Het is wel een wilde gok inderdaad. Maar het zou een geweldig verhaal zijnquote:Op zaterdag 5 maart 2022 02:10 schreef la_perle_rouge het volgende: [..] Lieve hemel, wat heb jij gebruikt? Je hallucineert! Een Kremlinspion? Vandaar natuurlijk dat er al 3 moordeskaders op hem afgestuurd zijn.
Deels waar, de Russische psyche heeft nog steeds een collectief trauma van de ravage van WO 2 en dat is vakkunding warm gehouden door de Sovjet Unie en daarna door Poetin, kind van de Sovjet Unie. Als je van buitenaf bedreigd wordt dan is de enige bescherming de Staat. Dat de Staat dan soms stoute dingen doet is te vergeven omdat ze je beschermd tegen de buitenwereld die je wil vernietigen. Simplistische versie, zeg maar.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 02:07 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik vraag me oprecht af of Rusland dat echt zo ziet. Of ze zich echt bedreigd voelen. Ik heb het gevoel dat het toch meer de ego van Poetin die bedreigd wordt, die het niet kan verkroppen dat na het uiteenvallen van de SU, vrijwel elk land daarvan toenadering naar het Westen geeft gezocht. En ik kan me voorstellen dat zijn eigen macht bedreigd wordt als een groot buurland, met een Russische cultuur en taal steeds meer voor democratie kiest, hij zal niet willen dat dit overslaat naar Rusland.
Laten we hopen dat het de laatste is.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 02:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Van heel Rusland? Denk inderdaad vooral van Putin en de oude garde. Soort laatste sovjet stuiptrekking.
Zo zwaar als eenquote:Op zaterdag 5 maart 2022 02:18 schreef UitStraling het volgende:
Etto heeft wel gelijk, dit is de laatste stuiptrekking en oprisping van de Sovjet Unie, eens kijken hoe zwaar die op de maag gaat liggen van de Homo Sapiens.
Met de staat van Rusland zijn die kernwapens vast wel weggeroest tegen die tijdquote:Op zaterdag 5 maart 2022 02:07 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Maar kom op zeg, de enige reden dat we nu niets doen zijn toch die kernwapens? Niet de staat van het Russische leger, niet de staat van onze (het Westen) legers.
Die kernwapens zijn er over 10 jaar nog steeds en de 10 jaar daarop ook nog. Waarom nu niet ingrijpen en over 10 jaar wel? Of 20 jaar?
Laten we hopen dat deze "last stand" van de Russische babyboomergeneratie geenszins lijkt op de groeistuipen op weg naar een volwassen democratie zoals de Duitsers die in hun geschiedenis gekend hebben. Meerdere miljoenen doden in een Europese oorlog binnen iets meer dan een eeuw is wat veel van het goede...quote:Op zaterdag 5 maart 2022 02:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Van heel Rusland? Denk inderdaad vooral van Putin en de oude garde. Soort laatste sovjet stuiptrekking.
Daarmee verwijder je ook het waarom er nu sancties zijn, daarom is het geen goed idee.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 02:19 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Met de staat van Rusland zijn die kernwapens vast wel weggeroest tegen die tijd
Nee, zonder gekheid. In principe met je eens, maar ik ben wel van mening dat je zo'n situatie altijd zo lang mogelijk moet uitstellen. Putin heeft ook niet het eeuwige leven en alle schade wat hij nu heeft opgelopen gaat hij echt niet in 2-3 jaar weer goedmaken. Wie weet waar wij tegen die tijd weer tegenaan lopen.
Daarnaast heeft de NAVO nu al gezegd dat ze niet gaan helpen. Als er geen onderhandeling komt zal Oekraïne altijd de grootste verliezer zijn hier, want zonder hulp van de NAVO gaan ze hun soevereiniteit kwijt raken. Er komt een pro-Russische regering of ze worden een onderdeel van Rusland.
Door wel te gaan onderhandelen en Putin iets te geven waarmee hij thuis kan komen zorg je er misschien nog wel voor dat Oekraïne soeverein kan blijven, met als enige kanttekening dat ze geen NAVO-lid kunnen worden en misschien wat grondgebied kwijtraken.
Als je het had willen escaleren had je het al meteen moeten doen door te zeggen Oekraïne is soeverein, mag gewoon bij de EU en NAVO als ze dat wil en als je de grens over gaat me je tengels dan krijg je te maken met de NAVO. Eigenlijk precies wat ze nu wel zeggen bij een eventuele aanval vs. een NAVO land.
Hm, ik denk dat je onderschat hoeveel gezichtsverlies dit is voor Poetin persoonlijk en ik denk dat Poetin zich nu in de positie van Zonnekoning geplaatst heeft wiens eigenbelang gelijk staat aan dat van Rusland. Mijn gedachte is dat hij vind dat Poetin = Rusland en Rusland = Poetin.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 02:19 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Met de staat van Rusland zijn die kernwapens vast wel weggeroest tegen die tijd
Nee, zonder gekheid. In principe met je eens, maar ik ben wel van mening dat je zo'n situatie altijd zo lang mogelijk moet uitstellen. Putin heeft ook niet het eeuwige leven en alle schade wat hij nu heeft opgelopen gaat hij echt niet in 2-3 jaar weer goedmaken. Wie weet waar wij tegen die tijd weer tegenaan lopen.
Daarnaast heeft de NAVO nu al gezegd dat ze niet gaan helpen. Als er geen onderhandeling komt zal Oekraïne altijd de grootste verliezer zijn hier, want zonder hulp van de NAVO gaan ze hun soevereiniteit kwijt raken. Er komt een pro-Russische regering of ze worden een onderdeel van Rusland.
Door wel te gaan onderhandelen en Putin iets te geven waarmee hij thuis kan komen zorg je er misschien nog wel voor dat Oekraïne soeverein kan blijven, met als enige kanttekening dat ze geen NAVO-lid kunnen worden en misschien wat grondgebied kwijtraken.
Als je het had willen escaleren had je het al meteen moeten doen door te zeggen Oekraïne is soeverein, mag gewoon bij de EU en NAVO als ze dat wil en als je de grens over gaat me je tengels dan krijg je te maken met de NAVO. Eigenlijk precies wat ze nu wel zeggen bij een eventuele aanval vs. een NAVO land.
Inderdaad laten we het hopen. Maar ik vraag me af of Rusland ooit een volwassen democratie gaat worden. Ik denk dat het land daarvoor te instabiel is.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 02:21 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Laten we hopen dat deze "last stand" van de Russische babyboomergeneratie geenszins lijkt op de groeistuipen op weg naar een volwassen democratie zoals de Duitsers die in hun geschiedenis gekend hebben. Meerdere miljoenen doden in een Europese oorlog binnen iets meer dan een eeuw is wat veel van het goede...
Een echte federale republiek kan werken, nu is het dat alleen op papier.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 02:23 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Inderdaad laten we het hopen. Maar ik vraag me af of Rusland ooit een volwassen democratie gaat worden. Ik denk dat het land daarvoor te instabiel is.
Geheel isoleren is sowieso iets waar ik 100% achter sta. Dat moet blijven zolang Rusland op wat voor vorm dan ook aanwezig is in Oekraïne. Als je dan niet wil onderhandelen geef je dus op die manier wel Oekraïne op en krijgt Putin dus alsnog zijn overwinning die wij hem eigenlijk helemaal niet willen geven. Een overwinning die hij dan ook nog eens heeft behaald, terwijl 95% van de wereld zich tegen Rusland heeft gekeerd. Kan hij mee thuiskomen, denk je niet?quote:Op zaterdag 5 maart 2022 02:22 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Daarmee verwijder je ook het waarom er nu sancties zijn, daarom is het geen goed idee.
Of geheel isoleren of ingrijpen zijn wat mij betreft de keuzes die we hebben.
quote:Op zaterdag 5 maart 2022 02:24 schreef UitStraling het volgende:
Deze oorlog komt ook voornamelijk door politica zoals Merkel, beetje jezelf als Europa economisch afhankelijk maken van een dictator die met argusogen bekijkt dat F-16's en Abrams tanks jaarlijks een stukje dichterbij parkeren.
Hier Poetin, heb je nog meer miljarden, want wij zijn vriendjes hè, we maken je schatrijk lieve jongen.
Dikkegeitewollensokkenpreut met de mensenkennis van een banaan.
Verdomme wat ben ik het hiermee eens.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 02:24 schreef UitStraling het volgende:
Deze oorlog komt ook voornamelijk door politica zoals Merkel, beetje jezelf als Europa economisch afhankelijk maken van een dictator die met argusogen bekijkt dat F-16's en Abrams tanks jaarlijks een stukje dichterbij parkeren.
Hier Poetin, heb je nog meer miljarden, want wij zijn vriendjes hè, we maken je schatrijk lieve jongen.
Voornamelijk betekent: Voor het grootste deel.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 02:24 schreef UitStraling het volgende:
Beatrice de Graaf bij op1 had een interessant verhaal dat hij vooral Kiev wilt hebben. Dat is nogal een belangrijke plaats in de Russische geschiedenis en in de orthodoxe kerk. Hij blijkt nogal in zijn geloof door te zijn geslagen en een soort van 3de Rome te willen stichten.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 02:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hm, ik denk dat je onderschat hoeveel gezichtsverlies dit is voor Poetin persoonlijk en ik denk dat Poetin zich nu in de positie van Zonnekoning geplaatst heeft wiens eigenbelang gelijk staat aan dat van Rusland. Mijn gedachte is dat hij vind dat Poetin = Rusland en Rusland = Poetin.
Hoe legt Poetin uit dat zijn bevrijding van Oekraine een mislukking is? Erkenning van de Krim is geen argument, in Rusland is dat geen zak waard want voor hun is dat een uitgemaakte zaak.
Nu is ook Merkel al schuldig?quote:Op zaterdag 5 maart 2022 02:24 schreef UitStraling het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |