Ben je lid van een vakbond? Daar kun je terecht. En hoe complex is het?quote:Op zaterdag 5 maart 2022 10:06 schreef Zwansen het volgende:
Ah, shit. Deze ellende weer.
Kent iemand een goede (online) belastingadviseur die voor een paar honderd euro je op een goede manier helpt bij je (relatief complexe) belastingaangifte?
In elk geval zo complex dat ik nergens online heb kunnen vinden hoe het precies moest.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 10:20 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ben je lid van een vakbond? Daar kun je terecht. En hoe complex is het?
Ja, samen is wel de meest praktische manier van aangifte.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 18:16 schreef Eikenbomen het volgende:
Hoe doen mensen aangifte als je dus een fiscaal partner hebt en de een ondernemer is en de ander half ondernemer en half in dienst? Alsnog samen?
Hoe kom je aan dividend in box 1? Dit is normaal gesproken box 3 of box 2.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 18:21 schreef foetre het volgende:
Hoe moet je dividendbelasting terugvragen van een beleggingsrekening box 1? Of word dat door de Rabobank zelf gedaan?
Heb je je eigenwoningreserve (van de verkochte woning) bepaald?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 10:19 schreef Goddelijker het volgende:
Nou, we beginnen maar meteen met een vraagd:
Een kleine maar toch lastige vraag die mij niet helemaal duidelijk wordt.
Ik heb eind 2020 een huis gekocht, waarvoor er 3 hypotheekdelen zijn:
Deel 1 = "Nieuw", looptijd 30 jr.
Deel 2 = "Gelijk aan hypotheek verkocht huis", looptijd 25 jr.
Deel 3 = Overbrugging
Dan is er nog een Deel 4, de hypotheek van het oude huis, welke in januari 2021 gepasseerd is.
Nu kom ik uit op de vragen dat ik dit moet beantwoorden:
"U hebt een woning die voor een deel van het jaar onder de eigenwoningregeling valt. Wordt deze schuld gebruikt voor die woning? Vul dan onder 'Deel hoofdverblijf' het bijbehorende deel van de schuld, de rente en de eventuele financieringskosten in."
Wij zijn op 8 januari 2021 verhuisd van huis 1 (Deel 4 van de hypotheek) naar huis 2 (Deel 1+2+3 van de hypotheek).
Alle overwaarde van huis 1 is gebruikt in huis 2.
Is het nu gewoon een kwestie van 8/365 (1-8 januari) deel van hypotheek deel 4 in "Deel hoofdverblijf", rest is "Ander deel"?
En dan 8/365 van hypotheek deel 1, 2 en 3 in "Ander deel" en de rest in "Deel hoofdverblijf"?
Je kunt ze opgeven maar bij controle is het aan jouw om te bewijzen dat je de kosten ook daadwerkelijk gemaakt hebt. Kun je dat niet en je hebt een inspecteur die op de strepen gaat staan (en het 'aannemelijk maken' overboord gooit), zullen de kosten gecorrigeerd worden.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 10:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
Bij aangifte loon uit overig werk kan je zakelijke kosten opgeven.
Veel dingen zijn gekocht via marktplaats bij particulieren. Hoe kan ik deze kosten opgeven zonder bon/factuur?
hoe maak je dat aannemelijk? Via een bankafschrift?quote:Op zaterdag 5 maart 2022 11:28 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je kunt ze opgeven maar bij controle is het aan jouw om te bewijzen dat je de kosten ook daadwerkelijk gemaakt hebt. Kun je dat niet en je hebt een inspecteur die op de strepen gaat staan (en het 'aannemelijk maken' overboord gooit), zullen de kosten gecorrigeerd worden.
Klopt. Bij overige bezittingen hoort ie in ieder geval niet.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:27 schreef RealRS het volgende:
Heeft iemand ervaring met het opvoeren van lijfrente, aftrekbaar maken van dit bedrag en een storting hierop. Ik heb het volgende gedaan:
Het bedrag opgevoerd bij overige bezittingen: Premiedepot voor lijfrente en kapitaalverzekeringen maar volgens mij is dit niet goed.
Welke post zou het wel moeten zijn? Volgens mij ergens in box 1.
quote:Op woensdag 2 maart 2022 20:06 schreef essnhills het volgende:
Normaal waren mijn aangiftes altijd vrij simpel, maar nu heb ik wat hulp nodig.![]()
Ik heb vorig jaar een huis gekocht, en daar heb ik naast een hypotheek ook een starterslening voor afgesloten.
De starterslening bestaat uit 2 delen: de starterslening en de combinatielening.Er wordt gevraagd of de schuld is aangegaan voor een eigen woning (box 1) en of de schuld kwalificeert als eigen woningschuld. Zo niet, dan zal hij als schuld in box 3 vermeld worden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De starterslening is box 1, combinatielening is box 3.
