abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203950080
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 10:06 schreef Zwansen het volgende:
Ah, shit. Deze ellende weer.

Kent iemand een goede (online) belastingadviseur die voor een paar honderd euro je op een goede manier helpt bij je (relatief complexe) belastingaangifte?
Ben je lid van een vakbond? Daar kun je terecht. En hoe complex is het?
  zaterdag 5 maart 2022 @ 10:37:10 #52
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203950291
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 10:20 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ben je lid van een vakbond? Daar kun je terecht. En hoe complex is het?
In elk geval zo complex dat ik nergens online heb kunnen vinden hoe het precies moest.

Heb in 2019 huis met overwaarde verkocht, nu nieuwbouwhuis met meerdere hypotheekdelen, maar overwaarde slechts ten dele gebruikt voor verlagen hypotheekschuld. Nu moest ik bij de aangifte over 2019 dus per hypotheekdeel (of betaalde rente?) aangeven welk deel voor je hoofdverblijf is gebruikt en welk deel voor andere doeleinden. Daar hebben we een soort van onderbouwing van gemaakt en een percentage aangehouden dat we voor het huis gebruikt hebben. Maar ja, als je je huis halverwege 2019 gebruikt moet je dan alleen die verhouding toepassen op de betaalde rente vanaf die datum?

Verder hebben we vorig jaar dezelfde verhouding (deel hoofdverblijf / andere doeleinden) aangehouden, maar ik zou denken dat door onze maandelijkse aflossing die verhouding mogelijk gunstiger wordt. Want hypotheekschuld wordt steeds kleiner dus de schuld dat je had kunnen overhouden als je de overwaarde volledig had gebruikt komt steeds dichterbij.

Mogelijk betalen we dus te veel belasting door dit jaar weer diezelfde verhouding aan te houden. :)
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:24:18 #53
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_203950873
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 18:16 schreef Eikenbomen het volgende:
Hoe doen mensen aangifte als je dus een fiscaal partner hebt en de een ondernemer is en de ander half ondernemer en half in dienst? Alsnog samen?
Ja, samen is wel de meest praktische manier van aangifte.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:25:10 #54
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_203950888
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 18:21 schreef foetre het volgende:
Hoe moet je dividendbelasting terugvragen van een beleggingsrekening box 1? Of word dat door de Rabobank zelf gedaan?
Hoe kom je aan dividend in box 1? Dit is normaal gesproken box 3 of box 2.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:26:26 #55
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_203950917
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 10:19 schreef Goddelijker het volgende:
Nou, we beginnen maar meteen met een vraagd:
Een kleine maar toch lastige vraag die mij niet helemaal duidelijk wordt.
Ik heb eind 2020 een huis gekocht, waarvoor er 3 hypotheekdelen zijn:
Deel 1 = "Nieuw", looptijd 30 jr.
Deel 2 = "Gelijk aan hypotheek verkocht huis", looptijd 25 jr.
Deel 3 = Overbrugging

Dan is er nog een Deel 4, de hypotheek van het oude huis, welke in januari 2021 gepasseerd is.
Nu kom ik uit op de vragen dat ik dit moet beantwoorden:
"U hebt een woning die voor een deel van het jaar onder de eigenwoningregeling valt. Wordt deze schuld gebruikt voor die woning? Vul dan onder 'Deel hoofdverblijf' het bijbehorende deel van de schuld, de rente en de eventuele financieringskosten in."

Wij zijn op 8 januari 2021 verhuisd van huis 1 (Deel 4 van de hypotheek) naar huis 2 (Deel 1+2+3 van de hypotheek).
Alle overwaarde van huis 1 is gebruikt in huis 2.

Is het nu gewoon een kwestie van 8/365 (1-8 januari) deel van hypotheek deel 4 in "Deel hoofdverblijf", rest is "Ander deel"?
En dan 8/365 van hypotheek deel 1, 2 en 3 in "Ander deel" en de rest in "Deel hoofdverblijf"?
Heb je je eigenwoningreserve (van de verkochte woning) bepaald?
Aan de hand daarvan weet je wat je (nieuwe) maximale eigenwoningschuld is en welk deel van de rente en kosten aftrekbaar is.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:28:03 #56
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_203950942
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 10:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
Bij aangifte loon uit overig werk kan je zakelijke kosten opgeven.
Veel dingen zijn gekocht via marktplaats bij particulieren. Hoe kan ik deze kosten opgeven zonder bon/factuur?
Je kunt ze opgeven maar bij controle is het aan jouw om te bewijzen dat je de kosten ook daadwerkelijk gemaakt hebt. Kun je dat niet en je hebt een inspecteur die op de strepen gaat staan (en het 'aannemelijk maken' overboord gooit), zullen de kosten gecorrigeerd worden.
pi_203950955
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 11:28 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
Je kunt ze opgeven maar bij controle is het aan jouw om te bewijzen dat je de kosten ook daadwerkelijk gemaakt hebt. Kun je dat niet en je hebt een inspecteur die op de strepen gaat staan (en het 'aannemelijk maken' overboord gooit), zullen de kosten gecorrigeerd worden.
hoe maak je dat aannemelijk? Via een bankafschrift?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:30:11 #58
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_203950974
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:27 schreef RealRS het volgende:
Heeft iemand ervaring met het opvoeren van lijfrente, aftrekbaar maken van dit bedrag en een storting hierop. Ik heb het volgende gedaan:

Het bedrag opgevoerd bij overige bezittingen: Premiedepot voor lijfrente en kapitaalverzekeringen maar volgens mij is dit niet goed.

Welke post zou het wel moeten zijn? Volgens mij ergens in box 1.
Klopt. Bij overige bezittingen hoort ie in ieder geval niet.
De aftrek zit in box 1 waarbij je de jaarruimte en reserveringsruimte moet berekenen om te zien of de inleg wel aftrekbaar is.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:32:23 #59
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_203951007
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 20:06 schreef essnhills het volgende:
Normaal waren mijn aangiftes altijd vrij simpel, maar nu heb ik wat hulp nodig. :P
Ik heb vorig jaar een huis gekocht, en daar heb ik naast een hypotheek ook een starterslening voor afgesloten.

De starterslening bestaat uit 2 delen: de starterslening en de combinatielening.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De starterslening is box 1, combinatielening is box 3.

Ik heb een aantal vragen hierover:

- Ik zie bij de aangifte geen verschil tussen Box 1 en Box 3. Hoe zie ik nou in welke Box ik aan het invullen ben?
- Hypotheek, starterslening en combinatielening stonden alle drie bij de vooringevulde informatie. Combinatielening stond op dat het géén lineaire/annuïtaire lening is. Maar, zodra ik eenmaal moet aflossen (vooralsnog na 3 jaar), dan gaat deze ook als maandannuïteit. Dus dan klopt dat toch niet? Of is het geen annuïtaire lening omdat deze op dit moment nog maandelijks oploopt?
- De combinatielening loopt dus iedere maand op. Het bedrag op 31 december 2021 stond automatisch ingevuld (en klopt) maar het bedrag op de startdatum lening was nog leeg. Bedrag op de startdatum was ¤0, (ook volgens de jaaropgaaf) maar ik kan niet lager dan ¤1,- invullen. Gewoon de gok nemen en ¤1 invullen of even contact opnemen met de belastingdienst?

Hopelijk kan iemand mij even op weg helpen :)
Er wordt gevraagd of de schuld is aangegaan voor een eigen woning (box 1) en of de schuld kwalificeert als eigen woningschuld. Zo niet, dan zal hij als schuld in box 3 vermeld worden.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:34:16 #60
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_203951035
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 07:58 schreef elby1988 het volgende:
Vraag:
Ik heb een nieuw huis gekocht 1 maart van dit jaar (dus 2022). Echter heb ik reeds kosten gemaakt vorig jaar (denk aan taxatie van oa mijn eigen en andere huis).

Dien ik deze deze taxatiekosten op te geven in 2021 (dus jaar van betaling) of 2022 (jaar van hypotheek). Mocht ik het in 2021 moeten aftrekken, hoe dien ik dat te doen? Ik krijg namelijk alleen de vraag of ik voor mijn bestaande hypotheek in 2021 (dus mij oude huis) extra kosten zijn geweest zoals afsluitkosten; echter zijn de kosten voor mijn nieuwe hypotheek/huis..

Iemand die dit weet?

Alvast dank!
Kosten zijn aftrekbaar in het jaar van betalen. (Voor een toekomstige eigen woning.)
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:35:27 #61
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_203951049
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 11:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
hoe maak je dat aannemelijk? Via een bankafschrift?
Ja, daar blijkt in ieder geval een betaling uit. Maar ja, als er geen omschrijving bij staat, kun je er nog alle kanten mee op. :)
pi_203951059
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 11:35 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
Ja, daar blijkt in ieder geval een betaling uit. Maar ja, als er geen omschrijving bij staat, kun je er nog alle kanten mee op. :)
Als het alleen gecorrigeerd wordt dan durf ik het wel aan.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:36:52 #63
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_203951063
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 10:06 schreef Zwansen het volgende:
Ah, shit. Deze ellende weer.

Kent iemand een goede (online) belastingadviseur die voor een paar honderd euro je op een goede manier helpt bij je (relatief complexe) belastingaangifte?
Wat noem je complex? Alle boxen gebruiken?
Wat moet je nog invullen dat de belastingdienst niet al voor je heeft gedaan?
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 10:37 schreef Zwansen het volgende:

[..]
In elk geval zo complex dat ik nergens online heb kunnen vinden hoe het precies moest.

Heb in 2019 huis met overwaarde verkocht, nu nieuwbouwhuis met meerdere hypotheekdelen, maar overwaarde slechts ten dele gebruikt voor verlagen hypotheekschuld. Nu moest ik bij de aangifte over 2019 dus per hypotheekdeel (of betaalde rente?) aangeven welk deel voor je hoofdverblijf is gebruikt en welk deel voor andere doeleinden. Daar hebben we een soort van onderbouwing van gemaakt en een percentage aangehouden dat we voor het huis gebruikt hebben. Maar ja, als je je huis halverwege 2019 gebruikt moet je dan alleen die verhouding toepassen op de betaalde rente vanaf die datum?

Verder hebben we vorig jaar dezelfde verhouding (deel hoofdverblijf / andere doeleinden) aangehouden, maar ik zou denken dat door onze maandelijkse aflossing die verhouding mogelijk gunstiger wordt. Want hypotheekschuld wordt steeds kleiner dus de schuld dat je had kunnen overhouden als je de overwaarde volledig had gebruikt komt steeds dichterbij.

Mogelijk betalen we dus te veel belasting door dit jaar weer diezelfde verhouding aan te houden. :)
Je hebt in eerdere jaren de verhouding eigenwoningschuld/box 3 schuld bepaald. Dan is het toch niet moeilijk om ook de betaalde rente/kosten in die verhouding toe te rekenen?
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:39:18 #64
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_203951082
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 11:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als het alleen gecorrigeerd wordt dan durf ik het wel aan.
Dat is vaak ook mijn insteek. Even kijken wat de maximale schade zou kunnen zijn en vooraf inschatten of ik een goed verhaal kan overleggen bij controle.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 11:59:56 #65
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203951284
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 11:36 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
Wat noem je complex? Alle boxen gebruiken?
Wat moet je nog invullen dat de belastingdienst niet al voor je heeft gedaan?
[..]
Je hebt in eerdere jaren de verhouding eigenwoningschuld/box 3 schuld bepaald. Dan is het toch niet moeilijk om ook de betaalde rente/kosten in die verhouding toe te rekenen?
Ja, maar ik vraag me af of die verhouding klopt die ik destijds heb berekend. Ik heb daar enorm veel ‘onderzoek’ naar gedaan, maar kon echt nergens het exacte antwoord vinden. ;(
  zaterdag 5 maart 2022 @ 12:05:04 #66
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_203951337
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 11:59 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ja, maar ik vraag me af of die verhouding klopt die ik destijds heb berekend. Ik heb daar enorm veel ‘onderzoek’ naar gedaan, maar kon echt nergens het exacte antwoord vinden. ;(
Of de verhouding klopt, is zonder verdere info niet te beoordelen.
Wat je nodig hebt:
- verkoopprijs woning
- aanwezige restschuld op moment van verkoop
- aanwezige aflossingsvrije lening welke onder de overgangsregeling valt
- verkoopkosten
- koopprijs woning
- eventuele verbouwingskosten
- kosten betreffende financiering
- hoofdsom nieuwe lening(en)

Dan is het een kwestie van het rekensommetje maken voor de eigenwoningreserve. Die eigenwoningreserve heb je nodig voor het bepalen van de nieuwe maximale eigenwoningschuld.
pi_203954291
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 11:39 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
Dat is vaak ook mijn insteek. Even kijken wat de maximale schade zou kunnen zijn en vooraf inschatten of ik een goed verhaal kan overleggen bij controle.
heb jij weleens een controle gehad? Hoe gaat zoiets, want ik heb echt hele stappels en stapels aan facturen en bonnen. Worden die dan 1 voor 1 nagelopen? Ik heb er denk ik wel honderden, misschien wel duizend per jaar.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 17:32:27 #68
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203955266
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 17:40 schreef Rene het volgende:

[..]
Het ging hier gelukkig goed. Hoop dit jaar ook. Durf hoe dan ook dit jaar nog even niet te goochelen met studiekosten en zo. Want je zult het meemaken.
Je weet dat studiekosten vanaf 2022 niet meer aftrekbaar zijn?
Sowieso moet je ze opvoeren in het jaar dat je de kosten gemaakt hebt.
Maar misschien begrijp ik je verkeerd.

[ Bericht 8% gewijzigd door laziness op 05-03-2022 17:47:07 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator zaterdag 5 maart 2022 @ 20:02:50 #69
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_203957398
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 17:32 schreef laziness het volgende:

[..]
Je weet dat studiekosten vanaf 2022 niet meer aftrekbaar zijn?
Sowieso moet je ze opvoeren in het jaar dat je de kosten gemaakt hebt.
Maar misschien begrijp ik je verkeerd.
Ah. Vandaar dus. Vond het al vaag.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_203957494
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 16:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
heb jij weleens een controle gehad? Hoe gaat zoiets, want ik heb echt hele stappels en stapels aan facturen en bonnen. Worden die dan 1 voor 1 nagelopen? Ik heb er denk ik wel honderden, misschien wel duizend per jaar.
Nou ja. Ze gaan het echt controleren dan. Sowieso duizenden facturen zonder bedrijf, vraag mij af of er fiscaal geen gunstigere methoden zijn
pi_203958024
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 20:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nou ja. Ze gaan het echt controleren dan. Sowieso duizenden facturen zonder bedrijf, vraag mij af of er fiscaal geen gunstigere methoden zijn
dat is er ook :) het zijn trouwens geen facturen, maar kosten en dus bonnetjes
binnenkort wordt mijn partner officieel zzper
pi_203964935
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:27 schreef RealRS het volgende:
Heeft iemand ervaring met het opvoeren van lijfrente, aftrekbaar maken van dit bedrag en een storting hierop. Ik heb het volgende gedaan:

Het bedrag opgevoerd bij overige bezittingen: Premiedepot voor lijfrente en kapitaalverzekeringen maar volgens mij is dit niet goed.

Welke post zou het wel moeten zijn? Volgens mij ergens in box 1.
Als je binnen de regels voor lijfrentepremie (pensioentekort) loopt, dan is het inderdaad niet nodig om het bezit van dat kapitaal op te geven (nergens. Niet bij bezit box3 en niet in de door jou genoemde categorie). Je geeft enkel de betaalde premie aan bij de uitgaven voor inkomensvoorziening. Dan opent vanzelf een rekenhulp om je jaarruimte te berekenen.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
  zondag 6 maart 2022 @ 09:05:50 #73
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_203965163
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 16:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ja hoor. Wel meerdere controles waar ik bij ingeschakeld ben.

Het ligt aan het soort controle. Bij een gerichte controle (bijv. BTW) is er vaak een reden dat ze komen. Ik heb het wel eens meegemaakt dat de inspecteur twee dagen ingepland stond en alle vragen binnen twee uur (inclusief het drinken van de koffie) waren opgelost.

Bij een algemene controle vragen ze tegenwoordig vaak een audit-file van de administratie op. Aan de hand daarvan kunnen ze vaak gericht facturen of stukken opvragen. Daarnaast bladeren ze vaak de administratie door, gewoon om te kijken hoe die eruit ziet.
pi_203965736
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 09:05 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
Ja hoor. Wel meerdere controles waar ik bij ingeschakeld ben.

Het ligt aan het soort controle. Bij een gerichte controle (bijv. BTW) is er vaak een reden dat ze komen. Ik heb het wel eens meegemaakt dat de inspecteur twee dagen ingepland stond en alle vragen binnen twee uur (inclusief het drinken van de koffie) waren opgelost.

Bij een algemene controle vragen ze tegenwoordig vaak een audit-file van de administratie op. Aan de hand daarvan kunnen ze vaak gericht facturen of stukken opvragen. Daarnaast bladeren ze vaak de administratie door, gewoon om te kijken hoe die eruit ziet.
Ik hoef geen administratie nu bij te houden, dat scheelt weer. Als Zper moet dat wel en dan besteed ik het uit.
pi_203969821
Zou een boekhouder standaard bekijken of middeling kan worden aangevraagd? Ook als het gaat om klein bedrag, max. 200 euro bijv.?

Mijn vader is ZZP-er, totaal niet van de cijfers en heeft in 2020 een slecht jaar gedraaid weet ik, ik heb een schatting gemaakt van zijn inkomens en vermoed dat hij misschien een heel klein bedrag kan terugkrijgen door gebruik te maken van middeling. Maar ik mag me er vooralsnog niet mee bemoeien of de exacte cijfers inzien :D . De boekhouder zou het wel weten zegt ie.

ik vind dit soort dingen leuk om te berekenen, en als ik even push laat mn vader het me ook wel exact berekenen en aanvragen, maar wil niet de bemoeial uithangen.

Dus kan ik ervan uitgaan dat een boekhouder dat automatisch aanvraagt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')