wat je het ook wilt noemen. En nee waarneming komt niet eerst. Waarneming komt eerst voor ONS, niet voor het ZIJN.
Het waargenomene is net zo noodzakelijk als een waarnemer om een waarneming tot stand te brengen. Omdat het 'zijn' ouder dateert dan de waarneming en waarneming biologisch gezien functioneert om te navigeren in de wereld van het zijnde, is het niet meer dan logisch dat het "externe" meer is dan alleen maar een waarneming.
Binnen het Tibetaans Boedhisme wordt ook wel gesproken over 'rangtong', de 'fundamentele' leegheid der dingen. Ik ben geen boedhist maar vind het een mooie gedachte.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:01 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Er is inderdaad iets dat aan onze waarneming vooraf gaat ja.
Maar je moet je wel even afvragen wat voor iets dit precies is.
Het is totale chaos, flux, pleroma, grenzeloosheid.
Het heeft nog geen vorm, en is nog geen materie. Er valt nog niets over te zeggen.
Het is in de waarneming dat onze wereld niet alleen haar kleur, maar ook haar gestalte verkrijgt.
Ene Susan Kahn geeft een mooie beschrijving (quote:Whatever depends on causes and conditions
Is empty of intrinsic reality
What excellent instruction could there be
More marvellous than this discovery?
- Tsongkhapa
quote:Ultimate truth does not point to a transcendent reality, but to the transcendence of deception. It is critical to emphasize that the ultimate truth of emptiness is a negational truth. In looking for inherently existent phenomena it is revealed that it cannot be found. This absence is not findable because it is not an entity, just as a room without an elephant in it does not contain an elephantless substance. Even conventionally, elephantlessness does not exist. Ultimate truth or emptiness does not point to an essence or nature, however subtle, that everything is made of.
Je snapt wel dat Amarauder totaal iets anders zegt dan jij hiervoor? Of het in ieder geval beter verwoord dan jij.quote:Op donderdag 7 april 2022 23:16 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Binnen het Tibetaans Boedhisme wordt ook wel gesproken over 'rangtong', de 'fundamentele' leegheid der dingen. Ik ben geen boedhist maar vind het een mooie gedachte.
[..]
Ene Susan Kahn geeft een mooie beschrijving ():
[..]
quote:Op donderdag 7 april 2022 23:47 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Je snapt wel dat Amarauder totaal iets anders zegt dan jij hiervoor? Of het in ieder geval beter verwoord dan jij.
En die reacties die je krijgt, daar vraag je zelf om met de toon waarop jij andere mensen aanspreekt die het niet met jou eens zijn. Misschien eens tijd voor een potje zelfreflectie.
Doet me een beetje denken aan Schopenhauer, die ook positief staat tegenover het boeddhisme.quote:Op donderdag 7 april 2022 23:16 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Binnen het Tibetaans Boedhisme wordt ook wel gesproken over 'rangtong', de 'fundamentele' leegheid der dingen. Ik ben geen boedhist maar vind het een mooie gedachte.
[..]
Ene Susan Kahn geeft een mooie beschrijving ():
[..]
De fout die zowel Schopenhauer als de Tibetaanse boedhisten maken is natuurlijk dat rangtong beschouwd wordt als een soort 'fundament' en dat hier een leer achteraan geplakt wordt. "De waarheid" wordt, zoals mensen plachten te doen, gemonopoliseerd, geobjectificeerd, afgeschermd, op een voetstuk gezet, in een systeem gedrukt met allerei hierarchieën.quote:Op vrijdag 8 april 2022 16:29 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Doet me een beetje denken aan Schopenhauer, die ook positief staat tegenover het boeddhisme.
Hij wijst ons erop dat hetgeen dat wij als onze eigen wil ervaren niet aan concepten als tijd, ruimte en oorzakelijkheid onderhevig kan zijn, omdat deze wil nu juist aan deze ideeën zelf ten grondslag ligt.
Dat, wat de grond vormt van het concept van oorzakelijkheid zelf kan niet tegelijkertijd ook veroorzaakt worden. Dat is weer de cirkelredenatie die al eerder benoemd is.
quote:For Deleuze, there is no one substance, only an always-differentiating process, an origami cosmos, always folding, unfolding, refolding.
Really? Dat is je vraag? Omdat het twee vloeistoffen zijn, zijn ze identiek op de kleur na? En wat heeft dat in godsnaam met objectief of subjectief te maken?quote:Op donderdag 7 april 2022 15:36 schreef Libertarisch het volgende:
Hoe onderscheid bloed zich van water zonder de kleur rood bijvoorbeeld?
Alleen als je jezelf als god ziet. Als je het universum gewoon accepteert als een entiteit waar wij toevallig deel van uitmaken, dan is objectiviteit juist gewaarborgd zonder onze inmenging.quote:Op donderdag 7 april 2022 18:20 schreef CharlesKinbote het volgende:
Het is een logische noodzakelijkheid dat waarneming voorafgaat aan iedere vorm van 'objectiviteit.'
Daarom wordt in peer review publicaties ook altijd gekeken of de juiste methodes voor het verkrijgen en analyseren van de data zijn gebruikt.quote:Op donderdag 17 maart 2022 16:23 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Inderdaad leveren verschillende methoden verschillende resultaten op – dat is het punt.
Het schijnbaar objectieve gegeven dat uit de meting naar voren komt, blijkt, wanneer we goed kijken wat hier nu eigenlijk aan de hand is, volledig ondergeschikt aan en volledig afhankelijk van de subjectieve keuze voor de te gebruikte meetmethode die er aan vooraf gaat.
Deze vraag legt meteen een punt bloot, namelijk het niet kunnen voorstellen van situaties die buiten je directe perceptie en wensdenken liggen.quote:Op donderdag 7 april 2022 19:36 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat er geen wereld is. Simpele vraag: wat is materie zonder het subjectieve, hoe moet ik me het voorstellen?
De variatie en verschillen in waarneming van eenzelfde fenomeen duiden juist op het bestaan van deze externe 'entiteit' dat uit deeltjes bestaat. Een blinde zal net zo goed zijn teen stoten aan de steen waarvan hij het bestaan niet kent. Dat zijn belevingswereld niet overeenkomt met die van mensen met zicht doet daar niets aan af.quote:Op vrijdag 8 april 2022 22:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Alleen als je jezelf als god ziet. Als je het universum gewoon accepteert als een entiteit waar wij toevallig deel van uitmaken, dan is objectiviteit juist gewaarborgd zonder onze inmenging.
Je ontwijkt mijn vraag. In welk opzicht is er sprake van 'bloed' zonder rood en smaakt naar ijzer? Wat zijn deeltjes buiten perceptie?quote:Op vrijdag 8 april 2022 23:38 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Deze vraag legt meteen een punt bloot, namelijk het niet kunnen voorstellen van situaties die buiten je directe perceptie en wensdenken liggen.
Ik hou vrijwel alle opties open, mits het enige vorm van logica en coherentie bevat tov de wereld zoals gegeven. Maar tegelijkertijd is er geen reden om iets aan te nemen zolang daar geen enkele reden toe gegeven wordt.
Buiten zicht, tast, smaak en reuk? Bloed stolt, de reactie op andere materie is anders. Kijk je met een microscoop, zie je andere verschillen. Maar wat is in godsnaam de relevantie van deze vraag?quote:Op zaterdag 9 april 2022 08:11 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je ontwijkt mijn vraag. In welk opzicht is er sprake van 'bloed' zonder rood en smaakt naar ijzer? Wat zijn deeltjes buiten perceptie?
