abonnement Unibet Coolblue
pi_204238062
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 21:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als alle consumenten in Nederland hun gasgebruik tot 0 kunnen herleiden, scheelt dat wel 10% van het totale verbruik. Maar dan moeten ze geen extra elektriciteit gaan verbruiken. In de zomer elektriciteit leveren en het in de winter weer opnemen werkt ook niet. Dus niet alleen het gemiddelde over het hele jaar.

Dus zet een flinke windmolen op je dak of zit in de winter in het donker en de kou.

Kortom, al die besparingen zijn heel leuk, maar het gaat hoogstens 5% van het totale gasverbruik schelen.
Ik dacht dat het maar 1% zou besparen. Dat heb op feesboek gestaan!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204238138
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 10:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik dacht dat het maar 1% zou besparen. Dat heb op feesboek gestaan!
De huishoudens verbruiken 12,5% van de energie en 80% daarvan is aardgas. Dus 10%. Nu de grote kolencentrales dicht zijn wordt de elektriciteit voornamelijk opgewekt met aardgas. (Onze kerncentrale is maar een heel kleintje.)

Het energieverbruik is wel langzaam aan het verschuiven naar elektrisch en normaal wordt het vervoer niet meegenomen in deze berekening. (Dat is een aparte categorie en niet uitgesplitst naar gebruiker.) Maar dat zal ongeveer nog eens 40% extra zijn, in olie.
pi_204238431
Het gasverbruik van huishoudens is gedaald van gemiddeld ca 1600m³ in 2010 naar ca 1200m³ in 2020. Een daling van maarliefst 25%!

Het elektriciteitsverbruik is ook gedaald, maar iets minder sterk, namelijk zo'n 17%. Maar als je in aanmerking neemt dat een deel van het mindere gasverbruik van huishoudens dmv warmtepompen is verplaatst naar elektra en er ook nog wat elektrische auto's bij zijn gekomen tussen 2010 en 2020 dan is ook de daling van het elektriciteitsverbruik niet slecht te noemen. Waarschijnlijk is die daling van het gemiddelde elektriciteitsverbruik voor een heel groot deel te wijten aan de explosieve groei van het aantal zonnepanelen.

En die groei van het aantal zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto's zet nog altijd flink door.
pi_204238504
Ik vind het ook wat vreemd om de besparingen van huishoudens weg te wuiven omdat de industrie en bedrijven daar geen grote stappen in lijken te maken.

Je zal beiden moeten verbeteren om vooruitgang te boeken, welk percentage het ook is van het totaal. Helemaal omdat bedrijven uiteindelijk ook voor weer voor de consument produceren.

Daarnaast: huishoudens zitten op laag-calorisch aardgas, een kleine besparing heeft wel degelijk een forse invloed op de hoeveelheid gas die we uit Groningen nodig hebben of de capaciteit van een fabriek die stikstof aan hoog-calorisch gas toevoegt.
pi_204238550
Als je vooral minder fossiele brandstoffen wilt verbruiken, kun je het beste je auto wegdoen en de fiets of het OV pakken. Dat maakt het grootste verschil.

De belangrijkste reden voor mensen om te besparen is dat ze ook hun bijdrage willen leveren. En dat is toch prima? Ok, hij is klein, maar hij is er wel :)
pi_204238735
Ik kan er verder geen precieze cijfers over vinden (dit is nog het beste), maar Tata Steel verbruikt in zijn eentje ongeveer zoveel als twee miljoen huishoudens (als je het vervoer niet meerekent).

Die site rekent dingen zoals vliegreizen trouwens ook mee, en dan is het vervoer zelfs nog eens 75% extra verbruik. Dan zijn de huishoudens goed voor 21% van het totale energieverbruik.
pi_204239463
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 11:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik kan er verder geen precieze cijfers over vinden (dit is nog het beste), maar Tata Steel verbruikt in zijn eentje ongeveer zoveel als twee miljoen huishoudens (als je het vervoer niet meerekent).

Die site rekent dingen zoals vliegreizen trouwens ook mee, en dan is het vervoer zelfs nog eens 75% extra verbruik. Dan zijn de huishoudens goed voor 21% van het totale energieverbruik.
En wie gebruiken dat staal? En wie maken die vliegreizen?
pi_204239530
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 13:24 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En wie gebruiken dat staal? En wie maken die vliegreizen?
Zeker. Ik ben er ook helemaal niet voor om zulke bedrijven dan maar allemaal te sluiten en/of naar China te verplaatsen. Dan verschuif je het probleem alleen.

Ik ben voor goede voorlichting, zodat iedereen voor zichzelf kan besluiten wat ze belangrijk vinden :)
pi_204239821
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 13:24 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En wie gebruiken dat staal? En wie maken die vliegreizen?
Tata steel levert bijvoorbeeld veel staal aan bedrijven als Smulders en Sif die weer windturbinefundaties maken voor offshore wind, maar mee stoppen of minderen? Percentage van verschillende industrieën waar Tata aan levert kan ik zo snel niet vinden. Een fundatiepaal voor een windmolen weegt tegenwoordig zo'n 2000 - 3000t en daar kan je best wat auto's van maken, mocht je daarop doelen.
pi_204239855
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 11:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je vooral minder fossiele brandstoffen wilt verbruiken, kun je het beste je auto wegdoen en de fiets of het OV pakken. Dat maakt het grootste verschil.

De belangrijkste reden voor mensen om te besparen is dat ze ook hun bijdrage willen leveren. En dat is toch prima? Ok, hij is klein, maar hij is er wel :)
Ik ben onlangs geswitched van auto naar racefiets voor woon-werk, maar ik heb serieus twijfels bij de CO2 besparing daarvan.

Ik moet ca 3 broodjes met beleg, bakje kwark, glas melk extra eten en drinken en dan nog verlies ik gewicht. Dan nog twee maal per dag douchen ipv 1, dat gaat echt niet anders. Fiets schoonmaken voor de levensduur, onderdelen (ketting doet 2 maanden), smeermiddelen, etc. Daarmee bespaar ik zo'n 2-3L benzine per dag.

Doe het overigens voor de sport, niet voor het milieu. Links of rechtsom kost dingen consumeren, gebruiken, Googlen, verplaatsen, delen met je online vrienden, etc gewoon energie. De ene manier iets meer dan de ander, maar nul wordt het niet.
pi_204242594
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 14:24 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Ik ben onlangs geswitched van auto naar racefiets voor woon-werk, maar ik heb serieus twijfels bij de CO2 besparing daarvan.

Ik moet ca 3 broodjes met beleg, bakje kwark, glas melk extra eten en drinken en dan nog verlies ik gewicht. Dan nog twee maal per dag douchen ipv 1, dat gaat echt niet anders. Fiets schoonmaken voor de levensduur, onderdelen (ketting doet 2 maanden), smeermiddelen, etc. Daarmee bespaar ik zo'n 2-3L benzine per dag.

Doe het overigens voor de sport, niet voor het milieu. Links of rechtsom kost dingen consumeren, gebruiken, Googlen, verplaatsen, delen met je online vrienden, etc gewoon energie. De ene manier iets meer dan de ander, maar nul wordt het niet.
je vergeet voor het gemak het onderhoud van je auto wat minder wordt? Minder slijtage aan autobanden?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204246512
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 18:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
je vergeet voor het gemak het onderhoud van je auto wat minder wordt? Minder slijtage aan autobanden?
Dat moet je ook zeker meetellen. De boodschap is vooral dat mensen denken dat alternatieven als de fiets, het OV, windenergie, elektrische auto's, enz geen uitstoot hebben, maar dat is een totale misvatting. Overigens vind ik het onderhoud van moderne auto zeer beperkt, zeker als ik kijk wat ik voor een fiets nodig heb.
pi_204246644
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 14:18 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Tata steel levert bijvoorbeeld veel staal aan bedrijven als Smulders en Sif die weer windturbinefundaties maken voor offshore wind, maar mee stoppen of minderen? Percentage van verschillende industrieën waar Tata aan levert kan ik zo snel niet vinden. Een fundatiepaal voor een windmolen weegt tegenwoordig zo'n 2000 - 3000t en daar kan je best wat auto's van maken, mocht je daarop doelen.
Maar in tegenstelling tot een auto, verdient een windmolen de complete energie om deze te produceren, plaatsen, onderhouden en recyclen binnen het eerst jaar terug ;)
pi_204246865
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 10:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Jaren 70 huizen zijn ook amper te isoleren vanwege de constructies van die huizen. Ze zitten vol koudebruggen.
Je haalt koudebruggen nooit weg maar isoleren kan zeker helpen.
pi_204246971
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 22:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar in tegenstelling tot een auto, verdient een windmolen de complete energie om deze te produceren, plaatsen, onderhouden en recyclen binnen het eerst jaar terug ;)
Als je in die groene onzin wil geloven, prima hoor. Ik vind het best, verdien m'n geld met offshore wind, maar het is echt niet rendabel.
pi_204247132
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 22:38 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Als je in die groene onzin wil geloven, prima hoor. Ik vind het best, verdien m'n geld met offshore wind, maar het is echt niet rendabel.
Rendabel op welk vlak? Economisch? Energetisch? En welke rekenmethode hanteer je daarvoor?
pi_204248037
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 10:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Het gasverbruik van huishoudens is gedaald van gemiddeld ca 1600m³ in 2010 naar ca 1200m³ in 2020. Een daling van maarliefst 25%!

Het elektriciteitsverbruik is ook gedaald, maar iets minder sterk, namelijk zo'n 17%. Maar als je in aanmerking neemt dat een deel van het mindere gasverbruik van huishoudens dmv warmtepompen is verplaatst naar elektra en er ook nog wat elektrische auto's bij zijn gekomen tussen 2010 en 2020 dan is ook de daling van het elektriciteitsverbruik niet slecht te noemen. Waarschijnlijk is die daling van het gemiddelde elektriciteitsverbruik voor een heel groot deel te wijten aan de explosieve groei van het aantal zonnepanelen.

En die groei van het aantal zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto's zet nog altijd flink door.
We hebben ook steeds minder vorstdagen, dat scheelt echt enorm.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204248971
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 22:29 schreef skrn het volgende:

[..]
Je haalt koudebruggen nooit weg maar isoleren kan zeker helpen.
Dan is er wel meer kans op schimmel
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204248981
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 22:38 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Als je in die groene onzin wil geloven, prima hoor. Ik vind het best, verdien m'n geld met offshore wind, maar het is echt niet rendabel.
Als jij in deze grijze onzin wilt geloven prima hoor. Ik vind het best, verdien mijn geld met waterstof, en dit is ook rendabel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204248987
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2022 22:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Rendabel op welk vlak? Economisch? Energetisch? En welke rekenmethode hanteer je daarvoor?
Ik denk 1 die in zijn straatje past.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204253349
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 09:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik denk 1 die in zijn straatje past.
Volgens mij geldt dat voor de meeste mensen, ook voor jou.
pi_204253389
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:51 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Volgens mij geldt dat voor de meeste mensen, ook voor jou.
zeker. Ik doe dat ook altijd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 28 maart 2022 @ 18:03:45 #273
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204253449
Ik dacht dat windmolens alleen door subsidie rendabel waren of is dat (blijkbaar?) al veranderd.

En is recyclen al verbeterd? Ik herinner me nog altijd zo’n artikel dat ze de wieken gewoon begroeven in de woestijn. Dat is nog niet eens zo lang geleden.
pi_204253554
G7-Staaten lehnen Gas-Zahlungen in Rubel ab

https://www.tagesschau.de(...)7-abgelehnt-101.html

Ben benieuwd of de aardgasleveringen aan Italie en Duitsland straks dan ook definitief stoppen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_204253592
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2022 18:03 schreef Gunner het volgende:
Ik dacht dat windmolens alleen door subsidie rendabel waren of is dat (blijkbaar?) al veranderd.
Windmolenparken op zee gaan momenteel tegen een aanbesteding van zo'n 5 cent per kWh.
Dat is wel exclusief het aansluiten op de kabels, dat wordt nog door de overheid (of ons) betaald uit de "opslag duurzame energie".

Energetisch is het terugverdienen minder dan 1 jaar (productie, plaatsing, onderhoud, verwijdering, recycling).

quote:
En is recyclen al verbeterd? Ik herinner me nog altijd zo’n artikel dat ze de wieken gewoon begroeven in de woestijn. Dat is nog niet eens zo lang geleden.
De wieken zijn moeilijk recyclebaar, dat is zeker waar. Er circuleert inderdaad 1 serie foto's van een "begraafplaats voor wieken", ergens in een Amerikaanse staat.

Maar... datzelfde probleem geldt ook voor vliegtuigen, waar er duizenden van in woestijnen staan.

Het is niet direct "vervuilend" dat het er ligt maar evengoed ook niet wenselijk.

Er wordt wel gewerkt aan oplossingen om bestaande wieken te recyclen maar het belangrijkste is dat nieuwe wieken zo geproduceerd worden dat recycling makkelijker is, daar zijn wel ontwikkelingen in, zoals bij Siemens Gamesa die een recyclebare wiek hebben ontwikkeld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')