abonnement Unibet Coolblue
pi_203846397
Beste allen,

Wij willen graag een buitenzwembad (niet ingegraven) verwarmen. Gaat om 3 bij 4 meter en het water staat ongeveer een meter hoog. Wat is goed werkend en redelijk in de prijs? Iemand ervaring? Dank!
  zaterdag 26 februari 2022 @ 15:16:15 #2
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_203847023
Tyleenslang op bijvoorbeeld een dak werkt goed, maar al met al is dat ook een aardige investering (tyleen zelf, aansluitingen maar ook een goede pomp).
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_203847079
Warmtepomp.
Laat die handjes wapperen!
pi_203847106
daar zijn elektrische radiatoren voor.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203847189
van die zwarte rubber matten waar je water doorheen pompt dmv een pomp . werkt erg goed tijdens zonnige dagen
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_203847231
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 15:19 schreef Gieliovd het volgende:
Warmtepomp.
Advies over welke?
  zaterdag 26 februari 2022 @ 15:47:47 #7
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203847472
Houtkachel?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203847508
De vraag is dan wel, wil je het water verwarmen als het buiten al warm is? (Rubberen matten door de zon) of juist als het niet warm is, met warmtepomp of kachel?
- Met zuidelijke groet -
pi_203847614
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 15:49 schreef Schnitzels het volgende:
De vraag is dan wel, wil je het water verwarmen als het buiten al warm is? (Rubberen matten door de zon) of juist als het niet warm is, met warmtepomp of kachel?
Vanaf een graad of 20 zouden we graag gebruik maken van het zwembad.
pi_203847930
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 15:49 schreef Schnitzels het volgende:
De vraag is dan wel, wil je het water verwarmen als het buiten al warm is? (Rubberen matten door de zon) of juist als het niet warm is, met warmtepomp of kachel?
dat werkt alleen goed zonder wolken en als het buiten warm om te gaan zwemmen is kan dit ook als er een wolkendek is. Dan is het water niet warm of minder warm.

Elektrisch kacheltje is zo gek nog niet.
Een warmtepomp kan ook, echter die zijn duur in aanschaf.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 26 februari 2022 @ 16:23:53 #11
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_203848006
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 15:55 schreef iBas het volgende:

[..]
Vanaf een graad of 20 zouden we graag gebruik maken van het zwembad.
Aangezien het in Nederland zo wisselvallig is zou ik een warmtepomp /inverter zoeken. In dit formaat zwembad is dat qua prijs nog goed te doen. En luxe kost natuurlijk altijd een beetje extra. Heb je binnen een paar uur je zwembad een stuk warmer en binnen een halve dag op een goede temperatuur
- Met zuidelijke groet -
pi_203848206
Zonnecollector met pomp scheelt al enorm.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_203848343
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 14:24 schreef iBas het volgende:
Beste allen,

Wij willen graag een buitenzwembad (niet ingegraven) verwarmen. Gaat om 3 bij 4 meter en het water staat ongeveer een meter hoog. Wat is goed werkend en redelijk in de prijs? Iemand ervaring? Dank!
over wat voor zwembad hebben we het? zo'n intex opzet bad of een goed geïsoleerd bad?
pi_203848843
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 17:05 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
over wat voor zwembad hebben we het? zo'n intex opzet bad of een goed geïsoleerd bad?
Het gaat om een opzetbad.
pi_203849108
Stel, je wilt 12 kuub water 10 graden warmer hebben dan het uit de kraan komt.

Om die 12 kuub water van 15 naar 25 graden te verwarmen heb je iets van 140 Kwh nodig. Dat is 14 kuub gas met de huidige gasprijs is van 1,50 is dat dan 21 Euro. Met elektra zo'n 50 euro. of met een redelijke warmtepomp iets van 15 tot 20 euro.

Wil je nog steeds?

En dit is dus bij perfecte isolatie. Maar die is niet perfect, zonder isolatie lekt al die energie binnen een dag helemaal weg.

Met dat houtvuurtje en die 4 meter koper geef ik je sowieso weinig kans.

Zelf zou ik het gebruik beperken tot hittegolven en dan die zwarte zakken aanschaffen of zelf van zwarte tyleenleidingen in een box een zonnecollector maken.
pi_203849674
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 17:44 schreef iBas het volgende:

[..]
Het gaat om een opzetbad.
intex dus, stop maar, dit gaat niet werken of kost je bergen vol energie en alle warmte ben je binnen no-time weer kwijt omdat je 0 isolatie hebt

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2022 18:53:20 ]
pi_203849806
Warmtepompen voor zwembaden zijn niet zo duur als die voor je huis. Al vanaf een paar 100¤.

Ze werken immers niet bij -10c
.
pi_203850109
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 18:52 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
intex dus, stop maar, dit gaat niet werken of kost je bergen vol energie en alle warmte ben je binnen no-time weer kwijt omdat je 0 isolatie hebt
Wat zou een alternatief kunnen zijn?
pi_203850357
Er is geen zuinig alternatief dat zoden aan de dijk zet.

Je bad opzetten op isolatie, rondom isoleren en dan goedkope warmtepomp. Gewoon ff googlen. Desnoods Cranenbroek.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 26 februari 2022 @ 20:01:52 #21
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_203850783
In mijn jeugd hadden mijn ouders een zwembad, volgens mij van 5 bij 10 meter, 2 meter diep. Onverwarmd, maar met een isolatie-dekentje. Als het onder de 20 graden is dan heb je geen zin om te zwemmen, en als het warmer wordt dan is het wel lekker verfrissend een koel zwembad.
pi_203850800
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 19:22 schreef iBas het volgende:

[..]
Wat zou een alternatief kunnen zijn?
je hebt 3 opties: of ongeveer 15 euro/dag aan stroom betalen, je bad goed isoleren en (gokje) een euro of 3/4 per dag betalen of niet verwarmen
pi_203850948
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 19:22 schreef iBas het volgende:
Wat zou een alternatief kunnen zijn?
Deze dus ;)

https://www.toppy.nl/prod(...)mbad-warmtepomp.html

:7
pi_203851991
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 20:01 schreef Fietsertje70 het volgende:
In mijn jeugd hadden mijn ouders een zwembad, volgens mij van 5 bij 10 meter, 2 meter diep. Onverwarmd, maar met een isolatie-dekentje. Als het onder de 20 graden is dan heb je geen zin om te zwemmen, en als het warmer wordt dan is het wel lekker verfrissend een koel zwembad.
Ik heb dat ook. Helemaal ruk, je ligt er 5 keer in over de zomer en bent er heel het seizoen druk mee.
Laat die handjes wapperen!
pi_203852320
quote:
in een ongeïsoleerd bad :')
pi_203852347
quote:
Dat warmt dus net zo snel op als met twee waterkokers op de rand zitten. Wel met veel minder stroomkosten maar niet sneller. Ik denk niet dat het opschiet.

Refererend naar mijn eerdere post moet dit ding dus twee een een halve dag draaien om van kraanwater temperatuur naar comfortabele temperatuur te komen. Vooropgesteld dat de isolatie 100% perfect is en dat is niet zo. Je zal dus eindigen met hooguit een paar graden boven de gemiddelde dagtemperatuur en dat kost je 10 tot 12 Kwh per dag aan elektra.
pi_203852643
Je beste kans is een cursus te volgen bij Wim Hof.

Maar je kan de bodem en de wanden zwart maken en het bad afdekken met isolerend doch straling doorlatend materiaal. Ook de wanden serieus goed isoleren. Dan heb je in ieder geval kans dat je in een zeer zonnige periode na een paar dagen het aangenaam gaat vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door qajariaq op 27-02-2022 11:44:57 (typo) ]
pi_203858889
Bij een infrabedrijf kun je informeren wat een rol PE25 voor water (=100 meter) kost.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_203860024
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 19:22 schreef iBas het volgende:

[..]
Wat zou een alternatief kunnen zijn?
Een zonnecollector met pomp.

Je betaalt alleen de stroom voor de pomp die je nodig hebt om het water door de zoncollector te trekken. De warmte komt van de zon. Het badje gebruik je toch alleen maar bij mooi weer, dus dan is er meestal ook genoeg zon.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_203869226
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 21:03 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat warmt dus net zo snel op als met twee waterkokers op de rand zitten. Wel met veel minder stroomkosten maar niet sneller. Ik denk niet dat het opschiet.

Refererend naar mijn eerdere post moet dit ding dus twee een een halve dag draaien om van kraanwater temperatuur naar comfortabele temperatuur te komen. Vooropgesteld dat de isolatie 100% perfect is en dat is niet zo. Je zal dus eindigen met hooguit een paar graden boven de gemiddelde dagtemperatuur en dat kost je 10 tot 12 Kwh per dag aan elektra.
Zo'n ding zet je ook niet aan vlak voor je gaat zwemmen, maar staat 24/7 aan.
pi_203869355
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 21:17 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Zo'n ding zet je ook niet aan vlak voor je gaat zwemmen, maar staat 24/7 aan.
Dat zal ook wel moeten maar dan heb je nog steeds weinig effect. De kosten zijn 10 tot 12 kwh per dag, dat is dus drie a vier euro per dag en het effect is dat je een of twee graden hogere temperatuur hebt dan niets doen. Lijkt mij een vrij zinloze actie.

Met passief zoals beter isoleren en dan met name de bovenkant afdekken met iets wat convectie tegenhoud maar straling doorlaat lijkt mij veel meer effect te hebben en geen of nauwelijks variabele kosten.
pi_203869480
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 21:22 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat zal ook wel moeten maar dan heb je nog steeds weinig effect. De kosten zijn 10 tot 12 kwh per dag, dat is dus drie a vier euro per dag en het effect is dat je een of twee graden hogere temperatuur hebt dan niets doen. Lijkt mij een vrij zinloze actie.

Met passief zoals beter isoleren en dan met name de bovenkant afdekken met iets wat convectie tegenhoud maar straling doorlaat lijkt mij veel meer effect te hebben en geen of nauwelijks variabele kosten.
Toch is een warmtepomp wel de manier om je zwembad te verwarmen en te kunnen zwemmen bij koudere buitentemperaturen.

Als je zwembad groter is pak je een zwaardere wp dan die uit de link natuurlijk.
pi_203869606
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 21:27 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Toch is een warmtepomp wel de manier om je zwembad te verwarmen en te kunnen zwemmen bij koudere buitentemperaturen.

Als je zwembad groter is pak je een zwaardere wp dan die uit de link natuurlijk.
Ja, maar dat doe je niet met een geïsoleerde bak in je tuin. De volgorde is dat je eerst passieve energie gaat pakken, dan isoleren, nogmaals veel beter isoleren en dan pas gaat denken aan een warmtepomp of zoiets.
pi_205262376
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 21:03 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat warmt dus net zo snel op als met twee waterkokers op de rand zitten. Wel met veel minder stroomkosten maar niet sneller. Ik denk niet dat het opschiet.

Refererend naar mijn eerdere post moet dit ding dus twee een een halve dag draaien om van kraanwater temperatuur naar comfortabele temperatuur te komen. Vooropgesteld dat de isolatie 100% perfect is en dat is niet zo. Je zal dus eindigen met hooguit een paar graden boven de gemiddelde dagtemperatuur en dat kost je 10 tot 12 Kwh per dag aan elektra.
Ik heb een vergelijkbare warmtepomp van 3kw alleen dan geen inverter en 6000l Intex bad. Heb deze nu 2 weken in gebruik en werkt echt prima hoor ook al is het bad niet geïsoleerd. Heb hem de eerst 3 dagen 24u laten draaien tot het water 31graden was. Nu alleen nog overdag aan, smorgens is het bad weer 2 graden afgekoeld. Heb er wel zo'n bubbeltjeszeil overheen liggen. Als ik ga werken zet ik de pomp weer aan en smiddags is hij weer over de 30 ook al is het buiten maar 22graden. Heb wel zonnepanelen btw.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')