Zonder rood en smaakt naar ijzer is 'bloed' geen bloed meer. Het is dan een andere vloeistof met een andere samenstelling. We zouden het een andere naam geven. Dit betekent dat we de wetenschappelijke en objectieve wereld allereerst duiden vanuit subjectieve gegevens. Je begint met iets subjectiefs en je maakt er een objectieve wereld van. Dit betekent niet dat die wereld niet bestaat, maar het is een intersubjectieve wereld. Het heeft spelregels die voor iedereen gelden. Maar het fundament van wat jij als fysiek ziet is subjectief.quote:Op zaterdag 9 april 2022 08:22 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Buiten zicht, tast, smaak en reuk? Bloed stolt, de reactie op andere materie is anders. Kijk je met een microscoop, zie je andere verschillen. Maar wat is in godsnaam de relevantie van deze vraag?
Precies. Heeft dus helemaal niks met 'solipsisme' te maken, zoals al meerdere keren is geroepen, of dat mensen die zo denken zichzelf 'als god zien' o.i.d. Het gevaar tegenwoordig is dat mensen die intersubjectieve wereld tegenwoordig zó serieus nemen, dat ze niet meer kunnen relativeren, of in kunnen zien dat er door de eeuwen altijd totaal anders is gedacht over wat die intersubjectieve wereld is en hij dus nooit objectief kan zijn. Het blijven interpretaties; die kunnen een nuttige toepassing hebben, dat ontken ik niet, maar geen enkele interpretatie komt dichterbij wat de wereld 'is' dan een andere.quote:Op zaterdag 9 april 2022 08:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dit betekent niet dat die wereld niet bestaat, maar het is een intersubjectieve wereld. Het heeft spelregels die voor iedereen gelden.
Ja, de chaos of nietsheid van de Oude Grieken vind ik ook mooi. Worden is misschien nog wel de meest geschikte aanduiding.quote:Op vrijdag 8 april 2022 17:53 schreef CharlesKinbote het volgende:
De fout die zowel Schopenhauer als de Tibetaanse boedhisten maken is natuurlijk dat rangtong beschouwd wordt als een soort 'fundament' en dat hier een leer achteraan geplakt wordt. "De waarheid" wordt, zoals mensen plachten te doen, gemonopoliseerd, geobjectificeerd, afgeschermd, op een voetstuk gezet, in een systeem gedrukt met allerei hierarchieën.
Er zijn verschillende niveaus van kennis, specifieke geschenken die de Boeddhanatuur toekomt, fases van verlichting... Dit wordt allemaal voor de ogen van de naïeve volgers gebungeld als de zoete beloning voor ascese en het opgeven van wereldse geneugten, van het willen. Uiteraard kon Schopenhauer, de huisfilosoof van de chronische depressie, zich hier in vinden.
Ik kan me eerlijk gezegd ook meer vinden in het idee van "chaos" dat je eerder noemde. In het moderne gebruik wordt het vaak als 'verwarring' of 'wanorde' vertaald, maar het is oorspronkelijk het mythische Niets in de Griekse mythologie; datgene wat vooraf gaat aan het universum. Die dubbelheid in betekenis vind ik toepasselijk. Deleuze zegt wel eens, "pluralisme = monisme".
quote:Op zaterdag 9 april 2022 08:53 schreef Libertarisch het volgende:
Dit betekent niet dat die wereld niet bestaat, maar het is een intersubjectieve wereld. Het heeft spelregels die voor iedereen gelden.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 9 april 2022 11:37 schreef CharlesKinbote het volgende:
Precies. Heeft dus helemaal niks met 'solipsisme' te maken, zoals al meerdere keren is geroepen, of dat mensen die zo denken zichzelf 'als god zien' o.i.d. Het gevaar tegenwoordig is dat mensen die intersubjectieve wereld tegenwoordig zó serieus nemen, dat ze niet meer kunnen relativeren, of in kunnen zien dat er door de eeuwen altijd totaal anders is gedacht over wat die intersubjectieve wereld is en hij dus nooit objectief kan zijn. Het blijven interpretaties; die kunnen een nuttige toepassing hebben, dat ontken ik niet, maar geen enkele interpretatie komt dichterbij wat de wereld 'is' dan een andere.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |