abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203969985
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:48 schreef Cosima het volgende:
Zou een boekhouder standaard bekijken of middeling kan worden aangevraagd? Ook als het gaat om klein bedrag, max. 200 euro bijv.?

Mijn vader is ZZP-er, totaal niet van de cijfers en heeft in 2020 een slecht jaar gedraaid weet ik, ik heb een schatting gemaakt van zijn inkomens en vermoed dat hij misschien een heel klein bedrag kan terugkrijgen door gebruik te maken van middeling. Maar ik mag me er vooralsnog niet mee bemoeien of de exacte cijfers inzien :D . De boekhouder zou het wel weten zegt ie.

ik vind dit soort dingen leuk om te berekenen, en als ik even push laat mn vader het me ook wel exact berekenen en aanvragen, maar wil niet de bemoeial uithangen.

Dus kan ik ervan uitgaan dat een boekhouder dat automatisch aanvraagt?
De meesten zullen dat wel doen, maar dat is wat anders dan dat je daar 100% op kunt rekenen.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_203970309
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:05 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
Of de verhouding klopt, is zonder verdere info niet te beoordelen.
Wat je nodig hebt:
- verkoopprijs woning
- aanwezige restschuld op moment van verkoop
- aanwezige aflossingsvrije lening welke onder de overgangsregeling valt
- verkoopkosten
- koopprijs woning
- eventuele verbouwingskosten
- kosten betreffende financiering
- hoofdsom nieuwe lening(en)

Dan is het een kwestie van het rekensommetje maken voor de eigenwoningreserve. Die eigenwoningreserve heb je nodig voor het bepalen van de nieuwe maximale eigenwoningschuld.
volgens mijn is de vraag van @Zwansen of die verhouding (ervanuitgsande dat ie die voorheen juist berekend heeft) in het belastingjaar erop (nu dus) hetzelfde is of dat die verhouding gunstiger word omdat ie in 2021 reguliere en/of extra aflossingen heeft gedaan, ??
  zondag 6 maart 2022 @ 21:37:58 #78
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203976392
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:24 schreef Golf8 het volgende:

[..]
volgens mijn is de vraag van @:Zwansen of die verhouding (ervanuitgsande dat ie die voorheen juist berekend heeft) in het belastingjaar erop (nu dus) hetzelfde is of dat die verhouding gunstiger word omdat ie in 2021 reguliere en/of extra aflossingen heeft gedaan, ??
Ja, precies. Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Overigens ben ik ook niet helemaal zeker van die verhouding hoe die berekend is, maar ook hoe die verhouding in de tijd inderdaad verandert.
pi_203977459
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:48 schreef Cosima het volgende:
Zou een boekhouder standaard bekijken of middeling kan worden aangevraagd? Ook als het gaat om klein bedrag, max. 200 euro bijv.?
Bij mijn weten is de drempelwaarde 545 euro dus middelen voor 200 euro heeft weinig zin...
pi_203977681
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:49 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Bij mijn weten is de drempelwaarde 545 euro dus middelen voor 200 euro heeft weinig zin...
die heb ik er al afgehaald natuurlijk
pi_203978778
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 11:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
Kosten zijn aftrekbaar in het jaar van betalen. (Voor een toekomstige eigen woning.)
Dank voor je reactie en excuus voor mijn late;

Maar heb je een idee waar ik deze ik kan vullen? Ik heb een vraag of ik extra kosten heb bij mijn huidige hypotheek (antwoord is nee), en of ik nog een nieuwe hypotheek heb (eveneens nee..). Dan houden de opties op 😀 of zie ik iets over het hoofd?
  maandag 7 maart 2022 @ 18:56:35 #82
497166 GewoonUitNL
In De Naam van Allah
pi_203987034
Hallo,

Ik ben sinds 1,5 jaar uit NL geëmigreerd en geef (betaald) online les aan Nederlanders. Moet ik volgens Nederland belasting betalen aan hen?
En Allah weet het het beste
  maandag 7 maart 2022 @ 19:26:42 #83
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_203987427
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 06:04 schreef elby1988 het volgende:

[..]
Dank voor je reactie en excuus voor mijn late;

