abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203973921
Eigenlijk moeten wij nu onze kunstmestfabrieken in de winter ook sluiten, om genoeg gas voor de huishoudens over te blijven houden in de winter, als we niet van Russische import afhankelijk willen blijven.

Minder kunstmest = minder groei voor de planten en groenten..
  zondag 6 maart 2022 @ 19:49:42 #82
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_203973971
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:45 schreef Idisrom het volgende:
Eigenlijk moeten wij nu onze kunstmestfabrieken in de winter ook sluiten, om genoeg gas voor de huishoudens over te blijven houden in de winter, als we niet van Russische import afhankelijk willen blijven.

Minder kunstmest = minder groei voor de planten en groenten..
Gelukkig hebben we een mest overschot van hier tot Tokio.
Krijgen we dan alsnog kringloop bedrijven bij elkaar? Zou tof zijn, meerdere vliegen in 1 klap.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_203978612
quote:
'Frietje wordt onbetaalbaar'
Een patatje mayo van de lokale snackbar kan zomaar eens een paar euro meer gaan kosten. De frituurbranche komt door de oorlog in Oekraïne onder druk te staan door hoge energieprijzen en steeds duurder wordende producten als snacks, frituurolie en verpakkingen. De brancheorganisatie Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) zoekt daarom steun in Den Haag.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)s-patatje-mayo-friet
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 7 maart 2022 @ 01:55:53 #84
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_203978618
En straks nog meer ''vluchtelingen'' uit afrika, want 'honger' in die regio.

Kunnen met een gratis visa via Wit Rusland zo via Oekraine naar Polen en dan verder West Europa in.

We gaan zware tijden tegenmoet....
  maandag 7 maart 2022 @ 07:31:21 #85
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203978909
Onze boeren zeggen toch dat Nederland niet zonder ze kan want anders problemen in tijden van crisis? Nou ik merk het :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_203979807
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:24 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Lang niet altijd.
Er wordt nu al voedsel verbouwd voor veeteelt, laat ze het maar eens proberen.
pi_203979809
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:25 schreef PzKpfw het volgende:
Gelukkig jagen we in Nederland de boeren langzaam maar zeker het land uit t.b.v. natuur en woningbouw.
Dat valt wel wat mee, 54% van het landoppervlak van Nederland is nog steeds in gebruik door boeren.
pi_203979835
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er wordt nu al voedsel verbouwd voor veeteelt, laat ze het maar eens proberen.
Dan zal de overheid daar eerst toestemming voor moeten geven. Bij het ministerie van Landbouw is dus veel werk aan de winkel. En er moeten genoeg zaden zijn. Benieuwd naar welke instructies de boeren gaan krijgen vanuit de overheid en hoe snel.
pi_203979921
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:50 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Dan zal de overheid daar eerst toestemming voor moeten geven. Bij het ministerie van Landbouw is dus veel werk aan de winkel. En er moeten genoeg zaden zijn. Benieuwd naar welke instructies de boeren gaan krijgen vanuit de overheid en hoe snel.
Da's nog weer wat anders.
pi_203979938
quote:
80% van het landbouwareaal
Bijna 70% van het landbouwareaal wordt gebruikt om dieren te laten grazen, en nog eens 10% om gewassen te verbouwen die voor veevoer gebruikt worden. Rundvleesproductie is het minst effectief: 60% van 's werelds landbouwgronden wordt daarvoor ingezet maar rundvlees levert uiteindelijk nog geen 5% van 's werelds eiwitten op, zegt uit het rapport.

Zorgelijk: water en antibiotica
Andere zorgelijke ontwikkelingen bij de wereldvleesproductie zijn het waterverbruik en gebruik van antibiotica. De landbouw gebruikt wereldwijd 70% van het beschikbare water, en daarvan wordt een derde gebruikt om veevoergewassen (granen) te verbouwen. Voor een kilo rundvlees is meer dan 15.000 liter water nodig. Voor een kilo rijst, eieren of aardappelen is dat respectievelijk 3.400, 3.300 en 255 liter. Van alle granen die wereldwijd verbouwd worden, gaat 40% naar de vleesproductie. Mens en dier zijn daarmee elkaars directe concurrenten, schrijft Michael Renner, de opsteller van het rapport.

https://www.foodlog.nl/artikel/80-landbouwgronden-gebruikt-voor-dierlijke-productie/
  maandag 7 maart 2022 @ 09:58:54 #91
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_203979957
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:50 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Die gaan nog helemaal geen instructies krijgen.

Heel misschien dat er meer wintertarwe geplant mag gaan worden. Is ook een redelijke grondverbeteraar, dus kan zonder al teveel problemen.
Maar dan zitten we al in oktober minimaal.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_203980234
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:58 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Die gaan nog helemaal geen instructies krijgen.
Dat verwacht ik dus ook niet. En zonder instructies moeten ze zich gewoon aan het plan houden. Een plan wat vaak voor meerdere jaren vast staat.
  maandag 7 maart 2022 @ 10:35:21 #93
3542 Gia
User under construction
pi_203980415
Dan voeren we gewoon niks meer uit, hebben we zelf voldoende te eten.
Eigen volk eerst.

En ja, dan bedoel ik ook nieuwe Nederlanders.
pi_203980449
Gister ook een Nederlandse graanboer uit Oekraïne bij Nieuwsuur. Hij heeft er een bedrijf van 15.000 hectare (!)
Hij zat nog net niet te huilen maar volgens hem ziet het er zeer somber uit.
Als het conflict NU zou stoppen, zou het graanseizoen misschien nog deels te redden zijn.
pi_203980596
Enige waar ik me druk over maak is of mijn kaviaar wel wekelijks wordt geleverd.
  maandag 7 maart 2022 @ 10:54:31 #96
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_203980603
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:35 schreef Gia het volgende:
Dan voeren we gewoon niks meer uit, hebben we zelf voldoende te eten.
Eigen volk eerst.

En ja, dan bedoel ik ook nieuwe Nederlanders.
Dat veelste veel joh.

En afspraken zet je niet zomaar even stil. Het moet wel echt ontzettend uit de klauw lopen voordat je dat doet. Brood dat de helft duurder wordt is daar niet genoeg reden voor.
pi_203980775
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:38 schreef Dutch_view het volgende:
Gister ook een Nederlandse graanboer uit Oekraïne bij Nieuwsuur. Hij heeft er een bedrijf van 15.000 hectare (!)
Hij zat nog net niet te huilen maar volgens hem ziet het er zeer somber uit.
Als het conflict NU zou stoppen, zou het graanseizoen misschien nog deels te redden zijn.
Dat is natuurlijk in zijn eigen belang
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203981061
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk in zijn eigen belang
Het is graan, dus voedsel, dus in het belang van ieder mens.

Het zou anders zijn als er nu een dik graan overschot was.
pi_203981281
Ik denk dat het wel mee gaat vallen, gaat wel duurder worden maar een brood gaat zeker geen 2-3x zoveel kosten.

Het aandeel grondstof is niet zo groot. In een brood zit misschien voor 20-30 cent aan granen. Bakkers en handelaren zitten nu vast verlekkerd te kijken als ze hun marge in percentages kunnen handhaven maar ik denk dat die vlieger niet op gaat met de consument. Prijs kan maar zo hoog worden voordat mensen afhaken.
pi_203981803
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:54 schreef tjoptjop het volgende:
Ik denk dat het wel mee gaat vallen, gaat wel duurder worden maar een brood gaat zeker geen 2-3x zoveel kosten.

Het aandeel grondstof is niet zo groot. In een brood zit misschien voor 20-30 cent aan granen. Bakkers en handelaren zitten nu vast verlekkerd te kijken als ze hun marge in percentages kunnen handhaven maar ik denk dat die vlieger niet op gaat met de consument. Prijs kan maar zo hoog worden voordat mensen afhaken.
20% ? volgens mij krijg je dan heel vreemd brood :? :
  maandag 7 maart 2022 @ 12:29:48 #101
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_203981848
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:54 schreef tjoptjop het volgende:

Net zoals dat het genoemde patatje met ook geen enkele euro's duurder gaat worden. Dan koopt niemand het meer namelijk.
Where law ends, tyrrany begins.
  maandag 7 maart 2022 @ 12:38:48 #102
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_203981992
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 12:26 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Cent. Geen procent.

Dacht ook eerst wat jij dacht, maar er staat een munteenheid uitgeschreven.
pi_203983151
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 12:38 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Cent. Geen procent.

Dacht ook eerst wat jij dacht, maar er staat een munteenheid uitgeschreven.
my bad :@ :@ :s)
pi_203983461
quote:
2s.gif Op maandag 7 maart 2022 12:29 schreef Gunner het volgende:

[..]
Net zoals dat het genoemde patatje met ook geen enkele euro's duurder gaat worden. Dan koopt niemand het meer namelijk.
En anders ga ik gewoon friet eten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 7 maart 2022 @ 19:02:08 #105
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_203987126
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 13:58 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
my bad :@ :@ :s)
No biggy.

Ik las het eerst ook zo. Was al bezig met een wtf reactie, gelukkig realiseerde ik me net op tijd dat er wat anders stond.
pi_203990143
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 12:26 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Eurocent, dat had ik misschien wat duidelijker moeten schrijven :P

Graan zat op iets van +/-¤200 voor 1000kg, dat is doorgestegen naar +/-¤300 en zal dit jaar verder doorstijgen. Nu weet ik niet hoeveel graan er precies in een brood zit, maar ik gok rond de 0,5-1kg.

De vraag is vooral wat de keten doet (malen, handel, bakker e.d.)

[ Bericht 1% gewijzigd door tjoptjop op 07-03-2022 21:42:16 ]
pi_203990546
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 10:14 schreef -Sigaartje het volgende:
Dubbeltopic. Hij staat ook in BNW
Tant mieux. Kunnen ze daar de duistere machten en prins Bernhard de schuld geven en discussiëren we hier over wat eraan te doen is.
pi_204000262
Het grootste verschil met de productieverstoringen tijdens Corona is voornamelijk, dat het geen onderdelen zijn die over de hele armste helft van de wereld geproduceerd worden, maar bulkgoederen. Je hebt er geen 100 verschillende nodig om een product te maken en ze komen ook niet met de problematische containerschepen. Dus tot nu toe ging het nog goed.

Je kunt graan niet het hele jaar door verbouwen. In kassen verbouw je de dingen met een hoge marge. Het aanbod is dus beperkt, sterk verminderd en nu totaal verstoord door de paniekaankopen van de bedrijven die hun productie en inkomsten in het gedrang zien komen. Er is ook niet voldoende transportcapaciteit voor de verhoogde vraag. En als het op is, moeten we wachten tot het volgende oogstseizoen.

Kortom, binnenkort valt hier de Just In Time productie ook om.

De supermarkten zullen hier niet leeg komen te staan, zeker niet omdat veel producten via Rotterdam Europa binnen komen of lokaal geproduceerd worden. De uien, kolen, appels en andere producten die hier van het land komen blijven beschikbaar. Maar lege schappen en heel andere levensmiddelen dan je gewend bent kun je zeker verwachten.

Het is ook niet zo makkelijk om over te schakelen op een ander product. Die boer die varkens houd en daar soja voor importeert, kan niet even wat anders gaan doen. Zonder soja gaan zijn varkens er aan. Je moet van de bank flink mogen investeren.

Dus de prijzen gaan flink omhoog en je moet maar afwachten of je favoriete eten altijd in de winkel ligt. Maar honger zullen we niet lijden, zolang we het kunnen betalen.
pi_204010222
quote:
84s.gif Op maandag 7 maart 2022 07:31 schreef Starhopper het volgende:
Onze boeren zeggen toch dat Nederland niet zonder ze kan want anders problemen in tijden van crisis? Nou ik merk het :')
Die mongolen exporteren 80% naar het buitenland en zeggen dat zij zorgen voor het eten in de winkels. :')

De overheid moet ze dwingen om te produceren voor de nationale markt
pi_204010269
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 13:51 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Die mongolen exporteren 80% naar het buitenland en zeggen dat zij zorgen voor het eten in de winkels. :')

De overheid moet ze dwingen om te produceren voor de nationale markt
Dat wordt elke dag kilos tomaten eten dan
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204011288
Over het algemeen exporteren we de (relatief dure) Nederlandse landbouwproducten en importeren we goedkope om op te eten. De grote producenten (HAK en zo) en de grote supermarkten (AH, bijvoorbeeld) verkopen ook Nederlandse waar, maar die kopen groot in en betalen slecht.
pi_204017676
twitter
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_204019636
Dan vraag ik volgend jaar weer om een loonsverhoging en als ze me het niet geven ga ik gewoon elders werken voor een met de inflatie meegegroeid loon.

Maar zoal altijd zijn de armen weer de dupe.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204205883
twitter

twitter
pi_204206011
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 00:54 schreef sirdanilot het volgende:
Dan vraag ik volgend jaar weer om een loonsverhoging en als ze me het niet geven ga ik gewoon elders werken voor een met de inflatie meegegroeid loon.

Maar zoal altijd zijn de armen weer de dupe.
mijn armen zijn helemaal niet de dupe
pi_204208178
quote:
twitter
pi_204211491
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 18:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
mijn armen zijn helemaal niet de dupe
Nee zeker je rechterarm niet. Vanwege de privacy van je zolderkamer
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204213169
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 01:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
quote:

'Frietje wordt onbetaalbaar'
Snel even wat ovenfriet hamsteren! :Y) ^p^ :M :9~

(en toen was er opeens een mayotekort ):O oO< :D )
pi_204213553
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 09:50 schreef brokjespoes het volgende:

[..]
Snel even wat ovenfriet hamsteren! :Y) ^p^ :M :9~

(en toen was er opeens een mayotekort ):O oO< :D )
Appelmoes zal er nog genoeg zijn. Iedereen een eigen appelboom, dan kan je het zelf maken.
pi_204213640
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 01:09 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Nee zeker je rechterarm niet. Vanwege de privacy van je zolderkamer
Ik hoor mijn vrouw indetdaad niet klagen als ik mijn vingers gebruik van die arm.
pi_204213719
Er zullen vast tekorten ontstaan maar niet iets waar we in het Westen veel last van zullen hebben. We kunnen makkelijk overstappen op alternatieven. Niet zozeer ons probleem dus
pi_204214950
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 10:48 schreef koffiekoekjes het volgende:
Er zullen vast tekorten ontstaan maar niet iets waar we in het Westen veel last van zullen hebben. We kunnen makkelijk overstappen op alternatieven. Niet zozeer ons probleem dus
Inderdaad voornamelijk een probleem voor kindertjes in Afrika.
pi_204215101
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 10:13 schreef de_boswachter het volgende:
Toevallig nu naar de Lidl voor het wc papier!!!!!!! Ik zet een sprintje in!!!!
Jij eet wc papier? :+
  vrijdag 25 maart 2022 @ 16:57:30 #124
65846 Bocaj
47th President.
pi_204217586
Ik denk dat er toch wel wat ondernemers misbruik maken om het voedsel duurder te maken omdat er zoveel doemberichten zijn. Deze middag een (kleine) pita gescoord. 6eu! Vorige maand was dit nog 4,5eu.
pi_204218601
quote:
Ja. Al dat versgeprinte geld moet ergens naar toe. Tijdens de Corona ging het naar aandelen en woonhuizen. Nu de economie weer aan begint te trekken, zijn grondstoffen en halffabricaten het interessantste om in te beleggen. Dus als de verwachting is dat door de oorlog de prijzen snel gaan stijgen, springen al die speculanten er bovenop. En of het nou eten is of kiezelstenen zijn, maakt verder niet uit.
pi_204218792
quote:
Die zien hun momentum als sneeuw voor de zon verdwijnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')