Heb je hier een bron voor? De koelkast wordt namelijk overal genoemd als de meest voedselveilige manier van ontdooien.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 17:03 schreef Tengano het volgende:
[..]
Vlees ontdooien in de koelkast is juist niet slim. Je moet het vlees vanuit de vriezer niet langer laten ontdooien dan nodig is en zo snel mogelijk afbakken.
In vlees zitten levende organismen die stoffen produceren waar je ziek van wordt. Door temperatuurverhitting worden die organismen gedood, maar niet de stoffen die ze al geproduceerd hebben; die blijven er gewoon inzitten.
Hoe langer je vlees boven de -20 graden houdt, hoe langer die mechanismen de gelegenheid hebben om die stoffen te produceren en zich te vermenigvuldigen. Derhalve NIET langzaam laten ontdooien in de koelkast, maar op tijd op je aanrecht leggen, en zo tijdig mogelijk afbakken zodat de productie van die stoffen definitief gestopt is, omdat die organismen door verhitting dan gedood zijn.
Voor de duidelijkheid bij -20 graden zijn die organismen dus niet of nauwelijks meer actief, vandaar die bewaartemperatuur. Hoe hoger de temperatuur hoe actiever die mechanismen worden. Vandaar dat kip op een zonnige dag een beetje hatseflats laten liggen voor een hoop ellende kan zorgen omdat dat spul dan fullblown zijn gang kan gaan bij die, voor 'hun', ideale omstandigheden.
Het klinkt totaal niet als een logisch verhaal. Het is ook niet wat in mijn HACCP cursus van een paar maanden geleden is benoemd.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 17:49 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik heb het in een cursus meegekregen die ik moest volgen inzake voedselbereiding. Heb het niet zelf verzonnen dus.
Ging over keukenhygiene. Ook met die verschillende kleuren keukenplanken ed en waarom. Geel was kip, rood was rundvlees, blauw was vis, groen voor groente en wit voor brood volgens mij.
En wat ik je verteld heb, is dus gereproduceerd van wat ik destijds heb meegekregen. Het klinkt nog steeds als een logisch verhaal en daarom kon ik het ook zo onthouden.
In de koelkast is het koud. Er is weinig bacteriegroei door de lage temperatuur. Dit is de veiligste methode.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 17:56 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ok, en waarom zou mijn verhaal dan niet kloppen.
Wat je vertelt matcht alleen maar met de methode die ik je schetste die dan de voorkeur heeft.
quote:Op dinsdag 15 maart 2022 18:04 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja sorry, maar dan heb je het niet goed begrepen en ik ga het hier niet nog een keer uitleggen en ik heb ook geen zin in nog zo'n discussie. Net als degene die gisteren beweerde dat de hooikist methode niet het juiste woord was maar dat het een puntje puntje huppeldepup heette.
Ik zou zeggen, leg het lekker in je koelkast en succes ermee.
Dan is Lucky niet de enige die het niet goed begrepen heeft....quote:Op dinsdag 15 maart 2022 18:04 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja sorry, maar dan heb je het niet goed begrepen en ik ga het hier niet nog een keer uitleggen en ik heb ook geen zin in nog zo'n discussie.
Omg respect manquote:Op dinsdag 15 maart 2022 18:08 schreef Tengano het volgende:
[..]
Lieve schat, ik heb Atheneum-B en HEAO-BI gedaan. Niemand hoeft mij uit te leggen wat exponentieel betekent. Ga jij maar googelen wat doorlooptijd betekent.
Arrogantie gespotquote:Op dinsdag 15 maart 2022 18:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Omg respect man![]()
Geen wetenschappelijke studie dus. Dat verklaart mogelijk de moeite met bronnenonderzoek.
Wat is er arrogant aan om bronnen te vragen?quote:
Doe nou niet zo kinderachtig man. Je hebt ongelijk. Dat hebben we allemaal wel eens.quote:
Hè? Ik heb helemaal niet gezegd dat het niet het juiste woord was, maar noemde de termen waaronder je zo’n ‘moderne’ variant kunt vinden om eventueel zelf een te maken.quote:
Gaaf zijn zit hem niet in de opleiding die je genoten hebt.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 19:51 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik zou ook wel Atheneum gedaan willen hebben, dan was ik nu ook gaaf geweest
Er ging iemand in dit topic nogal prat op de door hem genoten opleiding.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 20:18 schreef Tengano het volgende:
[..]
Gaaf zijn zit hem niet in de opleiding die je genoten hebt.
Bedankt voor de informatie.quote:Ik heb het nog even uitgezocht. Het goede antwoord is idd ontdooien in de koelkast. En zelf begrijp ik intussen ook waarom.
Ik heb het niet ter discussie gesteld en er ook niet naar gezocht moet ik eerlijk zeggen. Maar het is fijn dat het nu helder is voor iedereen.quote:Ik heb de bron daarvan gevonden en had hem hier in principe ook kunnen vermelden. Net als jullie trouwens.
Dit topic is van alle usersquote:Verder veel plezier nog met jullie topic.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |