Dit is tof!!quote:Op zaterdag 12 maart 2022 21:53 schreef Nanukerst het volgende:
PO & VO in onze regio hebben gratis te downloaden pakketten gemaakt als handleiding binnen het onderwijs voor deze groep: https://www.springwijzer.nl
Dit klinkt als een heel erg mooi en hoopvol beginquote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:14 schreef arvensis het volgende:
“Het was echt leuk op school”.
Hij heeft samen met de juf met een letterbox gespeeld (alle letters op dezelfde plek zetten) en mocht kiezen tussen voorgelezen worden of zelf lezen. Hij koos voor zelf lezen.
En toen ik hem ophaalde zat hij samen met een ander jongetje op een tandemfietsje. Zo fijn! Hij was bang dat niemand met hem wilde spelen. En ook fijn dat de juf er meteen voor is gegaan.
Hier exact dezelfde ervaring. Moeilijke basisschooltijd, inclusief schooluitval tgv schooltrauma etc. Huidige VO-school is niet perfect, inhoudelijk niet erg sterk zelfs als het gaat om deze doelgroep, maar hij voelt zich er zo fijn en veilig dat het - vooralsnog - niet uit lijkt te maken.quote:Op zondag 13 maart 2022 11:26 schreef Spanky78 het volgende:
Hier is oudste dochter inmiddels brug pieper. Godzijdank eindelijk eens kinderen in de klas waar ze aansluiting bij heeft op het vwo. Ze vindt het nog wel lastig om te snappen wat ‘de school’ nu precies van haar verwacht.
Ik zie nog heel veel ‘te overdachte’ oplossingen en het moeilijker maken dan het is , ze denkt bij alles dat het toch veel complexer is dan er gevraagd wordt. Dat leidt tot het niet vertrouwen van eigen antwoorden op repetities etc. Maar ze lijkt het op te pakken, vooral doordat het een fijne sociale omgeving is. Blijkt ook maar weer dat voor elk kind een veilige schoolomgeving belangrijker is dan het indhoudelijke aanbod. Helaas was het op de basisschool beiden niet.
Andere kind zit dan ook op een andere basisschool en dat gaat stukken makkelijker.
School kan haar niveau bepalen door middel van doortoetsen, is dat al gebeurd? Het is een misverstand dat als een kind bepaald gedrag laat zien dat gedrag meteen verdwijnt als er moeilijker werk is aangeboden. Ten eerste kun je je afvragen in hoeverre het 'moeilijkere' werk passend is want waar ze staat is immers nog niet helder in kaart gebracht? Ten tweede zijn de gevolgen van een gebrek aan passend onderwijs over de gehele linie zichtbaar, en pas als er in de basis iets daadwerkelijk anders is zul je dit in gedrag terug gaan zien. En dat is allemaal vanuit het idee dat dit gedrag voortkomt vanuit een gebrek aan passend onderwijs en samenhangt met haar hoogbegaafdheid, je kan je afvragen of de hoeveelheid focus die er wordt verwacht van een 6-jarige niet gewoon te veel is.quote:Op donderdag 17 maart 2022 21:22 schreef SaskiaR het volgende:
Wij hadden net een oudergesprek en er werd nu voor het eerst aangegeven dat het hb zijn misschien voor problemen zorgt.
N zit in groep 3; ze blijkt in de klas constant afgeleid te zijn, de juf moet haar er steeds aan herinneren dat ze aan het werk moet blijven. Ook bij het naar buiten gaan, eten, omkleden enz. moet ze steeds op gang gehouden worden. De juf ziet dat ze wel flink voorligt (cito’s waren prima, ze leest E4 heel makkelijk), dus ze krijgt verrijking, maar daar is het eigenlijk hetzelfde. Ze vindt dat vaak moeilijk, zegt ze, maar het lukt wel als ze individuele begeleiding erbij krijgt. Maarja, dat kan natuurlijk niet de hele tijd.
Bij zwemles is het hetzelfde, en thuis ook - je moet haar constant bijsturen om zich aan te kleden, tanden te poetsen etc.
Ik denk dat het deels faalangst is, waardoor ze bij moeilijk werk niet aan het werk durft te gaan, maar bij makkelijk werk droomt ze ook weg.
De juf ziet haar wel en wil haar stimuleren om op haar niveau te groeien, maar ten eerste is niet echt duidelijk wat haar niveau is omdat ze niet echt laat zien wat ze kan, en ten tweede leidt moeilijker werk dus niet op tot meer focus.
Hebben jullie tips? De juf weet niet veel van hb, maar gaat met de ib’er overleggen. Helaas is de interne hb-specialist al maanden ziek en is er dus ook geen plusklas. Wat voor externe hulp zouden we kunnen inschakelen?
Bedankt!quote:Op vrijdag 18 maart 2022 08:42 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
School kan haar niveau bepalen door middel van doortoetsen, is dat al gebeurd? Het is een misverstand dat als een kind bepaald gedrag laat zien dat gedrag meteen verdwijnt als er moeilijker werk is aangeboden. Ten eerste kun je je afvragen in hoeverre het 'moeilijkere' werk passend is want waar ze staat is immers nog niet helder in kaart gebracht? Ten tweede zijn de gevolgen van een gebrek aan passend onderwijs over de gehele linie zichtbaar, en pas als er in de basis iets daadwerkelijk anders is zul je dit in gedrag terug gaan zien. En dat is allemaal vanuit het idee dat dit gedrag voortkomt vanuit een gebrek aan passend onderwijs en samenhangt met haar hoogbegaafdheid, je kan je afvragen of de hoeveelheid focus die er wordt verwacht van een 6-jarige niet gewoon te veel is.
Wat betreft externe hulp: ik zou een HB-specialist in de arm nemen.
Ik lees hier wel echt een paar flinke denkfouten Is dit wat juf zegt of is dit wat jij vindt?quote:Op vrijdag 18 maart 2022 09:27 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Bedankt!
Doortoetsen was nog niet gebeurd, dit gaan ze wel doen. De juf vroeg zich wel af wat er dan met de resultaten moet gebeuren, want ja, ze kan wel moeilijker werk, maar wel alleen als er iemand bij zit die haar helpt. En dat kan nu eenmaal niet altijd, dus ze moet zelf ook leren om moeilijker werk als iets te gaan zien wat leuk is en waar ze iets van kan leren, als ze haar hoofd erbij houdt. Anderzijds is het natuurlijk ook niet erg om niet altijd al het werk af te hebben, maar als je letterlijk de helft van de tijd ergens anders zit met je hoofd, ontwikkel je je niet echt.
De focus is wel duidelijk minder dan die van de andere klasgenoten (nu is ze wel bijna de jongste van de klas, maar toch). Het is ook duidelijk erger geworden in de laatste maand ongeveer.
Mail naar hb-specialist ga ik zo versturen
Wat jammer dat juf daar boos om wordt. Wat ik begrijp gaat het juist om het proces: het leren plannen bijvoorbeeld. Dus als iets niet af is, ga je samen op zoek naar waar dat in dat proces mis ging, daarmee maak je er een leermoment van.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 09:31 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Hier is jongste net in een soort plusgroepje gestart. Tot nu toe vond hij het heel leuk. Maar nu was hij heel verdrietig. De juf was heel boos geweest dat 3 groepjes hun powerpoint niet af hadden. Jongste vond t nog heel lastig, want ze moesten dus met zijn 3en een powerpoint maken, ergens hadden ze ineens door dat ze iets fout gedaan hadden en toen maar alles gedelete en opnieuw begonnen en toen was het niet af. Maar hij wilde uit het groepje, want zo n strenge juf wil hij niet.
Nou moet ik zeggen dat oudste toevallig 3 jaar bij die juf in de klas heeft gezeten en dat die haar ook altijd heel streng vond en er soort van verlamd van raakte, die is enorm opgebloeid nu ze andere juffen heeft.
Dus ik geloof wel dat ze een tikje te streng is. Nu maar even afwachten hoe het komende week gaat..
Dit is meer mijn idee... ze vindt dingen niet kunnen helemaal niet leuk. Bij moeilijke dingen of nieuwe dingen is haar eerste reactie altijd óf 'dat wist ik allang', ook als het niet zo is, óf ze wordt boos en gaat gillen. Thuis althans, op school heeft ze dus veel hulp nodig om met zulke dingen aan de gang te gaan. Ik zou graag willen dat ze wil leren leren, dat ze graag nieuwe dingen gaat doen en uitzoeken, op welk niveau dat dan ook is.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 09:38 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Ik lees hier wel echt een paar flinke denkfouten Is dit wat juf zegt of is dit wat jij vindt?
Moeilijker werk is iets anders dan passend werk: zolang niemand weet waar de behoeftes van dit kind liggen kan niemand een uitspraak doen over haar vermogens. Voorbeeld: Sticker kreeg in groep 3 een plusboekje: hij kon er niets mee. Juf zag het als bewijs dat er geen sprake was van hoogbegaafdheid. Wat bleek? Het was een groep 3-plusboekje en hij liep meer dan twee jaar voor. Hij vond het een belediging en weigerde daarom er iets in te doen. Ik zou echt oppassen met nu al conclusies trekken zonder dat er een expert heeft meegekeken, en dat zou ik juf ook aanraden.
Daarnaast: dat zij 'haar hoofd er niet bij heeft' kan echt een teken van verveling zijn. Dan is er geen sprake van beter je best doen of whatever, als iets te saai is gaat ze niet 'aan'. Ik zou zsm de HB-specialist ook richting school laten adviseren. Want wat doet zij uberhaupt in groep 3 als ze E4 kan lezen?
Ik ben het vrijwel helemaal met je eens, maar val een beetje over je laatste opmerking.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 09:38 schreef Nanukerst het volgende:
[..] Want wat doet zij uberhaupt in groep 3 als ze E4 kan lezen?
Het is wel belangrijk dat het pluswerk ook aansluit bij de interesses van het kind. En dat is soms even zoeken.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 09:49 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Dit is meer mijn idee... ze vindt dingen niet kunnen helemaal niet leuk. Bij moeilijke dingen of nieuwe dingen is haar eerste reactie altijd óf 'dat wist ik allang', ook als het niet zo is, óf ze wordt boos en gaat gillen. Thuis althans, op school heeft ze dus veel hulp nodig om met zulke dingen aan de gang te gaan. Ik zou graag willen dat ze wil leren leren, dat ze graag nieuwe dingen gaat doen en uitzoeken, op welk niveau dat dan ook is.
Het pluswerk dat de juf liet zien was wel iets waarvan ik dacht dat ze het inderdaad moeilijk zou vinden, niet iets wat te makkelijk zou zijn voor haar.
Ze laat pas dingen zien als ze zelf weet dat ze ze kan... begin dit jaar was ze überhaupt niet met lezen bezig, 'want dat heb ik nog niet geleerd'. Nu heeft ze het wel geleerd en kan ze het dus gewoon op een goed niveau. Met rekenen is dat natuurlijk lastiger, want daar is niet een bepaald moment dat je kan zeggen dat je het hebt geleerd, dus daar is elk nieuw ding weer nieuw en dus moeilijk.
Zo kun je het ook lezen. Ik bedoelde: Wat krijgt ze aangeboden in groep 3?quote:Op vrijdag 18 maart 2022 19:51 schreef Grijs het volgende:
[..]
Ik ben het vrijwel helemaal met je eens, maar val een beetje over je laatste opmerking.
Mijn oudste was avi-uit (dat is ongeveer E6, volgens mij) toen hij -versneld- naar groep 3 ging.
Hij kreeg gelukkig ander werk als de klas leerde lezen. Als de school goed kan inspelen op de leerbehoefte, hoeft een kind niet telkens door te stromen naar een volgende groep.
Mijn dochter las al vloeiend toen ze in groep 3 kwam, ze had een superjuf.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 22:01 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Zo kun je het ook lezen. Ik bedoelde: Wat krijgt ze aangeboden in groep 3?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |