Na de Omikrons zal morgen Eunice ons land onveilig maken. Ik kreeg al een noodberichtje dat er morgen geen treinen meer rijden, maar hoor ook dat er nog meer dingen plat gaan. Dat betekent voor mij dat ik ook maar niet de weg op ga en ook geen wandeling in het bos ga maken. Denk wel dat ik nog even wat boodschappen ga doen zodat ik morgen wat kan gaan koken oid en ondertussen wat live vids van Eunice en zijn ellende ga bekijken.quote:Zo bereidt Nederland zich voor op storm Eunice
Nederland zet zich schrap voor opnieuw een stormachtige dag morgen. Na storm Dudley is het de beurt aan Eunice die over ons land zal trekken. Een overzicht van de maatregelen die genomen gaan worden.
Nu storm Dudley wegtrekt, maakt Nederland zich op voor tweelingstorm Eunice. De precieze koers is nog onzeker, maar in het meest waarschijnlijke scenario trekt Eunice vanuit Engeland over de Noordzee richting Denemarken. De verwachte snelheden liggen tussen de 75 en mogelijk ruim 140 km/uur. Aan zee zal het een stuk harder waaien dan boven land, maar ook daar zijn windstoten boven de 100 km/uur mogelijk. Het hele land kleurt oranje, behalve Limburg dat er met een code geel vanaf komt.
Verkeer: geen treinen, drukte op wegen
De NS zet morgen tot 14.00 uur minder treinen in (‘de stormdienstregeling’) en vanaf 14.00 uur komt het treinverkeer zelfs helemaal tot stilstand. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de storm daarom kan leiden tot drukte op de wegen, vooral tijdens de spits. ,,Omdat een deel van de reizigers in de auto zal stappen", verklaart een woordvoerder van het Verkeerscentrum. ,,Houd er daarbij rekening mee dat de rijomstandigheden op de terugweg zeer gevaarlijk kunnen zijn. Als Rijkswaterstaat kunnen wij niet zeggen: werk thuis. Maar als je de mogelijkheid hebt, kies daar dan voor.’’
Ook de treinen van Arriva in Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Limburg zullen morgen vanaf 14.00 uur niet meer rijden. ,,We kunnen pas weer rijden als alle trajecten weer veilig zijn en als ProRail dit toestaat. We verwachten niet dat dat voor vrijdagavond is’’, meldt het vervoersbedrijf. De lijnbussen van Arriva rijden ‘vooralsnog’ wel. ,,Zolang de situatie veilig is. Houd de berichtgeving in de media, op de website van Arriva en de social media in de gaten voor de actuele informatie’’, stelt het bedrijf.
Openbaar vervoer in de grote steden
In Rotterdam rijdt het Rotterdamse openbaarvervoersbedrijf RET morgen de laatste ritten om 10.00 uur. Om 12.00 uur staan alle voertuigen binnen. De veiligheid voor reizigers en personeel staat voorop, laat het bedrijf weten.
Het GVB, het openbaarvervoerbedrijf in Amsterdam, neemt morgenochtend een besluit of al dan niet rijden morgen. ,,Om 11.00 uur hebben wij crisisberaad, daarin wordt overwogen of we het verkeer stil moeten leggen.’’ Wel waarschuwt GVB reizigers in de regio Amsterdam nu al dat zij morgen sowieso moeten rekenen op vertragingen en uitval. Tot hoe laat de pontjes in Amsterdam en op het Noordzeekanaal doorvaren, is ook nog niet bekend. ,,Dat hangt af van de windkracht, daarbij volgen we de protocollen’’, aldus de woordvoerder, die reizigers oproept de website en app in de gaten te houden.
Schiphol: KLM annuleert vluchten
KLM annuleert 167 vluchten in verband met storm Eunice vrijdag. De luchtvaartmaatschappij meldt dat de weersvoorspellingen voor vrijdag een beeld schetsen van zware windstoten. ,,Dit zorgt er voor dat er morgen voor ons een zeer beperkte operatie mogelijk is op Schiphol.” Daarnaast kan het weer van vrijdag ook tot vertragingen leiden, zo stelt KLM.
Volgens Schiphol zijn er donderdagavond nog geen berichten van andere luchtvaartmaatschappijen die vluchten annuleren vanwege de storm. ,,We vragen reizigers wel van tevoren rekening te houden met vertraging en mogelijke annuleringen”, aldus een zegsman van Schiphol. Ook een woordvoerster van Transavia laat weten dat nog niet bekend is of vluchten geannuleerd worden, maar verwacht vrijdagochtend daar meer duidelijkheid over.
TUI laat ook weten dat er nog geen vluchten geannuleerd zijn. ,,Voor onze reizigers zijn het niet gewoon vluchten, maar hun hele vakantie hangt er aan vast. Die gaan we niet zomaar annuleren”, laat een woordvoerster weten. Reizigers die vrijdag vertrekken hebben wel een sms gekregen van de reisorganisatie om tijdig naar de luchthaven te vertrekken en rekening te houden met vertraging vanwege de storm. ,,Vanzelfsprekend wordt de vlucht alleen uitgevoerd als dat veilig kan”, aldus de woordvoerster.
Skivakantie en dakkoffers
Mensen die van plan zijn om morgen - in het Noorden start de schoolvakantie - op wintersport te gaan, worden gewaarschuwd goed op het weerbericht en de verkeersinformatie te letten. ,,Zeker met een dakkoffer loop je bij zeer harde wind risico om te kantelen. Zie je dat er windstoten van 120 kilometer per uur zijn, stel je reis dan nog even uit.’’
Zeecontainers en zonnepanelen
Ondertussen worden op het strand van Scheveningen met tractors en shovels zandbarrières opgeworpen, zodat de strandtenten beter beschut liggen. Ook bij de tenten zelf zijn verstevigingen aangebracht. Iets zuidelijker - in Dordrecht - zet de GGD zeecontainers in bij een coronatestlocatie. Andere testlocaties als die van Gorinchem en Mijnsheerenland zijn morgen vanwege de storm gesloten. De hogescholen InHolland en Avans sluiten morgen hun deuren en in Amsterdam, Tilburg en Rotterdam is er op de Hogeschool alleen fysiek onderwijs tot 12.00 uur.
Ook in Flevoland is men volop bezig met de storm. ,,Eunice kan morgen boven het IJsselmeer zorgen voor windstoten van 130 kilometer per uur. Dan mag je wel concluderen dat het gaat spoken,” aldus meteoroloog Wilfred Janssen van Weerplaza. Zijn collega Raymond Klaassen waarschuwt onder meer voor vuilcontainers, trampolines en zonnepanelen die voor de nodige schade kunnen zorgen. ,,Stapels isolatiemateriaal bij bouwplaatsen: als je die laat staan morgen, liggen ze maandag toch echt heel ergens anders.’’
https://www.ad.nl/binnenl(...)orm-eunice~ab1f475f/
Dit is wel weer dat je goed moet opletten en de juiste keuzes moet maken inderdaad. Ik ben wel eens met een gruwelijke storm in Hoek van Holland geweest om het 'even een keer mee te maken'. Daar kon je helemaal niet lopen op het strand want je werd levend gezandstraald. Die westenwind komt daar pal het land op. Teruggelopen naar het station; alle treinverkeer gecancelled en allerlei aanwijsborden vlogen gewoon van hun bevestiging af door de lucht heen. Doodeng, je moest constant om je heen kijken.quote:
quote:Deze surfcam is gekocht met de opbrengst van de "Sterker door strand" strandlaken verkoop . Ben je blij met deze cam en wil je ook bijdragen? Bestel je nieuwe favoriete strandlaken op sterkerdoorstrand.nl.
Maar waarom specifiek Hoek van Holland.quote:Op donderdag 17 februari 2022 23:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dit is wel weer dat je goed moet opletten en de juiste keuzes moet maken inderdaad. Ik ben wel eens met een gruwelijke storm in Hoek van Holland geweest om het 'even een keer mee te maken'. Daar kon je helemaal niet lopen op het strand want je werd levend gezandstraald. Die westenwind komt daar pal het land op. Teruggelopen naar het station; alle treinverkeer gecancelled en allerlei aanwijsborden vlogen gewoon van hun bevestiging af door de lucht heen. Doodeng, je moest constant om je heen kijken.
Gelukkig nog teruggekomen met een auto waar ik een lift van kon krijgen. Met zulk weer kun je beter thuis blijven en dat is ook het advies wat morgen wordt gegeven. Dit schijnt niet zomaar een windje te zijn wat even komt opzetten.
quote:Vuurtoren 'Lange Jaap' nabij Den Helder staat op omvallen, omgeving afgesloten
In de vuurtoren Kijkduin, ook wel bekend onder de naam 'Lange Jaap', zitten grote scheuren. Omdat de ruim 63 meter hoge vuurtoren kan omvallen, heeft de gemeente Den Helder een gebied van 70 meter rondom de toren afgesloten,
https://www.nu.nl/binnenl(...)ving-afgesloten.html
Omdat voor mij dat toen het dichtste bij was en het leek mij wel avontuurlijkquote:Op donderdag 17 februari 2022 23:38 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Maar waarom specifiek Hoek van Holland.Niet dat het überhaupt een strak plan is om met heftige storm naar het strand te gaan, maar Katwijk of Noordwijk was een logischer keuze geweest.
Dorpen zoals Noordwijk, Katwijk en bijvoorbeeld ook Scheveningen hebben een centrum tegen het strand aan. Dus daar kun je nog schuilen in winkels, cafes en desnoods hotels. Hoek van Holland, tenminste de plek waar ik geweest ben(helemaal in het zuiden bij de pier) is behoorlijk verlaten.quote:Op donderdag 17 februari 2022 23:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
Omdat voor mij dat toen het dichtste bij was en het leek mij wel avontuurlijkEn ik kon daar zo met de trein naar toe zodat ik ook mijn auto kon laten staan en zo relatief weinig risico liep dacht ik
Gelukkig kon ik nog thuiskomen, want er reed niks meer; het was tegen de avond toen en bloedlink buiten. Ik had me er gewoon op verkeken achteraf.
En wat vind je zo anders aan Noordwijk en Katwijk dan HvH dan als het stormt?
Op de pont naar Texel lijkt me pas heavy.
Ik ben weleens met windkracht 5 gaan rijden met de motor.quote:Op donderdag 17 februari 2022 23:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dit is wel weer dat je goed moet opletten en de juiste keuzes moet maken inderdaad. Ik ben wel eens met een gruwelijke storm in Hoek van Holland geweest om het 'even een keer mee te maken'. Daar kon je helemaal niet lopen op het strand want je werd levend gezandstraald. Die westenwind komt daar pal het land op. Teruggelopen naar het station; alle treinverkeer gecancelled en allerlei aanwijsborden vlogen gewoon van hun bevestiging af door de lucht heen. Doodeng, je moest constant om je heen kijken.
Gelukkig nog teruggekomen met een auto waar ik een lift van kon krijgen. Met zulk weer kun je beter thuis blijven en dat is ook het advies wat morgen wordt gegeven. Dit schijnt niet zomaar een windje te zijn wat even komt opzetten.
Paar jaar geleden ook gedaan, maar dan in Zandvoort. Met als groot nadeel dat ik eerder op de dag al in Amsterdam was geweest, en me daar in de winkels net iets teveel had uitgeleefd. Dus die tas moest ook nog mee, waardoor ik er bij pakweg windkracht 9 bij liep als een waggelende gans.quote:Op donderdag 17 februari 2022 23:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dit is wel weer dat je goed moet opletten en de juiste keuzes moet maken inderdaad. Ik ben wel eens met een gruwelijke storm in Hoek van Holland geweest om het 'even een keer mee te maken'.
quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:00 schreef Ufopiloot51 het volgende:
Hoe doen jullie dat met hond uitlaten broeders?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |