Is @capricia toevallig lid?quote:Op donderdag 10 maart 2022 16:09 schreef Hexagon het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)r-is-nalatig-geweest
Ik zou nog bijna lid worden van Volt om bij dat congres te kunnen zijn.
Nee. Helaas.quote:
Nou ja, dat gaat je geld in elk geval niet naar dit gepruts met rechtszaken.quote:
Nog nooit is een slecht argument. Ik denk ook dat een fractielid nog nooit op zulke slechte gronden, die niet eens aan de betreffende bekend waren, uit een fractie is gezet.quote:Op donderdag 10 maart 2022 19:13 schreef Claudia_x het volgende:
Interessant stuk van Elzinga, emeritus hoogleraar Staatsrecht: Het besluit van de rechter dat Volt Tweede Kamerlid Gündoğan terug moet nemen in de fractie is zeer aanvechtbaar.
In een notendop: "Nog nooit beval een rechter om een geschorst fractielid weer in de fractie op te nemen. Nooit eerder werden fractie-activiteiten of fractie-besluiten door een rechter beoordeeld. En daar zijn hele goede en overtuigende redenen voor die hun grondslag vinden in de bijzondere staatsrechtelijke positie van fracties."
Dat is dan ook niet het argument. Er zijn goede redenen voor dat het nog nooit is gebeurd -> die redenen zijn de argumenten.quote:
Ja. Was het eerste wat me opviel. Zoiets kan een precedent scheppen. En, hoewel ik de uitspraak begrijp, roept deze uitspraak bij mij ook vragen op.quote:Op donderdag 10 maart 2022 19:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nog nooit is een slecht argument. Ik denk ook dat een fractielid nog nooit op zulke slechte gronden, die niet eens aan de betreffende bekend waren, uit een fractie is gezet.
Het staatsrechtelijke is wel interessant, daar hintte @:capricia ook al naar.
En ook in de Volkskrant: Uitspraak in zaak-Gündogan-Volt wekt veel verbazing. Een passage:quote:Op donderdag 10 maart 2022 19:13 schreef Claudia_x het volgende:
Interessant stuk van Elzinga, emeritus hoogleraar Staatsrecht: Het besluit van de rechter dat Volt Tweede Kamerlid Gündoğan terug moet nemen in de fractie is zeer aanvechtbaar.
In een notendop: "Nog nooit beval een rechter om een geschorst fractielid weer in de fractie op te nemen. Nooit eerder werden fractie-activiteiten of fractie-besluiten door een rechter beoordeeld. En daar zijn hele goede en overtuigende redenen voor die hun grondslag vinden in de bijzondere staatsrechtelijke positie van fracties."
Eh, de rechter heeft toch geoordeeld dat de schorsing van Gündogan als lid van de fractie moet worden ingetrokken? En dat is precies waar diverse academici (Jan Elzinga, Paul Bovend’Eert, Tom van der Meer, Tom Louwerse) tegen ageren.quote:
Hoe ze het hebben gedaan is niet geldig. Dus moet het teruggedraaid worden en is ze weer lid. Staat Volt vrij om te breken met haar maar dan wel op een correcte wijze.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 09:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Eh, de rechter heeft toch geoordeeld dat de schorsing van Gündogan als lid van de fractie moet worden ingetrokken? En dat is precies waar diverse academici (Jan Elzinga, Paul Bovend’Eert, Tom van der Meer, Tom Louwerse) tegen ageren.
Je gooit hier wel veel op een hoop. De rechtsgeleerden vallen er specifiek over dat de rechter zich bemoeit met de kwestie of iemand deel uit mag maken van een fractie. Ze zeggen: dat is aan de volksvertegenwoordigers zelf. Dat is niet hetzelfde als smaad en laster goedkeuren.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 10:19 schreef Hanca het volgende:
Je kunt als rechtsgeleerde toch niet menen dat iemane door het slijk halen, er persberichten uit doen over iemand zonder diegene te melden waar het over gaat en iemand zonder enig gesprek er uit gooien wel een goed idee is? Dat mag een fractie ook gewoon niet.
Laat die rechtsgeleerden dan eerst over het begin vallen: het bestuur schorste Gündoğan, daar zitten niet eens fractieleden in. Het bestuur heeft minder over de fractie te zeggen dan een rechter.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 10:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je gooit hier wel veel op een hoop. De rechtsgeleerden vallen er specifiek over dat de rechter zich bemoeit met de kwestie of iemand deel uit mag maken van een fractie. Ze zeggen: dat is aan de volksvertegenwoordigers zelf. Dat is niet hetzelfde als smaad en laster goedkeuren.
Dit ook... 'De partij gaat in hoger beroep', maar de partij heeft part noch deel aan deze hele rechtszaak. Dit zou tussen de fractieleden onderling moeten worden geregeld. En ja, dan kunnen Dassen en Koekkoek besluiten Gündoğan uit de fractie te zetten. Maar 'de partij' heeft daar niets mee te maken. Terwijl ook in dit bericht duidelijk is dat Dassen niet de beslissingen neemt.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |