Of zoals mijn jongste het zei: "in mijn hoofd zitten zoveel gedachten dat ik echt niet alles kan onthouden". En dus geeft structuur van buiten hulp om die gedachten de goede kant op te leiden.quote:Op woensdag 13 april 2022 10:50 schreef Phaidra het volgende:
Volgens mij komt het vaak voor dat HB (meestal in combinatie met hooggevoeligheid) wordt aangezien voor ASS.
Bij Sjaak werd er op de psz gedacht aan autisme. Hij speelde niet met andere kinderen, maakte geen oogcontact, kon niet tegen harde geluiden etc. Nu speelt hij alsnog niet echt met zijn klasgenoten, maar beweegt hij rond hen heen, zeg maar. 1 op 1 kan hij wel met een ander kind spelen, als dat kind begrijpt hoe hij denkt. Dus ik geloof best dat mensen nu ook nog aan autisme zouden kunnen denken. Gelukkig weten we ondertussen beter (en ben ik beter in meningen van anderen van me af te zetten).quote:Op woensdag 13 april 2022 10:43 schreef Mariposas het volgende:
Hi, ik lees hier al een tijdje mee, omdat we op school ook problemen ervaren met mijn oudste zoon. En ik herken wel veel van wat hier wordt geschreven. Mij zoon lijkt met name net een kopie van de dochter van @:SaskiaR . En ik ben nu ook weer in het bijzonder getriggerd vanwege de angsten. Mijn zoon is bijvoorbeeld bang om de douche aan te zetten, want stel dat de douchekop er ineens uitvalt en al het water keihard door de badkamer heen spuit en alles overstroomt. En zo zijn er nog veel meer dingen te benoemen.
Het is niet zo dat er bij mijn zoon wordt gedacht aan HB, er wordt meer gestuurd richting autisme. Daar zijn ook zeker wel signalen voor, dus die gedachte op zich is niet gek. Duidelijkheid en regelmaat zijn bijvoorbeeld echt essentieel voor hem. Maar ze volgen hem nu ook wel meer in zijn specifieke behoeftes, de lesstof vindt hij maar saai dus hij mag nu bijvoorbeeld informatieve boeken lezen ipv de verhaaltjes-boekjes.
We hebben net een intake gehad voor specialistische GGZ omdat we graag wat meer duidelijkheid willen, nadat we het een tijdje hebben aangekeken.
Maar wat nu eigenlijk vooral mijn vraag is, zijn er bij jullie ook onduidelijkheden geweest over de ‘diagnose’ (weet even niet hoe dit te benoemen eigenlijk ) of was dat altijd wel evident?
Als je een tester hebt die verstand heeft van HB (en het liefst zelf ook HB is), dan kan die daar doorheen prikken. Bij de GGZ vind je niet altijd de juiste mensen. Het zou tof zijn als de KIQT+ kan worden afgenomen. Die is niet talig namelijk.quote:Op woensdag 13 april 2022 12:04 schreef Mariposas het volgende:
Er zal inderdaad een IQ-test worden afgenomen maar ik voorzie daarbij wel problemen. Als iets niet in zijn interesse-straatje ligt, dan is zijn inzet en concentratie zéér beperkt. Daarbij speelt faalangst ook een rol, wat niet altijd herkend wordt omdat hij het op ‘geen zin’ en ‘saai’ gooit. Rekenen bijvoorbeeld heeft absoluut niet de interesse van hem. Hij kan dit op school ook enkel uitvoeren met een begeleider naast hem, waarbij hij dan ook maar de helft van de stof hoeft te maken. Hij voert de opdrachten dan wel correct uit, maar rekenen gaat dus niet vanzelf. Daarbij speelt ook mee dat hij wel sommen kan maken zoals 8+9, maar wanneer de som in verhalende vorm staat, zoals ‘er staan 8 schapen in de wei, er komen er 9 bij, hoeveel schapen staan er nu in de wei’, voor hem absoluut onmogelijk is om te maken. Hij kan zeer goed lezen, ook begrijpend lezen, maar dit soort combinaties van lezen en er een som uithalen lukt hem niet.
Het is wel besproken tijdens de intake en hier wordt nog op teruggekomen.
De IQ-test wordt door de GGZ afgenomen begrijp ik? Zoals al aangegeven hebben zij echt niet genoeg kennis van hoogbegaafdheid om een hoogbegaafd kind te kunnen testen. Is er een optie om de IQ-test te laten doen door een HB-specialist? Desnoods in samenwerking met school of gemeente ivm vergoeding?quote:Op woensdag 13 april 2022 12:04 schreef Mariposas het volgende:
Er zal inderdaad een IQ-test worden afgenomen maar ik voorzie daarbij wel problemen. Als iets niet in zijn interesse-straatje ligt, dan is zijn inzet en concentratie zéér beperkt. Daarbij speelt faalangst ook een rol, wat niet altijd herkend wordt omdat hij het op ‘geen zin’ en ‘saai’ gooit. Rekenen bijvoorbeeld heeft absoluut niet de interesse van hem. Hij kan dit op school ook enkel uitvoeren met een begeleider naast hem, waarbij hij dan ook maar de helft van de stof hoeft te maken. Hij voert de opdrachten dan wel correct uit, maar rekenen gaat dus niet vanzelf. Daarbij speelt ook mee dat hij wel sommen kan maken zoals 8+9, maar wanneer de som in verhalende vorm staat, zoals ‘er staan 8 schapen in de wei, er komen er 9 bij, hoeveel schapen staan er nu in de wei’, voor hem absoluut onmogelijk is om te maken. Hij kan zeer goed lezen, ook begrijpend lezen, maar dit soort combinaties van lezen en er een som uithalen lukt hem niet.
Het is wel besproken tijdens de intake en hier wordt nog op teruggekomen.
Onze oudste was al 11 toen hoogbegaafdheid werd vast gesteld. We hadden werkelijk geen idee. Hij was erg intelligent, zeker, maar hij was op school heel gemiddeld en wiskundige raadels oplossen op zijn 3de waren niet aan de orde. En destijds was dat wel ons beperkte beeld van een hoogbegaafd kind. Met terugwerkende kracht vind ik het wel heel naar dat we het niet op tijd hebben gezien, dat had hem veel ellende bespaard.quote:Op woensdag 13 april 2022 10:43 schreef Mariposas het volgende:
Hi, ik lees hier al een tijdje mee, omdat we op school ook problemen ervaren met mijn oudste zoon. En ik herken wel veel van wat hier wordt geschreven. Mij zoon lijkt met name net een kopie van de dochter van @:SaskiaR . En ik ben nu ook weer in het bijzonder getriggerd vanwege de angsten. Mijn zoon is bijvoorbeeld bang om de douche aan te zetten, want stel dat de douchekop er ineens uitvalt en al het water keihard door de badkamer heen spuit en alles overstroomt. En zo zijn er nog veel meer dingen te benoemen.
Het is niet zo dat er bij mijn zoon wordt gedacht aan HB, er wordt meer gestuurd richting autisme. Daar zijn ook zeker wel signalen voor, dus die gedachte op zich is niet gek. Duidelijkheid en regelmaat zijn bijvoorbeeld echt essentieel voor hem. Maar ze volgen hem nu ook wel meer in zijn specifieke behoeftes, de lesstof vindt hij maar saai dus hij mag nu bijvoorbeeld informatieve boeken lezen ipv de verhaaltjes-boekjes.
We hebben net een intake gehad voor specialistische GGZ omdat we graag wat meer duidelijkheid willen, nadat we het een tijdje hebben aangekeken.
Maar wat nu eigenlijk vooral mijn vraag is, zijn er bij jullie ook onduidelijkheden geweest over de ‘diagnose’ (weet even niet hoe dit te benoemen eigenlijk ) of was dat altijd wel evident?
Ik denk dat combinatie klassen hierin zeker een voordeel zijn. Mijn zoon (6, groep 3)kan bepaalde dingen mee doen met de hogere klas daardoor, en ze zijn op school veel meer gewend om maatwerk te leveren. En een voorsprong qua lezen is in theorie heel simpel op te lossen. Een groot deel van het leren lezen is vooral leeskilometers maken en dat kun je blijven doen, ook als je al avi uit bent. Ze zal dan alleen een lastiger boek lezen dan de rest. (zeg ik overigens als niet-docent zijnde).quote:Op woensdag 20 april 2022 15:19 schreef lemonlime het volgende:
Hoi allemaal, een long-time lurker hier 🙂
Ik ben opzoek naar advies. Onze dochter van 5,5 is niet hoogbegaafd (denk ik) maar ze leest heel goed. Ze leest al letters sinds ze 2 is, en kon voor ze met school startte woorden en korte zinnen lezen. Ze is dol op lezen en zit het liefst de hele dag met een boek op de bank.
Vandaag is ze getest op school, en blijkt dat ze AVI uit is. Ze gaat na de zomer naar groep 3, in een 3/4/5 combinatieklas.
Ze is nu, in groep 2, prima tevreden op school. Ze speelt veel en houdt niet van knutselen. Ze is snel afgeleid van haar eigen taken (soms moet de juf letterlijk naast dr blijven staan zodat ze iets afmaakt) en kijkt of helpt graag met anderen mee.
Maar ik ben een beetje bang dat ze zich straks in groep 3 suf verveeld met de leesles. Ze loopt op andere vlakken niet zo extreem voor (op rekenen een beetje, en ze vindt schrijven leuk maar de fijne motoriek is nog niet super), dus ze heeft nog zat te leren gelukkig.
Ik was benieuwd of jullie ervaring hebben met zo'n situatie: voorlopen op één vlak maar niet op alles. We gaan het natuurlijk op school bespreken, maar ik hoor heel graag wat een mogelijke aanpak is voor zoiets.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@Loj Wat naar dat Js niet zo lekker in zijn vel zit op het moment. Alleen je werk moeten maken is voor geen enkel kind prettig, volgens mij. Jammer ook dat die ambulante leerkracht nu voor de klas staat. Een half uurtje is echt heel erg weinig.
quote:Op donderdag 21 april 2022 07:43 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik vind een combinatieklas over het algemeen ook tof, maar voor Sjaak betekent het dat hij ook gewoon meeluistert met de instructie van groep 6, waardoor hij daar volgend jaar niets meer heeft te zoeken. Hij weet immers meer dan de helft al. Dus de kans is groot dat hij weer een keer gaat versnellen (en hij in 7/8 terecht komt) en na volgend schooljaar met de basisschool klaar is. Ik vind dat wel een dingetje hoor… Aan de andere kant: hij heeft hier zelf voor kunnen kiezen, we wisten namelijk niet dat hij mee luisterde tot hij het ons vertelde. Hij vond zijn eigen werk te makkelijk, dus doet hij 2 schooljaren in 1 jaar. Tof dat hij dat zelf kon beslissenJa tegen ‘ze moeten kind kunnen zijn’ hik ik ook aan. Een vriendin roept dat elke keer. L is ook nog echt kind, maar dan wel een die leren heel leuk en makkelijk vindt. Ja daar kan ik ook niks aan doen. Een andere moeder zegt elke keer ‘l is heel slim’ tegen haar eigen kind. Vind ik ook niet leuk, l is net als iedereen maar gewoon op zijn eigen tempo. Hij hoeft niet in een ander hokje. Het is niet echt onbezorgd ofzo als je kind voor loopt, het geeft alleen maar meer zorgen. Dat snappen mensen niet, want het is toch fijn als hij goed kan leren?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@:Loj Wat naar dat Js niet zo lekker in zijn vel zit op het moment. Alleen je werk moeten maken is voor geen enkel kind prettig, volgens mij. Jammer ook dat die ambulante leerkracht nu voor de klas staat. Een half uurtje is echt heel erg weinig.
Ik hoop ook echt dat er volgend jaar geen 4/5 combi is want dan vrees ik het zelfde als bij Sjaak, dat hij vrolijk zelf beslist groep 5 te volgen. Hij roept al een half jaar dat hij in groep 5 wil zitten. Hij gaat zijn 6e verjaardag vieren in groep 4
quote:Op donderdag 21 april 2022 07:43 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik vind een combinatieklas over het algemeen ook tof, maar voor Sjaak betekent het dat hij ook gewoon meeluistert met de instructie van groep 6, waardoor hij daar volgend jaar niets meer heeft te zoeken. Hij weet immers meer dan de helft al. Dus de kans is groot dat hij weer een keer gaat versnellen (en hij in 7/8 terecht komt) en na volgend schooljaar met de basisschool klaar is. Ik vind dat wel een dingetje hoor… Aan de andere kant: hij heeft hier zelf voor kunnen kiezen, we wisten namelijk niet dat hij mee luisterde tot hij het ons vertelde. Hij vond zijn eigen werk te makkelijk, dus doet hij 2 schooljaren in 1 jaar. Tof dat hij dat zelf kon beslissenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@:Loj Wat naar dat Js niet zo lekker in zijn vel zit op het moment. Alleen je werk moeten maken is voor geen enkel kind prettig, volgens mij. Jammer ook dat die ambulante leerkracht nu voor de klas staat. Een half uurtje is echt heel erg weinig.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandagochtend is er instructie van alle vakken, en daarna gaan de kinderen - ieder op hun eigen niveau - aan de slag. Dus Sticker zit tijdens de instructie bij groep 8, doet daar dan ook het werk van groep 8, en gaat tijdens de pauze terug naar zijn middenbouwgroep waar hij de middag mee doet.quote:Op donderdag 21 april 2022 09:50 schreef SaskiaR het volgende:
Hoe doen ze dan versnellen bij jullie? Ik denk dat N ook alles heel snel begrijpt, maar ze is niet een kind dat uit zichzelf verder in de boekjes gaat werken. Bij haar staat de uitleg van de juf gelijk aan iets leren, maar zonder uitleg gaat ze iets niet uit zichzelf uitzoeken. Ze hebben bij rekenen ook geen boekjes, alles gaat klassikaal, dus ze kan daar ook niet sneller werken, al zou ze het willen.
En de juf heeft geen tijd om haar apart dingen eerder uit te leggen, dus dat gebeurt sowieso niet.
Bij taal hebben ze wel werkboekjes, maar dan doet ze ook braaf de pagina's die haar verteld worden (bij de meeste dingen is dat wat de rest van de klas ook doet, soms moet ze uit een moeilijker boekje werken).
Volgens mij is het niet nodig dat ze alles zo vaak oefent en zou ze best sneller kunnen, maar ik zie niet echt hoe en wanneer dat dan zou moeten gebeuren
Dus hoe gaat dat praktisch bij jullie dan?
D volgt in de basis alle uitleg met zijn groep, om hiaten te voorkomen. Als juf ziet dat hij het snel snapt, dan mag hij eerder uitchecken.quote:Op donderdag 21 april 2022 09:50 schreef SaskiaR het volgende:
Dus hoe gaat dat praktisch bij jullie dan?
Heel herkenbaar (ook montessori) Ik heb het 'geluk' dat mijn kind in plaats van kletsen/lezen/tekenen door de klas gaat stuiteren en iedereen lastig gaat vallen dan wordt het opeens een probleem van de leerkracht en gaan zij erop focussen dat hij in die tijd echt het pluswerk gaat doen. Bij hem helpt het wel dat het pluswerk ook op zijn planning staat, dan voelt het namelijk als iets wat 'moet' en niet als 'iets wat theoretisch ook zou kunnen maar waar je ook heel makkelijk in kan falen dus waarvan het fijner is als je het niet doet'. Zou dat nog een advies aan de leerkracht kunnen zijn?quote:Op donderdag 21 april 2022 09:58 schreef Phaidra het volgende:
Onze kinderen zitten op een Montessori-school. Daar is in principe veel ruimte om op eigen tempo te leren. Maar dat valt of staat natuurlijk wel met het kind zelf. Onze kinderen geven ook niet zelf aan dat ze iets te makkelijk vinden. In principe wordt er elke dag 1 les rekenen en taal gedaan, en dat is dan ook wat ze doen. Want je gaat toch niet uit jezelf meer lessen maken als je ook kan gaan kletsen/lezen/tekenen als je klaar bent? En bovendien zijn ze vaak juist niet sneller klaar als ze iets saai vinden, want vind maar eens de motivatie om door te werken als het werkje zeer beneden je niveau is. En moeilijker werkjes zijn eng, want stel je voor dat je het antwoord niet weet...
En zo ontstaat het beeld dat je kind concentratieproblemen heeft en zéker niet klaar is om te compacten of pluswerk te doen (frustratie much?)...
Wij zijn destijds ook bij de vrije school gaan kijken met de oudste. De oudste was als peuter juist wel heel leergierig en zoog alles op als een spons. Toen wij vroegen wat ze deden als kinderen al eerder interesse hadden in lezen/schrijven/rekenen, werd gezegd dat dat toch eigenlijk niet de bedoeling was. Ik vind de filosofie heel sympathiek, maar hierin sloegen ze wat mij betreft de plank mis.quote:Op donderdag 21 april 2022 10:03 schreef SaskiaR het volgende:
Beschrijf jij mijn kind
Ik begin wel steeds meer te twijfelen of de vrije school wel de beste school is voor N (morgen heb ik een gesprek met een moeder die haar hb-kind naar een andere school gedaan heeft). Maarja, de sfeer is er heel goed en N heeft ook vriendjes, dus haar nu gelijk daar weghalen gaat ook zo ver.
Als je een leerkracht hebt die heel zorgzaam is en het hulpeloze gedrag voedt, dan is montessori ook niet heiligquote:Op donderdag 21 april 2022 10:27 schreef Phaidra het volgende:
Bij Montessori volgen ze juist de interesse van de kinderen, zeker bij de kleuters, vanuit het idee dat je vanzelf interesse krijgt in werkjes met letters als je daar cognitief ook klaar voor bent. Onze kinderen zijn dat vermogen denk ik een beetje verloren door aanpassingsgedrag en faalangst, maar in de basis vind ik het een heel fijn uitgangspunt .
Was het niet dat je moest wisselen voordat je mocht beginnen met lezen?quote:Op donderdag 21 april 2022 10:30 schreef Clubsoda het volgende:
teiner is inderdaad héél rigide in wanneer kinderen ergens aan toe zijn volgens zijn eigen maatstaven en daar mag je vooral niet vanaf wijken.
Ik vind het op basis van wat je over de school hebt geschreven niet klinken als een goede school voor N. Wellicht wel een fijne, maar dan is de vraag wat je uiteindelijk belangrijker vindt. Je kan altijd vrijblijvend informeren bij andere scholen of zij een passender aanbod kunnen bieden, wat je daarmee doet kun je later bekijken.quote:Op donderdag 21 april 2022 10:03 schreef SaskiaR het volgende:
Beschrijf jij mijn kind
Ik begin wel steeds meer te twijfelen of de vrije school wel de beste school is voor N (morgen heb ik een gesprek met een moeder die haar hb-kind naar een andere school gedaan heeft). Maarja, de sfeer is er heel goed en N heeft ook vriendjes, dus haar nu gelijk daar weghalen gaat ook zo ver.
Het is nu bij de oudste inderdaad te vrijblijvend. Goed om binnenkort even aan te kaarten bij de juf, we hebben in februari voor het laatst contact gehad.quote:Op donderdag 21 april 2022 10:23 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Heel herkenbaar (ook montessori) Ik heb het 'geluk' dat mijn kind in plaats van kletsen/lezen/tekenen door de klas gaat stuiteren en iedereen lastig gaat vallen dan wordt het opeens een probleem van de leerkracht en gaan zij erop focussen dat hij in die tijd echt het pluswerk gaat doen. Bij hem helpt het wel dat het pluswerk ook op zijn planning staat, dan voelt het namelijk als iets wat 'moet' en niet als 'iets wat theoretisch ook zou kunnen maar waar je ook heel makkelijk in kan falen dus waarvan het fijner is als je het niet doet'. Zou dat nog een advies aan de leerkracht kunnen zijn?
Mijn oudste heeft er heerlijk gedroomd. Die had veel last van de prikkels in de klas. Juf heeft zijn werk gehalveerd, zodat hij tussendoor lekker naar de wolken kon kijkenquote:Op donderdag 21 april 2022 10:34 schreef SaskiaR het volgende:
Montessori lijkt me alleen geschikt als je kind zelf actief aan de slag gaat. Ik zie N daar rustig de hele dag keuvelen, rondlopen en niksen. Want zelf moeilijk werk gaan doen, dat is echt een stap te ver
N heeft nog al haar kindertanden, dus die regel geldt niet meer dat soort ouderwetse ideeën zijn er bij de meeste vrije scholen echt wel uit gelukkig. Nu is het vooral een gewone school met standaardmethoden (VLL, Staal, Rekenrijk etc.) aangevuld met veel handwerkjes (breien enzo), veel jaarfeesten met muziek en veel ouderbetrokkenheid.quote:Op donderdag 21 april 2022 10:35 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Was het niet dat je moest wisselen voordat je mocht beginnen met lezen?
De mijne wisselde pas in de zomer tussen groep 4&5, met dik 7,5 jaar. Hij was avi-uit met 6j4mnd
Kijk, dit is mijn jongste . Wij hebben momenteel dus dagelijks een hysterisch krijsend kind omdat hij zich bijvoorbeeld NIET kan aankleden. Niet de vaatwasser open kan doen. Niet kan fietsen. Niet naar de speeltuin lopen waar zijn broer is. Of iets wat hij gister gewoon deed, kan hij vandaag ECHT NIET. En wij liegen als we zeggen dat hij het gister wel kon.quote:Op donderdag 21 april 2022 10:33 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Als je een leerkracht hebt die heel zorgzaam is en het hulpeloze gedrag voedt, dan is montessori ook niet heilig
Zij wilde ook eigenlijk niet dat hij zo kort kleuterde. Maar als het kind gaat zitten huilen omdat het zijn klittenband niet vastkrijgt, dan is dat niet jong gedrag maar theater. Hij ging dus ook spelen met de jonge kinderen, want dat 'werken' was niet aantrekkelijk.
Hij heeft haar ook nog wel verbaasd de laatste maanden, toen had ik al besloten had hem door te schuiven naar groep 3 (juf en IB-er lieten de keuze bij mij)
Het hangt ook samen met de kwaliteiten van de leerkracht. Bij mijn faalangstige vermijder signaleren ze meestal prima wat hij aan het doen is en moedigen ze hem aan. Het is ook minder vrijblijvend dan het klinkt: ze hebben een planning waarop staat wat er moet gebeuren maar ze mogen wel bepalen in welke volgorde bijvoorbeeld. En de leerkuil is echt gemeengoed, daar spreken ze heel veel over op school.quote:Op donderdag 21 april 2022 10:34 schreef SaskiaR het volgende:
Onze vrije school is redelijk modern wat dat betreft, geloof ik. Ze hadden in de kleuterklas ook wel leesboekjes staan voor kinderen die interesse hadden. En er is een hb-specialist, die nu eindelijk bij N betrokken is, dus ik hoop dat die de juf kan adviseren over hoe ze het werk in de klas kan aanpassen.
Montessori lijkt me alleen geschikt als je kind zelf actief aan de slag gaat. Ik zie N daar rustig de hele dag keuvelen, rondlopen en niksen. Want zelf moeilijk werk gaan doen, dat is echt een stap te ver
Onder andere. Volgens mij ontbreekt ook iedere evidentie voor dit soort samenhang, maar ik heb er geen studie van gemaakt, dus misschien vergis ik me. Ik vind de antroposofie heel fijn voor jonge kinderen en/of vrije tijd (mijn zoon zat op een sofen-kdv en -bso) maar in het onderwijs kan ik er weinig mee. Hoewel ik ook mijn wenkbrauwen optrek bij peuters die verplicht een abgeeckt papier moeten gebruiken, maar goed, als dat het ergste isquote:Op donderdag 21 april 2022 10:35 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Was het niet dat je moest wisselen voordat je mocht beginnen met lezen?
De mijne wisselde pas in de zomer tussen groep 4&5, met dik 7,5 jaar. Hij was avi-uit met 6j4mnd
Ik moet altijd denken aan de dingen die je leest over weaponized incompetence, ik hoop maar dat de mijne dit gedrag wat ontgroeit in de loop van de jarenquote:Op donderdag 21 april 2022 10:42 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Kijk, dit is mijn jongste . Wij hebben momenteel dus dagelijks een hysterisch krijsend kind omdat hij zich bijvoorbeeld NIET kan aankleden. Niet de vaatwasser open kan doen. Niet kan fietsen. Niet naar de speeltuin lopen waar zijn broer is. Of iets wat hij gister gewoon deed, kan hij vandaag ECHT NIET. En wij liegen als we zeggen dat hij het gister wel kon.
Op school maakt hij het niet zo bont, maar hij doet zich wel echt bewust jonger/hulpelozer voor dan hij is.
Dat vind ik dus wel verbazend ja; N heeft een juf en een meester, beide rond de 60, maar beide zijn pas op latere leeftijd ingestroomd in het onderwijs. Ze weten naar eigen zeggen helemaal niets van hb, dus alles moeten ze overleggen met de ib'er en hb-specialist (die een hele tijd ziek was maar nu gelukkig beter, dus nu gebeurt er eindelijk pas iets).quote:Op donderdag 21 april 2022 10:49 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Het hangt ook samen met de kwaliteiten van de leerkracht. Bij mijn faalangstige vermijder signaleren ze meestal prima wat hij aan het doen is en moedigen ze hem aan. Het is ook minder vrijblijvend dan het klinkt: ze hebben een planning waarop staat wat er moet gebeuren maar ze mogen wel bepalen in welke volgorde bijvoorbeeld. En de leerkuil is echt gemeengoed, daar spreken ze heel veel over op school.
Zonde wel. Ik ben echt wel fan geworden van montessori, vooral omdat de leerkrachten heel goed moeten kijken naar het individuele kind. Klassikaal onderwijs zonder te differentiëren klinkt heel erg als mijn eigen 'verveel je rot omdat we alles klassikaal doen'-basisschooltijd.quote:Op donderdag 21 april 2022 10:55 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Dat vind ik dus wel verbazend ja; N heeft een juf en een meester, beide rond de 60, maar beide zijn pas op latere leeftijd ingestroomd in het onderwijs. Ze weten naar eigen zeggen helemaal niets van hb, dus alles moeten ze overleggen met de ib'er en hb-specialist (die een hele tijd ziek was maar nu gelukkig beter, dus nu gebeurt er eindelijk pas iets).
Je zou toch zeggen dat leerkrachten meer weten van dergelijke zaken, gewoon differentiëren in het algemeen. Maarja, ze besteden hun studiedagen aan Steiner-onderwerpen... i.p.v. dat ze een hb-specialist wat laten presenteren ofzo.
Hoe herkenbaar. Dat saboteren ook .quote:Op donderdag 21 april 2022 10:55 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik moet altijd denken aan de dingen die je leest over weaponized incompetence, ik hoop maar dat de mijne dit gedrag wat ontgroeit in de loop van de jaren
Ik ben inmiddels zover dat ik zeg dat ik geen boterham meer ga smeren en dat hij het zelf maar moet doen. Dan doet hij het dus niet Mijn lief ergert zich daar rot aan, ik kan dat wel loslaten, als je liever honger hebt, moet je dat maar zelf weten.quote:Op donderdag 21 april 2022 11:11 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Hoe herkenbaar. Dat saboteren ook .
Eerst als stervende zwaan verklaren dat je geen boterham kan besmeren met chocopasta. Helaas voor hem reageren wij dan dat het een mooi moment is om het te gaan leren, wat is nou een beter moment om je eigen boterham te leren smeren dan als je 7 bent ? En, na nog 20 minuten van schreeuwen, huilen, MAAR WAROOOOOM WIL JIJ HET NIET DOEN??, etc, toch een mes oppakken en dan zo hard duwen dat je hele broodje naar de gallemiezen is. Insert nieuw drama.
Zeg dan gewoon dat je er geen zin in hebt, dat is in ieder geval eerlijk .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |