abonnement Unibet Coolblue
pi_204057029


Er is iets in Zweden wat elk jaar best wel leeft onder de bevolking. Maar niet alleen daar, nee nee, het leeft zelfs buiten het land. Je zou kunnen zeggen dat er fans zijn in heel Europa, of zelfs wereldwijd. En elk jaar opnieuw wordt er reikhalzend uitgekeken naar een lijst, een lijst met namen, een lijst waar de gelukkigen opstaan die dit jaar de kans krijgen om mee te doen aan een groot muzikaal evenement. Een evenement die elk jaar weer grootser is (of probeert te zijn) dan de vorige. Laten we er niet meer omheen draaien, het gaat natuurlijk over het Melodifestivalen. Iedereen wil hier aan meedoen, en de genen die zeggen niet te willen staat glashard te liegen. Hier winnen is het einddoel, dan weet je dat je het gemaakt hebt. Oh ja, en je mag dan meedoen aan het Eurovisie Songfestival, leuke bijkomstigheid. :+

Maar zonder gekheid, Melodifestivalen is een hele goede nationale voorronde, het is niet voor niks in eigen land enorm populair, en wordt dus ook massaal gevolgd door Eurovisie fans in het buitenland. Bij het Melodifestivalen denk je eigenlijk standaard meteen aan kwaliteit, en door de sterke opzet gebeurt het maar zelden dat er een nummer wint dat op het songfestival zelf geen enkele kans maakt. Of altijd het beste nummer wint is een tweede, maar dat geldt voor elk land en elke nationale voorronde.

Er is echter ook kritiek, en dat neemt de laatste jaren best wel toe. Het speelt al langer dat er altijd slechts maar enkele nummers lijken te zijn die meedoen voor de winst (de rest is "opvul materiaal"), maar vooral de opmerkingen over dat er wel heel veel plastic-fantastic over geproduceerde nummers meedoen nemen erg toe. De Eurovisie fans lijken een beetje klaar te zijn met telkens hetzelfde geluid en concept, en dat is ook terug te zien in de televotingresultaten op het songfestival zelf. Als laatste is er de hoeveelheid terugkerende namen, wat soms echt bizar hoog ligt. Het lijkt er een beetje op dat nieuwe namen weinig kans krijgen om hun geluid te laten horen, en dat is jammer. Zweden staat bekend om een levendige muziekindustrie, het zou fijn zijn om dat ook terug te zien in de nationale voorronde. Aan de andere kant geldt natuurlijk ook dat het een soort van traditie is geworden, het heeft ook zo z'n charme.

Het is inmiddels tijd voor de 62ste editie van het Melodifestivalen, natuurlijk weer georganiseerd door de Zweedse omroep SVT. Het wordt dit jaar gepresenteerd door Oscar Zia, die al vaker op het Melodifestivalen podium heeft gestaan, maar dan als deelnemer. Voor de vorige editie was er het een en ander aangepast vanwege corona, maar er zijn geruchten dat er deze keer weer terug wordt gegrepen naar voorrondes in verschillende steden. Er zijn zoals altijd weer zes shows, vier voorrondes, Andra Chansen (een herkansingsronde die dit jaar een vijfde voorronde wordt genoemd, maar wat ik weiger te accepteren), en de finale. Deze laatste is op 12 maart, in Stockholm. De voorrondes en Andra Chansen zijn gepland in (op volgorde) Malmö, Gothenburg, Linköping, Lidköping en het spannende Örnsköldsvik.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cornelia is de winnaar!

De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_204057063
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 22:31 schreef Aadrianus het volgende:
Kan best zijn dat ze terecht MelFest heeft gewonnen, ik heb dat niet gevolgd. Maar eerlijk… Zou iedereen ook zo enthousiast zijn als dit uit …. welk ander land kwam?
100% :)
leven zoals het leven is
pi_204057071
Heerlijk nummer en gaat meedoen om de hoofdprijs. Kan haast niet anders.

Jammer dat het Zweden is :P

Winnen hoeven ze van mij niet, dan liever Italië twee keer achter elkaar, maar een goed nummer is een goed nummer.

