abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 november 2022 @ 08:31:42 #226
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_206610379
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 08:26 schreef pokkerdepok het volgende:
ultieme decadentie eigenlijk, een wild dier binnen laten en dan erbij gaan staan van; oooh wat leuk, geeft niet dat ie al die schapen afmaakt, en af en toe op wat mensen jaagt. dat is de natuur toch, we houden van de natuur..
:')

Af en toe op wat mensen jaagt...

Weet je wie overigens veruit de meeste schapen afmaakt, uit ultieme decadentie?
pi_206610420
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 08:05 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Welk gevaar? Overigens: we jaagden ze weg in een tijd dat er nog slavernij, doodstraffen, dwangarbeid (veenkoloniën) en noem het maar op bestonden. Waarin wolven nog aan hondsdolheid konden lijden. In een tijd waarin we sowieso een hekel hadden aan de natuur en natuurbeheer ons volslagen vreemd was. Moeten negers ook weer terug het veld in omdat we dat vroeger niet voor niets deden? Die woorden leg ik je niet in de mond maar ik toon de onzinnigheid van het "vroeger deden we dat niet voor niets" argument aan. Dat je iets doet, is geen legitimatie voor het doen. Daar moet een externe reden voor zijn.
echt serieus, wat is dit voor redenatie: is het zo moeilijk te begrijpen dat meerdere roedels zoals het nu gaat, zich mogen uitbreiden gaat leiden tot zoeken naar ander voedsel. boeren, kleinvee houders gaan alles op slot doen, dus wat gaat de wolf dan eten.

een wolf is een roofdier, roofdieren doden alles wat ze kunnen eten. tuurlijk gaan ze voor makkelijk vs moeilijk, uit eindelijk is het gewoon eten.

waar toch het fabeltje vandaan komt dat dieren niet op mensen zullen jagen.....
pi_206610430
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 08:31 schreef Richestorags het volgende:

[..]

ook dit staat los van die hele wolven discussie.
  woensdag 9 november 2022 @ 08:40:03 #229
396550 Richestorags
pi_206610443
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 08:37 schreef Korenfok het volgende:

[..]
echt serieus, wat is dit voor redenatie: is het zo moeilijk te begrijpen dat meerdere roedels zoals het nu gaat, zich mogen uitbreiden gaat leiden tot zoeken naar ander voedsel. boeren, kleinvee houders gaan alles op slot doen, dus wat gaat de wolf dan eten.

een wolf is een roofdier, roofdieren doden alles wat ze kunnen eten. tuurlijk gaan ze voor makkelijk vs moeilijk, uit eindelijk is het gewoon eten.

waar toch het fabeltje vandaan komt dat dieren niet op mensen zullen jagen.....
Wolven zijn opportunistisch en jagen op wat beschikbaar is. Er is meer dan genoeg wild in Nederland maar omdat de schapen lekker vrij in de wei lopen kunnen ze die nu nog pakken.

Ik hoor een hoop speculatie en nul feiten. Kom maar met artikels over jacht op mensen in Duitsland, Polen, Roemenië en Yosemite National Park.
  woensdag 9 november 2022 @ 08:46:03 #230
396550 Richestorags
pi_206610501
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 08:38 schreef Korenfok het volgende:

[..]
ook dit staat los van die hele wolven discussie.
Want? Het is een waarheid die we liever niet willen horen?
pi_206611127
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2022 21:46 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Echt de naiviteit. Wat denk je dat de wolven gaan doen als het wild te weinig is voor de wolven roedels die hier zijn? Op hun rugliggen wachten tot ze uitstreven, die gaan dan ander vlees jagen zoals kinderen.
Gelukkig zitten kinderen tegenwoordig vanaf 3 jaar al de hele dag op tiktok of liggen ze thuis depressief te zijn en na te denken of ze een hij, zij,them, they, cis, transgender of toch gewoon alleen maar homo zijn. En aangezien de wolf geen sleutels heeft om in huizen te komen zullen die kinderen wel veilig zijn.
Echt man. Dat gejank over wolven die kinderen grijpen.. Ga lekker naar Facebook met je Greetje comment.
pi_206611214
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 08:46 schreef Richestorags het volgende:

[..]
waarheid? Welke waarheid?
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 08:40 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Wolven zijn opportunistisch en jagen op wat beschikbaar is. Er is meer dan genoeg wild in Nederland maar omdat de schapen lekker vrij in de wei lopen kunnen ze die nu nog pakken.

Ik hoor een hoop speculatie en nul feiten. Kom maar met artikels over jacht op mensen in Duitsland, Polen, Roemenië en Yosemite National Park.
je snapt hoop ik wel hetverschil tussen jou voorbeelden en de bevolkingsdikte in Nederland.

Want in de alpen gaat het ook goed....echt
  woensdag 9 november 2022 @ 09:56:13 #233
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206611220
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 08:40 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ik las laatst dat ze in Yellowstone wat opdringerig begonnen te worden. Dat schijnt vervolgens met de bilschietmethode gecorrigeerd te zijn. Het werkt dus wel.
pi_206611230
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 08:46 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Welke waarheid, wat heeft deze discussie over intepretatie van gegevens te maken met de waarheid.
PS
Wie heeft er een probleem mee dat schapen worden geslacht?
  woensdag 9 november 2022 @ 10:01:20 #235
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206611263
Ik denk wel dat er gehandhaafd moet worden op dat mensenschuwe gedrag, dat kennelijk toch niet zo diep zit als sommigen schenen te denken. Opportunisme is intelligente roofdieren niet vreemd. En een natuurlijk evenwicht ontstaat niet per se zonder ellende. Eerst moet er een grens worden overschreden en dat kan met enig trauma gepaard gaan.
  woensdag 9 november 2022 @ 10:20:57 #236
396550 Richestorags
pi_206611431
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 10:01 schreef Iblardi het volgende:
Ik denk wel dat er gehandhaafd moet worden op dat mensenschuwe gedrag, dat kennelijk toch niet zo diep zit als sommigen schenen te denken. Opportunisme is intelligente roofdieren niet vreemd. En een natuurlijk evenwicht ontstaat niet per se zonder ellende. Eerst moet er een grens worden overschreden en dat kan met enig trauma gepaard gaan.
Dat is waar.
  woensdag 9 november 2022 @ 10:21:48 #237
396550 Richestorags
pi_206611436
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 09:57 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Welke waarheid, wat heeft deze discussie over intepretatie van gegevens te maken met de waarheid.
PS
Wie heeft er een probleem mee dat schapen worden geslacht?
Als niemand er een probleem mee heeft dat schapen worden geslacht waarom dan wel dat ze worden doodgebeten door wolven?
  woensdag 9 november 2022 @ 10:26:55 #238
396550 Richestorags
pi_206611487
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 09:54 schreef Korenfok het volgende:

[..]
waarheid? Welke waarheid?
Dat wij oneindig meer schapen slachten dan wolven ze doodbijten? Dat de reden dat er zoveel schapen zijn aan ons ligt?

quote:
je snapt hoop ik wel hetverschil tussen jou voorbeelden en de bevolkingsdikte in Nederland.

Want in de alpen gaat het ook goed....echt
Lekker feitenvrij discussiëren, heerlijk.

quote:
Niet alleen uitgestrekte wildernissen zijn geschikt voor wolven. In de praktijk blijkt dat in de Duitse regio Lausitz een mix van bos, dorpen en cultuurlandschap uitstekend voldoet. Hier vestigden veel nieuwe roedels zich opvallend genoeg niet in het ruigere en bosrijke noordoosten, maar wel in het meer gecultiveerde zuidwesten. Belangrijk is vooral dat er voldoende voedsel aanwezig is in de vorm van wilde dieren als herten, reeën of wilde zwijnen. Nederland heeft met zo’n 70.000 reeën ruim voldoende voedsel. Het landschap in de Duitse wolvenregio’s is bovendien erg vergelijkbaar met grote delen van Nederland, zoals Drenthe, Twente, de Achterhoek, Brabant of Limburg. Hiermee reikt het potentiële leefgebied van wolven in Nederland veel verder dan alleen de Veluwe en de Oostvaardersplassen.
https://www.zoogdierveren(...)DIER_21_2_WOLVEN.pdf
  woensdag 9 november 2022 @ 10:36:23 #239
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206611596
Vind het idee van wolven doodeng, maar ik word ook doodsbenauwd als ik denk aan zo'n 'schattige' wolfshond achter me aan zoals in die filmpjes die geen wolf bleek te zijn. Überhaupt, loslopende honden die op je af komen.

Flikker op met je huisdieren en houd wild lekker buiten de wandelpaden

Gr gr een stadsmeisje
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_206611681
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 17:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
jij
moeflons , wat maakt dat uit
[..]

Moeflons zijn geintroduceerde exoten dat willen we toch niet meer. ;)

Ze komen van oorsprong voor op de ruige, rotsige eilanden Sardinië en Corsica
pi_206611815
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 08:31 schreef Richestorags het volgende:

[..]

ja zie bericht even terug.
en ja, wij eten schapen. so what. wij gaan niet snachts de wei in om ze op een walgelijke manier af te slachten, toch
  woensdag 9 november 2022 @ 10:57:44 #242
396550 Richestorags
pi_206611837
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 10:36 schreef Molo het volgende:
Vind het idee van wolven doodeng, maar ik word ook doodsbenauwd als ik denk aan zo'n 'schattige' wolfshond achter me aan zoals in die filmpjes die geen wolf bleek te zijn. Überhaupt, loslopende honden die op je af komen.

Flikker op met je huisdieren en houd wild lekker buiten de wandelpaden

Gr gr een stadsmeisje
Wild buiten de wandelpaden...het heet niet voor niets wild ;)

Ik ben het wel eens met huisdieren en ik vind dat mensen voor honden van een bepaalde grootte en/of ras gewoon een bewijs van kunde moeten hebben. Bij incidenten vergunning ingetrokken, boete en huisdier weg.

Toch is het in Nederland lang nog niet zo erg gesteld. Ik heb twee keer een Camino naar Santiago gelopen en in Portugal is het echt tering erg op sommige stukken als je niet van grote honden houdt zoals ik. Honden altijd onbewaakt in de tuin (wel met goede hekken) maar ze proberen er overheen te springen. Herders, Dobermanns, Rottweilers, noem het maar op. Zeer smalle stoepen waarbij je op hoofdhoogte langs die hekken loopt en dan heb je ineens een grommende hondenkop in je nek terwijl je niet (van schrik) kunt uitwijken omdat de auto's als een gek voorbij racen over de weg. Die beesten zijn ook mega territoriaal juist omdat ze de hele dag die tuin bewaken (daar zijn ze ook voor). Één keer gehad dat een hond over het hek was gesprongen en meteen probeerde aan te vallen. Gelukkig was het maar een medium grote hond en was hij bang voor twee rondzwaaiende wandelstokken richting zijn gezicht. Maar ja, als die je bijt is het ook wel meteen afgelopen met wandelen.

Ook in Galicië zie je dit redelijk veel.
  woensdag 9 november 2022 @ 10:58:12 #243
396550 Richestorags
pi_206611845
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 10:55 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
ja zie bericht even terug.
en ja, wij eten schapen. so what. wij gaan niet snachts de wei in om ze op een walgelijke manier af te slachten, toch
Nee klopt wij snijden ze onverdoofd de keel door.
pi_206611854
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 10:58 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Nee klopt wij snijden ze onverdoofd de keel door.
lijkt me toch wel beter dan nog levend half opgegeten worden
  woensdag 9 november 2022 @ 10:59:40 #245
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206611857
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 23:06 schreef Tengano het volgende:

Een hond of een ander dier zal niet 'zomaar' aanvallen.

NWS / Het oneindige 'doet-ie anders nooit'-topic # 1813
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_206611898
quote:
Zomaar is wel het sleutelwoord anders. Het probleem is vooral dat veel mensen denken dat het 'zomaar' is terwijl er vaak een hele goede verklaring te geven is.

Alleen willen eigenaren en slachtoffers het vaak niet zien.
  woensdag 9 november 2022 @ 11:11:00 #247
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206611955
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 11:04 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

Het probleem is vooral dat veel mensen denken dat het 'zomaar' is terwijl er vaak een hele goede verklaring te geven is.
Ben benieuwd wat jouw 'hele goede' verklaring is voor de twee dobermanns die een dreumes in een maxi cosi aan stukken scheuren.

Of voor 4 rottweilers die een peuter, die in een andere tuin zit te spelen, aanvallen.

Dieren zijn simpelweg onvoorspelbaar.

[ Bericht 5% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 09-11-2022 11:26:42 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 9 november 2022 @ 11:17:48 #248
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206612038
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 11:04 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Zomaar is wel het sleutelwoord anders. Het probleem is vooral dat veel mensen denken dat het 'zomaar' is terwijl er vaak een hele goede verklaring te geven is.

Alleen willen eigenaren en slachtoffers het vaak niet zien.
Ja mooi verhaal, dat weet ik niet als ik ergens loop

Hou enorm van wandelen maar die teringhonden die overal lopen zijn in Nederland al eng, laat staan op veel meer rurale plekken
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_206613242
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 11:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Ben benieuwd wat jouw 'hele goede' verklaring is voor de twee dobermanns die een dreumes in een maxi cosi aan stukken scheuren.

Of voor 4 rottweilers die een peuter, die in een andere tuin zit te spelen, aanvallen.

Maar dat het onvoorspelbaar is wil niet zeggen dat er geen reden achter zit.

Natuurlijk zijn dieren onvoorspelbaar, waar het fout gaat is dat eigenaars dat onderschatten en signalen verkeerd interpreteren.

Er wordt met name bij dier-kind interactie veel te vaak gedacht dat het dier zo leuk is met het kind terwijl het in 9 van de 10 gevallen hooguit zo is dat de betreffende hond de aanwezigheid van het kind tolereert. En op het moment dat de roedel baas (vaak een volwassen eigenaar) niet in de buurt is dan loopt het nogal eens anders dan het naïeve baasje verwacht.

Rottweilers (Dobermans ook trouwens) zijn helaas een voorbeeld. Honden die maar aan één iemand in het gezin hechten. Als papa/mama in de buurt is zijn het in potentie geweldige familiehonden en zijn ze heel beschermend naar de rest van de familie. Maar als die er niet bij is en ze raken ergens door geïrriteerd of zien een dreiging dan zijn het gewoon hele gevaarlijke honden. Onvoorspelbaar, mogelijk in de zin van dat je het als eigenaar niet verwacht. Maar vanuit de rasgeschiedenis wel bekend en dus verklaarbaar.

Je weet ook als je het ras (of meer specifiek je hond) kent niet of en wanneer het een keer fout gaat. Maar je kunt het wel voorkomen als eigenaar, die plicht heb je gewoon. Een hond die aanvalt is in mijn ogen dan ook ALTIJD de schuld van de eigenaar, wat niet betekent dat de hond niet de ultieme straf moet krijgen in veel ernstige gevallen.
  woensdag 9 november 2022 @ 13:25:15 #250
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206613307
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 11:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Mensen dan ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')