Gelukkig is mijn groep erg tolerant. Zolang een vreemde kat zich enigzins aan de katten-etiquette houdt, kan deze bij mijn berging eten, en indien gewenst ook in het huis rondstruinen. Vervelend gedrag leidt tot een groeps-aanval, en dan is het voor het beest te hopen dat ik in de buurt ben om hem of haar te redden.quote:Op woensdag 16 maart 2022 11:33 schreef Sfancta het volgende:
Hoop dat er geen kat bij mij binnenglipt, dan moet ik deze in een doosje stiekem voor de voordeur van de eigenaar zetten.
Mijn andere beesten zijn niet zo'n fan ervan.
Ik kan me voorstellen dat niet elke katteneigenaar van Amivedi gehoord heeft. Kun je niet ergens checken of die kat gechipt is, dan kun je contact opnemen met de eigenaar?quote:Op woensdag 16 maart 2022 11:38 schreef mvdejong het volgende:
Als een kat bij de buren gaat eten, maar daar ook blijft rondhangen, dan is het niet alleen de kwaliteit van het voer die hem of haar beter bevalt, anders schranst hij of zij wat weg en gaat weer naar huis.
Ik heb meerdere malen gehad dat een andere kat door een open deur mijn huis binnenwandelde, wat in de keuken at, een rondje door mijn huiskamer deed en weer vertrok. Dat alles belangstellend aanschouwd door mijn 8kg kater die in de vensterbank lag.
Kort voor de Kerst is er een mooi en lief poesje door het kattenluik naar binnen gelopen (deurtje was kapot, dus dat was alleen maar een gat), en die ligt nu hier in het kozijn op zolder. Gezien haar eetlust en 4 teken heeft ze een gauw een weekje of twee buiten geleefd, maar het was een koude dag, dus blijkbaar zocht ze een warm en veilig plekje. Alleen voor eten was het niet, want er staat in het portiek van de berging 2 soorten droogvoer en water (daar zijn wel meer klanten voor die niet in mijn groep thuishoren). Ik heb haar om Amivedi gezet, maar niemand schijnt haar te missen.
Het eerste dat ik deed is haar uitgebreid aanhalen (wat zij ook wilde), en daarbij kwam ik dus de teken tegen, maar geen chip (die zit altijd op het linker schouderblad). Ik heb voldoende katten om te weten hoe de chip voelt.quote:Op woensdag 16 maart 2022 11:46 schreef noodgang het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat niet elke katteneigenaar van Amivedi gehoord heeft. Kun je niet ergens checken of die kat gechipt is, dan kun je contact opnemen met de eigenaar?
Dat is dan een moddervette kat. Niet raar dat een andere kat zijn eten dan ook prima vindtquote:Op woensdag 16 maart 2022 11:38 schreef mvdejong het volgende:
Ik heb meerdere malen gehad dat een andere kat door een open deur mijn huis binnenwandelde, wat in de keuken at, een rondje door mijn huiskamer deed en weer vertrok. Dat alles belangstellend aanschouwd door mijn 8kg kater die in de vensterbank lag.
Ik verwacht niet van mijn buren dat ze hele plannen de campagne gaan uitvoeren om van alles aan hun woning te veranderen zodat mijn kat niet meer bij hun binnen komt. Zij hebben tenslotte een kattenluik zonder slot dus hij kan daar er in en er uit.quote:Op woensdag 16 maart 2022 11:06 schreef Danny het volgende:
Je kunt niet van de buren verwachten dat ze geen kattenluikje hebben natuurlijk, en daarbij ook niet dat ze heel de dag bij dat luikje gaan zitten om elke kat anders dan die van henzelf buiten te houden.
Wat je wel kunt verwachten is dat ze het beest zodra ze 'm opmerken naar buiten zetten, maar beter houd je je huisdieren gewoon bij je. Dan houd je de verantwoordelijkheid bij jezelf en je buren ondervinden geen hinder van jouw huisdier, of dat nou ongewenst binnenwandelen is, zeiken en schijten in de bloemenperkjes, jagen op de vogeltjes in de volière van je buren etc.
Hoe zou jij het vinden als je buren hun hond onbeheerd door de straten laten zwerven en in je tuin laten rondgraven?
Ik had ook tegen hun gezegd dat ze mijn kat actief weg moeten jagen maar zoals ik eerder zei ze zijn daar niet echt mee bezig. Anders bleef hij wel bij hun weg.quote:Op woensdag 16 maart 2022 11:59 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik ben het wel met TS eens; het is niet zijn probleem dat de buren de kat de mogelijkheid geven om bij hen naar binnen te gaan.
Ik heb zelf ook een kat die naar buiten kan gaan wanneer hij wil. De buren hebben een poes waar zij voor zorgen. Ik heb een kattenluik in de achterdeur, de buren niet. Echter is het in de zomer zo dat onze achterdeuren eigenlijk altijd openstaan en de beesten dus normaal gesproken probleemloos naar binnen kunnen lopen. Katten zijn nieuwsgierig en zullen dat dus ook doen.
Ik heb met de buren afgesproken dat in beide gevallen die beesten streng behandeld mogen worden: mijn kat niet in hun huis, hun poes niet in ons huis. De oplossing hiervoor: elke keer dat zo'n beest binnenkomt, schreeuwen tegen dat beest en vooral veel stampij maken. Slaande en snelle bewegingen maken helpt ook mee (zonder dat beest direct te raken). Die beesten háten dat. Na een paar keer zal zo'n beest ook niet meer daar verschijnen; hij weet immers wel beter dan dat hij daar moet verschijnen.
In de tuin is dan vervolgens weer geen probleem; dan komen ze rustig bij ons zitten omdat daar geen ellende voor hen plaatsvindt.
En voor de goede orde: elkaars kat eten geven is sowieso altijd een grote no-no.
M.a.w.: die buren moeten echt strenger tegen TS zijn kat optreden om te voorkomen dat deze zich nog in huis wíl begeven.
Dus je zadelt je buren op met een zorgplicht voor je kat. Da's niet heel realistisch.quote:Op woensdag 16 maart 2022 12:35 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik verwacht niet van mijn buren dat ze hele plannen de campagne gaan uitvoeren om van alles aan hun woning te veranderen zodat mijn kat niet meer bij hun binnen komt. Zij hebben tenslotte een kattenluik zonder slot dus hij kan daar er in en er uit.
Wat ik gewoon wil is dat zij ervoor moeten zorgen dat dat beest niet meer bij hun binnen komt. Zij zeggen dat ze dat doen alleen ik heb sterk de indruk dat ze amper tot niet hun best doen wat ze hebben al eens aangegeven dat ze het zo'n leuke kat vinden en hij gaat steeds maar weer hun kant op. Ook de man des huizes werkt bijna altijd thuis. Wat meer zou helpen is dat ze hem echt actief de tuin uitjagen want dat kan al enorm helpen..of wat men al eerder zeiden een plantenspuit gebruiken.
Toen de buren de twee katten kregen (vandaar ze een luikje hebben) probeerden hun beesten ook in ons huis te komen (mooi en warm weer dus deur stond open) en deze heb ik meteen het huis uitgejaagd. Sindsdien zie ik ze niet meer.
[..]
Ik had ook tegen hun gezegd dat ze mijn kat actief weg moeten jagen maar zoals ik eerder zei ze zijn daar niet echt mee bezig. Anders bleef hij wel bij hun weg.
De buren hebben in dit geval al een goede relatie met dat beest, hè. Beetje sneu naar de kat toe om de relatie en het vertrouwen nu doelbewust te verneuken.quote:Op woensdag 16 maart 2022 11:59 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik ben het wel met TS eens; het is niet zijn probleem dat de buren de kat de mogelijkheid geven om bij hen naar binnen te gaan.
Ik heb zelf ook een kat die naar buiten kan gaan wanneer hij wil. De buren hebben een poes waar zij voor zorgen. Ik heb een kattenluik in de achterdeur, de buren niet. Echter is het in de zomer zo dat onze achterdeuren eigenlijk altijd openstaan en de beesten dus normaal gesproken probleemloos naar binnen kunnen lopen. Katten zijn nieuwsgierig en zullen dat dus ook doen.
Ik heb met de buren afgesproken dat in beide gevallen die beesten streng behandeld mogen worden: mijn kat niet in hun huis, hun poes niet in ons huis. De oplossing hiervoor: elke keer dat zo'n beest binnenkomt, schreeuwen tegen dat beest en vooral veel stampij maken. Slaande en snelle bewegingen maken helpt ook mee (zonder dat beest direct te raken). Die beesten háten dat. Na een paar keer zal zo'n beest ook niet meer daar verschijnen; hij weet immers wel beter dan dat hij daar moet verschijnen.
In de tuin is dan vervolgens weer geen probleem; dan komen ze rustig bij ons zitten omdat daar geen ellende voor hen plaatsvindt.
En voor de goede orde: elkaars kat eten geven is sowieso altijd een grote no-no.
M.a.w.: die buren moeten echt strenger tegen TS zijn kat optreden om te voorkomen dat deze zich nog in huis wíl begeven.
Het is een beest. Geen mens. Dat beest is die associatie na een paar dagen alweer 'vergeten'.quote:Op woensdag 16 maart 2022 12:54 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
De buren hebben in dit geval al een goede relatie met dat beest, hè. Beetje sneu naar de kat toe om de relatie en het vertrouwen nu doelbewust te verneuken.
