abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 maart 2022 @ 12:47:50 #76
131800 Tarado
capô de fusca
pi_204023604
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 12:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja maar volgens mij wel nuchter. :D
zij wel ja
pi_204023623
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 12:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja maar volgens mij wel nuchter. :D
Dat waarschijnlijk wel ja :)
pi_204023802
Het gaat om de onderste tweet

twitter
pi_204024701
*zucht* Waar een kleine partij groot in kan zijn :')
  donderdag 10 maart 2022 @ 16:09:11 #80
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204025785
https://www.telegraaf.nl/(...)r-is-nalatig-geweest

Ik zou nog bijna lid worden van Volt om bij dat congres te kunnen zijn.
pi_204025974
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 16:09 schreef Hexagon het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)r-is-nalatig-geweest

Ik zou nog bijna lid worden van Volt om bij dat congres te kunnen zijn.
Is @capricia toevallig lid?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator donderdag 10 maart 2022 @ 16:34:22 #82
236264 crew  capricia
pi_204026027
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 16:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Is @:Capricia toevallig lid?
Nee. Helaas.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_204026045
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 16:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee. Helaas.
Nou ja, dat gaat je geld in elk geval niet naar dit gepruts met rechtszaken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204027829
Interessant stuk van Elzinga, emeritus hoogleraar Staatsrecht: Het besluit van de rechter dat Volt Tweede Kamerlid Gündoğan terug moet nemen in de fractie is zeer aanvechtbaar.

In een notendop: "Nog nooit beval een rechter om een geschorst fractielid weer in de fractie op te nemen. Nooit eerder werden fractie-activiteiten of fractie-besluiten door een rechter beoordeeld. En daar zijn hele goede en overtuigende redenen voor die hun grondslag vinden in de bijzondere staatsrechtelijke positie van fracties."
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204027880
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 19:13 schreef Claudia_x het volgende:
Interessant stuk van Elzinga, emeritus hoogleraar Staatsrecht: Het besluit van de rechter dat Volt Tweede Kamerlid Gündoğan terug moet nemen in de fractie is zeer aanvechtbaar.

In een notendop: "Nog nooit beval een rechter om een geschorst fractielid weer in de fractie op te nemen. Nooit eerder werden fractie-activiteiten of fractie-besluiten door een rechter beoordeeld. En daar zijn hele goede en overtuigende redenen voor die hun grondslag vinden in de bijzondere staatsrechtelijke positie van fracties."
Nog nooit is een slecht argument. Ik denk ook dat een fractielid nog nooit op zulke slechte gronden, die niet eens aan de betreffende bekend waren, uit een fractie is gezet.

Het staatsrechtelijke is wel interessant, daar hintte @capricia ook al naar.
pi_204027912
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nog nooit is een slecht argument.
Dat is dan ook niet het argument. Er zijn goede redenen voor dat het nog nooit is gebeurd -> die redenen zijn de argumenten.
  Moderator donderdag 10 maart 2022 @ 19:19:38 #87
236264 crew  capricia
pi_204027938
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nog nooit is een slecht argument. Ik denk ook dat een fractielid nog nooit op zulke slechte gronden, die niet eens aan de betreffende bekend waren, uit een fractie is gezet.

Het staatsrechtelijke is wel interessant, daar hintte @:capricia ook al naar.
Ja. Was het eerste wat me opviel. Zoiets kan een precedent scheppen. En, hoewel ik de uitspraak begrijp, roept deze uitspraak bij mij ook vragen op.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_204028332
Maar bestuur Volt + Dassen hebben haar toch weggestuurd uit de fractie?
pi_204030181
twitter
pi_204030211
Lekker blijven wrijven in die vlek.
pi_204031689
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 19:13 schreef Claudia_x het volgende:

En ook in de Volkskrant: Uitspraak in zaak-Gündogan-Volt wekt veel verbazing. Een passage:

‘Met grote verwondering heb ik het vonnis gelezen’, zegt Tom van der Meer, hoogleraar politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. ‘Wat me verbaast, is het gebrek aan terughoudendheid van de rechter. Of iemand deel uitmaakt van een fractie is puur het domein van de volksvertegenwoordigers zelf. Ik begrijp niet waaraan de rechter de competentie ontleent zich hierover uit te laten.’

De rechter paste in deze zaak het verenigingsrecht toe, maar een fractie is geen gewone vereniging, zegt Van der Meer. ‘Politici zijn als Kamerlid deel van een fractie, een rol die ze zonder last moeten kunnen uitvoeren. Dan past een rechter terughoudendheid.’
pi_204031888
Ik zit meer op de lijn Knoops. Het kan niet zo zijn dat je alles maar kunt doen omdat je nou maar toevallig een fractie bent. Dat zou ook een hele rare toestand in het leven roepen waar mensen vogelvrij zijn. Er moet toetsing mogelijk zijn.

Waar je wel vraagtekens bij kunt zetten is de specifieke veroordeling tot terugkeer in die fractie. Die vind ik ook wel dubieus. Volgens mij had je ook kunnen volstaan met een schadevergoeding en een verbod om zich nog verder negatief over Gündogan uit te laten zonder dat er een deugdelijk onderzoek ligt.
zie email 27 oktober
pi_204031894
twitter
pi_204034705
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:17 schreef potjecreme het volgende:
[ twitter ]
Eh, de rechter heeft toch geoordeeld dat de schorsing van Gündogan als lid van de fractie moet worden ingetrokken? En dat is precies waar diverse academici (Jan Elzinga, Paul Bovend’Eert, Tom van der Meer, Tom Louwerse) tegen ageren.
pi_204034997
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 09:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Eh, de rechter heeft toch geoordeeld dat de schorsing van Gündogan als lid van de fractie moet worden ingetrokken? En dat is precies waar diverse academici (Jan Elzinga, Paul Bovend’Eert, Tom van der Meer, Tom Louwerse) tegen ageren.
Hoe ze het hebben gedaan is niet geldig. Dus moet het teruggedraaid worden en is ze weer lid. Staat Volt vrij om te breken met haar maar dan wel op een correcte wijze.
pi_204035228
Je kunt als rechtsgeleerde toch niet menen dat iemane door het slijk halen, er persberichten uit doen over iemand zonder diegene te melden waar het over gaat en iemand zonder enig gesprek er uit gooien wel een goed idee is? Dat mag een fractie ook gewoon niet.

Nog los van het feit dat hier het bestuur van Volt vooral heeft gehandeld, die hebben helemaal niks met de fractie te maken. Daar ging het staatsrechtelijk al fout, het bestuur had zich er gewoon helemaal niet mee mogen bemoeien. Fractiezaken gaan alleen Dassen, Gündoğan en Koekkoek aan. Die hadden het dus met zijn drieën moeten oplossen, maar met name Peter-Paul de Leeuw denkt dat Volt zijn speeltje is en de fractie dus ook.
pi_204035388
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 10:19 schreef Hanca het volgende:
Je kunt als rechtsgeleerde toch niet menen dat iemane door het slijk halen, er persberichten uit doen over iemand zonder diegene te melden waar het over gaat en iemand zonder enig gesprek er uit gooien wel een goed idee is? Dat mag een fractie ook gewoon niet.
Je gooit hier wel veel op een hoop. De rechtsgeleerden vallen er specifiek over dat de rechter zich bemoeit met de kwestie of iemand deel uit mag maken van een fractie. Ze zeggen: dat is aan de volksvertegenwoordigers zelf. Dat is niet hetzelfde als smaad en laster goedkeuren.
pi_204035419
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 10:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je gooit hier wel veel op een hoop. De rechtsgeleerden vallen er specifiek over dat de rechter zich bemoeit met de kwestie of iemand deel uit mag maken van een fractie. Ze zeggen: dat is aan de volksvertegenwoordigers zelf. Dat is niet hetzelfde als smaad en laster goedkeuren.
Laat die rechtsgeleerden dan eerst over het begin vallen: het bestuur schorste Gündoğan, daar zitten niet eens fractieleden in. Het bestuur heeft minder over de fractie te zeggen dan een rechter.

De rechter geeft die rechtsgeleerden dus gelijk: hij zegt ook dat de fractie samen moet gaan zitten. Maar dat is dus zonder het bestuur.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 10:41:41 #99
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204035489
Het is wel een bijzondere uitspraak.

Zou Jan Nagel nu ook via de rechter kunnen gaan eisen dat Liane den Haan weer lid wordt van 50+ :+
pi_204035522
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 20:50 schreef potjecreme het volgende:
[ twitter ]
Dit ook... 'De partij gaat in hoger beroep', maar de partij heeft part noch deel aan deze hele rechtszaak. Dit zou tussen de fractieleden onderling moeten worden geregeld. En ja, dan kunnen Dassen en Koekkoek besluiten Gündoğan uit de fractie te zetten. Maar 'de partij' heeft daar niets mee te maken. Terwijl ook in dit bericht duidelijk is dat Dassen niet de beslissingen neemt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')