[ Bericht 64% gewijzigd door aERodynamIC1970 op 12-03-2022 22:42:48 ]
pi_204057138
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 22:31 schreef Aadrianus het volgende:
Kan best zijn dat ze terecht MelFest heeft gewonnen, ik heb dat niet gevolgd. Maar eerlijk… Zou iedereen ook zo enthousiast zijn als dit uit …. welk ander land kwam?
De Eurofans zijn Zweden juist nogal zat, daarom is de populariteit van deze inzending puur op basis van de kwaliteit. En als de Eurofans al om zijn, kun je nagaan wat de internationale jury's (die toch al pro-Zweden zijn) hiermee gaan doen. Enige caveat is dat ze wel zuiver moet zingen... en dat ze in eigen land de televote niet won.
pi_204057189
Het enige negatieve hieraan vind ik wel dat 3 keer in 10 jaar winnen wat overdreven is, maar goed.

Het zou wel gewoon verdiend zijn (als ze het goed brengt).
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 12 maart 2022 @ 22:42:08 #6
163650 Greys
pi_204057247
Toen ik het ooit voor het eerst hoorde trok ik haar snerp/nasale stem niet zo. Maar toen was ik afgeleid en had ik een druk hoofd. Nu ik er echt voor ging zitten met nul afleiding kwam het binnen. Ik vind het echt de tofste inzending van Zweden in jaren. Zo veel beter dan die typische gepolijste vrij random popdeuntjes die ze vaak sturen.

Ze staat niet bovenaan m'n ranglijst maar dendert (nu pas ja) wel m'n top 3 of 4 in. Hup Cornelia!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_204057290
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 22:37 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
De Eurofans zijn Zweden juist nogal zat, daarom is de populariteit van deze inzending puur op basis van de kwaliteit. En als de Eurofans al om zijn, kun je nagaan wat de internationale jury's (die toch al pro-Zweden zijn) hiermee gaan doen. Enige caveat is dat ze wel zuiver moet zingen... en dat ze in eigen land de televote niet won.
Die televote is niet zo’n ramp. Als er iemand 90 van het potentiële maximum van 96 punten pakt bij de televoting met een liedje van niks, dan spelen er duidelijk andere factoren mee en dan is 70 ook geen slechte score.

Het probleem is vooral dat het optreden zelf niet zo sterk was, zowel de zang als hoe het in beeld overkwam. Dat is wel belangrijk om aan te werken, want anders heb je best een risico dat dit redelijk onopvallend voorbijgaat voor de gemiddelde Centraal- of Oost-Europese televoter.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  ESF Reporter zaterdag 12 maart 2022 @ 22:43:48 #8
87554 Cee
Welluk?
pi_204057294
quote:
0s.gif
Op zaterdag 12 maart 2022 22:31 schreef Aadrianus het volgende:

Kan best zijn dat ze terecht MelFest heeft gewonnen, ik heb dat niet gevolgd. Maar eerlijk… Zou iedereen ook zo enthousiast zijn als dit uit …. welk ander land kwam?
Ik kan niet voor iedereen spreken maar ik vraag me af wat dit uit zou maken.
Mijn favoriet zou het ook zijn als Belarus nog meedeed en het daar uit kwam.
pi_204057349
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 22:39 schreef Em31 het volgende:
Het enige negatieve hieraan vind ik wel dat 3 keer in 10 jaar winnen wat overdreven is, maar goed.

Het zou wel gewoon verdiend zijn (als ze het goed brengt).
Inderdaad, gun het eens aan één van die andere landen die hoog bij de favorieten staan en nooit winnen, zoals Oekraïne, Italië of Nederland :(
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_204057378
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 22:45 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Inderdaad, gun het eens aan één van die andere landen die hoog bij de favorieten staan en nooit winnen, zoals Oekraïne, Italië of Nederland :(
Godsamme Fred, je hebt gelijk.

Uit dat licht, cancel de boel maar gewoon.
pi_204057388
In één klap gelijk op nummer 1 in de Eurovision scoreboard app!

Spanje, Italië en Nederland zakken nu naar 2, 3 en 4.
pi_204057396
Ach, dat ze de televote niet won zegt mij niet zoveel. Ze stond tegenover de (bijna) nationale knuffelbeer.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_204057407
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 22:31 schreef Aadrianus het volgende:
Kan best zijn dat ze terecht MelFest heeft gewonnen, ik heb dat niet gevolgd. Maar eerlijk… Zou iedereen ook zo enthousiast zijn als dit uit …. welk ander land kwam?
Als het uit San Marino was geweest, hadden we het ook goed gevonden :)
pi_204057412
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 22:43 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Die televote is niet zo’n ramp. Als er iemand 90 van het potentiële maximum van 96 punten pakt bij de televoting met een liedje van niks, dan spelen er duidelijk andere factoren mee en dan is 70 ook geen slechte score.

Het probleem is vooral dat het optreden zelf niet zo sterk was, zowel de zang als hoe het in beeld overkwam. Dat is wel belangrijk om aan te werken, want anders heb je best een risico dat dit redelijk onopvallend voorbijgaat voor de gemiddelde Centraal- of Oost-Europese televoter.
Ik vind het juist heel goed overkomen. Het heeft iets ongepolijsts, half dronken noemde ik het al eerder. Alsof ze niet precies weet waar ze moet staan op het podium. Voor dit nummer werkt dat heel goed, vind ik.
pi_204057434
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 22:47 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ach, dat ze de televote niet won zegt mij niet zoveel. Ze stond tegenover de (bijna) nationale knuffelbeer.
Ja, maar laten we eerlijk zijn: als Euphoria hier meedeed had Anders Bagge die televote niet gewonnen.
pi_204057462
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 22:49 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Ja, maar laten we eerlijk zijn: als Euphoria hier meedeed had Anders Bagge die televote niet gewonnen.
Klopt ook
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_204057557
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 22:48 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Ik vind het juist heel goed overkomen. Het heeft iets ongepolijsts, half dronken noemde ik het al eerder. Alsof ze niet precies weet waar ze moet staan op het podium. Voor dit nummer werkt dat heel goed, vind ik.
Yup, hoewel ik haar stemgeluid af en toe tegen het valse vind aanzitten werkt het wel in combinatie met de manier waarop ze over het podium heen gaat en de camerashots zoekt
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  ESF Reporter zaterdag 12 maart 2022 @ 22:55:09 #18
87554 Cee
Welluk?
pi_204057566
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 22:48 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Ik vind het juist heel goed overkomen. Het heeft iets ongepolijsts, half dronken noemde ik het al eerder. Alsof ze niet precies weet waar ze moet staan op het podium. Voor dit nummer werkt dat heel goed, vind ik.
Ja dit precies! Belichting is ook best onflatteus. En daardoor heeft het weer wat.
pi_204057692
Dit is toch wel mijn nummer 1 dit jaar O+ O+
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_204057726
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 22:48 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Ik vind het juist heel goed overkomen. Het heeft iets ongepolijsts, half dronken noemde ik het al eerder. Alsof ze niet precies weet waar ze moet staan op het podium. Voor dit nummer werkt dat heel goed, vind ik.
Het is op zich een goede keuze om het wat afwijkend in beeld te brengen. Maar ik ben nu nog niet helemaal overtuigd dat de combinatie van deze stem en de wat rommelige beelden echt gaan landen achter het voormalige IJzeren Gordijn.

Het is jammer dat ze niet wat meer Oost-Europese jury’s hadden. Die ene Tsjechische jury die helemaal geen punten gaf, is nou ook weer niet echt representatief voor goede smaak :')
De Sahara is zonder meer erg droog.
  zaterdag 12 maart 2022 @ 23:05:44 #21
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_204057746
Jezus wat eens schrale kraaienstem. Valt buiten de top 20.
Zing met me mee tot morgenvroeg....
pi_204057805
Zou normaal gesproken geen winnaar zijn, maar in dit speelveld verwacht ik dat ze een grote kans maakt op de winst.
  zaterdag 12 maart 2022 @ 23:10:03 #23
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_204057835
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 23:08 schreef Soof123 het volgende:
Zou normaal gesproken geen winnaar zijn, maar in dit speelveld verwacht ik dat ze een grote kans maakt op de winst.
Kabbelend liedje wat niet uit de verf komt en hele matige zang. Ik zie het niet gebeuren.

Het wordt Ukraine of Italië.
Zing met me mee tot morgenvroeg....
pi_204057887
Ik ben al lang blij dat we voor het eerst sinds 2016 een Zweedse inzending hebben die niet plastic overkomt
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_204058021
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 22:19 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Oekraine zit nu echt niet te wachten op de organisatie.
Natuurlijk niet, maar dat hoeft ze niet te weerhouden van het winnen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')