Ik ben regelmatig zo wazig dat ik echt zo per ongeluk mijn hand onder de kokende straal zou steken (als ik eindelijk dat ding aan de praat zou krijgen, want volgens mij zou ik ‘m nauwelijks kunnen bedienen). Echt niks voor mij zo’n kraan. Nu heb ik ook met bijna alle kranen ruzie, ik snap ze niet of kan ze fysiek moeilijk open en dicht krijgen. Geef mij maar gewoon een Grohe EuroEco in mijn keuken (en badkamer) die hoef ik niet vast te pakken en kan ik met een tikje bedienen. Voor de toiletten hebben we voor het nieuwe huis kraantjes met een sensor gekozen zodat ik niet tig keer per dag een kraan hoef open en dicht te draaien.quote:Op vrijdag 8 april 2022 15:39 schreef Essebes het volgende:
[..]
Ik heb de engigheid nooit gesnapt, ik ben al jaren fan en kan wel, maar wil niet meer zonder.
nee, die Quookers kunnen koud, warm en kokend water geven. Dus je kunt nog steeds wel gewoon je handen wassen met warm waterquote:Op vrijdag 8 april 2022 15:32 schreef sigme het volgende:
[..]
Wil je dan een quooker zonder mengkraan? Dus alleen keuze uit koud en kokend water?
Bestaat dat?
Dat zou die van ons ook hebben gekost als mijn man hem niet tegen inkoopprijs en zonder installatie hebben kunnen kopen. Maar dan hebben wij nog altijd meer betaald dan de 5 a 10 die hier wordt genoemd.quote:
Aha! Dat wist ik niet.quote:Op vrijdag 8 april 2022 18:35 schreef Candaasje het volgende:
[..]
nee, die Quookers kunnen koud, warm en kokend water geven. Dus je kunt nog steeds wel gewoon je handen wassen met warm water
Ja, dat is waar, goed punt wel.quote:Op vrijdag 8 april 2022 19:15 schreef sigme het volgende:
[..]
Aha! Dat wist ik niet.
Maar dan zou ik zeggen dat je alternatief voor een Quooker niet zozeer een warmwaterleiding naar de hoofdwarmwatervoorziening is, maar óf een quooker óf een keukenkastboilertje. Zo eentje die wel een voorraadje warm water heeft maar niet kokend heet.
Laat zo’n ding (of het nou een boiler of een quooker wordt) onder je keukenkastje monteren ipv erin, er bestaan plintboilers en met kokendwaterkranen kan dat vast ook welquote:Op vrijdag 8 april 2022 19:17 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja, dat is waar, goed punt wel.
Maar als ik dan toch al de ruimte in mijn keukenkastje moet opofferen, dan heb ik liever het gemak van een Quooker erbij
Ja ging wel prima, maar we hadden er al een keer rondgelopen en ik wist wat de keuken van mijn ouders heeft gekost. Dus we waren voorbereidquote:Op vrijdag 8 april 2022 19:28 schreef Myraela het volgende:
Ik had al gezegd dat ik fan ben van de Quooker. Al heb ik op te besparen wel een aantal keer gezegd dat we toch maar geen Quooker moeten nemen, maar voor m'n vriend staat het als rotsvast. Ik gebruik m'n huidige Quooker dagelijks en vind waterkokers maar lelijke en langzame apparaten.
Hoe ging je keukengesprek verder? Al in de mood om tekeningen of indicaties te delen? Ik vind het al heel wat dat je eerste gesprek meeviel. Ik schrok me de eerste keer echt de pleuris van het bedrag.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie hieronder voor een grof idee van de indeling, waarbij we de koelkast en apothekerskast in de hoek omdraaien. (Dan blijft de apothekerskast van 2 kanten benaderbaar). De witte schouw trekken we wat verder door, zodat we daarin de afzuigunit kunnen installeren. We zouden daarnaast bovenkastjes kunnen plaatsen, maar ik denk dat het wat teveel wordt omdat de ruimte best klein is met 1 raam en verder enkel muur. Dus ik neig naar 1 of twee mooie houten planken.
(40cm ladekastje, oven, draaicarrousel, spoelbakkastje, afwasmachine. En dan los apothekerskast met daarnaast de koelkast.)
En we zitten erover te denken de vriezer toch naar de kelder te verhuizen, zodat we onder de koelkast nog kastruimte overhouden. (De oven zouden we ook naar de hoge kast kunnen verplaatsen, maar dan komt de koelkast weer lager en dat is voor mijn vriend niet zo prettig.)
Maar goed, dit was pas een eerste gesprek. We gaan komende week ook nog even bij Bruynzeel langs. We willen niet eindeloos rondshoppen, maar het is nooit verkeerd om wat meer input te krijgen en daarna te beslissen waar je je het prettigste bij voelt natuurlijk![]()
Ik ben wel echt heul slecht in onderhandelenquote:Op vrijdag 8 april 2022 23:04 schreef Kreator het volgende:
I heb mijn keuken destijds bij Bruynzeel gekocht, was prima zaak. Heber wel 40% korting en gratis loodgieterswerk bij geregeld. Dat schijnt normaal te zijn.
Als je plannen hebt voor een warmtepomp is het volgens mij wel handig.quote:Op vrijdag 8 april 2022 12:36 schreef Candaasje het volgende:
Dat is serieus geld, pfoe.
Bij de keukenzaak viel het me alleszins mee. Nu hebben we nog niet alle details vastgelegd, maar de prijsindicatie was wel iets waar we zelf aan dachten/ op hoopten.
Maarre mensen, zeg eens....is een Quooker een must? (Ik ben wel echt een theeleut... en het scheelt weer een warmwaterleidingkje. Hoewel we ook wel een radiator moeten voorzien van warm water, maar die komt op een andere muur).
Stel je budget is 15k.quote:Op vrijdag 8 april 2022 23:07 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik ben wel echt heul slecht in onderhandelen![]()
Maar ze hadden ook echt mooi spul staan, dus zeker een poging waard.
Niet iets uitzoeken, vragen hoeveel dat mag kosten en dan pas met je budget komen?quote:Op vrijdag 8 april 2022 23:26 schreef Kreator het volgende:
[..]
Stel je budget is 15k.
Je loopt naar binnen, zoekt een mooie keuken uit. Dan zeg je meteen 'mijn budget is 13k'.
Vervolgens ga je aan tafel zitten en rekenen ze twee uur lang alles uit. (Dit is deels tactiek). Dan komt er met al je mooie wensen een bedrag van 25k uit.
Dan is het een kwestie van zo lang mogelijk zeggen dat je echt niet schuiven met je budget, desnoods opstaan en weg gaan. Als zij dan op 17 gaan zitten, bied je 15.
Er zit heel veel marge op keukens
Als dat bedrag realistisch is idd....quote:Op vrijdag 8 april 2022 23:47 schreef bleiblei het volgende:
Mijn ervaring na 3 keukens te hebben gekocht is dat je er altijd een kutgevoel aan over houdt qua onderhandelen als je er met anderen over praat. Maar uiteindelijk gaat het om 1 ding. Heb je kunnen kopen wat je wilde voor om en nabij het bedrag dat je in je hoofd had? Is het antwoord ja... mag je gewoon blij zijn met het resultaat.
Met de kanttekening dat keukenloods geen referentiekader zou moeten zijn voor reasonable prijzen. Want die schuiven gewoon blind dozen ipv. Advies etc. Te geven.quote:Op vrijdag 8 april 2022 23:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als dat bedrag realistisch is idd....
Maar je kunt prima uitrekenen wat je keuken in kastjes bij Ikea ongeveer zou kosten, tel de apparatuur er bij op (prijzen bij Keukenloods checken) en je komt een heel eind in de richting van wat een acceptabele prijs voor je keuken zou zijn, hangt dan alleen nog een beetje om het werkblad.
Nee, maar de prijzen voor apparatuur zijn bij Keukenloods wel redelijk waar de handel ze ook voor kan wegzetten.quote:Op vrijdag 8 april 2022 23:53 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Met de kanttekening dat keukenloods geen referentiekader zou moeten zijn voor reasonable prijzen. Want die schuiven gewoon blind dozen ipv. Advies etc. Te geven.
Of vind je Amazon ook vergelijkbaar met de elektrospeciaalzaak om de hoek?
Ja maar die 75% gaat er heel rap met weinig moeite vanaf. We hebben 10 jaar geleden bij Grando gezeten voor een offerte en die gingen in een zucht van 30 naar 15k. Zonder enige moeite te doen. Dan weet je hoe laat het is. Maar het klinkt kt wel gaaf op feestjes. Mijn zwager vertelde trots dat ie 70% van een keuken afgekletst had bij keukenkampioen. En toen de keuken geleverd was, snapte ik wel waarom de keuken maar 7k gekost had.quote:Op vrijdag 8 april 2022 23:49 schreef Leandra het volgende:
Het ligt er ook aan bij welke keukenzaak je komt, alles van DMG (De Mandemaker Groep) gooit minstens 75% boven de prijs op om je het idee te geven dat je GE-WEL-DIG hebt onderhandeld als je van 25.000 naar 15.000 gegaan bent.
Ik wist dat ik bij onze keuken al voor meer dan 12.000 aan apparatuur had (Miele dus geen enorme marge zoals bij Bosch, Siemens, Neff enz.) dus ik wist ook dat ik geen keuken van ons formaat voor 15.000 hoefde te verwachten.
1 teleurstelling, een dure keuken begint ook af te takelen na 10 jaar. Prijsverschil zit vooral in nieuwigheden en afwerking. En met afwerking kan je dan denken aan kopse kanten netjes mee gefineerd, binnenkant kastjes indien gewenst mee gespoten, glazen wandjes in lades, enz. enz.quote:Op vrijdag 8 april 2022 23:56 schreef Candaasje het volgende:
Ik denk dat we vandaag een heel prima prijs te horen hebben gekregen. Bij IKEA zou het de helft kosten (om en nabij), maar dan hebben we het wel echt over andere kwaliteit/uitstraling fronten en blad, en ook de apparatuur.
(Ik heb niks tegen IKEA keukens, 10 jaar geleden hebben we er zelf eentje geplaatst. Altijd heel blij mee geweest. Maar hij begint inmiddels op bepaalde punten wel echt te verkleuren en slijten. En de apparatuur begint het ook te begeven. Deze week nog een nieuwe oven kunnen bestellen. En het gasfornuis functioneert niet meer goed. En de koelkast hebben we een paar jaar eerder al moeten vervangen. Geeft niet, maar daarin zit denk ik wel een verschil)
Maar benieuwd wat Bruynzeel zegt hoor. In de showroom kregen we natuurlijk al wel een klein beetje een idee van de prijzen, en die vielen we eigenlijk ook in veel gevallen niet al te erg tegen.
Ik zou onze keuken niet eens kunnen samenstellen bij Ikea, simpelweg omdat we 2 verschillende kasthoogtes in het eiland hebben.quote:Op zaterdag 9 april 2022 00:07 schreef MaJo het volgende:
Ik vind Ikea keukens zo grappig, dat is wel de laatste plek waar ik een keuken zou kopen. Niet omdat ik daar iets van vind maar het zou gewoon niet in me opkomen
Hoe zit het met de marges op badkamers? Wij gaan naar een groothandel dus ik ga er van uit dat het dan al aardig scherp geprijsd is. Iemand ervaring met BMN?
@:Candaasje wij hebben onze huidige keuken bij Bruynzeel gekocht en die ziet er na 7 jaar nog top uit! Geen aftakeling en andere mankementen
75% is extreem. Ik zei eigenlijk alleen maar dat er grote marges op keukens zitten en dat je vrij snel korting kunt krijgen als je een beetje je best doet. Ook op dure keukens met Miele of Gaggenau die goed worden afgewerkt. Als je niet wil afdingen en de volle mep wil betalen of je krijgt meteen een goede prijs, is dat ook prima. Dat voel je wel aan als je een paar offertes hebt.quote:Op vrijdag 8 april 2022 23:59 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja maar die 75% gaat er heel rap met weinig moeite vanaf. We hebben 10 jaar geleden bij Grando gezeten voor een offerte en die gingen in een zucht van 30 naar 15k. Zonder enige moeite te doen. Dan weet je hoe laat het is. Maar het klinkt kt wel gaaf op feestjes. Mijn zwager vertelde trots dat ie 70% van een keuken afgekletst had bij keukenkampioen. En toen de keuken geleverd was, snapte ik wel waarom de keuken maar 7k gekost had.
En zo kan je Ikea bijv. Ook niet vergelijken met een Poggenpohl. Dus alles heeft een prijskaartje. Maar veel keukenzaken (Mandemakers en een aantal discounters buiten beschouwing gelaten) werken al jaren niet meer met die idiote fictieve kortingen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |