Wel deels mee eens.quote:Op woensdag 2 maart 2022 09:00 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Deze steun van China aan Rusland in aanloop naar dit conflict doet vermoeden dat Peking helemaal niet zo ongelukkig is met dat dit conflict is ontstaan. Uiteindelijk heeft China veel te winnen hier. Hoe langer het duurt, hoe meer buurland Rusland zichzelf verzwakt en geïsoleerd komt te staan in de wereld. De economie gaat aan gort, het leger materiaal kent grote verliezen.
Zodra dit conflict eindigt staat Rusland alleen, met aan de zijde alleen 'partner' China dat vervolgens de enige is die Russische grondstoffen zal kopen en de enige die het Russische leger materiaal weer mag aanvullen.
Ik zie in de media nogal wat analisten die er op wijzen dat dit conflict voor China juist niet goed is, vanwege hogere graanprijzen en zo. Maar dat soort korte termijn denken zit niet in de geopolitieke strategie van China. Dat interesseert ze echt geen hol.
China is de grote winnaar en zal zich pas echt in gaan zetten voor vrede wanneer er een reëele nucleaire dreiging ontstaat.
China komt uit dit conflict als grootste winnaar naar boven. Die lachen zich rot. Temeer omdat de invasie van Oekraïne laat zien dat je als atoommacht je grenzen mag uitbreiden als je maar hard genoeg dreigt. Taiwan houdt zijn hart vast.
Waarom zou China dat doen zonder een enorme tegenprestatie? Rusland gaat voor een prikkie haar zeldzame aardmetaal mijnen en olie en gas voorraad overdragen aan China in ruil voor wederopbouw. En China doet helemaal niets uit liefdadigheid hoor, die worden straks omarmd door de Russische bevolking als ze op strategische plekken in het land positie innemen.quote:Op woensdag 2 maart 2022 09:35 schreef Oostblokkert het volgende:
[..]
Wel deels mee eens.
Onderschat alleen niet dat China straks alle kosten van Rusland mag herstellen.
Die gaat waarschijnlijk ook meespelen ja, maar als dat de enige ruildeal is die jij je kunt voorstellen dan heb je weinig fantasie en nog minder geopolitiek strategisch inzicht.quote:De enige ruildeal die ik me kan bedenken, is dat China gesteund wordt door Rusland als het Taiwan binnen zal vallen.
Een soort; jij Oekraïne, wij Taiwan.
Wat versta je onder 'boter op het hoofd'? Volgens mij kies je het verkeerde gezegde namelijk.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:49 schreef LangeTabbetje het volgende:
China heeft boter op het hoofd, aangezien ze in ZO Azie ook aan landjepik doen (eilanden in de South China sea).
Nog afgezien van de kwestie met Taiwan.
Nou, stel dat China zou zeggen tegen Rusland "Zeg Vladimir, land je pikken is niet zo netjes, en mag niet volgens internationaal recht", zegt Vladimir, "moeten jullie nodig zeggen, jullie doen dat ook in Z.O.Azie".quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:52 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Wat versta je onder 'boter op het hoofd'? Volgens mij kies je het verkeerde gezegde namelijk.
Ze hebben pas boter op het hoofd als ze dat zouden zeggen. Maar ze zeggen dat niet, dus hebben ze ook geen boter op het hoofd.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:55 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Nou, stel dat China zou zeggen tegen Rusland "Zeg Vladimir, land je pikken is niet zo netjes, en mag niet volgens internationaal recht", zegt Vladimir, "moeten jullie nodig zeggen, jullie doen dat ook in Z.O.Azie".
Heeft China toch boter op het hoofd ? Denk overigens niet dat men zich daardoor laat tegenhouden..... maar goed.....
Ah zo..... dan heb je gelijkquote:Op woensdag 2 maart 2022 10:57 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ze hebben pas boter op het hoofd als ze dat zouden zeggen. Maar ze zeggen dat niet, dus hebben ze ook geen boter op het hoofd.
Een aantal weken geleden was Poetin op bezoek bij Xi die hem bij die ontmoeting volledig steunde aangaande Oekraine, een situatie waar China nu een beetje mee in zijn maag lijkt te zitten, ik krijg het idee dat Xi zijn steun niet uitsprak met een daadwerkelijke inval in gedachte maar meer als posturing.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:57 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ze hebben pas boter op het hoofd als ze dat zouden zeggen. Maar ze zeggen dat niet, dus hebben ze ook geen boter op het hoofd.
Bijna helemaal eens met je analyse. Denk echter wel dat Xi dit al wel aan de Russen heeft medegedeeld dat nucleaire wapens niet de bedoeling is.quote:Op woensdag 2 maart 2022 09:00 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
China is de grote winnaar en zal zich pas echt in gaan zetten voor vrede wanneer er een reëele nucleaire dreiging ontstaat.
Dat denk ik ook. Ik heb in een ander topic al eens aangegeven dat ik vermoed dat China die hele nucleaire installatie van Rusland al onklaar heeft gemaakt. Dat was natuurlijk een grap, maar die hebben echt wel duidelijke taal naar Putin gesproken daarover.quote:Op woensdag 2 maart 2022 11:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bijna helemaal eens met je analyse. Denk echter wel dat Xi dit al wel aan de Russen heeft medegedeeld dat nucleaire wapens niet de bedoeling is.
Ik denk dat China voor de bühne de juiste positie inneemt nu. Het is allemaal gespeeld, eerst Rusland 'steunen' tot een inval en daarna net doen alsof je neutraal bent. Zonder die steun van China was Putin hier nooit aan begonnen en dat weet Xi ook.quote:Op woensdag 2 maart 2022 11:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een aantal weken geleden was Poetin op bezoek bij Xi die hem bij die ontmoeting volledig steunde aangaande Oekraine, een situatie waar China nu een beetje mee in zijn maag lijkt te zitten, ik krijg het idee dat Xi zijn steun niet uitsprak met een daadwerkelijke inval in gedachte maar meer als posturing.
Nu probeert China een soort van midden positie in te nemen van zowel Rusland als de Oekraine te steunen.
Dat denk ik ook. En dan kun je toch wat rustiger achterover zitten en afwachten.quote:Op woensdag 2 maart 2022 11:25 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Ik heb in een ander topic al eens aangegeven dat ik vermoed dat China die hele nucleaire installatie van Rusland al onklaar heeft gemaakt. Dat was natuurlijk een grap, maar die hebben echt wel duidelijke taal naar Putin gesproken daarover.
Ik denk dat ze met dat laatste wel in hun maag zitten, niet vanwege de burgerslachtoffers maar China heeft nogal wat geinvesteerd in Oekraine en ziet dat in gevaar komen, Oekraine als deel van Rusland maakt die investeringen en plannen waardeloos.quote:Op woensdag 2 maart 2022 11:25 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Ik heb in een ander topic al eens aangegeven dat ik vermoed dat China die hele nucleaire installatie van Rusland al onklaar heeft gemaakt. Dat was natuurlijk een grap, maar die hebben echt wel duidelijke taal naar Putin gesproken daarover.
[..]
Ik denk dat China voor de bühne de juiste positie inneemt nu. Het is allemaal gespeeld, eerst Rusland 'steunen' tot een inval en daarna net doen alsof je neutraal bent. Zonder die steun van China was Putin hier nooit aan begonnen en dat weet Xi ook.
Je denkt vanuit de Westerse korte termijn. Op de totale investeringen van China in het Westen stelt dat niet zo veel voor. Xi maakt een simpel rekensommetje en ziet dat hij er per saldo veel en veel beter uitkomt als Rusland zich nog een paar weken/maanden in een gevecht stort wat ze uiteindelijk wel zullen winnen maar geopolitiek gewoon het einde van Rusland en vermoedelijk Putin betekent.quote:Op woensdag 2 maart 2022 11:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk dat ze met dat laatste wel in hun maag zitten, niet vanwege de burgerslachtoffers maar China heeft nogal wat geinvesteerd in Oekraine en ziet dat in gevaar komen, Oekraine als deel van Rusland maakt die investeringen en plannen waardeloos.
Dan moet XI wel op de hoogte zijn van Poetin's plannen.quote:Op woensdag 2 maart 2022 09:00 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Deze steun van China aan Rusland in aanloop naar dit conflict doet vermoeden dat Peking helemaal niet zo ongelukkig is met dat dit conflict is ontstaan. Uiteindelijk heeft China veel te winnen hier. Hoe langer het duurt, hoe meer buurland Rusland zichzelf verzwakt en geïsoleerd komt te staan in de wereld. De economie gaat aan gort, het leger materiaal kent grote verliezen.
Zodra dit conflict eindigt staat Rusland alleen, met aan de zijde alleen 'partner' China dat vervolgens de enige is die Russische grondstoffen zal kopen en de enige die het Russische leger materiaal weer mag aanvullen.
Ik zie in de media nogal wat analisten die er op wijzen dat dit conflict voor China juist niet goed is, vanwege hogere graanprijzen en zo. Maar dat soort korte termijn denken zit niet in de geopolitieke strategie van China. Dat interesseert ze echt geen hol.
China komt uit dit conflict als grootste winnaar naar boven. Die lachen zich rot. Temeer omdat de invasie van Oekraïne laat zien dat je als atoommacht je grenzen mag uitbreiden als je maar hard genoeg dreigt. Taiwan houdt zijn hart vast.
In elk geval van het plan tot invasie. Sterker nog, het verbaast me niet eens als Xi hem heeft opgezweept door zijn verhaal te ondersteunen.quote:Op woensdag 2 maart 2022 12:14 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Dan moet XI wel op de hoogte zijn van Poetin's plannen.
Wat is Intel?quote:Op woensdag 2 maart 2022 12:27 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
In elk geval van het plan tot invasie. Sterker nog, het verbaast me niet eens als Xi hem heeft opgezweept door zijn verhaal te ondersteunen.
'Vlad je hebt gelijk, hier heb je nog wat Intel waaruit blijkt dat het Westen je probeert te inderdrukken'.
Vergeet niet dat het westen voor de invasie heeft geprobeerd om een blok met China te vormen tegen Rusland en dat China dat doodleuk bij Putin heeft gemeld.
China stond helemaal niet altijd aan de kant van Rusland.quote:Op woensdag 2 maart 2022 00:27 schreef einzeinz het volgende:
China stond altijd aan de kant van Rusland. Het zijn bondgenoten maar ik stel vast dat China zich het liefst afzijdig houdt.
Ze voeren geen oorlog, doen geen uitspraken, provoceren niet, ...
China staat er als het ware wat tussen, zouden ze geen ideale bemiddelaar zijn? Kunnen er opnieuw vredesgesprekken gevoerd worden in China?
[poll=3795]
Ik deel je mening. Zo denk ik er ook over. En volgens mij heeft China Rusland al in hun zak zoals de VS de EU.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:31 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Waarom zou China dat doen zonder een enorme tegenprestatie? Rusland gaat voor een prikkie haar zeldzame aardmetaal mijnen en olie en gas voorraad overdragen aan China in ruil voor wederopbouw. En China doet helemaal niets uit liefdadigheid hoor, die worden straks omarmd door de Russische bevolking als ze op strategische plekken in het land positie innemen.
[..]
Die gaat waarschijnlijk ook meespelen ja, maar als dat de enige ruildeal is die jij je kunt voorstellen dan heb je weinig fantasie en nog minder geopolitiek strategisch inzicht.
Dat is niet alleen sterk overdreven, het is zelfs totale flauwekul. Xi heeft Putin alleen laten denken dat ze bondgenoten zijn.quote:Op woensdag 2 maart 2022 12:33 schreef Tanatos het volgende:
[..]
China stond helemaal niet altijd aan de kant van Rusland.
En alhoewel er na de ineenstorting van de USSR toenadering heeft plaatsgevonden vind ik het sterk overdreven om ze bondgenoten te noemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |