abonnement Unibet Coolblue
pi_204184815
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 17:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Het personeelsargument haal ik niet eens aan, omdat het er toch niet van gaat komen. De technische beperkingen zijn te groot.

Het spijt me b2py, je hebt veel te weinig verstand van automatisering om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Dit soort automatiseringsprojecten is mijn specialisme. Zonder superingrijpende veranderingen is het trekken aan een dood paard.
Tsja ik heb meerdere metrolijnen over de wereld mogen gebruiken waar geen mens in een metro aan te pas kwam dus weiger te geloven dat het in Amsterdam niet kan.
pi_204184952
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 21:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Voor hen die het niet begrijpen; Er komt géén ATO zonder opheffing van álle overwegen, zonder scheiding van meerdere verkeersstromen en al helemaal niet zonder schuifwanden op perrons.

En iedereen die denkt van wel moet deze topicreeks gaan teruglezen vanaf deel één en dan vooral de posts over hoe zenuwachtig ProRail, NS en in het verlengde daarvan de overheid, zich gedragen ten opzichte van veiligheid.

Afgezien daarvan is de computercapaciteit om dit te kunnen doen nog decennia ver weg en dat is als de Wet van Moore stand zou houden, wat al een poosje niet meer het geval is.
En iedereen die denkt dat het wél gaat gebeuren; Niet meer luisteren naar die mongool van een Musk.
Er zijn wel automatische metro's die zonder schuifwanden rijden, onder andere in Londen (DLR), Neurenberg en Boedapest. Waarom zou dat niet bij treinen kunnen? Of doel je puur op de Nederlandse overheid?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2022 20:44:10 ]
  dinsdag 22 maart 2022 @ 20:51:53 #78
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_204185065
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 20:11 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
GOA2+. Lang keren en op de emplacementen wordt wel volautomatisch gereden. Voertuigen en baaninfra zijn in principe op het hele traject in staat om onder GOA4 te rijden. Dat dat in praktijk niet kan, heeft meer met het ontbreken van perronwanden en regelgeving op het gebied van brandveiligheid in de tunnel te maken.
Ah, werkt het automatisch keren nu? Wat leuk!

quote:
Overigens zijn de rijtijden ook nog wel een dingetje bij automatisch rijden (of het nu GOA2,3 of 4 is): Als de halteerpositie aan het eind van een movement authorization (rijweg) is, gaan de laatste meters met een slakkengang vanwege alle veiligheidsmarges. Een menselijke bestuurder rijdt wat sportiever.
Dan moet je de MA niet laten eindigen daar waar de trein stil moet staan... Dat vergt wel een vooruitziende blik, dus geen wissel of zo vlak na het perron.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_204185209
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 20:32 schreef b2py het volgende:

[..]
Tsja ik heb meerdere metrolijnen over de wereld mogen gebruiken waar geen mens in een metro aan te pas kwam dus weiger te geloven dat het in Amsterdam niet kan.
De metro van Amsterdam? Daar kan het absoluut met kleine aanpassingen en uitzondering van de Amstelveenlijn.
Bier.
pi_204185228
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 20:43 schreef J.B. het volgende:

[..]
Er zijn wel automatische metro's die zonder schuifwanden rijden, onder andere in Londen (DLR), Neurenberg en Boedapest. Waarom zou dat niet bij treinen kunnen? Of doel je puur op de Nederlandse overheid?
Ja. Ik denk dat het in Nederland specifiek niet door de politiek geaccepteerd gaat worden. En als het wél geaccepteerd wordt, dan wordt de put gedempt nadat er één kalf beschadigd is.
Bier.
pi_204185812
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 20:51 schreef Duvel het volgende:

[..]
Dan moet je de MA niet laten eindigen daar waar de trein stil moet staan... Dat vergt wel een vooruitziende blik, dus geen wissel of zo vlak na het perron.
Bovengronds of in ondiepe zinktunnels geen probleem. Diep ondergronds een ander verhaal. Omdat wissels in enkelspoor boortunnels niet zo'n goed idee zijn, zul je ze in de casco's van de stations moeten onderbrengen. Diep ondergronds bouwen is extreem duur, daar probeer je stations zo compact mogelijk te houden. Gevolg is dus dat je wissels (of stootjuk) niet onnodig ver van je perron gaat plaatsen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 21:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Ja. Ik denk dat het in Nederland specifiek niet door de politiek geaccepteerd gaat worden. En als het wél geaccepteerd wordt, dan wordt de put gedempt nadat er één kalf beschadigd is.
Meestal is de businesscase het probleem. Een metrobestuurder (of machinist) is niet zo heel duur. De investeringen voor volledig automatisch rijden zijn hoog. Daarnaast moet je ook nog allerlei veiligheidskritische systemen toevoegen die allemaal stuk kunnen. Slecht voor je systeembeschikbaarheid en je onderhoudsbudget. Vervolgens heb je extra mensen (duurder dan simpele bestuurders) op de verkeersleiding nodig om de boel te bewaken en vanaf de verkeersleiding in te grijpen bij calamiteiten. Plus mobiele teams om bij calamiteiten binnen enkele minuten ter plaatse te zijn. Allemaal gedurende alle exploitatie-uren, ongeacht de frequentie waarmee gereden wordt.

Eigenlijk doe je een grote investering om goedkoop personeel in te ruilen voor duurder personeel, hogere onderhoudskosten en een lagere systeembeschikbaarheid. Financieel krijg je dat alleen rond bij hoge frequenties en veel voertuigen waarmee je echt veel bestuurders bespaart. Of omdat het een prestigeproject is.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 22 maart 2022 @ 22:56:50 #82
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_204186615
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 20:43 schreef J.B. het volgende:

[..]
Er zijn wel automatische metro's die zonder schuifwanden rijden, onder andere in Londen (DLR), Neurenberg en Boedapest. Waarom zou dat niet bij treinen kunnen? Of doel je puur op de Nederlandse overheid?
DLR rijdt met GoA-level 3: er is nog altijd een personeelslid aan boord, en die is verantwoordelijk voor het vertrekproces. Op zondagochtenden (geloof ik) rijdt deze ook echt handmatig de trein, zodat er altijd bevoegd personeel aan boord is om te kunnen rijden bij systeemuitval.

En ja, als de 'train captains' staken kan de DLR niet rijden.
pi_204187473
Hoe vaak gebeurt het nu eigenlijk, een aanrijding met een persoon ter hoogte van een perron?
pi_204189701
Te vaak. Het is niet voor niets dat op diverse stations blauwe verlichting aan de uiteinden is aangebracht. Het schijnt te helpen, maar geen idee hoeveel. Er vinden op die stations nog altijd met enige regelmaat aanrijdingen plaats.
pi_204189744
Ik wil cijfers, geen te vaak of met enige regelmaat.
pi_204190459
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 11:57 schreef b2py het volgende:
Ik wil cijfers, geen te vaak of met enige regelmaat.
Inderdaad Uwe Excellentie de minister, laat die ambtenaren maar zweten op het departement!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_204191842
Mooi antwoord!!

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 21:39 schreef stavromulabeta het volgende:
Meestal is de businesscase het probleem. Een metrobestuurder (of machinist) is niet zo heel duur. De investeringen voor volledig automatisch rijden zijn hoog. Daarnaast moet je ook nog allerlei veiligheidskritische systemen toevoegen die allemaal stuk kunnen. Slecht voor je systeembeschikbaarheid en je onderhoudsbudget. Vervolgens heb je extra mensen (duurder dan simpele bestuurders) op de verkeersleiding nodig om de boel te bewaken en vanaf de verkeersleiding in te grijpen bij calamiteiten. Plus mobiele teams om bij calamiteiten binnen enkele minuten ter plaatse te zijn. Allemaal gedurende alle exploitatie-uren, ongeacht de frequentie waarmee gereden wordt.

Eigenlijk doe je een grote investering om goedkoop personeel in te ruilen voor duurder personeel, hogere onderhoudskosten en een lagere systeembeschikbaarheid. Financieel krijg je dat alleen rond bij hoge frequenties en veel voertuigen waarmee je echt veel bestuurders bespaart. Of omdat het een prestigeproject is.
"Ja maar het is zo handig allemaal!" Automatiseren om het automatiseren is een waardeloos idee in ieder geval.
Bier.
pi_204192571
Ik zal het even toelichten waar ik die vraag stel.
In de huidige situatie arriveert een trein en stopt aan een perron of rijdt met een toegestane maximumsnelheid van 140 (lokaal 160) voorbij in Nederland. Zodra je ATO toepast stopt een trein bij een perron of rijdt met de toegestane snelheid voorbij. In de basis veranderd aan de veiligheidssituatie op het perron niets en blijft dus gelijk aan de huidige situatie. Is de wens om het veiligheidsniveau te verbeteren, dan zou je inderdaad kunnen beargumenteren om perrondeuren te plaatsen.
Om een goede vergelijking te kunnen maken is het wel nodig te weten hoe vaak een aanrijding plaatsvindt, wat voorkomen we nu eigenlijk en staat dat in proportie tot de maatregelen die genomen moeten worden. Dagelijks vallen ook bijna 2 doden in het verkeer en 58 zwaargewonden. Acceptatie daarvan is niet perse sprake van maar het zou verhoudingsgewijs beter kunnen zijn om in verkeersveiligheid te investeren dan in perronveiligheid. Meer informatie over perronveiligheid zie het rapport in hieropvolgende link: https://crisislab.nl/word(...)fintief-4-6-2020.pdf
Daarbij speelt nog waarom in de huidige situatie geen actie wordt ondernomen op perronveiligheid. Immers, een ongeval nu is net zo erg als een ongeval later, ongeacht of de trein wordt bestuurd door een persoon of door een computer.

N.b.
In Daegu hebben ze perron'deuren' in de vorm van touwen tussen staanders die omhoog bewegen zodra een trein arriveert. Hiermee voorkomen ze gedoe tussen treinen met verschillende deurposities.
pi_204193629
gisteren is de laatste SGM Sprinter opgehaald uit de Houtrakpolder. Nu zijn er slechts nog het museumstel, een driewagenstel en een stel van ProRail over. Er is nog niets bekend over een nieuwe datum voor een afscheidsrit.

het volgende materieel voor de sloop is ook al aangekondigd, de ICM koplopers zullen vanaf de zomer stapsgewijs aan de kant gaan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_204197283
Tijd voor een feestje.
Bier.
pi_204197851
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 18:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
gisteren is de laatste SGM Sprinter opgehaald uit de Houtrakpolder. Nu zijn er slechts nog het museumstel, een driewagenstel en een stel van ProRail over. Er is nog niets bekend over een nieuwe datum voor een afscheidsrit.

het volgende materieel voor de sloop is ook al aangekondigd, de ICM koplopers zullen vanaf de zomer stapsgewijs aan de kant gaan.
De eerste ICM'en zijn toch al gesloopt?
pi_204200120
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 22:05 schreef b2py het volgende:

[..]
De eerste ICM'en zijn toch al gesloopt?
dat klopt, die hadden schade. vanaf de zomer zullen de eerste stellen uit dienst gaan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_204201349
Ik denk dat hij protoserie ICM-0 bedoelt 😉
pi_204204299
Ik denk het niet Job
pi_204204703
Nu je eindelijk zonder mondbedekking jezelf in een stalen buis mag storten ben ik ook maar weer eens rustig aan het storten op een treinreis buiten onze landsgrenzen.

Ik merk dat bij Eurostar dat je echter niet ver in het voren lijkt te kunnen boeken, of er zijn maar heel weinig opties (met overstap).. Weet iemand soms wanneer er doorgaans meer tickets vrijgegeven worden voor Amsterdam > London?
  Moderator donderdag 24 maart 2022 @ 15:51:14 #96
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_204204826
quote:
7s.gif Op donderdag 24 maart 2022 15:37 schreef Xetran het volgende:
Nu je eindelijk zonder mondbedekking jezelf in een stalen buis mag storten ben ik ook maar weer eens rustig aan het storten op een treinreis buiten onze landsgrenzen.

Ik merk dat bij Eurostar dat je echter niet ver in het voren lijkt te kunnen boeken, of er zijn maar heel weinig opties (met overstap).. Weet iemand soms wanneer er doorgaans meer tickets vrijgegeven worden voor Amsterdam > London?
Je weet dat die verplichting vooralsnog alleen in Nederland is opgeheven?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_204205002
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2022 15:51 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Je weet dat die verplichting vooralsnog alleen in Nederland is opgeheven?
Begrijp ook van toepassing in de UK. Ireland. In die zin begrijp ik geen verplichting daar de regels gelden van het land van bestemming. Desalniettemin ben ik niet de moeilijkste, meer een indicatie dat veel weer (makkelijker) mogelijk is zonder teveel gedoe. :)
  donderdag 24 maart 2022 @ 16:59:28 #98
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_204205435
quote:
7s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:06 schreef Xetran het volgende:
Begrijp ook van toepassing in de UK
In Engeland, ja.

In Schotland en Wales is het dragen van een mondneusmasker nog altijd verplicht.
pi_204206384
quote:
7s.gif Op donderdag 24 maart 2022 15:37 schreef Xetran het volgende:
Nu je eindelijk zonder mondbedekking jezelf in een stalen buis mag storten ben ik ook maar weer eens rustig aan het storten op een treinreis buiten onze landsgrenzen.

Ik merk dat bij Eurostar dat je echter niet ver in het voren lijkt te kunnen boeken, of er zijn maar heel weinig opties (met overstap).. Weet iemand soms wanneer er doorgaans meer tickets vrijgegeven worden voor Amsterdam > London?
Eurostar is nog gewoon mondkapje verplicht, thalys ook.
Bron: vriend die trainmanager is op Eurostar bij NSI
pi_204206864
Boeken voor Eurostar is al mogelijk tot het einde van dit dienstregelingsjaar halverwege december. Als er nog niet geboekt kan worden, dan kan het zijn dat er op die specifieke datum werkzaamheden op het traject zijn en de dienstregeling nog niet bevestigd is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')