Je bent een voorbeeldige katteneigenaar. Zouden een hoop mensen (lees: een aantal hier verderop in de straat) een voorbeeld aan kunnen (moeten) nemen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:19 schreef Mylene het volgende:
Mijn kat kan wel naar buiten, alleen naar de achtertuin die is afgeschermd zodat hij nergens overheen kan klimmen, naar de buren bijvoorbeeld. Wat ook een voordeel is dat hij niet aangereden kan worden. En dus geen overlast door bij de buren in de tuin te schijten. Het gaat al jaren prima.
Maybe. Maybe not.quote:Op woensdag 16 maart 2022 12:58 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Het is een beest. Geen mens. Dat beest is die associatie na een paar dagen alweer 'vergeten'.
Maar waarom zouden je buren zich überhaupt bezig moeten houden met het opvoeden van JOUW kat?quote:Op woensdag 16 maart 2022 12:58 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Het is een beest. Geen mens. Dat beest is die associatie na een paar dagen alweer 'vergeten'.
Ik heb zelf geen katten...quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:11 schreef Innisdemon het volgende:
Je bent een voorbeeldige katteneigenaar. Zouden een hoop mensen (lees: een aantal hier verderop in de straat) een voorbeeld aan kunnen (moeten) nemen.
Wegjagen lijkt mij geen zorgplicht.quote:Op woensdag 16 maart 2022 12:45 schreef Danny het volgende:
[..]
Dus je zadelt je buren op met een zorgplicht voor je kat. Da's niet heel realistisch.
Hij is mollig, maar ook gewoon heel groot.quote:Op woensdag 16 maart 2022 12:01 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dat is dan een moddervette kat. Niet raar dat een andere kat zijn eten dan ook prima vindt
Je verwacht dat de buren aktie ondernemen terwijl je ook zelf aktie kan ondernemen door je tuin af te grendelen.quote:
Ja ik doe mijn best maar mijn kat is de domste niet. Hij vindt 10.000 manieren om buiten de tuin te komen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:25 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Je verwacht dat de buren aktie ondernemen terwijl je ook zelf aktie kan ondernemen door je tuin af te grendelen.
Daar ben je zelf te beroerd voor en nu vind je dat de buren jouw probleem moeten oplossen.
Gaat erom dat jij ervoor hoort te zorgen dat jouw huisdier niet bij anderen binnenwandelt. Als straks iemand in de wijk z'n hond loslaat en die wandelt bij jou naar binnen zeg je neem ik aan ook gewoon tegen ze dat ze hun hond bij zich dienen te houden. Ik zie niet in waarom dat met katten anders zou zijn.quote:
Ik zou niet weten waarom een tuin niet af te grendelen is. Beetje je best doen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:26 schreef HSG het volgende:
[..]
Ja ik doe mijn best maar mijn kat is de domste niet. Hij vindt 10.000 manieren om buiten de tuin te komen.
Een kat buiten is niet te vergelijken met hond buiten. Een hond dient buiten aangelijnd te zijn, een kat niet. Het is al iets compleet anders als een aangelijnde hond tegen jouw deur aanzeikt. Dan is er wel wat meer aan de hand. burenruzie bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:17 schreef Danny het volgende:
[..]
Maar waarom zouden je buren zich überhaupt bezig moeten houden met het opvoeden van JOUW kat?
Zou helemaal mooi worden. En dan 'als mijn hond tegen je voordeur aanzeikt moet je 'm dat maar gewoon afleren. Dat ga ik natuurlijk niet zelf doen!'
Ik vind 't nogal wat om zoiets van je buren te 'eisen' omdat jij zelf je huisdier aan z'n lot overlaat.
Ha...hij springt zelf op het dak van de schuur.quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:27 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom een tuin niet af te grendelen is. Beetje je best doen.
Als dat beest aan zijn lot zou overlaten dan was ik niet een aantal keren bij de buren geweest maar dan zou ik meer denken "och daar krijgt ook eten. Scheelt mij weer geld".quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:17 schreef Danny het volgende:
Ik vind 't nogal wat om zoiets van je buren te 'eisen' omdat jij zelf je huisdier aan z'n lot overlaat.
Een kat hoort al helemaal niet op straat te komen. Gewoon in je eigen tuin houden..quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:29 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Een kat buiten is niet te vergelijken met hond buiten. Een hond dient buiten aangelijnd te zijn, een kat niet. Het is al iets compleet anders als een aangelijnde hond tegen jouw deur aanzeikt. Dan is er wel wat meer aan de hand. burenruzie bijvoorbeeld.
Schrikdraad aan of op je schuur dus... Is het nou zo moeilijk om de wegen van je kat af te grendelen?quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:30 schreef HSG het volgende:
[..]
Ha...hij springt zelf op het dak van de schuur.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |