abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203897182
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 17:49 schreef investeerdertje het volgende:
Ik had vorig jaar een naheffing. Dit jaar zal ik dus de "steek"proef wel weer krijgen.
Om een of ander reden heb ik het idee dat als je geen wijzigingen doorvoert of niks aanpast aan de vooringevulde gegevens je er wel doorheen komt.
pi_203897317
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 19:30 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Om een of ander reden heb ik het idee dat als je geen wijzigingen doorvoert of niks aanpast aan de vooringevulde gegevens je er wel doorheen komt.
Laat ik dat toen ook eens niet gedaan hebben, maar net een typo hebben bij het veld waar ik zelf iets moest invullen.
pi_203897335
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 19:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Laat ik dat toen ook eens niet gedaan hebben, maar net een typo hebben bij het veld waar ik zelf iets moest invullen.
😂
pi_203898146
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 19:37 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
😂
Soms, heel soms, kan dat gebeuren en lijkt het eindresultaat niet slecht. Ik heb er om gelachen, de belastingambtenaar moest wel lachen en ik heb vervolgens betaald 🤣
pi_203901279
Het was even doorzetten vanavond maar na een keer of 7 inloggen met digid was ik binnen.
En het lijkt wel of de aangiftes ieder jaar langer worden, de pdf was 19 kantjes deze keer.
Heb wel mijn hypotheek over gesloten vorig jaar dus dat tikt nogal aan in de in te vullen regels.

Is waarschijnlijk wel de laatste keer dat ik serieus geld terug krijg.
Rente en eigenwoningforfait zijn aardig met elkaar in dekking.
-
pi_203903177
Hier bijna klaar, alleen nog 1 issue.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 2 maart 2022 @ 09:08:56 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203903312
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 08:53 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier bijna klaar, alleen nog 1 issue.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is je schoonmoeder ook je mans moeder?
Ik moet nog even kijken hoe dat hier staat, mijn schoonmoeder is vorig jaar ook overleden en mijn schoonouders hadden ook nog een koopwoning.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203903378
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 09:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Is je schoonmoeder ook je mans moeder?
Ik moet nog even kijken hoe dat hier staat, mijn schoonmoeder is vorig jaar ook overleden en mijn schoonouders hadden ook nog een koopwoning.
Klopt, geen complexe erfenis verder, ook geen testament.

Is ook maar een eenmalige issue, huis is verkocht en alles afgehandeld. Alleen omdat alles eind december2020 is vastgelegd door de notaris, had het kadaster het nog niet verwerkt met de jaarwisseling.
pi_203903753
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 16:40 schreef paulowna het volgende:
hehe, dank!
belasting gaat natuurlijk over 2021.
en woz is nu stuk hoger.
Ik dacht eerst ook dat het niet klopte :D

Aangifte in 5 minuten gedaan, alle vooringevulde info klopte dus eigenlijk was het gewoon veel doorklikken..
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  woensdag 2 maart 2022 @ 10:19:43 #35
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203904115
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2022 09:14 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Klopt, geen complexe erfenis verder, ook geen testament.

Is ook maar een eenmalige issue, huis is verkocht en alles afgehandeld. Alleen omdat alles eind december2020 is vastgelegd door de notaris, had het kadaster het nog niet verwerkt met de jaarwisseling.
Oh... dat ook geen testament is daarin dan waarschijnlijk het sleutelwoord.
Dan heeft hij zijn deel van het huis al geërfd.
Ik denk niet dat je dat zomaar kunt gaan aanpassen, niet in de aangifte maar ook niet bij het kadaster, want dan zou dat een gift van je man aan zijn moeder worden en kan hij straks nog een keer erfbelasting over dat deel betalen.

Oh, het huis is ook al verkocht? Vorig jaar nog? Dus dat 1/6 deel was al niet meer zijn eigendom op 31 december?
Dat maakt het wel heel complex.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203904233
Heeft iemand ervaring met het opvoeren van lijfrente, aftrekbaar maken van dit bedrag en een storting hierop. Ik heb het volgende gedaan:

Het bedrag opgevoerd bij overige bezittingen: Premiedepot voor lijfrente en kapitaalverzekeringen maar volgens mij is dit niet goed.

Welke post zou het wel moeten zijn? Volgens mij ergens in box 1.
pi_203904448
Normaal vind ik het leuk en is het met een paar keer doorklikken grotendeels klaar, maar deze keer wordt het wat meer gedoe met een bouwdepot en ontvangen rente enzo, dus ik moet echt zin en tijd maken en de overzichten erbij pakken.
pi_203904513
Eigenlijk is het juist niet complex. Man krijgt 1/6e van alle waarde (huis woz, bankrekeningen, taxatie huisinhoud) in geld. Schoonzusje ook zo. Schoonmoeder de rest (huis+geld). Allemaal in dec2020 geregeld.

Alleen kadaster weigert om het huis 100% op moeders naam te zetten, die noemen het een onverdeelde boedel en de kinderen staan er voor 1/6e op. Waardoor het in 2021 weer bij de aangifte voorbij komt.

Dat woningdeel is opgelost met de verkoop en dus komend jaar geen issue meer. Alleen voor deze aangifte is het dus de vraag of het kadaster leidend is, of dat alles eerder verdeeld is door de executeur en we daarop af moeten gaan..

[ Bericht 5% gewijzigd door Deepfreeze op 02-03-2022 10:53:22 ]
pi_203911019
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2022 09:14 schreef Deepfreeze het volgende:
Beetje stom/dom van die notaris. Na 15:00 sluit het Kadaster, dus hij had daarvoor de akte(n) moeten inschrijven (al zou het kunnen dat het Kadaster al eerder sloot, wij (als kantoor) waren al gestopt om 12:00 uur).
Ik heb vorig jaar ook een huis verkocht en bij mij werd gevraagd wanneer het eigendomsdeel was veranderd en bij een andere vraag werd gevraagd of ik de dag erna de woning nog in mijn bezit had.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 10:47 schreef Deepfreeze het volgende:
Dat woningdeel is opgelost met de verkoop en dus komend jaar geen issue meer. Alleen voor deze aangifte is het dus de vraag of het kadaster leidend is, of dat alles eerder verdeeld is door de executeur en we daarop af moeten gaan..
Ik zou zeggen dat het Kadaster leidend is, omdat je dan officieel geen eigenaar meer bent.

[ Bericht 16% gewijzigd door Slumlord. op 02-03-2022 19:36:30 ]
pi_203911889
Normaal waren mijn aangiftes altijd vrij simpel, maar nu heb ik wat hulp nodig. :P
Ik heb vorig jaar een huis gekocht, en daar heb ik naast een hypotheek ook een starterslening voor afgesloten.

De starterslening bestaat uit 2 delen: de starterslening en de combinatielening.

SPOILER
De starterslening is box 1, combinatielening is box 3.

Ik heb een aantal vragen hierover:

- Ik zie bij de aangifte geen verschil tussen Box 1 en Box 3. Hoe zie ik nou in welke Box ik aan het invullen ben?
- Hypotheek, starterslening en combinatielening stonden alle drie bij de vooringevulde informatie. Combinatielening stond op dat het géén lineaire/annuïtaire lening is. Maar, zodra ik eenmaal moet aflossen (vooralsnog na 3 jaar), dan gaat deze ook als maandannuïteit. Dus dan klopt dat toch niet? Of is het geen annuïtaire lening omdat deze op dit moment nog maandelijks oploopt?
- De combinatielening loopt dus iedere maand op. Het bedrag op 31 december 2021 stond automatisch ingevuld (en klopt) maar het bedrag op de startdatum lening was nog leeg. Bedrag op de startdatum was ¤0, (ook volgens de jaaropgaaf) maar ik kan niet lager dan ¤1,- invullen. Gewoon de gok nemen en ¤1 invullen of even contact opnemen met de belastingdienst?

Hopelijk kan iemand mij even op weg helpen :)
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_203912524
Ik vraag me altijd af hoe het kan dat ik élk jaar moet bijbetalen. Vorig jaar 800 euro ofzo. Dit jaar 'slechts' 100 euro. Niet super veel dit keer, maar vraag me dan toch altijd af waar het misgaat. Gewoon hele jaar dezelfde werkgever gehad (zelfs overheid), geen neveninkomsten, geen koopwoning.
pi_203912565
Vraagje:
Wij hebben een kwart van het huis van mijn schoonvader geërfd. Het huis staat nog op mijn naam schoonmoeder, al wonen wij er wel (wij huren het van haar). Moet ik invullen dat ik/wij onroerend zaken bezitten? We zijn niet bij een notaris geweest, maar bij wet is een kwart van ons.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_203912610
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 20:34 schreef Pinuts het volgende:
Ik vraag me altijd af hoe het kan dat ik élk jaar moet bijbetalen. Vorig jaar 800 euro ofzo. Dit jaar 'slechts' 100 euro. Niet super veel dit keer, maar vraag me dan toch altijd af waar het misgaat. Gewoon hele jaar dezelfde werkgever gehad (zelfs overheid), geen neveninkomsten, geen koopwoning.
Dat komt meestal door bijv. overwerkvergoedingen, bonussen, eindejaarsuitkering etc. of je hebt in de loop van het jaar een salarisverhoging gehad.

quote:
3s.gif Op woensdag 2 maart 2022 20:36 schreef Treinhoer het volgende:
Vraagje:
Wij hebben een kwart van het huis van mijn schoonvader geërfd. Het huis staat nog op mijn naam schoonmoeder, al wonen wij er wel (wij huren het van haar). Moet ik invullen dat ik/wij onroerend zaken bezitten? We zijn niet bij een notaris geweest, maar bij wet is een kwart van ons.
Dat klinkt als een niet-opeisbare vordering die pas opeisbaar is als je schoonmoeder ook dood is. Dit hoef je niet op te geven in box 3.
Facts don't care about your feelings
pi_203912770
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 20:38 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Dat komt meestal door bijv. overwerkvergoedingen, bonussen, eindejaarsuitkering etc. of je hebt in de loop van het jaar een salarisverhoging gehad.
[..]
Dat klinkt als een niet-opeisbare vordering die pas opeisbaar is als je schoonmoeder ook dood is. Dit hoef je niet op te geven in box 3.
Thanks. Ik heb nog wat gezocht en het gaat inderdaad naar mijn schoonmoeder als 'langstlevende ouder'. Het ging om een kindsdeel. We zijn wel voornemens om het huis van haar te kopen zodra we een hypotheek kunnen krijgen.

Thanks. Dan geef ik het niet op ^_^
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_203912959
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 20:06 schreef essnhills het volgende:
Normaal waren mijn aangiftes altijd vrij simpel, maar nu heb ik wat hulp nodig. :P
Ik heb vorig jaar een huis gekocht, en daar heb ik naast een hypotheek ook een starterslening voor afgesloten.

De starterslening bestaat uit 2 delen: de starterslening en de combinatielening.

SPOILER
De starterslening is box 1, combinatielening is box 3.

Ik heb een aantal vragen hierover:

- Ik zie bij de aangifte geen verschil tussen Box 1 en Box 3. Hoe zie ik nou in welke Box ik aan het invullen ben?
- Hypotheek, starterslening en combinatielening stonden alle drie bij de vooringevulde informatie. Combinatielening stond op dat het géén lineaire/annuïtaire lening is. Maar, zodra ik eenmaal moet aflossen (vooralsnog na 3 jaar), dan gaat deze ook als maandannuïteit. Dus dan klopt dat toch niet? Of is het geen annuïtaire lening omdat deze op dit moment nog maandelijks oploopt?
- De combinatielening loopt dus iedere maand op. Het bedrag op 31 december 2021 stond automatisch ingevuld (en klopt) maar het bedrag op de startdatum lening was nog leeg. Bedrag op de startdatum was ¤0, (ook volgens de jaaropgaaf) maar ik kan niet lager dan ¤1,- invullen. Gewoon de gok nemen en ¤1 invullen of even contact opnemen met de belastingdienst?

Hopelijk kan iemand mij even op weg helpen :)
Het aangifte programma maakt niet echt een duidelijke scheiding tussen box 1 en box 3. Het gaat voornamelijk om het vinkje "gaat het om een schuld van uw eigen woning" ofzo die bepaalt of het box 1 of box 3 wordt. In geval van starterslening JA en in geval van combinatielening dus NEE. Als het een box 3 verhaal is maakt het ook weinig uit of het annuïtair is of niet.

Box 1 kijkt naar datum 31-12, box 3 kijkt naar 1-1. Waarschijnlijk kan bedrag op startdatum dan niet op 0 omdat je bij box 3 dus maar 1 datum hebt, terwijl bij box 1 ze vaak een startdatum en einddatum willen weten (1-1 en 31-12).
Facts don't care about your feelings
pi_203913582
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 20:54 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Het aangifte programma maakt niet echt een duidelijke scheiding tussen box 1 en box 3. Het gaat voornamelijk om het vinkje "gaat het om een schuld van uw eigen woning" ofzo die bepaalt of het box 1 of box 3 wordt. In geval van starterslening JA en in geval van combinatielening dus NEE. Als het een box 3 verhaal is maakt het ook weinig uit of het annuïtair is of niet.

Box 1 kijkt naar datum 31-12, box 3 kijkt naar 1-1. Waarschijnlijk kan bedrag op startdatum dan niet op 0 omdat je bij box 3 dus maar 1 datum hebt, terwijl bij box 1 ze vaak een startdatum en einddatum willen weten (1-1 en 31-12).
Ah! Dat klinkt op zich logisch en ik denk dat je gelijk hebt. Ik had de combinatielening ook gezet op 'schuld voor eigen woning' omdat hij bij de starterslening hoort. Maar dat is het natuurlijk niet. En nu kan ik wel ¤0 als startbedrag invullen.

Thanks!
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_203948901
Vraag:
Ik heb een nieuw huis gekocht 1 maart van dit jaar (dus 2022). Echter heb ik reeds kosten gemaakt vorig jaar (denk aan taxatie van oa mijn eigen en andere huis).

Dien ik deze deze taxatiekosten op te geven in 2021 (dus jaar van betaling) of 2022 (jaar van hypotheek). Mocht ik het in 2021 moeten aftrekken, hoe dien ik dat te doen? Ik krijg namelijk alleen de vraag of ik voor mijn bestaande hypotheek in 2021 (dus mij oude huis) extra kosten zijn geweest zoals afsluitkosten; echter zijn de kosten voor mijn nieuwe hypotheek/huis..

Iemand die dit weet?

Alvast dank!
pi_203949829
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 16:31 schreef paulowna het volgende:
vraagje,
mijn vooringevulde woz-waarde is 60.000 lager dan de waarde die de gemeente handhaaft,
moet ik dit aanpassen of maakt het niet uit?
Voor deze aangifte moet je de woz waarde per 1-1-2021 hebben. De Waarde van de gemeente, is die al van 1-1-22?
  zaterdag 5 maart 2022 @ 10:06:22 #49
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203949875
Ah, shit. Deze ellende weer.

Kent iemand een goede (online) belastingadviseur die voor een paar honderd euro je op een goede manier helpt bij je (relatief complexe) belastingaangifte?
pi_203950010
Nou, de aangifte gisteren wel ingediend, maar het zit me nog niet lekker.

Ik had verwacht veel minder dan vorig jaar te moeten betalen, maar het is slechts 500 minder geworden.

We hebben 3300 meer hypotheekaftrek ivm oversluiten in 2021. En ons box 3 vermogen is lager, omdat we extra aflossingen op de hypotheek hebben gedaan en omdat de vrijstelling hoger is.

Ik had uiteindelijk een groter verschil verwacht 😿 ik ga vanmiddag de verschillen maar eens verder uitdiepen.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')