abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203974775

Hoi! Ik wil één van deze stopcontacten gebruiken voor de CV ketel, en in de andere een verlengsnoer doen om zo de twee stekkers van de spotjes die er nu in zitten, via de verlengsnoer te gebruiken.

Kan iemand mij vertellen of dit veilig te doen is? Of moet ik wellicht nog een extra check doen omdat een CV ketel veel capaciteit vergt oid?
  Spellchecker zondag 6 maart 2022 @ 20:39:00 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_203974816
Is niet eens geaard :X

Wat denk je zelf?
  Moderator zondag 6 maart 2022 @ 20:43:18 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203974952
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:36 schreef Veldman_ het volgende:
[ afbeelding ]

Hoi! Ik wil één van deze stopcontacten gebruiken voor de CV ketel, en in de andere een verlengsnoer doen om zo de twee stekkers van de spotjes die er nu in zitten, via de verlengsnoer te gebruiken.

Kan iemand mij vertellen of dit veilig te doen is? Of moet ik wellicht nog een extra check doen omdat een CV ketel veel capaciteit vergt oid?
Nee, ik zou mijn cv ketel niet aansluiten op een wandcontactdoos die zo knullig gemonteerd is en niet voorzien is van een wandcontactdoos met randaarde (en bijbehorende bedrading).

Randaarde is een veiligheidsvoorziening om ervoor te zorgen dat de spanning wordt uitgeschakeld als de metalen behuizing van een apparaat door een defect onder spanning kan komen te staan.
pi_203974956
Wat klopt er wel op deze foto? Ik zie het niet.

- Installatiedraad zichtbaar terwijl dat over de hele lengte in buis of een ander omhulsel zou moeten zitten, de dubbele isolatie mist.
- Verbindingen gemaakt zonder een lasdoos.
- Contactdozen op een brandbare ondergrond (hout) geschroefd zonder montageplaat.

Daarnaast is het inderdaad niet bruikbaar voor je CV-ketel. Deze moet altijd worden aangesloten op een geaarde contactdoos. Zo te zien worden deze contactdozen ook nog geschakeld, voor verlichting is dat wel logisch maar voor de CV-ketel lijkt het me onhandig.
pi_203975128
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:43 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Nee, ik zou mijn cv ketel niet aansluiten op een wandcontactdoos die zo knullig gemonteerd is en niet voorzien is van een wandcontactdoos met randaarde (en bijbehorende bedrading).

Randaarde is een veiligheidsvoorziening om ervoor te zorgen dat de spanning wordt uitgeschakeld als de metalen behuizing van een apparaat door een defect onder spanning kan komen te staan.
Maar in oude huizen. Gebouwd voor de jaren 90 was aarde toch alleen verplicht in vochtige ruimtes?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_203975180
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:43 schreef XanderH het volgende:

- Installatiedraad zichtbaar terwijl dat over de hele lengte in buis of een ander omhulsel zou moeten zitten, de dubbele isolatie mist.
- Contactdozen op een brandbare ondergrond (hout) geschroefd zonder montageplaat.

Daarnaast is het inderdaad niet bruikbaar voor je CV-ketel. Deze moet altijd worden aangesloten op een geaarde contactdoos. Zo te zien worden deze contactdozen ook nog geschakeld, voor verlichting is dat wel logisch maar voor de CV-ketel lijkt het me onhandig.
De buizen waar de draad uit komt?
pi_203975559
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:49 schreef spierbal het volgende:

[..]
Maar in oude huizen. Gebouwd voor de jaren 90 was aarde toch alleen verplicht in vochtige ruimtes?
En voor toestellen verbonden met metalen leidingstelsels zoals de CV-ketel.

De meeste werken niet eens goed zonder aarding trouwens.

quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:51 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
De buizen waar de draad uit komt?
Ook niet, die zijn te kort. :+
  Moderator zondag 6 maart 2022 @ 21:05:39 #8
92034 crew  Vonkenboer
pi_203975605
quote:

Daar wil ik nog aan toevoegen dat TS niet de aarde met een klem van een radiator af moet takken zoals je soms ook ziet. Dat is ook niet toegestaan en levensgevaarlijk namelijk.
pi_203976480
Waar gaat die zwarte draad trouwens heen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator zondag 6 maart 2022 @ 22:04:09 #10
92034 crew  Vonkenboer
pi_203976840
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:41 schreef halfway het volgende:
Waar gaat die zwarte draad trouwens heen?
Vermoedelijk aangesloten als voeding op die stopcontacten; geen idee dan of die ergens daadwerkelijk ook geschakeld worden met een schakelaar of dat er hier een zwarte draad als voeding gebruikt is.
pi_203984571
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:04 schreef XanderH het volgende:

[..]
En voor toestellen verbonden met metalen leidingstelsels zoals de CV-ketel.

De meeste werken niet eens goed zonder aarding trouwens.
[..]
Ook niet, die zijn te kort. :+
Een waterleiding is in principe toch ook gewoon aarde.
pi_203984650
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:40 schreef spierbal het volgende:

[..]
Nee.
  Moderator maandag 7 maart 2022 @ 16:15:33 #13
92034 crew  Vonkenboer
pi_203985078
quote:

[..]
Nee.

Door gebruik van vele kunstof leiding delen is een goede aarde verbinding zeker niet gegarandeerd.
pi_203986159
quote:

[..]
nee, want als een monteur ooit aan de waterleiding moet werken en deze doorzaagt dan is de aarde verbroken en kan de monteur onder spanning komen te staan. Het is ook niet voor niks verboden.

Aarden via een cv leiding mag ook niet en aarden via een gasleiding mag ook niet. Beiden worden trouwens veelvuldig gedaan.
Aarden gaat via een aardedraad naar je aardecentraalpunt in je meterkast of in de badkamer achter de spiegel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203986168
quote:
helemaal niks, ook niet de pvc buizen. Er is niks wat goed is.

VD draad mag niet zichtbaar zijn, lasklemmen moeten in een gesloten doosje ivm brandgevaar en beugels moeten dacht ik minimaal 200mm vanaf einde pvc buis worden gemonteerd.
Voor een apparaat wat een geaarde stekker heeft moet een geaard stopcontact gebruikt worden. De aardedraad moet naar een centraalaardpunt gaan, meestal in de meterkast.

[ Bericht 25% gewijzigd door sjorsie1982 op 07-03-2022 18:02:01 ]
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203986180
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:49 schreef spierbal het volgende:

[..]
alle stekkers met een aarde aansluiting moeten in een geaard stopcontact worden gestoken onafhankelijk van de bouw van een huis en in welk jaartal dat gedaan is.
Als je dus in zo'n huis woont en je hebt een apparaat met een geaarde stekker dan moet je met een verlengsnoer dat geaard is werken vanuit een geaard stopcontact of een geaard stopcontact aansluiten.
  maandag 7 maart 2022 @ 18:07:51 #17
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_203986331
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Nee.
Door gebruik van vele kunstof leiding delen is een goede aarde verbinding zeker niet gegarandeerd.
Daarom hebben ze hier dus in elke woning een aparte aardpen geslagen ;) en die aan de water leiding vastgemaakt van de woning
Daarom zit mijn combiketel nog steeds op een ongeaard stopcontact en toch veilig ^O^
pi_203992479
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 17:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
nee, want als een monteur ooit aan de waterleiding moet werken en deze doorzaagt dan is de aarde verbroken en kan de monteur onder spanning komen te staan. Het is ook niet voor niks verboden.

Aarden via een cv leiding mag ook niet en aarden via een gasleiding mag ook niet. Beiden worden trouwens veelvuldig gedaan.
Aarden gaat via een aardedraad naar je aardecentraalpunt in je meterkast of in de badkamer achter de spiegel.
Oke, zit wat in.
pi_203992480
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 17:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
alle stekkers met een aarde aansluiting moeten in een geaard stopcontact worden gestoken onafhankelijk van de bouw van een huis en in welk jaartal dat gedaan is.
Als je dus in zo'n huis woont en je hebt een apparaat met een geaarde stekker dan moet je met een verlengsnoer dat geaard is werken vanuit een geaard stopcontact of een geaard stopcontact aansluiten.
Nou dat ga ik met mijn stofzuiger dus mooi niet doen.
  Moderator dinsdag 8 maart 2022 @ 06:31:14 #20
92034 crew  Vonkenboer
pi_203992487
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 06:22 schreef spierbal het volgende:

[..]
Een stofzuiger is negen van de tien keer een dubbel geïsoleerd apparaat.
Die hebben geen geaarde stekker :)
pi_203993358
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 06:22 schreef spierbal het volgende:

[..]
Dat moet je zelf weten. Ik ben er nog nooit 1 tegengekomen met een geaarde stekker
pi_203993412
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:39 schreef maily het volgende:
Is niet eens geaard :X

Wat denk je zelf?
vrijwel alle stopcontacten in mijn woning zijn niet geaard,alles ligt aan het bouwjaar
pi_203993473
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:22 schreef mschol het volgende:

[..]
vrijwel alle stopcontacten in mijn woning zijn niet geaard,alles ligt aan het bouwjaar
Maar niet in de context van dit topic
pi_203995947
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 06:31 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Een stofzuiger is negen van de tien keer een dubbel geïsoleerd apparaat.
Die hebben geen geaarde stekker :)
Ooh. Best apart eigenlijk, is denk ik wel een van de apparaten in huis die het meeste vermogen hebben.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 13:04:36 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203995987
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:36 schreef Veldman_ het volgende:
[ afbeelding ]

Voor de persoon dit dat heeft aangelegd is er een website
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')