Ik heb vooral bij Polen wel een beetje het idee dat ze de grenzen echt aan het opzoeken zijn; die zie ik de navo er wel in trekken. Verder helemaal eens met je post.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:20 schreef Evenstar het volgende: [..] Precies. Sancties die er nu zijn gewoon langdurig aanhouden. Laat Rusland maar economisch naar de klote gaan door de sancties. Ook het leveren van defensieve wapens kan gewoon blijven doorgaan. Laat Rusland maar militair gezien naar de klote gaan en meer en meer materiaal verliezen. Ik snap dat veel mensen in een soort van "paniek" zitten en denken dat Rusland alles en iedereen gaat aanvallen nadat ze klaar zijn in Oekraïne, maar ik zie dat echt niet gebeuren. Waarom denk je dat ze Oekraïne hebben gepakt en niet Letland, Litouwen of Estland? Waarom niet Finland? Die laatste is niet eens NAVO-lid. Je kan van alles zeggen over Putin, maar dom is hij echt niet. Ik denk ook niet dat die opeens "batshit crazy" is geworden. Aanval op Oekraïne zag je al maanden of zelfs jaren aankomen. Hij heeft dit zelf al meerdere malen hardop gezegd. Oekraïne was nog het enige wat Putin kon pakken/aanvallen om zijn invloed uit te breiden. Wit-Rusland is zogenaamd soeverein, maar zonder de hulp van Putin was Lukashenko al van een brug gegooid. Nu wilde hij hetzelfde doen in Oekraïne. Hij, of eigenlijk zijn inlichtingendienst, heeft/hebben zich wel zwaar vergist in hoe welwillend Oekraïne zou zijn. Als Putin echt uit was om een WWIII had hij wel iets geprobeerd in Finland, Letland, Litouwen, Estland of een ander NAVO-lid. Oekraïne was zijn laatste kans en door Oekraïne richting de EU en NAVO te trekken kon Putin, in zijn ogen, niet anders dan nu aanvallen. Nee, ik wil niet dat men maar buigt en toegeeft aan Putin, maar escaleren omdat je een te grote ego hebt om dit op te lossen met diplomatie lijkt mij ook niet een weg die wij moeten inslaan. Ja, Rusland is de agressor. Ja, Rusland valt een soeverein land binnen. Ja, Rusland zorgt voor onnodig veel doden, waaronder ook burgers. Echter is het ook een feit dat Rusland Oekraïne morgen met de grond gelijk zou kunnen maken als ze echt uit waren op totale vernietiging. Dat zowel Rusland als de VS (en dus ook de NAVO) het op zo'n manier benaderen is eigenlijk een teken dat niemand uit is op verdere escalatie.
Ik denk dat je de industrialiteit van het westen onderschat zodra men overschakeld naar een oorlogsindustrie. En een verwaarloosde krijgsmacht in Nederland zegt natuurlijk niks over de krijgsmacht in andere NATO staten.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:19 schreef UitStraling het volgende: [..] Die aantallen kloppen niet, kijk naar ons, die paar resterende F16's zijn eigenlijk compleet versleten (ze durfden die van de week niet door de geluidbarrière heen te laten vliegen) en die paar F35's die we hebben schijnen niet zo best te zijn nog niet (kinderziektes en gewenning en derde keuze) plus het is eigenlijk de speelgoedversie van de F22.
Ik denk dat wij als gewone burgers veel te veel ontzag hebben voor mensen als Poetin. 69 jaar oud, in de oost-Duitse provincie op een achteraf kantoortje tijdens de nadagen van de koude oorlog de KGB-er uitgehangen en nu lopen te zaniken dat vroeger, toen de sovjet-unie nog bestond, alles beter was.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:17 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik onderschat de Russen niet. Dat hebben we al veel te lang gedaan net als met China. Maar een wereldmacht zal Rusland nooit worden. Zeker niet op deze manier.
Komt ie nu mee.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:27 schreef Evenstar het volgende:
Uiteindelijk is Oekraïne gewoon hoe dan ook de lul. De vraag is vooral hoe ver ze willen gaan en hoe lang ze dit willen (en kunnen) volhouden. Oekraïne kan dit niet winnen zonder echte inmenging van de NAVO en de NAVO heeft al gezegd dit niet te gaan doen.
Oekraïne zal uiteindelijk iets moeten opgeven. Hoe langer ze het volhouden en echt sterk blijven staan, hoe minder ze moeten toegeven. Risico is alleen dat je verdediging op een gegeven moment ook als een kaartenhuis in elkaar kan donderen en dan heb je geen poot meer om op te staan als je bij een onderhandelingstafel aankomt.
Verder denk ik ook niet dat Putin iets debiels gaat doen om NAVO to provoceren. Wat wint hij daar in godsnaam mee? Hij weet ook wel dat hij in Oekraïne hoe dan ook gaat winnen.
Eens wat betreft Polen, maar gelukkig kunnen zij zelf weinig doen. Artikel 5 is een "defensive pact", dus als Polen op eigen houtje iets gaat doen zoeken ze het maar lekker uit. Ik was even bang dat het ging escaleren door het leveren van de vliegtuigen, maar gelukkig was Biden (of de mannen om hem heen) slim genoeg om dit tegen te houden.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:26 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik heb vooral bij Polen wel een beetje het idee dat ze de grenzen echt aan het opzoeken zijn; die zie ik de navo er wel in trekken. Verder helemaal eens met je post.
Ik zie het anders, Rusland kan dit niet winnen. Zie de Russen in Afghanistan of de Amerikanen in Vietnam.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:27 schreef Evenstar het volgende:
Uiteindelijk is Oekraïne gewoon hoe dan ook de lul. De vraag is vooral hoe ver ze willen gaan en hoe lang ze dit willen (en kunnen) volhouden. Oekraïne kan dit niet winnen zonder echte inmenging van de NAVO en de NAVO heeft al gezegd dit niet te gaan doen.
Ik zie nog altijd wel het scenario gebeuren dat Ukraine het tot mei/juni volhoudt en dat dan (volgens het FSB document) Rusland economisch en maatschappelijk implodeert. Het vechten houdt op en alle Russen gaan terug.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:27 schreef Evenstar het volgende:
Hij weet ook wel dat hij in Oekraïne hoe dan ook gaat winnen.
Ja maar dat duurt nog eventjes, kijk naar Duitsland of Italië, Beretta en Krauss-Maffei pruttelen lekker op Russisch gas.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:26 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik denk dat je de industrialiteit van het westen onderschat zodra men overschakeld naar een oorlogsindustrie. En een verwaarloosde krijgsmacht in Nederland zegt natuurlijk niks over de krijgsmacht in andere NATO staten.
Dit is toch wel anders en meer "out in the open". Putin gaat hier niet zonder een "overwinning" terugtrekken. Wat die overwinning dan ook mag zijn. De Krim erkennen, onafhankelijke Donbas, andere regering, neutraliteit .....quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:31 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik zie het anders, Rusland kan dit niet winnen. Zie de Russen in Afghanistan of de Amerikanen in Vietnam.
De Oekraïners hoeven alleen maar de kosten zo hoog te maken (makkelijker gezegd dan gedaan).
True to the bone.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:32 schreef Barbusse het volgende:
Putin gaat helemaal niks winnen in Oekraïne. Slechts vele onnodige doden aan beide zijdes. Maar hij wint geen aanzien, geen stabiele regio, geen sterke economie, geen politieke invloed, geen podium op het wereldtoneel. Dat verloor hij allemaal toen hij de invasie startte. Het is hierdoor voor hem eigenlijk compleet irrelevant geworden of hij Oekraïne weet te verslaan of niet. Het draait nu alleen maar om gezicht redden.
Heel mooi verwoord. Dit is eigenlijk wat ik hierboven bedoel met "overwinning".quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:32 schreef Barbusse het volgende:
Putin gaat helemaal niks winnen in Oekraïne. Slechts vele onnodige doden aan beide zijdes. Maar hij wint geen aanzien, geen stabiele regio, geen sterke economie, geen politieke invloed, geen podium op het wereldtoneel. Dat verloor hij allemaal toen hij de invasie startte. Het is hierdoor voor hem eigenlijk compleet irrelevant geworden of hij Oekraïne weet te verslaan of niet. Het draait nu alleen maar om gezicht redden.
Mwoah, ik zie dat wel degelijk snel veranderen zodra men echt overschakeld naar een oorlogsindustrie hoor.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:32 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ja maar dat duurt nog eventjes, kijk naar Duitsland of Italië, Beretta en Krauss-Maffei pruttelen lekker op Russisch gas.
Nederland is wellicht een vol land maar wel een klein land. We moeten het niet hebben van spierballen en het voordeel dat we een besturende hoofdstad hebben lichtjaren land inwaards. Een aanval kunnen we niet alleen afslaan.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:26 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik denk dat je de industrialiteit van het westen onderschat zodra men overschakeld naar een oorlogsindustrie. En een verwaarloosde krijgsmacht in Nederland zegt natuurlijk niks over de krijgsmacht in andere NATO staten.
Ja hoor.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:32 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ik zie nog altijd wel het scenario gebeuren dat Ukraine het tot mei/juni volhoudt en dat dan (volgens het FSB document) Rusland economisch en maatschappelijk implodeert. Het vechten houdt op en alle Russen gaan terug.
Poetin gaat nog jarenlang Russische tienertjes en twintigers in Oekraïne laten sneuvelen en in zinken doodskisten naar moedertje Rusland laten terugkeren terwijl de Russische bevolking urenlang in de rij mag staan omdat er zich op dat moment heeft rondgesproken dat er één brood in een bepaalde supermarkt ligt in heel Moskou. Ondertussen betalen wij dan vijf euro voor een liter benzine en krijgen we jaarlijks een narekening van 20.000 euro op onze energierekening.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:27 schreef Evenstar het volgende:
Oekraïne zal uiteindelijk iets moeten opgeven. Hoe langer ze het volhouden en echt sterk blijven staan, hoe minder ze moeten toegeven. Risico is alleen dat je verdediging op een gegeven moment ook als een kaartenhuis in elkaar kan donderen en dan heb je geen poot meer om op te staan als je bij een onderhandelingstafel aankomt.
Verder denk ik ook niet dat Putin iets debiels gaat doen om NAVO to provoceren. Wat wint hij daar in godsnaam mee? Hij weet ook wel dat hij in Oekraïne hoe dan ook gaat winnen.
Putin heeft straks niemand meer om voor hem te vechten. Ik zie dit sowieso niet jaren dooretteren. Daar is het te groot voor en is het op een wereldtoneel. NIet ergens in een hoekje van het Midden-Oosten waar niemand naar wil kijken, maar gewoon in Europa.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:37 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Poetin gaat nog jarenlang Russische tienertjes en twintigers in Oekraïne laten sneuvelen en in zinken doodskisten naar moedertje Rusland laten terugkeren terwijl de Russische bevolking urenlang in de rij mag staan omdat er zich op dat moment heeft rondgesproken dat er één brood in een bepaalde supermarkt ligt in heel Moskou. Ondertussen betalen wij dan vijf euro voor een liter benzine en krijgen we jaarlijks een narekening van 20.000 euro op onze energierekening.
Dat zijn de offers die Europese burgers (en daar tel ik de Russen ook toe) dienen te brengen om de natte droom van een paar incontinente dinosaurussen uit de tijd van de koude oorlog, de stoommachine, de telegraaf en grotschilderingen dienen te verwezenlijken voordat ze definitief beginnen te dementeren.
Ik heb een ballon voor hem?quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:35 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Heel mooi verwoord. Dit is eigenlijk wat ik hierboven bedoel met "overwinning".
Hij zal iets moeten krijgen om het te kunnen verkopen als een "overwinning", maar uiteindelijk zal Rusland als land verliezen en terug in de tijd gaan.
Maar Oekraïne kan ook niet winnen. Als Rusland wil bombarderen ze morgen alles plat. Denk dus dat er iets onderhandeld moet worden.
Als je hem al kunt inschatten is voor hem die pijn altijd nog minder dan een westers en EU-Oekraïne.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:43 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik heb een ballon voor hem?
Zelfs als hij de Krim krijgt en de onafhankelijkheid van die 2 oostelijke regio's voor elkaar krijgt is het een phyrrusoverwinning, want de Krim was al defacto Russisch, en die twee regio's zullen nog jaren onrustig blijven met als enige verschil dat hij dan verantwoordelijk zal worden gehouden voor die onrust.
Wat de uitkomst ook zal zijn, hij heeft nu al verloren.
Polen heeft alle recht wantrouwen te hebben richting de oosterbuur.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:26 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik heb vooral bij Polen wel een beetje het idee dat ze de grenzen echt aan het opzoeken zijn; die zie ik de navo er wel in trekken. Verder helemaal eens met je post.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |