abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 mei 2022 @ 09:28:31 #76
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204740866
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 09:13 schreef MaJo het volgende:

[..]
Zoals ik het net op tv hoorde lag de klemtoon op het eerste stukje, anders zou ik die associatie niet zo hebben :)
Wie sprak haar naam uit?
Protège moi de mes désirs.
pi_204740908
Dat maakt verrassend vaak niet uit.
Ik kan zo 3 mensen bedenken met een naam die Nederlanders blijkbaar lastig vinden, die zich daarom ookaar gewoon voorstellen zoals ze normaal genoemd worden.
Zou ik zelf nogal moeite mee hebben.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 14 mei 2022 @ 09:39:28 #78
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204740933
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 09:35 schreef Vanyel het volgende:
Ik kan zo 3 mensen bedenken met een naam die Nederlanders blijkbaar lastig vinden, die zich daarom ookaar gewoon voorstellen zoals ze normaal genoemd worden.
Ja, ik vind dat ook verschrikkelijk.

In de eerste post geeft Majo aan dat ze niet snapt dat mensen hun kind hier in Nederland zo noemen. Ik snap dan weer niet dat men niet de moeite neemt om een naam goed uit te spreken als juf/klasgenoot/tafelheer/etc.

En de nuance vond ik ook een beetje gek. Nederlands is gewoon mijn moedertaal, dus ik weet zelf ook goed wat hier gek is en niet. Melek staat voor mij op een andere plek dan ‘Ezel’ (wat overigens een prachtige naam is), ‘Servet’ en ‘Adem’ omdat die in schrift wel gelijk zijn aan een Nederlands woord. Melek is dat niet in schrift en ook niet in uitspraak.
  Moderator zaterdag 14 mei 2022 @ 09:46:16 #79
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_204740978
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 09:28 schreef arvensis het volgende:

[..]
Wie sprak haar naam uit?
Zowel het meisje zelf als de presentator.
quote:
Dat lijkt me ook niks :N Om die reden zou ik zelf ook altijd kiezen voor een naam met 1 uitspraak. Mijn man heeft een naam die op z’n Engels of Frans uitgesproken kan worden, dat gaat ook vaak fout. Zijn naam spreek je op z’n Frans uit maar in het Engels past hij het ook vaak aan. Dat vind ik gek want dat is zijn naam gewoon niet.
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 09:39 schreef arvensis het volgende:

[..]
Ja, ik vind dat ook verschrikkelijk.

In de eerste post geeft Majo aan dat ze niet snapt dat mensen hun kind hier in Nederland zo noemen. Ik snap dan weer niet dat men niet de moeite neemt om een naam goed uit te spreken als juf/klasgenoot/tafelheer/etc.

En de nuance vond ik ook een beetje gek. Nederlands is gewoon mijn moedertaal, dus ik weet zelf ook goed wat hier gek is en niet. Melek staat voor mij op een andere plek dan ‘Ezel’ (wat overigens een prachtige naam is), ‘Servet’ en ‘Adem’ omdat die in schrift wel gelijk zijn aan een Nederlands woord. Melek is dat niet in schrift en ook niet in uitspraak.
Toch denk ik dat je dat zelf niet beseft omdat deze namen voor jou normaler zijn. Ik zie jou trouwens gewoon als Nederlands maar ik wist wel toen ik dit postte dat je hierop aan zou slaan. Dat zegt toch ook wel iets :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_204741051
Ik heb nul niet-Nederlandse roots en ik vind Melek als naam ook echt van een andere orde dan Ezel of Servet hoor. Na het ontmoeten van die ene is het gekke er ook af.

Mijn naam is imo niet zo moeilijk, maar wat ik vooral slecht trek is dat mensen het fout blijven doen. Ik corrigeer je, dan corrigeer ik je nog eens, dan corrigeert een ander je nog eens, maar je blijft gewoon voortdurend letters uitspreken die niet uitgesproken dienen te worden. Hoe dan?
En dat is niet iets van 1 persoon, het overkomt me al sinds mijn jeugd.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_204741095
quote:
Ik doe dat alleen in het buitenland bij de Starbucks want geen zin in drie keer spellen en er is een extreem gangbare variant van mijn naam die maar een letter scheelt. Maar het blijft gek voelen, dus van minder vluchtige contacten verwacht ik dat ze gewoon hun best doen. Maar mijn ervaring is ook dat mensen heel hardleers kunnen zijn.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_204741152
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 10:01 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ik doe dat alleen in het buitenland bij de Starbucks want geen zin in drie keer spellen en er is een extreem gangbare variant van mijn naam die maar een letter scheelt. Maar het blijft gek voelen, dus van minder vluchtige contacten verwacht ik dat ze gewoon hun best doen. Maar mijn ervaring is ook dat mensen heel hardleers kunnen zijn.
Ja bij Starbucks heet ik ook anders :Y

Er zijn trouwens ook wel gangbare namen die vrij veel op de mijne lijken. Maar die gebruik ik niet want vind ik allemaal stom.
  zaterdag 14 mei 2022 @ 10:08:03 #83
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204741160
Wat ik wel grappig vind is dat de meeste Nederlanders U’s naam wel meteen correct uitspreken. Wat frappant is, want de Turkse ‘u’ spreek je uit als ‘oe’.
Maar er zijn ook genoeg hardleerse mensen, zoals mijn vriendin die het al 4 jaar verkeerd uitspreekt. En zijn juf de eerste weken.

Bij Starbucks gebruik ik vaak de afkorting van mijn naam. :+
  Moderator zaterdag 14 mei 2022 @ 10:08:13 #84
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_204741162
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 09:55 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb nul niet-Nederlandse roots en ik vind Melek als naam ook echt van een andere orde dan Ezel of Servet hoor. Na het ontmoeten van die ene is het gekke er ook af.

Mijn naam is imo niet zo moeilijk, maar wat ik vooral slecht trek is dat mensen het fout blijven doen. Ik corrigeer je, dan corrigeer ik je nog eens, dan corrigeert een ander je nog eens, maar je blijft gewoon voortdurend letters uitspreken die niet uitgesproken dienen te worden. Hoe dan?
En dat is niet iets van 1 persoon, het overkomt me al sinds mijn jeugd.
Vergeet niet dat mensen ook gewoon gemeen kunnen zijn. “Heet je melk? Wat is dát nou voor naam hahaha”.

Zelf neem ik ook altijd de moeite om iemands naam goed uit te spreken. Als mensen dit niet doen dan zie ik het als desinteresse of domheid.

Ik ben nu wel benieuwd naar je naam :D
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator zaterdag 14 mei 2022 @ 10:12:57 #85
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_204741193
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 10:08 schreef arvensis het volgende:
Wat ik wel grappig vind is dat de meeste Nederlanders U’s naam wel meteen correct uitspreken. Wat frappant is, want de Turkse ‘u’ spreek je uit als ‘oe’.
Maar er zijn ook genoeg hardleerse mensen, zoals mijn vriendin die het al 4 jaar verkeerd uitspreekt. En zijn juf de eerste weken.

Bij Starbucks gebruik ik vaak de afkorting van mijn naam. :+
Goed dat je het zegt, ik zou het verkeerd uitgesproken hebben.

Corrigeer je mensen dan ook of laat je het gaan? Want een vriendin die het al 4 jaar verkeerd uitspreekt vind ik echt bizar :N
pi_204741213
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 10:08 schreef MaJo het volgende:

[..]
Vergeet niet dat mensen ook gewoon gemeen kunnen zijn. “Heet je melk? Wat is dát nou voor naam hahaha”.
Ja, maar als mensen gemeen willen zijn, vinden ze altijd wel iets. Als het de naam niet is, is het wel de haarkleur, kleding, migratie-achtergrond, 2 moeders. Daar zou ik niet wakker van liggen zo lang het niet zo obvious is als Ezel.

Ik weet niet hoe het kind met de U heet, dus daar heb ik dan weer geen mening over.
  Spellchecker zaterdag 14 mei 2022 @ 10:18:12 #87
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_204741224
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 10:12 schreef MaJo het volgende:

[..]
Goed dat je het zegt, ik zou het verkeerd uitgesproken hebben.

Corrigeer je mensen dan ook of laat je het gaan? Want een vriendin die het al 4 jaar verkeerd uitspreekt vind ik echt bizar :N
Er is iemand die bij onze eerste kennismaking mijn naam verkeerd verstond en mij al 4 jaar zo noemt ... ook al heb ik het verbeterd, en ook al noemen haar kinderen mij wel bij de goede naam.
pi_204741232
Ben nu wel benieuwd naar jullie namen ;) als die voor sommige lastig zijn uit te spreken.

An de andere kant heb ik een collega die het ook niet voor elkaar krijgt sommige namen goed uit te spreken. Ook al werkt ze er al jaren mee. En ik denk niet dat het onwil is maar dat het in haar hoofd gewoon het zelfde klinkt.

Verder ook een collega met de zelfde naam als de man van majo. Die met een zachte klank als eerste letter wordt uitgesproken, maar tot net voor hij bij ons kwam werken hadden we een manager met de naam op de zelfde manier geschreven maar waar de eerste letter als harde klank werd uitgesproken.
Dat is voor veel collega’s in het begin wel echt lastig geweest omdat je het zo gewend bent.

Verder vind ik Adem wel echt een mooie naam (ondanks dat ik geen buitenlandse roots of zo heb en verder ook niet de betekenis ken, maar vind dat gewoon wel mooi als naam)
pi_204741242
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 10:19 schreef hilliebillie het volgende:
Ben nu wel benieuwd naar jullie namen ;) als die voor sommige lastig zijn uit te spreken.

Verder ook een collega met de zelfde naam als de man van majo. Die met een zachte klank als eerste letter wordt uitgesproken, maar tot net voor hij bij ons kwam werken hadden we een manager met de naam op de zelfde manier geschreven maar waar de eerste letter als harde klank werd uitgesproken.
Dat is voor veel collega’s in het begin wel echt lastig geweest omdat je het zo gewend bent.
Zo cryptisch dit :D

Ik doe mijn naam niet op fok. Zijn er te weinig van.
  zaterdag 14 mei 2022 @ 10:22:44 #90
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204741248
@hilliebillie Adem = Adam. ;) Vind ik ook een prachtige naam.
‘Adam’ betekent dan weer ‘man’ in het Turks. Zo blijf je bezig. :P

@MaJo probeer het vaak subtiel te verbeteren en als dat niet werkt geef ik aan hoe je de naam uitspreekt. Of ze vragen zelf meteen hoe je het uitspreekt. :)
pi_204741269
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 10:21 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Zo cryptisch dit :D

Ik doe mijn naam niet op fok. Zijn er te weinig van.
Begrijpelijk hoor.

Tja cryptisch inderdaad wel, maar dacht aan dit voorbeeld toen majo over haar man vertelde dus voelt dan voor mij niet fair de naam te noemen ook al zou ik in mijn bericht niet verwijzen naar het bericht van majo ;)
pi_204741286
Ik denk dat van elke naam wel wat te maken valt. Mijn dochter wordt op school vaak Dora genoemd, of Noradepora.

Natuurlijk zijn er namen waar je wat ergere of lelijkere woorden van kan maken, maar de uitwerking blijft het zelfde. Je wordt niet bij je echte naam genoemd en dat is gewoon altijd vervelend.
pi_204741312
Zowel mijn buurvrouw als haar zus (die bij ons schoonmaakt) spreken mijn naam verkeerd uit (e ipv i). Heb altijd gedacht dat dat te maken heeft met de Poolse roots die ze hebben, zo spreken ze wel meer woorden uit met een licht accentje. En heb dat dus ook niet verbeterd.

Maar de zus van de buurvrouw die dus schoon maakt bij ons typt in een appje ook altijd mijn naam met de e. (Ondanks dat ik in een van de eerste berichtjes gewoon ‘groetjes naam’ getypt heb omdat ik niet wist of ze mn nummer al had opgeslagen)
Maar goed, heb daar dan weet niet zoveel problemen mee..
  zaterdag 14 mei 2022 @ 10:37:29 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204741369
Oh, Starbucks....
Onze PMD kliko was net leeg en ik vind er een (plastic) Starbucks beker in, met papieren rietje.
Dus ik naar binnen: Ik weet niet wie die Starbucksbeker in de PMD gegooid heeft, maar het rietje hoort niet in de PMD 😡
@Nostalgist en Soneal helemaal verontwaardigd want zij waren niet bij de Starbucks geweest.

Bleef over oudste zoon, laten we hem "Kieran" noemen, de PMD kliko was donderdag geleegd, hij was hier vrijdag geweest.

Ik stuur foto van kliko naar oudste met tekst "Rietje is papier of rest, geen PMD 🤨 "
Hij stuurt terug: " 🤨 dat was ik niet 🤥 "

Anyway, lege PMD kliko op z'n kop, want Soneal zegt: op een Starbucksbeker staat een naam 🤓
En inderdaad er stond een naam, die van de oudste, fout gespeld... geen Kieran maar Kyren

Ik stuur foto van beker met naam met daaronder "Wat een toeval"
Stuurt hij terug: "Ik ken geen Kyren"
😂😂😂
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204741544
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 10:37 schreef Leandra het volgende:
Oh, Starbucks....
Onze PMD kliko was net leeg en ik vind er een (plastic) Starbucks beker in, met papieren rietje.
Dus ik naar binnen: Ik weet niet wie die Starbucksbeker in de PMD gegooid heeft, maar het rietje hoort niet in de PMD 😡
@:Nostalgist en Soneal helemaal verontwaardigd want zij waren niet bij de Starbucks geweest.

Bleef over oudste zoon, laten we hem "Kieran" noemen, de PMD kliko was donderdag geleegd, hij was hier vrijdag geweest.

Ik stuur foto van kliko naar oudste met tekst "Rietje is papier of rest, geen PMD 🤨 "
Hij stuurt terug: " 🤨 dat was ik niet 🤥 "

Anyway, lege PMD kliko op z'n kop, want Soneal zegt: op een Starbucksbeker staat een naam 🤓
En inderdaad er stond een naam, die van de oudste, fout gespeld... geen Kieran maar Kyren

Ik stuur foto van beker met naam met daaronder "Wat een toeval"
Stuurt hij terug: "Ik ken geen Kyren"
😂😂😂
:) maar hij gooide m in elk geval niet zomaar op de parkeerplaats zoals de mensen uit t flatje naast ons..

Mijn naam wordt ook meestal verkeerd uitgesproken, maar het maakt me niet zo uit.
Maar het valt mij wel op dat sommigen het écht heel lastig vinden om goed te luisteren. Want zit in een team van 4 collega s met buitenlandse namen en het gaat heel vaak fout. Sommigen luisteren goed en dan gaat t ok, maar heel veel mensen blijven bij wat ze dachten toen ze de naam voor het eerst lazen en zijn daar niet vanaf te brengen..
(trouwens ook 1 collega die gewoon zegt: jeetje wat een moeilijke naam, ik noem jou gewoon Piet en dat dan ook consequent doet)
pi_204741789
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 09:46 schreef MaJo het volgende:

Dat lijkt me ook niks :N Om die reden zou ik zelf ook altijd kiezen voor een naam met 1 uitspraak. Mijn man heeft een naam die op z’n Engels of Frans uitgesproken kan worden, dat gaat ook vaak fout. Zijn naam spreek je op z’n Frans uit maar in het Engels past hij het ook vaak aan. Dat vind ik gek want dat is zijn naam gewoon niet.

Op zich kan je, als je echt wilt, elke naam op meerdere manieren uitspreken :D

Helemaal in deze tijd van de wedstrijden van uberspeciale namen, schrijfwijzen etc...

Ik ben juf en probeer echt altijd de naam goed uit te spreken... Laatst hadden we via de peuterspeelzaal gehoord hoe een jongetje heette. Komt er na 3 maanden een ouder meisje in onze klas die zegt 'nee zo zeg je het niet, je zegt "..."' ik gecheckt bij het jongetje en het klopte...

Dus ik, potver, doe je zo je best, en wij hem de hele dag goed bij naam noemen. Nog even gecheckt bij moeder, die zegt 'oh nee hoor alleen zij noemt hem zo' _O- _O- _O-

Later hoorde ik een broer weer een andere variant van uitspraak gebruiken :'( :'(
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  zaterdag 14 mei 2022 @ 11:36:50 #97
208890 June.
Seriously?
pi_204741856
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 10:27 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik denk dat van elke naam wel wat te maken valt. Mijn dochter wordt op school vaak Dora genoemd, of Noradepora.

Natuurlijk zijn er namen waar je wat ergere of lelijkere woorden van kan maken, maar de uitwerking blijft het zelfde. Je wordt niet bij je echte naam genoemd en dat is gewoon altijd vervelend.
Ja, idd. Kinderen zijn gemeen hoor. Zo vond een kindje het leuk om mij vroeger in de brugklas zwelgje te noemen. Waarom weet ik niet, lijkt ook totaal niet op mijn naam, maar werd daardoor buitengesloten omdat veel het wel grappig vonden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Shine bright like a diamond.
pi_204741902
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 11:36 schreef June. het volgende:

[..]
Ja, idd. Kinderen zijn gemeen hoor. Zo vond een kindje het leuk om mij vroeger in de brugklas zwelgje te noemen. Waarom weet ik niet, lijkt ook totaal niet op mijn naam, maar werd daardoor buitengesloten omdat veel het wel grappig vonden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Grinnik om jouw spoiler :@
pi_204742252
Ik heb ook een naam die heel lastig is voor Nederlanders. Maar als je het ze gewoon zegt dan spreken ze het de tweede ( of zesde in sommige gevallen) gewoon goed uit.

Mijn dochter heeft dan wel weer een naam die makkelijk uit te spreken is.
  zaterdag 14 mei 2022 @ 12:49:53 #100
149959 SQ
snelle trees
pi_204742332
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 10:55 schreef watmoetikkiezen het volgende:
.Sommigen luisteren goed en dan gaat t ok, maar heel veel mensen blijven bij wat ze dachten toen ze de naam voor het eerst lazen en zijn daar niet vanaf te brengen..

Dit zie ik bij ons ook echt zo vaak, ik trek dat niet. En ik blijf ze altijd verbeteren, en dan zeggen ze het weer 1 keer goed, om het vervolgens wéér structureel fout te doen.
En dit zijn dus allemaal mensen met universtaire graad, je zou verwachten dat die over de intellectuele capaciteit beschikken om zoiets gewoon te leren he :')!
disclaimer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')