Ja, dieren proberen te manipuleren als mens, is nooit 'n goed idee. Net zoals het voeren van beren en zo. Da's ook geen slim idee.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:10 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het is alleen de vraag of ze die schuwheid niet kwijtraken als mensen ze geen reden geven om ze te vrezen.
Klopt, maar het is maar om aan te geven dat de vergelijking enigszins mank gaat. Want honden worden wel degelijk geacht onder toezicht van hun baasjes te staan.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:10 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Al is die toezicht vaak ook niet echt geweldig.
Maar als je ze niet tegenkomt maakt het niet uit of ze wel of niet onder toezicht staan hè.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:13 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Klopt, maar het is maar om aan te geven dat de vergelijking enigszins mank gaat. Want honden worden wel degelijk geacht onder toezicht van hun baasjes te staan.
Dat is een terechte vraag.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:10 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het is alleen de vraag of ze die schuwheid niet kwijtraken als mensen ze geen reden geven om ze te vrezen.
Worden geacht. Toch zijn er 'n hoop bijtincidenten. Veel mensen hebben hun hont nu eenmaal niet 24/7 aan de lijn, in een kooi, in huis en/of in een deugdelijk afgesloten tuin.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:13 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Klopt, maar het is maar om aan te geven dat de vergelijking enigszins mank gaat. Want honden worden wel degelijk geacht onder toezicht van hun baasjes te staan.
Mij hont heeft hontenvoerquote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Worden geacht. Toch zijn er 'n hoop bijtincidenten. Veel mensen hebben hun hont nu eenmaal niet 24/7 aan de lijn, in een kooi, in huis en/of in een deugdelijk afgesloten tuin.
En dan zijn veel mensen ook absoluut niet erg vaardig in het opvoeden van 'n hont.
Ook een vos kan z'n schuwheid wel verliezen. Met eigen ogen gezien eigenlijk in Roemenië. Vossen die vrijwel dagelijks werden gevoerd e.d., kwamen gewoon op mensen op een terras of een kampeerplek af. Zelfs eens gezien dat iemand 'n vos aaide.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:17 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dat is een terechte vraag.
Maar bij andere dieren hier zie je toch ook die schuwheid wel blijven grotendeels.
Neem bv vossen. Er zijn er meer in de steden dan je zou denken en ze zijn zeker brutaler geworden (zoek bv eens op vossen in Londen, krijg je echt veel foto’s op bijzondere plaatsen).
Toch zijn ze zonder dat ze kwaad wordt gedaan nogsteeds aardig schuw.
Denk wel dat het goed is om wolven niet binnen de woonkernen te accepteren, ze te verjagen als ze zich laten zien.
Je wil niet dat zo’n dier perongelijk in het nauw komt, als ze zich bedreigd voelen kan dat ongelukken opleveren.
Maar dan zijn ze vrij simpel te verjagen. Met een paar pannendeksels tegen elkaar slaan zou al werken.
Klopt, de kuddebewakers zijn aan het werk. Die houden niet alleen roofdieren weg, maar ook dieven.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Straathonden in Roemenië heb je niet zoveel last van. Meestal bang voor mensen omdat ze al heel wat te verduren hebben gehad.
Honden die een kudde schapen bewaken is 'n ander verhaal. Die vreten je op (bij wijze van) als je in de buurt komt en de schaapsherder niks zegt.
Jij hebt geen jong vee en ook geen kindjes neem ik aanquote:Op maandag 21 februari 2022 17:43 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Boe!!!
Zeer BOE.
Niet weg met de wolf. Wolven zijn geweldig.
Klopt.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Klopt, de kuddebewakers zijn aan het werk. Die houden niet alleen roofdieren weg, maar ook dieven.
Alleen boeit het hun weinig of jij van plan was een schaap te stelen of dat je daar een leuke vakantie foto wilde maken.
Die honden groeien op met de kudde, kennen echt elk schaap, weten heel precies of er 1 tje weggedwaald is en reageren zeer stevig op vreemden (of dat nu dieren of mensen zijn) die de kudde benaderen.
Die zien de kudde als hun roedel en beschermen ze met hun leven.
Super effectief zijn ze iig. Worden zelfs ingezet in situaties zonder herder. Ook hier kunnen ze op meer geïsoleerde plekken en achter afrastering gebruikt kunnen worden.
De afrastering is dan niet zozeer nodig voor die honden en schapen, maar om de argeloze mens die foto’s wil maken tegen te houden.
Ik vraag me alleen af wat er gebeurd als ze doen waar ze voor zijn en mensen dat zien. Want die wolf die het toch waagt wordt gedood door ze.
En zelfs zonder dat zullen er vele domme mensen zijn die moord en brand schreeuwen. Want ze hebben pinnen banden om. Dat die naar buiten gekeerd zijn om hun nek/keel te beschermen zal waarschijnlijk niet goed gezien worden.
Ik ben iig een voorstander van kuddebewakers inzetten om grote roofdieren af te schrikken. Maar ik besef me wel dat om af te schrikken er iets afschrikwekkends moet zijn en niet iets dat alleen maar voor de show is.
Beren en wolven in het buitenland vrezen die honden niet omdat ze er rondlopen voor de show. Maar omdat ze daad bij woord voegen. Dat ze ondanks gevaar voor eigen lijf korte metten maken met het roofdier dat het toch probeert.
Als het echt zover komt dat een roofdier het toch probeert raken zij gewond en gaat het roofdier dood. En dat gaat niet op een zachte manier.
Juist omdat ze dat doen vrezen roofdieren ze. Ze kennen het risico, weten dat de kans erg klein is dat ze het overleven als die honden in actie komen.
Het zijn geen golden retrievers (ik hou van goldens, maar voor bewaking zijn ze niet geschikt).
schapen zijn een slechte investering , ok, maar ze houden de heide schoon en jong , schaapherder is een gerespecteerd beroepquote:Op maandag 21 februari 2022 17:58 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Gebruik goede stroomnetten.
Het houdt ijsberen binnen, houdt dikke stieren binnen. Het houdt wolven buiten.
En als je dat echt niet kan omdat je zo geïsoleerd bent? Er zijn al honderden jaren honden gefokt speciaal om roofdieren af te schrikken.
Werkt echt verdomd goed.
Hier in Nederland is een goede afrastering met stroom echt geen grote investeringen. Stroom netten of betere vaste afrastering is geen grote inverstering.
Dan hebben we het over onder de 10.000 ¤ en dan neem ik het ruim,
Daar waar dat niet mogelijk is is het zeer geïsoleerd en hoef je niet na te denken over mensen die ronddwalen. Dam zijn die honden een goed middel. Die houden wereldwijd wolven en zelfs beren (ja ook bruine en ijsberen tegen).
Of echt ouderwets, de schaapjes met een herder en hond uit sturen en voor de nacht in een stal. Ook een optie.
Het volk dat enkel wil genieten van ‘natuur’ vindt het heerlijk. Willen zelfs betalen voor de plekken waar herders de kuddes beheren.
Echt ga heen zeg. Er zijn zat mogelijkheden. Die de ‘schade’ zover beperken dat het zelfs meer wijst op kan leveren.
Ik ben echt niet anti boer, potjandorie, ik ben ermee opgegroeid en hou van het boeren leven.
Ik ben geen stands kindje die geloofd in Roodkapje. Of dat al die consumptie beestjes de royal treatment krijgen.
We hebben het hier enkel over een matige verschuiving van prioriteiten. Die echt niet zoveel voorstelt en zelfs bij goed ondernemerschap meer op zou kunnen leveren.
Schapen zijn een slechte investering, dat zijn ze al sinds ik 20 was (ruim 20 jaar geleden dus). Maar bar weinig bieren leunen knel op schapen en als ze een beetje slim zijn kunnen ze dit juist maximaliseren.
Oh dus je moet jong vee en kindjes hebben wil je mee mogen praten over dit onderwerp?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Jij hebt geen jong vee en ook geen kindjes neem ik aan
een zolderkamer fokker dus
Alleen tokkies met een vechthond mogen meepraten, denk ik?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Oh dus je moet jong vee en kindjes hebben wil je mee mogen praten over dit onderwerp?
Ook bij bv wilde zwijnen zie je dat hier en is het gevaarlijk.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ook een vos kan z'n schuwheid wel verliezen. Met eigen ogen gezien eigenlijk in Roemenië. Vossen die vrijwel dagelijks werden gevoerd e.d., kwamen gewoon op mensen op een terras of een kampeerplek af. Zelfs eens gezien dat iemand 'n vos aaide.
En ook in Nederland zie je redelijk tamme vossen: https://www.ad.nl/westlan(...)sen-voeren~a6d7e00c/
Dat komt eigenlijk altijd door toedoen van de mens.
Idem dito met bijvoorbeeld beren langs de Transfagarasan. Daar gaan voorbijgangers beren voeren. Dat in combinatie met het vernietigen van z'n leefgebied en z'n leefgebied ontdoen van voedsel (bessen plukken), is natuurlijk geen heel goed idee.
Ja en een groot stuk land en wat schapen en lammerenquote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Oh dus je moet jong vee en kindjes hebben wil je mee mogen praten over dit onderwerp?
De schapen van een herder lopen bar weinig risico.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
schapen zijn een slechte investering , ok, maar ze houden de heide schoon en jong , schaapherder is een gerespecteerd beroep
De wolf helpt bij het op peil houden van en verspreiden van de wildstand.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:50 schreef deedeetee het volgende:
Niemand heeft mij nog goede argumenten laten horen om de wolf hier weer in t land te laten. Het geeft alleen maar problemen en er is geen voordeel dat daar tegen opweegt. behalve dat een paar natuurfanaten het wel mooi vinden. Zo'n ouderwetse wolvenroedel die hier de natuur ( niet ) komt verrijken.
Er zijn vele voordelen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:50 schreef deedeetee het volgende:
Niemand heeft mij nog goede argumenten laten horen om de wolf hier weer in t land te laten. Het geeft alleen maar problemen en er is geen voordeel dat daar tegen opweegt. behalve dat een paar natuurfanaten het wel mooi vinden. Zo'n ouderwetse wolvenroedel die hier de natuur ( niet ) komt verrijken.
Want Nederland is het Yellowstone van Europa. Alleen dat er ook nog even bijna 18 miljoen mensen wonen met bijbehorende infrastructuurquote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:25 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Er zijn vele voordelen.
Omdat wolven de fauna veranderen wordt de flora ook veranderd.
Het komt de gehele natuur ten goede.
Zoek eens op Google.. how wolves change rivers. Hoe de komst van wolvenroedels zeer belangrijke natuurgebieden ten goede hebben veranderd.
In het directe geval van die zoekopdracht gaat het over Yellowstone. Maar dat is een goed voorbeeld van hoe die wolven roedels een zeer belangrijke rol in een ecosysteem hebben.
Prooidieren veranderen hun gedrag door de aanwezigheid van roofdieren. Het hele gebied veranderd daardoor. Floreert erdoor.
Ja want de eigenaar heeft daar een vreseljjk hekel aan al die dode schapen iedere morgen , vaak alleen de keel doorgebeten en verder doen ze er niets meequote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:14 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Maar die wolf die een schaap dood, die is een probleem….
Inderdaadquote:Op dinsdag 22 februari 2022 11:50 schreef deedeetee het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |