abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203777713
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:10 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Het is alleen de vraag of ze die schuwheid niet kwijtraken als mensen ze geen reden geven om ze te vrezen.
Ja, dieren proberen te manipuleren als mens, is nooit 'n goed idee. Net zoals het voeren van beren en zo. Da's ook geen slim idee.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 10:13:01 #77
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_203777715
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:10 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Al is die toezicht vaak ook niet echt geweldig.
Klopt, maar het is maar om aan te geven dat de vergelijking enigszins mank gaat. Want honden worden wel degelijk geacht onder toezicht van hun baasjes te staan.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 10:16:11 #78
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203777736
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:13 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Klopt, maar het is maar om aan te geven dat de vergelijking enigszins mank gaat. Want honden worden wel degelijk geacht onder toezicht van hun baasjes te staan.
Maar als je ze niet tegenkomt maakt het niet uit of ze wel of niet onder toezicht staan hè.
Huilen dan.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 10:17:37 #79
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_203777750
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:10 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Het is alleen de vraag of ze die schuwheid niet kwijtraken als mensen ze geen reden geven om ze te vrezen.
Dat is een terechte vraag.

Maar bij andere dieren hier zie je toch ook die schuwheid wel blijven grotendeels.
Neem bv vossen. Er zijn er meer in de steden dan je zou denken en ze zijn zeker brutaler geworden (zoek bv eens op vossen in Londen, krijg je echt veel foto’s op bijzondere plaatsen).

Toch zijn ze zonder dat ze kwaad wordt gedaan nogsteeds aardig schuw.

Denk wel dat het goed is om wolven niet binnen de woonkernen te accepteren, ze te verjagen als ze zich laten zien.
Je wil niet dat zo’n dier perongelijk in het nauw komt, als ze zich bedreigd voelen kan dat ongelukken opleveren.

Maar dan zijn ze vrij simpel te verjagen. Met een paar pannendeksels tegen elkaar slaan zou al werken.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_203777752
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:13 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Worden geacht. Toch zijn er 'n hoop bijtincidenten. Veel mensen hebben hun hont nu eenmaal niet 24/7 aan de lijn, in een kooi, in huis en/of in een deugdelijk afgesloten tuin.

En dan zijn veel mensen ook absoluut niet erg vaardig in het opvoeden van 'n hont.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 10:19:09 #81
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203777774
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:17 schreef Halcon het volgende:

[..]
Worden geacht. Toch zijn er 'n hoop bijtincidenten. Veel mensen hebben hun hont nu eenmaal niet 24/7 aan de lijn, in een kooi, in huis en/of in een deugdelijk afgesloten tuin.

En dan zijn veel mensen ook absoluut niet erg vaardig in het opvoeden van 'n hont.
Mij hont heeft hontenvoer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_203777804
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:17 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Dat is een terechte vraag.

Maar bij andere dieren hier zie je toch ook die schuwheid wel blijven grotendeels.
Neem bv vossen. Er zijn er meer in de steden dan je zou denken en ze zijn zeker brutaler geworden (zoek bv eens op vossen in Londen, krijg je echt veel foto’s op bijzondere plaatsen).

Toch zijn ze zonder dat ze kwaad wordt gedaan nogsteeds aardig schuw.

Denk wel dat het goed is om wolven niet binnen de woonkernen te accepteren, ze te verjagen als ze zich laten zien.
Je wil niet dat zo’n dier perongelijk in het nauw komt, als ze zich bedreigd voelen kan dat ongelukken opleveren.

Maar dan zijn ze vrij simpel te verjagen. Met een paar pannendeksels tegen elkaar slaan zou al werken.
Ook een vos kan z'n schuwheid wel verliezen. Met eigen ogen gezien eigenlijk in Roemenië. Vossen die vrijwel dagelijks werden gevoerd e.d., kwamen gewoon op mensen op een terras of een kampeerplek af. Zelfs eens gezien dat iemand 'n vos aaide.

En ook in Nederland zie je redelijk tamme vossen: https://www.ad.nl/westlan(...)sen-voeren~a6d7e00c/

Dat komt eigenlijk altijd door toedoen van de mens.

Idem dito met bijvoorbeeld beren langs de Transfagarasan. Daar gaan voorbijgangers beren voeren. Dat in combinatie met het vernietigen van z'n leefgebied en z'n leefgebied ontdoen van voedsel (bessen plukken), is natuurlijk geen heel goed idee.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 10:35:27 #83
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_203777975
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
Straathonden in Roemenië heb je niet zoveel last van. Meestal bang voor mensen omdat ze al heel wat te verduren hebben gehad.

Honden die een kudde schapen bewaken is 'n ander verhaal. Die vreten je op (bij wijze van) als je in de buurt komt en de schaapsherder niks zegt.
Klopt, de kuddebewakers zijn aan het werk. Die houden niet alleen roofdieren weg, maar ook dieven.
Alleen boeit het hun weinig of jij van plan was een schaap te stelen of dat je daar een leuke vakantie foto wilde maken.

Die honden groeien op met de kudde, kennen echt elk schaap, weten heel precies of er 1 tje weggedwaald is en reageren zeer stevig op vreemden (of dat nu dieren of mensen zijn) die de kudde benaderen.
Die zien de kudde als hun roedel en beschermen ze met hun leven.

Super effectief zijn ze iig. Worden zelfs ingezet in situaties zonder herder. Ook hier kunnen ze op meer geïsoleerde plekken en achter afrastering gebruikt kunnen worden.

De afrastering is dan niet zozeer nodig voor die honden en schapen, maar om de argeloze mens die foto’s wil maken tegen te houden.
Ik vraag me alleen af wat er gebeurd als ze doen waar ze voor zijn en mensen dat zien. Want die wolf die het toch waagt wordt gedood door ze.

En zelfs zonder dat zullen er vele domme mensen zijn die moord en brand schreeuwen. Want ze hebben pinnen banden om. Dat die naar buiten gekeerd zijn om hun nek/keel te beschermen zal waarschijnlijk niet goed gezien worden.

Ik ben iig een voorstander van kuddebewakers inzetten om grote roofdieren af te schrikken. Maar ik besef me wel dat om af te schrikken er iets afschrikwekkends moet zijn en niet iets dat alleen maar voor de show is.
Beren en wolven in het buitenland vrezen die honden niet omdat ze er rondlopen voor de show. Maar omdat ze daad bij woord voegen. Dat ze ondanks gevaar voor eigen lijf korte metten maken met het roofdier dat het toch probeert.
Als het echt zover komt dat een roofdier het toch probeert raken zij gewond en gaat het roofdier dood. En dat gaat niet op een zachte manier.

Juist omdat ze dat doen vrezen roofdieren ze. Ze kennen het risico, weten dat de kans erg klein is dat ze het overleven als die honden in actie komen.
Het zijn geen golden retrievers (ik hou van goldens, maar voor bewaking zijn ze niet geschikt).
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 10:38:44 #84
323876 michaelmoore
pi_203778035
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 17:43 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Boe!!!

Zeer BOE.

Niet weg met de wolf. Wolven zijn geweldig.
Jij hebt geen jong vee en ook geen kindjes neem ik aan

een zolderkamer fokker dus
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_203778064
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Klopt, de kuddebewakers zijn aan het werk. Die houden niet alleen roofdieren weg, maar ook dieven.
Alleen boeit het hun weinig of jij van plan was een schaap te stelen of dat je daar een leuke vakantie foto wilde maken.

Die honden groeien op met de kudde, kennen echt elk schaap, weten heel precies of er 1 tje weggedwaald is en reageren zeer stevig op vreemden (of dat nu dieren of mensen zijn) die de kudde benaderen.
Die zien de kudde als hun roedel en beschermen ze met hun leven.

Super effectief zijn ze iig. Worden zelfs ingezet in situaties zonder herder. Ook hier kunnen ze op meer geïsoleerde plekken en achter afrastering gebruikt kunnen worden.

De afrastering is dan niet zozeer nodig voor die honden en schapen, maar om de argeloze mens die foto’s wil maken tegen te houden.
Ik vraag me alleen af wat er gebeurd als ze doen waar ze voor zijn en mensen dat zien. Want die wolf die het toch waagt wordt gedood door ze.

En zelfs zonder dat zullen er vele domme mensen zijn die moord en brand schreeuwen. Want ze hebben pinnen banden om. Dat die naar buiten gekeerd zijn om hun nek/keel te beschermen zal waarschijnlijk niet goed gezien worden.

Ik ben iig een voorstander van kuddebewakers inzetten om grote roofdieren af te schrikken. Maar ik besef me wel dat om af te schrikken er iets afschrikwekkends moet zijn en niet iets dat alleen maar voor de show is.
Beren en wolven in het buitenland vrezen die honden niet omdat ze er rondlopen voor de show. Maar omdat ze daad bij woord voegen. Dat ze ondanks gevaar voor eigen lijf korte metten maken met het roofdier dat het toch probeert.
Als het echt zover komt dat een roofdier het toch probeert raken zij gewond en gaat het roofdier dood. En dat gaat niet op een zachte manier.

Juist omdat ze dat doen vrezen roofdieren ze. Ze kennen het risico, weten dat de kans erg klein is dat ze het overleven als die honden in actie komen.
Het zijn geen golden retrievers (ik hou van goldens, maar voor bewaking zijn ze niet geschikt).
Klopt.

Als je in de buurt van de kudde komt ben je het haasje.Tijdens 'n mountainbiketocht weleens 'n paar van die schapenbewakers achter me aan gehad. Van de duvel ook niet bang, want ze vallen ook gewoon wolven en beren aan.

Als de herder ze tot de orde roept, dan luisteren ze. Wat meteen een groot verschil is met de gemiddelde pitbull in Nederland.

En dat is wel belangrijk, want anders krijg je er een nieuw probleem bij: honden die in de bewaking van een kudde alles aanvallen wat in de buurt komt.

Locals weten ook wel waar ze weg moeten blijven. Die gaan niet zomaar even 'n terrein op met een kudde schapen, want die weten dat die honden je dan aanvallen.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 10:40:54 #86
323876 michaelmoore
pi_203778076
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 17:58 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Gebruik goede stroomnetten.
Het houdt ijsberen binnen, houdt dikke stieren binnen. Het houdt wolven buiten.

En als je dat echt niet kan omdat je zo geïsoleerd bent? Er zijn al honderden jaren honden gefokt speciaal om roofdieren af te schrikken.

Werkt echt verdomd goed.

Hier in Nederland is een goede afrastering met stroom echt geen grote investeringen. Stroom netten of betere vaste afrastering is geen grote inverstering.
Dan hebben we het over onder de 10.000 ¤ en dan neem ik het ruim,

Daar waar dat niet mogelijk is is het zeer geïsoleerd en hoef je niet na te denken over mensen die ronddwalen. Dam zijn die honden een goed middel. Die houden wereldwijd wolven en zelfs beren (ja ook bruine en ijsberen tegen).

Of echt ouderwets, de schaapjes met een herder en hond uit sturen en voor de nacht in een stal. Ook een optie.
Het volk dat enkel wil genieten van ‘natuur’ vindt het heerlijk. Willen zelfs betalen voor de plekken waar herders de kuddes beheren.

Echt ga heen zeg. Er zijn zat mogelijkheden. Die de ‘schade’ zover beperken dat het zelfs meer wijst op kan leveren.

Ik ben echt niet anti boer, potjandorie, ik ben ermee opgegroeid en hou van het boeren leven.
Ik ben geen stands kindje die geloofd in Roodkapje. Of dat al die consumptie beestjes de royal treatment krijgen.
We hebben het hier enkel over een matige verschuiving van prioriteiten. Die echt niet zoveel voorstelt en zelfs bij goed ondernemerschap meer op zou kunnen leveren.

Schapen zijn een slechte investering, dat zijn ze al sinds ik 20 was (ruim 20 jaar geleden dus). Maar bar weinig bieren leunen knel op schapen en als ze een beetje slim zijn kunnen ze dit juist maximaliseren.
schapen zijn een slechte investering , ok, maar ze houden de heide schoon en jong , schaapherder is een gerespecteerd beroep
  dinsdag 22 februari 2022 @ 10:45:28 #87
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203778153
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Jij hebt geen jong vee en ook geen kindjes neem ik aan

een zolderkamer fokker dus
Oh dus je moet jong vee en kindjes hebben wil je mee mogen praten over dit onderwerp?

:')
Huilen dan.
pi_203778187
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:45 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Oh dus je moet jong vee en kindjes hebben wil je mee mogen praten over dit onderwerp?

Alleen tokkies met een vechthond mogen meepraten, denk ik?
  dinsdag 22 februari 2022 @ 10:49:17 #89
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_203778207
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:21 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ook een vos kan z'n schuwheid wel verliezen. Met eigen ogen gezien eigenlijk in Roemenië. Vossen die vrijwel dagelijks werden gevoerd e.d., kwamen gewoon op mensen op een terras of een kampeerplek af. Zelfs eens gezien dat iemand 'n vos aaide.

En ook in Nederland zie je redelijk tamme vossen: https://www.ad.nl/westlan(...)sen-voeren~a6d7e00c/

Dat komt eigenlijk altijd door toedoen van de mens.

Idem dito met bijvoorbeeld beren langs de Transfagarasan. Daar gaan voorbijgangers beren voeren. Dat in combinatie met het vernietigen van z'n leefgebied en z'n leefgebied ontdoen van voedsel (bessen plukken), is natuurlijk geen heel goed idee.
Ook bij bv wilde zwijnen zie je dat hier en is het gevaarlijk.
Bij runderen gebruikt voor natuur beheer zie je het.

Mensen zijn echt dom soms. Gaan die beesten voeren en lokken, want zo,schattig, zo’n leuke foto!

Tot het fout gaat. Dat domme mens die leuke foto met dat jonge zwijntje wil maken en mama zwijn dat niet zo’n goed idee vindt.
Bij runderen voor natuurbeheer zijn er hele kuddes verplaats of opgeruimd (dan zeggen ze verplaats, maar waarheen?).

Hier in de buurt hebben we een plek met paarden die semi wild rondlopen. Er staat een prachtig bord met blijf van de paarden af, voer ze niet.
Vele mensen luisteren daar niet naar, dus kom je in situaties waarin die kudde geen afstand houdt, ook al hou je je daar wel aan als mens zijnde.
Dan sta je dus midden in een kudde. Met veulens en hengst. Dat kan fout gaan.

Wat ik erg vind is dat als het fout gaat ‘ik’ de schuld niet krijg, maar de dieren de schuld krijgen. Die worden dan ‘verhuist’ (nogmaals, waarheen?). Nooit wordt er een keer gezegd blijf gewoon weg bij die beesten, voer ze niet, lok ze niet.
Die merrie gaat het niet grappig vinden als iemand denkt dat het leuk is dat veulen even daar te houden voor die foto. Die zeug denkt daar hetzelfde over.

Met wolven precies hetzelfde. ‘Jij’ wil die leuke foto maken van die baby wolfjes. Papa en mama wolf denken daar toch echt wat anders over.
Dat is waarom de den van de al hier gevestigde wolven geheim wordt gehouden.

Maar moet je allerlei dieren maar verwijderen omdat mensen dom kunnen zijn?
En vooral, daarin zijn bv die wilde zwijnen gevaarlijker. Die wolf zoekt iig nog een rustige plek voor de jongen. Die zwijnen nemen hun kleintjes gewoon mee naar die parkeerplaats omdat ze daar gevoerd worden. En zijn gevoelig op verstoring van hun jongen.
Als een big schreeuwt (en dat doen ze snel) is de kans levensgroot dat er ingegrepen wordt door de oudere dieren,

Misschien is het een goed idee om te zorgen dat die dieren liever niet op parkeer/recreatie plek komen. Maar zorgen dat ze daar liever niet komen kan niet door te vragen of ze aub daar niet willen komen. Je zal ze bang moeten maken.
pi_203778242
quote:
7s.gif Op maandag 21 februari 2022 17:48 schreef Seven. het volgende:

[..]
Paniekzaaier :')
Sinds wanneer vallen wolven geen mensen aan?
  dinsdag 22 februari 2022 @ 11:05:45 #91
323876 michaelmoore
pi_203778470
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:45 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ja en een groot stuk land en wat schapen en lammeren
  dinsdag 22 februari 2022 @ 11:14:28 #92
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_203778616
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
schapen zijn een slechte investering , ok, maar ze houden de heide schoon en jong , schaapherder is een gerespecteerd beroep
De schapen van een herder lopen bar weinig risico.

Naast dat die kuddes met herder een verdien model zijn is de kans dat ze gepakt worden door een roofdier erg klein.
Net zoals dat ze door de fok simpelweg niet meer overeind komen als ze op hun rug draaien en een zeer nare dood hebben.
Als er een herder bij is gebeurd dat amper, want die kan ingrijpen. En het zijn meestal een ander ras schapen, die niet zo vierkant zijn.

Hier zijn we teveel gewend aan schapen zonder beheer in een wei. Er zijn amper boeren die enkel daarop leunen. Gaat meestal in combi met andere zaken.
Die schapenboer is bv ook de aardappel boer. Die ‘huurt’ land van anderen. Als het land moet rusten lopen die schapen er (die zijn goed voor de verrijking van dat land), in andere jaren poot hij die aardappelen op dat land wat hij gepacht heeft.

Sommige plekken zijn niet echt geschikt voor landbouw. Daar zou je betere hekken kunnen plaatsen.

In de natuurgebieden worden schapen ingezet voor natuur beheer. Ze vreten vanalles weg wat een betere toeristen natuur veroorzaakt. Ook worden ze behandeld voor parasieten zoals bv teken. Ook weer zodat mensen recreatie aangenamer wordt.
Maar daar geld vooral dat een kudde met herder meer toerisme oplevert dan gewoon een hekje ergens omheen met schaapjes die zich amper laten zien omdat zij gewoon hun ding doen. De herder brengt ze voor publiek, dat maakt dat het publiek komt.

Ik weet dat een schaap amper winst oplevert, dat er echt niets mis moet gaan, geen enkele aanpassing of behandeling nodig moet zijn.
Ik heb ‘schapenstage’ gedaan en ken meerdere bieren met ook schapen. Ik weet uit ervaring dat schapen gewoon de tering kunnen krijgen, dat er zaken gedaan worden waar de honden geen brood van lusten (uier ontsteking bij een schaap? Neem een mes, snij de tepel eraf. Geen verdoving, niets van dat), maar hè, dat ziet de bezoeker niet,
Moet het lam kunstmelk krijgen? Weg winst. Schaap met geboorteprobleem? Baarmoeder prolaps (komt vaker voor dan je denkt)? Oh ja joh, leg op de rug in kruiwagen en zonder enige verdoving prop je het terug en met een kromme en dikke naald sluit je de vulva.

Wat het probleem is in deze wereld is dat we niet willen weten hoe het werkelijk gaat.
‘Jij’ wil je lammetje eten, wil niet denken aan wat daarvoor nodig is, wil vooral niet teveel betalen.
Ik heb schapen zien klappertanden van de koorts, heb gezien hoe er gewoonweg een tepel afgesneden werd. Wat antibiotica erin gespoten werd en verder.

Maar die wolf die een schaap dood, die is een probleem….
  dinsdag 22 februari 2022 @ 11:24:14 #93
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_203778756
Als extra.

Die schapen boeren die ik ken, waarbij ik dit met eigen ogen heb gezien, zijn geen botte eikels die er niets om geven.
Ze doen wat ze moeten doen binnen de omstandigheden die ze hebben. Proberen zo min mogelijk leed te veroorzaken. Maar hun middelen zijn beperkt.

Ergens is er iets mis gegaan. Hebben we er als samenleving voor gekozen om onze ogen te sluiten voor de werkelijkheid.
Daarom vinden we die wolf zo eng, want die doet wat wij nog veel erger doen, alleen is dat te zien. Wij willen het niet zien.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 11:50:40 #94
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_203779102
Niemand heeft mij nog goede argumenten laten horen om de wolf hier weer in t land te laten. Het geeft alleen maar problemen en er is geen voordeel dat daar tegen opweegt. behalve dat een paar natuurfanaten het wel mooi vinden. Zo'n ouderwetse wolvenroedel die hier de natuur ( niet ) komt verrijken.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_203779201
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 11:50 schreef deedeetee het volgende:
Niemand heeft mij nog goede argumenten laten horen om de wolf hier weer in t land te laten. Het geeft alleen maar problemen en er is geen voordeel dat daar tegen opweegt. behalve dat een paar natuurfanaten het wel mooi vinden. Zo'n ouderwetse wolvenroedel die hier de natuur ( niet ) komt verrijken.
De wolf helpt bij het op peil houden van en verspreiden van de wildstand.

Nadelen die ik hier lees zijn wat doodgebeten schapen. Nou, honden bijten veel meer schapen dood. En die doen dat ook niet om te eten, want honden eten geen schapen. Behalve dan als ze van de BBQ af komen.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 12:25:58 #96
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_203779670
quote:
Er zijn vele voordelen.
Omdat wolven de fauna veranderen wordt de flora ook veranderd.

Het komt de gehele natuur ten goede.
Zoek eens op Google.. how wolves change rivers. Hoe de komst van wolvenroedels zeer belangrijke natuurgebieden ten goede hebben veranderd.
In het directe geval van die zoekopdracht gaat het over Yellowstone. Maar dat is een goed voorbeeld van hoe die wolven roedels een zeer belangrijke rol in een ecosysteem hebben.

Prooidieren veranderen hun gedrag door de aanwezigheid van roofdieren. Het hele gebied veranderd daardoor. Floreert erdoor.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 12:31:02 #97
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_203779761

Voor het gebruikers gemak.
Een must see in deze discussie.

Het laat zien hoe een ecosysteem wordt beïnvloed door de aanwezigheid van grotere roofdieren. Hoe ongelofelijk veel leven wordt beïnvloed daardoor.

Hier, waar bv herten een best groot probleem zijn, wij als mensen maar van ellende daar een klein beetje in moeten sturen, met een zeer beperkte invloed zal enkel de aanwezigheid van deze grotere roofdieren hun gedrag significant veranderen.

En dat betekend een zeer ruimer eco systeem. Ruimte voor zoveel andere soorten (en niet alleen dieren, ook planten) Een sterker eco systeem, die verandering veel beter aankan.
Klimaatverandering? Wat een heet hangijzer is? Als een ecosysteem gezonder is, sterker is, kan het dat beter aan.

Dat is wat oa wolven doen. Ze helpen bij de ecosystemen divers en gezond houden.

[ Bericht 22% gewijzigd door Cause_Mayhem op 22-02-2022 12:45:21 ]
  dinsdag 22 februari 2022 @ 12:44:20 #98
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_203779965
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 12:25 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Er zijn vele voordelen.
Omdat wolven de fauna veranderen wordt de flora ook veranderd.

Het komt de gehele natuur ten goede.
Zoek eens op Google.. how wolves change rivers. Hoe de komst van wolvenroedels zeer belangrijke natuurgebieden ten goede hebben veranderd.
In het directe geval van die zoekopdracht gaat het over Yellowstone. Maar dat is een goed voorbeeld van hoe die wolven roedels een zeer belangrijke rol in een ecosysteem hebben.

Prooidieren veranderen hun gedrag door de aanwezigheid van roofdieren. Het hele gebied veranderd daardoor. Floreert erdoor.
Want Nederland is het Yellowstone van Europa. Alleen dat er ook nog even bijna 18 miljoen mensen wonen met bijbehorende infrastructuur
  dinsdag 22 februari 2022 @ 12:46:35 #99
323876 michaelmoore
pi_203780003
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 11:14 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Maar die wolf die een schaap dood, die is een probleem….
Ja want de eigenaar heeft daar een vreseljjk hekel aan al die dode schapen iedere morgen , vaak alleen de keel doorgebeten en verder doen ze er niets mee

De wolf is een moordenaar , die eet het schaap of lam niet op
  dinsdag 22 februari 2022 @ 12:47:39 #100
323876 michaelmoore
pi_203780017
quote:
Inderdaad

Het enige dat je hoort is , o spanend die wolven in nederland

enige zingeving is er niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')