Maar heb je een idee waar ik deze ik kan vullen? Ik heb een vraag of ik extra kosten heb bij mijn huidige hypotheek (antwoord is nee), en of ik nog een nieuwe hypotheek heb (eveneens nee..). Dan houden de opties op 😀 of zie ik iets over het hoofd?
Geen idee want ik gebruik het programma van de belastingdienst niet. :)
In de commerciële software kan ik dit makkelijk kwijt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 7 maart 2022 @ 19:29:47 #84
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_203987473
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:37 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ja, precies. Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Overigens ben ik ook niet helemaal zeker van die verhouding hoe die berekend is, maar ook hoe die verhouding in de tijd inderdaad verandert.
Sorry, maar als je niet zeker bent of de verhouding zoals destijds berekend niet correct is, is het lastig om een vervolgvraag te beantwoorden.
Als de verhouding door aflossing is gewijzigd zal de rente ook zijn gewijzigd. Dan zie ik het probleem niet.
pi_203988096
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:37 schreef Zwansen het volgende:[quote]0s.gif Op maandag 7 maart 2022 19:29 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
Sorry, maar als je niet zeker bent of de verhouding zoals destijds berekend niet correct is, is het lastig om een vervolgvraag te beantwoorden.
Als de verhouding door aflossing is gewijzigd zal de rente ook zijn gewijzigd. Dan zie ik het probleem niet.
[/quote]
Volgens website BD zijn vervolgaflossingen ook naar de in eerste instantie berekende verhouding maar ben niet zeker omdat de voorbeelden die geschetst worden nog vrij ingewikkeld zijn 🤫
pi_203988213
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 19:29 schreef ManAtWork het volgende:

[..
A. Ws zijn aflossingen in dezelfde verhouding. Dus dan verandert er helemaal niets in de inte vullen verhouding

B. Hoe bedoel je “dan zal de rente ook wel geweizigd zijn er is er geen probleem” …?.
——
  dinsdag 8 maart 2022 @ 16:55:45 #87
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203998745
Ik heb zoals alle jaren naar eer en geweten de inkomstenbelasting ingevuld. Ik kom alleen op een bedrag uit wat ik terugkrijg wat 3 keer hoger is dan verwacht (nouja, het jaar ervoor)... Kan dat komen doordat ik vorig jaar een half jaar in de WW gezeten heb en een oprotpremie heb gekregen toen ik ontslagen werd?

Of zit er toch ergens een foutje? Het gaat dus om een 1 persoons huishouden met een koopwoning waar nog gedeeltelijk hypotheek op zit.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 18:17:50 #88
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_203999768
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:01 schreef Golf8 het volgende:

[..]
A. Ws zijn aflossingen in dezelfde verhouding. Dus dan verandert er helemaal niets in de inte vullen verhouding

B. Hoe bedoel je “dan zal de rente ook wel geweizigd zijn er is er geen probleem” …?.
——
A. Waarschijnlijk impliceert een aanname. ;)
B. Na aflossen ga je ook minder rente betalen aangezien de rente een percentage is van de openstaande schuld.
pi_204003533
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 16:55 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb zoals alle jaren naar eer en geweten de inkomstenbelasting ingevuld. Ik kom alleen op een bedrag uit wat ik terugkrijg wat 3 keer hoger is dan verwacht (nouja, het jaar ervoor)... Kan dat komen doordat ik vorig jaar een half jaar in de WW gezeten heb en een oprotpremie heb gekregen toen ik ontslagen werd?

Of zit er toch ergens een foutje? Het gaat dus om een 1 persoons huishouden met een koopwoning waar nog gedeeltelijk hypotheek op zit.
Als je in de WW komt dan is het vaak logisch dat je geld terug krijgt, de eerste maanden van het jaar wordt er immers ingehouden op basis van een bepaald jaarsalaris en dat is lager door de WW. Een oprotpremie wordt meestal juist extra belast, dus lijkt me geen foutje.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 8 maart 2022 @ 21:36:55 #90
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204003551
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 21:35 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Als je in de WW komt dan is het vaak logisch dat je geld terug krijgt, de eerste maanden van het jaar wordt er immers ingehouden op basis van een bepaald jaarsalaris en dat is lager door de WW. Een oprotpremie wordt meestal juist extra belast, dus lijkt me geen foutje.
Klinkt wel logisch. En alle getallen die ik ingevoerd heb kloppen, maar wilde het toch even checken. Thanks.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204026285
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 18:17 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
A. Waarschijnlijk impliceert een aanname. ;)
B. Na aflossen ga je ook minder rente betalen aangezien de rente een percentage is van de openstaande schuld.
A. daarom zoekt @Zwansen (en ik inmiddels ook) iemand die het kan bevestigen liefst met een bron ;)
B. ja je betaalt dan minder rente in absolute zin maar eignelijks is dat natuurlijk niet van belang: het gaat om de in te vullen verhouding. of het rentebedrag nu 1000 of 800 euro is bijv. doet er niet toe.
  donderdag 10 maart 2022 @ 17:30:40 #92
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_204026617
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 16:55 schreef Golf8 het volgende:

[..]
A. daarom zoekt @:Zwansen (en ik inmiddels ook) iemand die het kan bevestigen liefst met een bron ;)
B. ja je betaalt dan minder rente in absolute zin maar eignelijks is dat natuurlijk niet van belang: het gaat om de in te vullen verhouding. of het rentebedrag nu 1000 of 800 euro is bijv. doet er niet toe.
A. Sorry, maar deze abstracte stel-dat, waarschijnlijk, mogelijk en niet zeker-wetend-of-het-wel-klopt discussie ga ik stoppen. Zonder concrete bedragen en informatie is en blijft hier niks zinnigs over te zeggen.
B. Het gekke is: de rente in absolute zin is wel van belang omdat je alleen absolute bedragen (en geen percentages) kunt invullen. :)
Maar ook hier geldt: zonder concrete bedragen en informatie kunnen we de discussie beter staken.
pi_204037025
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 17:30 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
A. Sorry, maar deze abstracte stel-dat, waarschijnlijk, mogelijk en niet zeker-wetend-of-het-wel-klopt discussie ga ik stoppen. Zonder concrete bedragen en informatie is en blijft hier niks zinnigs over te zeggen.
B. Het gekke is: de rente in absolute zin is wel van belang omdat je alleen absolute bedragen (en geen percentages) kunt invullen. :)
Maar ook hier geldt: zonder concrete bedragen en informatie kunnen we de discussie beter staken.
A. je snapt het gewoon (ook) niet ergo er is geen reden om de discussie te stoppen. Absolute bedragen doen er simpel weg niet toe in deze zaak. 1000 euro rente hoe verdeel je, IN EEN PERCENTAGE dat is gewoon een heldere vraag. Een jaar later is het 800 euro rente door (extra) aflossingen en dan is weer dezelfde vraag hoe verdeel je die IN EEN PERCENTAGE.

B. Klopt :) je vult absolute bedragen in maar die zijn berekend aan de hand van een PERCENTAGE
  zondag 13 maart 2022 @ 14:55:59 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204063918
Pfff..... weer gelukt, wat kleinigheidjes moeten aanpassen (huis in aanbouw en niet het leegstaand dat de BD vooraf had ingevuld), verder klopte het allemaal mooi, dus dat maakt het weer een stuk eenvoudiger.
Ben wel bang dat het vanaf hier hard gaat met de EWF vs betaalde rente maar dat zien we wel, nu iig nog het voordeel van de lage EWF door de WOZ van huis in aanbouw en maar een deel van het jaar in het huis gewoond.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204064155
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 14:55 schreef Leandra het volgende:
Pfff..... weer gelukt, wat kleinigheidjes moeten aanpassen (huis in aanbouw en niet het leegstaand dat de BD vooraf had ingevuld), verder klopte het allemaal mooi, dus dat maakt het weer een stuk eenvoudiger.
Ben wel bang dat het vanaf hier hard gaat met de EWF vs betaalde rente maar dat zien we wel, nu iig nog het voordeel van de lage EWF door de WOZ van huis in aanbouw en maar een deel van het jaar in het huis gewoond.
Ik wilde hier net over hetzelfde komen zeuren, ik ben zelfs nog gaan controleren of ik het vorig jaar zelf verkeerd had ingevuld ofzo, hoe komt de belastingdienst er nou opeens bij dat het huis leegstaand zou zijn terwijl we echt hadden ingevuld dat het een kavel cq in aanbouw is?
  zondag 13 maart 2022 @ 15:18:34 #96
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204064212
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2022 15:13 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik wilde hier net over hetzelfde komen zeuren, ik ben zelfs nog gaan controleren of ik het vorig jaar zelf verkeerd had ingevuld ofzo, hoe komt de belastingdienst er nou opeens bij dat het huis leegstaand zou zijn terwijl we echt hadden ingevuld dat het een kavel cq in aanbouw is?
Het lijkt gewoon de bovenste optie van de drop down te zijn.
Maar goed, blijft bijzonder, juist omdat ze wel weten dat er diverse bouwdepots aan gekoppeld zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 13 maart 2022 @ 15:19:53 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204064230
Het was hoe dan ook weer een stuk eenvoudiger dan de aangifte van vorig jaar, met 1 huis verkocht en 5 maanden later een kavel gekocht...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204093691
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 12:58 schreef Golf8 het volgende:

[..]
A. je snapt het gewoon (ook) niet ergo er is geen reden om de discussie te stoppen. Absolute bedragen doen er simpel weg niet toe in deze zaak. 1000 euro rente hoe verdeel je, IN EEN PERCENTAGE dat is gewoon een heldere vraag. Een jaar later is het 800 euro rente door (extra) aflossingen en dan is weer dezelfde vraag hoe verdeel je die IN EEN PERCENTAGE.

B. Klopt :) je vult absolute bedragen in maar die zijn berekend aan de hand van een PERCENTAGE
Snap niet helemaal maar je bedoelt maar stel je hebt 200k hypotheek, 100k is box 1 en 100k is box 3 (vanwege overwaarde niet benut) dan is 50% van de rente aftrekbaar. Als je dat jaar 20k aflost kun je kiezen of je dat toepast op box 1 of box 3 gedeelte (die laatste is de meest logische). Dan houd je dus 100k en 80k waardoor nog steeds dat zelfde rente bedrag aftrekbaar is maar met een andere verhouding (55,5% aftrekbaar). Let wel op dat box 3 peildatum 1-1 heeft.
pi_204117563
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 21:20 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Snap niet helemaal maar je bedoelt maar stel je hebt 200k hypotheek, 100k is box 1 en 100k is box 3 (vanwege overwaarde niet benut) dan is 50% van de rente aftrekbaar. Als je dat jaar 20k aflost kun je kiezen of je dat toepast op box 1 of box 3 gedeelte (die laatste is de meest logische). Dan houd je dus 100k en 80k waardoor nog steeds dat zelfde rente bedrag aftrekbaar is maar met een andere verhouding (55,5% aftrekbaar). Let wel op dat box 3 peildatum 1-1 heeft.
ok helder verwoord. zo bedoel ik het dus ook.

je zegt dat je kunt kiezen op welk deel je aflost in een kalenderjaar. Geldt dit voor alle hypotheekdelen? om het duidelijker te maken: reguliere aflossingen in een annuïtair hyp.deel kun je niet 'kiezen'. Alleen bij extra aflossingen kun je een hyp.deel kiezen (bijv. box 3). Weet je hoe dat in elkaar steekt?

en dus ook: stel je lost in een jaar alleen "regulier" af zonder extra aflossingen dus. Mag je al die maandelijkse aflossingsbdragen toekennen aan box 3 deel zodat de verhouding in precentages (idd) gunstig uitpakt
pi_204126163
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 19:36 schreef Golf8 het volgende:

[..]
ok helder verwoord. zo bedoel ik het dus ook.

je zegt dat je kunt kiezen op welk deel je aflost in een kalenderjaar. Geldt dit voor alle hypotheekdelen? om het duidelijker te maken: reguliere aflossingen in een annuïtair hyp.deel kun je niet 'kiezen'. Alleen bij extra aflossingen kun je een hyp.deel kiezen (bijv. box 3). Weet je hoe dat in elkaar steekt?
Hypotheekdelen zijn verder irrelevant maar maken het wel overzichtelijker als je de scheiding maakt tussen het box 1 en box 3 deel.

quote:
en dus ook: stel je lost in een jaar alleen "regulier" af zonder extra aflossingen dus. Mag je al die maandelijkse aflossingsbdragen toekennen aan box 3 deel zodat de verhouding in precentages (idd) gunstig uitpakt
Reguliere aflossing moet je wel toekennen aan box 1 omdat annuïtair verplicht is voor aftrek van de rente. Alles erboven kun je op box 3 deel aflossen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')