Ik heb een aantal vragen hierover:
- Ik zie bij de aangifte geen verschil tussen Box 1 en Box 3. Hoe zie ik nou in welke Box ik aan het invullen ben?
- Hypotheek, starterslening en combinatielening stonden alle drie bij de vooringevulde informatie. Combinatielening stond op dat het géén lineaire/annuïtaire lening is. Maar, zodra ik eenmaal moet aflossen (vooralsnog na 3 jaar), dan gaat deze ook als maandannuïteit. Dus dan klopt dat toch niet? Of is het geen annuïtaire lening omdat deze op dit moment nog maandelijks oploopt?
- De combinatielening loopt dus iedere maand op. Het bedrag op 31 december 2021 stond automatisch ingevuld (en klopt) maar het bedrag op de startdatum lening was nog leeg. Bedrag op de startdatum was ¤0, (ook volgens de jaaropgaaf) maar ik kan niet lager dan ¤1,- invullen. Gewoon de gok nemen en ¤1 invullen of even contact opnemen met de belastingdienst?
Hopelijk kan iemand mij even op weg helpenAls toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
Kosten zijn aftrekbaar in het jaar van betalen. (Voor een toekomstige eigen woning.)quote:Op zaterdag 5 maart 2022 07:58 schreef elby1988 het volgende:
Vraag:
Ik heb een nieuw huis gekocht 1 maart van dit jaar (dus 2022). Echter heb ik reeds kosten gemaakt vorig jaar (denk aan taxatie van oa mijn eigen en andere huis).
Dien ik deze deze taxatiekosten op te geven in 2021 (dus jaar van betaling) of 2022 (jaar van hypotheek). Mocht ik het in 2021 moeten aftrekken, hoe dien ik dat te doen? Ik krijg namelijk alleen de vraag of ik voor mijn bestaande hypotheek in 2021 (dus mij oude huis) extra kosten zijn geweest zoals afsluitkosten; echter zijn de kosten voor mijn nieuwe hypotheek/huis..
Iemand die dit weet?
Alvast dank!
Ja, daar blijkt in ieder geval een betaling uit. Maar ja, als er geen omschrijving bij staat, kun je er nog alle kanten mee op.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 11:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
hoe maak je dat aannemelijk? Via een bankafschrift?
Als het alleen gecorrigeerd wordt dan durf ik het wel aan.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 11:35 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, daar blijkt in ieder geval een betaling uit. Maar ja, als er geen omschrijving bij staat, kun je er nog alle kanten mee op.
Wat noem je complex? Alle boxen gebruiken?quote:Op zaterdag 5 maart 2022 10:06 schreef Zwansen het volgende:
Ah, shit. Deze ellende weer.
Kent iemand een goede (online) belastingadviseur die voor een paar honderd euro je op een goede manier helpt bij je (relatief complexe) belastingaangifte?
Je hebt in eerdere jaren de verhouding eigenwoningschuld/box 3 schuld bepaald. Dan is het toch niet moeilijk om ook de betaalde rente/kosten in die verhouding toe te rekenen?quote:Op zaterdag 5 maart 2022 10:37 schreef Zwansen het volgende:
[..]
In elk geval zo complex dat ik nergens online heb kunnen vinden hoe het precies moest.
Heb in 2019 huis met overwaarde verkocht, nu nieuwbouwhuis met meerdere hypotheekdelen, maar overwaarde slechts ten dele gebruikt voor verlagen hypotheekschuld. Nu moest ik bij de aangifte over 2019 dus per hypotheekdeel (of betaalde rente?) aangeven welk deel voor je hoofdverblijf is gebruikt en welk deel voor andere doeleinden. Daar hebben we een soort van onderbouwing van gemaakt en een percentage aangehouden dat we voor het huis gebruikt hebben. Maar ja, als je je huis halverwege 2019 gebruikt moet je dan alleen die verhouding toepassen op de betaalde rente vanaf die datum?
Verder hebben we vorig jaar dezelfde verhouding (deel hoofdverblijf / andere doeleinden) aangehouden, maar ik zou denken dat door onze maandelijkse aflossing die verhouding mogelijk gunstiger wordt. Want hypotheekschuld wordt steeds kleiner dus de schuld dat je had kunnen overhouden als je de overwaarde volledig had gebruikt komt steeds dichterbij.
Mogelijk betalen we dus te veel belasting door dit jaar weer diezelfde verhouding aan te houden.
Dat is vaak ook mijn insteek. Even kijken wat de maximale schade zou kunnen zijn en vooraf inschatten of ik een goed verhaal kan overleggen bij controle.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 11:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als het alleen gecorrigeerd wordt dan durf ik het wel aan.
Ja, maar ik vraag me af of die verhouding klopt die ik destijds heb berekend. Ik heb daar enorm veel ‘onderzoek’ naar gedaan, maar kon echt nergens het exacte antwoord vinden.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 11:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wat noem je complex? Alle boxen gebruiken?
Wat moet je nog invullen dat de belastingdienst niet al voor je heeft gedaan?
[..]
Je hebt in eerdere jaren de verhouding eigenwoningschuld/box 3 schuld bepaald. Dan is het toch niet moeilijk om ook de betaalde rente/kosten in die verhouding toe te rekenen?
Of de verhouding klopt, is zonder verdere info niet te beoordelen.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 11:59 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ja, maar ik vraag me af of die verhouding klopt die ik destijds heb berekend. Ik heb daar enorm veel ‘onderzoek’ naar gedaan, maar kon echt nergens het exacte antwoord vinden.
heb jij weleens een controle gehad? Hoe gaat zoiets, want ik heb echt hele stappels en stapels aan facturen en bonnen. Worden die dan 1 voor 1 nagelopen? Ik heb er denk ik wel honderden, misschien wel duizend per jaar.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 11:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat is vaak ook mijn insteek. Even kijken wat de maximale schade zou kunnen zijn en vooraf inschatten of ik een goed verhaal kan overleggen bij controle.
Je weet dat studiekosten vanaf 2022 niet meer aftrekbaar zijn?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 17:40 schreef Rene het volgende:
[..]
Het ging hier gelukkig goed. Hoop dit jaar ook. Durf hoe dan ook dit jaar nog even niet te goochelen met studiekosten en zo. Want je zult het meemaken.
Ah. Vandaar dus. Vond het al vaag.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 17:32 schreef laziness het volgende:
[..]
Je weet dat studiekosten vanaf 2022 niet meer aftrekbaar zijn?
Sowieso moet je ze opvoeren in het jaar dat je de kosten gemaakt hebt.
Maar misschien begrijp ik je verkeerd.
Nou ja. Ze gaan het echt controleren dan. Sowieso duizenden facturen zonder bedrijf, vraag mij af of er fiscaal geen gunstigere methoden zijnquote:Op zaterdag 5 maart 2022 16:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
heb jij weleens een controle gehad? Hoe gaat zoiets, want ik heb echt hele stappels en stapels aan facturen en bonnen. Worden die dan 1 voor 1 nagelopen? Ik heb er denk ik wel honderden, misschien wel duizend per jaar.
dat is er ookquote:Op zaterdag 5 maart 2022 20:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou ja. Ze gaan het echt controleren dan. Sowieso duizenden facturen zonder bedrijf, vraag mij af of er fiscaal geen gunstigere methoden zijn
Als je binnen de regels voor lijfrentepremie (pensioentekort) loopt, dan is het inderdaad niet nodig om het bezit van dat kapitaal op te geven (nergens. Niet bij bezit box3 en niet in de door jou genoemde categorie). Je geeft enkel de betaalde premie aan bij de uitgaven voor inkomensvoorziening. Dan opent vanzelf een rekenhulp om je jaarruimte te berekenen.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:27 schreef RealRS het volgende:
Heeft iemand ervaring met het opvoeren van lijfrente, aftrekbaar maken van dit bedrag en een storting hierop. Ik heb het volgende gedaan:
Het bedrag opgevoerd bij overige bezittingen: Premiedepot voor lijfrente en kapitaalverzekeringen maar volgens mij is dit niet goed.
Welke post zou het wel moeten zijn? Volgens mij ergens in box 1.
Ja hoor. Wel meerdere controles waar ik bij ingeschakeld ben.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 16:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
heb jij weleens een controle gehad? Hoe gaat zoiets, want ik heb echt hele stappels en stapels aan facturen en bonnen. Worden die dan 1 voor 1 nagelopen? Ik heb er denk ik wel honderden, misschien wel duizend per jaar.
Ik hoef geen administratie nu bij te houden, dat scheelt weer. Als Zper moet dat wel en dan besteed ik het uit.quote:Op zondag 6 maart 2022 09:05 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja hoor. Wel meerdere controles waar ik bij ingeschakeld ben.
Het ligt aan het soort controle. Bij een gerichte controle (bijv. BTW) is er vaak een reden dat ze komen. Ik heb het wel eens meegemaakt dat de inspecteur twee dagen ingepland stond en alle vragen binnen twee uur (inclusief het drinken van de koffie) waren opgelost.
Bij een algemene controle vragen ze tegenwoordig vaak een audit-file van de administratie op. Aan de hand daarvan kunnen ze vaak gericht facturen of stukken opvragen. Daarnaast bladeren ze vaak de administratie door, gewoon om te kijken hoe die eruit ziet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |