abonnement Unibet Coolblue
pi_204698341
Oh Loj, wat een fijn bericht. Het is natuurlijk niet meteen ‘goed’, maar dat de school gelijk ziet dat er iets moet gebeuren is wel een opluchting denk ik. Ik hoop echt dat het hem gaat helpen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_204701227
Oh Loj, wat fijn dat er meteen actie wordt ondernomen!

Wat betreft dat samenwerken: wij waren dat eerst ook aan het stimuleren, maar dat werd daarna afgeraden door de echa-specialiste. Sjaak denkt op een ander niveau dan zijn klasgenoten (ook in de plusklas) en dan is samenwerken vaak juist heel frustrerend. Dus krijgt Sjaak tegenwoordig de keuze of hij wil samenwerken, of alleen wil werken. Ik weet niet wat het verschil qua denkniveau is in de plusklas bij Js, maar misschien iets om in je achterhoofd te houden.

Sjaak zit na school op een techniekclub waar het hem wel lukt om samen te werken, dus hij oefent het wel degelijk.
pi_204705742
@Loj wat fijn dat er direct gehandeld gaat worden.

Samenwerken doet D juist niet zo lekker bij de plusklas, maar wel in zijn eigen klas. Maar dat is meer omdat het dan niet zo op niveau hoeft denk ik. Die weerstand is nogal hoog. Naast dat de plusklas nu alleen maar oudere kinderen heeft en hij nog niet aan het pre-puberen toe is..
pi_204721303
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 10:20 schreef MevrouwCactus het volgende:

Een tip van mij: haal sociaal en emotioneel uit elkaar. Dat zijn twee verschillende dingen. Emotioneel zijn hb-kinderen vaak leeftijdsadequaat, waar ze sociaal toch echt voorlopen op leeftijdsgenootjes. Zo te lezen past jouw meisje zich aan haar leeftijdsgenootjes aan. Het kan zomaar zijn dat ze in groep 3 volgend jaar meer zichzelf kan zijn, op sociaal gebied.
Ik was vanmiddag in het gesprek met de juffen en pmt-er daar even heel adrem in, meer dan juf van me gewend is. Dankzij dit :D
Als je eerst verteld dat hij sociaal echt lekker zit, dan kun je daarna niet zeggen dat de sociaal emotionele ontwikkeling een boost nodig heeft :P

We gaan proberen hem meer verantwoordelijkheid te geven voor het plusklaswerk en chinees, met een open optie om hulp te vragen. En evt consequenties. Maar ook beloning als hij lekker werkt. Het is een experiment, want als dit niet werkt, dan heeft hij gewoon steun nodig in dat zelfstandig werken. Maar dan weten we dat ook weer.
pi_204726390
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2022 20:00 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Ik was vanmiddag in het gesprek met de juffen en pmt-er daar even heel adrem in, meer dan juf van me gewend is. Dankzij dit :D
Als je eerst verteld dat hij sociaal echt lekker zit, dan kun je daarna niet zeggen dat de sociaal emotionele ontwikkeling een boost nodig heeft :P

We gaan proberen hem meer verantwoordelijkheid te geven voor het plusklaswerk en chinees, met een open optie om hulp te vragen. En evt consequenties. Maar ook beloning als hij lekker werkt. Het is een experiment, want als dit niet werkt, dan heeft hij gewoon steun nodig in dat zelfstandig werken. Maar dan weten we dat ook weer.
*O* goed gedaan!
  donderdag 12 mei 2022 @ 23:22:53 #156
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_204728216
^O^ @Deepfreeze Mooi dat ze open staan voor dit experiment, hopelijk heeft het effect. Btw hoe tof zeg, Chinees leren :7

Dit is ook weer een goede reminder voor mezelf om te benoemen in het gesprek met juf en ib-er dat we binnenkort hebben over het versnellen naar groep 3. Voelt nog steeds als de beste keuze maar ik vind het een erg spannende beslissing en de ib-er wil het hebben over de voor- en nadelen ervan. Ze vond dat ze zelf ook wel laat in het proces erbij betrokken is, zeker omdat het al in het begin van het schooljaar is geopperd, maar ik ben blij dat we haar toch nog kunnen spreken hierover.
  vrijdag 13 mei 2022 @ 09:27:13 #157
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_204731222
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2022 23:22 schreef Tweedledee het volgende:
^O^ @:Deepfreeze Mooi dat ze open staan voor dit experiment, hopelijk heeft het effect. Btw hoe tof zeg, Chinees leren :7

Dit is ook weer een goede reminder voor mezelf om te benoemen in het gesprek met juf en ib-er dat we binnenkort hebben over het versnellen naar groep 3. Voelt nog steeds als de beste keuze maar ik vind het een erg spannende beslissing en de ib-er wil het hebben over de voor- en nadelen ervan. Ze vond dat ze zelf ook wel laat in het proces erbij betrokken is, zeker omdat het al in het begin van het schooljaar is geopperd, maar ik ben blij dat we haar toch nog kunnen spreken hierover.
Moet je mijn kind vragen. Die vindt het niet tof :D
Eerst 2 jaar Russisch en nu 2 jaar Chinees. Iets waar ouders ook niet echt bij kunnen helpen, en een ander schrift.. dan moet je echt leren. En als je dan iets moet leren wat je interesse niet heeft is dat pittig.

Bij D hebben we dat kort-kleuter besluit rond deze tijd genomen, en juf was nog niet 100% overtuigd. De ib-er had twijfel. Maar haar heb ik niet eens gesproken. Ze hebben het aan mij overgelaten. Hij liet op school toch niet zien wat hij al kon, dus juf vond dat maar lastig beoordelen.

De PMT-er opperde ook nog om eens 2 weken geen werk te pushen op school, alles loslaten. Daar waren juf en ik snel over eens dat we dan na 2 weken een kind hebben dat 2 weken werk moet inhalen en dan in de stress schiet.
Maar het is wel fijn dat we nu op alle plekken ongeveer hetzelfde doen. En dat we het open hebben kunnen bespreken.

Thuis is D ook echt de Benjamin, maar nu grote broer zijn schouderkop gebroken heeft, moet hij echt meer zijn steentje bijdragen aan klusjes. Dat momentum grijpen we ook maar even aan.
pi_204731858
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 13 mei 2022 @ 11:10:22 #159
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204731968
Oef dat is snel! Wel spannend :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 13 mei 2022 @ 12:04:18 #160
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_204732455
@MevrouwCactus , die zag je ook wel een beetje aankomen toch? Maar snel blijft het wel..
Hoe checken ze eigenlijk dat hij geen hiaten oploopt bij die overgang?
pi_204732604
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2022 12:04 schreef Deepfreeze het volgende:
@:MevrouwCactus , die zag je ook wel een beetje aankomen toch? Maar snel blijft het wel..
Hoe checken ze eigenlijk dat hij geen hiaten oploopt bij die overgang?
Ja, ik zag het wel aankomen, maar toch…

Sjaak is doorgetoetst en daaruit zijn een paar hiaten zichtbaar. Dus die worden vandaag en volgende week aangepakt (dat is het voordeel, je hoeft hem maar 1x iets uit te leggen en hij snapt het en kan het uitvoeren). Gelukkig snappen de juffen precies hoe ze hem dingen het beste uit kunnen leggen O+
  vrijdag 13 mei 2022 @ 12:26:03 #162
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_204732661
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2022 12:19 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Ja, ik zag het wel aankomen, maar toch…

Sjaak is doorgetoetst en daaruit zijn een paar hiaten zichtbaar. Dus die worden vandaag en volgende week aangepakt (dat is het voordeel, je hoeft hem maar 1x iets uit te leggen en hij snapt het en kan het uitvoeren). Gelukkig snappen de juffen precies hoe ze hem dingen het beste uit kunnen leggen O+
Nee, het blijft snel..
Goed dat ze dat in de gaten houden. Het zou niet de eerste zijn die daar problemen mee krijgt..
pi_204732745
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2022 12:26 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Nee, het blijft snel..
Goed dat ze dat in de gaten houden. Het zou niet de eerste zijn die daar problemen mee krijgt..
Klopt, daarom zijn we daar ook heel bewust mee bezig. School neemt het goed serieus O+
  vrijdag 13 mei 2022 @ 12:49:54 #164
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_204732880
Ow @MevrouwCactus dat gaat inderdaad snel ineens! Wat een geluk met zulke juffen O+
  vrijdag 13 mei 2022 @ 12:56:28 #165
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_204732925
@Deepfreeze Lijkt me ook wel bizar als je kind ineens zo’n totaal andere taal tegen je gaat praten :D Al zou ik stiekem wel zin hebben om het mee te willen leren O-)
  vrijdag 13 mei 2022 @ 23:38:41 #166
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_204739142
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2022 09:27 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Moet je mijn kind vragen. Die vindt het niet tof :D
Eerst 2 jaar Russisch en nu 2 jaar Chinees. Iets waar ouders ook niet echt bij kunnen helpen, en een ander schrift.. dan moet je echt leren. En als je dan iets moet leren wat je interesse niet heeft is dat pittig.
Waarom dan niet aansluiten bij zijn interesses?

Mijn oudste had ook op een gegeven moment pluswerk wat zijn interesse niet had. In een gesprek met de IB-er gaf ik dat aan, met de opmerking erbij dat natuurlijk niet alles leuk hoeft te zijn.
Ze wees mij erop dat 80% van het schoolwerk waarschijnlijk al niet leuk voor hem was en dat het pluswerk dus wel leuk mag/moet zijn.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_204740556
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2022 23:38 schreef Grijs het volgende:

[..]
Waarom dan niet aansluiten bij zijn interesses?

Mijn oudste had ook op een gegeven moment pluswerk wat zijn interesse niet had. In een gesprek met de IB-er gaf ik dat aan, met de opmerking erbij dat natuurlijk niet alles leuk hoeft te zijn.
Ze wees mij erop dat 80% van het schoolwerk waarschijnlijk al niet leuk voor hem was en dat het pluswerk dus wel leuk mag/moet zijn.
Omdat het al een kind is dat erg gefocust is op wat hij leuk vind. En echt moeite heeft iets te doen voor wat hij niet leuk vind. En die interesse is echt veel te smal om fatsoenlijk de echte wereld in te gaan(grofweg gamen, pokemon, lezen). Die paar minuten per dag en eens per 2 weken een lesje op school zijn niet zoveel dat hij er trauma's van gaat oplopen. Maar hij ziet wel steeds beter in dat hij het wel kan.

Op school heeft hij nu veel ruimte gekregen door al het herhaalwerk van rekenen en taal eruit te halen. Hij kan nu meer andere kinderen helpen, zich vol op een nieuw rekenboek storten, lezen etc. Dat was eerst 80% stom, nu echt veel minder.

Het pluswerk is de ene week echt leuk(beta), de andere week stom(taal) en de derde week lastig (creatief). Maar zo maakt hij wel alle processen mee om zijn executieve functies tegen te komen en te ontwikkelen.
Vooral bij taal dingen als plannen, overzicht houden. Daarom is het ook stom.
Bij creatief merken we dat hij niet vrij kan nadenken in een leer-omgeving.
Allemaal dingen die de laatste maanden echt wel vooruit zijn gegaan met PMT en het ouder worden.

[ Bericht 7% gewijzigd door Deepfreeze op 14-05-2022 08:47:55 ]
pi_204741650
Ha, ik kom hier toch ook eens meedoen. Ik herken hier altijd veel en denk vaak: ja maar dat zijn dingen die ook bij "gewone" kinderen spelen hoor, is niet persé HB. Maar goed, blijkbaar zijn mijn kinderen ook niet helemaal gewoon. Want sinds kort zit jongste (7, groep 4) in de plusklas op school en nu zei de juf gister ineens dat we toch nog maar eens moeten kijken, want dat hij daarnaast wel wat meer uitdaging kan gebruiken. Hij zit prima in zijn vel gelukkig al mist hij zijn beste vriendje die net is verhuisd (en ook net de testuitslag uhb kreeg, dat is mijn zoon niet verwacht ik).
Ga niet testen denk ik, maar wel in de gaten houden. Want juf zei erbij dat ze door jongste gingen twijfelen over mijn oudste en haar de laatste tijd wat meer uitdaging hadden gegeven en dat dat wel heel goed leek te gaan, ze droomt minder en gaat met meer plezier naar school. Dat laatste had ik ook al gemerkt. Nou ja, ben benieuwd hoe het verder gaat..
pi_204850476
Ik quote mezelf even uit het kleutertopic.
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 17:22 schreef PKM het volgende:
Wij hebben net gesprek op school gehad, zelfs CJG zat erbij. De specialist jonge kind kan ook niet zo plaatsen wat Banaan nodig heeft. En deze specialist staat heel goed bekend. Dus dachten ze aan een observatieklas. De wachttijd daarvoor is zo lang dat het geen optie is. Vind ik niet zo erg.

Nou is het plan dat er na de zomervakantie regelmatig individueel geobserveerd wordt op school, en ook af en toe tijd buiten de klas. Dan gaan ze ook aan diagnostiek werken geloof ik.

CJG gaat ook nog contact opnemen want dan willen ze ook eens thuis kijken.
Hij is waarschijnlijk te jong voor een (HB) psycholoog, en de klachtomschrijving niet duidelijk genoeg voor speltherapie. Het vermoeden van HB wordt wel gedeeld.

Hij kan wel naar ergotherapie voor prikkelverwerking, de specialist zag dat in ieder geval wel.

Ohja, in plaats van vijf ochtenden gaan we terug naar drie. Hopelijk helpt dat hem om tot rust te komen. Dan krijgt zijn zelfvertrouwen hopelijk ook minder klappen door slecht gedrag in de klas.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_204851206
@PKM Wat vinden jullie er zelf van? Goed dat er een plan ligt en samengewerkt wordt. Zo'n observatie klas kan heel nuttig zijn, maar dan moet er geen eindeloze wachtlijst zijn natuurlijk.
pi_204853570
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 18:40 schreef Hupje het volgende:
@:PKM Wat vinden jullie er zelf van? Goed dat er een plan ligt en samengewerkt wordt. Zo'n observatie klas kan heel nuttig zijn, maar dan moet er geen eindeloze wachtlijst zijn natuurlijk.
Ik moet het nog wat laten bezinken. Maar ik ben wel blij dat er inderdaad een plan ligt. :Y
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_204854381


Is het toeval dat ik deze ads hier blijf zien?
  woensdag 25 mei 2022 @ 09:26:35 #173
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_204856543
Welkom @watmoetikkiezen ! Top dat je oudste met meer plezier naar school lijkt te gaan. Even in de gaten houden hoe het verder gaat inderdaad :)

@PKM Fijn dat er een plan is. Drie ochtenden klinkt weinig, maar als dat is wat hij nu nodig heeft om tot rust te komen is dat super dat dat mogelijk is. Hoop dat het jullie allemaal rust gaat brengen.
  woensdag 25 mei 2022 @ 10:51:23 #174
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_204857207
Wij hebben vorige week het gesprek met de juf en IB-er gehad over het al dan niet versnellen van groep 1 naar groep 3. Hun lichte voorkeur gaat nu uit naar groep 2 (daar doet ze nu dus al maanden bij mee) met extra uitdaging. Voornaamste reden: ze leest en rekent al zo goed dat ze bang zijn dat ze zich enorm gaat vervelen in groep 3 en haar taakgerichtheid zou nog niet zo ver op orde zijn dat ze zelfstandig verrijkingswerk kan doen terwijl de juf aandacht moet geven aan de kinderen die het normale leespad volgen. Nog een argument is dat ze dan lekker kan blijven spelen met de jongere kindjes waar ze nu naartoe trekt.
De juf nu vindt het nog wel lastig of ze haar genoeg uitdaging zou kunnen bieden. Ze zou haar wel schrijfonderwijs kunnen geven. Ze opperden dat ze dan na dat jaar groep 2 naar groep 4 zou kunnen gaan. Ze zijn van mening dat die versnelling er hoe dan ook gaat komen, de vraag is wanneer.

Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Sowieso kan ik er erg slecht tegen dat het advies om de paar maanden verandert.
Het valt hun ook op dat ze geen aansluiting vindt bij de andere kinderen. Buiten spelen gaat prima, dat is gewoon lekker rennen en rollenspellen doen. Maar zodra ze diepgang zoekt bij anderen vindt ze het niet en valt ze overal een beetje buiten.
Hierdoor zijn ze ook wat huiverig om bijvoorbeeld na de kerstvakantie door te laten stromen naar groep 3, omdat de groep dan al zo gezet zou zijn dat ze er niet tussenkomt.

Ik krijg er een beetje boze gevoelens van. Het voelt alsof er gewoon geen goede optie is voor haar. Kun je goed leren, ben je hartstikke sociaal, zijn dat juist de dingen die voor uitdagingen zorgen.

De argumenten van juf en IB-er voor groep 2 met extra uitdaging ben ik het rationeel gezien mee eens. Het klinkt goed dat ze dan in groep 2 nog kan spelen en meer tijd krijgt om aan haar taakgerichtheid te werken en dan ondertussen leren schrijven, zodat ze later aan kan sluiten in groep 4. Maar wat een harde overgang is dat dan wel niet zeg. Om halverwege het jaar naar groep 3 te gaan zijn ze dus geen voorstander van, dat hebben ze eerder gedaan en beviel niet zo goed (zou wel mijn voorkeur hebben denk ik, sla je het saaie leesgedeelte over en kun je toch aan de lesmethode wennen nog een half jaar).

Gevoelsmatig zou ik haar daarom naar groep 3 willen laten gaan. Dan zit ze bij kinderen in de klas die eerder toe zijn aan waar zij in haar hoofd al mee bezig is. Gaat de overgang van spelen naar leren wat gelijkmatiger, wordt er eerder aan haar leerhonger voldaan. Alleen de taakgerichtheid is dan een dingetje. Dit heeft voor een groot deel met interesse te maken, als ze iets leuk vindt of het is nieuw, houdt ze het makkelijk een uur vol, als ze iets al vaak gedaan heeft boeit het haar niet meer en gaat ze vragen wanneer ze mag stoppen. Maar ook met faalangst. Ze is nog niet zo ver dat ze altijd eerst zelf een oplossing zoekt, ze zal het dan aan de juf vragen en die heeft daar dan volgens huidige juf en IB-er niet genoeg tijd voor. Zij zien het als een stuk leertijd die dan voor haar verloren gaat.

Tweedje zelf wil de ene keer wel graag naar groep 3, de andere keer weer niet omdat ze niet weet hoe het daar is en ze de kindjes uit haar klas zou missen (…) (wie dan? Als je daarnaar vraagt kan ze niemand opnoemen).

Kortom, ik vind het nogal een keuze en ik baal dat er nog maar zo’n korte tijd is om hem te maken.
pi_204857450
Lastig lijkt me dat..
Wat ze hier een keer gedaan hebben is een kindje soort van half naar groep 3. Nou ging het hier om een kindje die juist eigenlijk door moest qua leeftijd, maar nog te speels en niet zoveel aandacht op kon brengen. Die zat dan ma/di/do bij lees en rekeninstructie en speelde de middagen en wo/vr bij de kleuters.
Zou zoiets voor tweedje niet kunnen? Maar dan juist lees en rekeninstructie niet in groep 3, maar schrijven, knutselen en bv natuuronderwijs wel in groep 3 en verder nog in 2 met extra uitdaging. Dan heeft ze voor het jaar erop al wel aansluiting bij de kinderen uit groep 3.
(hier is dat wisselen van groepen wellicht wel wat makkelijker want montessori, de kinderen vonden het ook helemaal niet raar)
pi_204857510
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 10:51 schreef Tweedledee het volgende:
L
Kortom, ik vind het nogal een keuze en ik baal dat er nog maar zo’n korte tijd is om hem te maken.
Lastig, zeker als jullie daar zo laat in het schooljaar pas mee bezig zijn met school. De vraag is waar school haar het beste de uitdaging en begeleiding kan geven die ze nodig heeft.
Naar groep 3 willen of niet is een lastige vraag voor een kind, die weten niet (echt) waar ze voor kiezen.

Ter overweging:
- meegaan naar groep 3 vanuit een groep 1/2 maakt dat het niet zo opvalt dat er een klas overgeslagen wordt en je kind kan meteen mee in de groepsvorming
- in groep 3 wordt er met de hele klas gewerkt aan het leren werken en werkhouding. De meeste methodes zijn enigszins ingericht op verschillende niveaus. Zelf werken aan iets anders dan de rest zal ze in beide groepen moeten gaan leren. In groep 4 wordt er een bepaalde basis verwacht, best lastig als je dan nog niet met de methodes hebt gewerkt. Evt later in het jaar (gedeeltelijk) naar groep 3 om dat te leren zou kunnen. Of in groep 2 oppakken (maar kan de juf dat?).
- heeft ze aansluiting bij groep 1 of 2 nu, of maakt dat weinig uit?
  woensdag 25 mei 2022 @ 11:26:15 #177
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204857537
Als ik kijk vanuit mijn eigen referentie zou voor mij de stap van groep 1 naar 3 kleiner zijn dan van 2 naar 4 - juist door die basis die in groep 3 wordt gecreëerd zoals @Hupje ook aangeeft. In hoeverre kan de school die basis bieden in groep 2?
Protège moi de mes désirs.
pi_204857661
@Tweedledee Ik heb er hier eentje die van 1 naar 3 is gegaan. Juf dacht ook dat hij beter naar 2 kon gaan. Hij had nog wel iets te leren. Maar ik ook niet genoeg vertrouwen dat zij hem kon bieden wat hij nodig had. Dat had ze daarvoor nl ook niet laten zien..
Hij wilde graag rekenen, dus hij krijgt 2 dobbelstenen en mocht daar sommen mee maken + uitrekenen. Na een maand was hij daar echt klaar mee, hij was allang toe aan grotere cijfers. Maar daar was niet echt tijd voor om op regelmatige basis te doen met de grote klas. Dus hij kwam niks verder, niet cognitief en niet executief. Ze zag hem ook als jonge kleuter, waardoor zijn cognitieve voorsprong niet zo zag.
Juist dat taakgerichte is misschien juist groep 3 beter. Het is al meer gestructureerd. De spelende kleuters rond D hielpen hem ook niet om er iets mee te doen. Hij ging dan ook liever spelen, dan zo'n suf werkje doen. In groep 3 ging hij heel snel vooruit, met de klas mee.

Qua aansluiting zou ik ook kiezen voor groep 3. Als ze van 2-4 gaan, dan heb je ook al een gevormde klas. Of je dat nou na kerst of de zomer doet, de klas is al een poos samen.
D trok ook naar de jongere kinderen toe. Maar kwam in groep 3 (combi met 4-5) juist tot bloei om dat er ook oudere kinderen waren. Die echt gelijkwaardig met hem konden spelen.

Moet ik wel zeggen dat hij nog echt moest leren schrijven. Dus hij had groep 3 daar ook echt voor nodig. Dat heeft hij met de klas meegedaan. Ook nog een reden om groep 3 niet over te slaan. Lezen deed hij gewoon op zijn eigen avi niveau.

@PKM 3 ochtenden is niet veel, maar als het hem nu even lucht geeft is dat wel fijn. Hopelijk komt er dan op termijn een plan om hem meer uren met plezier naar school te laten gaan.
  woensdag 25 mei 2022 @ 12:19:56 #179
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204858045
Ik zou zeker doorgaan naar groep 3 - taakgerichtheid ontstaat juist als iets interessant is! Dus als het te saai is in groep 2, gaat ze juist langzamer werken en krijgt de juf het idee dat de taakgerichtheid niet goed is. Terwijl ze het in groep 3 misschien prima zou doen (en sowieso werken ze in groep 3 ook aan taakgerichtheid).

Het idee dat je verrijkingswerk zelfstandig moet kunnen is ook onzin - ieder werk heeft instructie nodig, dus ook verrijkingswerk.

En de sociale aansluiting zal met groep 3 misschien beter zijn dan met groep 2; bovendien komt ze anders in groep 4 in een klas die grotendeels al gevormd is en dan kom je er ook niet makkelijk tussen. Spelen met de huidige vriendjes kan nog steeds, ook als ze in groep 3 zit.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 25 mei 2022 @ 13:38:38 #180
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_204858853
Bedankt allemaal voor jullie (snelle!) reacties. Fijn om jullie gedachten en ervaringen hiermee te lezen.
Qua aansluiting maakt het allemaal niet zo veel uit, die heeft ze dus in beide groepen niet echt. Ik vermoed zelf dat ze met de jongere kindjes speelt omdat veel daarvan nog niet zo ver zijn dat ze anderen verbaal pijn doen of buitensluiten. Daar hoop ik dat de Rots en Water training haar bij gaat helpen, zodat ze leert hoe ze daarop kan reageren. Overigens speelt ze wel met de kinderen uit groep 2 als ze ze 1 op 1 buiten tegenkomt na schooltijd.
Het lijkt me voor haar zo fijn om ook eens een gelijke te hebben, of iemand om aan op te trekken. Als ze in groep 1/2 blijft komen er alleen maar jongere kinderen bij.
Ook de lichte aarzeling van de juf of ze haar genoeg extra uitdaging kan bieden laat me twijfelen. Ik ben overigens wel heel erg blij met deze juf hoor, heel deskundig en betrokken.

Het inzicht dat er in groep 3 sowieso aan leren werken en werkhouding wordt gewerkt vind ik een hele fijne, dat sterkt mij wel in mijn gevoel voor doorstromen naar groep 3.

Ik ga dit allemaal zeker meenemen in de mail die ik nog naar IB-er en juf ga sturen hierover.
  woensdag 25 mei 2022 @ 14:01:54 #181
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204859022
Wij hadden net een gesprek met de juf, ib’er en hb-specialist van school. Probleem blijft dat N (groep 3) heel snel afgeleid is, ook al vindt ze het werk heel leuk (ze zegt zelf dat ze school leuk vindt en ook in de plusklas is ze enthousiast). Maar toch zit ze vaak te dromen, zowel bij taal en rekenen als handwerkjes, eten of naar buiten gaan. Of het werk voor haar moeilijk of makkelijk is, lijkt weinig verschil te maken.
Ze vindt het ook lastig om zichzelf uit te dagen. Bijv. bij spelling moet ze dan een woord van 8 letters met -aai erin noemen, maar waar andere kinderen dat uit zichzelf doen, moet je het haar echt vragen. Ook kiest ze op school de E4 boekjes terwijl ze thuis M6 leest.

Dus hoe kan je haar uitdagen als ze zichzelf zo in de weg zit? De school weet het ook niet, en wij ook niet…
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_204862293
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 10:51 schreef Tweedledee het volgende:
Wij hebben vorige week het gesprek met de juf en IB-er gehad over het al dan niet versnellen van groep 1 naar groep 3. Hun lichte voorkeur gaat nu uit naar groep 2 (daar doet ze nu dus al maanden bij mee) met extra uitdaging. Voornaamste reden: ze leest en rekent al zo goed dat ze bang zijn dat ze zich enorm gaat vervelen in groep 3 en haar taakgerichtheid zou nog niet zo ver op orde zijn dat ze zelfstandig verrijkingswerk kan doen terwijl de juf aandacht moet geven aan de kinderen die het normale leespad volgen. Nog een argument is dat ze dan lekker kan blijven spelen met de jongere kindjes waar ze nu naartoe trekt.
De juf nu vindt het nog wel lastig of ze haar genoeg uitdaging zou kunnen bieden. Ze zou haar wel schrijfonderwijs kunnen geven. Ze opperden dat ze dan na dat jaar groep 2 naar groep 4 zou kunnen gaan. Ze zijn van mening dat die versnelling er hoe dan ook gaat komen, de vraag is wanneer.

Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Sowieso kan ik er erg slecht tegen dat het advies om de paar maanden verandert.
Het valt hun ook op dat ze geen aansluiting vindt bij de andere kinderen. Buiten spelen gaat prima, dat is gewoon lekker rennen en rollenspellen doen. Maar zodra ze diepgang zoekt bij anderen vindt ze het niet en valt ze overal een beetje buiten.
Hierdoor zijn ze ook wat huiverig om bijvoorbeeld na de kerstvakantie door te laten stromen naar groep 3, omdat de groep dan al zo gezet zou zijn dat ze er niet tussenkomt.

Ik krijg er een beetje boze gevoelens van. Het voelt alsof er gewoon geen goede optie is voor haar. Kun je goed leren, ben je hartstikke sociaal, zijn dat juist de dingen die voor uitdagingen zorgen.

De argumenten van juf en IB-er voor groep 2 met extra uitdaging ben ik het rationeel gezien mee eens. Het klinkt goed dat ze dan in groep 2 nog kan spelen en meer tijd krijgt om aan haar taakgerichtheid te werken en dan ondertussen leren schrijven, zodat ze later aan kan sluiten in groep 4. Maar wat een harde overgang is dat dan wel niet zeg. Om halverwege het jaar naar groep 3 te gaan zijn ze dus geen voorstander van, dat hebben ze eerder gedaan en beviel niet zo goed (zou wel mijn voorkeur hebben denk ik, sla je het saaie leesgedeelte over en kun je toch aan de lesmethode wennen nog een half jaar).

Gevoelsmatig zou ik haar daarom naar groep 3 willen laten gaan. Dan zit ze bij kinderen in de klas die eerder toe zijn aan waar zij in haar hoofd al mee bezig is. Gaat de overgang van spelen naar leren wat gelijkmatiger, wordt er eerder aan haar leerhonger voldaan. Alleen de taakgerichtheid is dan een dingetje. Dit heeft voor een groot deel met interesse te maken, als ze iets leuk vindt of het is nieuw, houdt ze het makkelijk een uur vol, als ze iets al vaak gedaan heeft boeit het haar niet meer en gaat ze vragen wanneer ze mag stoppen. Maar ook met faalangst. Ze is nog niet zo ver dat ze altijd eerst zelf een oplossing zoekt, ze zal het dan aan de juf vragen en die heeft daar dan volgens huidige juf en IB-er niet genoeg tijd voor. Zij zien het als een stuk leertijd die dan voor haar verloren gaat.

Tweedje zelf wil de ene keer wel graag naar groep 3, de andere keer weer niet omdat ze niet weet hoe het daar is en ze de kindjes uit haar klas zou missen (…) (wie dan? Als je daarnaar vraagt kan ze niemand opnoemen).

Kortom, ik vind het nogal een keuze en ik baal dat er nog maar zo’n korte tijd is om hem te maken.
Wij hebben dit precies het zelfde gehad. Begin groep 2 kon hij al te goed lezen om bij avi start in groep 3 te beginnen en rekenen beginnen we niet over, hij maakt keersommen :') in oktober hebben we plannen gemaakt hoe we dit gingen aanpakken met ib’er, juffen en er was contact geweest met orthopedagogen. Die laatsten adviseerden zo snel mogelijk naar groep 3. Schrijven kon hij als enige nog niet, dus toen direct begonnen met meedoen met de schrijflessen. Hij werd elke dag uit groep 2 gehaald om in groep 3 te schrijven en langzaam de groep te kennen en na de kerstvakantie ging hij officieel over. Eerst de normale stof (en schrijven is hij wel vooraan begonnen en ging op zijn eigen tempo door, dus hij zal eind groep 3 niet alle schrijflessen gehad hebben) maar na een paar weken is hij naar de Plusstof gegaan.

Ik had achteraf ook niet gewild dat hij groep 3 helemaal zou overslaan, want hij leert zichzelf van schrijven best veel verkeerd aan. De cijfers hebben ze hem niet geleerd bijvoorbeeld, en die begint hij onderaan met de 7 en de 4 schrijft hij op de ‘computer’manier zoals je hem hier typt. We hebben ook fysio voor het schrijven omdat zijn motoriek nog die van een 4/5-jarige is. Langzaam begint dat zijn vruchten af te werpen. Mooi handschrift hoeft van mij ook niet, leesbaar is wel handig.

Ik zou dus wel aansturen op groep 3. Ze leren ook een beetje het schoolse, in groep 4 ligt dat tempo gelijk een heel stuk hoger. Mijn ervaring met halverwege overstappen is wel heel goed! Hij wordt in de klas ook goed geaccepteerd ondanks dat hij wat jonger is. Vooral meisjes vinden hem heel leuk :+ aan het begin vonden ze het allemaal wel interessant dat hij kwam schrijven in groep 3.
  woensdag 25 mei 2022 @ 19:21:27 #183
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_204862573
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 12:19 schreef SaskiaR het volgende:
Ik zou zeker doorgaan naar groep 3 - taakgerichtheid ontstaat juist als iets interessant is! Dus als het te saai is in groep 2, gaat ze juist langzamer werken en krijgt de juf het idee dat de taakgerichtheid niet goed is. Terwijl ze het in groep 3 misschien prima zou doen (en sowieso werken ze in groep 3 ook aan taakgerichtheid).

Het idee dat je verrijkingswerk zelfstandig moet kunnen is ook onzin - ieder werk heeft instructie nodig, dus ook verrijkingswerk.

En de sociale aansluiting zal met groep 3 misschien beter zijn dan met groep 2; bovendien komt ze anders in groep 4 in een klas die grotendeels al gevormd is en dan kom je er ook niet makkelijk tussen. Spelen met de huidige vriendjes kan nog steeds, ook als ze in groep 3 zit.
Vooral dat!
Dat is echt de grootste kolder waar een school graag mee schermt: Ja, maar als ze hem/haar extra werk geven dan gaat hij/zij daar niet mee aan de slag, het lukt niet echt.
Nee duh... dat je slim bent wil niet zeggen dat je alles maar zelf uit kan vinden als je 4-5-6-7-8 jaar oud bent. En daarna ook nog niet!

[ Bericht 0% gewijzigd door BE op 26-05-2022 14:53:30 ]
***
pi_204862782
Ik val even binnen, misschien dat hier ouders zijn die het volgende ook herkennen.

Mijn baby is nu ruim 9 maanden oud. Ik hoor sinds het begin al dat ze extreem alert is, niets ontging en ontgaat haar. Ze heeft altijd al veel minder geslapen dan 'normaal' is voor een baby. Ze doet het prima op een nacht van 8/9 uur en overdag max. een uurtje slaap. Ze blijft vrolijk, actief en druk.
Nu was ik vanmiddag bij een vriendin die orthopedagoog is en zij gaf aan dat ze wel karakteristieken ziet van HB bij mijn dochtertje, maar dat ze dit eerder nog niet wilde zeggen. Mijn baby huilde best wat af tot een maand of 4: vanaf toen ging ze een beetje rollen en kon ze de wereld vanuit een iets ander perspectief bekijken en plots stopte het vele huilen. Mijn vriendin zei dat dit ook iets is wat past bij HB: ze willen steeds nieuwe prikkels en een nieuwe blik, steeds hetzelfde zien en doen is saai.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Waren jullie kinderen op zo'n jonge leeftijd ook al veel verder op bepaalde vlakken dan andere baby's? Ik herken een aantal kenmerken die ik lees, vooral het ontzettend energieke, alerte en nieuwsgierige. Ook de frustratie van het begin: ze wilde zo veel, maar ze kon niets zelf. Verder is ze motorisch niet zo snel (is nu goed aan het tijgeren en probeert af en toe haar knietjes onder haar lijfje te zetten), verbaal/sociaal wel ontzettend vlot en sterk.
  woensdag 25 mei 2022 @ 20:02:14 #185
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_204863076
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 14:01 schreef SaskiaR het volgende:
Wij hadden net een gesprek met de juf, ib’er en hb-specialist van school. Probleem blijft dat N (groep 3) heel snel afgeleid is, ook al vindt ze het werk heel leuk (ze zegt zelf dat ze school leuk vindt en ook in de plusklas is ze enthousiast). Maar toch zit ze vaak te dromen, zowel bij taal en rekenen als handwerkjes, eten of naar buiten gaan. Of het werk voor haar moeilijk of makkelijk is, lijkt weinig verschil te maken.
Ze vindt het ook lastig om zichzelf uit te dagen. Bijv. bij spelling moet ze dan een woord van 8 letters met -aai erin noemen, maar waar andere kinderen dat uit zichzelf doen, moet je het haar echt vragen. Ook kiest ze op school de E4 boekjes terwijl ze thuis M6 leest.

Dus hoe kan je haar uitdagen als ze zichzelf zo in de weg zit? De school weet het ook niet, en wij ook niet…
Los van het dromerige, komen de andere dingen op mij over als bang om fouten te maken en dan maar liever niets doen of zo'n makkelijk niveau kiezen dat je zeker weet dat je het kunt. Wel knap lastig als zelfs een hb-specialist niet weet hoe haar te motiveren :{
Zou het helpen, weet niet of dat al gedaan wordt, om haar top down te laten leren? Dus dat je weet naar welk doel je toewerkt en je daar enthousiast van kan worden en dat je motiveert?
  woensdag 25 mei 2022 @ 20:09:58 #186
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204863159
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 20:02 schreef Tweedledee het volgende:

[..]
Los van het dromerige, komen de andere dingen op mij over als bang om fouten te maken en dan maar liever niets doen of zo'n makkelijk niveau kiezen dat je zeker weet dat je het kunt. Wel knap lastig als zelfs een hb-specialist niet weet hoe haar te motiveren :{
Zou het helpen, weet niet of dat al gedaan wordt, om haar top down te laten leren? Dus dat je weet naar welk doel je toewerkt en je daar enthousiast van kan worden en dat je motiveert?
Misschien… hoewel dat bij knutselwerk ook niet zo goed gaat. Dan weet ze wel wat het moet worden, maar is ze vooral bezig met zich zorgen maken dat het niet op tijd af is. En nog steeds afgeleid.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 25 mei 2022 @ 20:12:40 #187
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204863186
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 19:39 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik val even binnen, misschien dat hier ouders zijn die het volgende ook herkennen.

Mijn baby is nu ruim 9 maanden oud. Ik hoor sinds het begin al dat ze extreem alert is, niets ontging en ontgaat haar. Ze heeft altijd al veel minder geslapen dan 'normaal' is voor een baby. Ze doet het prima op een nacht van 8/9 uur en overdag max. een uurtje slaap. Ze blijft vrolijk, actief en druk.
Nu was ik vanmiddag bij een vriendin die orthopedagoog is en zij gaf aan dat ze wel karakteristieken ziet van HB bij mijn dochtertje, maar dat ze dit eerder nog niet wilde zeggen. Mijn baby huilde best wat af tot een maand of 4: vanaf toen ging ze een beetje rollen en kon ze de wereld vanuit een iets ander perspectief bekijken en plots stopte het vele huilen. Mijn vriendin zei dat dit ook iets is wat past bij HB: ze willen steeds nieuwe prikkels en een nieuwe blik, steeds hetzelfde zien en doen is saai.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Waren jullie kinderen op zo'n jonge leeftijd ook al veel verder op bepaalde vlakken dan andere baby's? Ik herken een aantal kenmerken die ik lees, vooral het ontzettend energieke, alerte en nieuwsgierige. Ook de frustratie van het begin: ze wilde zo veel, maar ze kon niets zelf. Verder is ze motorisch niet zo snel (is nu goed aan het tijgeren en probeert af en toe haar knietjes onder haar lijfje te zetten), verbaal/sociaal wel ontzettend vlot en sterk.
Dit klinkt wel zoals mijn kind als baby. Motorisch niet zo snel, omdat ze eerst zeker wilde weten dat ze het kon voordat ze het deed.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 25 mei 2022 @ 20:14:04 #188
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_204863205
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 19:39 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik val even binnen, misschien dat hier ouders zijn die het volgende ook herkennen.

Mijn baby is nu ruim 9 maanden oud. Ik hoor sinds het begin al dat ze extreem alert is, niets ontging en ontgaat haar. Ze heeft altijd al veel minder geslapen dan 'normaal' is voor een baby. Ze doet het prima op een nacht van 8/9 uur en overdag max. een uurtje slaap. Ze blijft vrolijk, actief en druk.
Nu was ik vanmiddag bij een vriendin die orthopedagoog is en zij gaf aan dat ze wel karakteristieken ziet van HB bij mijn dochtertje, maar dat ze dit eerder nog niet wilde zeggen. Mijn baby huilde best wat af tot een maand of 4: vanaf toen ging ze een beetje rollen en kon ze de wereld vanuit een iets ander perspectief bekijken en plots stopte het vele huilen. Mijn vriendin zei dat dit ook iets is wat past bij HB: ze willen steeds nieuwe prikkels en een nieuwe blik, steeds hetzelfde zien en doen is saai.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Waren jullie kinderen op zo'n jonge leeftijd ook al veel verder op bepaalde vlakken dan andere baby's? Ik herken een aantal kenmerken die ik lees, vooral het ontzettend energieke, alerte en nieuwsgierige. Ook de frustratie van het begin: ze wilde zo veel, maar ze kon niets zelf. Verder is ze motorisch niet zo snel (is nu goed aan het tijgeren en probeert af en toe haar knietjes onder haar lijfje te zetten), verbaal/sociaal wel ontzettend vlot en sterk.
Héél herkenbaar! Het consultatiebureau schrok toen ik zei dat ze makkelijk 5 uur overdag wakker kon zijn en met moeite een half uur ging slapen toen ze een baby was. Vanaf geboorte extreem alert, snel met volgen met ogen, alles willen zien en er niet van houden om rustig bij iemand te liggen. Draagdoek/zak was hier bijvoorbeeld ook een ramp, want dan zag ze niks. Omrollen al snel, tijgeren ook, kruipen sloeg ze over en ze liep los toen ze 11 maanden was. En toen het praten eenmaal loskwam ook rond die tijd praatte ze binnen een paar maanden in keurige vol- en bijzinnen. Dat vele praten is tot op heden niet gestopt :') Ze zei van de week nog dat ze graag weer een baby wil zijn. Toen antwoordde ik dat ze toen ze een baby was juist helemaal geen baby wilde zijn :)
Ik moet zeggen dat ik er zelf wel geniet van met hoeveel passie en nieuwsgierigheid ze in het leven staat. O+
  woensdag 25 mei 2022 @ 20:18:14 #189
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_204863270
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 20:12 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Dit klinkt wel zoals mijn kind als baby. Motorisch niet zo snel, omdat ze eerst zeker wilde weten dat ze het kon voordat ze het deed.
Ja dat ook inderdaad! Zeker niet zoals veel kinderen zonder nadenken ergens opklimmen en eraf donderen, maar eerst alle manieren de revue laten passeren hoe het mis kan gaan en dan toch maar eieren voor je geld kiezen :') Daar heeft ze nu op school trouwens wel heel veel vooruitgang in geboekt, veel meer motorisch zelfvertrouwen gekregen.
  woensdag 25 mei 2022 @ 20:21:30 #190
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_204863307
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 20:09 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Misschien… hoewel dat bij knutselwerk ook niet zo goed gaat. Dan weet ze wel wat het moet worden, maar is ze vooral bezig met zich zorgen maken dat het niet op tijd af is. En nog steeds afgeleid.
Ah ja dat snap ik wel, dat zorgen maken. Wellicht helpt het om het op te delen in kleinere doelen, kleinere stapjes, zodat de berg niet zo hoog lijkt en je vaker momenten hebt om het zelfvertrouwen van iets af te hebben kunt voelen.
pi_204863397
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 20:14 schreef Tweedledee het volgende:

[..]
Héél herkenbaar! Het consultatiebureau schrok toen ik zei dat ze makkelijk 5 uur overdag wakker kon zijn en met moeite een half uur ging slapen toen ze een baby was. Vanaf geboorte extreem alert, snel met volgen met ogen, alles willen zien en er niet van houden om rustig bij iemand te liggen. Draagdoek/zak was hier bijvoorbeeld ook een ramp, want dan zag ze niks. Omrollen al snel, tijgeren ook, kruipen sloeg ze over en ze liep los toen ze 11 maanden was. En toen het praten eenmaal loskwam ook rond die tijd praatte ze binnen een paar maanden in keurige vol- en bijzinnen. Dat vele praten is tot op heden niet gestopt :') Ze zei van de week nog dat ze graag weer een baby wil zijn. Toen antwoordde ik dat ze toen ze een baby was juist helemaal geen baby wilde zijn :)
Ik moet zeggen dat ik er zelf wel geniet van met hoeveel passie en nieuwsgierigheid ze in het leven staat. O+
Ja, mijn dochter ook. Als ze om 7 uur wakker is, gaat ze vaak gerust pas om half 1 voor de eerste keer slapen als het aan haar ligt. Ze blijft dan vrolijk spelen en alles, ze komt achter ons aan, ze blijft nieuwsgierig en ontdekken, wordt niet hangerig of humeurig. We moeten vaak flink moeite doen voordat ze in slaap valt. Ze vond het wel heerlijk in de draagzak, maar daar zijn we vorige maand mee gestopt - ze deed er overdag ook altijd haar dutjes in, meestal ook hazenslaapjes. Nu is ze redelijk gewend aan haar bedje, maar de slaapjes duren thuis vaak ook maar 50 minuten maximaal (soms wel goed, dan hebben we anderhalf uur te pakken ineens).
Fijn dat er herkenning is over het onwijs alerte en alles willen zien. Mijn dochter moppert echt als er weinig gebeurt. Hoe meer we doen, hoe beter ze het vindt.
pi_204863407
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 13:38 schreef Tweedledee het volgende:
Bedankt allemaal voor jullie (snelle!) reacties. Fijn om jullie gedachten en ervaringen hiermee te lezen.
Qua aansluiting maakt het allemaal niet zo veel uit, die heeft ze dus in beide groepen niet echt. Ik vermoed zelf dat ze met de jongere kindjes speelt omdat veel daarvan nog niet zo ver zijn dat ze anderen verbaal pijn doen of buitensluiten. Daar hoop ik dat de Rots en Water training haar bij gaat helpen, zodat ze leert hoe ze daarop kan reageren. Overigens speelt ze wel met de kinderen uit groep 2 als ze ze 1 op 1 buiten tegenkomt na schooltijd.
Het lijkt me voor haar zo fijn om ook eens een gelijke te hebben, of iemand om aan op te trekken. Als ze in groep 1/2 blijft komen er alleen maar jongere kinderen bij.
Ook de lichte aarzeling van de juf of ze haar genoeg extra uitdaging kan bieden laat me twijfelen. Ik ben overigens wel heel erg blij met deze juf hoor, heel deskundig en betrokken.

Het inzicht dat er in groep 3 sowieso aan leren werken en werkhouding wordt gewerkt vind ik een hele fijne, dat sterkt mij wel in mijn gevoel voor doorstromen naar groep 3.

Ik ga dit allemaal zeker meenemen in de mail die ik nog naar IB-er en juf ga sturen hierover.
Ik zou ook stemmen voor door naar groep 3. Sjaak heeft groep 2 over geslagen en ging in groep 3 gelijk mee in de zon-lijn, dat is voor kinderen die al kunnen lezen als ze groep 3 binnen komen. Hij kon wel zijn letterdiploma krijgen doordat hij in groep 3 zat en dat vond hij wel heel tof (met officiële uitreiking enzo). Ik denk dat in groep 3 veel meer de basis wordt gelegd voor dingen dan in groep 4, maar ik weet eerlijk gezegd niet goed wat er in groep 4 gebeurt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afgelopen weekend zijn we gaan kijken bij een open dag van een middelbare school. Sjaak vond het super leuk! Hij is al helemaal geïnteresseerd in hoe het er op de middelbare school aan toe gaat en hoe het werkt enzo. Volgens mij kan hij niet wachten om daar te beginnen. Volgende week gaan we op een tweede middelbare school kijken en daar heeft hij ook heel veel zin in.
pi_204863440
Wel toevoeging: in de draagzak zat ze lekker bij mij of mijn man, maar dat koppie bleef maar heen en weer gaan om de ander te kunnen volgen. :D Zat ze bij mijn man in de zak en was ik lunch aan het maken, volgde ze me echt met argusogen. En pas willen slapen als er 'niets' meer gebeurde en met white noise, met moeite. 8-)
  woensdag 25 mei 2022 @ 22:36:31 #194
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_204866004
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 14:01 schreef SaskiaR het volgende:
Wij hadden net een gesprek met de juf, ib’er en hb-specialist van school. Probleem blijft dat N (groep 3) heel snel afgeleid is, ook al vindt ze het werk heel leuk (ze zegt zelf dat ze school leuk vindt en ook in de plusklas is ze enthousiast). Maar toch zit ze vaak te dromen, zowel bij taal en rekenen als handwerkjes, eten of naar buiten gaan. Of het werk voor haar moeilijk of makkelijk is, lijkt weinig verschil te maken.
Ze vindt het ook lastig om zichzelf uit te dagen. Bijv. bij spelling moet ze dan een woord van 8 letters met -aai erin noemen, maar waar andere kinderen dat uit zichzelf doen, moet je het haar echt vragen. Ook kiest ze op school de E4 boekjes terwijl ze thuis M6 leest.

Dus hoe kan je haar uitdagen als ze zichzelf zo in de weg zit? De school weet het ook niet, en wij ook niet…
Waarom is het erg dat zij afgeleid is?
  woensdag 25 mei 2022 @ 22:44:25 #195
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_204866181
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 10:51 schreef Tweedledee het volgende:
Wij hebben vorige week het gesprek met de juf en IB-er gehad over het al dan niet versnellen van groep 1 naar groep 3. Hun lichte voorkeur gaat nu uit naar groep 2 (daar doet ze nu dus al maanden bij mee) met extra uitdaging. Voornaamste reden: ze leest en rekent al zo goed dat ze bang zijn dat ze zich enorm gaat vervelen in groep 3

Wacht even hoor, dus omdat ze al zo voor loopt willen ze haar liever in groep 2 plaatsen dan in groep 3? :') Daar zit geen logica achter. Om alle door anderen genoemde redenen zou ik ook voor groep 3 kiezen, maar dan wel met de afspraak dat er op voorhand een plan ligt om haar in haar behoeftes te voorzien. Als men nu al vermoedt dat ze zich daar gaat vervelen, laten we dan vooral niet wachten tot het zo ver is maar daar op anticiperen.
pi_204866436
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 19:39 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik val even binnen, misschien dat hier ouders zijn die het volgende ook herkennen.

Mijn baby is nu ruim 9 maanden oud. Ik hoor sinds het begin al dat ze extreem alert is, niets ontging en ontgaat haar. Ze heeft altijd al veel minder geslapen dan 'normaal' is voor een baby. Ze doet het prima op een nacht van 8/9 uur en overdag max. een uurtje slaap. Ze blijft vrolijk, actief en druk.
Nu was ik vanmiddag bij een vriendin die orthopedagoog is en zij gaf aan dat ze wel karakteristieken ziet van HB bij mijn dochtertje, maar dat ze dit eerder nog niet wilde zeggen. Mijn baby huilde best wat af tot een maand of 4: vanaf toen ging ze een beetje rollen en kon ze de wereld vanuit een iets ander perspectief bekijken en plots stopte het vele huilen. Mijn vriendin zei dat dit ook iets is wat past bij HB: ze willen steeds nieuwe prikkels en een nieuwe blik, steeds hetzelfde zien en doen is saai.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Waren jullie kinderen op zo'n jonge leeftijd ook al veel verder op bepaalde vlakken dan andere baby's? Ik herken een aantal kenmerken die ik lees, vooral het ontzettend energieke, alerte en nieuwsgierige. Ook de frustratie van het begin: ze wilde zo veel, maar ze kon niets zelf. Verder is ze motorisch niet zo snel (is nu goed aan het tijgeren en probeert af en toe haar knietjes onder haar lijfje te zetten), verbaal/sociaal wel ontzettend vlot en sterk.
Ja, dit is zeker herkenbaar :Y. Bij de oudste zei het CB ook al: “Hij MOET wel echt (meer) slapen hoor!” Haha ja, mag ik dan een hamer? 8)7 :+. Ik maakte me de eerst 6-9 maanden echt zorgen omdat iedereen zei dat een kind met zo weinig slaap zich ook niet goed kon ontwikkelen. Maar toen bleek dat zijn ontwikkeling heel rap ging, sneller dan gemiddeld, kon ik dat wel loslaten. Niet slapen is vrij klote, maar vooral voor ons (‘s nachts elke 1,5 uur wakker en overdag slaapjes van hooguit 45 min). Hij had er weinig last van en was eigenlijk heel vrolijk als hij wakker was.

Edit: de jongste was uit heel ander hout gesneden overigens. Qua slaap nog geen gemiddeld kind, maar minder extreem.
En verdere ontwikkeling juist een stuk trager dan gemiddeld. Lopen met 18 mnd en praten na z’n tweede. Met “DIE” kom je een heel eind als je een oudere broer hebt :P.

[ Bericht 7% gewijzigd door Phaidra op 25-05-2022 23:01:36 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 25 mei 2022 @ 22:57:15 #197
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_204866533
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 19:39 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik val even binnen, misschien dat hier ouders zijn die het volgende ook herkennen.

Mijn baby is nu ruim 9 maanden oud. Ik hoor sinds het begin al dat ze extreem alert is, niets ontging en ontgaat haar. Ze heeft altijd al veel minder geslapen dan 'normaal' is voor een baby. Ze doet het prima op een nacht van 8/9 uur en overdag max. een uurtje slaap. Ze blijft vrolijk, actief en druk.
Nu was ik vanmiddag bij een vriendin die orthopedagoog is en zij gaf aan dat ze wel karakteristieken ziet van HB bij mijn dochtertje, maar dat ze dit eerder nog niet wilde zeggen. Mijn baby huilde best wat af tot een maand of 4: vanaf toen ging ze een beetje rollen en kon ze de wereld vanuit een iets ander perspectief bekijken en plots stopte het vele huilen. Mijn vriendin zei dat dit ook iets is wat past bij HB: ze willen steeds nieuwe prikkels en een nieuwe blik, steeds hetzelfde zien en doen is saai.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Waren jullie kinderen op zo'n jonge leeftijd ook al veel verder op bepaalde vlakken dan andere baby's? Ik herken een aantal kenmerken die ik lees, vooral het ontzettend energieke, alerte en nieuwsgierige. Ook de frustratie van het begin: ze wilde zo veel, maar ze kon niets zelf. Verder is ze motorisch niet zo snel (is nu goed aan het tijgeren en probeert af en toe haar knietjes onder haar lijfje te zetten), verbaal/sociaal wel ontzettend vlot en sterk.
Ik herken dit niet. Van mijn twee hoogbegaafde kinderen was de een enorm gemiddeld in alles, en de ander enorm traag in alles. De uhb'er liep pas met 22 maanden, om maar iets te noemen.
pi_204866656
Ik was echt net dezelfde opmerking aan het typen! Wat maakt het uit dat ze zo afgeleid is. Focus moet zich ook ontwikkelen:)

Ik zou verder ook voor 3 gaan. Mijn slimme, maar niet geteste oudste heeft 2,5 jaar gekleuterd (hij is van januari) en hij heeft zich echt verveeld in 2. Vaak is het in groep 3 in de middag leerzaam spelen, dus dat is ook fijn.

Ehmz Ow was inderdaad ook heel alert vanaf jonge leeftijd, een zeer slechte slaper en duidelijk hsp. Later ook nog si als diagnose gekregen. Hij kwam lezend (zeg avi start niveau) groep 1 binnen en scoort tot nu toe altijd zeer goed. Ik had het wel door vanaf ongeveer een jaar dat hij echt slim was, maar ik heb nog nooit een reden gehad om zijn iq te testen want hij doet het prima. Bij de middelste heb ik wel een (iets onbetrouwbaar) cijfertje maar daar merkte ik pas in groep 2 iets van, maar hij had problemen met zijn spraak.

Trouwens Ow gaat zeer waarschijnlijk volgend jaar wel naar de externe plusklas om te oefenen met samenwerken en zijn mening te durven geven. Eigenlijk zie ik zelf er niet helemaal de noodzaak van in (want meningen geven is ook spannend en moeilijk en hij heeft mijn genen), maar de juffen zijn wel overtuigd van de meerwaarde.
  woensdag 25 mei 2022 @ 23:04:54 #199
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_204866790
Wij hebben afgelopen week een aanvraag tot verlenging flexi-onderwijs ingediend. O+ Afgelopen jaar was geweldig en heel erg goed voor Sticker, school is helemaal onboard dat we dit nog een jaar doen. Nu hopen dat het bestuur weer mee wil werken.
  woensdag 25 mei 2022 @ 23:14:32 #200
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_204867005
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 22:44 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Wacht even hoor, dus omdat ze al zo voor loopt willen ze haar liever in groep 2 plaatsen dan in groep 3? :') Daar zit geen logica achter. Om alle door anderen genoemde redenen zou ik ook voor groep 3 kiezen, maar dan wel met de afspraak dat er op voorhand een plan ligt om haar in haar behoeftes te voorzien. Als men nu al vermoedt dat ze zich daar gaat vervelen, laten we dan vooral niet wachten tot het zo ver is maar daar op anticiperen.
I know 8)7 En toch klonk het wel logisch toen ze het zeiden. Ik wil hun advies ook niet zomaar in de wind slaan, ze gunnen haar ook het beste vanuit hun optiek. Maar nu ik het heb laten bezinken komt mijn oorspronkelijke gevoel weer boven dat ze beter af is in groep 3. Ik ben blij dat ik het hier neer heb gezet, ik voel me merkbaar lichter en gesteund in mijn gevoel door jullie reacties. :*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')