Nee, ik zou mijn cv ketel niet aansluiten op een wandcontactdoos die zo knullig gemonteerd is en niet voorzien is van een wandcontactdoos met randaarde (en bijbehorende bedrading).quote:Op zondag 6 maart 2022 20:36 schreef Veldman_ het volgende:
[ afbeelding ]
Hoi! Ik wil één van deze stopcontacten gebruiken voor de CV ketel, en in de andere een verlengsnoer doen om zo de twee stekkers van de spotjes die er nu in zitten, via de verlengsnoer te gebruiken.
Kan iemand mij vertellen of dit veilig te doen is? Of moet ik wellicht nog een extra check doen omdat een CV ketel veel capaciteit vergt oid?
Maar in oude huizen. Gebouwd voor de jaren 90 was aarde toch alleen verplicht in vochtige ruimtes?quote:Op zondag 6 maart 2022 20:43 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Nee, ik zou mijn cv ketel niet aansluiten op een wandcontactdoos die zo knullig gemonteerd is en niet voorzien is van een wandcontactdoos met randaarde (en bijbehorende bedrading).
Randaarde is een veiligheidsvoorziening om ervoor te zorgen dat de spanning wordt uitgeschakeld als de metalen behuizing van een apparaat door een defect onder spanning kan komen te staan.
De buizen waar de draad uit komt?quote:Op zondag 6 maart 2022 20:43 schreef XanderH het volgende:
Wat klopt er wel op deze foto? Ik zie het niet.
- Installatiedraad zichtbaar terwijl dat over de hele lengte in buis of een ander omhulsel zou moeten zitten, de dubbele isolatie mist.
- Verbindingen gemaakt zonder een lasdoos.
- Contactdozen op een brandbare ondergrond (hout) geschroefd zonder montageplaat.
Daarnaast is het inderdaad niet bruikbaar voor je CV-ketel. Deze moet altijd worden aangesloten op een geaarde contactdoos. Zo te zien worden deze contactdozen ook nog geschakeld, voor verlichting is dat wel logisch maar voor de CV-ketel lijkt het me onhandig.
En voor toestellen verbonden met metalen leidingstelsels zoals de CV-ketel.quote:Op zondag 6 maart 2022 20:49 schreef spierbal het volgende:
[..]
Maar in oude huizen. Gebouwd voor de jaren 90 was aarde toch alleen verplicht in vochtige ruimtes?
Ook niet, die zijn te kort.quote:
Daar wil ik nog aan toevoegen dat TS niet de aarde met een klem van een radiator af moet takken zoals je soms ook ziet. Dat is ook niet toegestaan en levensgevaarlijk namelijk.quote:Op zondag 6 maart 2022 20:43 schreef XanderH het volgende:
- Installatiedraad zichtbaar terwijl dat over de hele lengte in buis of een ander omhulsel zou moeten zitten, de dubbele isolatie mist.
- Verbindingen gemaakt zonder een lasdoos.
- Contactdozen op een brandbare ondergrond (hout) geschroefd zonder montageplaat.
Daarnaast is het inderdaad niet bruikbaar voor je CV-ketel. Deze moet altijd worden aangesloten op een geaarde contactdoos. Zo te zien worden deze contactdozen ook nog geschakeld, voor verlichting is dat wel logisch maar voor de CV-ketel lijkt het me onhandig.
Vermoedelijk aangesloten als voeding op die stopcontacten; geen idee dan of die ergens daadwerkelijk ook geschakeld worden met een schakelaar of dat er hier een zwarte draad als voeding gebruikt is.quote:
Een waterleiding is in principe toch ook gewoon aarde.quote:Op zondag 6 maart 2022 21:04 schreef XanderH het volgende:
[..]
En voor toestellen verbonden met metalen leidingstelsels zoals de CV-ketel.
De meeste werken niet eens goed zonder aarding trouwens.
[..]
Ook niet, die zijn te kort.
Nee.quote:Op maandag 7 maart 2022 15:40 schreef spierbal het volgende:
[..]
Een waterleiding is in principe toch ook gewoon aarde.
Nee.quote:Op maandag 7 maart 2022 15:40 schreef spierbal het volgende:
[..]
nee, want als een monteur ooit aan de waterleiding moet werken en deze doorzaagt dan is de aarde verbroken en kan de monteur onder spanning komen te staan. Het is ook niet voor niks verboden.quote:Op maandag 7 maart 2022 15:40 schreef spierbal het volgende:
[..]
helemaal niks, ook niet de pvc buizen. Er is niks wat goed is.quote:Op zondag 6 maart 2022 20:43 schreef XanderH het volgende:
alle stekkers met een aarde aansluiting moeten in een geaard stopcontact worden gestoken onafhankelijk van de bouw van een huis en in welk jaartal dat gedaan is.quote:Op zondag 6 maart 2022 20:49 schreef spierbal het volgende:
[..]
Maar in oude huizen. Gebouwd voor de jaren 90 was aarde toch alleen verplicht in vochtige ruimtes?
Daarom hebben ze hier dus in elke woning een aparte aardpen geslagenquote:Op maandag 7 maart 2022 16:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Nee.
Door gebruik van vele kunstof leiding delen is een goede aarde verbinding zeker niet gegarandeerd.
Oke, zit wat in.quote:Op maandag 7 maart 2022 17:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee, want als een monteur ooit aan de waterleiding moet werken en deze doorzaagt dan is de aarde verbroken en kan de monteur onder spanning komen te staan. Het is ook niet voor niks verboden.
Aarden via een cv leiding mag ook niet en aarden via een gasleiding mag ook niet. Beiden worden trouwens veelvuldig gedaan.
Aarden gaat via een aardedraad naar je aardecentraalpunt in je meterkast of in de badkamer achter de spiegel.
Nou dat ga ik met mijn stofzuiger dus mooi niet doen.quote:Op maandag 7 maart 2022 17:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
alle stekkers met een aarde aansluiting moeten in een geaard stopcontact worden gestoken onafhankelijk van de bouw van een huis en in welk jaartal dat gedaan is.
Als je dus in zo'n huis woont en je hebt een apparaat met een geaarde stekker dan moet je met een verlengsnoer dat geaard is werken vanuit een geaard stopcontact of een geaard stopcontact aansluiten.
Een stofzuiger is negen van de tien keer een dubbel geïsoleerd apparaat.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 06:22 schreef spierbal het volgende:
[..]
Nou dat ga ik met mijn stofzuiger dus mooi niet doen.
Dat moet je zelf weten. Ik ben er nog nooit 1 tegengekomen met een geaarde stekkerquote:Op dinsdag 8 maart 2022 06:22 schreef spierbal het volgende:
[..]
Nou dat ga ik met mijn stofzuiger dus mooi niet doen.
Maar niet in de context van dit topicquote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:22 schreef mschol het volgende:
[..]
vrijwel alle stopcontacten in mijn woning zijn niet geaard,alles ligt aan het bouwjaar
Ooh. Best apart eigenlijk, is denk ik wel een van de apparaten in huis die het meeste vermogen hebben.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 06:31 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Een stofzuiger is negen van de tien keer een dubbel geïsoleerd apparaat.
Die hebben geen geaarde stekker
Voor de persoon dit dat heeft aangelegd is er een websitequote:Op zondag 6 maart 2022 20:36 schreef Veldman_ het volgende:
[ afbeelding ]
Hoi! Ik wil één van deze stopcontacten gebruiken voor de CV ketel, en in de andere een verlengsnoer doen om zo de twee stekkers van de spotjes die er nu in zitten, via de verlengsnoer te gebruiken.
Kan iemand mij vertellen of dit veilig te doen is? Of moet ik wellicht nog een extra check doen omdat een CV ketel veel capaciteit vergt oid?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |