Tsja ik heb meerdere metrolijnen over de wereld mogen gebruiken waar geen mens in een metro aan te pas kwam dus weiger te geloven dat het in Amsterdam niet kan.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 17:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Het personeelsargument haal ik niet eens aan, omdat het er toch niet van gaat komen. De technische beperkingen zijn te groot.
Het spijt me b2py, je hebt veel te weinig verstand van automatisering om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Dit soort automatiseringsprojecten is mijn specialisme. Zonder superingrijpende veranderingen is het trekken aan een dood paard.
Er zijn wel automatische metro's die zonder schuifwanden rijden, onder andere in Londen (DLR), Neurenberg en Boedapest. Waarom zou dat niet bij treinen kunnen? Of doel je puur op de Nederlandse overheid?quote:Op maandag 21 maart 2022 21:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Voor hen die het niet begrijpen; Er komt géén ATO zonder opheffing van álle overwegen, zonder scheiding van meerdere verkeersstromen en al helemaal niet zonder schuifwanden op perrons.
En iedereen die denkt van wel moet deze topicreeks gaan teruglezen vanaf deel één en dan vooral de posts over hoe zenuwachtig ProRail, NS en in het verlengde daarvan de overheid, zich gedragen ten opzichte van veiligheid.
Afgezien daarvan is de computercapaciteit om dit te kunnen doen nog decennia ver weg en dat is als de Wet van Moore stand zou houden, wat al een poosje niet meer het geval is.
En iedereen die denkt dat het wél gaat gebeuren; Niet meer luisteren naar die mongool van een Musk.
Ah, werkt het automatisch keren nu? Wat leuk!quote:Op dinsdag 22 maart 2022 20:11 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
GOA2+. Lang keren en op de emplacementen wordt wel volautomatisch gereden. Voertuigen en baaninfra zijn in principe op het hele traject in staat om onder GOA4 te rijden. Dat dat in praktijk niet kan, heeft meer met het ontbreken van perronwanden en regelgeving op het gebied van brandveiligheid in de tunnel te maken.
Dan moet je de MA niet laten eindigen daar waar de trein stil moet staan... Dat vergt wel een vooruitziende blik, dus geen wissel of zo vlak na het perron.quote:Overigens zijn de rijtijden ook nog wel een dingetje bij automatisch rijden (of het nu GOA2,3 of 4 is): Als de halteerpositie aan het eind van een movement authorization (rijweg) is, gaan de laatste meters met een slakkengang vanwege alle veiligheidsmarges. Een menselijke bestuurder rijdt wat sportiever.
De metro van Amsterdam? Daar kan het absoluut met kleine aanpassingen en uitzondering van de Amstelveenlijn.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 20:32 schreef b2py het volgende:
[..]
Tsja ik heb meerdere metrolijnen over de wereld mogen gebruiken waar geen mens in een metro aan te pas kwam dus weiger te geloven dat het in Amsterdam niet kan.
Ja. Ik denk dat het in Nederland specifiek niet door de politiek geaccepteerd gaat worden. En als het wél geaccepteerd wordt, dan wordt de put gedempt nadat er één kalf beschadigd is.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 20:43 schreef J.B. het volgende:
[..]
Er zijn wel automatische metro's die zonder schuifwanden rijden, onder andere in Londen (DLR), Neurenberg en Boedapest. Waarom zou dat niet bij treinen kunnen? Of doel je puur op de Nederlandse overheid?
Bovengronds of in ondiepe zinktunnels geen probleem. Diep ondergronds een ander verhaal. Omdat wissels in enkelspoor boortunnels niet zo'n goed idee zijn, zul je ze in de casco's van de stations moeten onderbrengen. Diep ondergronds bouwen is extreem duur, daar probeer je stations zo compact mogelijk te houden. Gevolg is dus dat je wissels (of stootjuk) niet onnodig ver van je perron gaat plaatsen.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 20:51 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dan moet je de MA niet laten eindigen daar waar de trein stil moet staan... Dat vergt wel een vooruitziende blik, dus geen wissel of zo vlak na het perron.
Meestal is de businesscase het probleem. Een metrobestuurder (of machinist) is niet zo heel duur. De investeringen voor volledig automatisch rijden zijn hoog. Daarnaast moet je ook nog allerlei veiligheidskritische systemen toevoegen die allemaal stuk kunnen. Slecht voor je systeembeschikbaarheid en je onderhoudsbudget. Vervolgens heb je extra mensen (duurder dan simpele bestuurders) op de verkeersleiding nodig om de boel te bewaken en vanaf de verkeersleiding in te grijpen bij calamiteiten. Plus mobiele teams om bij calamiteiten binnen enkele minuten ter plaatse te zijn. Allemaal gedurende alle exploitatie-uren, ongeacht de frequentie waarmee gereden wordt.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 21:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ja. Ik denk dat het in Nederland specifiek niet door de politiek geaccepteerd gaat worden. En als het wél geaccepteerd wordt, dan wordt de put gedempt nadat er één kalf beschadigd is.
DLR rijdt met GoA-level 3: er is nog altijd een personeelslid aan boord, en die is verantwoordelijk voor het vertrekproces. Op zondagochtenden (geloof ik) rijdt deze ook echt handmatig de trein, zodat er altijd bevoegd personeel aan boord is om te kunnen rijden bij systeemuitval.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 20:43 schreef J.B. het volgende:
[..]
Er zijn wel automatische metro's die zonder schuifwanden rijden, onder andere in Londen (DLR), Neurenberg en Boedapest. Waarom zou dat niet bij treinen kunnen? Of doel je puur op de Nederlandse overheid?
Inderdaad Uwe Excellentie de minister, laat die ambtenaren maar zweten op het departement!quote:Op woensdag 23 maart 2022 11:57 schreef b2py het volgende:
Ik wil cijfers, geen te vaak of met enige regelmaat.
"Ja maar het is zo handig allemaal!" Automatiseren om het automatiseren is een waardeloos idee in ieder geval.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 21:39 schreef stavromulabeta het volgende:
Meestal is de businesscase het probleem. Een metrobestuurder (of machinist) is niet zo heel duur. De investeringen voor volledig automatisch rijden zijn hoog. Daarnaast moet je ook nog allerlei veiligheidskritische systemen toevoegen die allemaal stuk kunnen. Slecht voor je systeembeschikbaarheid en je onderhoudsbudget. Vervolgens heb je extra mensen (duurder dan simpele bestuurders) op de verkeersleiding nodig om de boel te bewaken en vanaf de verkeersleiding in te grijpen bij calamiteiten. Plus mobiele teams om bij calamiteiten binnen enkele minuten ter plaatse te zijn. Allemaal gedurende alle exploitatie-uren, ongeacht de frequentie waarmee gereden wordt.
Eigenlijk doe je een grote investering om goedkoop personeel in te ruilen voor duurder personeel, hogere onderhoudskosten en een lagere systeembeschikbaarheid. Financieel krijg je dat alleen rond bij hoge frequenties en veel voertuigen waarmee je echt veel bestuurders bespaart. Of omdat het een prestigeproject is.
De eerste ICM'en zijn toch al gesloopt?quote:Op woensdag 23 maart 2022 18:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
gisteren is de laatste SGM Sprinter opgehaald uit de Houtrakpolder. Nu zijn er slechts nog het museumstel, een driewagenstel en een stel van ProRail over. Er is nog niets bekend over een nieuwe datum voor een afscheidsrit.
het volgende materieel voor de sloop is ook al aangekondigd, de ICM koplopers zullen vanaf de zomer stapsgewijs aan de kant gaan.
dat klopt, die hadden schade. vanaf de zomer zullen de eerste stellen uit dienst gaan.quote:Op woensdag 23 maart 2022 22:05 schreef b2py het volgende:
[..]
De eerste ICM'en zijn toch al gesloopt?
Je weet dat die verplichting vooralsnog alleen in Nederland is opgeheven?quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:37 schreef Xetran het volgende:
Nu je eindelijk zonder mondbedekking jezelf in een stalen buis mag storten ben ik ook maar weer eens rustig aan het storten op een treinreis buiten onze landsgrenzen.
Ik merk dat bij Eurostar dat je echter niet ver in het voren lijkt te kunnen boeken, of er zijn maar heel weinig opties (met overstap).. Weet iemand soms wanneer er doorgaans meer tickets vrijgegeven worden voor Amsterdam > London?
Begrijp ook van toepassing in de UK. Ireland. In die zin begrijp ik geen verplichting daar de regels gelden van het land van bestemming. Desalniettemin ben ik niet de moeilijkste, meer een indicatie dat veel weer (makkelijker) mogelijk is zonder teveel gedoe.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:51 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Je weet dat die verplichting vooralsnog alleen in Nederland is opgeheven?
In Engeland, ja.quote:
Eurostar is nog gewoon mondkapje verplicht, thalys ook.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:37 schreef Xetran het volgende:
Nu je eindelijk zonder mondbedekking jezelf in een stalen buis mag storten ben ik ook maar weer eens rustig aan het storten op een treinreis buiten onze landsgrenzen.
Ik merk dat bij Eurostar dat je echter niet ver in het voren lijkt te kunnen boeken, of er zijn maar heel weinig opties (met overstap).. Weet iemand soms wanneer er doorgaans meer tickets vrijgegeven worden voor Amsterdam > London?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |