abonnement Unibet Coolblue
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 4 maart 2022 @ 22:19:51 #51
163650 Greys
pi_203945664
Oké. Nou, ik hoor het niet. En ik heb er in alle honderden reacties ook echt niemand over gehoord. Maar jij vindt het niet prettig klinken en dat kan. :)

Ben als hoopvol ESF-fan in elk geval wel blij dat jij dat als enige hoort. :P
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_203945721
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:09 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Muziek bestaat uit akkoorden waarop een melodie ligt.
Die twee moeten qua toonsoort matchen om een geheel te krijgen. Speel je een melodie in een bepaalde toonsoort in combinatie met een niet bijpassend akkoord of andersom, dan klinkt het niet goed/vals.

Om een praktische, interactieve uitleg te geven, zie deze pagina: https://websemantics.uk/tools/circle-of-fifths-chord-wheel/
Daar zie je de toonsoorten (keys) grafisch weergegeven en als je er op 1 klikt, zie je wat er bij past aan andere akkoorden (en/of toonsoorten). Je ziet daar dus dat niet alle toonsoorten bij elkaar passen (de uitgegrijsde vakjes/toonsoorten passen niet bij de geselecteerde toonsoort).

Bij bijvoorbeeld punk en rap is dat vaak juist wel de bedoeling en als S10 het hier ook zo bedoeld heeft, ook goed.
Maar het klinkt mij absoluut niet fijn in het gehoor, het geheel (combinatie zang + muziek) klinkt niet fijn en klopt dus qua toonsoort niet naar mijn mening.

Ik zeg niet dat S10 vals zingt (hoewel, soms zit ze net naast de toon, maar misschien is dat een part of the act, denk ik), maar dat ze met de tekst die ze zingt (melodie) qua toonsoort soms niet past bij de muziek (afwijkende.niet matchende toonsoorten).

Als (amateur/hobby) DJ draai en mix ik dagelijks heel veel muziek en dan ben je dus continue bezig met het matchen van muziek/platen, mede op basis van de toonsoort. Je kan, om dezelfde reden zoals ik hier boven schets, niet alle songs aan elkaar plakken/elkaar op laten volgen, ook al hebben ze hetzelfde drumloopje en/of tempo.
Past de toonsoort van de ene plaat niet bij de andere dan klinkt het geheel (de overgang tijdens de mix) simpelweg niet...
Ik denk dat je niet helemaal weet wat een toonsoort is. Dit nummer is geschreven in D mineur, dat is de toonsoort. Alle noten die S10 zingt vallen binnen die toonsoort. Ze heeft wel een eigen manier van een melodie bedenken, ik vermoed dat ze zelf geen muziektheorie kent. Maar dat is juist wel verfrissend.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 22:27:52 #53
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_203945904
Maar... heel je verhaal over toonsoorten e.d. daargelaten... Als ze het nummer zou doen zonder muziek, dus a cappella, dan zou het nog steeds gezongen zijn en niet half gesproken :P Dus ik snap nog steeds niet waarom je vindt dat het half gesproken is, maar goed, let's agree to disagree verder.
Koel en donker bewaren
  vrijdag 4 maart 2022 @ 22:33:59 #54
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_203946058
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:21 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Ik denk dat je niet helemaal weet wat een toonsoort is. Dit nummer is geschreven in D mineur, dat is de toonsoort. Alle noten die S10 zingt vallen binnen die toonsoort. Ze heeft wel een eigen manier van een melodie bedenken, ik vermoed dat ze zelf geen muziektheorie kent. Maar dat is juist wel verfrissend.
Ik werk elke dag met toonsoorten/keys, dat leg ik in de laatste alinea uit en daarom heb ik dat hele verhaal uitgelegd, met voorbeelden en al.
Ik hoor dus een verschil tussen de zanglijn en de muziek/akkoorden qua toonsoort, ik heb me dat (min of meer noodgedwongen) aangeleerd.
En dat de muziek in 1 toonsoort is geschreven, dat geloof ik wel. Haar zang sluit er qua toonsoort dan soms niet op aan…

Wat jij verfrissend noemt, komt bij mij over als onlogisch en dus niet prettig…
  vrijdag 4 maart 2022 @ 22:36:26 #55
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_203946118
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:19 schreef Greys het volgende:
Oké. Nou, ik hoor het niet. En ik heb er in alle honderden reacties ook echt niemand over gehoord. Maar jij vindt het niet prettig klinken en dat kan. :)

Ben als hoopvol ESF-fan in elk geval wel blij dat jij dat als enige hoort. :P
Ik dacht ook even mijn mening te geven, nothing more, nothing less.
Veel plezier dit jaar en ik kijk uit naar jullie reportages. Die gaan er toch wel weer lomen?
  vrijdag 4 maart 2022 @ 22:39:00 #56
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_203946174
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:27 schreef Guanabana het volgende:
Maar... heel je verhaal over toonsoorten e.d. daargelaten... Als ze het nummer zou doen zonder muziek, dus a cappella, dan zou het nog steeds gezongen zijn en niet half gesproken :P Dus ik snap nog steeds niet waarom je vindt dat het half gesproken is, maar goed, let's agree to disagree verder.
Een a capella versie zou ik wel eens willen beluisteren, zeker na deze discussie…
  vrijdag 4 maart 2022 @ 22:40:44 #57
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_203946216
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:39 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Een a capella versie zou ik wel eens willen beluisteren, zeker na deze discussie…
Nou kijk eens aan :P

Koel en donker bewaren
pi_203946413
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:33 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Ik werk elke dag met toonsoorten/keys, dat leg ik in de laatste alinea uit en daarom heb ik dat hele verhaal uitgelegd, met voorbeelden en al.
Ik hoor dus een verschil tussen de zanglijn en de muziek/akkoorden qua toonsoort, ik heb me dat (min of meer noodgedwongen) aangeleerd.
En dat de muziek in 1 toonsoort is geschreven, dat geloof ik wel. Haar zang sluit er qua toonsoort dan soms niet op aan…

Wat jij verfrissend noemt, komt bij mij over als onlogisch en dus niet prettig…
Ze zingt toch echt in dezelfde toonsoort als de muziek :) Wat wel zo is, is dat de akkoorden heel basic zijn, en ze freewheelt er een beetje omheen. Misschien bedoel je dat. Maar vals is het niet.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 22:53:19 #59
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_203946525
quote:
Thanks!
Ik moet toegeven dat dit zo al beter klinkt dan met muziek, dat storende is er wat dat betreft wel uit.
Maar ik mis nog steeds iets qua timbre en/of vibrato, waardoor ik het 'net voorbij' praten vind klinken, staccato, met slechts een beperkt aantal tonen/noten…
  vrijdag 4 maart 2022 @ 22:56:20 #60
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_203946583
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:48 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Ze zingt toch echt in dezelfde toonsoort als de muziek :) Wat wel zo is, is dat de akkoorden heel basic zijn, en ze freewheelt er een beetje omheen. Misschien bedoel je dat. Maar vals is het niet.
Ik heb nergens gezegd dat ze vals zingt, maar dat het door de tegenstelling van zang en muziek qua toonsoort wel zo klinkt…
pi_203947459
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 20:26 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Wat is het dan?
Zingen kan je het ook niet noemen…
Misschien moet je oren na laten kijken. Want wat zij doet is toch echt zingen. Don’t take my word for it, maar…. Dit is geen fake news.
pi_203947538
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 23:50 schreef Aadrianus het volgende:

[..]
Misschien moet je oren na laten kijken. Want wat zij doet is toch echt zingen. Don’t take my word for it, maar…. Dit is geen fake news.
Het punt is, dat jij jouw mening presenteert als een feit: dit is geen zingen.
En dat is complete bullshit. Want ik zing al m’n hele leven en ik weet echt wel wat dat is. En behalve dat ik kan, herken ik het ook. S10 zingt. Klaar.
  Moderator vrijdag 4 maart 2022 @ 23:58:32 #63
375570 crew  Cyan9
pi_203947542
Het is hier altijd zo gezellig.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_203947550
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 23:58 schreef Cyan9 het volgende:
Het is hier altijd zo gezellig.
We zijn over het algemeen heel aardig tegen elkaar. Maar bij betweters is dat wel eens moeilijk. 😊
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 5 maart 2022 @ 00:28:56 #65
163650 Greys
pi_203947769
Nah, ik vond het tot een paar posts geleden gewoon een best volwassen en nette discussie hoor. Als niemand nou persoonlijke sneren uitdeelt kant dat prima.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_203948804
Nog steeds 16e bij de odds. Ik wil dat we op 2% komen voor een polonaise. *O*
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 5 maart 2022 @ 08:02:40 #67
163650 Greys
pi_203948915
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 07:34 schreef Mandy040986 het volgende:
Nog steeds 16e bij de odds. Ik wil dat we op 2% komen voor een polonaise. *O*
Ja! Wel echt ruk dat we vanuit NL niks kunnen inzetten. :D
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_203949036
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 23:59 schreef Aadrianus het volgende:

[..]
We zijn over het algemeen heel aardig tegen elkaar. Maar bij betweters is dat wel eens moeilijk. 😊
Iemand met verstand van muziek is geen betweter hoor, en bovendien ben ik blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Wellicht ga ik er nog anders over denken, maar het schuurt hier en daar flink tussen akkoord en melodie. Ik ben nog geen fan van haar manier van zingen.
Ik ga het vaker luisteren, misschien dat het dan gaat beklijven.
Juin uit Eigen Tuin!
  zaterdag 5 maart 2022 @ 08:40:48 #69
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_203949123
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 23:59 schreef Aadrianus het volgende:

[..]
We zijn over het algemeen heel aardig tegen elkaar. Maar bij betweters is dat wel eens moeilijk. 😊
Het heeft niets met betweterigheid te maken.
Ik onderbouw mijn mening op basis van ervaring, feiten en beleving en als iemand het er niet mee is, prima.
Jij hebt ook een mening en die betitel ik ook niet als betweterig.
Het is ook helemaal niets persoonlijks, ik val niemand aan…

Maar als jij wel per se je gelijk wilt hebben en mij aanvalt vanwege mijn mening, dan moet je je afvragen wie er hier een betweter is…

Have fun met het songfestival, dat lijkt me hier het belangrijkste… ✌🏻
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 5 maart 2022 @ 08:43:56 #70
163650 Greys
pi_203949142
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 08:27 schreef Symphonic het volgende:

[..]
Iemand met verstand van muziek is geen betweter hoor,
Eens. Daarentegen is het ook niet zo dat degenen die het wél *ZINGEN* vinden géén verstand van muziek hebben (producers, muzikanten, Songfestivalwinnaars, radio DJ's etc.)

Ik kan eerlijk gezegd niet eens geloven dat we het hierover hebben, een onenigheid over of het "zingen" is. :D JA NATUURLIJK IS DIT ZINGEN.

quote:
en bovendien ben ik blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Wellicht ga ik er nog anders over denken, maar het schuurt hier en daar flink tussen akkoord en melodie. Ik ben nog geen fan van haar manier van zingen.
Ik ga het vaker luisteren, misschien dat het dan gaat beklijven.
Ben benieuwd! En ik ben blij dat je het zingen noemt. :+ Zijn we het dáár in elk geval over eens.
Want daar vielen we over, over dit:

quote:
7s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 20:26 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Wat is het dan?
Zingen kan je het ook niet noemen…
Verstand van muziek of niet. Ze zingt. :) Of je het nou mooi vindt of niet.

[ Bericht 19% gewijzigd door Greys op 05-03-2022 08:54:28 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 5 maart 2022 @ 08:48:27 #71
163650 Greys
pi_203949172
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 22:36 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Ik dacht ook even mijn mening te geven, nothing more, nothing less.
Veel plezier dit jaar en ik kijk uit naar jullie reportages. Die gaan er toch wel weer lomen?
Persaccreditatie in Italië zelf kunnen we vergeten. Er zijn véél minder accreditaties dit keer en het gaat via de EBU ipv AvroTros, dus nee.

Wel vragen we accreditatie voor het Online Press Centre aan. Dus dan zie je alles wat je daar in het perscentrum ook op de schermen ziet van repetities en ook de persconferenties etc. Duimen! :D

(En als we weer eens winnen is de kans groter dat we nog eens mogen, want als organiserend land krijg je meer accreditaties. Maar dat van vorig jaar nemen ze ons nooit meer af! O+ )
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zaterdag 5 maart 2022 @ 08:50:19 #72
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_203949185
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 08:48 schreef Greys het volgende:

[..]
Persaccreditatie in Italië zelf kunnen we vergeten. Er zijn véél minder accreditaties dit keer en het gaat via de EBU ipv AvroTros, dus nee.

Wel vragen we accreditatie voor het Online Press Centre aan. Dus dan zie je alles wat je daar in het perscentrum ook op de schermen ziet van repetities en ook de persconferenties etc. Duimen! :D

(En als we weer eens winnen is de kans groter dat we nog eens mogen, want als organiserend land krijg je meer accreditaties. Maar dat van vorig jaar nemen ze ons nooit meer af! O+ )
Jullie reizen dus wel naar Italië af? _O_
Als inmiddels ervaren ESF persmuskieten ;) zullen jullie je weg wel weer weten te vinden en zal er vast wel een clubje deelnemers jullie te woord willen staan.
Succes en enjoy!
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 5 maart 2022 @ 08:52:09 #73
163650 Greys
pi_203949197
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 08:50 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Jullie reizen dus wel naar Italië af? _O_
Als inmiddels ervaren ESF persmuskieten ;) zullen jullie je weg wel weer weten te vinden en zal er vast wel een clubje deelnemers jullie te woord willen staan.
Succes en enjoy!
Huh, uit welk deel van m'n antwoord haal je dat we dus wel naar Italië gaan? Ik heb het drie keer nagelezen maar ik zie het niet. :D

Dankjewel. Maar in deze veel te onzekere tijden op vele vlakken zien we nog wel even.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 5 maart 2022 @ 09:02:18 #74
163650 Greys
pi_203949265
Heel veel zin in (en beetje zenuwachtig voor) vanavond! Zo benieuwd naar live!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zaterdag 5 maart 2022 @ 09:13:38 #75
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_203949315
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 08:52 schreef Greys het volgende:

[..]
Huh, uit welk deel van m'n antwoord haal je dat we dus wel naar Italië gaan? Ik heb het drie keer nagelezen maar ik zie het niet. :D

Dankjewel. Maar in deze veel te onzekere tijden op vele vlakken zien we nog wel even.
Ow, ik dacht dat dat Online Press Centre in Italië zat. Maar ik begrijp nu dat 'Online' ook echt slechts online is. My bad...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')